-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Dawidem Sękowskim, dyrektorem operacyjnym i Maciejem Dobrowolskim, dyrektorem marketingu Starward Industries SA. Tematem spotkania będą ostatnie wydarzenia w spółce, zmiany w zarządzie oraz plany na najbliższą przyszłość.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać tekstowo po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy i biur maklerskich relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Rafał: mieliśmy informację o zakończeniu pierwszej fazy bety, na ile faz podzielona jest produkcja?
Starward Industries: Produkcja wersji Beta jest podzielona na kilka etapów. Nie chcemy jeszcze podawać szczegółów, ponieważ potencjalni gracze mogą na podstawie tej informacji próbować prognozować datę premiery gry. Naszym celem jest stopniowe budowanie zainteresowania graczy wokół gry, a samo ujawnienie daty premiery będzie jednym z elementów komunikacji z graczami w ramach prowadzonej kampanii marketingowej.
-
Rafał: kiedy możemy spodziewać się zmożonych działań marketingowych?
Starward Industries: Kampania marketingowa wchodzi w bardziej intensywny etap, ostatnie wydarzenia to m.in. publikacja pierwszych materiałów wideo tj. Teaser Trailera i pierwszej części Kronik z Niezwyciężonego oraz udziału w Golden Joystick Awards. Główne wydarzenia marketingowe wciąż jeszcze przed nami. Konkretnych dat nie możemy podać przez wzgląd na efekt zaskoczenia jaki chcemy osiągnąć.
-
Rafał: czekamy na dłuższy gameplay i prezentację gry, za jaki czas możemy ją zobaczyć?
Starward Industries: Stopniowo ujawniamy coraz więcej z produkowanej gry. Wraz z udziałem w kolejnych wydarzeniach marketingowych będziemy publikować kolejne materiały ujawniające coraz więcej szczegółów Niezwyciężonego. Terminów nie ujawniamy. Są poufnym elementem kampanii marketingowej.
-
Rafał: czy gra zawiera elementy akcji, walki? czy będziemy mogli sterować pojazdami?
Starward Industries: W Niezwyciężonym występują elementy walki ale w ujęciu narracyjnym a nie systemowym. Gracz będzie mógł poruszać się pojazdami.
-
Rafał: gra nie jest przedstawiana jako open world, więc z jak dużymi lokacjami gracz będzie mógł się zmierzyć?
Starward Industries: Lokacje w grze mają różną wielkość i strukturę. Niektóre eksplorowane w grze obszary są na tyle duże, że podstawą poruszania się w ich obrębie są pojazdy.
-
Rafał: jak wygląda praca na nowym silniku UE5? czy to będzie nowa jakość gier? jakie nowe elementy dzięki temu możemy zobaczyć w Niezwyciężonym?
Starward Industries: Pracujemy w dalszym ciągu na czwartej generacji silnika (UE4). Udało nam się osiągnąć poziom, który miał dać nam UE5. Oceniamy, że przesiadka nie przyniesie znaczących korzyści a wiązać się będzie z dodatkowymi nakładami pracy. Bilans wychodzi nam na korzyść obecnej generacji. W pełni korzystać będziemy z UE5 dopiero podczas pracy nad kolejną grą.
-
Rafał: z jakimi grami chcielibyście aby Niezwyciężony był porównywany?
Starward Industries: Tworząc podstawowe wytyczne do projektu wypozycjonowaliśmy Niezwyciężonego pomiędzy Firewatchem i Alien: Isolation. W trakcie prac nad grą pozostaliśmy wierni tym założeniom. Robimy natomiast grę, którą trudno porównać do innej, co z jednej strony stanowi problem w opisywaniu gry (tak jak teraz), ale również cieszy nas to, że udało nam się opracować unikalny produkt. Chcemy być porównywani do wysokiej klasy gier fabularnych. Chcemy też aby nasza gra sama stała się benchmarkiem dla wielu przyszłych gier.
-
Rafał: jaki wolumen sprzedaży byłby zadowalający dla firmy, a jaki przerośnie oczekiwania?
Starward Industries: Przyjęliśmy model braku publikacji prognoz sprzedaży. Mamy nasze wewnętrzne analizy wolumenów sprzedaży, natomiast nie ujawniamy ani nie komentujemy ich publicznie.
-
Rafał: kiedy poznamy wydawcę?
Starward Industries: Jesteśmy po selekcji grupy wydawców. Aktualnie prowadzimy rozmowy zmierzające do podpisania umowy wydawniczej. Nie jesteśmy w stanie określić kiedy te rozmowy zostaną zakończone, natomiast poinformujemy akcjonariuszy, inwestorów i graczy po wyborze wydawcy i podpisaniu umowy wydawniczej.
-
Rafał: czy spółka planuje poprawienie komunikacji z inwestorami? informacje na temat produkcji poznajemy jedynie w raportach
Starward Industries: Zwracamy uwagę aby komunikację z inwestorami realizować rzetelnie i kompleksowo, czynimy dużo starań aby okresowo publikować w raportach kwartalnych oraz rocznych przekrojowy przegląd wydarzeń w firmie w raportowanym okresie oraz do daty publikacji danego raportu. Zauważamy potrzebę częstszego komunikowania się z rynkiem, będziemy mieć coraz więcej do pokazania w związku z przygotowaniem produkcji do premiery gry oraz działań marketingowych związanych z tym wydarzeniem, jak również rozmów z partnerami biznesowymi m.in. z wydawcami w sprawie umowy wydawniczej. Dzisiejszy udział w czacie inwestorskim jest pierwszą naszą odpowiedzią na potrzebę częstszego komunikowania się z inwestorami.
-
Rafał: czy Niezwyciężony ma szansę być pierwszą nową grą na UE5?
Starward Industries: Produkcję gry realizujemy na wersji 4 silnika Unreal Engine.
-
Vox: W spolce koncza sie pieniadze. Konieczny bedzie wydawca lub emisja akcji. Ktora opcje preferuje spolka? Czy emisja z PP wchodzi w gre?
Starward Industries: Wybraliśmy model współpracy wydawcy wraz z bezpośrednią inwestycją w produkcję gry.
-
Vox: Czy Niezwyciezony zadebiutuje w 2022? Na kolejne przesuniecie premiery nie ma juz pieniedzy w kasie spolki...
Starward Industries: Nasz plan zakłada wydanie gry w 2022. Planujemy również rozpocząć współpracę z wydawcą przy wydaniu gry, w związku z tym jest możliwy scenariusz, w którym wydawca będzie chciał wprowadzić zmiany oraz wybrać najbardziej optymalne okno wydawnicze, co może mieć wpływ na nasze obecne założenia.
-
Vox: Jak zamierzacie sie przebic z tytulem Invincible biorac pod uwage ze jest to w jezyku angielskim generyczna nazwa, a Amazon zajal juz ja na potrzeby swojego serialu - wystarczy wpisac the invincible w google.
Starward Industries: Decyzję o wyborze gry podjęliśmy jeszcze zanim Amazon rozpoczął produkcję serialu The Invincible. Realizujemy kampanię marketingową zgodnie z założonymi miernikami (KPI), skierowaną do wybranych grup docelowych, za pomocą wybranych kanałów dotarcia. Przeprowadzone dotychczas dwa duże wydarzenia marketingowe tj. ujawnienie gry we wrześniu 2020 oraz pierwszy zwiastun filmowy w październiku 2021, spełniły nasze oczekiwania odnośnie założonych celów kampanii. Serial The Invincible miał premierę w marcu 2021 i nie zauważyliśmy istotnego wpływu na realizację naszych celów kampanii z października 2021. Zamierzamy nadal konsekwentnie realizować nasz plan na promocję gry The Invincible, odpowiednio kierując działania marketingowe do ustalonej grupy docelowej w segmencie graczy.
-
Vox: Czy w ramach strategii marketingowej zamierzacie uzyskac wsparcie youtuberow ogrywajacyh gre w okolicy premiery?
Starward Industries: Tak, współpraca z influencerami, youtuberami i innymi partnerami jest elementem składowym naszej strategii marketingowej związanej z premierą gry.
-
andy_dufresne: Czy spółka ma już "na stole" propozycje umów wydawniczych?
Starward Industries: Tak, odzew na aktualną wersję gry jest bardzo entuzjastyczny. Mamy oferty “na stole”. Wybieramy najkorzystniejszą, nie tylko ze względu na parametry finansowe.
-
andy_dufresne: W raporcie rocznym wspomniano o "bardzo entuzjastycznym" przyjęciu grywalnej wersji przez kontrahentów. Czy mogę prosić o szerszy komentarz? Jakie elementy gry szczególnie chwalono?
Starward Industries: Bardzo wysoko zostały ocenione elementy narracyjne, gra aktorska, atmosfera i immersja (interakcje ze światem), ogólne zaciekawienie i wciągnięcie w historię, wysokiej jakości oprawa graficzna, unikalne designy obiektów czyli w dużej mierze elementy, które zdefiniowaliśmy jako kluczowe dla projektu. Feedback zbieraliśmy wśród różnych grup: wydawców, konsultantów narracyjnych, mediów oraz ograniczonej grupie graczy (szersze testy z graczami w niedalekiej przyszłości).
-
hal80: Dzień dobry, czy spółka myśli o wydaniu gry w wersji VR we współpracy z inną firmą mającą kompetencje w tej dziedzinie? Czy rozgrywka nadaje się do opracowania wariantu VR?
Starward Industries: Gra ma duży potencjał VR-owy. Pierwsze testy robiliśmy jeszcze w 2019 roku, z bardzo obiecującymi rezultatami. Myślę, że pojawienie się produktu VR-owego jest bardzo prawdopodobne, ale raczej nie w momencie globalnej premiery gry na PC i Konsole. Nie mamy decyzji czy taka wersja byłaby wykonana wewnętrznie czy przez zewnętrzną firmę.
-
Gość: Czy macie już nagrane współprace z kluczowymi influencerami pod kątem premiery? Będą duże, znane nicki z potężnymi zasięgami?
Starward Industries: W naszej kampanii planujemy udział małych, średnich i dużych influencerów. Każdy dopasowany do odpowiedniej grupy docelowej. Mamy kompletną listę, która na pewno jeszcze będzie modyfikowana. Z częścią z nich mamy dograną współpracę, z częścią jesteśmy w trakcie rozmów i dogrywania warunków współpracy.
-
Grogu: Co z planami przejścia z NC na rynek główny GPW? Aktualne?
Starward Industries: Tak, nadal planujemy przeniesienie notowań na GPW. Po rozpoznaniu wymogów formalnych, wiemy już, że możemy rozpocząć ten proces dopiero po osiągnięciu pierwszych przychodów. W praktyce oznacza to, że będziemy mogli ubiegać się o przeniesienie notowań na GPW w okolicy premiery gry.
-
Pastek66: Jaką wishlistę ma obecnie Niezwyciężony?
Starward Industries: Jeżeli chodzi o wishlistę Steam (budujemy także na Epic Games Store i GOG, a w niedalekiej przyszłości również na sklepach konsolowych) to jesteśmy aktualnie na 177 miejscu globalnej “listy życzeń”. Nie ujawniamy dokładnej liczby dodań do listy.
-
Gość: Witam, dlaczego prezes studia nie bierze udziału w czacie?
Starward Industries: Marek nie brał udziału w prezentacji, ale jest z nami i bierze udział w udzielaniu odpowiedzi. Pozdrawia wszystkich uczestników czatu.
-
Gość: Za kilka miesięcy premiera Niezwycieżonego, ale pytanie co dalej. Jakieś pomysły na kolejne projekty? Adaptacja kolejnej książki Lema?
Starward Industries: Temat kolejnego tytułu jest już “na tapecie” od jakiegoś czasu. Prowadzimy pracę prowadzące do wyboru najbardziej atrakcyjnego pomysłu i rozwinięcie prototypu. Na razie nie mamy planów na ujawnienie szczegółów tych prac, ale być może zrobimy to jeszcze przed premierą Niezwyciężonego. Przy formułowaniu wizji kolejnej gry staramy się jak najbardziej wykorzystać wiedzę zdobytą przy produkcji gry oraz wytworzone narzędzia (które zmigrujemy na UE5).
-
Rafał: wydawcą będzie raczej firma z Polski czy inna światowa firma?
Starward Industries: Prowadzimy zaawansowane rozmowy na temat umowy wydawniczej z podmiotami z całego świata.
-
Gość: Witam Jaki jest obecnie plan kolejnych milestonów? Kiedy chcecie zakończyć betę, kiedy rozpocząć certyfikację na konsole?
Starward Industries: Nie podajemy szczegółowego harmonogramu produkcji. Rozwijamy grę równocześnie na PC i konsole nowej generacji.
-
af trader: Kiedy druga część Dev Diaries, jak tu można mówić o Diaries skoro minęło 5 miesięcy?
Starward Industries: Każde dev diaries jest publikowane jako rozwinięcie trailerów. Kolejnej części można się spodziewać po publikacji kolejnego materiału filmowego.
-
Gość: Czy udało się już poczynić jakieś kroki z optymalizacją od momentu opublikowania rekomendowanych i minimalnych wymagań?
Starward Industries: Optymalizacji gry to proces ciągły. Jesteśmy obecnie na etapie, w którym wydajność gry znacznie się polepsza. Będziemy publikować zaktualizowane wymagania.
-
kojo: Czy teaser który do tej pory poznaliśmy = trailer, który przygotowała firma zewnętrzna, czy taki trailer dopiero ujrzy światło dzienne?
Starward Industries: Teaser to teaser, a duży trailer dopiero przed nami. Produkcją teasera zajmowaliśmy się we własnym zakresie.
-
CashCash: Ile gotówki posiadaliście na koniec marca?
Starward Industries: Szczegółową informację na temat sytuacji finansowej spółki na koniec marca 2022 przedstawimy w raporcie za pierwszy kwartał w dniu 13 maja 2022 r.
-
Tenet: Czy spółka poinformuje inwestorów o szczegółowych warunkach współpracy z wydawcą?
Starward Industries: Mamy taki plan aczkolwiek zależy to jeszcze od wydawcy i jego polityki informowania w tym temacie.
-
hal80: Czy zamknięcie rynku rosyjskiego, gdzie Lem jest popularny mocno wpłynie na osiągnięte wyniki sprzedaży?
Starward Industries: Oczywiście bieżąca sytuacja światowa zmusza do reagowania na sytuację rynkową. Mamy ten temat przemyślany i będziemy starali się nadrabiać na innych rynkach np. wzmacniając promocję na rynkach azjatyckich.
-
Gość: Według prezentacji marketing ma już rozpisany plan, jak w takim planie odnajduje się wejście wydawcy i podział zysków przy założeniu ze gra jest na ostatnim etapie produkcji?
Starward Industries: Wszyscy wydawcy, z którymi rozmawiamy, są świadomi przygotowanej strategii i będą nas w niej wspierać oraz jest ona elementem naszej współpracy. Co do podziału zysków nie komentujemy tego.
-
Grzegorz: Na jakich targach w tym roku zamierzacie się pokazać?
Starward Industries: Nie omawiamy takich szczegółów publicznie, do tego należy pamiętać że sytuacja rynkowa stale się rozwija np. Niedawne odwołanie wydarzenia E3.
-
Rafał: czy aktorzy w studiu motion cupture mają nagrywane tylko ruchy ciała czy również twarzy? chodzi o realistykę postaci w grze
Starward Industries: Na ten moment nagrywane są tylko ruchy ciała, ale nie wykluczamy nagrywania również mimiki twarzy w przyszłości.
-
Starward Industries: Serdecznie dziękujemy Państwu za udział w prezentacji oraz zadane pytania. Zwycięzca konkursu zostanie poinformowany drogą mailową po ukazaniu się publikacji we wspomnianym magazynie. Zapraszamy do śledzenia naszych kanałów społecznościowych gry oraz IR. Życzmy udanego popołudnia.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.