Marcin Szewczykowski, CFO Orbis SA: Wzrost RevPAR w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Marcin Szewczykowski, CFO Orbis SA: Wzrost RevPAR w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku

Dyskusja odbyła się dnia: 27.04.2018, godziny 06:00
Marcin Szewczykowski, CFO Orbis SA: Wzrost RevPAR w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku Marcin Szewczykowski - CFO Orbis SA
ORBIS
W piątek 27 kwietnia 2018 r., o godz. 9:30, odbędzie się czat inwestorski z przedstawicielem zarządu Orbis SA: Marcinem Szewczykowski, CFO, poświęcony wynikom spółki w I kwartale 2018 r.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi w 126 hotelach. Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe.

Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Strategicznym inwestorem Orbisu jest AccorHotels, wiodący na świecie operator hotelowy.

Zapis dyskusji

  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z Marcinem Szewczykowskim, CFO Grupy Orbis. Tematem spotkania będą wyniki spółki za I kwartał 2018 r.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 9:30. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony - klawisz F5.
  • Marcin Szewczykowski: Dzień dobry, zapraszam do zadawania pytań.
  • inwestor_2k: Dzień dobry, Prośba o komentarz do wyników, jak Pan ocenia biznesowo początek tego roku w grupie Orbis?
    Marcin Szewczykowski: Blisko 6-proc. wzrost RevPar w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami głównym czynnikiem tego wzrostu była średnia cena (blisko 4 proc.). Należy pamiętać o dwóch elementach, po pierwsze Q1 stanowi kilkanaście procent rocznego obrotu (low season), a po drugie kluczem do dobrego wyniku będzie wzrost sprzedaży, ale także monitorowanie wzrostu kosztów płac.
  • pasha: Witam, wyniki z roku na rok coraz lepsze, czy za poprawą zysków pójdzie wyższa dywidenda? Rok wcześniej też było 1,6 zł na akcję
    Marcin Szewczykowski: O wysokości dywidendy decyduje WZA. Ambicją Orbisu jest bycie spółką wzrostową, skupioną na zwiększaniu wartości spółki, co udowodniliśmy przez ostatnie kilka lat.
  • tipi: Witam, jak kształtowała się frekwencja w hotelach GK Orbisu w I kwartale?
    Marcin Szewczykowski: Frekwencja była o ponad 1,2 p.p. wyższa niż rok wcześniej, osiągając poziom 61 proc.
  • Gość: Dlaczego organizujecie czat tak na świeżo? Człowiek nie zdąży się zapoznać z raportem...
    Marcin Szewczykowski: Chyba lepiej dziś, niż w poniedziałek :)
  • ynwestor: Jakie plany na ten rok ma grupa? Nowe rynki, nowe hotele, inwestycje ? Jakie kierunki ekspansji geograficznej zakłada Orbis?
    Marcin Szewczykowski: Orbis stawia na dynamiczny rozwój swojego portfela. W I kw. podpisaliśmy 4 nowe umowy asset-light. Nasz pipeline obejmuje aktualnie 33 nowe hotele, których przyłączenie do sieci planujemy w najbliższych dwóch latach.
  • milan: Dzień dobry Będę wdzięczy za komentarz do % obłożenia hoteli w tym kwartale.
    Marcin Szewczykowski: Dzisiejsza frekwencja na poziomie 61 proc. w low season jest porównywalna z całorocznym poziomem frekwencji np. w 2014 r., dlatego trudno nie być zadowolonym z osiągniętego wskaźnika.
  • SW-fan: Witam serdecznie i dziękuję za podtrzymanie tradycji spotkań z nami drobnymi. Przyznaję że jeszcze nie zdążyłem wczytać się w raport, ale wczorajsza duża czarna świeca na kursie trochę niepokoi. Nie uważa Pan że wskaźnikowo cena do zysku spółka jest optymanie wyceniana i bez konkretnego planu na wzrost zysków ciężko będzie o trwalszy trend na kursie?
    Marcin Szewczykowski: Ostatnie 3 rekomendacje były w przedziale 102,50-120 zł. Głęboko wierzę, że jest wciąż miejsce do organicznego wzrostu, ale zgadzam się z tym, że inwestycje są potrzebnym paliwem do dalszego rozwoju grupy. Nasz niski stopień zadłużenia daje takie możliwości.
  • Michał Krajczewski: Poprosił bym o komentarz dotyczący przychodów z gastronomii, które minimalnie spadły, pomimo wzrostu frekwencji w hotelach własnych.
    Marcin Szewczykowski: Od pewnego czasu zwiększamy udział klientów indywidualnych kosztem klientów grupowych, w konsekwencji daje nam to możliwość poprawy wskaźników ceny za pokój, często minimalnym kosztem spadku przychodów z gastronomii. Jednak w całości daje to pozytywny wpływ na wynik spółki.
  • Gość: Witam, Proszę nam przypomnieć ile pokoi własnych spółka będzie miała na koniec 2018 I 2019 i jaki będzie capex w tych latach.
    Marcin Szewczykowski: Obecnie mamy 14.500 pokoi własnych, w II połowie roku otworzymy jeszcze 350. Bez zdarzeń jednorazowych, takich jak wykup hoteli, czy ewentualne akwizycje poziom capexu powinien być w przedziale 150-170 mln zł.
  • af trader: Chcę powiedzieć że z przyjemnością obserwuję jak rozwija się Orbis i odpowiedzialnie i zarazem spokojnie jest zarządzany. Brakuje jednak trochę szaleństwa, w kategoriach biznesowych po prostu innowacji dających szansę na duży skok naprzód. Pytanie czy zamierzacie być po prostu bez obrazy nudną spółką nieruchomościową, czy macie w zanadrzu jakieś nowalijki?
    Marcin Szewczykowski: Dziękujemy za komplement. Nie zapominając o innowacyjności, skupiamy się na filarach naszej działalności, czyli usłudze hotelowej i zarządzaniu nieruchomościami.
  • Michał Krajczewski: Jakie są perspektywy i jakie czynniki będą wpływały na dalszy wzrost średniej ceny i jaka to może być skala wzrostu ?
    Marcin Szewczykowski: Bogacenie się społeczeństwa, wzrost gospodarczy i ruch turystyczny, to główne czynniki wpływające na wzrost branży hotelarskiej. Ponad 5-proc. wzrost RevPar-u i obserwując 2018 r. nie widzimy przesłanek, aby ten trend miał się zmienić.
  • Michał Krajczewski: Poproszę o komentarz odnośnie trendów w kosztach (wynagrodzenia, usługi obce) - czy widzą Państwo zmiany w dotychczasowych trendach, jakie są perspektywy na kolejne kwartały ?
    Marcin Szewczykowski: Wzrost płac oraz usług outsorcingowych to główne czynniki wpływające na stronę kosztową w grupie Orbis. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dynamika wzrostu może być nieco wyższa niż wzrostu sprzedaży. Jeśli uda nam się utrzymać wzrost sprzedaży na poziomie 5-6 proc., to pomimo wzrostu kosztów powinniśmy zagwarantować wzrost wyników operacyjnych i marżowości.
  • realista: Witam i dwa pytania dotyczące treasury. Jakoś cisną się na usta w związku z tym co się dzieje wokół GetBacku. Pierwsze pytanie jak zarządzacie nadwyżkami, gdzie są lokowane co do zasady jak to wygląda od strony bezpieczeństwa. Drugie pytanie różnice kursowe, bardziej ponadczasowe ale aktualne z uwagi na to co się dzieje ostatnio ze złotym. Jak tutaj wygląda Orbis z zabezpieczeniami, stosowane są jakieś instrumenty?
    Marcin Szewczykowski: Mogę zapewnić Pana, że nie inwestujemy w "wysokomarżowe" obligacje komercyjne i ograniczamy się do lokowania nadwyżek w instrumentach o najwyższym ratingu. biorąc pod uwagę specyfikę naszego biznesu, staramy się stosować hedge naturalny, to jest bilansowanie kosztów i przychodów w tej samej walucie.
  • Gość: Dzień dobry. Prośba o komentarz wyników operacyjnych hoteli zarządzanych i franczyzowych. Przy wzrostach like-for-like o kilka p.p. mamy spadki na wynikach raportowanych - nowe hotele są w słabszych lokalizacjach czy można to uznać za efekt przejściowy wynikający z wdrażania niektórych hoteli do grupy, remontów itd.?
    Marcin Szewczykowski: Przeważnie wejście na tzw. cruice speed dla nowych hoteli zajmuje ok. 3 lat.
