| | | | | | | | | | | |
| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
| | | | | | | | | | | | |
|
| | Raport bieżący nr | 50 | / | 2025 | |
| |
| | | | | | | | | | | | |
| Data sporządzenia: | 2025-10-14 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| MBF GROUP S.A. | |
| | | | | | | | | | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Uruchomienie projektu MALLARD w ramach konsorcjum MBF Group - Squadron - PLP | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne.
| |
| | | | | | | | | | | | |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Zarząd spółki MBF Group S.A. z siedzibą w Warszawie ( Emitent , Spółka ), w nawiązaniu do Raportu bieżącego ESPI nr 43/2025 z dnia 4 września 2025 roku w sprawie zawarcia strategicznej umowy konsorcjum w zakresie rozwoju i wdrażania technologii UAV, C-UAS oraz transportu bezzałogowego ( Konsorcjum ), zawiadamia, że w dniu 14 października 2025 roku rozpoczęto realizację drugiego z trzech kluczowych projektów Konsorcjum MALLARD.
Projekt MALLARD stanowi rozwinięcie prac w zakresie bezzałogowych statków powietrznych towarowych (Cargo UAV) i jest przedsięwzięciem ukierunkowanym na stworzenie systemu regularnego, cywilnego bezzałogowego transportu towarów. W odróżnieniu od klasycznych projektów koncepcyjnych, MALLARD wszedł już w fazę testów praktycznych, obejmujących trzy powiązane elementy rozwoju:
1. System towarowego bezzałogowego statku powietrznego o małej ładowności (tzw. Mały Mallard ), który stanowi w pełni funkcjonalny model służący do organizacji i realizacji testowych towarowych lotów operacyjnych i badawczych. Jego konstrukcja umożliwia przewóz ładunków o masie do 300 kilogramów, a projekt znajduje się obecnie w fazie walidacji technicznej i operacyjnej. Prowadzone są próby w locie oraz analizy eksploatacyjne obejmujące weryfikację rzeczywistych parametrów aerodynamicznych, zasięgu i stabilności, kalibrację systemów łączności i nawigacji, a także pomiary zużycia paliwa i energii.
Celem testów jest uzyskanie danych niezbędnych do: oceny efektywności ekonomicznej i operacyjnej transportu bezzałogowego, organizacji lotów bezzałogowych wg funkcjonujących przepisów, a także opracowanie modeli kosztowych i symulacji porównawczych względem klasycznego transportu drogowego i lotniczego. Równolegle prowadzone są prace nad metodyką obsługi naziemnej, bezpieczeństwa załadunku i integracji operacji dronowych z istniejącą infrastrukturą logistyczną.
2. Metodyka dostaw z użyciem bezzałogowych statków powietrznych na średnich dystansach, obejmująca opracowanie modelu operacyjnego i organizacyjnego centrów logistycznych UAV oraz przygotowanie standardów eksploatacyjnych, komunikacyjnych i certyfikacyjnych na potrzeby przyszłych komercyjnych operacji transgranicznych.
3. Koncepcja systemu towarowego bezzałogowego statku powietrznego o średniej ładowności (tzw. Duży Mallard ), o udźwigu do 1 000 kg i zasięgu do 3 000 kilometrów, będąca docelową platformą przeznaczoną do seryjnej produkcji.
Według informacji uzyskanych od spółki Squadron Sp. z o.o., odpowiedzialnej za stronę techniczną projektu, system MALLARD (Mały) jest obecnie gotowy do realizacji testowych lotów o charakterze badawczo-przeliczeniowym. Celem tych lotów będzie weryfikacja wydajności operacyjnej, stabilności w locie, niezawodności w zmiennych warunkach środowiskowych, a także analiza ekonomiki działania oraz ocena opłacalności wdrożeń komercyjnych.
Emitent, jako lider Konsorcjum, planuje skierować w pierwszej kolejności ofertę testów operacyjnych i współpracy inwestycyjnej do wybranych podmiotów z branż logistyki i transportu towarowego, operatorów flot kurierskich, centrów magazynowych i dystrybucyjnych, a także do przedsiębiorstw przemysłowych i energetycznych, instytucji infrastruktury krytycznej oraz firm z sektora e-commerce, logistyki medycznej i humanitarnej. Projekt przewidziany jest również do prezentacji przed funduszami branżowymi i inwestorami typu venture capital zainteresowanymi udziałem w rozwoju technologii bezzałogowych i systemów zrównoważonego transportu.
Szacunkowy koszt realizacji projektu do etapu pełnoskalowego prototypu wynosi około 12 mln EUR, przy czym część prac badawczych i testowych finansowana jest ze środków własnych członków Konsorcjum. Projekt MALLARD realizowany jest przez MBF Group S.A. (lider finansowanie, koordynacja, relacje inwestorskie i nadzór strategiczny), Squadron Sp. z o.o. (projektowanie, prototypowanie, testy i dokumentacja techniczna) oraz Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego (koordynacja merytoryczna, wsparcie naukowe i integracja z koncepcją COP2).
W ocenie Zarządu Spółki, MALLARD stanowi odpowiedź na globalne trendy automatyzacji, digitalizacji i dekarbonizacji transportu. System bezzałogowych samolotów towarowych pozwoli na znaczące obniżenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie bezpieczeństwa i elastyczności dostaw. W perspektywie średnioterminowej projekt może istotnie wzmocnić przychody Emitenta i pozycję MBF Group S.A. na rynku technologii bezzałogowych.
Emitent będzie informował o kolejnych etapach realizacji projektu, w tym o rozpoczęciu lotów testowych i podpisaniu listów intencyjnych z partnerami branżowymi, w odrębnych raportach bieżących ESPI. | |
| | | | | | | | | | | | |
| | | | | |
| PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ | |
| Data | Imię i Nazwisko | Stanowisko/Funkcja | Podpis | |
| 2025-10-14 | Janusz Czarnecki | Prezes Zarządu | Janusz Czarnecki | |
| | | | | |