-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z zarządem Starward Industries SA. Tematem będzie omówienie premiery debiutanckiej produkcji The Invincible. W czacie udział wezmą CEO i game director Marek Markuszewski oraz CMO i członek zarządu Maciej Dobrowolski.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg prezentacji i czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać tekstowo po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
anti: Jak zarząd ocenia premierę?
Zarząd Starward Industries: Uważamy, że gracze i media dobrze odebrali naszą grę. Natomiast poziomy sprzedażowe w pierwszym okresie są bardzo niesatysfakcjonujące. Cały czas oczekujemy dobrych poziomów sprzedażowych w dłuższym okresie czasu.
-
anti: Czy inicjalna sprzedaż spełnia oczekiwania zarządu? Kiedyś była mowa o 500-700 tys. kopii w rok - ten cel wydaje się być bardzo odległy.
Zarząd Starward Industries: Spółka nie publikowała oficjalnych prognoz sprzedażowych. Jeżeli kiedykolwiek komentowaliśmy nasze oczekiwania to musiały się odnosić do pełnego roku sprzedażowego lub całego cyklu życia produktu. Osiągnięcie naszych wewnętrznych celów oceniamy teraz na trudniejsze, ale w dalszym ciągu możliwe. Mamy mocną podstawę do realizacji sprzedaży na wysokim poziomie (świetne oceny graczy, duże zainteresowanie grą).
-
anti: Jakie jest morale w zespole po premierze?
Zarząd Starward Industries: Zespół jest dumny z odbioru ich gry, ale mocno przejęty pierwszymi wynikami sprzedażowymi. Zespół skupiony jest na usprawnianiu The Invincible oraz rozpoczęciu pracy nad nowym tytułem.
-
anti: Wydaje się, że na pierwsze tantiemy z The Invincible przyjdzie trochę poczekać, a jest też ryzyko, że późniejsze wpływy nie będą wystraczające na pokrycie bieżących kosztów. Jak spółka zamierza finansować dalszą działalność?
Zarząd Starward Industries: Cały czas liczymy na to, że pierwsze wpływy nie będą aż tak odległe. Aktywnie działamy aby to uprawdopodobnić. Najbliższe miesiące chcemy zasilić pożyczkami.
-
anti: W niedawnej komunikacji rozważano 2 nowe projekty, być może równolegle w produkcji. Czy to jest nadal aktualne w kontekście premiery The Invincible i możliwości finansowych spółki?
Zarząd Starward Industries: W aktualnej sytuacji spółka nie może sobie pozwolić na produkcję dwóch tytułów. Będziemy pracować tylko nad jedną produkcją. Jeśli uda nam się w niedługim czasie poprawić sytuację wrócimy do rozważania tego modelu (produkcji dwóch tytułów jednocześnie).
-
anti: Czy zakładacie powrót do rozmów o wejściu The Invincible do usługi abonamentowej jak game pass? Jak wygląda siła przetargowa w takich rozmowach przed i po premierze - czy należy się spodziewać znacznie niższych kwot gdyby deal był podpisany np. za kilka miesięcy vs przed premierą?
Zarząd Starward Industries: Tak, to bardzo aktualny temat. Nie mamy informacji na temat oczekiwanej oferty.
-
anti: W jaki sposób wnioski z premiery The Invincible wpływają na decyzje związane z kolejnym projektem?
Zarząd Starward Industries: Decyzja o rozwinięciu formuły The Invincible (rozwinięcie podobnej gry o mocną warstwę gameplayową) zrodziła się już jakiś czas temu. Uważamy, że to naturalna ścieżka rozwoju studia.
-
anti: Czy spółka dalej będzie się koncentrować na grach z głównym naciskiem na narrację? Jeśli tak, to w jaki sposób chcecie zwiększyć zainteresowanie graczy w porównaniu do The Invincible?
Zarząd Starward Industries: Narracja będzie na pewno naszą mocną stroną i nasze tytuły będą miały głęboką, rozbudowaną narrację, ale pojawią się inne mocne elementy gry. Gatunek, w którym chcemy tworzyć kolejny tytuł, ma dużo większą grupę odbiorców. Mamy nadzieję, że niedługo będziemy mogli się podzielić nowymi informacjami.
-
Vox: Witam kiedy emisja i po ile? Czy obejmie 11BIT?
Wyraznie widac ze gra nawet nie zarobi na recoup dla 11BIT.
Zarząd Starward Industries: Uważamy, że recoup na pewno będzie zrealizowany. Nie prowadzimy obecnie rozmów na temat emisji.
-
Vox: Co dalej, jaka nastepna gra studia? Moze inny gatunek gry niz walking sim?
Zarząd Starward Industries: Uważamy, że w dłuższej perspektywie The Invincible udowodni, że jest miejsce na tego typu gry również komercyjnie. Natomiast do tego czasu nie będziemy oczywiście realizować gry w podobnym gatunku.
-
Adam: Czy rozwazacie zmiane gatunku tworzonych gier na taki z wieksza iloscia gameplayu?
Zarząd Starward Industries: Jak najbardziej, nie będziemy porzucać naszych osiągnięć w budowania świata, klimatu, wartkiej fabuły, ale zdecydowanie osadzimy te wszystkie rzeczy w mocnym gameplayu.
-
Adam: Skad spolka zdobedzie finansowanie na kolejne produkcje?
Zarząd Starward Industries: W najbliższym czasie będziemy optymalizować koszty, starać się zwiększyć sprzedaż Niezwyciężonego i wesprzemy spółkę pożyczkami. Szukamy też innych opcji finansowania.
-
hal80: Jak oceniacie Państwo zainteresowanie tytułem w Chinach? Czy coś wyszło z tych założeń które były komunikowane?
Zarząd Starward Industries: Zainteresowanie jest duże, mamy dobre zainteresowanie na Chińskich social mediach. Natomiast rynek Chiński znany jest z tego że aktywuje się sprzedażowo dopiero przy pierwszych obniżkach. Natomiast już teraz jest numer 7 w rankingu naszej sprzedaży.
-
anti: Jakie wg zarządu były główne powody gorszej od oczekiwań inicjalnej sprzedaży The Invincible?
Zarząd Starward Industries: Naszym zdaniem złożyło się na to wiele czynników, od nierzetelnej recenzji IGN do dużej ilość premier w obecnym kwartale, powodujących możliwość odłożenia zagrania w The Invincible przez graczy.
-
anti: Czemu produkcja The Invincible zajęła aż 5 lat, pomimo że gra jest dość krótka i nieskomplikowana mechanicznie? Co można poprawić w tej kwestii przy kolejnej grze?
Zarząd Starward Industries: To pierwsza gra studia. Budowaliśmy wszystko od zera. To spory narzut na samą produkcję. Z pewnością kolejny tytuł będzie powstawał sprawniej.
-
Gameletter.pl: Jakie są realne ramy czasowe wprowadzenia polskiego dubbingu (po uwzględnieniu aktualnych przychodów ze sprzedaży)?
Zarząd Starward Industries: Nie mamy na to jednoznacznej odpowiedzi. Dalej deklarujemy wprowadzenie polskiego VO, natomiast zależy to przychodów spółki.
-
Zośka: Jak wygląda plan na najbliższą przyszłość spółki (perspektywa pół roku do roku)? Niestety, wygląda na to, że zanim pojawią się jakiekolwiek wpływy z The Invincible to minie sporo czasu i generalnie projekt nie jest na razie sukcesem komercyjnym (to oczywiście moja ocena). Skąd spółka znajdzie pieniądze na najbliższe miesiące / kwartały by wyprodukować coś co można pokazać wydawcom i być może w ten sposób znaleźć finansowanie kolejnej produkcji (jeśli oczywiście taki jest plan, jeśli inny to proszę o podzielenie się)?
Zarząd Starward Industries: Spodziewaliśmy się większego rozpędzenia sprzedaży na początku, jednak liczymy, że gra będzie long-sellerem. Cieszymy się, że oceny graczy są wysokie. Plany na przyszłość zakładają optymalizację kosztów, szybkie zasilenie finansów pożyczkami na najbliższe miesiące, podjęcie działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży The Invincible oraz poszukiwanie dodatkowego finansowania na następny tytuł.
-
Zośka: Analizując rankingi sprzedażowe na konsolach dochodzę do dwóch wniosków a) miał być to znaczący procent przychodów a sprzedaż wygląda słabo b) gra najlepiej sprzedaje się w Polsce, zauważalnie gorzej w innych krajach europejskich, a klient z Azji / Ameryki wydaje się zainteresowany produkcją w minimalnym stopniu. Czy są jakieś pomysły jak odwrócić tę niebezpieczną sytuację? Skąd w ogóle wcześniejsze założenia mówiące o bardzo dużym procencie sprzedaży poprzez konsole, czy to było oparte na jakichś konkretnych badaniach rynku?
Zarząd Starward Industries: Bardzo mocno pracujemy z wydawcą, aby poprawić sytuację na konsolach. Jej potencjał sprzedażowy był oceniany zarówno przez wydawcę jak i zewnętrzne podmioty. Wysoko plasujemy się również w sklepie Steam na Steamdecku.
-
Gameletter.pl: Czy aktualna sytuacja zmienia cokolwiek w planach przejścia na główny parkiet?
Zarząd Starward Industries: Tak. Jak mówiliśmy podczas prezentacji, odstąpiliśmy od ubiegania się o przejście na rynek główny.
-
topfacet: Jaka jest sprzedaż gry? Czy możecie podać ją ilościowo i z rozbiciem na PC i konsole? Jaki % sprzedaży stanowi sprzedaż pre-ordeu na konsole? Dlaczego Waszym zdaniem gra się tak słabo sprzedaje? Jakie zamierzacie podjąć konkretne (nie chodzi mi o znane już formułki o działaniach marketingowych) działania aby odmienić ten trend?
Zarząd Starward Industries: Sposób prezentacji danych został wypracowany z naszym wydawcą. Będziemy chcieli publikować kolejne dane w przyszłości.
-
Gość: W jakim celu wrzucacie wiele postów na profilu fb Starwrard Industries? Czy tak budujecie wishlistę?
Zarząd Starward Industries: Jest to jedno z działań marketingowych służące komunikacji z naszymi odbiorcami.
-
Gość: Jakie działania marketingowe zostały przeprowadzone i czy okazały się skuteczne? Jak udział w festiwalu B0mby Megabitowej wpłynął na promocję i sprzedaż gry?
Zarząd Starward Industries: W dalszym ciągu jest realizowany wielowątkowy i wieloetapowy plan marketingowy, który trudno by było tutaj opisać w kilku zdaniach. Bomba Megabitowa to wydarzenie o zasięgu lokalnym mające na celu promocję twórczości Stanisława Lema.
-
Megabit11: Czy kolejna produkcja będzie wydana w early access?
Zarząd Starward Industries: Zmiana gatunku powinna umożliwić model wydawniczy z Early Access. Decyzje w tym zakresie będą podejmowane w odpowiednim czasie.
-
Megabit11: Gratulacje, gra technicznie wygląda świetnie.
Zarząd Starward Industries: Dziękujemy :)
-
Megabit11: Czy The Invincible zostanie rozbudowany - otwarcie mapy, dodanie nowych lokacji, dodanie zadań pobocznych i multiplayer?
Zarząd Starward Industries: Na pewno będziemy usprawniać grę i rozwijać, ale w ograniczonym stopniu. Nie będziemy zmieniać formuły gry. Natomiast cały czas myślimy o realizacji wersji VR. Mamy już wstępne oferty od potencjalnych podwykonawców.
-
hal80: Dlaczego premiera odbyła się w poniedziałek. Co za tym stało? Czy analizowano z wydawcą potencjalne ryzyka zwiazane z takim dniem premiery?
Zarząd Starward Industries: Premiera w poniedziałek była ustalona przez wydawcę i wynikała z jego analizy.
-
Carma: Ilu pracowników i współpracowników odeszło z firmy w ciągu ostatnich 3 miesięcy? Ilu jest na wypowiedzeniu?
Zarząd Starward Industries: W ostatnim okresie tylko członek zarządu.
-
Zośka: Z wczorajszego raportu można wyczytać, że na koniec Q3 zespół liczył 35 osób, a na 14.11 już 33 osoby. Czy to efekt "zmęczenie materiału" i frustracji długim dowożeniem gry i tych odejść można się spodziewać w najbliższym czasie więcej? I czy stan osobowy pomniejszony o 2 osoby oznacza 2 odejścia i 0 przyjść czy np. zatrudniliście też 4 nowe osoby a odeszło tak naprawdę 6? Wszystko zweryfikujemy i tak przy raporcie za Q4 więc proszę szczerze.
Zarząd Starward Industries: Zmiana stanu osobowego jest wynikiem odejścia jednej osoby i Michała Pietrzkiewicza z Zarządu. Stan osobowy jest taki jak podany.
-
Wociór: Czy wszyscy kluczowi pracownicy związani z tworzeniem gry pozostają wciąż w spółce?
Zarząd Starward Industries: Tak
-
livermoregpw: kupiłem akcje po 75 zł czy jest szansa że ponownie wrócą na ten poziom ? i kiedy to nastąpi ?
Zarząd Starward Industries: Spółka nie komentuje kursu oraz wyceny.
-
MJK: Czy biorąc pod uwagę słabą premierę dalej planujecie VR?
Zarząd Starward Industries: Tak. Planujemy i mamy już pierwsze oferty od potencjalnych podwykonawców.
-
GF: Dzień Dobry Panom. Czy możecie potwierdzić, a jeśli tak, to kiedy mniej więcej spodziewać się premiery "The Invincible" na PS4??
Zarząd Starward Industries: Do czasu ustabilizowania sytuacji finansowej spółki nie planujemy portów na konsole starej generacji.
-
NASEVA: Witam serdecznie: 1. Proszę o informacje o terminach locku-ow akcji po 0.13 zl (chyba A-H)
Zarząd Starward Industries: Szczegóły na temat lock-upów dostępne są w raportach kwartalnych i prospekcie. Lock-upem jest objęte część akcji serii A (większość lock-upu upływa 6 miesięcy po premierze) i większość akcji serii B i F (większość lock-upów upływa 12 miesięcy po premierze).
-
Zarząd Starward Industries: Przepraszamy ale musimy już kończyć. Przed nami jeszcze dużo działań dzisiaj wraz z wydawcą. Do Państwa pytań wrócimy do końca tygodnia i postaramy się na wszystkie odpowiedzieć. Dziękujemy i pozdrawiamy.
-
moderator: O aktualizacji listy odpowiedzi poinformujemy na forum spółki.
-
GF: Wspomninaliście o innych mniejszych projektach. Kiedy planujecie rozpocząć pracę nad nimi?
Zarząd Starward Industries: Pracę nad kolejnym projektem zostaną zintensyfikowane w najbliższych tygodniach.
-
GF: Czy prowadzicie rozmowy z firmą 11bit Studios w sprawie dalszej współpracy nad tymi, bądź innymi swoimi projektami, czy zamierzacie je samodzielnie produkować i wydawać?
Zarząd Starward Industries: Tak, rozmawiamy z 11 bit studios na temat przyszłej współpracy. Rozważamy jednak również inne możliwości.
-
GF: Jak oceniacie obecną sytuację po premierze "The Invincible"? Czy jesteście zadowoleni z ilości graczy i poziomu zainteresowania? Jakie są wasze plany na przyszłość w kontekście osiągnięcia sukcesu finansowego? Niestety, obecne prognozy nie są obiecujące i wskazują, że może być trudno odzyskać koszty produkcji, a co dopiero mówić o osiągnięciu zysków. Dodam od siebie, że udało się stworzyć kawał dobrej produkcji. Szkoda, że na ten moment nie zdobyła ona szerokiego uznania, na jakie uważam zasługuje. Mam nadzieję, że sytuacja ta zmieni się w przyszłości. Dziękuje za odpowiedzi i życzę Miłego Dnia!
Zarząd Starward Industries: Spodziewaliśmy się większego poziomu sprzedaży na początku, jednak liczymy, że gra będzie long-sellerem. Cieszymy się, że oceny graczy są wysokie. Plany na przyszłość zakładają optymalizację kosztów, szybkie zasilenie finansów pożyczkami na najbliższe miesiące, podjęcie działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży The Invincible oraz poszukiwanie dodatkowego finansowania na następny tytuł.
-
Gość: Czy nastąpiły lub mogą nastąpić zmiany warunków umowy wydawniczej i do Starward trafią jakieś przychody przed pełnym recoupem wydawcy? Jeżeli tak, to jak może to wpłynąć na warunki umowy wydawniczej?
Zarząd Starward Industries: Rozmawiamy o tym z wydawcą, ale na razie nie mamy żadnych ustaleń do zakomunikowania.
-
hgrzegorz: Skoro oceny gry są dobre, to czy cena gry nie była za wysoka? Tytuły, do których się porównywaliście jak Road 96 czy Firewatch kosztują po 20 USD, a patrząc na cenę za godzinę rozgrywki, Invincible jest droższe od ostatniego Spider Man 2.
Zarząd Starward Industries: Cena została ustalona przez wydawcę, aktualnie analizujemy sytuację i być może będziemy wprowadzać zmiany.
-
hal80: Jakie są nastroje w spółce? Z wpisu jednego z akcjonariuszy założycieli spółki wynika że sytuacja była i jest zła. Z czego to wynika?
Zarząd Starward Industries: Nastroje w spółce wśród zespołu z oczywistych powodów są różne, ale dominuje skupienie na wsparciu Niezwyciężonego oraz nowych projektach.
-
NASEVA: Czy są plany wydania dodatków do The Invincible np poprawiających grywalność (survival) bo dostaliśmy interaktywna opowieść zamiast gry co nie wykorzystało w pełni jej potencjału. Pozdrawiam Piotr Dzikowski
Zarząd Starward Industries: Rozważamy różne opcje dodające funkcjonalność do gry, po ich analizie i wyborze będziemy to komunikować.
-
andy_dufresne: Jak oceniacie - tym razem już przy uwzględnieniu doświadczeń około premierowych - całokształt współpracy z wydawcą?
Zarząd Starward Industries: Współpracę z wydawcą oceniamy bardzo dobrze, teraz też wspólnie pracujemy nad zaistniałą sytuacją.
-
hgrzegorz: Przy IPO szczyciliście się solidnym trzonem zespołu developerskiego. Jak wygląda rotacja w zespole po premierze, która raczej jest normą w branży? Ilu kluczowych członków zostało?
Zarząd Starward Industries: Do chwili obecnej nie nastąpiły żadne zmiany w zespole.
-
andy_dufresne: Czy rozbudowa "wartwy gameplayowej" w kolejnej grze wymagać będzie rozbudowy kompetencji posiadanych przez studio, czy są one już zapewnione w obecnym składzie?
Zarząd Starward Industries: Są one zapewnione w obecnym składzie, ale nie wykluczamy pojedynczych rekrutacji w późniejszym terminie.
-
hgrzegorz: Wspomnieliście w prezentacji, że zamierzacie pozyskać pożyczki do spółki. Od kogo?
Zarząd Starward Industries: Walne zgromadzenie dało możliwość udzielania pożyczek członkom zarządu. Spółka szuka również innych możliwości pozyskania pożyczek płynnościowych.
-
Gość: W jaki sposób chcą Państwo zaktywizować do zakupu graczy z Wishlisty? Czy na premiere gracze z WishListy dostali powiadomienia o premierze?
Zarząd Starward Industries: Tak, gracze dostali takie powiadomienie. Aktywizacja WL odbywa się głównie poprzez promocje.
-
Lech : Witam, jak do Waszej sytuacji podchodzi wydawca i jednocześnie Wasz inwestor czyli 11 bit studios? czy zamierza wesprzeć Was finansowo zapewniając budżet kolejnej gry?
Zarząd Starward Industries: Pozostajemy w stałym kontakcie z wydawcą, jednak nie otrzymaliśmy do tej pory ostatecznego stanowiska. Po więcej szczegółów prosimy się zwrócić do 11 bit studios.
-
Gość: W jaki sposób spółka zamierza finansować najbliższe kwartały działalności?
Zarząd Starward Industries: Rozważamy różne opcje, w tym pożyczki, aktywnie szukamy finansowania.
-
Gość: Czy nowa gra będzie miała wydawce?
Zarząd Starward Industries: Rozważamy taką opcję.
-
F: Może konwersja tytułu na VR byłaby rozwiązaniem ? Czy planujecie tego typu działanie?
Zarząd Starward Industries: Tak, planujemy wersję VR, aktualnie jesteśmy na etapie wyboru podwykonwacy.
-
Gośćiu: Na jakim etapie projektu spółka 11bit postanowiła że będzie Waszym wydawca ?
Zarząd Starward Industries: Grę przedstawialiśmy na różnych etapach produkcji (także jeszcze na etapie wczesnej koncepcji). Decyzja o wydaniu gry została podjęta po ukończonym etapie Alpha oraz po zaprezentowaniu dema Convoy, który prezentował jakość pre-beta wybranego fragmentu gry.
-
Gość: Czy planowana jest emisja nowych akcji bądź skup z rynku istniejących akcji? Czy rozważacie którąś z tych opcji?
Zarząd Starward Industries: Nie zostały podjęte w tym zakresie żadne decyzje. W wypadku ich podjęcia opublikujemy odpowiednie komunikaty na oficjalnych kanałach.
-
Gość: Jaki gatunek rozważa Spółka na swój kolejny projekt? Czy będzie to projekt survivalowy czy może jeszcze inny?
Zarząd Starward Industries: Myślę, że już niedługo będziemy mogli zdradzić pierwsze szczegóły. Tak jak prezentowaliśmy, będzie to inna formuła, nowy gatunek, ale bazować będziemy na wytworzonych narzędziach i wykorzystywać będziemy wypracowane know-how.
-
Gość: Czy redukcja kosztów prowadzenia spółki wpłynie na możliwość rozwoju (tworzenia kolejnego) produktu pozytywnie? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Zarząd Starward Industries: Mieliśmy przygotowane kilka scenariuszy. To był jeden z nich. Planujemy tworzyć produkt efektywniejszy kosztowo i szybszy w realizacji.
-
Gość: Czy nowa gra będzie na licencji twórczości Lema?
Zarząd Starward Industries: Nie. Nie będziemy kupować nowej licencji ani wykorzystywać obecnej.
-
Grucha: Czy są sygnały z wewnątrz zespołu dotyczące spodziewanych odejść?
Zarząd Starward Industries: Nie mamy sygnałów dotyczących odejść z zespołu.
-
Gość: Jakie są najbliższe plany marketingowe dla Niezwyciezonego?
Zarząd Starward Industries: Udział w promocjach świątecznych, pomniejsze kampanie marketingowe i PR.
-
Gość: Kiedy Starward spodziewa się pierwszych wpływów ze sprzedaży TI? Czy jest szansa na 1 kwartał 2024?
Zarząd Starward Industries: Tak, cały czas liczymy na otrzymanie przychodów w pierwszym kwartale 2024.
-
Andy: Co Państwo planują zrobić aby kolejna gra nie była tylko dobra ale również była sukcesem komercyjnym ?
Zarząd Starward Industries: Od dłuższego czasu analizujemy nasze możliwości oraz potrzeby rynku, a obecnie także wyciągamy wnioski z tego co poszło dobrze a co źle w samym Niezwyciężonym. Kolejna gra dalej ma wyróżniać się wysokiej jakości oprawą i historią, ale ma być rozbudowana o wciągające mechaniki.
-
Art: Witam, czy zamierzacie państwo skorzystać z dwóch dużych nadchodzących okazji czyli Black Friday and Steam Winter Sales i dać przecenę na The Invincible, powiedzmy 10-20% na Black Friday i 20-30% na Steam Winter Sales, co mogłoby uruchomić sporą część osób z dużej wishlisty którą gra posiada. Większość osób dodaje gry do wishlisty właśnie po to by kupić je na promocji a nie w pełnej cenie. Dziękuję.
Zarząd Starward Industries: Tak, jest to część naszych planów marketingowych.
-
tomek: Czy obecny poziom zatrudnienia w spółce jest wystarczający do tego aby stworzyć grę z większym gameplayem, a zatem bardziej skomplikowaną i wymagającą więcej testów?
Zarząd Starward Industries: Jak najbardziej, zespół ma duże możliwości i nie możemy się doczekać aby je zaprezentować w nowej grze.
-
Arek: Na prezentacji podaliscie wskacnik steam wishlist + followers. Stara wartosc 47k, nowa 550k. Co dokladnie oznacza ta liczba? W jakim okresie czasu nastąpił skok ponad 10x?
Zarząd Starward Industries: 47 tys. to liczba tzw. Followersów, czyli osób które śledzą grę. Natomiast wishlista w zeszłym tygodniu była na poziomie ok. 550 tys. i ten wskaźnik pokazuje ilu graczy wskazało grę jako swój plan zakupowy. Oba wskaźniki wyraźnie wzrosły już po premierze.
-
Gość: Czy prowadzicie jakieś rozmowy o dalszym wsparciu finansowym spółki z 11bit tj. wydawcą i akcjonariuszem ?
Zarząd Starward Industries: Pozostajemy w stałym kontakcie z wydawcą i rozmawiamy o różnych możliwościach. Żadna oficjalna decyzja nie została podjęta.
-
Gość: Kiedy będą znane oficjalne wyniki sprzedażowe z Signature Edition Games?
Zarząd Starward Industries: Nie mamy jeszcze pełnych danych na temat sprzedaży “pudełkowej”. Taką dystrybucją zajmuje się zewnętrzna firma.
-
Andor: Jakie rozwiązania i mechaniki gameplayowe, wspomniane podczas dzisiejszej prezentacji, są przewidziane w nowymi tytule?
Zarząd Starward Industries: Mówimy o nowym gatunku więc trudno tu mówić o poszczególnych mechanikach. Przedstawimy szczegóły w odpowiednim czasie, mamy nadzieję, że bardzo niedługo.
-
Gość: Czy gra będzie dostępna na Xbox GamePass?
Zarząd Starward Industries: Jak najbardziej, jest taka możliwość.
-
koladzio: Czy w związku z cięciem/ograniczaniem kosztów jest ryzyko rozpadu zespołu odpowiedzialnego za The Invincible? Czy mimo wszystko udaje się utrzymać morale na dobrym poziomie ?
Zarząd Starward Industries: Na razie oceniamy takie ryzyko jako niskie, zespół jest skoncentrowany i gotowy do kolejnych wyzwań.
-
Gość: Czy będzie wsparcie VR?
Zarząd Starward Industries: Tak, prowadzimy rozmowy z potencjalnymi podwykonawcami.
-
koladzio: Przy produkcji The Invincible szacowany czas produkcji bardzo rozciągnął się w czasie (rok Lema już dawno za nami). Przy nowym projekcie zakładacie krótszy czas produkcji... Jakie czynniki, know how organizacji zmieniły się, że świadomie składacie Państwo takie deklaracje?
Zarząd Starward Industries: The Invincible to nasz pierwszy tytuł. Podczas jego produkcji budowaliśmy cały zespół produkcyjny, ale także korporacyjny i marketingowy od zera. To duże wyzwania, które bezpośrednio wpłynęły na czas pracy nad grą.
Jesteśmy teraz w innej sytuacji. Zespół jest w pełni funkcjonalny, wytworzyliśmy bardzo dużo narzędzi oraz know-how. Będziemy mogli planować z dużo większą dokładnością.
-
adam: Czy spółka rozmawiała z potencjalnymi wydawcami nowego tytuły aby pozyskać ten projekt fin.? Czy jest jeszcze za wcześnie?
Zarząd Starward Industries: Odbyliśmy wstępne rozmowy, które miały na celu ocenę potencjału projektów. Rozmowy, które mogą dać nam kontrakt wydawniczy są jeszcze przed nami. Rozważamy także ścieżkę, w której sami wydajemy grę, ale korzystamy z finansowania inwestora strategicznego.
-
hal80: Nie róbcie kolejnego symulatora chodzenia. Przeanalizujcie najpierw czego oczekują gracze, moze zróbcie ankiete wsród dużej bazy followersów lub członków wishlisty.
Zarząd Starward Industries: Kolejny projekt będzie w innym gatunku.
-
Kinciol: 1. czy planowane są wprowadzenia nowych mechanik do gry, zwiększenie grywalności, danie graczom więcej „zabawy”. Jeśli tak to jakie, jakie są pomysły? bez tego raczej nie ma co oczekiwać zwiększenia sprzedaży.
2. planowane jest wydanie dodatku do The Invincible, czy już nie zamierzacie rozwijać tej gry i skupicie się na nowym projekcie?
Zarząd Starward Industries: Będziemy w dalszym ciągu wspierać The Invincible, ale nie wiemy jeszcze w jakiej skali.
-
Grucha: Kiedy wyniki Art Challenge? Miały zostać ogłoszone ponad dwa tygodnie temu…
Zarząd Starward Industries: Wyniki już są, zostały ogłoszone na naszych social mediach.
-
Pytanie: Skoro tyle się psów wiesza na recezji IGN to kiedy pozew przeciwko IGN?
Zarząd Starward Industries: Nie będziemy wchodzić na ścieżkę prawną rozwiązywania tego problemu.
-
Gość: Czy jesteście Państwo zadowoleni ze wsparcia merytorycznego i organizacyjnego, jakie przed i w momencie rozpoczęcia sprzedaży udzielił Wam wydawca? Jaka jest jego rola na obecnym etapie i jakie konkretne działania prowadzące do poprawy niskiej sprzedaży są proponowane przez Wydawcę?
Zarząd Starward Industries: Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z wydawcą. Wspólnie modyfikujemy naszą strategię marketingową do zaistniałej sytuacji.
-
Paweł: Czy planowane są jakieś DLC do The Invincible, które poszerzą gameplay gry, żeby zwiększyć grupę docelową graczy?
Zarząd Starward Industries: Jest to jedna z opcji, którą aktualnie rozważamy. Natomiast nie jest ona super pewna.
-
Gość1: Czy pozyczki do spolki beda udzielać czlonkowie zarzadu, czy dopiero takich osob bedziecie szukac?
Zarząd Starward Industries: Posiadamy zgodę walnego zgromadzenia na udzielenie pożyczek przez członków zarządu. Szukamy również innych opcji.
-
Gość1: Prawie 500k pln na zespol 30 osobowy to bardzo dużo. Planujecie wymiane zespolu na tanszy by zbic koszta chociaż do 250k?
Zarząd Starward Industries: Koszty wynagrodzeń nie przekraczają stawek rynkowych, a przeważnie są niższe ze względu na objęcie zespołu programem motywacyjnym. Prawie 500 tys. zł to koszty okołopremierowe uwzględniające koszty zmienne. Nie jest to suma wynagrodzeń w zespole. W łącznym koszcie utrzymania studia zawierają się też koszty administracyjne, księgowe, funkcjonowania na rynku NC itp. W najbliższych miesiącach koszty miesięczne zostaną znacząco obniżone.
-
Gość: W jednym z udzielonych wywiadów któryś z Panów powiedział, że małe spółki game-dev'owe aby pozyskać zdolnych pracowników muszą zaproponować im nieco lepsze warunki finansowe i zaproponować im środowisko w którym długofalowo będą mogli się rozwijać. W dobie pierwszych, niestety bardzo słabych, danych sprzedażowych oraz Państwa zapowiedzi o konieczności zarzucenia równoległego prowadzenia dwóch projektów i również zapowiedzianej konieczności wprowadzenia ograniczeń kosztowych, jaki to może mieć wpływ na strukturę organizacyjną spółki i poziom zatrudnienia?
Zarząd Starward Industries: Jeżeli zauważyliśmy takie zjawisko to nie dotyczyło naszego studia. Nie pozyskiwaliśmy pracowników za stawki wyższe od rynkowych. Zaoferowaliśmy im jednak udział w programie motywacyjnym.
W związku ze wstrzymaniem planów na równoległą produkcję dwóch tytułów możliwa będzie optymalizacja kosztów zawierająca również redukcję zatrudnienia.
-
Obserwator: Nie od dziś wiadomo, że zespół jest podstawą produkcji takich jak The Invincible. Skoro spółka planuje ciąć koszty - jaki jest plan na zatrzymanie najzdolniejszych osób w studiu?
Zarząd Starward Industries: Kluczowe osoby w zespole są zdeterminowane, aby mocno popracować nad poprawą kondycji spółki. Wszystkie osoby są beneficjentami programu motywacyjnego, a tym samym obecnymi lub przyszłymi akcjonariuszami.
-
Gość1: W jednej z odpowiedzi napisaliscie ze wezmiecie to co najlepsze z The Invicible i dodacie gameplayu więcej. Niestety ale dodawanie gameplayu jest duuuuzo wazniejsze i skomplikowane niz stworzenie gry typu walking sim - mozna powiedziec ze pod wzgledem technicznym jest to najprostsza gra do zrobienia. Czy nadal chcecie isc w tym kierunku patrzac na sprzedaz?
Zakladajac ze chcecie dodac cos nowego, to sadzicie ze uda wam sie zrobić nowa gre przy kosztach niższych niz 150-200k miesięcznie w maksymalnie 24miesiace?
Zarząd Starward Industries: Zamierzamy zrezygnować z najbardziej kosztownych elementów, które zawierał The Invinicble. Inne możemy robić sprawniej. Będziemy się skupiać na elementach, które dają najwięcej wartości i wymagają relatywnie mniej pracy, trwają krócej albo mamy dobry pomysł jak je sprawniej wykonać.
-
Gość: Wczorajsza informacja o zaangażowaniu się Neowiz w Blank Studios przy wycenie 300mln zł pokazuje , że rynek ma się lepiej niż niektórzy sądzą. Czy Spolka rozwaza taki sposób pozyskania kapitału, tzn.zaangazowanie kapitalowe zewnętrznego podmiotu w Spółkę?
Zarząd Starward Industries: Tak, to jedna z możliwych dróg.
-
Gość: Wspomnieliście że rozmawiacie z IGN - Jak oceniacie szanse na zmianę oceny przez IGN? w skali 1-10?
Zarząd Starward Industries: 5/10 ;)
-
Zainteresowany: Jaki horyzont czasowy dajecie sobie na nowy tytuł? Zakładam, że to pewnie perspektywa lat, ale no właśnie 1,2,3, więcej?
Zarząd Starward Industries: Na pewno chcemy żeby była to krótsza perspektywa niż długość cyklu produkcyjnego The Invincible. Znacznie krótsza.
-
Akcjonariusz: Czy planujecie wersje VR obecnej i przyszłej gry?
Zarząd Starward Industries: Tak, trwają rozmowy z potencjalnymi podwykonawacmi.
-
Gość1: Czy są jakiekolwiek sygnały zainteresowania tytułem ze strony Gamepassa? Prawdopodobnie jest to Wasza jedyna szansa by cokolwiek zobaczyc na waszym koncie w przeciagu 12miesiecy. Oczywiście o ile kwota rekupu bylaby mniejsza niż grant z gamepassa.
Zarząd Starward Industries: Zainteresowanie było. Nie było decyzji o wejściu do GamePassa w dniu premiery, ale kontynuujemy rozmowy o późniejszym dołączeniu gry do usługi.
-
hal80: Czy zarząd spółki wzorem Jujubee, spółki gamingowej która także wiele obiecywała a niewiele dowiozła a jej kapitalizacja spadła na dno i jest w trudnej sytuacji finansowej planuje zrezygnowanie z wynagrodzeń do czasu poprawienia się stanu finansów?
Zarząd Starward Industries: Bierzemy pod uwagę wszelkie możliwe oszczędności na czas trudnej sytuacji finansowej.
-
Obserwator: Podczas prezentacji zarząd wspominał o cięciu kosztów - na czym głównie ma ono polegać?
Zarząd Starward Industries: Analizujemy wszelkie koszty ponoszone przez studio w celu ich optymalizacji. Największe ograniczenie kosztów przyniesienie zmniejszenie zespołu i optymalizacja kosztów takich jak zmiana biura na mniejsze.
-
KrzysztofK: Jaką długość cyklu produkcyjnego zakłada zarzad przy kolejnych projektach? Jeśli dobrze zrozumiałem wypowiedź na youtube, to będą
krótsze projekty (pod względem czasu powstawania) i o bardziej racjonalnych kosztach?
Zarząd Starward Industries: Tak. Uważamy, że kolejny tytuł może powstawać sprawniej.
-
Gość: Co z konkursem o prace artystyczną
Zarząd Starward Industries: Wygrana praca została już wybrana i ogłoszona.