-
Moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z Sylwestrem Strużyną, prezesem zarządu Bio Planet. Podczas wirtualnego spotkania z inwestorami prezes zaprezentuje wyniki finansowe za rok finansowy 2023, opowie o najważniejszych wydarzeniach mających wpływ na finanse spółki oraz podsumuje największe sukcesy i szanse dla dalszego rozwoju Bio Planet SA.
-
Moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
Moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg prezentacji i czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
Moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać po prezentacji wideo. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Alek: Jaki jest stosunek procentowy we wpływie na obniżenie zysku - jak wpłynęła na to presja płacowa, kosztu ZUS, odsetki od kredytów i inne.
Sylwester Strużyna: W 2023 r. przychody wzrosły o 26 %; natomiast wynagrodzenia i ZUS wzrosły o 31 % - tak więc przekroczyły wzrost przychodów.
Koszty finansowe wrosły o 24 %; zaś wartościowo o 420 tysięcy PLN.
-
GPW: Czy dynamika przychodów się utrzyma w 2024?
Sylwester Strużyna: Dynamika przychodów będzie mniejsza. Po pierwszym kwartale jest to około 12 % w stosunku do pierwszego kwartału 2023 r. Spodziewamy się zbliżonego wzrostu w całym 2024 r. (inflacja cen bio żywności praktycznie wygasła).
-
Gość: Czy wzrost przychodów na poziomie 12 proc. r/r w I kwartale to zadowalający wynik? Jest pole do przyspieszenia?
Sylwester Strużyna: W 2023 r. pracowaliśmy przede wszystkim nad zwiększeniem skali działalności i wzrostem przychodów; w 2024 roku chcemy bardziej skoncentrować się na efektywności kosztów; stąd będziemy podnosić minima logistyczne, aby poprawić efektywność pracy magazynu i osiągać rentowność; dlatego nie spodziewam się przyspieszenia wzrostu sprzedaży.
-
Gość: Witam, pytanie o pozycję “koszty”. Co w 2023 r. urosło tu najmocniej?
Sylwester Strużyna: W 2023 r. najbardziej rosły koszty usług obcych i wynagrodzeń (29 % / 30 %); istotny był też wzrost kosztów materiałów i energii (28 %).
-
Gość: Jak układa się współpraca z Krychowiakiem? Czy po zakończeniu kariery uaktywnił się bardziej?
Sylwester Strużyna: Produkujemy markę BioGol. Grzegorz Krychowiak ciągle jest aktywnym piłkarzem (Arabia Saudyjska). W Radzie Nadzorczej Bio Planet zasiada brat Grzegorza - Krzysztof Krychowiak, z którym współpraca układa się wzorcowo.
-
CRJ76: Zmiany procentowe rzędu 50-60 proc. r/r wyglądają okazale, ale w wartościach nominalnych to relatywnie małe kwoty. W takim biznesie zysk netto nadal nie może przekroczyć poziomu 1 mln zł. Co musi się wydarzyć, żeby wyniki wróciły do tych z okresu pandemii?
Sylwester Strużyna: Rentowność netto poniżej 1,0 % jest niesatysfakcjonująca. Obecnie wdrażamy program poprawy efektywności pracy pracowników magazynu (zarówno zatrudnionych na umowę o pracę; jak również uwidocznionych w usługach obcych - agencje pracy). Efekty powinny być wyraźnie widoczne w kolejnych kwartałach.
-
CRJ76: Ile środków brakuje do ukończenia i uruchomienia nowego zakładu konfekcjonowania?
Sylwester Strużyna: Do ukończenia nowoczesnych zakładów konfekcjonowania potrzeba około 16 mln zł. Zakładam zgromadzenie około 5-8 mln zł z zysków netto; pozostałe środki zgromadzimy albo poprzez kredyt bankowy (inwestycyjny) - jeżeli obniżą się stopy procentowe. Cały czas rozważamy także niewielką emisję akcji - ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły - aby móc realnie zastanowić się nad emisją akcji najpierw powinniśmy dzięki dobrym wynikom doprowadzić do zdecydowanej poprawy kursu naszych akcji na GPW.
-
Gość: Rentowność jest symboliczna. Da się tu coś zrobić? Jaki macie plan na poprawę w tym zakresie?
Sylwester Strużyna: Przede wszystkim musimy poprawić stosunek kosztów do przychodów; w tym poprawić efektywność pracy magazynu (o czym już częściowo pisałem).
-
Ania: Jak duża będzie emisja akcji, którą zasygnalizował Pan w liście do akcjonariuszy?
Sylwester Strużyna: Nie mamy tutaj konkretnych planów, ale nie planujemy istotnego rozwadniania akcjonariuszy. Pamiętajmy, że w IV q 2021 r. przeprowadziliśmy emisję przy cenie emisyjnej 28,00 zł i dopóki nie zaistnieją warunki do przeprowadzenia nowej emisji zdecydowanie powyżej tej wartości nie będziemy planować żadnej emisji akcji.
-
GOŚĆ: Kiedy przestaniecie płacić amortyzację Natura Venny?
Sylwester Strużyna: Spłata transakcji (43.000 EUR miesięcznie - zostało nam jeszcze 21 miesięcy) będzie realizowana do stycznia 2026 r. Natomiast amortyzacja znaków towarowych kupionych od NaturaVeny (NaturaVena, Vitaliana, Paliwo dla aktywnych i inne) jest rozpisana na 5 lat i rozpoczęła się w styczniu 2023 r. i zakończy się w grudniu 2027 roku.
-
Gość: Co się mieści w kategorii “usługi obce”, które w 2023 r. urosły aż do 35 mln zł?
Sylwester Strużyna: Usługi obce - największe pozycje to koszty transportu (przywożenia i wywożenia towarów) oraz koszty agencji pracy (magazynierzy). Ta druga pozycja istotnie wzrosła i nad nią musimy intensywnie pracować.
-
Gość: Na czym polega ryzyko wojny w Ukrainie, która jest dostawcą surowców ekologicznych do UE? Jeśli tamtejszy konflikt obejmie kolejne obszary rolnicze, to będzie wam łatwiej plasować własne produkty w regionie, czy może sami będziecie mieli problem z dostawami z Ukrainy?
Sylwester Strużyna: Gdyby wojna przesunęła się na rolnicze obszary Ukrainy (np. region Połtawy czy Odessy) wówczas trudniej byłoby kupować surowce ekologiczne z Ukrainy - np. kaszę jaglaną; płatki owsiane. Podrożałby także słonecznik, olej rzepakowy czy słonecznikowy. Obecnie praktycznie nie sprzedajemy towarów na Ukrainie, ale korzystamy z surowców pochodzenia ukraińskiego.
-
Gość: Dlaczego otwarcie nowego zakładu przewidywane jest dopiero w 2026?
Sylwester Strużyna: Przy obecnych wysokich kosztach odsetek od kredytów nie chcemy zwiększać zadłużenia bankowego. Mamy 33,5 mln zł kredytów bankowych oraz ponad 5 mln zobowiązań za zakupione aktywa NaturaVeny i Smaku Natury. Dokończenie budowy wymaga zgromadzenia istotnych środków. W 2026 r. łatwiej będzie nam budować, gdyż znikną bieżące spłaty rat miesięcznych do NaturaVeny.
-
Remi: Czy spółka planuje emisję akcji na dokończenie inwestycji w zakład konfekcjonowania?
Sylwester Strużyna: Jeżeli możliwa do uzyskania cena emisyjna będzie satysfakcjonująca rozważymy przeprowadzenie niewielkiej emisji akcji, aby uniknąć powiększania zadłużenia kredytowego w bankach.
-
Ophelia: Jak zapatruje się Pan na postawę konsumentach wobec żywności ekologicznej na przyszłe lata?
Sylwester Strużyna: W Azji i w Ameryce ciągle widoczny jest bardzo silny trend wzrostowy żywności ekologicznej. W Europie trend wzrostowy zahamował w latach 2021-2022 w związku ze spadkiem optymizmu konsumentów. W 2024 r. zauważamy ponowny wzrost optymizmu konsumentów i powrót do wzrostów rynku. W Polsce bio żywność to nadal zaledwie 0,5 % rynku spożywczego, podczas gdy w Europie Zachodniej jest to z reguły kilka lub kilkanaście procent rynku spożywczego - tak więc mamy bardzo dużą przestrzeń do wzrostów.
-
Gość: Jaka jest długoterminowa wizja zarządu dotycząca rozwoju rynku ekologicznego w Polsce?
Sylwester Strużyna: Zakładamy, że w ciągu kilku lat rynek polski powinien osiągnąć co najmniej 1 % całego rynku żywności w Polsce, co będzie oznaczać jego wzrost o 100 %.
-
Zbych: Miało być dobrze wyszło jak zwykle - Jakie są realne powody niższego od oczekiwań zysku?
Sylwester Strużyna: W naszej lokalizacji funkcjonuje bardzo duża magazynów i centrów logistycznych - stąd w magazynach występuje duża presja płacowa. Obecnie przy bardzo wysokich przychodach ze sprzedaży musimy zadbać o większą wydajność magazynierów - także poprzez zwiększanie minimów logistycznych dla sklepów, tak aby jeden magazynier mógł składać towar o większej wartości. Poprawa efektywności magazynu jest kluczowym wyzwaniem dla Zarządu na lata 2024-2025.
-
Ophelia: Jaki jest plan na 2024 rok? Jaki zysk netto przewidujecie?
Sylwester Strużyna: Przychody zwiększymy zapewne około 10 - 12 %. Zakładamy poprawę zysku netto, ale dużo zależy w tym zakresie także od kursu EUR, poziomu stóp procentowych oraz optymizmu konsumentów.
-
GOŚĆ: Czy są jeszcze jakieś podmioty na rynku, które warto przejąć? Można jeszcze prowadzić konsolidacje?
Sylwester Strużyna: Najciekawszym podmiotem jest oczywiście Eko-Wital; niemniej obecnie musimy skoncentrować się na poprawie rentowności. Spółka ma dość duże zadłużenie i obecnie nie planujemy przejęć, bardziej chcemy skoncentrować się na poprawie rentowności oraz na dokończeniu zaczętej budowy - tj. na uruchomienie nowoczesnych zakładów konfekcjonowania. Małe podmioty, które mogłyby być potencjalnymi celami przejęć mają bardzo wygórowane oczekiwania cenowe, tak więc nie widzę obecnie sensu ich przejmowania.
-
Sylwester Strużyna: Serdecznie dziękujemy za udział w czacie i zapraszamy do śledzenia naszej Spółki za pomocą strony internetowej oraz oficjalnych komunikatów giełdowych. Zachęcam do zdrowego odżywiania oraz zapraszam za rok!
-
Moderator: Ja również ze swojej strony dziękuję za zadane pytania i zapraszam na kolejne czaty.