  • Gość: W hotelach można spotkać coraz więcej pracowników z Ukrainy. Ile mniej więcej procent pracowników Orbisu to nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy? Jak bardzo na wyniki wpływają takie "oszczędności" ?
    Marcin Szewczykowski: Nie znam takich statystyk i dokładnych danych, ale kluczowym kryterium dla nas jest obsługa gości.
  • ingenious: Czy Spółka może podać jaki procent zatrudnienia w Polsce stanowią osoby z zagranicy i jak zmienia się ten udział ostatnio?
    Marcin Szewczykowski: Jak wyżej.
  • ynwestor: Jak Pan ocenia perspektywy na ten rok i sytuację w branży hotelarskiej? Będą lepsze wyniki?
    Marcin Szewczykowski: Trend jest pozytywny na wszystkich głównych rynkach, dlatego wierzymy w dalszą poprawę wyników.
  • Grzegorz Kujawski Trigon DM: Dzień dobry Panie Prezesie 5 pytań: 1. Przychody w ujęciu geograficznym potwierdzają dobre otoczenie w CEE, jednocześnie w Polsce ujemna dynamika jest zrozumiała z racji niższej bazy, z czego natomiast wynika brak ekspansji przychodów w segmencie Kraje pozostałe? 2. Czy są jakieś inne poza niższą bazą hoteli własnych przyczyny płaskich przychodów z usług gastro, wydaje się, że inflacja w żywności powinna sprzyjać tej linii? 3. Koszty wynagrodzeń w 1Q wzrosły o 8% yoy przy płaskim poziomie FTE, czy dynamika w skali roku powinna być porównywalna? 4. KPI hoteli zarządzanych i franczyzowanych wyglądają słabiej niż własnych w 1Q18 szczególnie Up&midscale z czego to wynika? 5. W ujęciu rocznym istotnie wzrosły nakłady modernizacyjne, jak wygląda całoroczny budżet w tym obszarze, czy efekty tych działań powinny być widoczne w KPI hoteli w tym roku? Dziękuję
    Marcin Szewczykowski: Panie Grzegorzu, AD. 1 - Dajmy szansę pozostałym krajom rozwinąć się w wysokim sezonie :) AD. 2 - Zmiana segmentacji klientów opisana w pytaniu powyżej. AD. 3 - Liczymy, że dynamika nie powinna być wyższa. AD. 4 - Główna przyczyna związana jest z różnicami w lokalizacji hoteli. Aktualnie niski sezon jest dużo bardziej odczuwalny w miejscowościach mniejszych, niż w aglomeracjach. Stąd też nasze wskaźniki są wyższe niż hoteli asset-light. AD. 5 - Głównym celem inwestycji w produkt jest poprawa wyników operacyjnych w hotelu. Przykładem są ostatnie duże inwestycje we Wrocławiu, Poznaniu czy Krakowie.
  • SW-fan: Spokojnie oczekując na odpowiedź chciałem wykorzystać okazję sympatycznego spotkania i zapytać czy może Pan coś powiedzieć o projekcie Winestone?
    Marcin Szewczykowski: Winestone jest z nami już od paru dobrych lat i wciąż cieszy się dużą popularnością. Zapraszam do wypróbowania w którymś z naszych hoteli :)
  • Gość: Na czym polega program Heartist?
    Marcin Szewczykowski: Program Heartist ma na celu zapewnienie naturalnej atmosfery podczas obsługi gości oraz tworzenia i podtrzymywania dobrych relacji między pracownikami. Zadowolony pracownik, to zadowolony gość.
  • Gość: Jaką dywidendę będzie rekomendował zarząd na walne?
    Marcin Szewczykowski: Zarząd rekomenduje wypłatę dywidendy na poziomie 1,60 zł.
  • Gość: Dzień Dobry, czy tradycyjnie w dalszej części roku spółka przedstawi prognozę finansową?
    Marcin Szewczykowski: Tak, razem z wynikami I półrocza.
  • Wojetek: Witam. Jak ocenia Pan rozwój konceptu restauracji Winestone ? Czy firma zamierza rozwijać ten koncept i wdrażać również poza hotelami Mercure ?
    Marcin Szewczykowski: Winestone to jedna z moich ulubionych restauracji, jestem przekonany, że bez problemu poradziłaby sobie poza naszymi strukturami hotelowymi.
  • Gość: Kiedy możemy spodziewać się jakichś szczegółów dotyczących współpracy z Adagio? Czy jest jakaś szansa na własny aparthotel czy mają Państwo w planach raczej franczyzy/zarządzanie? Jak zachwouje się rynek aparthoteli w porównaniu do rynku hoteli w ostatnim czasie?
