Robert Brzozowski - wiceprezes zarządu oraz Michał Parkitny - członek zarządu UNIMOT - Fundamenty rynkowe segmentu paliwowego pozostają bardzo mocne - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Robert Brzozowski - wiceprezes zarządu oraz Michał Parkitny - członek zarządu UNIMOT - Fundamenty rynkowe segmentu paliwowego pozostają bardzo mocne

Dyskusja odbyła się dnia: 23.03.2018, godziny 06:00
Robert Brzozowski - wiceprezes zarządu oraz Michał Parkitny - członek zarządu UNIMOT - Fundamenty rynkowe segmentu paliwowego pozostają bardzo mocne Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu oraz Michał Parkitny, Członek Zarządu
UNIMOT
W piątek 23 marca br. o godz. 11.00 rozpocznie się czat inwestorski z przedstawicielami spółki UNIMOT SA - Robertem Brzozowskim, wiceprezesem zarządu oraz Michałem Parkitnym, członkiem zarządu. Tematem rozmowy będą wyniki spółki za rok 2017, plany rozwoju Grupy UNIMOT oraz sytuacja na rynku paliwowo-energetycznym.

Grupa UNIMOT prowadzi działalność w zakresie obrotu olejem napędowym (ON), biopaliwami (Bio), gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym oraz energią elektryczną. Spółka rozwija franczyzową sieć stacji paliw pod międzynarodową marką AVIA, a także wdrożyła i rozwija mobilną aplikację Tankuj24 służącą do porównywania cen i zakupu paliwa na stacjach benzynowych w trybie online. UNIMOT SA był notowany na rynku NewConnect od 2012 r., w lutym 2017 r. przeprowadził publiczną emisję akcji o wartości 99 mln zł i od 7 marca 2017 r. jest notowany na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Zapis dyskusji

  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z przedstawicielami spółki UNIMOT SA - Robertem Brzozowskim, wiceprezesem zarządu oraz Michałem Parkitnym, członkiem zarządu. Dziś porozmawiamy na temat wyników spółki za rok 2017, planów rozwoju oraz sytuacji na rynku paliwowo-energetycznym.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać o 11:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony - klawisz F5.
  • Robert Brzozowski: Witamy serdecznie na kolejnym czacie. Wspólnie z Michałem Parkitnym jesteśmy do Państwa dyspozycji i zapraszamy do zadawania pytań.
  • jarek222: Jakie umowy ma podpisane spółka z Biurem Maklerskim Banku Ochrony Środowiska - jakie usługi świadczy to biuro maklerskie na rzecz spółki? W ostatnim raporcie miesięcznym tego biura maklerskiego napisano: "W ciągu ostatnich 12 miesięcy DM BOŚ S.A. świadczył usługi maklerskie na rzecz Unimotu i otrzymywał wynagrodzenie z tytułu podpisanej umowy z Unimotem. DM BOŚ S.A. jest animatorem kontraktów terminowych dla Unimotu". O jakie kontrakty terminowe chodzi?
    Michał Parkitny: Unimot ma podpisaną umowę o świadczenie usług animatora rynku akcji notowanych na GPW. Sformułowanie: DM BOŚ SA jest animatorem kontraktów terminowych dla Unimotu. nie jest poprawne i zostało to zgłoszone do DM BOŚ SA. Nie ma instrumentów pochodnych na papiery wartościowe Unimot.
  • Wojetek: Witam. Połączenie Orlenu i Lotosu jest już faktem. Czy powstanie na krajowym rynku tak dużego gracza nie jest zagrożeniem dla Unimotu ? Czy ekspansja sieci Avia nie jest zagrożona w związku z tą fuzją ?
    Robert Brzozowski: Połączenie to jest neutralne z punktu widzenia Unimotu, a biorąc pod uwagę zagrożenie dla tego projektu ze strony ograniczeń konkurencyjnych na rynku (spodziewana konieczność redukcja sieci detalicznej), upatrujemy w tym raczej szanse.
  • jarek222: W jakiej perspektywie czasowej segment gazu ziemnego zacznie przynosić zyski spółce? Przypomnijmy, że w zeszłym roku z działalności tej grupa kapitałowa osiągnęła aż 5,9 mln zł straty.
    Michał Parkitny: Przede wszystkim chcę podkreślić, że segment ten jest istotnym elementem dywersyfikacji naszej działalności. W 2017 r. wielokrotnie zwiększyliśmy wolumeny sprzedaży zarówno gazu ziemnego, jak i energii elektrycznej. Zakończyliśmy także budowę czwartej stacji regazyfikacji LNG i kontynuowaliśmy rozbudowę naszej sieci dystrybucyjnej. W przyszłych okresach będziemy koncentrować się bardzo mocno nad optymalizacją, głównie kosztową, tej dynamicznie rosnącej działalności oraz dalszym rozwoju. Będziemy też zbierać owoce zeszłorocznej pracy – w 2017 r. przyłączyliśmy bowiem do sieci kolejnych odbiorców, w tym dwa duże podmioty przemysłowe, a przychody z tego tytułu będą widoczne już w tym roku. Liczymy, że w 2018 r. EBITDA z tego biznesu będzie dodatnia.
  • jarek222: Dlaczego w czacie nie bierze udział prezes firmy?
    Robert Brzozowski: Biorąc pod uwagę możliwości i obowiązki służbowe wszystkich członków zarządu, wspólnie zadecydowaliśmy, że w dzisiejszym spotkaniu wezmę udział ja i Michał Parkitny.
  • Inwestor: Dzień dobry, jak Państwa zdaniem będzie wyglądał rynek paliw w tym roku, co się zmieni a co nie, jakie widzicie szanse i zagrożenia dla spółki?
    Robert Brzozowski: Fundamenty rynkowe segmentu paliwowego pozostają bardzo mocne. Konsumpcja paliw rośnie, a przez to potrzeby importowe się zwiększają. W związku z tym mamy nadzieję, że w bieżącym roku przełoży się to na poprawę rynkowych marż hurtowych. Przed branżą stoi oczywiście kilka wyzwań w tym roku, związanych np. z kwartalnym rozliczeniem NCW oraz planowanymi remontami na kolei, które mogą wpływać na logistykę paliw.
  • gość: Ile dokładnie stacji pod szyldem Avia działa na chwile obecną i jakie są plany rozwoju na ten rok?
    Robert Brzozowski: Obecnie pod marką AVIA działa w Polsce 19 stacji paliw, a w ciągu najbliższych tygodni do sieci dołączą kolejne trzy. Na koniec roku chcielibyśmy, żeby było ich 45, a do 2020 roku 100.
  • Gość: Jaka jest obecnie marza?
    Michał Parkitny: Jeśli chodzi o 2017 r. to marża EBIT wyniosła 1,1 proc., marża EBITDA 1,3 proc., a marża netto 0,7 proc. Poziomy te były niższe niż w 2016 r., głównie w związku z bardziej konkurencyjnym rynkiem oleju napędowego, nową formułą rozliczenia NCW i konserwatywnym podejściem Unimot do obowiązujących przepisów (szczegóły znajdziecie Państwo na str. 4 w prezentacji za 2017 r. http://www.unimot.pl/plik_categories/dla-inwestora/prezentacje/), a także wyższych kosztów wynikających ze zwiększonej skali działania.
  • Lelek: Dobry. W raporcie piszą państwo o kosztach jednorazowych w 4q związanych z NCW, ale takie koszty pojawiły się także w 3q, więc takie jednorazowe to one chyba nie są... Może Pan wytłumaczyć jak krowie na rowie o co tu biega?
    Michał Parkitny: Temat NCW jest tematem dość złożonym, dlatego zachęcamy do lektury slajdu nr. 4 z prezentacji, gdzie dokładnie to wyjaśniliśmy http://www.unimot.pl/plik_categories/dla-inwestora/prezentacje/. Ograniczenia czasowe i forma czatu nie pozwalają nam na dokładne omówienie tej kwestii, ale oczywiście, jeśli macie Państwo dodatkowe pytania – poprzez nasz zespół IR, jesteśmy do dyspozycji także poza dzisiejszym spotkaniem.
  • Dominik: Czy istnieje możliwość aby udostępniali państwo na stronie relacji inwestorskich szacowaną premię lądową w poszczególnych dniach/tygodniach/miesiącach? To znacznie ułatwiłoby wyrabianie perspektywy do wyników
    Michał Parkitny: Analizę premii lądowej pokazujemy w naszej prezentacji wynikowej http://www.unimot.pl/plik_categories/dla-inwestora/prezentacje/ (s. 6) i będziemy to kontynuować.
  • Tomasz Stepien: W jakimi tempie - wg Panstwa obserwacji - rośnie popyt na olej napędowy w I kwartale 2018. Jakiego wzrostu rynku ON oczekują Państwo w całym 2018. Czy wolumen ON Unimot tez może wzrosnąc?
    Robert Brzozowski: I kwartał jest zazwyczaj najsłabszym ze względu na sezonowość konsumpcji, jednakże r/r spodziewamy się kilkuprocentowego wzrostu konsumpcji. Oczywiście liczymy, że beneficjentem silnego rynku będzie także Unimot.
  • Gość: czy planowana jest kolejna emisja akcji po dużo niżej wartości rynkowej ?
    Michał Parkitny: Obecnie Unimot nie planuje emisji akcji.
  • af trader: Szanowni Państwo, obserwuję trendy w motoryzacji od lat i nie da się ukryć gremialnego przejścia w hybrydy i dalej w elektryki. To oznacza że popyt na paliwa płynne będzie się kurczył. Jak jesteście do tego przygotowani, rozumiem handel energią elektryczną ale to za mało - spodziewałbym się raczej uruchomienia punktów ładowania samochodów na stacjach Avia, jaka może być na to perspektywa?
    Robert Brzozowski: Oczywiście, z uwagą obserwujemy wszelkie trendy rynkowe i bez wątpienia elektromobilność jest tematem, któremu się pilnie przyglądamy. Co do ograniczeń w konsumpcji paliw, przypomnę, że samochody osobowe to tylko 25 proc. konsumpcji paliw i póki co nie widać zamiennika dla ciężkiego transportu samochodowego. Pomimo to, jak informowaliśmy, podjęliśmy pierwsze kroki w stronę projektów z obszaru elektromobilności poprzez nawiązanie współpracy z doświadczonym partnerem z rynku chińskiego. Oczywiście zaangażujemy się w taki lub podobne projekty tylko jeśli będziemy widzieć satysfakcjonujący zwrot z kapitału.
  • Gość: Z czego wynika znaczący wzrost kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu w r.2017?
    Michał Parkitny: Wzrost kosztów sprzedaży wynika ze wzrostu kosztów logistycznych oraz korzystania z infrastruktury PERN. Koszty ogólnego zarządu w 2017 r. to głównie inwestycja w dostosowanie grupy do większej skali działania (w związku z dynamicznym rozwojem w ostatnim okresie i np. obecnością Unimotu na głównym rynku GPW). W związku z tym nie spodziewamy się dodatkowego, materialnego wzrostu kosztów ogólnego zarządu w tym roku (w porównaniu z poziomem z 2017 r.).
  • regi5: Dzień dobry, mam tylko jedno pytanie. Jak wyglądacie z gotówką i jak będzie dalej wyglądała polityka dywidendowa.
    Michał Parkitny: Spółka ma dobrą płynność przede wszystkim dzięki pozyskanym środkom z emisji w lutym 2017 r., a także efektywnemu zarządzaniu kapitałem obrotowym. Co roku spółka wypłaca dywidendę zgodnie ze swoją polityką. W tym roku zarząd także będzie rekomendował wypłatę dywidendy.
  • pb: Witam Panów. Jak dla mnie jesteśmy u schyłku diesla. Zaczyna być wyrzucany z kolejnych dużych miast i tylko patrzeć jak pojawią sie całkowite bany. Jak to może wyglądać w Polsce i jak się przygotowujecie do zaostrzenia ogólnie rzecz biorąc norm emisji?
    Robert Brzozowski: Rzeczywiście, zauważamy tendencję obniżenia konsumpcji diesla na rzecz samochodów benzynowych oraz elektrycznych, ale dotyczy to głównie rynków zachodnich. Niemniej jednak Polska różni się na tym tle, bo w dalszym ciągu następuje u nas wzrost konsumpcji ON i w porównaniu np. do rynku niemieckiego jest ona wciąż o ok. połowę niższa niż w Niemczech. W związku z tym uważamy, że tendencja wzrostu popytu na ON w Polsce będzie się w dalszym ciągu utrzymywała. Nie zapominajmy też, że większość konsumpcji ON to ciężki transport drogowy, dla którego elektromobilność póki co nie jest alternatywą.
  • Investor: Czy cele strategiczne co do liczebności sieci Avia się zmieniają w związku z licencją na Ukrainę?
    Robert Brzozowski: Nie, plan na rok 2018 to dodatkowych 30 stacji i w dalszym ciągu podtrzymujemy cel na 2020 r., czyli 100 stacji.
  • SW-fan: Ilu macie użytkowników aplikacji Tankuj24 na poszczególnych platformach?
    Robert Brzozowski: Aplikacja ma ponad 55 tys. pobrań i 14,5 tys. zarejestrowanych użytkowników.
  • Nep: Dlaczego spółka wycofała się z informowania o comiesięcznych przychodach? Czyżby te dane miały być coraz słabsze?
    Michał Parkitny: Tak jak pisaliśmy w raporcie, zmienność przychodów Unimotu nie charakteryzuje się obecnie tak dużą dynamiką jak we wcześniejszych okresach, w których bardzo dynamicznie rozwijaliśmy obszar sprzedaży hurtowej oleju napędowego.
    Wg nas, obecnie ocena sytuacji operacyjno-finansowej jest bardziej wiarygodna oraz użyteczna, jeśli będziecie Państwo analizować spółkę w oparciu o kwartalne sprawozdania finansowe.
    Oczywiście, ponownie podkreślę, że wciąż będziemy dokonywać bieżącej analizy cenotwórczości informacji finansowych i w przypadku, gdy dana informacja będzie miała istotny i nieoczekiwany charakter zostanie uznana za poufną i podana do publicznej wiadomości.
  • Mark: Chciałbym Pana Prezesa pociągnąć mocniej za język. Dlaczego kwartalne rozliczanie NCW jest wyzwaniem? Czy remonty na kolei utrudniają sprzedaż, czy po prostu przewozy mogą być droższe?
    Robert Brzozowski: Kwartalne rozliczenie NCW wymaga precyzyjnego zarządzania sprzedażą produktu B0 (bez domieszki biokomponentów) oraz B7 (z domieszką komponentów) i utrzymania ustawowego parytetu. Sprzedaż tych produktów przez 14 baz wraz z prawidłową analizą danych, które są podstawą do składania deklaracji wykonania NCW jest więc pewnym wyzwaniem operacyjnym (zwiększenie częstotliwości okresów rozliczeniowych). Natomiast posiadane systemy informatyczne i ich planowany dalszy rozwój pozwala nam czuć się komfortowo.
    Co do spodziewanych remontów na kolei, naszym zdaniem mogą powodować opóźnienia na bazach paliw. Natomiast Unimot jest przygotowany do tego wyzwania. Poprzez zwiększenie liczby pociągów oraz pojemności na bazach magazynowych uzyskaliśmy większy bufor operacyjny.
  • Gość: Czy w razie fuzji dwóch największych koncernów chcielibyście przejąć nadwyżkę stacji, czy upatrujecie w tym tylko szans na rozszerzenie franczyzy?
    Robert Brzozowski: Widzimy wiele pytań dotyczących fuzji Orlenu i Lotosu. Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że to połączenie jest naszym zdaniem neutralne. Jeśli mielibyśmy się dopatrywać jakiegoś konkretnego wpływu na Unimot, to widzimy w tej fuzji raczej szanse niż zagrożenia, szczególnie w kwestii rozwoju naszej sieci franczyzowej AVIA.
  • af trader: Czy Spółka może zdradzić strukturę przychodów i wyniku wg segmentów, i informację jaki procent przychodów generuje trzech największych klientów?
    Michał Parkitny: Rozbicie segmentowe (zarówno przychodów, jak i innych pozycji finansowych) dostępne jest w naszym raporcie skonsolidowanym na str. 32.
  • Gość: Najwięksi gracze się konsolidują, czy unimot także rozważa taką możliwość np. poprzez przejęcia bądź połączenia z konkurencją?
    Robert Brzozowski: Bieżąca sytuacja na rynku jest zgodna z naszymi oczekiwaniami, ponieważ już w zeszłym roku przewidywaliśmy procesy konsolidacyjne. Jako multienergetyczna grupa stale przyglądamy się rynkowi pod kątem różnych szans i tak jak pisaliśmy w strategii, nie wykluczamy przemyślanych akwizycji.
  • Radosław Ordyniec: Dzień dobry, jak ważny dla Unimot jest wizerunek spółki w internecie?
    Robert Brzozowski: UNIMOT stara się pokazywać swoją działalność w szerokim zakresie, również w internecie. Współpracujemy z najważniejszymi branżowymi serwisami, nasi eksperci komentują ważne kwestie w sektorze paliwowo-energetycznym, jesteśmy też aktywni w mediach społecznościowych: profile na Twiterze, Facebooku.
  • egonolsen: Czy po spadkach kapitalizacji do poziomu zaiste śmiesznego, czyli zaledwie 2x jakiś Bloober albo Farm51, Wasza Spółka nie obawia się że może stać się celem wezwania? Jest to bardzo popularne ostatnio na GPW. A może główny Akcjonariusz ma zamiary tanio skupić papier i wycofać z parkietu? To też nie jest ostatnio rzadkością. Chcielibyśmy wiedzieć.
    Michał Parkitny: Wejście spółki na parkiet główny GPW i pozyskanie 99 mln zł z rynku, było dla spółki niezwykle pozytywne. Jako zarząd możemy powiedzieć tylko, że widzimy szereg korzyści z naszej dalszej obecności na giełdzie.
  • Gość: Czy zapasy które są biletowane też są objęte obowiązkiem spełnienia NCW i koniecznością blendowania? Czy w świetle tego problemu warto było brać na siebie obowiązek utrzymywania zapasów obowiązkowych i kosztów związanych z dodatkowym przetwarzaniem i logistyką?
    Robert Brzozowski: Gdy kupowana jest usługa biletowa, potencjalny obowiązek realizacji spoczywa na sprzedającym biletu. Niestety, w Polsce ceny usługi biletowej są niezwykle wysokie w porównaniu z innymi krajami europejskimi. Polska nie podpisała bowiem umów bilateralnych, dzięki którym istniałaby możliwość utrzymania zapasów poza terenem naszego kraju. Mimo większych wyzwań logistyczno-prawnych, naszym zdaniem utrzymanie zapasów we własnym produkcie jest bardziej opłacalne dla Unimotu.
  • Gość: Co Panowie sądzicie o poziomie kursu (ok 19 PLN) na giełdzie i dlaczego inwestorzy przestali wierzyć w Unimot?
    Robert Brzozowski: Co prawda wyniki 2017 r. są słabsze niż wszyscy oczekiwaliśmy, ale biorąc pod uwagę trudne otoczenie rynkowe, jesteśmy z nich zadowoleni. W związku z tym zarząd nie widzi fundamentalnych przesłanek do takiej wyceny spółki na rynku. W dalszym ciągu ciężko pracujemy nad poprawą wyników grupy w kolejnych okresach i liczymy na odbudowę zaufania inwestorów.
  • Robert Brzozowski: Szanowni Państwo, czat dobiega końca, a pozostało jeszcze wiele pytań. Możemy zadeklarować, że na kluczowe z nich odpowiemy w terminie późniejszym, a redakcja StockWatch.pl dołączy je do relacji z czatu. Tymczasem dziękujemy za obecność i wszystkie pytania. Jeśli pojawiłyby się kolejne to nasz zespół ds. relacji inwestorskich pozostaje do Państwa dyspozycji (gielda@unimot.pl). Jednocześnie zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej (http://www.unimot.pl/relacje-inwestorskie/). Życzymy miłego popołudnia i weekendu!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
  • moderator: Poniżej, zgodnie z obietnicą, ciąg dalszy odpowiedzi na pytania z czatu.
  • Gość: Co to dokładnie jest ten NCW i dlaczego on pogrążył nam wyniki?
    Robert Brzozowski: NCW (Narodowy Cel Wskaźnikowy) to obowiązek wprowadzania na rynek paliw transportowych ze źródeł odnawialnych, czyli biokomponentów i biopaliw. Ustawodawca dał możliwość producentom i importerom dwie możliwości realizacji – albo poprzez blendowanie biokomponentów z olejem napędowym, albo sprzedaż czystych biokomponentów w postaci samoistnego paliwa B100. Jednocześnie w 2018 rozliczenie NCW odbywa się kwartalnie i w zależności od kwartału parytet blendowanego oleju do B100 jest różny.
    Do 2016 r. momentem wyliczania NCW była sprzedaż paliwa, natomiast w 2017 r. przepisy krajowe nie określały już precyzyjnie tego momentu. W związku z tym byliśmy zmuszeni do własnej interpretacji. Zarząd, chcąc dochować największej staranności i zapewnić pełne bezpieczeństwo grupie, do tych przepisów podszedł bardzo konserwatywnie. W efekcie musieliśmy zrealizować niejako „dodatkowy” obowiązek NCW od stanów magazynowych i zapasu obowiązkowego. Odsyłamy do lektury s. 4 naszej prezentacji wynikowej, gdzie wyjaśniliśmy temat.
  • Gość: Jak wyglądają RYNKOWE premie lądowe w okresie styczeń-marzec i jak ta wartość ma się do poprzedniego kwartału i do okresu bezpośrednio porównawczego?
    Robert Brzozowski: Premię lądową pokazujemy Państwu w prezentacji wynikowej (s. 6). Pamiętajcie Państwo jednak, że premia lądowa nie jest równa marży Unimot. Otoczenie rynkowe to jeden z kluczowych elementów, jakie wpływają na nasze wyniki, ale nie jedyny. Istotna jest też strona kosztowa, w tym koszty związane z realizacją NCW.
  • Tomasz Stepien : Regulacje biopaliwowe były przyczyną wyższych kosztów w 2017. W 2018 mamy nowe regulacje. Jak one wpłyną na Unimot? Czy planują państwo wykorzystanie biopaliw pozwalających na podwójne naliczania? Czy sprawozdania kwartalne NCW będą miały jakiś wpływ?
    Robert Brzozowski: W 2017 r. zmiana w przepisach dot. NCW wprowadziła nowy obowiązek polegający na rzeczywistym dodawaniu biokomponentów do paliw (bioblending), co podniosło koszty realizacji NCW w stosunku do roku 2016. W 2017 r. przepisy pozwalały do rozliczania obowiązku wykonania NCW oraz bioblendingu w ujęciu rocznym. Dawało to pewną elastyczność podmiotom objętym tym obowiązkiem.
    W 2018 r. zmianie, z rozliczenia rocznego na rozliczenie kwartalne, uległ obowiązek bioblendingu. Powyższa zmiana wprowadziła dodatkowe utrudnienia związane z logistyką, planowaniem zakupów i sprzedaży paliw i biokomponentów, jak również możliwymi do wystąpienia zerwaniami lub ograniczeniami w podaży paliw ze względu na wykonanie obowiązku bioblendingu w ujęciu kwartalnym. Rozważamy możliwość wykorzystania biopaliw pozwalających na podwójne naliczanie.
  • Mruk: Witam. Dlaczego koszty NCW nie zostały przerzucone w cenie na odbiorcę, skoro regulacja/prawo dotyczy całego rynku?
    Robert Brzozowski: Przerzucenie nie było możliwe, ponieważ produkt nie został sprzedany. Wykonaliśmy NCW od stanów magazynowych.
  • BitAdrian : Czy na Państwa stacjach będzie w niedalekiej przyszłości można płacić kryptowalutami?
    Robert Brzozowski: Obecnie nie planujemy takiej możliwości.
  • mheavydrum : Czy koszty przystosowania danej stacji paliw wyglądem i funkcjonalnością do innych stacji sieci Avia ponosi Unimot czy franczyzobiorca ? Jeśli Unimot, to jaki jest rząd wielkości wydatków Unimotu na jedną stację ? Przy ilu mniej więcej stacjach franczyzowych osiągnięty zostanie próg rentowności tego projektu?
    Robert Brzozowski: Koszty rebrandingu ponosi Unimot, ale są one następnie zwracane przez franczyzobiorcę w formie opłaty inwestycyjnej. Koszt rebrandingu jednej stacji to ok. 150-200 tys. zł, ale dokładna kwota zależy od wielu czynników.
    Nie podajemy informacji dot. rentowności, ale na pewno proces dołączania kolejnych stacji do sieci AVIA będzie trwał – czyli w miarę upływu czasu część bieżącej zainwestowanej przez nas kwoty w rebranding będzie spłacana, ale jednocześnie będziemy ponosić kolejne nakłady na nowo przyłączane stacje.
  • Bartosz: Czy Unimot przewiduję dodatkową emisje akcji? Jaki wpływ na spółkę miały działania w uszczelnieniach Vat?
    Robert Brzozowski: Na chwilę obecną spółka nie przewiduje emisji akcji. Wpływ w uszczelnieniach VAT był pozytywny, ponieważ ograniczył szarą strefę.
  • Gość : Dzień dobry, pragnę zapytać o segment energii elektrycznej. Jak oceniacie dotychczasową efektywność w tym segmencie i czy planujecie dalszy rozwój tego produktu w Grupie? Czy są jakieś plany?
    Robert Brzozowski: Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowego rozwoju tego segmentu. W 2017 r. przede wszystkim zwiększyliśmy zdecydowanie skalę naszej działalności – w 2016 r. sprzedaliśmy 0,3 GWh, podczas, gdy w zeszłym roku było to już 55,9 MWh. W planach mamy dalszy rozwój i ciekawego projekty, o których jednak za wcześnie teraz mówić.
  • Gość : Czy plan na ten rok dla Avii uwzględnia wejście na rynek ukraiński?
    Robert Brzozowski: Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami planujemy rozwój sieci AVIA na Ukrainie, ale co do terminów nie chcemy obecnie składać deklaracji.
  • Gość : Z czego wynikają te dodatkowe koszty związane z zamieszaniem prawnym w przepisach? Czy to się już unormowało i uzyskali Państwo właściwą wykładnię z ministerstwa?
    Robert Brzozowski: Tak jak wyjaśniamy w prezentacji, 15 marca 2018 r. Ministerstwo Energii przedstawiło oficjalne stanowisko, w którym informuje o przygotowywanej nowelizacji ustawy o biokomponentach i paliwach płynnych, doprecyzowującej kluczowe zapisy. Intencją ME jest wprowadzenie poprawki od 1 lipca 2018 r. W przypadku wprowadzenia tych zmian w pełnym brzmieniu, koszty poniesione z tytułu konserwatywnego podejścia do przepisów, będą do „odzyskania” przez Grupę Unimot w przyszłości.
  • Mark: Dlaczego marża handlowa w segmencie stacji benzynowych się zmniejszyła pomimo wzrostu sprzedaży?
    Robert Brzozowski: W segmencie Stancje benzynowe prezentowane są przychody z własnych stacji, przychody franczyzowe ze stacji w sieci AVIA i koszty z tych tytułów. Pamiętajmy, że 2017 r. ponieśliśmy duże koszty w związku z przyłączeniem do sieci pierwszych 15 stacji. Tutaj znajdują się także koszty dot. aplikacji Tankuj24.
    Zwracam uwagę, że marża hurtowa z tytułu sprzedaży paliwa do stacji AVIA pokazywana jest w segmencie ON+BIO.
  • Darek: Czy wysokość średnich rynkowych premii lądowych jest publikowana w jakichś branżowych raportach dostępnych bez opłat?
    Robert Brzozowski: Wysokość premii lądowej wyliczana jest jako różnica pomiędzy cenami oleju napędowego największych polskich producentów a notowaniami Platts ARA. Cenniki największych producentów są dostępne publicznie, natomiast notowania Platts ARA znajdują się w serwisach płatnych. Aktualny wykres znajdzie Pan w naszej prezentacji wynikowej.
  • Paweł: Czy jest Pan w stanie udzielić informacji na temat przyczyn wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu we wszystkich gałęziach działalności firmy, w szczególności w segmencie stacji paliw?
    Robert Brzozowski: Nie udzielamy tak szczegółowych informacji. Mogę powiedzieć, że w skali grupy były to głównie wyższe koszty ogólne administracji oraz wynagrodzeń wynikające ze wzrostu skali działalności.
  • Gość: Z analizy raportu można wnioskować, że jednym z glównych zagrożeń dla firmy są wysokie marże rafineryjne PKN i Lotosu. Czy można prosić o rozjaśnienie co wplywa na ich poziom i jakie są przewidwania tych marż najbliższych kwartalach?
    Robert Brzozowski: Marże rafineryjne stanowią jeden z istotnych elementów naszego otoczenia rynkowego. Producenci mają możliwość uzyskiwania marż nie tylko hurtowych, ale także rafineryjnych i detalicznych (stacje paliw), uzyskując przez to możliwość dywersyfikacji zysków.
    Marże rafineryjne są związane z przeróbką ropy naftowej, a ich wysokość, mówiąc generalnie, to różnica pomiędzy ceną sprzedaży produktów przerobu ropy, a ceną ropy i kosztami produkcji.
    Trudno jest przewidywać marże rafineryjne, bo są wprost związane z czynnikami makro, m.in. cenami ropy.
  • Dominik: Panie prezesie, czy można liczyć, że publikacje w zakresie premii w kolejnych kwartał też znajdą się w prezentacjach? I w sumie czemu w prezentacji wynikowej jest więcej ważnych informacji niż w raporcie. Wydawało mi się zawsze, że prezentacje są dla leniuchów, którym nie chce się czytać :)
    Robert Brzozowski: Tak, wykres premii lądowej chcemy pokazywać co kwartał w prezentacji. Jak Pan zauważył, znajdują się tam też inne informacje pozwalające lepiej zrozumieć sytuację operacyjno-finansową Unimotu.
  • Gość: Czy remonty trakcji i szyn na ten rok przebiegają w pobliżu baz paliwowych spółki?
    Robert Brzozowski: Częściowo, tak. Tak jak pisaliśmy w innym pytaniu - mogą one wpłynąć na logistykę paliw.
  • Gość: Dzień dobry, mam pytanie odnośnie segmentu stacji paliw. W 2017 roku ten segment miał ujemny wynik EBITDA 3.6 mln PLN. Co poza kosztami otwarcia stacji AVIA spowodowało stratę? Czy spodziewają się Panowie zysku operacyjnego z segmentu stacji paliw w 2018 roku?
    Robert Brzozowski: W segmencie tym znajdują się koszty związane z rebrandingiem stacji przyłączanych do sieci AVIA, ale także koszty dotyczące uruchomienia i rozwoju aplikacji Tankuj24. Jako, że oba projekty niedawno wystartowały nie należałoby się spodziewać dodatniego wyniku w tym roku. Natomiast proszę zwrócić uwagę, że zyski z tytułu hurtowej sprzedaży paliw do stacji sieci AVIA księgowane są w segmencie ON+BIO.
  • Inwestor: Marża brutto na dieslu była zbliżona r/r, ale już w 4q mamy wzrost z 2,9proc. do 4,6proc. przy uwzględnieniu pozostałych zysków i strat. Czy dobrze to policzyłem i czy można liczyć, że wzrost marży będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach?
    Robert Brzozowski: Marża brutto na sprzedaży w 4Q 2017 r. wyniosła 4,9 proc. (zysk brutto na sprzedaży 39,8 mln zł). Żeby porównywać ją z wynikiem za 4Q 2016 r. należy odpowiednio przekształcić pozycję zysk brutto na sprzedaży, który wyniesie wtedy 40,7 mln zł. Przekształcenie wynika z faktu, że od 2017 r. spółka w pozycji Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów sprawozdania z całkowitych dochodów ujmuje zrealizowane i niezrealizowane różnice kursowe oraz wycenę bilansową zapasów. Wyliczona marża wyniesie wtedy 4,1 proc., a więc mamy do czynienia ze wzrostem o 0,8 p.p. r/r. Oczywiście pracujemy nad wzrostem marż, niemniej jednak trzeba pamiętać, że są one w dużym stopniu zależne od otoczenia rynkowego.
  • ciekawski: Czy z każdą zwyżką obrotów na ON, a zatem i zapasów obowiązkowych dojdą koszty blendowania i realizacji NCW?
    Robert Brzozowski: Tak, o ile zwiększy się obrót na ON zaimportowanym lub nabytym wewnątrzwspólnotowo. ON nabyty od krajowych dostawców nie podlega bowiem realizacji NCW.
    Natomiast koszt NCW na tonę pozostaje taki sam.
  • Gość: Na jednym z czatów wspominał Pan, że toczą się rozmowy z operatorami największych sieci co do możliwości wykorzystania Tankuj24. Czy brak stacji z tych sieci oznacza fiasko rozmów?
    Robert Brzozowski: Na chwilę obecną największe sieci nie zdecydowały się na współpracę z Tankuj24. Natomiast dalej kontynuujemy pracę nad ofertą związaną z aplikacją.
  • Gość: Ilu obecnie jest użytkowników aplikacji Tankuj24?
    Robert Brzozowski: Ponad 14,5 tys. zarejestrowanych użytkowników.
  • Gość: Czy odnotowaliście wzrost obrotów na stacjach w związku z zakazem handlu w niedzielę? Będziecie rozwijać sprzedaż pozapaliwową we franczyzie?
    Robert Brzozowski: Odnotowaliśmy widoczny wzrost liczby transakcji w niedziele niehandlowe. Jeśli chodzi o sprzedaż pozapaliwową – tak, chcemy rozwijać ten obszar.
  • Bendem bogaty : Koszty blendowania pojawiły się w pozycji koszt własny, koszty ogólnego zarządu, koszty sprzedaży czy pozostałe koszty operacyjne?
    Robert Brzozowski: Sama usługa blendingu to relatywnie niski koszt w stosunku do całego kosztu NCW, jest księgowany w koszty rodzajowe. Największa część kosztu NCW ujęta jest na poziomie zysku brutto ze sprzedaży.
  • Gość: Czy biokomponenty B7 są kupowane w kraju czy sprowadzane z zagranicy (z jakich kierunków). Jak wygląda ten rynek tak po krótce?
    Robert Brzozowski: W 2018 r. spółka zdecydowała się na realizację NCW z użyciem współczynnika redukcyjnego. W związku z tym min. 70 proc. biokomponentów, które zostanie użyte do realizacji tego celu zostanie nabyte u krajowych wytwórców. Pozostałe ilości potrzebnego biokomponentu mogą zostać zakupione za granicą Polski.
    Jeśli chodzi o rynek – jest kilku głównych producentów, którzy wytwarzają estry i z nimi współpracujemy.
  • Gość: czy unimot zamierza czesciej podawac informacje odnosnie rozwoju spolki ?czy inwestorow indywidualnych ignoruje po przez tak znikome informacje odnosnie spolki ?
    Robert Brzozowski: Mogę zapewnić, że inwestorzy indywidualni są dla nas bardzo ważni – jesteśmy obecni na konferencji WallStreet, organizujemy czaty przy każdych wynikach, przygotowujemy materiały informacyjne, a nasz dział IR jest do Państwa dyspozycji (mailowo i telefonicznie). W szerokiej komunikacji z rynkiem wspierają nas też służby PR, co możecie Państwo zauważyć w mediach.
  • Gość: czy jest mozliwy skup akcji przez unimot?
    Robert Brzozowski: Na chwilę obecną nie ma takich planów.
  • mheavydrum : W 2016 roku około 10 proc. przychodów ze sprzedaży zostało osiągniętych w Holandii. Z jakiego powodu w 2017 roku Grupa Unimot nie osiągnęła przychodów na tym rynku ? Jaki to miało wpływ na wynik finansowy za 2017 rok ?
    Robert Brzozowski: Unimot realizując sprzedaż eksportową zawsze dobiera kontrahentów oferujących najkorzystniejszą cenę. Sytuacja, o której Pan pisze to po prostu efekt zmienionego mixu sprzedażowego – staramy się zawsze utrzymywać jak najlepszy. Ponadto, podawana destynacja towaru związana jest z adresem kontrahenta, a nie finalną fizyczną destynacją produktu.
  • mheavydrum: Czy projekt: aplikacja tankuj24 ma szanse na osiągnięcie rentowności ? Na razie wydaje się, że przyłączenie przez rok do tego przedsięwzięcia 100 stacji paliw jest porażką, a nie sukcesem.
    Robert Brzozowski: Obecnie aplikacja ma ponad 55 tys. pobrań i 14,5 tys. zarejestrowanych użytkowników. Jest to etap rozwoju, na którym naturalnie ponoszone są głównie koszty - koszty utrzymania samej aplikacji, ale także koszty personalne i marketingowe.
  • Gość: Jakie były koszty jednorazowe aktywowane w wyniku dotyczące projektów detalicznych i kiedy dwie własne stacje Unimotu wejdą pod rozwijany brand?
    Robert Brzozowski: Jeśli chodzi o aktywowane koszty, nie podajemy takich informacji. Mogę powiedzieć, że był to poziom dolnych kilku milionów złotych.
    Odpowiadając na pytanie o stacje - dwie nasze własne stacje (Częstochowa, Rększowice) właśnie wchodzą pod brand AVIA.

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com
AD.bx ad3a

Logowanie


Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło

Ostatnio zaktualizowane dane

AD.bx ad3b
AD.bx ad3d