-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Jakubem Paczyńskim, prezesem zarządu Kolejkowo SA. Tematem będzie przedstawienie osiągnieć i planów spółki ze szczególnym uwzględnieniem trwającej emisji akcji.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po zakończeniu prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Tomasz: Dzień dobry. Czy zostanie wypłacona dywidenda za 2022 rok?
Jakub Paczyński: Tak, będę rekomendował wypłatę dywidendy za rok 2022 na poziomie 25% zysku.
-
Gość: Czy wasze wystawy są jedyne w swoim rodzaju, czy znacie jakąś konkurencję w Polsce/Europie?
Jakub Paczyński: W Polsce nie mamy konkurencji, w Europie są podobne wystawy. Wyróżniamy się jednak na ich tle inną skalą wykonania makiet (nasza jest 4 razy większa). Najczęściej odwiedzaną makietą na świecie jest Wunderland w Hamburgu, która powstała w 2004 roku, odwiedza ją 1,4 mln osób rocznie. Właściciele hamburskiej wystawy nie planują nowych ekspansji/nowych lokalizacji. Jako jedyni na świecie mamy imitację burzy z padającym deszczem.
-
Ivo: Jak wystawy tematyczne konkurencyjne takie jak LEGO mają wpływ na Kolejkowo?
Jakub Paczyński: W Polsce na tą chwilę nie ma wystaw marki LEGO, są wystawy stworzone z klocków (Lego). Mamy obok siebie zarówno w Gliwicach i we Wrocławiu takie wystawy. W badaniach zachowania naszych klientów wyszło, że takie wystawy wpływają pozytywnie na wystawę i podnoszą odwiedzalność. Ludzie organizując czas wolny wybierają atrakcyjniejsze lokalizacje gdzie mają wybór (skupiska atrakcji). Zaznaczam, że w obu lokalizacjach mamy zdecydowanie większą liczbę zwiedzających niż wspomniane wystawy.
-
Gość: Jaki jest planowany dalszy rozwój spółki, jeśli wystawy w Warszawie i Gdańsku zostaną pomyślnie uruchomione?
Jakub Paczyński: Po otwarciu wystaw w Warszawie i Gdańsku będziemy planować ekspansję zagraniczną dla Kolejkowa. Już teraz zgłaszają się do nas międzynarodowe firmy posiadające nieruchomości oferując najem na bardzo dobrych warunkach. Jednocześnie planujemy tworzenie nowych konceptów wystaw tematycznych i sieciowania ich w polskich miastach, w których będzie Kolejkowo. Pozwoli nam to krzyżować, przekazywać klientów pomiędzy wystawami.
-
Ivo: Witam
Czy będzie sporządzony plan czasowy kamieni milowych, kroków, jakie są zaplanowane w związku z modelarnią oraz inwestycją w Warszawie ?
Było by to wygodne dla inwestorów aby mogli śledzić czy wszystko idzie zgodnie z planem i harmonogramem.
Jakub Paczyński: Takie kamienie milowe/kroki opisujemy na stronie emisji. Są one wplecione w treść i faktycznie ich chronologiczne poukładanie może być utrudnione. Sporządzę taki czasowy plan kroków milowych w przejrzystej formie i umieszczę na stronie emisji do piątku.
-
Gość: Jak daliście sobie radę w trakcie pandemii?
Jakub Paczyński: Dla nas pandemia wybuchła 14 marca 2020 roku czyli w dniu ustawowego zamknięcia wystaw tematycznych. Przed pandemią mieliśmy bardzo dobry okres pod kątem finansowym i gromadziliśmy fundusze na przeniesienie wrocławskiej wystawy do SkyTower. Niestety musieliśmy zwolnić część obsługi klientów, jednak utrzymując modelarzy i administrację. Dostaliśmy dofinansowanie na pracowników oraz subwencję z PFR1. Po otwarciu wystawy w maju 2020 roku odwiedzalność spadła o ok.70%, w sierpniu ten spadek wynosił już "tylko" 35%. Widząc powrót klientów podjąłem decyzję o inwestycji w SkyTower. Spółka w tym celu zaciągnęła pożyczkę w kwocie 1 mln zł. W styczniu 2021 otrzymaliśmy drugą subwencję PFR2 w kwocie 1,260 mln zł. Otworzyliśmy gliwicką wystawę 3 maja 2021, a wrocławską 30 lipca 2021. Od otwarcia notujemy w każdym miesiącu wzrost odwiedzalności w porównaniu do przed pandemicznego 2019 roku. Wykorzystaliśmy czas pandemi na rozwój.
-
Gość: "Wystawy otwarte są 365 dni w roku przez przynajmniej 8 godzin dziennie." Pracujecie we wszystkie weekendy i święta?
Jakub Paczyński: Tak, pracujemy w weekendy i święta, 365 dni w roku. Czas gdy Polacy mają wolne od pracy jest dla nas najlepszym czasem.
-
Tomek87: Jakie kwalifikacje muszą spełniać pracownicy Kolejkowa? Czy łatwo znaleźć specjalistów, czy jest to jednak nisza i szukacie pasjonatów takich jak prezes? :)
Jakub Paczyński: Jeżeli chodzi o modelarzy to powinni to być ludzie uzdolnieni plastycznie. Większość naszych modelarzy jest studentami lub absolwentami Akademii Sztuk Pięknych. Takie uczelnie znajdują się w każdym dużym mieście. Jest sporo osób o takim wykształceniu na rynku pracy szukających pracy zgodnej ze swoim wykształceniem. Elektronikami są inżynierowie, absolwenci politechnik. Pozostali pracownicy pracujący na obsłudze klienta, w administracji czy marketingu są fachowcami w swoich dziedzinach.
-
Tomek87: Jakie wyniki w porównaniu do aktualnie działających wystaw mogą osiągnąć przyszłe projekty w Warszawie i Gdańsku? Spodziewacie się powtarzalności wyników, czy może te miasta to wyższa liga?
Jakub Paczyński: Warszawa jest najlepszym miastem w Polsce dla tego typu wystaw tematycznych. W tym przypadku to inna liga. Szacuję możliwą odwiedzalność na poziomie 400-450 tys. osób rocznie, Pozostałe lokalizacje powinny osiągnąć od 250 do 300 tys. osób.
-
Gość: Czy spółka ma w planach wdrożenie innych sposobów generowania zysku, niż aktualnie funkcjonujące? Jakich?
Jakub Paczyński: Spółka zamierza czerpać zyski przede wszystkim w branżach zajmujących zagospodarowaniu czasu wolnego. Obecnie analizujemy, ale też poczyniliśmy już pewne kroki w dwóch kierunkach. Pierwszy to produkcja wspólnie z PIKO kolejki elektrycznej (zestawu) oraz akcesoriów do zbudowania makiety przeznaczonych dla początkujących. Drugi to stworzenie sieci warsztatów modelarskich (płatnych) w modelu franczyzowym.
-
Gość: Jak biznes reaguje na rosnące stopy procentowe, inflację i co tu dużo mówić ubożenie społeczeństwa? Rozrywka jaką są takie wystawy nie jest pierwszą potrzebą, więc najsilniej reaguje na spadki dochodów.
Jakub Paczyński: Obecnie nie odczuwamy tych skutków. Co miesiąc odnotowujemy wzrost odwiedzających r/r. Lokalizacje są umieszczane w dużych skupiskach ludzkich. Osoby mniej uposażone raczej odmówią sobie kilkudniowego wyjazdu w góry niż biletu wstępu do atrakcji. Może być to nawet substytut takiego wyjazdu. Rozrywka jest obecna w życiu ludzi od wieków: starożytne teatry, teatry objazdowe, cyrk czy chociażby polski przykład Panorama Racławicka powstała w 1894 jako SA w celu zarabiania na biletach wstępu.
-
Gość: Jakie korzyści skali może przynieść poszerzanie działalności na kolejne miasta?
Jakub Paczyński: Tworzenie wystaw jest kosztowne, ale dobrze prowadzone potrafią przez dziesiątki lat systematycznie zwiększać liczbę zwiedzających. Koszt stały takich wystaw jest na takim samym poziomie bez względu na liczbę odwiedzających. Po osiągnięciu pewnego poziomu przychodów i osiągnięciu rentowności każdy dodatkowy klient jest zyskiem.
-
Vrotek: Czym Kolejkowo SA wyróżnia się na rynku, jakie ma przewagi konkurencyjne?
Jakub Paczyński: Przede wszystkim wystawy przez nas przygotowywane są w sposób warstwowy. Analizujemy zachowania poszczególnych grup ludzi np. 3-5 latków, mężczyzn w wieku 25-55 lat i tworzymy pod nich warstwę wystawy (elementy interesujące dla danej grupy). Oczywiście dbamy zarazem aby wystawa była jednolita wizualnie i tematycznie. Dzięki temu znakomicie bawią się u nas wielopokoleniowe rodziny. Kolejnym ważnym aspektem, do którego mocno przywiązujemy uwagę jest obsługa klienta.
-
Vrotek: Jak rosnące koszty energii wpływają na działalność Kolejkowo SA? Czy udaje się je przerzucać na klientów?
Jakub Paczyński: Koszt energii i ogrzewania w 2022 roku wyniesie ok. 280 tys. zł, zakładając, że koszty te wzrosłyby dwukrotnie tj. o 280 tys. należałoby podnieść cenę biletu średnio o ok. 90 groszy czyli ok. 3%. Będzie to akceptowalne dla klientów.
-
Gość: Jak wygląda aktualny akcjonariat spółki?
Jakub Paczyński: Obecnie jest to spółka rodzinna, do mnie, Jakuba Paczyńskiego należy 51% akcji, moja żona posiada 49%.
-
Gość: Kogo właściwie uznajecie za konkurencję? Kojarzą mi się wystawy klocków lego, ale nie znamy rynku. Z drugiej strony konkurencja może być nieoczywista. Konkurujecie o czas klienta np. z kinem czy muzeum.
Jakub Paczyński: Szeroką konkurencją są ogólnie miejsca spędzania czasu wolnego, mogą to być góry, spacery po mieście, kawiarnie, muzea, kina. Zawężając są to wystawy tematyczne, muzea, teatr trochę mniej, ale też kina.
-
Tomasz: Czy nabywcom akcji będzie przysługiwała dywidenda za 2022?
Jakub Paczyński: Nie, zgodnie z zapisami uchwały nr 3 z 3 czerwca 2022, akcje serii B (aktualnej emisji) uczestniczą w dywidendzie od 1 stycznia 2023 roku.
-
Gość: Czy spółka ma w planach tworzenie wystaw poza granicami kraju?
Jakub Paczyński: Tak, zbieramy i analizujemy informacje dotyczące poszczególnych rynków europejskich. Dostajemy propozycje lokali i współprac przy tworzeniu zagranicznych lokalizacji. Jednak przez najbliższe 2-3 lata skupiamy się tylko na polskim rynku.
-
Mayka123: Czy obecni akcjonariusze zobowiązali się do niezbywania swoich akcji umowami lockup? Jeżeli tak to którzy i na jakich warunkach?
Jakub Paczyński: Nie, ale obecni akcjonariusze zamierzają trzymać akcje Kolejkowa przed długi czas. W razie konieczności obecni akcjonariusze (seria A) zobowiążą się pisemnie do nie sprzedawania akcji w określonym terminie.
-
Mayka123: Jakie trudności mogą napotkać inwestycje w Warszawie i Gdańsku? Co może pójść nie tak?
Jakub Paczyński: Trudnością będzie przygotowanie wystawy na wysokim poziomie już na otwarciu. Przy odpowiednim zapleczu to ryzyko jest zminimalizowane. Znaczących trudności z najmem lokalu nie przewiduję. Prowadzimy już rozmowy z dwoma właścicielami lokali w Warszawie.
-
Gość: Czy kolejne wystawy będą kopią dotychczasowych, czy każda jest projektowana zupełnie od zera i ma inną tematykę?
Jakub Paczyński: Każda wystawa jest związana tematycznie z regionem lokalizacji i jest tworzona od zera. Nawet scenki sytuacyjne, figurki są różne na obu lokalizacjach. Dzięki temu wystawny nie są dla siebie konkurencją a są reklamą.
-
Gość: Zakładacie wzrost kosztów o 20% rocznie i wzrost siły nabywczej o 8%. Kiedy przygotowano te założenia? Wydaje się, że siła nabywcza ostatnio dynamicznie spada, a koszty głównie energii rosną o setki procent.
Jakub Paczyński: Założenia były tworzone w grudniu 2021 roku. Energia elektryczna i cieplna przy obecnym poziomie liczby odwiedzających wystawę stanowi ok. 3% ceny biletu czyli 90 gr. Jeżeli w 2023 energia wzrośnie o kolejne 100% powinniśmy podnieść ceny o te 3%. W następnym roku, przed wakacjami planujemy podnieść ceny o inflację tj. ok. 15-20%. W Polsce, ze względu na niskie bezrobocie, zarobki rosną wraz z inflacją. Aktualnie ceny gazu i ropy na giełdach są na poziomie sprzed wojny.
-
Gość: Jaki jest plan na wypadek niezebrania całej planowanej kwoty?
Jakub Paczyński: Zebraliśmy już 1,5 mln zł, do końca sierpnia zysk był już większy od zakładanego w prognozie z 2021 roku o 0,4 mln. Brak zebrania pełnej kwoty z emisji akcji nie wpłynie na plany spółki.
-
Gość: Jaka jest planowana dynamika przychodów spółki w kolejnych kilku latach?
Jakub Paczyński: Prognoza przychodów: 2022 - 9,3 mln zł, 2023 - 15 mln zł, 2024 -21 mln zł, 2025 - 29 mln zł.
-
Jakub Paczyński: Dziękuję za udział w czacie inwestorskim oraz liczne pytania. Zachęcam do inwestycji w akcje Kolejkowa SA. Razem stworzymy więcej. Pozdrawiam z miniaturowego świata!
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty