Swoją drogą minęło już blisko półtora miesiąca od wyjścia konsol. Wstępne komunikaty mówiły, że wersja na PS w Azji zajmie chwilę więcej ze względu na dostosowanie ograniczeń wiekowych. Do tego parę dni wcześniej padły obietnice, że zarząd weźmie do serca lepsze komunikowanie się z inwestorami ... a my wciąż stoimy w miejscu ...
|
|
Czyli w teorii mogli i nie sprzedać nic od czerwca tamtego roku. A na ostatnim ZWZ, tak jak Krewa zaznaczył, istnieje prawdopodobieństwo, że nie zarejestrowali zwyczajnie wszystkich akcji.
|
|
Rok temu na koniec czerwca posiadali 100728 akcji odpowiadające 14,83% całej puli. Na ostatnim ZWZ, które odbyło się 24 czerwca tego roku na stanie mieli 87361 akcji, które stanowią 12,86% ogółu. Więc nie wiem czy sprzedanie przez cały rok zaledwie 13367 akcji można nazwać sprzedażą, która trwa od dawna i regularnie. Jest to jakaś teoria, że ich powolne schodzenie może wpływać na ogólny marazm jednak nie brałbym tego czynnika jako głównego powodu czemu kurs stoi w miejscu.
Jeżeli chodzi o kwestie dywersyfikacji to tutaj pełna zgoda. Mając taką pozycję jak CRJ w portfelu, która aż tak poszybowała w górę to sam bym szukał jakiejś dywersyfikacji dla takiej kasy.
|
|
Fundusz Quercus TFI na zakupach w czerwcu zakupił 4999 akcji CRJ. Początek końca marazmu?
|
|
@Kunoj trochę nie za bardzo zrozumiałeś co miał na myśli. Ten Timetracker pokazuje, że próbka osób na której opierają sie jego dane wynosi tylko 21 osób. A więc nie jest to próbka na którą możemy ślepo patrzeć skoro bardzo łatwo ją zmanipulować. Co do sprzedaży i miejsc na listach to nie ma nikt zastrzeżeń. Ale Playtracker może być bardzo mało obiektywny jako narzędzie na którym należy się wzorować
|
|
Adventurers! Later today **Spirits of Amazonia PART 2 – PTR **will drop! Prepare some snacks, make yourself comfortable and dive into the Jungle again! Stay tuned for more info!
- info z discorda GH! SoA 2 jednak w czerwcu?
|
|
filolof napisał(a):Amatorskie pytanie, ale: czy da się gdzieś obserwować jak dobrze gra radzi sobie na konsolach? Na PC jest steamdb, a tutaj? Z tego co się orientuję to nie istnieje żaden serwis na wzór steamdb czy steamspy jeżeli chodzi o konsole. Jedyne wyjście to znalezienie spółek, które także są notowane na giełdzie i których gry oscylują gdzieś tam wyżej w rankingach sprzedażowych jeżeli chodzi o poszczególne sklepy konsolowe (ps/xbox). Na bieżąco śledzić ich raporty sprzedażowe i wyciągać manualnie wnioski jeżeli chodzi o sprzedaż GH. Chyba tylko tyle na chwile obecną z tego co się orientuję.
|
|
500 tysiecy tylko przy SoA 1 oraz dwoma wyprzedazami. Do konca roku jeszcze SoA2 i SoA3 + ogromne summer sale/autumn sale/winter sale i wyprzedaze pojedyncze z okazji SoA. Milion w tym roku na spokojnie zrobimy
|
|
Konsole 9 czerwca. A zatem mamy blisko 7 pełnych miesięcy sprzedażowych w tym roku :)
|
|
aircanada15 napisał(a):sssd: jestem osobą empatyczną, ale bez przesady. Przy waszych prognozach zwracałem uwagę na mylenie przychodu z jednej kopii z zyskiem netto. Pisałem, że ciężko określić poziom kosztów w drugim kwartale. Ciężko było to wpoić. Na tym etapie odechciało mi się podawać swoje typy. Czy ja bym trafił wynik ? Jasne, że nie. Czy byłbym bliżej ? Być może, ale to bez znaczenia. Przy prognozach uczepiłeś się terminologii słownictwa, nic więcej. Dziwne bo wszyscy inni wiedzieli dobrze o co dokładnie chodzi i nikt tego nie podważał poza Tobą. Stąd też Twoje próby 'wpojenia' nie powiodły się ponieważ nikt inny poza Tobą się tym nie przejmował a każdy dostrzegał sedno naszej pracy. - Na tym etapie odechciało mi się podawać swoje typy - Zatem czekamy na Twoje typy z okazji Q2 :) Chętnie zobaczę czy być może będziesz bliżej niż 'forumowy konsensus' przed którym tak przestrzegasz. Pamiętaj, że nie myli się ten co nikt nie robi ;) Utnapisztim napisał(a):Edit: Faktycznie było ok. 5700 wszystkich komentarzy jak podał Chris Wszystkich było dokładnie tyle ile przytoczył Chris, jednak tak jak wspomniałem po jego wpisie: 4000 to są komentarze, które nawiązują do sprzedaży bezpośrednio na platformie Steam, a pozostałe czyli te 1700 to komentarze pochodzące z innych źródeł. Są to głównie różnego rodzaju key-shopy itd. gdzie przychód dla CRJ może być znikomy lub dużo mniejszy aniżeli ten z głównego źródła czyli Steama. Jednak wciąż jakąś część cegiełki on dokłada do wyniku. Stąd w moim podsumowaniu na warsztat brałem tylko te komentarze, które są z kopii zakupionych bezpośrednio przez Steam. filolof napisał(a): Dorzucanie ludzi do zespołu nie równa się automatycznie zwiększeniu wydajności. Scarry napisał(a): quality over quantity, tym bardziej że game-dev to taka branża gdzie różnica między przeciętnym rzemieślnikiem a naprawdę dobrym pracownikiem to wręcz przepaść, i nawet paru średnich ludzi nie zastąpi jednego naprawdę dobrze wybranego do konkretnej pracy. Nikt nie ma zamiaru robić z CRJ drugiego CIGu. Każdy z tutaj obecnych chyba także wie jak mocno spółka stawia na jakość a więc quality over quantity wcale nie trzeba podważać. Chodzi o sam fakt rozwoju. Spółka cztery lata temu przygotowując się do NC liczyła na sprzedaż GH na poziomie 300,000 kopii. Obecnie jest to okolice 2 milionów i wciąż widać duży potencjał do dalszej sprzedaży. Czy zatrudnienie 12 osób więcej przez blisko 3 lata to rzeczywiście tak dużo? Nikt nie neguje rozwoju. Chodzi o ich podejście do niego. Jeżeli dobrze pamiętam to chyba na Gamescomie '20 na jedno z pytań odpowiedzieli, że nie zamierzają na rozwoju się jakoś szczególnie skupiać i jest to raczej organiczne aniżeli zaplanowane. Skoro plany okazały się dużo większe aniżeli zakładano, gotówka na kontach puchnie a terminy są nieustannie przekładane to naturalną koleją rzeczy byłoby zatrudnienie paru więcej specjalistów aby to wszystko usprawnić.
|
|
resor napisał(a):scenariusz w którym emisja jest potrzebna do funkcjonowania na pewno jest gorszy od takiego gdzie to nie jest potrzebne. moze upraszczam temat ale jesli firma ma 35 osob i nie planuje np dobic do 50 za rok to czy faktycznie sie rozwija? w tym roku na wynik pracuje 5 osob robiących przy gh. czemu 5 a nie 15? moze dlc powinny być częściej? czy lepiej jednak na łokacie trzymać kase Wydaje mi się, że cały pies jest pogrzebany w tym, że zarząd traktuje CRJ wciąż jako studio, które tworzy gry Indie. Dodatkowo próbuje to osiągnąć minimalizując budżety na projekty jak się da. Osobiście mam nadzieję, że ta puchnąca gotówka na kontach + udane premiery GH na konsole + VR trochę tę świadomość zmienią u zarządzających i nastawią się trochę bardziej na chęć zatrudnienia dodatkowych osób, które tak jak mówisz, mogłyby wesprzeć dział GH skoro jest to kura znosząca złote jaja. Tym bardziej, że gdzieś tam w głowach już rodzą im się pomysły na drugą część IP. Sam nie rozumiem takiego podejścia, że studio za wszelką cenę nie pragnie rozwoju pod względem siły roboczej skoro jak sami widzą wszystko idzie tak jak powinno. Jest to jedyny aspekt CRJ, który powiem szczerze nie podoba mi się w tej całej układance.
|
|
aircanada15 napisał(a): Forumowy "konsensus" jak zwykle zawyżony, ku przestrodze dla mniej doświadczonych. Na szczęście +8 mln zł przepływów gotówkowych wystarczająco uwydatnia mocne fundamenty spółki.
Wybacz ale nie dostrzegam żadnej analizy podsumowującej Q1 z Twojej strony? Może następnym razem będziesz chętny dorzucić swoje wyliczenia a nie tylko cwaniakować już po fakcie? Moje krótkie streszczenie sytuacji za Q1 dało wynik zysku netto na poziomie 7.25mln. Po skorygowaniu o PM jest to 5.75mln a więc wynik nie tak odległy od rzeczywistego. Tym bardziej, że sam BOŚ niedawno prognozował (tak jak Christof zacytował) 6,1mln netto już po odjęciu na PM.
|
|
Cytat:Styczeń - Marzec (90 dni)
Komentarze:5700 W swoim podsumowaniu bazowałem tylko i wyłącznie na Steamie jako, że mamy namacalne dane odnośnie ceny sprzedaży GH. Pozostałe opinie, których nie uwzględniłem są to opinie z różnych key-shopów itd. gdzie tak naprawdę nie wiemy jaka jest cena wyjściowa za grę oraz ile % z takiej sprzedaży trafia z powrotem do CRJ. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że zastrzyk do przychodów jak najbardziej spółka otrzymuje jednak przez brak jakichkolwiek danych wolałem pominąć ten element sprzedażowy. Tym bardziej, że nigdy w życiu nie będzie to dawało spółce 30zł netto od każdej sprzedanej kopii. Cieszyłbym się jeżeli byłoby to i 10-15zł netto. Dlatego Christof nie zapominaj o tej pułapce sprzedażowej. Cytat:Czy spółka zmieniła ostatnio zasady rachunkowości ? Widzę u kolegów, że nie rozmawiamy już o przychodach ze sprzedaży od Valve, tylko od razu o zysku netto ? Wydaje mi się, że dosyć jasno opisałem założenie czyli 30zł netto od kopii. Uważam, że jest to i tak dosyć bezpieczna strefa, jako, że kiedyś widziałem i analizy na poziomie 33-35+ netto od kopii. Dlatego lepiej podejść spokojniej i cieszyć się z późniejszego wyniku aniżeli celować wyżej i zawieść się na mecie. Cytat:ale pokazującej drzemiący potencjał fundamentalnej wyceny spółki..... Zgadzam się. Podsumowanie było zrobione aby w prosty sposób pokazać jaki potencjał mamy na ten rok przy założeniach mocno konserwatywnych (sprzedaż konsol na poziomie 30%; 3 okresy promocyjne na platformie Steam; brak szczegółowego uwzględnienia VR oraz Switch). Fundamenty mamy spore, pora żeby zaczęło to przekładać się na wycenę, która trochę się ociąga.
|
|
Postanowiłem przygotować krótkie podsumowanie sprzedażowe Green Hell'a od początku 2021 roku + dalsze plany.
Pod uwagę brałem tylko komentarze z platformy Steam. Przelicznik sprzedanych kopii względem komentarzy na poziomie = 60. Zysk netto z kopii na poziomie = 30pln
Styczeń - Marzec (90 dni)
Komentarze: 4025 Komentarze * przelicznik = 241500 kopii sprzedanych Zysk netto = 7,245 miliona złotych
notka: sprzedaż przy pozycjonowaniu różnym z racji dodatku SoA part 1, który wyniósł GH z okolic miejsca ~ 100 (początek stycznia '21) na poziomy Top10 Global (końcówka stycznia '21) a następnie na koniec Marca osunął się na poziomy 200-300.
Kwiecień (pierwsze 18 dni)
Komentarze = 395 Komentarze * przelicznik = 23700 Zysk netto = 0,711 miliona złotych
notka: (stałe pozycjonowanie na poziomie ~200-250 miejsca w globalnej liście bestsellerów Steam)
Z moich osobistych obliczeń wynika także, że prawdopodobnie w okolicach 10 maja przebijemy barierę 2 milionów sprzedanych kopii Green Hell na Steam zakładając, że nie będzie w międzyczasie żadnej promocji okresowej, która przyspieszyłaby uzyskanie 2 milionów kopii znacząco (serwis SteamDB obecnie pokazuje 1.973 miliona kopii, które trafiły do graczy).
Względem powyższych danych można bezpiecznie założyć przychody w 1 kwartale tego roku na poziomie co najmniej 8-9 milionów złotych z obecnych kanałów sprzedażowych PC + Switch.
Jak widać Green Hell obecnie mocno utrzymuje się w okolicach pozycjonowania na miejscu ~200. Średni zysk netto dzienny z kwietnia daje nam poziom około 40 tysięcy złotych dziennie. Warto także zwrócić uwagę na mocną poprawę pozytywnych komentarzy przez ostatnie parę tygodni. Ogólna średnia jest już na poziomie 87%, a średnia z ostatnich 30 dni to aż 91%! Jeżeli tempo się utrzyma to w okolicy pierwszego tygodnia Czerwca całkowita średnia możliwe, że będzie już na poziomie 88%! Jest to kolejny bodziec do napędzenia wzajemnej sprzedaży między-platformowej (konsole-pc)
Jeżeli założymy, że SoA part 2 oraz part 3 dadzą podobny efekt jak SoA 1 (przy okazji otrzymamy 3 promocje okresowe z okazji summer/autumn/winter sale lub innych okoliczności), a także, że Green Hell w wersji konsolowej wyjdzie w planowanym terminie czyli czerwcu '21 i przyniesie sprzedaż na poziomie 30% sprzedaży PC. Możemy śmiało założyć zysk netto z PC w całym '21 roku wyniesie bezpieczny pułap 30 milionów złotych (za cały rok). Licząc bardzo konserwatywnie konsole wyniosą zatem zysk na poziomie 6mln złotych (okres 6 miesięcy lipiec-grudzień). Do tego dochodzi Switch + VR + konsole nowej generacji (o ile CRJ wyrobi się z nimi jeszcze na ten rok). Wszystko zatem daje bezpieczne okolice 40mln zysku netto za cały '21 rok.
Są to założenia bardzo ale to bardzo konserwatywne. Do tego możliwe, że zaczną dochodzić pierwsze materiały na temat Chimery, które także powinny przyłożyć się do przełożenia na wartość materialną dla kursu. Przypominam także, że spółka ma obecnie blisko 30milionów złotych gotówki w kasie oraz IP BOX w wysokości 5,9 miliona złotych.
Obecna kapitalizacja: 627 milionów złotych.
Pozostawiam Wam wszystkim ocenę sytuacji i tego co tutaj jest możliwe do osiągnięcia względem następnych paru miesięcy.
Pozdrawiam, Sssd
|
|
Warto także zwrócić uwagę na odniesienia do Co-op'a w VR. Panowie nie ukrywają, że Co-op jest już zaimplementowany i będzie na VR jednak jeszcze nie wiadomo kiedy. To doskonale pokazuje jaki potencjał sprzedażowy ma GH na VR w przeciwieństwie do tych obiboków z Forever Entertainment gdzie o Co-opie do dzisiaj nikt nic nie słyszał, a update'y leżą :(
|
|
Szybkie pytanie. Jeżeli spółka będzie rok do roku wypracowywała zysk na poziomie 30 mln, wycena będzie adekwatna do zysku rocznego a zatem stała w miejscu. Jaki wpływ na wycenę maja puchnące zasoby gotówkowe w kasie? Obecnie to 30mln złotych, za rok będzie można powiedzieć drugie tylko czyli 60+. Czy to nie powinno mieć żadnego przełożenia na kurs jakkolwiek?
|
|
Jaki wpływ będzie mieć IP Box na raport za 4Q’20? Czy ktoś ma wiedzę jak to się rozliczy? W raporcie za 3Q narastająco był odpowiedzialny za około 4.5mln złotych. Analogicznie można uznać, że za cały rok będzie to kwota oscylująca w okolicach 6 milionów.
|
|
CRJ nie powinno odchodzić od kury znoszącej złote jaja. Wydaje mi się, że w dłuższej perspektywie powinni zatrudnić dodatkowe osoby i podzielić załogę na stałe na dwa oddzielne zespoły. Jeden pracujący przy obecnym GH, drugi przy Chimerze. Team GH po SoA albo dalej powinien szukać inspiracji względem dalszych update'ów/naprawianiem bugów, które są w grze i wciąż irytują masę graczy (czy to samousuwające się save'y, czy problemy ze znikającymi zestackowanymi rzeczami, czy z problemami optymalizacyjnymi) lub skupiać się nad rozpoczynaniem prac nad 2 częścią IP.
Obecne TOP9 Global, a przez ostatnie parę dni top 10-14 global, które utrzymuje się dzień i noc przez ostatnie 4 dni oraz wcześniejsze ciągłe top 45-70 global w pełnej cenie przez kilkanaście dni od zakończenia Winter Sale tylko potwierdza, że nie jest to IP, które powinno się zostawić po dodaniu 3 dodatków SoA oraz wypuszczeniu na konsole.
Widać i to bardzo mocno, że trend na gry survivallowe jest i to potężny. Jest to także duży potencjał contentowy dla wszelkiej maści streamerów/youtuberów, którzy mogą grać w parę osób czyli w swoich ekipach. Na polskiej scenie z bardziej znanych ekip, które ogrywały GH są: a) Izak w kooperacji z Sajem (Izak - legenda Youtube'a oraz Twitcha, obecnie streamując ma średnio po 2-3 tysiące oglądających w porywach do 10 tysięcy gdy gra w CS:GO razem z ekipą Emeritos Banditos; Saju - kumpel Izaka, który obecnie ma średnio po 1-2 tysiące oglądających gdy streamuje) b) Isamu - nagrywał odcinki z Green Hella na YT. Jego kanał jest jednym z największych posiadając blisko 2.5 miliona subskrybentów. Seria z Green Hella była jedną z najbardziej oglądancyh serii ostatnimi czasy u niego na kanale i pod ostatnim odcinkiem, który został wypuszczony tydzień temu jest ogromna liczba komentarzy od ludzi, którzy nawołują Isamu do kontynuuowania serii tym bardziej, że wyszedł właśnie dodatek SoA.
To tylko pojedyncze przykłady z polskiego podwórka ale jest ich globalnie dużo, dużo więcej.
2 dni temu zrobiłem prosty test i poprzez wysłanie paru donejtów (budżet całkowity około 50 złotych) zachęciłem wyżej wymienionych streamerów do powrotu do GH. Izak (minimalna kwota donejta ustawiona na 7 złotych) oraz Saju i Pago (minimum ustawione na 3 złote).
Obecnie Izak ma w planach zagranie w GH z Sajem oraz prawdopodobnie z Pago (jednym z topowych streamerów na polskim Twitchu, średnio oglądany przez 4-7 tysięcy osób) w ciągu paru najbliższych dni.
Do ukoronowania brakuje tylko ekipy Xayoo/Popo/Japczana (największa ekipa na polskim twitchu, których wyświetlenia sięgają blisko 40-50 tysięcy osób oglądających na raz) oraz drugiego zespołu Ewroona/Mandzia (wyświetlenia tej dwójki to blisko 20-30 tysięcy osób). Zachęcając powyższe ekipy prostymi donejtami w postaci paru złotych, którzy odpaliliby GH ze swoimi ekipami mocno namieszałoby w rozreklamowaniu GH w Polsce. Dodatkowo jeżeli takie ekipy streamowałyby nasz tytuł to dużo mniejszych/średnich streamerów także podłączyłoby się pod trend i odpaliłoby GH u siebie na streamie.
Zachęcam każdego kto myśli o przyszłości swojego kapitału aby w wolnej chwili wszedł na streamy powyższych osób i wysłał parę donejtów, w których zapytają kiedy dany streamer zagra w Green Hell lub czy rozważał pomysł na odpalenia Green Hell'a ze swoją ekipą ponieważ jest to obecnie jeden z najbardziej contentowych tutułów do streamowania (może przynieść mega dużo funu dla ich widzów oraz ich samych). Małym budżetem można zachęcić naprawdę topowe osoby Twitcha do sprawdzenia tytułu. Jeżeli chociaż parę osób się do mnie dołączy to spowoduje to efekt kuli śnieżnej jako, że donejty są wyświetlane dla wszystkich oglądających a także nigdy nie 'olewane' przez samych streamerów. Streamerzy widząc, że zapytań na temat odpalenia GH jest ostatnimi dniami całkiem sporo mogą się skusić na przetestowanie tytułu. Odpalenie GH dla masy widzów poskutkować możę w rozniesieniu dobrego słowa o produkcie Creepy Jar przez widzów swoim dalszym znajomym, którzy mogą być potencjalnymi kupcami gry co nakręciłoby sprzedaż znacząco na rynku Polskim oraz zbudowałoby jeszcze większą bazę odbiorców pod kolejne update'y GH czy też Chimerę.
Liczę na wasze wsparcie w działaniu i promowaniu. Pozdrawiam, Sssd
|
|
Green Hell cala noc na poziomie 14 miejsca w liście Global Topsellers. Obecnie o 7 rano awansował na miejsce 12! Osobiście uważam, że paliwa starczy aby wejść do top6-10 i może być ciężko przebić tytuły wyżej. Jest moc
|
|
Chris, mam nadzieję, że jest to pytanie retoryczne.
|
|
Winter Sale Sprzedaż:
statystyki sprzedaży GH podczas Winter Sale na platformie Steam.
Okres od 22 grudnia do 3 stycznia włącznie (do końca WS pozostają jeszcze 2 dni tj. 4 i 5 stycznia).
Recenzje na steam: Oceny pozytywne: 545 Oceny Negatywne: 105
Daje to 650 recenzji przez samego Steama. Dodatkowo mamy 246 recenzji, które pochodzą z innych źródeł, a które Steam także kolekcjonuje.
Daje to nam łączną ilość recenzji na poziomie 896 sztuk.
Biorąc pod uwagę przelicznik uniwersalny względem recenzji czyli x60 otrzymujemy 53760 kopii sprzedanych (jest to licznik mocno standardowy ponieważ jak większość z Was wie, recenzje podczas wyprzedaży spływają z opóźnieniem kilku dniowym jako, że gracze muszą w grę trochę pograć zanim wystawią ocenę a nie zawsze ten czas jest z miejsca dostępny. Dlatego w kwestii większych wyprzedaży typu WS zaleca się nawet i używania większych przeliczników typu x100 (dałoby to sprzedaż na poziomie 89600 sztuk). Pamiętając przy tym, że pozostały jeszcze 2 dni WS.
Symulacja przelicznik x60 Licząc netto 30 złotych od sztuki, spółka w okresie tych 13 dni zarobiła na czysto około 1,612,800.00zł. Biorąc pod uwagę ostatnie parę dni i średnią 65-70 komentarzy dziennie można stwierdzić, że spółka zarabia dziennie na czysto (60*60*30 = 108,000zł) czyli blisko 2mln złotych zostanie zainkasowane podczas tego WS przy promocji 25% i pozycjonowaniu na Steamie między 75-120.
Symulacja przelicznik x100 Licząc netto 30 złotych od sztuki, spółka w okresie tych 13 dni zarobiła na czysto około 2,688,000.00zł (896*100*30). Biorąc pod uwagę ostatnie parę dni i średnią 60-70 komentarzy dziennie można stwierdzić, że spółka zarabia dziennie na czysto blisko 200 tysięcy zł (60*100*30 = 180,000zł) czyli lekko ponad 3mln złotych zostanie zainkasowane podczas tego WS przy promocji 25% i pozycjonowaniu na Steamie między 75-120.
1.5mln odbiorców, która obecnie posiada grę + kolejne 50-90 tysięcy odbiorców, które grę teraz zakupiło + 1mln użytkowników czekających na WishList daje nam ogromny potencjał sprzedażowy do SoA jeżeli wypali.
Creepy trzymamy kciuki za wdrożenie SoA, które okaże się sukcesem a nam akcjonariuszom pozwoli milej patrzeć na rachunki brokerskie.
pozdrawiam, sssd
|
|