pixelg
Forum StockWatch.pl
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

szco

szco

Ostatnie 10 wpisów
Wypowiedzi Pana Pawła śledzę od jakiegoś czasu. Kilka razy się z nim nie zgadzałem. Miał rację, niestety. Powoli przekonuję się, że jednak jest mądrzejszy ode mnie :). Kto by pomyślał :).

Pięknie dziękuję :). Dobra analiza, dużo interesujących danych i wykresików.

Kilka rzeczy, które zauważyłem albo chciałem skomentować:

1. The Tenants dużo lepiej stało pod względem sprzedaży niż Mr Prepper mimo gorszego startu. Można spojrzeć na gaminganalytics na wykres top sellers lub do comiesięcznych aktualności PLW www.youtube.com/watch?v=rGMRRP... gdzie po 30 dniach Tenants już wyprzedziło Preppera.

2. Jak rozumieć wykres podpisany "Wolumen sprzedaży po premierze 48h-84h"? Czy wszystkie dane są dostępne, czy niektóre są szacowane na podstawie dostępnych danych?

3. Ciekawe porównanie Tank Mechanica do DLC Cooking Simulator. Dlatego jest dla mnie istotny potencjał DLC, który widzę większy np. w Tenants niż w Prepperze.

4. Co do przychodów za Q2 2020, to przypada też na ten okres szczyt pandemii, dolara i nie wiem czy czasem sprzedaż GOP nie była wtedy zaksięgowana? Kwartał będzie bardzo trudny do pobicia przez długi czas, chyba że będziemy mieć jakąś kumulację premier i dobre IPO.

5. Peak vs wolumen sprzedaży - wzór który podałeś chyba powinien być na odwrót (patrząc na oznaczenie na wykresie)? :)

6. Peak dla Train Station Renovation w tabelce nieprawidłowy - wyniósł 1.9 tyś. steamdb.info/app/914010/graphs...

7. Co do premier, które mają się odbyć w tym roku, można sobie przesłuchać dwa najnowsze filmy z aktualnościami PLW www.playway.com/relacje-inwest... i wyrobić swoje zdanie. Wg mnie BoE nie wyjdzie, natomiast należy pamiętać o CMS21 oraz o DLC do HF (Luxury, nie wiem czemu nie jest pokazywany na wishliście, ale ostatnie notowanie miał na 64 miejscu).

8. Co do premier na Q2, Q3 i Q4 2021 - nie należy też zapominać o wersjach konsolowych:
* Gold Rush (który zdaje się, nieźle się sprzedaje (20 miejsce w USA, 2 w Niemczech).
* TSR i Cooking poprawnie
* CMS21 ma wyjść na wszystkie platformy
* DLC do HF też ma wyjść na konsole w tym roku

Wizja mrożenia kapitału chyba odgrywa tu największą rolę.

Plany brzmią świetnie, a 11B ma dobry track record. Raczej jest więcej przesłanek za tym, żeby było dobrze, niż źle, choć duch CP2077 gdzieś tam już zawsze z nami pozostanie.

Ale powiedzmy, że w 11B wierzę (mam małe zaangażowanie, póki co na minusie zwłaszcza po dzisiejszym dniu :D). Moje pytanie brzmi, co ma sprawić, że ma sens trzymać tutaj kapitał przez najbliższy rok? Myślę, że to jest problem i stąd te spadki.

Nie chcę być namolny, ale... do końca abonamentu zostało mi 6 dni. Przyznaję, że wykupiłem go przede wszystkim ze względu na nadchodzący okres wyników. PLW to zdecydowanie największa część mojego portfela. Mam nadzieję, że uda mi się analizę tego raportu przeczytać.

Cytat:
Pytanie czy są jeszcze jakieś negatywne rzeczy jakie mogą na spółkę spaść?


Tak, wyniki za Q2, hehehe.

Oczywiście masz rację. Akurat miałem przed oczami wcześniej raport jednostkowy i myślałem o czymś innym i palnąłem. Myślałem o tym ile zysku jednostka dominująca może mieć w tym roku i jaka dywidenda - stąd to co napisałem.

@anty_teresa trzymam kciuki, że analiza raportu za 2020 już wkrótce. Da radę ocenić w jednym-dwóch akapitach nowy raport za Q1 2021?

@Utnapisztim pamiętaj, że PLW sporo zysków otrzymuje w formie dywidend, tego w raporcie nie widać. Ale jak dla mnie raport poniżej oczekiwań.

Ale wydaje się, że pieniądze z tantiemów powinny już płynąć od maja? O ile Square Enix nie sprzedał się zbyt tanio Microsoftowi.

Ciekawi mnie jak Xbox Game Pass wpłynie na sprzedaż na przestrzeni kilku lat. Gdybyśmy wiedzieli, że po prostu sprzedało się 3.5mln kopii to możemy to jakoś próbować oszacować na podstawie podobnych gier - i wtedy zaryzykowałbym, że 10mln kopii w 4 lata jest możliwe. W obecnym wypadku zastanawiam się po prostu jakie liczby longtermowo są możliwe.

Jestem przekonany, że nie mogą ujawniać tej liczby, albo nawet jej nie znali. Przecież to sprawa Square Enix, a nie PCF. Wg mnie wiadomość bardzo dobra, biorąc pod uwagę że ludzie zastanawiali się, czy zaczną zarabiać na tantiemach w Q3 czy Q4. Niestety kurs dalej leci.

@anty_teresa czy mógłbyś się odnieść do tej liczby w odniesieniu do szacunków z analizy IPO? To ciekawy case, bo Xbox Game Pass trochę miesza.

Raportu :). O techniczną poprosiłbym w odpowiednim wątku :).

Na szybko: Take Two, Activision, Ubisoft, EA, Capcom, Square Enix, Nintendo, Tencent - wszystkie są poniżej swoich niedawnych szczytów. Niektóre bardziej zjechały, niektóre mniej, ale chyba wszystkie są minimum 10% od szczytów. Np. TTWO szczyt miało 8 lutego i teraz jest -23%.

Czy w najbliższych dniach można spodziewać się analizy?

Nie rozumiem kompletnie pytania, będzie 100% zysku na dywidendę, czyli około 12.70 na akcję.

Tylko że te 15 mln to chyba było na wszystkich platformach.

> Nie znam się, więc się wypowiem

Nie trzeba grać, żeby potrafić poczynić pewne obserwacje. Najlepiej patrzeć na streamy, gdzie streamerzy live się wypowiadają nt. swoich odczuć i odpowiadają na pytania.

Ba, subiektywna ocena produktu związanego z własnymi gustami może wręcz utrudnić ocenę inwestycji - ja bym np. takiego CMSa albo House Flippera w życiu nie kupił, a jednak PLW jakoś kasę na tym trzepie.

> Oceny Outriders póki co na poziomie 65%.

Spójrz na to czego dotyczą te oceny. Ludzie hejtowali, chronologicznie:

1) problemy z serwerami - gdy z tym się uporano po pierwszych dniach,
2) błąd, który usuwa ekwipunek postaci - wczoraj naprawiony,
3) patch balansujący, który obniżył efektywność niektórych umiejętności - też spory hejt się wylał i setki komentarzy na zasadzie "PCF stop killing your game".

Wniosek jest jaki, że gra sama w sobie jest niezła. Potwierdza to hype na YT, ludzie grający na Twitchu, gra zdecydowanie nie przeszła bez echa. Community rośnie, deweloper jest aktywny i bardzo otwarty (nt. problemów z serwerami opublikowali post mortem w którym opisali bardzo szczegółowo jakie problemy techniczne spowodował ten błąd - przeczytałem to - mając jakieś pojęcie o tworzeniu softu mogę stwierdzić, że takie rzeczy mogą się po prostu zdarzać...). Ad. błędu z ekwipunkiem postaci na takie podsumowanie jeszcze czekamy.

CP2077 był na każdym kroku porównywany z Anthemem czy Falloutem. Tutaj tego nie ma. Gra sama w sobie świetnie realizuje to co ma realizować (wg recenzentów i graczy). Szczególnie było to widać po nerfach, gdzie gracze płakali na zasadzie "gra jest dobra, nie zmieniajcie nic, naprawcie błędy i dajcie nam grać".

