-
Moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z Jakubem Paczyńskim, prezesem zarządu Kolejkowo SA. Tematem będzie miniony debiut na giełdzie, otwarcie wystawy w Warszawie, podsumowanie wyników za pierwszy kwartał 2025 r. i cały 2024 r. oraz dalsze plany rozwoju.
-
Moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
Moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać tekstowo po prezentacji. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
AdrianG: Jaki był całkowity koszt otwarcia wystawy w Warszawie i o ile wzrośnie amortyzacja z tego tytułu?
Jakub Paczyński: Całkowity koszt otwarcia wyniósł ok. 7 mln zł. Biorąc pod uwagę amortyzację samej makiety oraz inwestycji w lokal w Warszawie, koszt amortyzacji szacujemy na ok. 1 mln zł rocznie.
-
Gość: Jak ocenia Pan wpływ debiutu na NewConnect na postrzeganie spółki przez inwestorów i partnerów biznesowych? Jest pozytywny efekt wizerunkowy, czy to niewiele daje?
Jakub Paczyński: Debiut na NewConnect na pewno nie wpływa na odwiedzalność wystaw. Natomiast wpływa na inwestorów, ponieważ zapoznają się z branżą, lepiej rozumieją model biznesowy Kolejkowa. Widzimy też dużo lepsze postrzeganie przez partnerów biznesowych. Działamy w branży turystyczno rekreacyjnej i często byliśmy postrzegani kolokwialnie mówiąc jako “ci co puszczają sobie kolejki” - czyli nie dostrzegano w tym biznesu. Podobnie było z CD Projekt - też kiedyś nie widziano biznesu w facetach, którzy grają w gry :) Teraz to się zmieniło na plus.
-
Paweł: Czy planowana jest emisja akcji z prawem poboru w celu zwiększenia płynności spółki na NC?
Jakub Paczyński: Nie mam na ten moment planów emisji akcji. Pracujemy nad zwiększeniem płynności poprzez budowanie zaufania inwestorów do Kolejkowa i dobrą komunikacją.
-
Gość: W kwietniu przychód +74 %. Wzrost był spodziewany, bo jednak macie nową wystawę i to w stolicy. Ale jak ten wynik ma się do wcześniejszych prognoz spółki?
Jakub Paczyński: Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników finansowych Warszawy w kwietniu. Były one lepsze niż zakładane i pozwolą zrealizować prognozę na 2025 rok.
-
Ynwestor: "zmiana statutu w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego w ramach kapitału docelowego." Kiedy i na co planujecie emitować akcje? Z jakim rozwodnieniem muszą liczyć się obecni akcjonariusze?
Jakub Paczyński: Nie planujemy obecnie emisji akcji. Mamy ambitne plany rozwoju i chcemy zabezpieczyć ich finansowanie na przyszłość. Podwyższenie kapitału do 120000 akcji, czyli ok 10% obecnego kapitału zakładowego. Emisja akcji będzie możliwa przez 3 lata, a w razie jej niewykorzystania wygaśnie.
-
Gość: Poza otwarciem Warszawy widoczne są wzrosty na "starych" lokalizacjach (+32% przychodu r/r w I kw.). Co stało za tym wzrostem? Jak udało się tak poprawić przychody jeszcze przed otwarciem Warszawy?
Jakub Paczyński: Na taki wzrost pozytywnie wpłynęła czasowa wystawa “Miasto z Piernika” oraz okres ferii zimowych. Dopisała pogoda oraz dobrze przeprowadzone kampanie reklamowe.
-
Gość: Jakie były efekty finansowe i frekwencyjne otwarcia Kolejkowo Warszawa w kwietniu?
Jakub Paczyński: Widzimy istotny wzrost przychodów ze sprzedaży biletów i gadżetów, które zostały opublikowane raportem bieżącym. Warszawa mocno “dołożyła się” do tego wzrostu. Już teraz widzimy, że nowa lokalizacja może stać się najczęściej odwiedzaną ze wszystkich wystaw Kolejkowo.
-
Matek: Czy uruchomienie modelarni w Jeleniej Górze wpłynęło już na obniżenie kosztów operacyjnych w takim zakresie jak było to planowane? Czy jako obiekt osiągnęła już odzwiedzalność, którą zakładaliście?
Jakub Paczyński: Tak, modelarnia wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych, w ten sposób, że wytworzenie elementów makiet jest tańsze. W pierwszych 12 miesiącach modelarnię odwiedziło 22 tysiące osób. Planujemy odwiedzalność w 3 roku od otwarcia na 50-60 tysięcy.
-
AT: Czy na wystawie w Warszawie pracują doświadczeni modelarze przeniesieni z innych lokalizacji, czy zatrudniliście nowy zespół lokalnie? Czy zatrudnienie w całej spółce jest już na docelowym poziomie?
Jakub Paczyński: Wytwarzanie makiet scentralizowaliśmy w Jeleniej Górze. W poszczególnych lokalizacjach zatrudnieni modelarze mają przede wszystkim za zadanie naprawiać i dbać o ekspozycje. Jeżeli chodzi o czas budowy wystawy w Warszawie to byli to głównie pracownicy przeniesieni z Jeleniej Góry oraz kilka osób dobranych w Warszawie. Zatrudnienie w spółce jest na docelowym poziomie. Zwiększy się dopiero przy otwarciu nowych wystaw.
-
Gość: Jakie są główne cele strategiczne spółki na lata 2025–2026?
Jakub Paczyński: Na pozostałą część 2025 r. planujemy modernizację i unowocześnianie istniejących wystaw we Wrocławiu i Gliwicach. Na kolejny 2026 rok planujemy otwarcie parku z kolejkami na działce przylegającej do jeleniogórskiej modelarni, a także otwarcie kolejnej wystawy w nowej lokalizacji.
-
P4otr: Czy może Pan powiedzieć więcej o środkach pozyskanych z KPO? Na co zostaną przeznaczone?
Jakub Paczyński: Dotychczas otrzymaliśmy w ramach dotacji UE dofinansowanie na zakup nowoczesnych zestawów kolei miniaturowej oraz oprogramowania do sterowania z panelem dotykowym. Kwota dofinansowania wynosi 540000 zł, a wartość projektu 600000 zł. Przyznana dotacja wpisuje się w naszą strategię rozwoju.
-
Gość: Prognozy z 2024 r. nie dowieźliście. Czy obecnie podana prognoza tym razem będzie zrealizowana?
Jakub Paczyński: Zgadza się – w drugiej połowie 2024 r. skorygowaliśmy prognozy finansowe. Było to spowodowane wyłącznie przesunięciem terminu otwarcia nowej wystawy w Warszawie, co miało istotny wpływ na zakładane przychody. Dziś jednak możemy potwierdzić, że Kolejkowo Warszawa zostało już otwarte i działa zgodnie z założeniami operacyjnymi.
Otwarcie to eliminuje kluczową niepewność z poprzedniego okresu i tworzy solidną podstawę do realizacji prognoz finansowych na lata 2025 i 2026. Jesteśmy przekonani, że aktualne założenia są realistyczne i opierają się na stabilnej strukturze przychodowej oraz już zrealizowanych inwestycjach.
-
Gość: Jaką odwiedzalność zakładacie w Warszawie w 2025 r i 2026 r.?
Jakub Paczyński: Zakładamy 130-140 tys. odwiedzających w 2025 oraz 250-260 tys. w 2026.
-
Gość: Trójmiasto i Kraków - tam MUSICIE być. Po co czekać z otwarciem?
Sfinansujcie to kredytem celowym lub emisją.
Jakub Paczyński: To piękne miasta do miniaturyzacji, najprawdopodobniej w nich będziemy, ale jeszcze analizujemy najbardziej perspektywiczne realizacje.
-
Gość: Dzień dobry,
Czy planuje Pan w najbliższej przyszłości spieniężenie własnych udziałów przez ABB ? Pytam po okresie w którym nie może Pan sprzedawać akcji.
Jakub Paczyński: Ani ja ani żona nie planujemy sprzedaży akcji w najbliższym czasie.
-
Gość: Otwarcie Warszawy to ok. 7 mln zł. To będzie teraz amortyzowane? W jakim okresie?
Jakub Paczyński: Tak - amortyzujemy nowa lokalizację w Warszawie w rozbiciu na dwa środki trwałe, tj. makieta amortyzacja w okresie 5 lat i lokal amortyzowany w terminie 10 lat.
-
Paweł: Czy podniesienie kapitału docelowego jest dedykowane konkretnie pod dużych inwestorów, czy wchodzi w grę emisja dla dotychczasowych inwestorów (indywidualnych). Przy emisji akcji C, większość akcji było objętych przez akcjonariuszy serii B, więc jest popyt i szansa na objęcie przez indywidualnych.
Jakub Paczyński: Na ten moment nie mamy w planach emisji nowych akcji. W przypadku ewentualnej emisji będziemy rozważać dostępne opcje pozyskania finansowania. Mamy świadomość dużego zainteresowania spółką obecnych akcjonariuszy, co nas bardzo cieszy i uznajemy za wyraz dużego zaufania inwestorów do Kolejkowa.
-
Gość: Witam, czy park zewnętrzny to dobrze przemyślany pomysł ? Jest to pójście w nową dziedzinę i myślę że wiąże się z wieloma wyzwaniami (pogoda, większa obsługa, infrastruktura itd). Czy nie lepiej przeznaczyć czas i pieniądze na dalszy rozwój przez następne lokalizację ?
Jakub Paczyński: Budowa parku zewnętrznego jest zupełnie nową koncepcją i oczywiście wiąże się z ryzykiem. W pierwszym etapie park będzie budowany powoli z ograniczonym budżetem. Dopiero po “nauczeniu się “ modelu biznesowego Kolejkowo zainwestuje większe środki i zaplanuje rozwój. Tego typu parki cieszą się popularnością na zachodzie. Jest więc również szansa na sukces w Polsce. Budowa parku nie będzie angażowała obecnych pracowników i modelarzy. Nie wpłynie na rozwój podstawowej działalności wystawowej spółki.
-
Gość: Jakie przesłanki są za parkiem zewnętrznym i czy podjęli Państwo już jakieś przygotowania ?
Jakub Paczyński: Tego typu parki cieszą się popularnością na zachodzie, więc jest też szansa, że spodobają się Polakom. Tematycznie tego typu park jest związany z obecną główną działalnością Kolejkowa co wpłynie też na łatwość rozreklamowania i przekonania odbiorców do atrakcji. Obecnie jesteśmy na etapie wewnętrznych projektów zagospodarowania terenu. Do końca roku chcielibyśmy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę.
-
Gość: Pytania: 1. Jakie inicjatywy przewiduje spółka celem zwiększenia udziału zysków z tytułu sprzedaży gadżetów itp.? 2. Z jaką częstotliwością spółka planuje otwierać nowe wystawy stałe?
Jakub Paczyński: 1. Wprowadzamy nowe towary, lepiej analizujemy zachowania klientów, wprowadziliśmy nowy system sprzedaży gadżetów, promocje oraz zwiększamy też możliwości zakupowe dzięki otwarciu Kolejkowa w Warszawie (niektóre towary były dla nas niedostępne ze względu na MOQ) 2. Planujemy otwierać jedną lokalizację rocznie.
-
Gosc: Czy poprzez grupę na Facebooku planuje Pan informować o wszystkich wynikach i komunikatach spółki czy tylko wybranymi przez Pana lub osoby zajmujące się grupa ? Pytam ponieważ jestem uczestnikiem grupy i nie wiem czy muszę sprawdzać osobno stronę kolejkowa.
Jakub Paczyński: Grupa na Facebooku powstała już dawno temu i chcemy ją dalej utrzymać. Widzimy potrzebę bezpośredniego kontaktu inwestorów z zarządem. Przekazuję na niej ważne informacje, które oczywiście w pierwszej kolejności publikowane są w obowiązkowych kanałach EBI oraz ESPI. Zachęcamy również do odwiedzania sekcji relacji inwestorskich na naszej stronie www, gdzie na bieżąco zamieszczamy wszystkie informacje o spółce.
-
Gosc: Witam czy jest w planach przedstawianie wyników podzielonych na poszczególne lokalizację ? Czy prowadzą państwo takie porównania ? Jeżeli tak czy mógłby Pan przedstawić mniej więcej podział procentowy przychodów na lokalizację ?
Jakub Paczyński: W przestrzeni medialnej co jakiś czas pojawiają się informację o odwiedzalności poszczególnych lokalizacji. Obecnie jednak nie mamy w planach publikowania informacji o wynikach poszczególnych wystaw, gdyż mogłyby to być cenne informacje dla naszej konkurencji.
-
Gosc: Interesuje mnie kwestia zarządzania i rozwoju każdej z lokalizacji. Jak to teraz wygląda ? Wszystko jest zarządzane z centrali ? Czy może spółka postawiła bardziej na kontrolę i rozwój lokalny, a z centrali tylko zarządzanie i nakreślenie ram ?
Jakub Paczyński: Każda z lokalizacji ma dosyć dużą swobodę współpracy z lokalnymi z podmiotami turystycznymi, samorządowymi i marketingowymi. Od danej lokalizacji zależy też częściowo sposób obsługi klienta, utrzymanie makiet i obiektu w dobrej kondycji. Od centrali głównie: marketing i PR, planowanie rozbudowy makiet. Podsumowując postawiliśmy na rozwój lokalny i kontrolę. Centrala pilnuje nadaje kierunek rozwoju.
-
Gość: Dzień dobry. Gdzie widzi Pan Kolejkowo za 25 lat?
Jakub Paczyński: Chciałbym aby moje dzieci prowadziły Kolejkowo za 25 lat, a obecni odwiedzający przyprowadzali dzieci i wnuki do Kolejkowa, dobrze się razem bawiąc i wspominając miłe chwile.
-
Gość: W dokumencie ofertowym z maja 2024 r. spółka prognozowała 4,5 mln zysku już w 2024 roku. Z czego wynikało obniżenie prognozy? Jak Pan ocenia szansę na realizację prognozy na obecny rok?
Jakub Paczyński: Tak - w drugiej połowie 2024 r. skorygowaliśmy prognozy finansowe. Było to spowodowane wyłącznie przesunięciem terminu otwarcia nowej wystawy w Warszawie, co miało istotny wpływ na zakładane przychody oraz zysk netto. Dziś jednak możemy potwierdzić, że Kolejkowo Warszawa zostało już otwarte i działa zgodnie z założeniami operacyjnymi.
Otwarcie to eliminuje kluczową niepewność z poprzedniego okresu i tworzy solidną podstawę do realizacji prognoz finansowych na lata 2025 i 2026.
-
Gosc: Czy mają Państwo jakieś patenty na technologię stosowaną w Kolejkowie ? Czy osoby które wykonują makiety i sprawiają że pociągi i auta jeżdżą są jakoś zabezpieczone że mamy pewność że będą robić to też w przyszłości ? Czy ciężko o specjalistów w tej branży ?
Pozdrawiam
Jakub Paczyński: Posiadamy patent na znak słowno graficzny oraz patent chroniący słowo “Kolejkowo”. Do rozwiązań technicznych, do wytworzonych elementów makiet jak i elementów graficznych posiadamy prawa autorskie. Wiedzę na temat poruszania się pociągów czy samochodów, sterowania oświetleniem posiada kilku pracowników Kolejkowa oraz jest scyfryzowana w bazie wiedzy spółki. Do końca roku zamierzamy wprowadzić AI do serwisowania makiet co uczyni, że większość napraw i serwisów będzie mogła być dokonywana przez mniej doświadczonych pracowników.
-
Gość: Mam pytanie co do uprawnienia do emisji akcji, które ma być głosowane na WZA. Rozumiem, że na ten moment nie ma takich planów, ale hipotetycznie chodzi bardziej o to, żeby w razie potrzeby sprzedać akcje np. funduszom inwestycyjnym i pozyskać w ten sposób kapitał na budowę nowej lokalizacji? Czy potencjalnie jest możliwa jakaś inna transakcja, np. pozyskanie nowej lokalizacji w zamian za udziały? Nie pytam o konkretne plany, ale o wizję jaką Pan ma teraz w głowie
Jakub Paczyński: Dokładnie - na ten moment nie mamy planów emisji akcji, ale chodzi nam o zabezpieczenie finansowania rozwoju np. poprzez pozyskanie finansowania od inwestorów. Potencjalnie istnieje również możliwość przejęcia nowej lokalizacji w zamian za udziały, ale do tego wymagane będzie "klasyczne" podwyższenie kapitału zakładowego podejmowane przez WZA.
-
Gość: Co rośnie szybciej w Polsce - liczba nowych atrakcji turystycznych czy wydatki turystów?
Jakub Paczyński: Zgodnie z analizą rynku turystycznego Banku Pekao, w Polsce liczba turystów rośnie w dwucyfrowym tempie i przebiła szczyt z przed okresu pandemii. W oczywisty sposób wpływa to na wzrost wydatków turystów. Z drugiej strony liczba atrakcji turystycznych w kraju nie jest jeszcze tak wysoka jak na Zachodzie Europy czy czeskiej Pradze, dlatego w naszym kraju jest jeszcze duży potencjał do powstawania nowych lokalizacji.
-
Gość: Jakie działania marketingowe planujecie aby zwiększyć rozpoznawalność wystawy w Warszawie?
Jakub Paczyński: Już dwa tygodnie przed otwarciem rozpoczęliśmy działania marketingowe. Zaprosiliśmy ponad 30 znanych influencerów z 50-500 tysiącami obserwujących, byliśmy w telewizjach śniadaniowych, w większości ogólnopolskich stacji radiowych. Prowadzimy kampanię w Internecie z milionami odsłon i przede wszystkim dbamy o zadowolenie odwiedzających.
-
Gość: Czy istnieją podobne firmy do Kolejkowa w innych krajach?
Jakub Paczyński: Istnieją wystawy makiet kolejowych. Najbardziej znana jest w Hamburgu, którą odwiedza ponad 1 mln gości rocznie, jednak nie słyszałem nigdy o sieci takich wystaw. Kolejkowo jest pod tym względem wyjątkowe.
-
Gość: Skoro Warszawa tak dobrze się otworzyła to czy istnieje szansa na przebicie prognozy na ten rok?
Jakub Paczyński: Na ten moment skupiamy się na realizacji obecnych prognoz finansowych. Więcej na temat wykonania prognoz będziemy mogli powiedzieć po publikacji raportu kwartalnego za II kwartał.
-
Gość: W poprzednich latach wspominał Pan, że Miasto z Piastu zawita także do Gliwic. Dlaczego jednak się to nie udało?
Jakub Paczyński: Widzimy, że Miasto z Piasku nie wpływa na wyniki finansowe we Wrocławiu tak jak zakładaliśmy, czyli tak jak Miasto z Piernika. Planujemy inną wystawę czasową w miejsce Miasta z Piasku.
-
Gość: Jak wygląda struktura organizacyjna? Czy każdy oddział ma swojego 'dyrektora' czy Pan sam nad wszystkim czuwa?
Jakub Paczyński: Każdy oddział ma swojego managera, który zarządza daną wystawą. W firmie są też dyrektorzy odpowiedzialni za konkretny dział. Taką dużą organizacją z wystawami w całej Polsce nie byłbym w stanie sam efektywnie zarządzać.
-
Gość: Kiedy rozpocznie się budowa makiet na kolejną planowaną wystawę?
Jakub Paczyński: Po wyborze lokalizacji, najprawdopodobniej pod koniec 2025 lub na początku 2026 roku.
-
Gość: Czy do spółki spływają oferty najmu lokali pod przyszłe wystawy?
Jakub Paczyński: Tak, wpływają już oferty najmu lokali.
-
Gość: jaka jest średnia cena biletu? czy ceny różnią się w zależności od lokalizacji?
Jakub Paczyński: Średnia cena wynosi ok. 38 zł. Ceny biletów w Warszawie są wyższe niż w innych lokalizacjach.
-
Gość: Czy plan otwarcia kolejnej wystawy w drugiej połowie 2026 to nie zbyt ambitny cel? Budowa makiet, poszukiwanie lokalu, jego adaptacja...
Jakub Paczyński: Makietę w Warszawie otworzyliśmy w 10 miesięcy od przejęcia lokalu. Po otwarciu modelarni i przy obecnym doświadczeniu nowa lokalizacja na koniec 2026 roku jest realna.
-
Gość: Ile osób odwiedziło wystawę w Warszawie w miesiącu maju?
Jakub Paczyński: Nowa wystawa w Warszawie w maju cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Zgodnie z obecną polityką informacyjną nie podajemy konkretnych danych o liczbie odwiedzających wystawy.
-
Gość: Nad czym aktualnie pracuje modelarnia?
Jakub Paczyński: Modelarnia pracuje nad nowymi częściami makiet: do Gliwic m.in. powstanie gliwicka Palmiarnia wraz otoczeniem, do wrocławskiego Kolejkowa tworzymy most piaskowy, budynki nad Odrą oraz wrocławskie ZOO,
-
Gość: Ile spółka planuje wydać w pierwszym etapie na park z dużymi kolejkami w Jeleniej Górze?
Jakub Paczyński: W pierwszym etapie planujemy wydać przyznane dofinansowanie UE z KPO w wysokości 540 tys. zł. Ponadto na zagospodarowanie terenu chcemy przeznaczyć ok. 500 tys. zł.
-
Jakub Paczyński: Dziękujemy za udział w czacie. Zespół Kolejkowa pozostaje do Państwa dyspozycji - chętnie odpowiemy na dodatkowe pytania.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.