-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Marcinem Szewczykowskim, CFO Grupy Orbis. Tematem spotkania będzie omówienie wyników za I półrocze 2017 r.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 11:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony klawisz F5.
-
Marcin Szewczykowski: Witam wszystkich na dzisiejszym czacie poświęconym wynikom spółki w I półroczu. Zapraszam do zadawania pytań.
-
Migotkaa niepotwierdzony: Jak dużo hoteli w portfelu nie wpisuje się strategię i jest przeznaczona do sprzedaży jak obiekty w Jeleniej Górze, czy Częstochowie?
Marcin Szewczykowski: Nasza strategia zakłada koncentrację na hotelach własnych w głównych centrach biznesowych tj. 7 największych miast w Polsce i stolic w regionie. Większość transakcji sprzedaży z franczyzą zwrotną hoteli w niestrategicznych lokalizacjach miała miejsce w poprzednich kwartałach, zostało jeszcze kilka takich transakcji do zrealizowania.
-
Gość niepotwierdzony: Dzień Dobry, na początek gratuluję wyników. Proszę powiedzieć w jakim obecnie stadium się znajdujemy jeśli chodzi o realizację strategii w zakresie zarządzania portfelem hoteli? Dużo jeszcze zostało do zrobienia?
Marcin Szewczykowski: Wciąż pozostaje kilka niestrategicznych hoteli do sprzedaży, ale niewątpliwie w tej chwili koncentrujemy się bardziej na rozwoju i przyłączaniu nowych hoteli do sieci.
-
marek: Prognoza wyników na ten rok zakłada 450-460 mln zł zysku operacyjnej EBITDA. Czy może Pan powiedzieć w jakim stopniu ten wynik jest już pokryty rezerwacjami w drugim półroczu?
Marcin Szewczykowski: Naszą prognozę budowaliśmy w oparciu o trendy na najważniejszych rynkach, które wydają się stabilne i rokują dalsze wzrosty.
-
SW-fan: Panie Prezesie jestem szczęśliwy że odkryłem spółkę ORBIS gdy zaczęły się regularne spotkania online. Zarobek jest duży. Ale pojawia się mały niepokój co dalej, przecież nie będzie rosło w nieskończoność, a dla spółki ORBIS też są granice wzrostu. Jak Pan patrzy na perspektywy?
Marcin Szewczykowski: Zawsze podkreślaliśmy, że biznes hotelowy jest skorelowany ze wzrostem gospodarczym, bogaceniem się klientów w tej części Europy oraz poprawą infrastruktury transportowej. Wszystkie te czynniki umacniają się w ostatnim czasie i dają dobre prognozy na przyszłość, dlatego wierzymy w dalsze możliwości wzrostu organicznego. Równie ważnym priorytetem jest poszukiwanie możliwości nabywania nowych hoteli.
-
traveler niepotwierdzony: Dlaczego frekwencja w Polsce była wyraźnie niższa 77,1 w II kwartale od frekwencji w Czechach 85,2, na Węgrzech 86,7, czy w pozostałych krajach 88,7?
Marcin Szewczykowski: Węgry, Czechy czy pozostałe kraje w dużej mierze "pokryte" są przez nasze hotele w stolicach, które podobnie jak Warszawa odnotowały bardzo wysokie frekwencje.
-
AF: Witam serdecznie. Rzekomo mamy boom na Polskę, dzięki wizycie Trumpa i brytyjskiej pary książęcej. Ale czy rzeczywiście i na ile trwałe? Mógłby Pan zdradzić jaki okres był dla Was najlepszy i jak to koreluje z tego typu wydarzeniami?
Marcin Szewczykowski: O ile się orientuję, Prezydent Trump spał u konkurencji, a para Książęca w Belwederze. Dlatego nie widzę bezpośredniego związku z naszymi wynikami :)
-
Migotkaa niepotwierdzony: Czy realizacja strategii przyspieszenia w Accor głosowana na czerwcowym walnym zgromadzeniu będzie mieć jakieś konsekwencje dla Grupy Orbis?
Marcin Szewczykowski: Orbis realizuje swoją strategię z sukcesem niezależnie od zmian, które dokonują się w AccorHotels.
-
inwestor Andrzej: Witam. Jestem przeciwko przejęciom. Spółka powinna śrubować marżę i wypłacać większą dewidendę. Jest jescze dużo ekonomiki operacyjnej do wykonania i tego oczekuję od Zarządu.
Marcin Szewczykowski: W pełni szanujemy Pana opinię, aczkolwiek zawsze powtarzaliśmy, iż rozwój spółki powinien bazować na wzroście organicznym oraz poszukiwaniu nowych okazji inwestycyjnych.
-
Gość niepotwierdzony: Macie umowy franczyzowe na hotele w Bośni i Hercegowinie oraz w Serbii. Kiedy i czy w ogóle rozważacie tam inwestycję w obiekt własny?
Marcin Szewczykowski: Z związku z tym, że są to nowe dla nas rynki, zdecydowaliśmy się wejść na te rynki w strukturze asset light, która nie wyklucza inwestycji własnych w przyszłości. Najpierw musimy jednak lepiej poznać specyfikę tych rynków.
-
Gość niepotwierdzony: Kiedy Orbis zakończy lub ograniczy mocny proces inwestycyjny i akcjonariusze dostaną wysokie dywidendy?
Marcin Szewczykowski: Inwestycje i zakupy są naszym DNA i przekładają się na wyższe ceny i lepszą marżowość, a ta z kolei na wyższy kurs akcji.
-
Samotnik niepotwierdzony: Dzień dobry, jak Pan ocenia realizację planów grupy po dwóch kwartałach bieżącego roku?
Marcin Szewczykowski: Może odpowiem inaczej. Jeszcze kilka lat temu EBIDTA całoroczna Orbisu wynosiła tyle, co opublikowana przez nas w tym półroczu, czyli 200 mln zł, więc myślę, że nie jest źle :)
-
epresso: Jakie nowe inwestycje planujecie Państwo na przyszły rok?
Marcin Szewczykowski: Obecnie realizujemy 4 inwestycje w hotelach własnych, blisko 600 pokoi, ale nie wykluczamy realizacji nowych projektów.
-
Gość niepotwierdzony: Czy nie uważa Pan, że segmentacja pod względem marek jest zbyt duża? Czemu w hotelach klasy wyższej, których jest raptem 8 mamy aż 3 brandy?
Marcin Szewczykowski: Każdy brand ma swoją specyfikę i swoich wiernych klientów.
-
af trader: Panie Prezesie, na poprzednich czatach podkreślał pan że nie macie zagrożenia ze strony AirBnB i rzeczywiście, sprawdziło się. Ale rynek turystyczny i hotelowy cały czas się zmienia. Jakie Pan obserwuje najważniejsze trendy światowe, co z nich dotarło lub dociera do CEE i jak się pozycjonujecie względem bezpośredniej konkurencji w klasycznym hotelarstwie.
Marcin Szewczykowski: Poruszona kwestia jest bardzo obszernym tematem i żeby na nią rzetelnie odpowiedzieć, należałoby na to przeznaczyć zdecydowanie więcej czasu niż mamy dzisiaj. Mogę zapewnić, że Orbis na bieżąco analizuje trendy i zagrożenia i dostosowuje swoją strategię i ofertę do zmieniającego się dynamicznie rynku.
-
Michał: Chętnie kupiłbym obligacje Orbisu. Czy spółka planuje emisję dla drobnych inwestorów?
Marcin Szewczykowski: Obecnie nie planujemy nowych emisji. Ewentualne przyszłe emisje będą powiązane z planami inwestycyjnymi.
-
Migotkaa niepotwierdzony: Ile pokoi było wyłączonych ze sprzedaży w pierwszym półroczu ze względu na modernizację?
Marcin Szewczykowski: Nie dysponuje teraz tak dokładnymi informacjami.
-
SW-fan: Zastanawiam się cały czas naprawdę nad strategią wzrostu organicznego. Czy są jakieś możliwości w upsellingu i crossellingu, żeby ORBIS stawał się marką turystyczną a nie tylko hotelową? Chodzi mi o sprzedaż biletów, wynajem samochodów, brokering wycieczek i inne usługi dodane dla gości.
Marcin Szewczykowski: Na dziś jesteśmy spółką skoncentrowaną na działalności hotelowej, ale świat zmienia się dynamicznie i wszystko jest możliwe.
-
Gość: Czy dysponuje Pan szacunkami dotyczącymi wpływu programu 500+ na biznes Orbisu? Czy ma on jakieś realne znaczenie, czy raczej kierujecie swoją ofertę do zamożniejszych klientów?
Marcin Szewczykowski: Bezpośrednio wpływ jest minimalny, natomiast program ten zwiększą konsumpcję w Polsce, a co za tym idzie ma pozytywne przełożenie na naszych korporacyjnych klientów.
-
realista: Jaką część przychodów uzyskujecie od lokalnych turystów, jaką z UE a jaką spoza UE?
Marcin Szewczykowski: W zależności od rynku, lokalni klienci są w przedziale miedzy 50-60 proc., ok. 30 proc. to Unia Europejska.
-
SW-fan: Dziękuję serdecznie za odpowiedź, oczekiwałem jednak trochę większych konkretów. Dla mnie sukces ORBISU nie jest pochodną wzrostu gospodarczego tylko dobrego zarządzania i wykorzystywania szans, ale nic nie trwa wiecznie, pytanie jak konkretnie i o ile procent chce Pan powiększyć firmę w perspektywie 2 do 3 lat?
Marcin Szewczykowski: Dziękuję za życzliwe słowa, ale podajemy prognozę tylko z horyzontem rocznym.
-
Gość: Jak duże znaczenie dla grupy ma szybkie podnoszenie minimalnej płacy w Polsce i regulacje dotyczące umów zlecenia? Dodatkowo program 500+ wyciąga z rynku słabiej wykwalifikowanych pracowników. Na ile odczuwacie tę presję w rekrutacji pracowników?
Marcin Szewczykowski: Bez wątpienia dzisiaj mamy do czynienia z rynkiem pracowników, wspomniane czynniki maja wpływ na utrzymanie zespołów naszych hotelach. Staramy się utrzymywać wynagrodzenia na poziomie rynkowym i stwarzać przyjazne warunki do pracy.
-
kolega po fachu: Witam. Jaka jest dolna granica wielkości obiektu jaką rozpatrujecie do ewentualnego przejęcia? Zastanawiam się czy głowę zawracać.
Marcin Szewczykowski: Dolna granica wynosi ok. 100 pokoi.
-
vitay: Czy format JO and JOE będzie wchodził do Polski?
Marcin Szewczykowski: Jest to nowa i ciekawa koncepcja, która w kilku naszych lokalizacjach miałaby szanse powodzenia, np. Praga, Budapeszt czy Kraków. Wszystko jednak zależy od rachunku ekonomicznego takiej potencjalnej inwestycji.
-
Gość niepotwierdzony: Spółka ma knowhow na rynku hotelarskim, a przez to także na rynku nieruchomości. Czy rozważaliście wejście w inne segmenty tego rynku jak wynajem powierzchni biurowej? A może inaczej, czy może Pan zapewnić, że na te rynki nie wejdziecie? :)
Marcin Szewczykowski: Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, chcemy koncentrować się na hotelarstwie, czyli branży, na której się znamy.
-
realista: Panie Prezesie, na ile współpracujecie a na ile konkurujecie ze swoim partnerem Accorem? Widać że wybrał inną ścieżkę rozwoju, chodzi mi tutaj o przejęcie marek Fairmont, Swissotel i Raffles czyli bardziej w luksus ale tam są pieniądze.
Marcin Szewczykowski: AccorHotels jest naszym strategicznym partnerem i nie dostrzegam żadnej konkurencji między nami.
-
Gość niepotwierdzony: Czy dobrze interpretuję, że spółka na sprzedaży Sofitel Budapest Chain Bridge rozpozna zysk w wysokości ponad 30 mln EUR?
Marcin Szewczykowski: Bardzo dobrze Pan interpretuje.
-
Gość niepotwierdzony: Jakiego capexu należy się spodziewać w 2 połowie roku?
Marcin Szewczykowski: Całoroczny CAPEX powinien być mniej więcej na zeszłorocznym poziomie ok. 150-170 mln zł.
-
SW-fan: Rozwija się i będzie według prognoz bardzo mocno rozwijał segment Assisted Living i Long Term Care. Czy, jak i kiedy możecie pojawić się na tym rynku i w jakiej roli, oczywiście cały czas chodzi mi o CEE.
Marcin Szewczykowski: Orbis koncentruje się na centrach dużych miast, co oznacza klienta podróżującego głownie w celach biznesowych. Dlatego na dziś wspomniane segmenty nie są naszym bezpośrednim targetem.
-
Gość niepotwierdzony: Czy w bilansie spółki mamy jeszcze grunty, które nie są przeznaczone do budowy obiektów hotelowych nie ma ich w pipline, a jeśli tak to jaka jest ich wartość i potencjalny wpływ gotówki z ich sprzedaży?
Marcin Szewczykowski: Wciąż posiadamy kilka niestrategicznych nieruchomości hotelowych i niehotelowych, które mogą być przedmiotem aktywnej sprzedaży. Jednak ze względów handlowych nie podajemy tej wartości.
-
af trader: Zaglądałem na stronę Orbisu ale niestety podana tam strategia jest bardzo ogólna. Interesuje mnie konkretne pozycjonowanie oferty firmy oraz taktyka sprzedaży czyli dystrybucja plus zarządzanie ceną szczególnie w dołkach sezonowych.
Marcin Szewczykowski: Koncentrujemy się na kliencie korporacyjnym, aktywnie zarządzamy Revenue Management i kanałami dystrybucji w poszczególnych lokalizacjach z uwzględnieniem specyfiki brandów. Biorąc pod uwagę wysoką frekwencję w naszych hotelach, dominuje dziś klient indywidualny nad klientem grupowym.
-
Gość niepotwierdzony: Czy projekty budowlane ibis w Warszawie oraz Gdańsku przebiegają zgodnie z harmonogramem? Jak wygląda obecnie zaawansowanie procesu inwestycyjnego w Szczecinie i Wilnie?
Marcin Szewczykowski: Warszawa, Gdańsk i Wilno będą otwarte w przyszłym roku, zaś Szczecin ze względu na prace archeologiczne prawdopodobnie w 2019 r.
-
Gość: W 2Q przychody wzrosły o 20,9 mln PLN, natomiast EBIT bez zdarzeń jednorazowych wzrósł o 23 mln PLN. Gdzie uczyniliście największe oszczędności i jak do tego przyczynił się wykup dzierżawionych do tej pory hoteli?
Marcin Szewczykowski: Na bieżąco monitorujemy koszty operacyjne, jednak proponuję również prześledzić linie związane z wynajmem.
-
Gość: Czy prognoza wyników na ten roku uwzględnia wzrost bazy hotelowej lub transakcje na hotelach w portfelu?
Marcin Szewczykowski: Opublikowana prognoza uwzględnia wynik spółki za 12 miesięcy 2017 r. bez zdarzeń jednorazowych.
-
af trader: Dziękuję za odpowiedź. Czy może Pan zdradzić jaki procent mniej więcej pokoi sprzedajecie bezpośrednio, jaki przez agregatory typu booking czy expedia, i czy jeszcze jakiś kanał jest istotny dla dystrybucji?
Marcin Szewczykowski: Przykro mi, ale tak szczegółowych danych nie ujawniamy. Mogę jedynie zapewnić, że jednym z naszych priorytetów jest zwiększanie udziału kanałów bezpośrednich.
-
pasha: Dzień dobry, wyniki coraz lepsze czy to oznacza, że i dywidenda za ten rok będzie wyższa?
Marcin Szewczykowski: Decyzje dotyczące wypłaty dywidendy zapadną na przełomie Q1/Q2 przyszłego roku.
-
Gość: Wydaje się, że rynek hotelarski jest rynkiem cyklicznym. W którym miejscu się obecnie według Pana znajdujemy?
Marcin Szewczykowski: To prawda. Nadal widzimy możliwość wzrostu dla spółki, a historia pokazuje, ze istnieje mocne powiązanie między wzrostem gospodarczym a wynikami spółki, tzn. dopóki zakładamy wzrost gospodarczy wydaje się, że możemy zakładać również wzrost organiczny branży.
-
right-seat: Bardzo merytoryczny czat, kłaniam się z podziękowaniem. Ja swoją decyzję podjąłem dawno i jej się trzymam. Gdzie Pan wybiera się w tym roku na wakacje?
Marcin Szewczykowski: Z nadzieją na słońce, nad polskie morze :)
-
Gość: Czy deszczowy początek lata wpływa na mniejszą sprzedaż w Orbisie?
Marcin Szewczykowski: Na szczęście nie wszystkie nasze hotele są nad morzem :)
-
Migotkaa niepotwierdzony: W drugim kwartale pierwszy raz od długiego czasu spadła frekwencja w ujęciu LFL. Co jest tego powodem?
Marcin Szewczykowski: Jeśli dobrze rozumiem, zamiast 80,6 zanotowaliśmy 80,5 proc. Moja interpretacja jest taka, że jest to frekwencja na takim samym poziomie, zaś dzięki zwiększeniu ceny o ponad 5 proc. uzyskaliśmy ponad 5-proc. wzrost RevPar.
-
snax: Szukam destynacji na wakacje. Gdybym chciał pojechać do najlepszego hotelu Orbisu, to do którego powinienem pojechać w całej Europie?
Marcin Szewczykowski: W całej Europie to nie wiem, ale w naszym parametrze zapraszamy do Sofitel Grand Sopot czy MGallery w Pradze.
-
Klient: Gdy jeżdżę na wakacje do ciepłych krajów, 4 gwiazdki znacząco odbiegają od naszych polskich 4 gwiazdek. Jak to wygląda wewnątrz Grupy Orbis? Czy we wszystkich krajach można oczekiwać porównywalnego standardu, czy jest on również lokalny?
Marcin Szewczykowski: Proces standaryzacji ma charakter lokalny, aczkolwiek staramy się na bieżąco inwestować w poprawę produktu, aby pozostać liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.
-
realista: Co to znaczy że zmniejszacie WACC. To znaczy wiem co to znaczy ale dla Orbisu jaki jest target i na jakim poziomie aktualnie jest koszt kapitału?
Marcin Szewczykowski: Przeglądając raporty analityków, wydaje się ze WACC dla Orbisu jest w przedziale 7,5-9 proc.
-
Migotkaa niepotwierdzony: Czy rozmawiacie w tej chwili o kolejnych transakcjach wykupu hoteli?
Marcin Szewczykowski: W tej chwili nie prowadzimy żadnych rozmów na temat wykupów, bo prowadzimy czat inwestorski :)
-
SW-fan: Jestem bardzo zadowolony z otrzymanych odpowiedzi. Jeśli można jeszcze jedno pytanie, jakie imprezy nadchodzą w najbliższych 12 do 24 miesiącach w regionie działania ORBISu, z potencjałem dostarczenia znaczącego wzrostu liczby turystów?
Marcin Szewczykowski: Wg naszej wiedzy, nie szykują się żadne wielkie eventy, ale biorąc pod uwagę świetne wyniki większości naszych hoteli w ciągu prawie całego roku (80 proc. frekwencji w H1) tego typu jednorazowe imprezy mają mniejszy wpływ na wyniki spółki.
-
analityk: Dlaczego konsensus analityków tak często niedoszacowuje Wasze wyniki, szczególnie na niższych poziomach rachunku? Analitycy widzą większe ryzyka czy o co może chodzić?
Marcin Szewczykowski: Spółka prowadzi bardzo transparentną politykę informacyjną, włączając publikacje prognoz, dlatego to pytanie chyba nie jest do nas.
-
AF: Wolumen obrotu na akcjach nie jest zazwyczaj duży. To zasługa małego free floatu? Czy coś robi Zarząd żeby poprawić płynność?
Marcin Szewczykowski: W związku z dużą dynamiką wzrostu ceny akcji (ponad 40 proc. w tym roku) mogę zrozumieć, że jest mało chętnych do sprzedaży akcji naszej spółki.
-
Gość niepotwierdzony: Skoro ma Pan nadzieje na słońce nad polskim morzem, to nie wiem czy prognozy EBITDA na ten rok nie są zbyt optymistyczne :D
Marcin Szewczykowski: :) Nadzieja umiera ostatnia.
-
Marian: Kraj się rozwija, spółka się rozwija, kurs rośnie... Wiem, że musi Pan robić pozytywne wrażenie na czacie, ale będę wdzięczny za wskazanie trzech najważniejszych ryzyk, problemów z którymi mierzy się Orbis.
Pozdrawiam
Marcin Szewczykowski: 1. Presja płacowa, 2. Rotacja pracowników, 3. Ryzyka związane z sytuacją polityczną tj. kryzys ekonomiczny lub atak terrorystyczny.
-
Gość niepotwierdzony: Czy trwające obecnie World Games we Wrocławiu wpływają korzystnie na obłożenie hoteli, czy to raczej zbyt niszowa impreza i nie ściąga gości?
Marcin Szewczykowski: Na pewno to wydarzenie ma pozytywny wpływ. Należy pamiętać, że rynek wrocławski jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków w Polsce.
-
AT: Czy spóła ubezpiecza swoje hotele od pożarów, powodzi, ataków terrorystycznych? A jeśli tak to na jaką kwotę opiewa całkowita suma ubezpieczeń?
Marcin Szewczykowski: Jesteśmy profesjonalistami i każdy obiekt jest ubezpieczony.
-
AT: Czy możliwe są kolejne transakcje z Accorem jeśli chodzi o hotele w innych regionach?
Marcin Szewczykowski: Jesteśmy skoncentrowani na CEE.
-
franciszek niepotwierdzony: Mam wrażenie, że w Polsce jest coraz więcej hoteli, czy rynek niedługo się nie przesyci?
Marcin Szewczykowski: To prawda, aczkolwiek polski rynek można podzielić na duże miasta, segment turystyczny np. morze, góry i Mazury, oraz pozostałe lokalizacje. Największą dynamikę obserwujemy w części turystycznej, która to nie jest naszym bezpośrednim konkurentem.
-
Lucek: Jaką potrawę by Pan polecił obecnie w Victorii? Jada Pan w hotelach Orbisu?
Marcin Szewczykowski: Jak w Victorii, to tylko Ballantines :)
-
franciszek niepotwierdzony: Głównym Waszym klientem jest klient biznesowy, czy jednak zagrożenie terrorystyczne na zachodzie Europy i w krajach basenu Morza Śródziemnego, nie rośnie zainteresowanie wakacjami w Polsce? Czy jako Grupa jakkolwiek odczuwacie takie tendencje?
Marcin Szewczykowski: Widzimy duże zainteresowanie tzw. city breakes w Pradze, Budapeszcie czy Krakowie.
-
franciszek niepotwierdzony: Wskaźnik C/Z Orbisu jest już blisko 20. To wysoka wartość czy raczej oddaje kilkuletni potencjał rozwoju? Gdzie chcecie być za 35 lat?
Marcin Szewczykowski: W świecie dynamicznych zmian tak daleki horyzont wydaje się jednak zbyt odległy.
-
traveler niepotwierdzony: Jaki procent sprzedaży realizowany jest w kanale elektronicznym?
Marcin Szewczykowski: Nie udzielamy takich informacji.
-
af trader: Skoro jest tak pięknie, to może na koniec zdradziłby Pan jaki jest poziom reklamacji gości, najlepiej w procentach przychodów albo w sztuk pokoi, i czego najczęściej dotyczą?
Marcin Szewczykowski: Również na takie pytanie nie możemy udzielić odpowiedzi, mogę zapewnić jedynie, że wskaźnik ten jest bardzo niski.
-
Marcin Szewczykowski: Dziękuję serdecznie za wszystkie pytania. Do usłyszenia za trzy miesiące.
-
moderator: Ja również w imieniu StockWatch.pl serdecznie dziękuję za bardzo ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.