Ja na te oceny nie patrzę. Gracze wyleją hejt ale problemy z serwerami są rzadsze i łatwiejsze do naprawienia niż to co nam zaserwował CDR.

W grę grałem, jest moim zdaniem bardzo repetytywna, cały czas ci sami przeciwnicy, każda "mapka" wygląda bardzo podobnie. Mimo to mam już +25h nabite i ciągle chcę więcej bo gra dobrze robi to co ma robić (nie jestem fanem coop, gram solo, co drastycznie ograniczyło moje issusy zw. z serwerami). Wg mnie gra nie jest przełomem pod żadnym względem, może ew system craftingu jest spoko, ale techniczne zaawansowanie gry jest niskie. Co nie znaczy, że to zły produkt. Ważne, że bawi. Raczej należy się cieszyć, gdy coś jest mało skomplikowane, bo trudniej zepsuć ;).

Co do sprzedaży to liczę, że jesteśmy w okolicy 1mln sprzedaży na PC (Steam, GOG, Epic) i dodając do tego Game Pass i sprzdaż na PS to myślę, że jesteśmy w okolicy zwrotu kosztów.

Ale akcjonariusze powinni patrzeć na przyszłość. Myślę, że Outriders jest dobrym prognostykiem. I nie wyobrażam sobie, żeby SE nie zamówiło w PCF przynajmniej jednego DLC, jak nie kilku, na przestrzeni kolejnych lat, gdzie pewnie warunki, które PCF dostanie, będą lepsze.

Czy PCF poda informację o zwrocie kosztów? Może prędzej poda ją SE? Choć na pewno jest to informacja istotnie wpływająca na dochody spółki.

Co do obliczeń ile się musi sprzedać - pamiętajcie o game passie na X. Jeśli uznamy, że X to pi-razy-oko 1/3 rynku to sprzedanie Outriders w game pass za 1/3 ceny wytworzenia chyba nie jest dobrym dealem z pkt widzenia SE? To tak jakby chcieli jedynie wyjść na break-even. Więc chyba zysk za game passa też należy do obliczeń dodać. Jeśli szacujemy, że musi się sprzedać 2.2mln kopii, żeby gra się zwróciła, to uwzględniając game pass powinniśmy chyba szacować 1.3-1.4mln na Steam+PS? Czy jestem zbyt optymistyczny?

Jeśli szacujemy 1.3-1.4mln na Steam+PS to myślę, że jesteśmy niedaleko tych wartości.

Ad dyskusji nt tego jak liczba komentarzy przekłada się na sprzedaż, ciekawe zestawienie z gaminganalytics:


kliknij, aby powiększyć


Nie wiem jak są liczone komentarze dla Europy Universalis, bo to paczka i to z ogromną ceną, więc odrzućmy ją.

Ale nawet bez Europy widać, że liczba komentarzy skorygowana ceną i faktyczna sprzedaż (czyli top sellers list) są bardzo luźno powiązane.

Edit: w sumie zwracam honor. Wygąda na to, że prawie wszystko na tej liście drugiej to są jakieś paczki, bundle, itp. Nie zawuażyłem tego od razu, bo są tam podobne tytuły co na best sellerach (np. GTA5). Shame on me.

Na rynku masz P2C, Polyslash czy Duality. Wszystkie wyceniane niżej (okolice 30mln zł), wszystkie z większym potencjałem. Nie widzę najmniejszego sensu we wrzucanie kasy w Image Power, który ani nie ma sukcesu, ani nawet nie ma nic ekscytującego w pipelinie.

Sposób załatwienia sprawy to totalna porażka. Wrzucili jakiegoś PDFa bez opisu, co wyglądało jak jakaś pomyłka. "Poczekajcie na wyjaśnienia" postnięte na Facebooku. To jest żart z akcjonariuszy, zwłaszcza, że różnice są spore.

Ale koniec końców, z tego co piszesz anty_teresa, to jak rozumiem, nic wielkiego się nie stało? Przede wszystkim w kwestii dywidendy, która jest też kluczowa dla PLW, dla którego będzie to spory dodatek do zysku w tym roku.

Dodam tylko, że CP2077 wskoczył na pierwsze miejsce 12 grudnia, wg moich notatek.

Tak, Marshall też zmniejszył swoją pozycję. A więc wychodzi na to, że short squeeze faktycznie się udał. Czekam na dalsze updaty w RSS.

Z drugiej strony... trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że jakieś "gamonie zasypały". Faktycznie mogło podejść wyżej. Sam żałuję, że nie pozamykałem pozycji na tych maksimach (jedynie malutki ułamek i to dość daleko od szczytu w sumie).

Nadal czekam na pojawienie się nowego fundu w rejestrze. Dzień był mocno podzielony, z wyraźnymi etapami przewagi popytu i podaży. Na pewno te 6mld zł obrotu to nie były jedynie fundy odkupujące shorty.

Jednak wydaje mi się, że spekulacyjny potencjał wzrostowy został wyczerpany, a fundamentalnie też nic się dobrego w najbliższym czasie nie zdarzy.

EDIT: Z drugiej strony może będzie teraz spokojniejszy akcjonariat na spółce. Kto chciał zminimalizować straty ten to zrobił.

No to Eminence wczoraj nieźle skupował. Natomiast okazuje się, że Melvin jednak przedwczoraj nawet skupował. Najbardziej to bym oczekiwał, że zacznie skupować Egerton. Oni otworzyli shorty praktycznie na dołku.

Wydaje się, że to by było na tyle ze short squeezowania. Pewnie wczoraj się nowe pozycje pojawiły, ale one już są fajnie na plusie. Do tego otoczenie wokół zdecydowanie nie pomaga.

Już koniec imprezy? Smutno. Podejrzewam, że zakończymy z bardzo smutną świecą dzienną.

Cytat:
Patrzac na dzisiejsze zachowanie kursu nie zdziwie sie jak na shortach w knf pojawi sie nowy gracz. Ale wlasnie to co sie stalo z pozycja Melvina bedzie najciekawsze.


Dokładnie mam ten sam wniosek. Dojechaliśmy do sporej wartości. Ja uważałem, że na 250 był CDR za nisko wyceniany i zgadzałem się z wycenami w okolicach 300-310zł, ale trochę przejechało. Inny gracz mógł skorzystać z sytuacji. Spodziewam się, że obecne fundy zmniejszyły pozycje (ofc nie całkowicie), a może pojawi się ktoś nowy.

PS. Pamiętajcie, że Melvin miał swoją pozycję od dawna. Podejrzewam, że w tej chwili to on może być na 0, jeśli nie na plusie.

raffmo napisał(a):
A tymczasem w Chinach gra jest absolutnym hitem.

www.pcgameshardware.de/Cyberpu...



Aż musiałem kliknąć bo przetłumaczone fragmenty brzmiały jak artykuł napisany parę dni po premierze. Coż, nie zawiodłem się.

Jaki jest sens wrzucania takich artykułów? Doskonale wiemy ile się sprzedało kopii do 20 grudnia, ci mityczni chińscy gracze przecież są w nich uwzględnieni. Liczysz, że co, nagle jakieś pieniądze wyskoczą z powietrza?

cmc napisał(a):
Myślę że zaczyna się wielkie short squeeze na CDR :)


Parę dni temu mieliśmy wzrost w kulminacyjnym momencie o 10.5%. Starczyło tego na jeden dzień. Podejrzewam, że dzisiaj mamy ten sam scenariusz. Realizacja już się zaczęła. Wydaje mi się, że bez nowych, solidnych informacji nie ma szansy na trwały wzrost. Jak dzisiaj się zamknie >7% to będzie sukces.

Ja osobiście jestem zszokowany, że dzisiaj jesteśmy na + a nie na -, biorąc pod uwagę odbiór patcha w community. Chyba, że to gra pod tą plotkę z PS Store (że przywrócili podstronę internetową, więc może wkrótce gra trafi ponownie do sprzedaży). Może ktoś z shortujących zmniejsza pozycję, na wypadek gdyby się to miało zrealizować.

Powiedziałbym, że jak większość software development :).

www.vice.com/en/article/g5bmmx...

Cytat:
CD Projekt RED offered to refund anyone, including people who bought physical copies of the game. And so far, they don't have to send the game back.


kotaku.com/report-250-collecto...

Cytat:
For the last month, digital storefronts, brick-and-mortar retailers, and developer CD Projekt Red have been processing refunds for Cyberpunk 2077’s busted console version. That includes the game’s $250 collector’s edition, which in one case CDPR refunded without making the customer in question return it, according to a new report by Vice Games.

“I was surprised I didn’t need to [send it back],” a player named Steve told Vice Games. “So I still have everything. As a customer, I feel they [CDPR] ‘made good’ on it. Just show proof and we’ll return your money.”


CDR daje refundy, a gracze ... nadal mają dostęp do gry?

Serio, nawet ja przestaję wierzyć w tą spółkę. Oni sobie Z NICZYM nie radzą. Teraz wkurzą tych fanów, którzy byli lojalni, plus stracą potencjalnych nabywców za rok-dwa (tzn. osoby, które oddały mogłyby potem kupić grę gdy uznają że jest naprawiona, albo na promocji).

Nota za radzenie sobie z kryzysem: -2/10. Co za żart.

@aircanada15 ma trochę racji.

Ja będę jednak nieobiektywny (:D) i zastanowię się tak: CDR od początku mówił o ponadprzeciętnej sprzedaży cyfrowej. Może w tym pies pogrzebany?

Generalnie to myślę, że wyniki za Q42020 i Q12021 będą bardzo interesujące. Myślę, że sporo osób może się zaskoczyć in plus lub in minus. Na pewno sprzedaż na Steamie ostatnio siadła, widać to zarówno po pozycji (chociaż mamy do czynienia z premierami i promocjami) jak i po ilości komentarzy (700 i 650 w ostatnich dwóch dniach). Podejrzewam, że może to być kwestia obniżek w Amazonie.

Dzięki @xazer za odpowiedź, chyba jako jedyny w ogóle zrozumiałeś o co mi chodzi.

Chodzi mi o to, że w Amazonie właśnie muszą być spore zapasy pudełek. Ale Amazon zamawiał te pudełka przed premierą, z myślą o tym, żeby sprzedać po cenie premierowej i zarobić X na marży.

Ale jeśli to Amazon sam z siebie obniża ceny, to przecież to oni muszą wziąć na siebie obniżkę. A więc moje pytanie brzmi - mimo, że cena w sklepie jest niższa, czy CDR dostaje dalej taką samą prowizję od sprzedanej kopii? Czy może jednak to być w koordynacji z CDR, gdzie CDR godzi się również na mniejsze prowizje?

Jeśli chodzi o sprzedaż cyfrową, to patrząc na Steamowe komentarze, utrzymuje się w miarę stabilnie gdzieś około 10 dni. Na początku stycznia było jakoś 2500 komentarzy dziennie, szybko spadło do okolicy 1300-900 i teraz od przynajmniej kilku dni jest ok. 1000 komentarzy. Zobaczymy w najbliższych dniach czy coś się zmieni.

Jeśli taki Amazon albo BestBuy obniża cenę o 50% to kto bierze na siebie koszty i jaki to ma wpływ na zyski CDR? Dla mnie logiczne byłoby, że jednak dystrybutor.

Coś się nie umieją zdecydować, czy shortować czy nie. Niedawno zamykali shorty. Swoją drogą, ogólnie w rejestrze przybyło shortów ostatnio na polskie spółki. Ciekawe.

@lesgs

Czyli piszesz, że wycena spółki należy do świata finansów, po czym podsumowałeś jaka jest gra.

Skoro należy do świata finansów, to może porozmawiamy o szacunkach dot. sprzedaży, a na tej podstawie o szacunkach dot. zysków w latach 2020-2022?

Osobiście uważam, że CDR jednak wybroni się wynikami finansowymi i kurs odbije po tym jak emocje opadną. Jednak emocje mogą opadać jeszcze miesiącami, a w tym czasie kurs faktycznie może jeszcze zawędrować w ciekawe miejsca na południu. Oczywiście przez "odbije" nie mam na myśli powrotu na ATH. Tutaj dłuuuuuga droga przed CDR.

Oglądałem jakiś dłuższy film prawnika na YT, który zdawał się wiedzieć co gada nt tych pozwów. Wynikało z niego, że wszystko jedno ile pozwów jest złożonych bo i tak ostatecznie są one konsolidowane w jeden. Nie rozumiem więc jak kolejne pozwy mogą wpływać na kurs akcji.

Nagranie bylo spoko i nie dolało oliwy do ognia. Przeciwnie, uspokoiło, że daty są podtrzymane i że głównym celem jest budowa bazy graczy CP2077 co pozytywnie wpłynie na przyszłe dodatki.

LOL, chyba oglądałem inne wystąpienie Iwińskiego niż ci wszyscy oburzeni. Macie gdzieś link do tego wystąpienia gdzie Iwiński zwala winę na testerów? /s

Generalnie to emocje zw. z CP2077 są tak wysokie, że nawet jak powiesz coś dobrego, to i tak powiedziałeś coś złego.

Cytat:
Chociaż pewnie masz rację co do braku płatnego dodatku w tym roku, to jednak prezentacja go kategorycznie nie wyklucza.


Dokładnie to miałem na myśli, dlatego użyłem takich słów jakich użyłem. Mapa niczego nie wyklucza, ale jednak wskazuje w pewną stronę.

Odbieram pozytywnie dzisiejszą reakcję kursu na plany przedstawione przed CDPR. Bałem się, że przedstawiona "roadmapa" zostanie odczytana jako "brak płatnego dodatku w 2021 + multiplayer opóźniony o rok" i kurs poleci.

Ja osobiście uważam, że lepiej żeby przesunąć premiery o pół roku i naprawić tą grę, niż cisnąć się w nowe źródła przychodu. Wg mnie sensowniej jest zbudować większą bazę graczy pod dodatki i multi.

Swoją drogą, zastanawiam się, czy skoro przesuwają multi, to czy nie mogliby wydać jednego więcej płatnego dodatku. Taki dodatek to sporo mniejszy koszt i czas produkcji. Taka dodatkowa zapchaj-dziura przed multi.

Sensację robią pismarczyki, którzy muszą mieć chwytliwy tytuł, żeby ludzie klikali i wyświetlali reklamy i tyle. To co się stało jest naturalne. Możemy podyskutować trochę nad skalą tego spadku, bo jednak oczekujemy, że nowi ludzie codziennie kupują i nowi ludzie dołączają do grania w grę. Ale ogromna większość sprzedaży poszła przedpremierowo i w pierwszym tygodniu od premiery, więc to normalne że ci wszyscy ludzie przestali grać już po świętach.

Bawi mnie jak ludzie piszą, że Sony wycofało grę z PSStore bo była słaba. Nie takie gry były wydawane i Sony nawet nie mrugnęło okiem. Gra została wycofana z powodu komunikatu CDR nt. zwrotów.

Taak... A ja się spodziewałem, że 5-go fundy powiększyły pozycje. Ech. Zmniejszyli shorta i tego dnia było prawie 4% spadków. Dzisiaj na mocno wzrostowej sesji, bez złych newsów dla CDR mamy 6.66% spadku. Ech. 9.5% w dwa dni, sam chyba sobie zaraz dam spokój, a jeszcze pod koniec roku byłem optymistą.

Jak to kiedy w końcu wyniki? Miałeś 13mln do 20 grudnia. Inne wyniki nie zostały zapowiedziane, więc może coś szepną w styczniu - miała być konfa ws dalszych planów - a jeśli nie to czekamy na raport za 2020.

Rozumiem, że sprawa Toshiby ciągnie się już ponad dwa lata i póki co jest na etapie "okej, prawdopodobnie będziemy sądzić Toshibę w USA"? Jeśli tak, to jestem spokojny.

Masz rację - oby to dotyczyło zarówno sprzedaży cyfrowej, jak i detalicznej od dystrybutorów, nie tylko maili.

Ja to odczytuję tak, że jest to liczba wszystkich kopii, pomniejszona o ilość zwrotów na platformach cyfrowych, pomniejszona o ilość zwrotów kopii fizycznych zgodnie z informacją ze sklepów, pomniejszona o ilość zgłoszeń na helpmerefund. Wg mnie to wszystkie zwroty, ale jest to na dzień 20-go, więc jeszcze jeden dzień zwrotów był.

W sumie, to to jest jednak spora niepewność. Nie podoba mi się to w tym raporcie, bo 21-go mogło być najwięcej zwrotów, jeśli to ostatni dzień. Ech, powinni podać stan na 21-go i tyle.

I jeszcze nie podoba mi się to w raporcie, że nie podali skali zwrotów.

Ja to odczytuję tak, że jest to liczba wszystkich kopii, pomniejszona o ilość zwrotów na platformach cyfrowych, pomniejszona o ilość zwrotów kopii fizycznych zgodnie z informacją ze sklepów, pomniejszona o ilość zgłoszeń na helpmerefund. Wg mnie to wszystkie zwroty, ale jest to na dzień 20-go, więc jeszcze jeden dzień zwrotów był.

Myślę, że wynik jest całkiem niezły.

Znając info o 8mln preorderów, przed aferą oczekiwałem 16mln po 2 tygodniach*, i drugie tyle przez pierwszy rok sprzedaży. Ze względu na aferę, podejrzewałem sprzedaż mniejszą o 20-30%, czyli jakieś 12mln. Jest 13 mln i to po 10 dniach a nie po dwóch tygodniach. Łącznie może być 14 mln w dwa pierwsze tygodnie.

Wg mnie jest dobrze.

* - przypominam, że W3 zrobił po dwóch tygodniach wynik * 2.66 (4 mln vs 1.5mln preorderów). Wg mnie dla CP2077 taki mnożnik nie był możliwy ze względu na hype dookoła CP (więcej ludzi skłonnych do kupienia preorderu). Ja sobie chłodno szacowałem mnożnik *2.

OK - miałem na myśli raczej ostatnie tygodnie :).

Cytat:
Kolejne zwiększenie krótkich pozycji przez dwa fundusze.
Z datą wpisania do rejestru KNF w dniu wczorajszym...... (patrz ceny ostatnich dni)


Patrząc na dzisiejsze zachowanie kursu spodziewam się jutro kolejnej aktualizacji.

Cytat:
Jeśli wyniki sprzedaży teraz przekroczą wyraźnie 15mln wliczając zwroty to będzie OK.

15mln to był mój bazowy scenariusz przed premierą. Moim zdaniem uzasadniał on wycenę w okolicy 450zł. Oczywiście teraz sentyment się zmienił, ale wg mnie 15mln uwzględniając zwroty to nie będzie "OK" to będzie rewelacja.

Cytat:
Wersja multi chyba wątpliwa w 2021 - nie mogą sobie pozwolić na kolejną taką premierę .... więc muszą ją dopracować a w związku z przesunięciem premiery CP i takimi problemami premiera w 2021 wątpliwa.

Nikt nigdy nie podejrzewał multi w 2021. Co bardziej optymistyczni liczyli na końcówkę 2022. Ja od początku liczyłem na 2023r. Zobaczymy czy się uda w 2023r. Multi w 2022r byłoby mega pozytywne.

Dla mnie spółka jest tyle warta ile potrafi zarobić i jakie ma widoki na przyszłość. CDR na pewno te widoki osnuł mgłą, ale Bethesda akurat też tworzy ostatnio same gnioty, nawet na Metacritic mają gorsze oceny niż Cyberpunk :P.

Cytat:
Steam - PC 78,08% pozytywnych
z drogi na powyżej 80% recenzentów zawrócił... komunikat o wycofaniu wersji gry na konsole przez Sony


Tzn?

Cytat:
Pare dni temu pojawiło niepotwierdzone wloskie info o sprzedaży 15 mln wszystkich pre-orders


Hehe, takiej wersji tego infa to jeszcze nie słyszałem :D.

Tutaj artykuł w oryginale: multiplayer.it/notizie/cyberpu...

Interesująca część po tłumaczeniu:

Cytat:
To confirm the suspicion that has been running since the launch of the game was a source of ours, aware of the facts of the studio, who also told us about stratospheric sales of the console versions of Cyberpunk 2077 (internally we are talking about more than 15 million copies, but official confirmation from the top is still missing, so take the figure as purely hypothetical)


Wg mnie to zwykła plotka. Może 15mln łącznie na PC i konsole po pierwszym tygodniu z preorderami jest gdzieś tam realistyczne, ale inne opcje to raczej nie.

Czy wiemy czy to uwzględnia preordery?

Porównianie z RDR2 za angielską Wiki:

Cytat:
Within its first week on sale in Japan, the PlayStation 4 version of Red Dead Redemption 2 sold 132,984 copies, which placed it at number one on the all-format video game sales chart.


en.wikipedia.org/wiki/Red_Dead...

CP2077 uwzględnia 4 dni sprzedaży, RDR2 zdaje się że 3, więc jest gorzej. Z drugiej strony RDR2 to tylko konsole. No nic, czekam dalej. Wynik jest wg mnie spoko.

Kto kupuje na Epicu ... :) Z na szybko wyszukanych informacji wynika, że Epic Store ma jakieś 15% rynku. IMHO to i tak zaskakująco dużo, spodziewałem się wiele mniej po tym jakie informacje i opinie nt Epica można znaleźć (pamiętam akcję gdzie rozdawali GTA5 za darmo i ludzie i tak woleli kupować na Steamie).

A czemu założyłeś "drugie tyle z innych platform". Uwielbiam takie szacunki z powietrza.

Stadia to nikły procent. Geforce Now i Shadow PC korzysta z bibliotek Steam/GOG. GOG to jakieś 1/3 sprzedaży na PC.

7mln sprzedanych kopii sprzedanych na Steamie wydaje się zawyżone (sprzedaż vs preorderów musiałaby się zdublować -- raczej w to nie wierzę), ale sposób wyliczenia ciekawy.

Kolejny marzyciel co przeczytał na internecie, że żeby dostać ilość sprzedanych kopii trzeba policzyć komentarze * 60.

Cytat:
(...) na spokojnie zastanówmy się gdzie C2077 daje radę, a gdzie - nie.


No właśnie pomijając optymalizację czy bugi, dla mnie bardzo niepokojące jest to gdzie CP2077 nie dał rady. Chodzi oczywiście o AI ruchu drogowego i AI policji (które wynika z braku AI ruchu drogowego) i AI tłumów. Kilka(naście?) stron wcześniej zdaje się, że pisałem o tym co w CP2077 poszło nie tak. Generalnie większość "nowych" wyzwań, które stała przed Redami poszła przeciętnie do tragicznie.

Może to po prostu kwestia pierwszego zmierzenia się z takimi wyzwaniami. A może Redzi to wcale nie wymiatacze bo W3 było nie było jest dużo prostszą mechanicznie grą. A może za dużo kluczowych osób odeszło po W3?

To są moim zdaniem pytania, przez które kurs jest teraz gdzie jest a nie sporo wyżej.

Co za analiza d'oh! ... O Chinach marzy... Chiny już są uwzględnione i w preorderach, i w komentarzach na Steamie, i w obciążeniu pobierania danych Steama. To nie jest jakiś magiczny worek, z którego niespodziewanie wypadną miliony sprzedanych kopii d'oh! ...

Co więcej, te 8mln preorderów to jest właśnie efekt sukcesu w Chinach, bo ten wynik przebił większość rozsądnych prognoz. Sukces w Chinach już jest w liczbach i cud się tu nie zdarzy, żadne liczby się nie podwoją, ani teraz ani na przestrzeni roku.

Karty co do PC są wyłożone na stole i każdy wie mniej-więcej czego się spodziewać. Kwestia tego jak ta afera wpłynie na refundy i sprzedaż na konsolach: w ujęciu dwu tygodniowym i w ujęciu rocznym i to krótkoterminowo będzie kształtować cenę z pkt widzenia fundamentów.

Drugą sprawą jest to, czy Redzi w ogóle potrafią robić zaawansowane technologicznie gry i czy potrafią być pionierami branży. Jeszcze dwa tygodnie temu to nie ulegało wątpliwości, ale obraz rozwalił się w mak. I to jest to co rynek musi wycenić jeśli chodzi o perspektywę kilkuletnią.

Jeszcze jakiś czas temu było 30%. Ciekawe jak będzie ostatecznie. To nawet nie jest tak źle, biorąc pod uwagę, że ci negatywnie nastawieni zwykle są bardziej widoczni i mają ochotę wszędzie dać upust emocjom, a mniej zaangażowani może oleją sprawę.

Gdyby zwroty były na poziomie tylko 30% to byłby sukces.

Te konferencje są zamknięte. Jedyne na co możesz liczyć to transkrypcję jakiś czas później i doniesienia prasowe. Po kilku dniach powinen być zapis audio dostępny na stronie CDR.

Nie tylko Stadia, ale jest też Geforce Now i Shadow PC gdzie możesz grać w grę jeśli masz ją na Steamie. Dopuszczałem jeszcze taki scenariusz, że może CDPR przy zwrotach zaoferuje zamiast zwrotu wersję na GOG/Stadia ale nie wiem czy to jest technicznie możliwe. Ale pewnie część osób by na to poszła. No cóż, teraz mają wolną rękę co zrobić z pieniędzmy.

Jeśli chodzi o finansowy wymiar tych refundów, to ja się mniej boję o skalę zwrotów niż o to, że info poszło w świat. Skoro producent przyjmuje zwroty, to po jaką cholerę miałbym kupić tą grę w ogóle? Skoro jest tak słaba (piszę z pkt widzenia kogoś z PS4 kto jeszcze nie kupił i zbierał opinie)... Takie sytuacje się niemalże w gamingu nie zdarzają.

Na pewno ciężko znaleźć dobre dane w temacie sprzedaży konsole vs PC bo:

1) musi to być gra AAA,
2) musi to być gra, która wystartowała naraz na wszystkich platformach, a na PC najlepiej żeby była na Steam,
3) twórcy muszą podać dane.

Ja porównuję z W3 (z raportu):


kliknij, aby powiększyć

Co nas tu jeszcze może zaskoczyć? Kiciński rezygnuje z funkcji prezesa?

Cytat:
to ile kopii sprzedadzą? Gdybyśmy założyli że 1/2 wersji konsolowych i preorderów zostanie zwrócona?


Wcześniej pisałem moje zgrubne szacunki, ale to takie wiesz, pi razy oko.

8mln preorderów.

- W3 miał przelicznik *2.66 po 2 tygodniach (1.5->4) i zdaje się *10 po roku (1.5->11, ale danych nie ma dokładnych zdaje się, to mój szacunek).
- W normalnej sytuacji myślę, że dla CP nie moglibyśmy liczyć na takie przeliczniki, bardziej może *2 i *5, czyli 16 i 40 mln kopii
- Biorąc pod uwagę, że rynek konsol to jakieś 66% i 50% zwróci/nie kupi gry to wychodziłoby mi, żeby oczekiwać obniżenia szacunków do ok. 11mln i 28mln.

Po tej informacji jednak może być jeszcze gorzej - cześć Januszy przejdzie i odda, inni, którzy się wahali, po takim newsie nie kupią na pewno.

Wow. Trudno mi uwierzyć, że ziściły się wszystkie złe scenariusze, które dzień po dniu sobie wyobrażałem.

Cytat:
Coś mi w tym wszystkim nie gra.


Ofc, że wiedzieli. Każda ich komunikacja, patrząc teraz wstecz, wskazuje na to, że wiedzieli w jaką dziurę lecą i robili wszystko, żeby się połamać, ale chociaż nie zabić. Zaczynając od darmowego upgrade'u do wersji next-genowych, kończąc na nie-wysłaniu wersji PS4/XO do redakcji. W obliczu tego wszystkiego, zastanawiam się, czy wyciek na Bestbuyu był taki przypadkowy... wiem, straszna teoria spiskowa, ale... It makes you think.

Zgadzam się w 100% z twoimi wnioskami. Jak już wcześniej pisałem, pracuję w tej branży i wiem, że jak w projekcie zgrzyta, to trzeba spojrzeć prawdzie w oczy i podejść do sprawy biznesowo. Najczęściej nie opłaca się poświęcić sporej ilości dodatkowego czasu, żeby projekt dopieścić, skoro 80% będzie zadowolona. Podejrzewam, że Redzi podjęli taką decyzję, która z punktu widzenia biznesowego była dla nich wtedy najlepsza. Jednak ten problem sięga dużo głębiej, niż 1 miesiąc przed premierą.

andy_dufresne napisał(a):
Są głosy, że gracze mają krótką pamięć i szybko wszystko zapomną, ja nie jestem tego taki pewien.


Nie ma szans, że zapomną. Jak raz spieprzysz, to dwa razy musisz udowodnić, że to jednak był wyjątek od reguły. Nie śledzę branży gamingowej tak dokładnie (w gry przestałem grać nałogowo z 10 lat temu), ale jednak interesuje mnie ona. I, z jakiegoś powodu wiem, że Bethesda jest znienawidzona a ostatnie Fallouty to porażki. To po prostu zostaje w community, zwłaszcza, gdy się spada z wysokiego konia.

Cytat:

A tak po inwestorsku zastanawiam się, ile z tego wszystkiego jest już w cenach


Ja się zastanawiam od początku tygodnia i za każdym razem, gdy myślę sobie, że "ok najgorsze za nami" to znów zostaję negatywnie zaskoczony. Więc już wyrokował nie będę.

Mam też jeszcze jedną refleksję która mnie naszła... Jak tak sobie patrzę na te zastrzeżenia, poza optymalizacją i bugami... Okej, grafika, artyzm jest top-notch, o ile masz sprzęt, ofc. Miasto (architektonicznie) - cudo. Fabuła, postaci, zadania -- parę osób narzeka, ale generalnie 95% opini jest super. Dialogi - ekstra... Wszystko dookoła zrobione na 100/100 - np. muzyka, style ubiorów, itd. Ale to są wszystko rzeczy, które były już ekstra we W3 i wiedzieliśmy, że CDPR potrafi to robić...

A nowe rzeczy?

- Strzelanie - mixed opinions, generalnie zachwycony nie jest nikt, ale niektórzy mówią, że ujdzie.
- Jeżdżenie autem - mixed opinions, jw.
- System rozbudowy postaci - mixed opinions. (przypominam, że mechanika we W3 była bardzo prosta jak na RPG, bo mieliśmy ograniczenie tylko do jednej "klasy" postaci i trudno było coś więcej wymyślić),
- Nowe AI dla wrogów - bardzo duża krytyka (wrogowie nieraz nic nie robią tylko siedzą za osłoną, czasem nawet nie reagują jak się do nich podejdzie).
- System NPC i AI NPC - porażka - nie istnieje. NPCe to tylko modele, które chodzą od punktu A do punktu B. Brak realistycznych zachowań. Multum przykładów.
- System policji - porażka.
- Traffic AI - porażka.
- Interfejs gry - porażka, tak jak we W3, potem naprawiali to patchami uwzględniając sugestie graczy.
- Elementy open-world (spędzanie czasu w grze) - porażka.



To rysuje bardzo smutny obraz. W3 był technicznie wiele, wiele prostszy. Miał bugi i glitche i problemy optymalizacyjne, które naprawiono i teraz jest grą 98/100. Super.

Ale nie Cyberpunk. Nie zmienią core'owych mechanik gry.

To sprawia, że trochę zaczynam wątplić w ich umiejętności programistyczne. Designerzy mogą wymyślić cokolwiek, ale potem to musi zostać stworzone, a tu był chyba problem. Jeśli chodzi o te "nowe mechaniki" to słusznie komentatorzy zauważają, że to jest poziom sprzed 10 lat. CDPR zrobił dopiero pierwszy krok w tych tematach. Ciekawe ile kodu i nieudanych rozwiązań przez te 4 lata programowania poszło do kosza.

Oczekiwaliśmy cudów, moi drodzy (a przynajmniej część z nas - mi też się udzielił hype, choć z pkt widzenia inwestorskiego podchodziłem do moich szacunków bardzo chłodnjo). Pozostaje pytanie tylko czy potrafią się czegoś nauczyć. To co było dobre we W3 to zrobili znowu dobrze - regresu nie ma, chwała Bogu, W4 może być znów rewelacyjny. Ale to co nowe, najwyraźniej im nie wyszło. I to martwi.

Ocena w Playstation Store (na konsoli) to 4/5. Lepiej niż się spodziewałem. Ktoś ma X'a?

Cytat:
Dowodem na jest ilość zwrotów na Steamie....


Może nam przybliżysz coś więcej, bo ja akurat jestem zdziwiony jak mało zwrotów jest w negatywnych opiniach. Ale może nie wiem gdzie patrzeć.

Dwa razy pisałem długi post i dwa razy karta ze Stockwatchem mi się zwiesiła. Najwyraźniej albo Chrome'owi albo najprawdopodobniej Stockwatchowi udzieliła się atmosfera CP2077... Sorry, ale trzeci raz pisał nie będę i tak już poświęciłem temu więcej czasu niż chciałem... Więc po prostu wklejam screenshota z części tego co miałem do napisania, poniżej reszta jako tekst:


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Pewnie o innych rzeczach, które wycięto, dowiemy się dopiero po przejściu gry i zauważeniu, że "ej, przecież to i tamto było na filmach, a ja w ogóle tego nie zauważyłem".

Podsumowując: obraz jaki mi się z tego wyłania jest taki, że deweloperzy popadli po W3 w samozachwyt i zdecydowanie przecenili swoje możliwości. Wzięli na siebie projekt zbyt ambitny i za późno zorientowali się, że nie są w stanie go wykonać. Generalnie to właśnie ambitnych deweloperów - zarówno programistów jak i tych od kreacji świata i fabuły - ich najbardziej mi żal. Ich ogrom pracy, niezależnie od wyniku, został przyjęty bardzo bardzo źle. To jest absolutnie demotywujące i może zniszczyć człowieka na długi czas.

Przy czym, jako programista oraz perfekcjonista, całkowicie to niestety rozumiem. Estymacja nakładu pracy na wykonanie projektu jest w tej branży trudniejsza niż samo wykonanie projektu :). Podejrzewam, że masę czasu spędzili na wykminienie tego jak w ogóle zrobić dobrze poruszające się samochody i jak się robi FPSy, a czasu na dopieszczenie gry było za mało.

Oczywiście to, jak sytuacja została rozwiązana przez "górę" jest karygodne. Jako inwestor... to ja nawet nie wiem czego mam się teraz spodziewać, jak oni to naprawią. Każdy komunikat od tej pory będzie kwitowany przez "taaa, przy CP też tak miało być". Nie wiem, jakieś oświadczenie, post-mortem, podsumowanie sytuacji, może nawet jakieś głowy powinny polecieć. Kryzys zaufania potężny. Hasła w stylu "bugi są, ale na tyle mało, że gracze ich nie zauważą"... Przecież to jest hasło roku. Gracze mówią niemal wyłącznie o tych bugach. Osoba, która to powiedziała, powinna złożyć rezygnację. Już nie pamiętam kto to mówił, czy Kiciński, czy ktoś inny, ale... COME ON. Albo wprost kłamał, albo oderwał się od rzeczywistości.

Co do marketingu -- jestem ostatnią osobą, która gani kogoś za dobry marketing. Jak w każdej branży, tak i tutaj, prawdziwe jest powiedzenie, że możesz mieć wspaniały produkt ale jeśli nikt o nim nie wiem, to nie masz nic. Za marketing - chapeau bas. Ale. No właśnie. Taki marketing robi się dopiero, gdy ma się wspaniały produkt. Kontrast pomiędzy skalą marketingu a jakością gry na konsolach jest bezprecedensowy. Patrząc z boku, ani jako gracz, ani jako inwestor: ogrom marketingu vs to co się stało na konsolach. OMG. To jest... wręcz ohydne.

Dodatkowo jestem zażenowany, że taka duża ilość contentu pokazywana w różnych filmikach to cutscenki. Ofc, niektóre elementy były ewidentnymi cutscenkami. Ale były tam np. scenki w klubie gdzie zanosimy alkohol striptizerce albo jazda na rollercoasterze. Liczyłem, że to będą elementy gameplayowe. Taka przybudówka pod multiplayer, coś co ludzie będa mogli sobie dla jaj porobić między questami. Po tym co zobaczyłem do tej pory śmiem uważać, że to też będą jakieś cutscenki i tyle. Nt. braku interakcji ze światem już też się wszyscy rozpisują.

Jako gracz i fan CDPR i osoba, która chciałaby widzieć CDPR jako "fan favourite" chyba chciałbym ogólnoświatowej akcji przyjęcia zwrotów wersji na konsole, albo jakiś refund. Nie wiem co to jest możliwe. Przyznanie się do błędu. Przeproszenie za ohydny marketing. Ale z pkt. widzenia inwestora to byłby gwóźdź do trumny.

Na temat tej całej afery możnaby chyba napisać książkę...

Mówimy o user score. Generalnie nie warte czytania. Stado hejterów/fanbojów. Wygląda jak pewne forum na B... Ludzie zakładają nowe konta i dają 0 na wszystkich platformach. Są też tacy z nowymi kontami co dają 10, ale tylko na PC. Ludzie wprost w komentarzach na wersji PC piszą że dają 0 za to co się stało na konsolach.

Można spojrzeć na user score na TLOU2 - tam był taki sam rage community.

Jestem pewny, że spora część sfrustrowanych klientów tylko czeka aż na Metacritic pozwolą pisać komentarze. Nie spodziewam się niczego dobrego. Pytanie czy rynek już to zdyskontował? Wg mnie negatywne opinie są oczywiste. Największe emocje w tej chwili dotyczą sprzedaży na konsolach i to jest rozgrywane.

Porównując z W3, to około 2/3 rynku to konsole. Nawet jeśli założymy, że do pół roku od dziś część z tego to już będą next-geny, to to pewnie będzie tylko mała część. Pewnie połowa rynku konsol dalej będzie last-genami. Jeśli teraz co druga osoba nie kupi CP na PS4/X to mamy spadek sprzedaży łącznie o 25%.

Jeśli na podstawie 8mln preorderów można było szacować sprzedaż w ciągu roku pewnie na jakieś 40mln, to odliczając sporą stratę na konsolach można się pewnie teraz spodziewać 30mln. O ile myślę, że PCtowi klienci nie są do końca straceni, to tu tak niestety może być :(.

Jedyne co mnie ciekawi to bardzo zróżnicowane opinie, nie tylko na PCtach ale też właśnie na konsolach, głównie na PS4. Oglądałem streamy gdzie ludzie mówią, że jest całkiem OK, oglądałem filmy, gdzie ludzie mówią, że jest tragedia. Może to kwestia PS4 vs PS4 Pro? Ktoś kojarzy jaki jest udział PS4 vs PS4 pro na rynku?

kzfr166 napisał(a):
Jakie perspektywy dla kursu, Waszym zdaniem, na najbliższe dni?


Wsparcie na 352 i 320. Jak przebije oba to zacisnąłbym pośladki. Liczę na schłodzenie głów i jednak reakcję na ilość preorderów w najbliższych dniach. Optymistyczny scenariusz to: lepsze oceny na Metacritic niż na Steamie, szybki patch i dobre dane sprzedażowe przed świętami pokazujące, że ludzie jednak kupują mimo słabych ocen.

Moderator:
...


@vladinho: Na Steamie możesz zwrócić grę jeśli zagrałeś poniżej 2h. Nie wiem jakie są warunki dla konsol. Trudno oszacować ile osób chce zwrócić preordery, ale nie zdążyła ich np. anulować. Prawdę poznamy po wynikach za dwa tygodnie.

Natomiast przejrzałem negatywne oceny na Steamie, i z ok. 50 które przeczytałem chyba tylko 3 miały "produkt zwrócony". Nie wiem jaki może być faktyczny zwrot preorderów, ale wydaje mi się, że 10% byłoby sporym zwrotem, a nadal mielibyśmy niezłe 7.2mln.

Gorzej, że oceny będą miały wpływ na zakupy w najbliższych tygodniach.

Dla przykładu W3:
Preordery: 1.5mln
Pierwsze 2 tyg: 4mln
Pierwsze 8 tyg: 6mln

Z wielu powodów, dla CP, takiego mnożnika bym się nie spodziewał. Po pierwsze recenzje, po drugie bugi, po trzecie dłuższy okres przedsprzedaży i większy hype, po czwarte jakość W3 była bardziej zaskakująca więc ludzie rzucili się na zakupy dopiero po premierze. Tak to widzę. Mogę się mylić.

Pocieszające jest to, że być może część klientów utraconych teraz wróci za kilka miesięcy.

Nie rozumiem powyższej analizy.

Przecież wiemy ile sprzedało się preorderów, co tu jeszcze patrzeć? Na szybko można sobie przemnożyć przez jakieś 140zł-150zł/szt. (może bardziej 140zł albo nawet odrobinę mniej uwzględniając duży udział Azji). Można też więcej czasu spędzić i liczyć to dokładnie - mi wychodziło bodajże 145zł/grę.

Czyli z preorderów powinno być jakieś 1.1-1.2mld zł. Koszty się prawdopodobnie zwróciły w samych preorderach, nawet zakładając bardzo duże sumy przekazane na marketing.

@Joker

Gra nie jest na poziomie "klękajcie narody" ale sprzedaż preorderów jest naprawdę wysoka. Ta sprzedaż jest jak dla najbardziej kasowych gier ostatnich lat.

Scarry napisał(a):
no i ? Jeśli gra okaże się zbyt dużym rozczarowaniem sprzedażowym dla firmy, CDP może zdecydować sie na powrót do dobrze znanego universum Witchera albo spróbować trzeciego.
(...)
Mnie to 71% bardzo negatywnie zaskoczyło, tak niska ocena może wyraźnie wpływać na całościową sprzedaż (ocena gry nie wzrasta teraz z kolejnymi godzinami, wydaje się utrwalać na takim poziomie)

Właśnie o tym mówię - ogromna większość negatywnych opinii dotyczy bugów. Pojawiają się czasem kiepskie oceny jeśli chodzi o pewne aspekty gry, np. crafting czy skradanie. Poza dwoma recenzjami (które spotkały się z negatywnym komentarzem w mediach społecznościowych oraz nawet od "kolegów po fachu") wszyscy absolutnie chwalą świat Night City.

Oczywiście, jest w tym marketing, ale prezes jest zachwycony sprzedażą CP. Jasne, musi tak mówić, ale mógł powiedzieć, że sprzedaż jest dobra, albo użyć mniej emocjonalnych słów. Na razie jest więc przeciwnie do "dużego rozczarowania".

Oczywiście, jeśli będzie rozczarowanie, to mogą porzucić markę. Miałem na myśli tylko to, że na ten moment nie wyobrażam sobie rozczarowania. Poza tym dwa IP to zawsze możliwość robienia dwóch alternatywnych "ścieżek gier" więc musiałoby być naprawdę kiepsko, żeby się nie opłacało ciągnąć tego IP. Po tym całym marketingu itd.

> jeśli oceny graczy nie wzrosną w ciągu miesiąca-dwóch, firma może zrewidować plany dalszego intensywnego wykorzystania universum Cyberpunka.

Myślę, że to gruba przesada. Akurat świat wszyscy chwalą.

8mln preorderów - ja zakładałem 6mln. Ale zakładam też teraz mniejszy przelicznik sprzedaży w pierwszych trzech tygodniach - bo bugi. Jednak te 20% graczy może poczekać na łatki zamiast się rzucić na mięso.

Mam puszczone w tle od 3h i póki co tylko jeden freeze, kilka razy streamer się zaśmiał i ... to tyle. Pooglądałem też łączine przez jakieś 30 minut i ... wygląda dobrze.

tratata napisał(a):
Z tej ciekawostki można zrobić jeszcze lepsze wyliczenia. To dane za 48h. Gra ma 60GB, 6TB/s too 100 sztuk gry na sekundę razy 60 sekund razy 60 minut razy 48h daje oszałamiające 17 mln pobrań gry z samego steama. Czy to jest realne czy mi się śni? Ahh to totalny download ze steama. Ale Cyberek ma już tam pobranych patrząc na wykres 1/4 tego co liczyłem albo i więcej


Mi wychodzi tak:

* średnia przed preloadami - około 7.5TB/s
* średnia po preloadach - około 15TB/s
* szacowany narzut z powodu CP - 7.5TB/s
* wielkość jednej gry - 64GB
* zakładając jakiś dodatkowy narzut można zaokrąglić do "100 szt na sekundę"
* od 24h utrzymuje się wysokie obciążenie
* 100 * 60 * 60 * 24 = 8.5mln

Szczerze to nie wiem gdzie jest haczyk, bo to są jakieś chore moim zdaniem wartości. Jeśli to jest prawda to... OMG.

Edit: ok wiem gdzie jest haczyk, źle pojrzałem na daty - póki co mamy 18h obciążenia. Zobaczymy jak długo jeszcze się utrzyma.

91/100 po 42-óch recenzjach. Ktoś powie: jest okej. Ja się spodziewałem 95. Połowa 9/10, "bo super gra, ale bugi", reszta 10/10 "bo super gra, olać bugi". Najbardziej mnie martwi, że taki Gamespot dowalił 7/10. To jest... bardzo nisko. Ciekawe ile osób anuluje preodery i poczeka na kolejne patche.

Przeczytałem podsumowania wszystkich tych recenzji i... żal, że gra nie wyszła za 3 miesiące. Ogólny wniosek: "ekstra gra, ale nie da się w nią grać".

Nie mam pojęcia jak jutro będzie wyglądał kurs, ale nie spodziewam się niczego dobrego. Choć może nie będzie dolnych wideł, ale nie liczyłbym jutro na wzrosty.

I tak, myślę, że gra się sprzeda, ale tu może być długo negatywny sentment po tych recenzjach. Straszna nerwówka, bo nie wiadomo jaki będzie ostateczny rezultat za kilka tygodni.

Póki co nie widzę tam recenzji z Gamespota (7/10) czy PCGamera (78/100)... Wg mnie to się jutro nie otworzy. A jestem zapakowany... za mocno :/.

Lol @ 1:07:00... Już wiem skąd się biorą wyceny Tesli...

Generalnie całe wideo jest moim zdaniem mało merytoryczne. Jest krótki fragment o sprzedaży w Azji (głównie w Chinach) który jest ciekawy. Reszta to "investowanie w hype".

Czy w analizie jest zawarta jakaś głębsza analiza związana ze sprzedażą CP2077? Szacunki preorderów, porównanie z W3, RDR2, szacunki dot. przychodu netto z gry, rozważania co do kapitalizacji spółki? Zastanawiam się czy wykupić premium. Wiem, że te analizy są dobrze napisane, bo już kiedyś premium miałem, ale interesuje mnie w szczególności to, bo -- jak sam wstęp wskazuje -- przeszłość się już nie liczy.

Oczywiście, to już kwestia twojego planu. Można ryzykować sprzedaż w czwartek z celem odkupienia w piątek pod koniec sesji. Czy to będzie opłacalne - całkiem możliwe, że tak. Ale to chyba nie dla mnie takie spekulowanie.

EDIT: 10 grudnia ma być konferencja prasowa i pewnie podają info o ilości preorderów (zapowiedź tego, że zostanie to podane w okolicy premiery była na callu z inwestorami po wynikach za Q3).

Na ten moment przewiduję, że jeśli zjazd się zacznie, to pewnie gdzieś od połowy albo końcówki sesji. W poniedziałek mogą być pierwsze recenzje - ci, którzy nie chcą podejmować ryzyka mają czas do piątku na sprzedaż. Więc pewnie w celu zabezpieczenia zysków najbezpieczniej będzie się scashować właśnie gdzieś na koniec czwartku. Przy dobrych recenzjach może być powrót do wzrostów od wtorku, środy?

Myślę, że kurs nie przereagował - bardzo dynamicznie wzrósł w oczekiwaniu na wyniki podobne do Q2 i chyba jakieś złote góry jeśli chodzi o House Flipper Mobile. Na ten moment wrócił do wartości przed podbitką, więc o ile boli mnie spadek o 10% o tyle w sumie jeszcze nic wielkiego się nei stało. Spodziewam się jeszce trochę spadków i powrotu do konsolidacji. Może pod koniec roku znowu gra pod premiery przełożone na 2021r. 2021r powinien być soczysty. Po przemyśleniu wszystkiego trzymam longtermowo.

"Choćby spekulacyjnie możnaby podciągnąć kurs pod 500."

Skoro to takie "po prostu można" to weź i podciągnij, wszyscy będą ci wdzięczni. d'oh! d'oh! d'oh!

Widzę, że kolega nowy na giełdzie (nie żebym ja był jakimś wyjadaczem, też jestem nowy, ale jednak...). Piszesz tak, jakby CP2077 ogłosili wczoraj i miał być jakimś zaskoczeniem.

Niepewność co do CP2077 jest ogromna bo trochę gorsza sprzedaż i nagle się okazuje, że CDR jest przewartościowany. W recenzjach pojawia się, że jest to świetna gra, ale nie idealna (obawy co do bugów i strzelanie jest mało satysfakcjonujące, przeciwnicy są tzw. "gąbką na naboje"). Teraz sprzedają ci co się boją - realizują zyski, a ci co są pozytywnie nastawieni w większości wypadków już dawno są zapakowani.

Można było oczekiwać wzrostu po wynikach, bo preordery chyba jednak faktycznie dobrze się sprzedają, ale do tej informacji trzeba dotrzeć, nie jest to napisane wprost. Plus to dalej takie kalkulowanie na danych obarczonych sporym ryzykiem. Stąd wg mnie wysokie otwarcie a potem systematyczny spadek - mnie nie dziwi.

Jeśli już, to spodziewam się rajdu dopiero od poniedziałku - ma startować zintensyfikowana kampania reklamowa od grudnia. Najpewniej jednak większe ruchy mogą się pojawić od poniedziałku przyszłego. Gdzieś tam wyczytałem, że CDR będzie wysyłał (albo już to zrobił) wersje gry do recenzji (nie mam na myśli tych co już się pojawiły), żeby recenzje mogły się pojawić przed premierą. Obstawiam, że środa, może wtorek, to będą pierwsze recenzje. Jak będa 10-tki to może być pierwszy ruch w górę. Później info o preorderach, znowu przeczytałem, że mają je podać w okolicy premiery, do jednego dnia po premierze. Tutaj się moim zdaniem rozegra sporo bo na podstawie ilości preorderów można już szczacować sprzedaż. Jak będzie dobrze, będzie podbitka, potem pewnie powrót do bazy i mam nadzieję stabilny wzrost przez następne tygodnie. Taki jest mój scenariusz.

Jeśli liczysz, że "jest miesiąc do premiery najbardziej oczekiwanej gry - czemu nie rośnie" - to mówię ci już teraz - jesteś nawiny.

"Wszyscy wiedzą" że w okolicach premiery jest zjazd. Może to już przedwczesna reakcja na tą "ogólnie powszechną wiedzę". A może ten typowy przed-premierowy zjazd zaczął się w 27 sierpnia, kiedy mieliśmy ostatnie ATH? Od ATH do ostatniego dołka mamy 30%, natomiast 22% do obecnego kursu. Wierzę, że nowy dołek nie zostanie wybity. Zjazdy przed-premierowe zwykle (zawsze?) mają miejsce od szczytu, więc dlatego uważam, że ew. zjazd będzie mniej dotkliwy.

Z tego co widzę to w "nowoczesnej" historii CDR największy zjazd był wielkości ok. 44% w 2018r. Gdyby takie coś miało się zrealizować od ATH to wylądowalibyśmy w połowie Covidowego spadku. Wg mnie nierealny scenariusz, uważam, że silny popyt dużo wcześniej by się uaktywnił.

Jaki jest upside? Wczoraj pokusiłem się zrobienie analizy na własne potrzeby, jestem totalnym laikiem więc nie chcę wklejać za dużo szczegółów. Spróbowałem oszacować ilość preorderów, kopii sprzedanych do końca roku i kopii sprzedanych przez najbliższe 5 lat. Porównywałem do RDR2, Wiedźmina i tego co wiemy z rozliczeń międzyokresowych. Starałem się to robić chłodno, ostrożnie. Sprzedaż wyszła mi lekko poniżej mediany analityków (15mln do końca roku, 29mln do końca 2021, 90mln przez 5 lat).

Próbowałem ocenić zyski, ale tutaj mam sporo więcej wątpliwości, więc nie chcę się chyba dzielić moimi szacunkami - powiem tyle, że wyszły podobnie jak program motywacyjny. Na tej podstawie, chłodno oceniam, że kurs powinien w średnio-terminowym okresie (1 rok) wrócić do ATH, taki jest mój bazowy, neutralny scenariusz.

Pod uwagę wziąłem podstawkę i przychód z dwóch dodatków uwzględniając ich wypuszczenie w 2021r i 2022r.

Wiem, że upside 30% w ciągu roku może nie brzmi na "o-Jezus-Maryjo kupujemy PKC" ale starałem się to ocenić chłodno. Jeśli się sprawdzi, to dla mnie 30% zysku w ciągu roku to ekstra sprawa, więc postanowiłem dobrać dzisiaj i pewnie dobiorę w następnych dniach.

ramirez1 napisał(a):
Przepraszam ale nie bardzo rozumiem dlaczego uważacie, że wyniki za 2Q zawiodły oczekiwania ?


Hmmm... Przede wszystkim dlatego, że zysk netto w Q2 jest zdaje się prawie dwa razy niższy za zysk netto w Q1, a hype był na sporo większy zysk. W Q1 Panzer Dragoon załapał się tylko na tydzień i tylko na USA a prezes dał do wiadomości, że Japonia sprzedawała się lepiej niż USA i kwiecień wygenerował więcej zysków niż marzec.

Generalnie, teraz widząc skalę kosztów, które nie załapały się do raportu za Q1, to to co się tutaj odwaliło to niezłe oszustwo.

Pamiętam jak anty_teresa analizował ten raport w maju i wskazał swoje wątpliwości. Przyznam szczerze jednak, że nie spodziewałem się aż takiego efektu. Spodziewałem się, że raport za Q2 będzie niższy niż oczekiwania, z drugiej strony liczyłem na to, że jednak wyniki za Q2 nadgonią i może zysk netto będzie na podobnym poziomie w obu kwartałach. Ostateczny wynik jednak trochę zmiótł mnie z nóg. Po pierwszym przeczytaniu szacunków myślałem, że to tylko za drugi kwartał, nie całe półrocze.

Ja się bardzo zawiodłem na spółce, po pierwsze z tego powodu o którym dyskutujemy, po drugie sposób komunikacji prezesa na czatach (pełne samozadowolenie, obiecywanki, cwaniactwo), po trzecie - trzeba powiedzieć wprost - oszukiwanie jeśli chodzi o plan premier i realizacja, ja wiem, 10-20% założeń?

Teraz trochę sam nie wiem czy poczekać na jakieś odbicie czy redukować do końca.

Dzięki za analizę, choć liczyłem na bardziej pozytywne wnioski :). Dalej mnie zastanawia kwestia tego Drug Dealer Simulatora, trafiam na sprzeczne informacje w temacie tego ile prawdopodobnie trafia do PLW, Oczywiście wiedzieć tego nie wiemy, ale przydałaby się jakieś źródło informacji. Nie wiem czy należy szacować czy np. 30% zysku MOV, czy bardziej w stronę 10%...

Podbijam prośbę o omówienie raportu.

Cześć, czy można się spodziewać analizy wyników finansowych w najbliższym czasie? :)

@krewa, @Amadeusz Arkadius: dzięki :)

Cześć,

czy ktoś może mi wyjaśnić fenomen tej spółki? Mam wrażenie, że na każde dobre informacje kurs leci w dół.

Przeczytałem analizę, przeczytałem raport, rozumiem, że ten zysk za 2019r. jest taki, hmm..., trochę naciągany, ale wyniki wstępne za Q1 były bardzo dobre, a to dopiero połowa sprzedaży PD.

Sytuacja na spółce jest bardzo interesujące. Zwłaszcza mnie to "bawi" biorąc pod uwagę, że niektóre spółki, z gorszymi fundamentami, bez żadnego powodu/info mogą sobie bez większego problemu urosnąć (podejrzewam, że czysto spekulacyjnie).

Informacje
Stopień: Rozgadany
Dołączył: 18 kwietnia 2020
Ostatnia wizyta: 17 czerwca 2021 21:25:07
Liczba wpisów: 104
[0,03% wszystkich postów / 0,24 postów dziennie]
Punkty respektu: 21

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,161 sek.

PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +168,25% +33 649,63 zł 53 649,63 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło