-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z z przedstawicielami Zarządu PKP CARGO SA w restrukturyzacji: dr Marcinem Wojewódką, p.o. Prezesa Zarządu oraz Moniką Starecką, p.o. Członka Zarządu ds. Finansowych. Tematem spotkania online będzie podsumowanie wyników Grupy Kapitałowej PKP CARGO SA w restrukturyzacji za I półrocze 2024 roku.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Witamy Państwa na dzisiejszym czacie inwestorskim, zapraszamy do zadawania pytań.
-
morgenstern: Ile osób zwolniono z centrali firmy na Górczewskiej? Jaki procent etatów z centrali, otrzymał propozycję pracy w innych zakładach i firmach taborowych?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: PKP CARGO nie posiada centrali na ulicy Górczewskiej, Centrala Spółki znajduje się na ulicy Grójeckiej 17. Nad wejściem do naszej Spółki wisi baner #MakeCargoGreatAgain. Zwolnienia grupowe przeprowadzane, są także w Centrali i obejmą do 30 proc. załogi, o dokładnych liczbach będziemy informowali po zakończeniu tego procesu. Co do liczby osób, które znajdą zatrudnienie w innych firmach takie dane będziemy też posiadali za kilka tygodni.
-
Achim: Dlaczego taka gigantyczna strata za pół roku, dlaczego mało jest nowych kontraktów, czemu nie naciskacie na rząd, by systemowo wspierał ransport kolejowy, czy będziecie prosić rząd o wsparcie w związku ze szkodami powodziowymi ?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Branża, w której działa PKP CARGO charakteryzuje się bardzo dużą inercją działań. Kontrakty i przychody, które dziś odzwierciedlone są w wyniku spółki były zawierane w 2023 roku. Jednocześnie poprzedni Zarząd ignorując tragiczną sytuację spółki przyznał hojne podwyżki od 1 stycznia 2024 roku. Wyniki za I półrocze są w największej mierze spadkiem po błędach i zaniechaniach poprzedniego Zarządu.
-
Sebastian: Jak jest Pana strategia inwestycyjna względem akcji PKP Cargo? Czy będzie Pan kupował dalej? Ma Pan jakiś limit?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Tak jak deklarowałem od początku, wierzę w rozwój naszej Spółki i dlatego inwestuje regularnie swoje prywatne środki, robiłem to przez ostatnie kilka miesięcy i także teraz kiedy mogę to robić poza tak zwanym okresem zamkniętym będę to robił. Jestem przekonany, że w długiej perspektywie PKP CARGO to dobra inwestycja.
-
WiktorLT: Czy planują Państwo już od Q4 2024 rozpoczynać sprzedaż nieruchomości, które nie są potrzebne do prowadzenia działalności operacyjnej? Jaki to może być rząd wielkości w zakresie potencjalnych przychodów dla Spółki?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: W chwili obecnej w ramach działań restrukturyzacyjnych trwa przegląd wszystkich aktywów Spółki i opracowanie planu związanego z ich dochodowością lub zbyciem. Część rozmów jest już zaawansowanych i mamy nadzieję, że zakończy się zawarciem kontraktów na przestrzeni najbliższych kilku miesięcy. Będziemy dokładać starań, aby te transakcje zawrzeć jak najszybciej, o szczegółach będziemy Państwa informować w raportach bieżących.
-
Sebastian: Ostatnie dwa pytania z mojej strony. Cały czas jest Pan "p.o. Prezesa Zarządu". Pierwsze: czy to p.o. to potwierdzenie, że jest Pan tam tylko na czas "trudnych decyzji". Drugie pytanie: co w momencie gdy zostanie Pan odwołany z funkcji p.o.? Zostanie Pan w spółce w innej roli? Czy sprzeda Pan wtedy akcje PKP Cargo?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Obecny Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji składa się z trzech Członków Rady Nadzorczej, delegowanych do Zarządu. Razem z Panią Prezes Starecką i Prezesem Miłkiem, jesteśmy delegowani do 25 października 2024. O naszych losach decyduje Rada Nadzorcza, a o losach Członków Rady Nadzorczej akcjonariusze. Co do posiadania akcji, tak jak deklarowałem, traktuję tę inwestycję długoterminowo.
-
WiktorLT: Jak wygląda obecnie sytuacja płynnościowa Spółki? W raporcie za H1 2024, widać ok. 117m gotówki na kontach, ale jak wiemy, została ona zapewne w całości przeznaczona w lipcu i sierpniu na wynagrodzenia.
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Sytuacja płynnościowa Spółki jest skomplikowana. Otwarcie postępowania sanacyjnego dało PKP Cargo odrobinę oddechu, ale nie naprawiło wszystkich problemów, które nawarstwiały się przez ostatnie kilka lat. Zarządzanie gotówką w Spółce będzie w najbliższych kilkunastu miesiącach dużym wyzwaniem. Szczęściem dla PKP Cargo, służby finansowe odpowiedzialne za ten obszar są bardzo kompetentne i jestem przekonana, że pomimo wyzwań, Spółka będzie w stanie kontynuować swoją działalność.
-
WiktorLT: Z jakich srodków zostaną sfinansowane odprawy dla zwolnionych pracowników w kwocie 259m PLN? Spółka na chwilę obecną nie posiada takich środków - czy w tej sytuacji zostanie to wypłacone z Funduszu Gwarancji a następnie Spółka spłaci w ratach tego rodzaju zobowiązanie?
Dodatkowo, czy w przypadku przejścia pracownika do firmy z którą PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie zatrudnienia swoich pracowników, spowoduje, że odprawa nie będzie takiej osobie przysługiwała?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Wszelkie świadczenia należne pracownikom, w związku z rozwiązaniem umów o pracę, w przeprowadzanych zwolnieniach grupowych zostaną im wypłacone przez naszą Spółkę. Będę to nie tylko odprawy, z tak zwanej Ustawy o Zwolnieniach Grupowych, ale także odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia i inne składniki. Finansowanie tych świadczeń będzie ze środków własnych Spółki jak i z środków pozyskanych z FGŚP. Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie wskazać jaki będzie udział poszczególnych źródeł finansowania, ani też w jakim czasie zostaną spłacone te należności. Możemy jednak zapewnić, że każdy z uprawnionych pracowników otrzyma należne im świadczenia nawet jeśli nastąpi to w przyszłości, co będzie wiązało się z wypłatą odsetek. Zatrudnienie u nowego pracodawcy, po rozwiązaniu umowy z PKP CARGO, nie powoduje utraty uprawnienia do otrzymania świadczeń w związku z rozwiązaniem umowy o pracę.
-
WiktorLT: Czy w okresie od 1 listopada, kiedy Spółka będzie zatrudniała ok. 30% mniej pracowników, sytuacja płynnościowa ulegnie poprawie na tyle, aby można było powiedzieć, że jest ona "komfortowa"?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Zakończenie zatrudnienia na koniec października dla ok. 4 tysięcy pracowników PKP Cargo nie przyniesie natychmiastowej poprawy sytuacji płynnościowej. Jest to związane ze świadczeniami, które będą przysługiwały pracownikom z tytułu zakończenia stosunków pracy, a które wynikają z zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Dla niektórych osób będzie to oznaczało uprawnienie do otrzymania wynagrodzenia za 15 miesięcy. Takie wypłaty będą stanowiły istotne obciążenie dla płynności Spółki.
-
Dariusz Szeloba: Sąd Rejonowy w Gdyni wydał w sprawie Pana Wojciecha Wesserlinga postanowienie zabezpieczające w postaci przywrócenia go do pracy do czasu ogłoszenia wyroku Sądu.
Wypowiedzenie otrzymał 02.09 a postanowienie wydano już 20.09. 1. Czy zarząd nie obawia się, że podobny mechanizm stanie się powszechny i sparaliżuje proces zwolnień ggrupowych.
2. Ile podobnych wyroków zostało już wydanych w sprawach innych zwolnionych
3. Ilu zwolnionych wniosło Odwołanie do Sądu wnosząc o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne.
4 Jaka jest argumentacja Sądu w Gdyni, w sprawie Pana Wesserlinga.
5. Czy Pan Wesserling został przywrócony do pracy w związku z postanowieniem Sądu
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Na dzień dzisiejszy Spółka nie posiada wiedzy o liczbie ewentualnych odwołań pracowników składanych do sądów pracy. Każdy z pracowników posiada takie uprawnienie. Jeżeli chce z niego skorzystać ma takie prawo. Spółka nie komentuje decyzji sądów w indywidualnych sprawach. Wszelkie sprawy są rozpatrywane indywidualnie. Z przykrością stwierdzamy, że działania medialne jednego ze związków zawodowych mają na celu dalsze pogarszanie sytuacji Spółki jak to ma miejsce od kilku lat.
-
Gość: 1. Kiedy PKP Cargo wystąpi do spółki PKP S.A. o zwrot pobranych opłat dzierżawnych za składniki majątkowe, które zgodnie z ustawą z dnia 8 września 2000 roku, powinny być wniesione na kapitały PKP Cargo S.A. , jako składniki majątkowe niezbędne do działalności.
2. Kiedy PKP Cargo wystąpi do spółki PKP PLK S.A. o zwrot nadmiernie pobranych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, za okres od roku 2013, czyli od daty obowiązku wdrożenia wyroku C – 512/2010 ETS
3. PKP Cargo w 2022 zapłaciło 562 mln zł za dostęp do infrastruktury kolejowej (Przychody PKP PLK za udostępnienie infrastruktury dla przewozów towarowych w 2022 r. to 1158,2 mln zł ) czyli 562 mln zł = 48,52% przychodów PKP PL które zapłaciło PKPCargo a udział w rynku przewozowym PKP Cargo miało 35,55% to powinno być chyba dużo mniej. Jak to jest możliwe że PKP Cargo zapłaciło więcej niż miało udziału w przewozach .
Dziękuje za odpowiedz
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: W chwili obecnej Spółka analizuje możliwości prawne wystąpienia z roszczeniami do innych podmiotów, w tym w stosunku do spółek z grupy PKP. Dalsze działania będą związane z oceną podstawy prawnej oraz okresów przedawnienia potencjalnych roszczeń. Zarówno Zarząd, jak i Zarządca PKP Cargo aktywnie poszukują możliwości poprawy sytuacji płynnościowej Spółki.
-
Gość: Pytanie do Pani Moniki Stareckiej o jej strategię inwestycyjną względem akcji PKP Cargo. Czy analogicznie do Pana Prezesa planuje Pani dokonywać kolejnych zakupów akcji Spółki? Czy ma Pani plany względem sprzedaży tych akcji w przyszłości?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: W odniesieniu do mojej indywidualnej strategii inwestycyjnej, podobnie jak Prezes Wojewódka, jestem przekonana, że restrukturyzacja PKP Cargo zakończy się sukcesem. W zależności od moich możliwości finansowych, jeżeli będę dysponowała wolnymi środkami, które będę chciała i mogła zainwestować, moim pierwszym pomysłem będzie zakup dalszych pakietów akcji PKP Cargo. Monika Starecka
-
Gość123: Dlaczego Zarząd PKP Cargo nie chce nawet rozważyć upłynnienia części majątku spółek córek, nie związanego z biznesem kolejowym => np sprzedaży pow biurowej pod wynajem w Warszawie?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Zarząd PKP CARGO wspólnie z Zarządcą Masy Sanacyjnej jest w trakcie przeprowadzania analiz dotyczących wszelkich obszarów działalności Grupy co obejmuje także kwestie Spółek zależnych, jak też posiadanych nieruchomości. Konkretne decyzje w tym zakresie zostaną podjęte po zakończeniu tych analiz a także uzyskaniu zgody Sędziego Komisarza. Musimy pamiętać, że Spółka znajduje się w postępowaniu sanacyjnym, którego zasady wprowadzają pewne nowe obowiązki po stronie Spółki.
-
Ewa: Czy po redukcji zatrudnienia i majątku trwałego (sprzedaż, zakończenie dzierżaw) Spółka będzie w stanie obsłużyć planowane do pozyskania nowe kontrakty przewozowe?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Zwolnienia grupowe, które obecnie mają miejsce w PKP Cargo muszą wiązać się z jednoczesnym przemodelowaniem procesów operacyjnych wewnątrz Spółki. Jeszcze przed rozpoczęciem zwolnień pracowaliśmy nad zmianą tych procesów, aby zwiększyć ich wydajność i zapewnić możliwość obsługi naszych klientów. Jak zawsze zmiana wiązać się może z pewnymi turbulencjami. Jesteśmy pewni, że optymalizacja procesów operacyjnych poprawi nie tylko efektywność działania, ale wpłynie również na zwiększenie zadowolenia naszych klientów.
-
WiktorLT: Czy możemy spodziewać się jeszcze w Q4 2024 roku informacji dotyczących sprzedaży Cargotoru na rzecz PKP PLK (zakładam, że obecnie trwają procesy wyceny) oraz nowych kontraktów sprzedażowych?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Prace nad transakcją dotyczącą spółki CARGOTOR trwają, tak jak informowaliśmy kilka miesięcy temu w raporcie bieżącym, naszą intencją jest doprowadzenie do tej transakcji jeszcze w tym roku. O szczegółach będziemy informowali w raportach bieżących. Natomiast w zakresie nowych kontraktów sprzedażowych, siły sprzedaży Grupy PKP CARGO, wzmocnione od września transferem Pana Łukasza Grzesło do PKP CARGO International, podejmują zintensyfikowane działania w tym zakresie. Natomiast o wygranych nowych, dużych kontraktach będziemy informowali w raportach bieżących, a te codzienne zwycięstwa naszych Zakładów oraz siłe sprzedaży zobaczycie Państwo w wynikach sprzedaży.
-
funkster: jak długo potrwa jeszcze proces restrukturyzacji?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Proces restrukturyzacji, który PKP Cargo zmuszona była rozpocząć jest bardzo skomplikowany i długotrwały. Wiązać się on musi nie tylko ze zmniejszeniem zatrudnienia, które obecnie ma miejsce, optymalizacją procesów wewnętrznych, ale również opracowaniem strategii Spółki, w tym tak istotnej strategii rynkowej, która powinna posłużyć odzyskaniu udziałów rynkowych i zwiększeniu przychodów Spółki. Konieczna jest również zmiana wewnętrznej kultury organizacyjnej, w tym kultury zarządzania, by kształcić kadry i podwyższać kompetencje, podnosić motywację i zaangażowanie pracowników. Te wszystkie działania mają na celu przywrócić PKP Cargo do grupy Spółek, które odnoszą sukces rynkowy, a jej pracownicy są dumni i spełniają się zawodowo. Takie działania wymagają czasu. Pierwsze efekty będą z pewnością widoczne już na początku roku 2025, natomiast istotniejsza zmiana potrzebuje znacząco więcej czasu. Przy ciągle zmieniającym się rynku, optymalizacja i udoskonalanie Spółki powinno wpisać się na stałe w sposób działania.
-
makow: Na rynku przewozów kolejowych w ostatnich latach pojawiło się wiele nowych podmiotów. DB Cargo znacząco zwiększa swój udział. Jak oceniają Państwo poziom konkurencyjności oferty PKP Cargo względem innych firm? Czy jest wystarczająca do odzyskania utraconego rynku?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Rynek przewozów towarowych w Polsce jest bardzo konkurencyjny, a niestety w ostatnich latach to PKP CARGO oddawało udziały rynkowe na rzecz innych podmiotów. Z wielką pokorą, ale jednocześnie z dystansem, podchodzimy do działań innych podmiotów na rynku, mając świadomość, że duża część naszych problemów wynika z błędów poprzednich Zarządów, a przede wszystkim upolitycznienia działalności PKP CARGO. Dlatego podejmujemy te trudne decyzje restrukturyzacyjne, aby nasza spółka była jak najbardziej konkurencyjna na wielu obszarach. Posiadamy liczne przewagi konkurencyjne jak np. potencjał, ale do tej pory nie potrafiła z tego korzystać. Obecnie zmieniamy to, upraszczamy struktury, skracamy procesy decyzyjne i wprowadzamy takie zmiany, które w dłuższej perspektywie odwrócą niekorzystny trend.
-
Gość: Czy główny akcjonariusz przewiduje wsparcie dla Spółki?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Przepisy prawa nie znają pojęcia, "główny akcjonariusz", natomiast w naszym przypadku jeden podmiot jest największym akcjonariuszem. Oczywiście jesteśmy w stałym dialogu z tą firmą i blisko współpracujemy w wielu obszarach. Jednakże musimy pamiętać, że z punktu widzenia prawa wszyscy akcjonariusze są równi i takie samie oczekiwania, co do wsparcia Spółki, mamy do wszystkich akcjonariuszy. Proponuje sobie zadać pytanie "Co Ty zrobiłeś dla PKP CARGO"?
-
Gość: Wynik dodatkowo pogorszyły testy na utratę wartości aktywów trwałych. Chodziło zapewne o polityczne wykazanie gorszego wyniku, żeby zwolnienia dalej szły sprawnie i bardzo dobrze. Ale czy w przypadku polepszenia się koniunktury dla PKP Cargo jest szansa na odwracanie tego i testy na wzrost wartości aktywów trwałych będziecie wtedy uwzględniać w wynikach?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Testy na utratę aktywów są elementem Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej w kształcie uchwalonym przez Unię Europejską, według których Spółka prowadzi księgi rachunkowe i sporządza sprawozdania. Nie mają one nic wspólnego z polityką, a są wyłącznie pokłosiem złożenia przez PKP Cargo wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego. Standardy te mają na celu przedstawienie bieżącej sytuacji oraz wyników Spółki i Grupy w sposób rzetelny i prawidłowy. Przyszła poprawa sytuacji Spółki PKP Cargo i PKP Cargotabor może wiązać się z odwróceniem części odpisów. Jednak nie wszystkich, gdyż część związana jest z oceną możliwości generowania przyszłych przychodów przez aktywa posiadane przez te Spółki.
-
Gość: Czy zwalniacie maksymalnie dużo osób wyjątkowo mocno zaangażowanych w szkodliwą dla spółki działalność związków? Okres sanacji to jedyny czas na to, żeby pozbyć się osób nie wnoszących wartości dodanej do formy. Kładziecie na to szczególny nacisk?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: PKP CARGO działa zgodnie z przepisami prawa i wszelkie decyzje dotyczące typowania osób, z którymi rozstajemy się w ramach zwolnień Grupowych są podejmowane zgodnie z postanowieniami odpowiednich Regulaminów Zwolnień Grupowych. Fakt przynależności do związku zawodowego czy nawet prowadzenia działalności szkodliwej dla Spółki, nie są kryterium doboru. W sytuacji, gdy w PKP CARGO 80 proc. pracowników przynależy do związków zawodowych, a w ramach Zwolnień Grupowych rozstajemy się grupą 30 proc. pracowników, to z samych zasad matematyki wynika, że będziemy rozstawali się także z członkami związków zawodowych. Pracodawca przestrzega obowiązujących przepisów oraz dostrzega rolę dialogu społecznego. Po zakończeniu procesu zwolnień grupowych czekają nas kolejne wyzwania w postaci np. podjęcia rokowań, zmian Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
-
Gość: Jak idzie redukowanie innych kosztów niż wynagrodzenia?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Od momentu oddelegowania obecnego Zarządu ze składu Rady Nadzorczej, w Spółce został prowadzony radykalny program oszczędnościowy, dotyczący nie tylko kosztów, ale również wydatków, np. inwestycji. Część z nich mogliśmy ograniczyć natychmiast, część wiąże się z wypowiedzeniem umów, np. na sponsorowanie PKOL czy klubów sportowych. Służby zajmujące się finansami, zakupami oraz każdy obszar, który inicjuje wydatki w ramach Spółki jest zaangażowany w analizę konieczności wydatków.
-
gjaszcza81: Czy biorac pod uwage sytuację finansową po 1H rozważają państwo koniecznośc podwyższenia kapitału np poprzez emisję akcji ?
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Sytuacja płynnościowa Spółki powoduje, że przyglądamy się każdej możliwości pozyskania funduszy. Jednocześnie emisja nowych akcji musiałaby zostać pozytywnie przyjęta przez rynek i objęta przez inwestorów. W chwili obecnej, gdy plan restrukturyzacji nie został jeszcze opracowany i upubliczniony, wydaje nam się, że emisja nie spotkałaby się z pozytywnym przyjęciem przez rynek. Mamy jednak nadzieję, że wraz z pozytywnymi rezultatami działań restrukturyzacyjnych, również taka możliwość będzie dla Spółki dostępna.
-
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Szanowni Państwo, ogromnie dziękujemy za Państwa zainteresowanie i poświęcony naszej Spółce czas. Mamy nadzieję, że nasze wyjaśnienia przybliżyła Państwu obecną sytuacją PKP Cargo.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.