    Marcin Szewczykowski: Markę Adagio traktujemy jako komplementarną do naszych marek, który mamy obecnie w portfelu. W naszych planach rozwojowych ta marka występuje w obu modelach, zarówno asset-light, jak i hotele własne. Więcej szczegółów będziemy przekazywać w ciągu tego roku.
  • Gość: Obserwuję od pewnego czasu temat gastronomii w Orbisie. Wyniki moim zdaniem nie są satysfakcjonujące. Zgodnie z Waszą filozofią, hotel powinien konkurować z pobliskimi restauracjami. Nie chodzi o pakietowe śniadania dla grup klientów, ale o fajną restaurację w hotelu, z której powinien korzystać również klient indywidualny. Czy się mylę?
    Marcin Szewczykowski: Ma Pan oczywiście rację, aczkolwiek specyfika pracy restauracji hotelowej, często 24h plus obsługa klientów MICE nie daje możliwości osiągnięcia takich samych wskaźników jak restauracja niezależna. Należy pamiętać, że naszym zadaniem jest osiąganie największej efektywności z usług hotelowych i gastronomicznych.
  • Gość: wzrost wynagrodzeń przyspieszył do 8% r/r, czy takie tempo może się utrzymać w następnych kwartałach i czego powinniśmy oczekiwać na 2019?
    Marcin Szewczykowski: Jeśli chodzi o 2018 r. dynamika całego roku nie powinna być wyższa niż Q1. Co do 2019 r. nie podejmuję się tej prognozy biorąc pod uwagę intensywność zmian na rynku pracy.
  • Gość: Spółka działa w CEE, ale rynek polski jest dominujący za to właściciel francuski. Pojawia się pytanie w jakiej walucie staracie się maksymalizować? Czy inwestując w Orbis należałoby się zabezpieczyć na poziomie inwestora z Polski czy sama spółka się zabezpiecza?
    Marcin Szewczykowski: 60 proc. przychodów jest w PLN. Do reszty staramy się stosować hedge naturalny.
  • Zartan: Dzień dobry, bardzo miło spotkać się z Panem na czacie po raz kolejny, Zarządy innych spółek powinny brać przykład. Ponad rok temu martwiłem się trochę o kondycję i plany na przyszłośc ale chyba wszystko jest na dobrej drodze. Jak kształtuje się u Państwa polityka zatrudnienia, czy podobnie jak inne branże usługowe, zatrudniacie coraz więcej cudzoziemców?
    Marcin Szewczykowski: Dziękuję za miłe słowo. Nie prowadzimy takich statystyk, głównym kryterium jest poziom obsługi gościa.
  • Gość: Czego należy się spodziewać po wydatkach na modernizację w tym roku? Czy to będzie wielkość podobna jak w 2017 r. czy może nieco spadną?
    Marcin Szewczykowski: Bez zdarzeń jednorazowych, jak pisaliśmy wyżej, poziom powinien być zbliżony do 150-170 mln zł.
  • Gość: Ile Hoteli spółka planuje zrewitalizować/odświeżyć? Ile według zarządu spełnia najwyższe standardy i nie potrzebuje żadnych inwestycji?
    Marcin Szewczykowski: Poprawa produktu jest procesem ciągłym i mając na uwadze wysoką frekwencję w naszych hotelach, sięgającą nawet 90 proc. w skali roku, musimy uwzględniać to w planach modernizacyjnych.
  • Wojetek: W 1 kwartale znacząco wzrosły przychody RevPar na Węgrzech (12,2%) i w Czechach (13,6%). W przypadku waszych hoteli w Polsce było to tylko +6% RevPar na 1 dostępny pokój. Z czego wynikła tak duża różnica ?
    Marcin Szewczykowski: W naszym parametrze Węgry=Budapeszt, Czechy=Praga, a Polska to nie tylko stolica, ale i kombinacja wielu miast o niższych wskaźnikach niż stolice.
  • Gość: Czy w tym roku szykują się istotne zdarzenia, które będą miały szansę mocniej wesprzeć wynik? Chodzi mi o eventy typu Euro, Światowe Dni Młodzieży itp.
    Marcin Szewczykowski: W tym roku nie spodziewamy się istotnych tego typu zdarzeń.
  • Gość: Witam, Mercure przy Galerii Krakowskiej jest jednym z moich ulubionych hoteli w tym mieście, czy jednak ceny śniadań nie są tam trochę zbyt "wygórowane"? Proszę mi wierzyć, że zarówno w Paryżu jak i w Londynie czy w Lisbonie, trudno spotkać się ze śniadaniem kontynentalnym o cenie zbliżonej do 20 EUR/15 GBP.
    Marcin Szewczykowski: Podzielam Pana opinię, to jeden z najfajniejszych hoteli. Przy następnej wizycie w hotelu proponuję skorzystać z oferty pakietowej.
  • Wojetek: Od lutego 2018 roku rozpoczęliście działalność w ramach franczyz w Słowenii i Macedonii. Czy Orbis zamierza dalej zwiększać swoją bazę hotelową na Bałkanach ? Również w modelu asset heavy ?
    Marcin Szewczykowski: Bałkany będąc w naszym parametrze są regularnie monitorowane pod względem zarówno nowych umów asset-light, jak i potencjalnych akwizycji.
  • Gość: Czy planujecie emisję obligacji dla drobnych? Na rynku polskim brakuje stabilnych firm, takich jak Orbis, na których można zarabiać regularnie jakiś mniejszy lub większy pieniądz. Kiedyś wystarczyło kupić spółkę energetyczną i odbierać co roku dywidendę, ale interesy rządu nie pokrywają się z interesami inwestorów. Rozważyłbym obligacje Orbisu zamiast dywidendy, która zależy od sytuacji w spółce.
    Marcin Szewczykowski: Jeśli pojawi się zapotrzebowanie na dodatkowe finansowanie, będziemy rozważać możliwe opcje.
  • bmiara: Czy spółka rozważa w najbliższym czasie emisję obligacji, szczególnie oferty publicznej?
    Marcin Szewczykowski: Jak wyżej.
  • lojalny: czy do końca roku można spodziewać się istotniejszych M&A?
    Marcin Szewczykowski: O wszelkich akwizycjach będziemy informować w formie komunikatu giełdowego.
  • Gość: Polacy pytają o presję płacową, ale jesteście przecież zdywersyfikowani geograficznie. Czy rynek pracownika to "problem" jedynie w Polsce, czy również w szerszym ujęciu, w krajach w których działacie?
    Marcin Szewczykowski: Presja płacowa w naszym regionie jest wszędzie na podobnym poziomie, a współczynniki bezrobocia na historycznie niskim poziomach.
  • Miłosz: W tym tygodniu uczestniczyłem w czacie ze spółką Azoty i cieszę się, że indywidualni mogą porozmawiać z zarządami spółek podczas takich spotkać. Chciałbym zapytać o program idea4azoty. Orbis ma jakiś analogiczny projekt lub planuje go wprowadzić?
    Marcin Szewczykowski: Niestety, nie uczestniczyłem w tym czacie i ciężko mi się odnieść do tego projektu.
  • Gość: Czy segment gastronomiczny w Orbisie ma szansę na powielenie sukcesu pomysłu serwowanie hot-dogów w Orlenie? Na rynku żartuje się, że w Orlenie zastanawiają się, jak sprawić aby ludzie nie tankowali, ale przyjeżdżali kupować te wysokomarżowe produkty w sklepie :)
    Marcin Szewczykowski: Mogę jedynie polecić nasze iBurgery w hotelach ibis.
  • Gościnna: Dzień dobry Czy planowane jest wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w hotelach Ibis, takich jak zostały zastosowane w np. Hub by Premier Inn w UK? (sterowanie światłem, tv, ogrzewaniem etc, przez aplikację?)
    Marcin Szewczykowski: Wbrew pozorom jest to jedno z fundamentalnych pytań (nie żartuję) czy wygodniej jest zapalać świtało przez tablet czy klasycznym włącznikiem przy łóżku. Nowinki techniczne świetnie wyglądają, ale nie zawsze na dłuższą metę poprawiają jakość usług. Wg mnie, obszarem innowacji jest usprawnienie procesów recepcji, check-in, check-out i na to kładziemy największy nacisk.
  • Miłosz: Chodzi w skrócie o to, że spółka wygospodarowała pulę pieniędzy na innowacyjne przedsięwzięcia. Ludzie zgłaszają, oni finansują najlepsze pomysły.
    Marcin Szewczykowski: Właśnie uruchomiliśmy podobny projekt we współpracy ze studentami.
  • Marcin Szewczykowski: Dziękujemy za udział w czacie i wszystkie pytania. Do zobaczenia w lipcu!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com
AD.bx ad3a

PORTFEL STOCKWATCH

Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +56,84% +11 367,42 zł 31 367,42 zł

Logowanie


Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło

Ostatnio zaktualizowane dane

AD.bx ad3b
AD.bx ad3d