Temat:
PKNORLEN
Mnie zastanawia czy fuzja ORLEN LOTOS przejdzie. Wymiana stacji pomiędzy MOL i ORLEN (link) może nie spełniać wymagań konkurencyjnego rynku. Czy Komisja Europejska przyjmie środki zaradcze to nie jest takie pewne. Mieli wydać decyzję do końca maja a już połowa czerwca
|
ORLEN może być w trudnej sytuacji z uwagi na sankcje. Cytat:"w każdym prawdopodobnym scenariuszu chińskie zakłady petrochemiczne uzyskają tańszą ropę niż kraje zachodu – co ma szczególne znaczenie dla tych zachodnich firm rafineryjno-petrochemicznych, które nie mają rozwiniętej nogi upstream i nie zrekompensują wysokich cen ropy wynikających z sytuacji na Ukrainie własnym wydobyciem." Z jednej strony sankcje unijne, z drugiej ryzyko sankcji ze strony rosyjskiej. I o Saudi Aramco: Dostawy ropy od Saudi Aramco do Orlen Czy kontrakty z Saudi Aramco lub innymi dostawcami będą dla Orlenu pomocne w zakresie cen na okoliczność konfliktu na Ukrainie? Raczej w żaden sposób, ceny sprzedawców są rynkowe. Weźmy sytuację Saudi Aramco nawet po przejęciu udziału w Lotosie. Czy Saudi Aramco będzie opłacało się zostawić „dolar na baryłce” u siebie czy w Lotosie? Rachunek wydaje się być prosty, zostawienie dolara w Lotosie oznacza zysk w wysokości 30 centów (30% udział kapitałowy Saudi w Lotosie) pomniejszony o podatek dochodowy i podatek od dywidendy. Saudi Aramco i inni sprzedawcy ropy jak najbardziej zabezpieczą dostawy ale po cenie rynkowej. Więcej, konstrukcja gdzie Saudi Aramco jest jednocześnie zamawiającym i sprzedającym daje mu dodatkowe możliwości. Może tak regulować ceną by zostawić przysłowiowego dolara na baryłce w spółce matce lub w Lotosie. A na rynku ropy przy różnych formułach cenowych dla kontraktów, zmiennych cenach frachtu, różnicach w jakości ropy nie jest problemem ustawienie najkorzystniejszej ceny dla podmiotu, który de facto kupuje ropę od siebie. Margines działania by nie być posądzonym o ceny transferowe jest całkiem szeroki. www.polandsecurities.com/petro...
|
|