PARTNER SERWISU
tdvibhgu
En

En

Ostatnie 10 wpisów
Wiesz, w tym roku inna firma z bananowej giełdy, LPP, o 1,5x większej kapitalizacji, potrafiła spaść o 35% ze względu na bzdurny artykuł.

Jaka ta GPW to jest straszliwy banan. Jakieś bzdury wyssane z palca i taki spadek. O jakim reżyserze W3 mowa? Kondrad Tomaszkiewicz? Przecież on odszedł ze studia na początku 2021 roku, zaraz po nieudanej premierze CP2077. ( polygamia.pl/rezyser-wiedzmina... ). On był też drugim reżyserem CP2077 i szefem jego produkcji, ale Całe widmo wolności, które przeciez było świetnie zrobione również pod względem fabularnym , było robione już bez niego. Właściwie rzecz biorąc, to koleś odszedł w momencie kiedy CD-Projekt był na samym dnie, wszystko co dobre w firmie stało się już bez niego. Patrząc jak to wszystko się potoczyło i artykuły prasowe, równie dobrze facet mógł być współodpowiedzialny za poczatkową porażkę CP2077, poprzez tworzenie toksycznej atmosfery, która nie pomagała nikomu w pracy.

I że zmiana silinka z Red Engine na Unreal 5 to przez to , że ludzie odeszli? Po pierwsze, to o tym, że Red Engine jest nieefektywny mówiło się jeszcze podczas prac nad CP2077, skopana gra tylko przyśpieszyła ten proces. A fakt, że wdrożenie nawet dobrych nowych pracownikow-programistów w Red Engine mogło trwać zbyt długo, byłby również naturalnym powodem decyzji o przejściu na U5, jeżeli spółka miała się rozwijać w szybkim tempie i zatrudniać nowe osoby. Co było ok przy produckji jednej gry mogło nie być ok przy przejściu na następny poziom i równoległymi pracami nad 2-3 tytułami.

Bzdury o inkluzywności i innych bajuchach pomijam. To Polskie studio, nikt tu nie będzie na siłę bawić się w jakąś inkluzywność.

Nie jest bez sensu, a tobie chyba się pomylił teaser z trailerem. Pełnoprawny trailer dopiero w 2025 - tak - zapewne okres czerwiec-jesień 2025. Ale teaser to co innego, to jest coś co wypuszcza się 2-2,5 roku przed premierą dużego tytułu (tak było z W3, z Cyberpunk w ogóle zaszaleli i wypuścili teaser prawie 8 lat przed ostateczną premierą, co nie miało w ogóle sensu). Byłoby bardzo dziwne jakby nic nie wypuścili w tym roku.

Bergman napisał(a):


Ty widzę co miesiąc pokazujesz inne fakty i inne wyliczenia.

Napisałęm "liczę na sprzedaż taką jak Contraband". Co w tym złego, że miałem nadzieję, że bazując na tym co widzę liczyłem na taką sprzedaż w pozytywnym scenariuszu? Ok, nie wyszło. Według mnie było tak pewnie z 75% tego (około 200k, 180k za grudzień + 5 dni stycznia - szczegóły poniżej). Przyznaję, że tutaj miałem zbyt optymistyczne nadzieje.

Bergman napisał(a):

Komunikat był o 250 tys. kopiach za 4 kwartał i to są fakty. Spółka nie komunikowała niczego o 200k kopiach. Podobnie jak nie było komunikatu o sprzedaży 300k między styczniem, a wrześniem. Podajesz jako fakty liczby, które sam wymyśliłeś, a których nigdy spółka nie raportowała.

200k wyliczyłem bazując na moich wyliczeniach Steam + wyliczeniach Zośki z Twittera co do konsol. Tłumaczyłem we wcześniejszych postach więc tam odsyłam. Natomiast 300k między styczniem a wrześniem zostało podane przez spółkę. Nie było tego bezpośrednio w ESPI, ale w raporcie za 2022 rok podali, że na dzień 31 grudnia 2022 sprzedali 1,2 miliona kopii. Stąd te 300 tysięcy.

Co do reszty wyliczeń:

Przyznaje bez bicia, że zakładając, że na konsole sprzedało się 100k egzemplarzy bazowałem na wpisach Zoffi z Twittera, które nie były poparte obliczeniami. Poprosiłem ją niedawno o dokładniejsze dane co do tych wyliczeń, i dostałem odpowiedź odmowną. Cóż, nauczka na przyszłość, trzeba będzie bardziej bazować na swoich wyliczeniach niż na ufaniu obcym z Twittera.

Niestety nie mam czasu studiować Exophase itp. i jak wyliczać sprzedaż na konsolach. Ale według mnie nie możesz liczyć przeliczników na Steam w ten sposób. Na początku przeliczniki były niższe i faktycznie mogły być w zakresie x45. Ale licząc przelicznik między 865k a 1 mln sprzedaży, wychodzi x60, czyli mamy mocną tendencję rosnącą. Zakładam, że w okresie między 1 mln a 1,5 mln ten współczynnik dalej trochę urósł i kształtował się w zakresie x60-65. Z tych wyliczeń wyszlo mi, że do 30.09.2023 faktycznie sprzedało się na konsole nie 100k, a około 165k (w tym w 2023 ok. 110k, czyli mamy 12k/miesiąc). Że sprzedaż na konsole jest zdecydowanie słabsza niż w okresie premier, założyłem, że obecnie sprzedawało się 7k/miesiąc. Wyliczam z w tym Epic i GOG, bo, nie oszukujmy się, sprzedaż tam to jakieś małe procenty.

Zakładając że w październiku, listopadzie i 1/6 grudnia (5 dni) sprzedawało się 30k/miesiąc (łącznie, z konsol, Steam itd.), mamy 65k do 5 grudnia. Dodajemy 6k z konsol do końca grudnia, i daje nam to 71k. Wynika z tego, że faktycznie na Steam mogło sprzedac się od 5 grudnia nie 200k, a 180k. Jest to jakieś 85-90 kopii na jeden komentarz. Ty pisałeś o x75-80, ja liczyłem na ponad x100, nie ukrywam. Myślę, że racja jest gdzieś po środku, i na tym zakończyłbym temat. Zobaczymy kiedy podadzą informację o przekroczeniu 2 mln kopii, wtedy będzie można wrócić do dalszej analizy.

Co do merytoryki - generalnie stoi za tobą jakaś merytoryka, i ok. Irytujące jest to, że wbijasz na forum spółki której nie masz i zaczynasz wyzywać ludzi od pyszałków. Po co? Natomiast u Voxa nie widać za bardzo merytoryki - przez pare stron forum mylił się podając złe dane, cały czas gadał o przeliczniku x50 po premierze coopa, i dalej tworzy bezsensowne posty, i to o dziwo w negatywnym i pozytywnym dla Render sensie - ostatnio podniecal się, że MD zaszedł na 44. miejsce kiedy gołym okiem widać było, że wystartowali jako pierwsi z promocją po Winter Sale, i stąd te wysokie miejsca. Z drugiej strony już męczy o wypadnięciu poza 100 (razem z chórkiem trolli na Bankierze), nie biorac pod uwagę, że jest bardzo dużo przecen i liczba komentarzy obecnie vs. liczba komentarzy podczas promocji w 2023 r. przed coopem to około x2,3-2,4 na korzyść obecnego okresu (tj. obecnie mamy 2,2-2,4 razy więcej komentarzy niż w 2023 r. na promocjach). Dalej uważam, że w rok spółka jest w stanie sprzedać ponad 800k kopii na Steam (szczególnie, że jeszcze mają wprowadzić bardziej rozwinięty tryb walki i bandytów, czego domagają się gracze w komentarzach) , i pewnie 150k na konsole po wprowadzneniu coopa (szczególnie jeżeli byliby w stanie zrobić crossplay między konsolami a PC). Dodając parę milionów z wersji VR jest według mnie szansa na 22-25 milionów zysku netto w rok. Przy takich zyskach wycena 160 mln zł jest niska, a na pewno nie wysoka.

Nawiasem, pomimo nawału promocji i sporej ilości ostatnio wydanych nowych gier, przyszedł weekend i Medieval obecnie znowu w Top 100 na Steam.

Vox napisał(a):
Gdybym ja kupił MD, na pewno chętnie bym skomentował jak mi się coop podoba... szczegolnie że długo na taką opcję czekałem.
też jestem graczem.

Aha, gdybyś ty. I na tym opierasz swoje tezy. Policzenie współczynników dla GH oraz dla MD (nawet dla najbardziej pesymistycznej wersji) pokazuje jednak coś innego.

Vox napisał(a):

Nie ma twardych danych o sprzedaży w samym grudniu. więc na podstawie jakich danych liczysz?

No wypisałem powyżej. 250k minus 60k. Okej, odejmijmy jeszcze 15k z konsol. Ale dodajemy 4 dni stycznia, plus sprzedało się trochę ponad 250k na 31 grudnia. No to łacznie niech będzie w miesiąc 05.12-05.01 190k kopii. To nam daje przelicznik x95.


Vox napisał(a):
przewidywanie przyszłości jest obarczone błędem. 50x to średnia branży.
jest lepiej, ale jestem pewien że jest mniej niż 100x. a na pewno dużo mniej niż 120x.
Skoro ESPI odnosi się do sprzedazy całkowitej, to sprzedaż całkowita wypadałoby przyjąć i wszystkie komentarze.
a nie pomijać te kupione w postaci kluczyków poza steam.

Tylko jak wykazałem powyżej, wcześniej jakoś ty i Bergman nie braliście pod uwagę sprzedaży w postaci kluczyków. Dopiero teraz bierzecie bo wam pasuje.


Vox napisał(a):
I zdjąć różowe okulary. Ja miałem takie na STA, i straciłem pieniądze.
teraz mam czarne.
wolę przeszacować w dół niż stracić...

Ja nie mam żadnych różowych okularów. Próbuję coś policzyć i jakkolwiek bym nie liczył, to wychodzi że sprzedaż jest okej. A jak się utrzyma to obecna cena akcji może być tanią. Ale też z perspektywy czasu widze, że niektórzy mieli rację ostrzegając przed słabą płynnością i tym, że podczas premiery niektórzy mogą chcieć wyjśc z pokładu. A w połączeniu ze słabą płynnością, jeżeli nie będzie efektu "wow", to mogą być spadki. No i tak się niestety stało, i popełniłem błąd nie przewidując tego. Ale teraz próbuję ocenić realnie możliwą sprzedaz. Wy natomiast usiłujecie przedstawić wszystko w czarnych barwach, i nie wiadomo co wami kieruje (a właściwie pewnie wiem - chęć kupna akcji, sam to zasugerowałeś). Przykro mi ze starty pieniędzy na STA, ale ta gra nigdy nie zapowiadała się na hit, więc nie wiem na co liczyłeś.

Vox napisał(a):
może i współczynnik wzrósł po premierze coop, do np 75-80x
ale jednak nie ma na to żadnych dowodów.
No oprócz masy wyliczeń, to nie ma żadnych, faktycznie.

1. Aha Vox, czyli teraz uwzględniasz liczby z komentarzami spoza Steam purchases...szkoda, że wcześniej tego nie powiedziałeś. Sam pisałeś na stronie 5 że bierzesz dane z gaminganalytics.

2. Jeszcze raz przypomnę: 13 grudnia na stronie 6. napisałeś "ostatnie doby to ok 80 komentarzy x 53 = 4240 kopii na dobę." No popatrzyłem na ostatnie 4 doby przed 13 grudnia na gaminganalytics (które pokazuje tylko komentarze od osób które kupiły grę na Steam), i wyszło 105 komentarzy na dobę. Jakbyś brał pod uwagę tez te spoza Steam jak teraz robisz, to by wyszło jeszcze więcej, pewnie 120 komentarzy/doba. Czyli raczej brałeś liczbę komentarzy tylko ze Steam bo ci pasowało, teraz natomiast liczysz również komentarze spoza Steam. Ty w ogóle rozumiesz różnicę czy gadam do ściany?

3. Twój kolega Bergman teraz też się teraz chełpi "niektórym udało się mocno przeszacować (absurdy typu przelicznik razy 100-120 na czas coop)" . A przecież licząc komentarze ze Steam purchases, to wychodzi przelicznik x98-100. Kolega Bergman też teraz może powiedzieć, że chodziło mu o liczenie wszystkich komentarzy, również spoza Steam purchases. Szkoda tylko , że na stronie 8 tego wątku, 19 grudnia, napisał "Zaledwie 1100 komentarzy na Steam od czasu premiery multiplayera to wynik całkiem przeciętny". No i sprawdziłem - te jego 1100 komentarzy to liczba komentarzy tylko ze Steam Purchases, czyli tylko tych, dla których po coopie mamy przelicznik x98-100.

4. Czyli podsumowując: obaj jak trzeba było zaniżać liczbę komentarzy to podawaliście tylko Steam Purchases. Jak teraz trzeba zawyżać liczbę komentarzy pod waszą tezę, to liczycie reviews uwzględniając również te spoza Steam Purchases. Oszukiwanie i kłamanie, tyle mam do powiedzenia.

5. Nawet jak policzymy te komentarze spoza Steam jak ty to teraz robisz (co jest kombinowaniem i zaprzeczaniem temu co przedtem ty i Bergman pisaliście) to wychodzi za grudzień i tak współczynnik x80, a nie x64 (190k/2381). A ty gadałeś bzdury przez strony 5-7 o współczynniku x50.

6. "30 tys sztuk sprzedanych na konsolach w okresie kwartału." - nie ma mowy, że się obecnie tyle sprzedało na konsole w 4 kwartale, może połowa z tego, czyli 10-15k. Medieval sprzedawał się nieźle na poczatku na premierze na nowe konsole w 2022 roku, oraz trochę po premierze na stare konsole w 2023. W 4. kwartale sprzedaż nie była już tak wysoka. Była również tylko jedna obniżka.

7. "Nie rozumiem skąd założenie że ludzie po premierze co-op mniej chętnie komentują... powinni komentować tak samo lub chętniej." Bo tak wynika z wyliczeń , i dla MD i dla GH. Masa ludzi gra w coopa "na doczepkę", szczególnie np. dziewczyny/żony (a w MD gra sporo płci pięknej sądząc po komentarzach na Youtube typu "będziemy grać z żoną" itp.). Oni nie bawią się w komentowanie gierek na Steam.


Vox, no i znowu jedynie pokazujesz, że albo nie wiesz o czym mówisz, albo jesteś trolem spadkowym a ja się tobie daję trolować.

Co ty w ogóle liczysz? Liczbę komentarzy od 30.09? Przecież cała polemika i 5 stron wątku było o współczynnikach jakie ma MD po premierze Coopa, a ty mi wyskakujesz z 30.09, i jeszcze linki do raportów wysyłasz... W pierwsze 9 miesięcy sprzedało się 300k kopii MD. Licząc, że 10-15% poszło na konsole, mamy 255-270k na Steam. Patrząc na gaminganalitics sprzedaż przez cały 2023 na Steam była równomierna. Wychodzi 30k kopii na miesiąc na Steam. Czyli zostaje >190k za grudzień. Doliczam parę tysięcy za pierwsze 4 dni stycznia, i mamy 200k.

Pozatym, skąd ty bierzesz te liczby w ogóle? Zawsze sam odnosiłeś się do gaminganalytics a ten pokazuje 1999 reviews od 05.12, do 04.01oraz 2600 revievs od 30.09 do 31.12. Teraz nagle gaminganalytics ci się nie podoba. No dobra, to patrzę na Steam na stronę (link poniżej) i nawet jak policzę reviews za październik-listopad-grudzień to wychodzi 2689, a nie 3400. Natomiast za cały grudzień Steam pokazuje 1934 reviews, co nam daje współczynnik x98 (190k/1934).


store.steampowered.com/app/112...

Wytłumaczysz mi o co ci chodzi?

Bergman i Vox, przez takich jak wy odechciewa się w ogóle być członkiem społeczności tutaj. Jest tu parę osób (Aircanada15, Utnapisztim), które były sceptykami w sprawie MD, ale wypowiadały się obiektywnie i merytorycznie, tonując tych którzy według nich za bardzo odlatywali. Natomiast to co wy wypisujecie i jak kłamiecie i przeinaczacie fakty, woła o pomstę do nieba. Zresztą widać, że te same bzdury są wypisywane na wątkach Bankiera, prawdopodobnie przez was, tylko tutaj próbujecie jeszcze zachować pozory kultury, tam już nie trzeba i tego nie robicie.

Fakty są takie: od 05.12 (pierwszy cały dzień na promocji) do 04.01 sprzedało się ok. 200k kopii. Wg Gaminganalytics ilośc komentarzy w tym czasie: 29620 - 27621 = 1999. Równiuteńko x100 kopii/komentarz.

Natomiast co wy teraz wypisujcie za bzdury? Zacznijmy od wypowiedzi Vox: pysznisz się pisząc „70 kopii na recenzję (a niektórzy bajali tu o ponad 100)”

a) Skąd ty wziąłeś te x70? Bierzesz pod uwagę rownież komentarze spoza Steam dostępne na Steamdb? Przecież to jakaś głupota. Steam w statystykach i Gaminganalytics uwzględniają tylko komentarze ze Steam. Zawsze w tym kontekście były tutaj na wątku rozmowy, sam podałeś liczbę „80 komentarzy x 53 = 4240 kopii na dobę.” w poście z 13 grudnia. Zerknąłem na gaminganalytics (z którego jak sam przyznałeś, tez korzystasz) i widać że też mówiłeś cały czas o komentarzach tylko ze Steam. Więc skąd x70, czemu kłamiesz? A może bierzesz pod uwagę poprzednie miesiące? Przecież cały czas w tym wątku kłóciliśmy się o stosunek kopie/komentarz po Coopie, a nie to co było przedtem

b) Na 5 stronie wątku zostałeś dwa razy przyłapany przeze mnie już wtedy na pomyłkach na niekorzyść MD. Dodatkowo pisałeś tam parę razy o liczbie x50 jako stosunek kopie/komentarz. Oraz pisałeś, że MD sprzedaje 30% tego co Green Hell. Teraz okazało się, że stosunek przez pierwszy miesiąc to 200k/350k = 57%. Czyli dokładnie tyle ile ja pisałem na stronie 5. Nie miałeś racji, pomyliłeś się o 100% i masz czelność teraz gadać o bajaniu o x100, kiedy ten stosunek kopia/komentarz = x100 właśnie miał miejsce?

c) Na 6. Stronie te same bzdury – że sprzedaż MD to 35% sprzedaży GH, że x53 kopie/komentarz. Nie miałeś racji.

d) Na 7. Stronie znowu bajanie o liczbie x50 jako stosunku kopie/komentarz. I przyznanie się do tego, że jak cena zjedzie do 120 zł to sam rozważysz kupno (i tu chyba wiemy dlaczego tak usilnie kłamiesz i naganiasz na spadki)


Teraz Bergman. Następny co się pomylił i wyśmiewał innych,a teraz pyszni się, że niby miał rację.

a) Uaktywniłeś się na 7 stronie wątku: porównywanie MD do Invincible (gdzie Rzym,gdzie Krym). Pisanie „Jeżeli w Medieval premierowy przelicznik komentarzy na Steam oscyluje w okolicach x75-x80 to już będzie szczyt.” , czyli też się pomyliłeś.

b) 8 strona, drugi post: długi wywód o tym, że niemożliwe, że premierowy przelicznik kopie/komentarze na Steam to x120, kiedy okazało się, że wcale nie było od tego daleko. Przywołujesz jakieś statystki, że niby przelicznik MD to x47. Niby skąd? Do końca września sprzedało się 1,5 mln kopii, w tym ok. 1,4 mln na Steam. Gaminganalytics pokazuje na 30.09 liczbę 22670 reviews. Jest to współczynnik x61,a nie x47. Zresztą jakie to miało znaczenie, skoro GH pokazał, że po wyjściu Coopa współczynnik ostro skacze do góry...

c) Obecnie pysznisz się jaka to była łatwa spółka do oszacowania i piszesz: „Bodaj najłatwiejsza spółka do oszacowania w całym sektorze, ale i tak niektórym udało się mocno przeszacować (absurdy typu przelicznik razy 100-120 na czas coop).” No ale przeciez mamy przelicznik x100, więc to ty nie miałeś racji.

O rany, lubisz się czepiać co nie, Big? ;) Wiadome że Playway zarobi o wiele więcej niż Render, faktycznie dokonałem małego skrótu myślowego, więc przepraszam jeżeli kogoś wprowadziłem w błąd. Ale porównałem kapitalizacje więc myślałem że będzie zrozumiałe. Na moment pisania posta Playway był wyceniany 15 razy drożej niż Render. Na ile sukces HF2 pozwoli im zejść z c/z? Do 12? Równie dobrze może tak być na Render, a może i sporo lepiej. Jednak według piszących tutaj na wątku premiera HF2 to oszałamiający sukces, a premiera MD była słaba.

Tak, tak, wiem, mają w pipeline inne tytuły. Od 4 lat przewija się temat tego ile to gier w pipeline Playwaya jest kandydatami na sukces na miarę HF i CMS. Wiele z nich już zostało wydanych i wielkich sukcesów nie było. Oczywiście, coś może zaskoczy. Ale szansa na to może być równie dobrze taka sama jak to, że żadna gierka nie powtórzy nawet (małego) sukcesu Contraband w przyszłym roku.

I podkreślam, nie chodzi mi o to żeby dyskredytować Playway. Wiem jakie ta spółka ma atuty. I relatywnie nawet względem kapitalizacji, reszty przychodów itp. może być tak, że premiera HF2 była lepsza niż premiera MD. Mierzi mnie tylko to ekstremalnie różne podejście niektórych ludzi tutaj na wątku. Na innym forum na którym obaj jesteśmy jednak takich ekstremów nie ma, i sam o tym wiesz.

Aha, czyli według Vox naganianie na wątku Render na Render jest be, ale już naganianie na wątku Render na Creepy jest spoko :D

Vox napisał(a):
Koledzy mają akcje Render ale nie mają doświadczenia.


Vox, ty parę dni temu mądrzyłeś się o premierze Green Hell i braku obniżki ceny przy premierze Coopa, bo tak przeczytałeś z błędnych danych Gaming Analytics. Nie mówiąc o paru innych sytuacjach kiedy machnąłeś się w liczbach czy faktach. I mądrzysz się o doświadczeniu. Ja też jestem już dobrych parę lat na gamingu, nie bój się. I wiem jak działają wyceny, stąd rozumiem p/e=300 dla 11bit (choć coraz bardziej okazuje się, że zejście do sensownego p/e może być dla nich ciężkie imho). Natomiast piszę tutaj o twardych liczbach i faktach, które mogą pozwolić p/e zejść poniżej 10. Co jest niskim wskaźnikiem dla dobrej spółki gamingowej która potwierdziła kompetencje, ma masę gotówki na koncie i będzie nieźle zarabiać przez najbliższe lata, niezależnie od tego że kolejna gra będzie za 3-4 lata. Nikt tu nie mówi o w wycenie Render w wartościach typu 23 mln x 30 = 700 mln i kursie 650 zł, a realnych możliwych wartościach, które rynek mógłby wycenić Render na 200-300 zł. A wy wszyscy produkujecie się nie posiadając nawet akcji i sugerujecie że ktoś tu wycenia spółkę na p/e powyżej 30.

Utnapisztim napisał(a):
Spółki po udanych premierach zawsze są wyceniane z niskim p/e. Wysoki p/e mają spółki przed premierami i po nieudanych premierach.
No i jak to się ma do mojej czy innych osób wypowiedzi? Czy ktoś tu wycenia Render na p/e=300, jak w przypadku 11bit? A może choćby p/e=30? Nie, liczymy że p/e ukształtuje się pomiędzy 5 a 15 przy obecnej wycenie i możliwym zysku.

Pozatym, wszyscy się podniecali premierą HF2, a tu się okazało że najważniejsza gra spółki wartej 2,5 milarda w premierowy weekend była już poza TOP10. Wcale nie tak dużo lepiej od Medieval. Zabawne jest to, że tam nikomu nie przeszkadzał, że nawet sukces HF2 pozwoli p/e może zejść do poziomu 15 i kurs urósł o 20% w parę dni. A wcale nie widać perspektyw na jakiś kolejny hit który dałby dużego kopa do obecnych zysków.

Bergman napisał(a):
Czyli mechanizm wyparcia widziany ostatnio podczas premiery Invincible. Wszędzie wokół przekonywano, że premiera będzie super, a ktoś nawet wieszczył, że pojawi się armia konsumentów z etapu przedsprzedaży. Wcześniej podobnie było na Pyramid Games. Teraz Render i powtórka - czyli giełda się myli, a my mamy rację. I znowu padło na popularną spółkę.

Ta premiera była słaba (choćby ta czy inna gwiazda twittera was przekonywała, że jest inaczej i napisała jeszcze kilkanaście kwiecistych elaboratów) bo gra leci jak kamień w wodę mimo nadal obowiązujących promocji. Medieval miał znacznie gorsze miejsca od Contrabandy i te premiery w ogóle nie przystają jedna do drugiej. Skąd w ogóle takie porównania ? To samo było w przypadku Invincible, którego porównywano do Firewatch. Jeżeli w Medieval premierowy przelicznik komentarzy na Steam oscyluje w okolicach x75-x80 to już będzie szczyt.

Kiedy ich kolejna gra - za 3, 4 lata ? Jaka tam jest roczna stopa zwrotu w roku premiery pomijając spekulacyjne podbitki - 30% ? Jaka tam jest stopa zwrotu od debiutu na przestrzeni lat ? To już lepiej w obligacje się zapakować. Płynność lepsza i pewny zysk. Tam przez kolejne 3 lata może się nic nie dziać. W ogóle z inwestycyjnego punktu widzenia to jakieś kompletne nieporozumienie.



Nie no, to już naprawdę jest zaślepienie albo zwykłe trollowanie, gorsze niż to co robi Vox. No i kłamstwo jedno na drugim:

- Medieval nie miał znacznie gorszych miejsc od Cotrabandy, a właściwie to odrobinę lepsze.
- "gra leci jak kamień w wodę mimo nadal obowiązujących promocji." Po pierwsze to kiedy to pisałeś żadnych obowiązujących promocji już nie było. Po drugie to nie wiem czy utrzymanie się na stabilnym 60-70. miejscu na Steam w obecnym rankingu można uznać za "leci jak kamień". No raczej nie.
- Porównujesz z Starward, serio? Starward tydzień przed premierą miał wycenę niewiele niższą niż obecnie Render. Nastomiast 3-4 lata robił gierkę którą można przejść w parę godzin i która okazała się klapą sprzedażową. Obecnie akcjonariusze nie zastanawiają się nad kolejnym tytulem czy liczeniem sprzedaż Invincible, tylko zastanawiają się czy spółce starczy pieniędzy na działalność przez następne lata. I ty to porównujesz z Render?

Premiera była dobra i tyle. A pierwszy weekend po zakończeniu obniżki jest obiecujący. Można układać różne scenariusze dla różnych sprzedaży, ale każdy dzień/tydzień sprzedaży sporo wyższej niż przed Coopem zwiększa szansę na to, że Medieval faktycznie wejdzie na inny poziom sprzedaży, biorąc pod uwagę że zawsze był longesllerem (i ja tutaj nie będę rzucał dokładnymi wartościami bo za wcześnie, ale porównując z Green Hell jest to zakres 500k do 1 mln), Zależnie od różnych wartości, obecny c/z za najbliższy rok może kształtować między 5 i 15.

"Kiedy ich kolejna gra - za 3, 4 lata ?" No tak, i co z tego? Tak to wygląda na gamingu. Różnica jest taka, że masa gamedevu jest wyceniona z kosmicznymi c/z, nie przynosząc obecnie wielkich zysków i bazując na nadziejach że może kolejna gra odniesie sukces. Tu natomiast przy obecnej wycenie c/z będzie pomiędzy wartościami "kosmicznie nisko" (c/z=5-6), poprzez "nisko, i z potencjałem na wzrost" do "neutralnie wyceniona" (c/z=15). A biorąc pod uwagę typ gry jakim jest Medieval, można liczyć na to że w 2025 i 2026 przychody z gry będą spadać, ale bardzo wolno (tak jak w przypadku GH i MD wcześniej) i c/z nadal będzie na sensownym poziomie. I wtedy będziemy już wiedzieli więcej o kolejnej grze.

Vox napisał(a):
Niech kurs wystarczy za komentarz.
i fakt że promocja nie skończyła się a jest już 32 miejsce.

przykro mi że moje obawy się sprawdziły.
różowe okulary znów zrobiły straty w portfelach.


Różowe/czarne okulary to jedno, nikt nikomu nie broni być bardziej negatywnie nastawionym do premiery. Ale jest różnica między obiektywnym sceptycyzmem, a tym co ty robisz. Mylisz się wiele razy w liczbach tak by wyszło na niekorzyść Render, podniecasz po paru godzinach bo jednego dnia był jakiś błąd i pozytywy spadły do 72%, gierka spadła o jedno miejsce 2. i 3. dnia i gadałeś o tym jak leci... Generalnie siedzisz tutaj i komentujesz co godzinę. Teraz walisz typowo bankierowym tekstami nt. raportu sprzedażowego "Poza tym skoro jest tak dobrze, gdzie jest raport sprzedażowy 72h? Spółki zwykle lubią się chwalić sukcesem a tu minął tydzień i cisza. Co im szkodzi podać? To nic nie kosztuje."
Prezes od początku twierdził, że nie mają zamiaru podawać raportu od razu, więc o co ci chodzi. No Bankier jak nic. Jak mam cię traktować poważnie?

Nie wiem jaka jest obecnie sprzedaż, ale daję liczę na coś w okolicach Contraband (267k kopii w miesiąc). To by był super wynik biorąc pod uwagę obecny cap. I szansę na to, że dla obecnej wyceny c/z będzie w granicach 7-8. Zobaczymy jak będzie

No spadek jest w rankingu jest, to oczywiste że musiał być. Green Hell tez wylądował na miejscach 18-30. po zakończeniu promocji. Tylko weź pod uwagę, że nad Medieval w tym momencie jest 13 gier free-to-play oraz 8 nowości które wyszły w ostatnich dniach. Plus dużo przecen i gorący okres w roku. Nie twierdzę, że MD sprzedaje się tak jak GH ale jakby wziąć wszystkie rzeczy pod uwagę to pewnie MD byłby w okolicach 30-35 miejsca w czasie gdy GH wychodził. Co, zakładam, zapewniłoby ok. 50% sprzedaży GH, w co mniej więcej celujemy (750k kopii w rok) i co by dało obecnie c/z=8-9. Gaming analytics za wczoraj pokazuje 106 ocen dla MD, GH w porównywalnym dniu miał 200. Czyli właśnie około 50%.

Ja próbuję być obiektywny i pisać merytorycznie. Jasne, ze chciałbym więcej od premiery i żeby był efekt "wow". Nie było, jednak reakcja kursu jest przesadzona. Głównie wg mnie ze względu na małą płynność.

Najlepsze jest to, że wszyscy trąbią o sukcesie Playwaya a może być tak, że c/z za najbliższy rok i tak wyniesie około 15. (zakładając nawet dodatkowe 80-90 milionów zysku z HF2 minus kanibalizacja HF1), a c/z dla Rendera będzie sporo lepsze. (i nie mów mi że to dlatego że Playway ma dużo gier, bo oprócz CMS i HF od 5 lat nie udało im się wypuścić żadnego większego hita, co najwyżej parę w miare fajnych premier typu Contraband).

Co do wywiadu prezesa, to tu akurat bym brał to na chłodno. Według prezesów w wywiadach premiera zawsze była sukcesem. Tymiński po premierze Lordsów też tak opowiadał.

Vox, parę razy w ostatnich dniach przyłapałem cię tutaj na podawaniu błędnych danych na niekorzyść Medieval Dynasty, więc twoje posty nie powinny być przez nikogo brane na poważnie. I zrobiłeś to po raz kolejny.

Licząc opinie na Steam przy pomocy Gaming Analytics, na ten moment od 6. do 12. dnia odpowiedniego miesiąca (04/20 oraz 12/23) stosunek reviews Medieval Dynasty do Green Hell to 51%, a nie 35% (641 do 1258).

Kolejny kwiatek: produkujesz się tutaj i opowiadasz że znawstwem o MD i Render, a zaraz potem pytasz czy gdzieś jest w ogóle podane ile Medieval sprzedał kopii na Steam. Litości.

aircanada15 napisał(a):

Ze swojej strony dodam, że Mario ma tą wiedzę statystyczną rzeczywiście dużą, ale nie jeśli chodzi o gaming, a konkretnie PLW. W temacie innych spółek potrafił wykazać się strasznym ignoranctwem (na czele z CDR i szacowaniem potencjału premierowego Cyberpunka).
Warto być świadomym takich rzeczy, podobnie jak ''fanowskiego'' podejścia wspomnianej Zofii.


Zofia faktycznie czasami zdaje się podchodzić zbyt emocjonalnie do spraw "swoich" spółek. Ale nie zmienia to faktu, że robi w miarę rzetelne analizy,a Render zaczęła polecac już na poczatku roku, kiedy był po 120-130 zł.

Co do Mario to nie wiem, nie śledzę go aż tak. We wspomnianym powyżej przykładzie po prostu porównał premierę MD to reportów sprzedażowych Thiefa 2 oraz Contraband (gry Playa w końcu) i tyle. A z ciekawości, jakie miał zdanie co do potencjału sprzedażowego CP2077?

rubik napisał(a):


Zobaczymy jaka będzie dzisiaj liczba opinii i miejsce TOP jutro rano. Może RND wyda komunikat o sprzedaży brutto - wtedy poznamy wskaźnik liczba sprzedaży na opinię.


Prezes został zpaytany o badanie liczby sprzedanych kopii po premierze. Powiedział, że raczej nie zmienią taktyki i bedą podawać wyniki sprzedażowe co pół miliona egzemplarzy. Więc raczej niczego takiego nie mamy się co spodziewać.

No i widzisz, jak tu poważnie rozmawiać i prowadzić polemikę jak takie kwiatki wychodzą...

Green Hell był na zniżce przy premierze Coop, dokładnie takiej samej, 25%. Jeżeli bierzesz dane z Gaming analytics , to są błędne, nie wiem dlaczego tam nie pokazuje tej zniżki. Ale była 25% na pewno, pamiętam jak dziś ;)

Może ktoś bardziej doświadczony niż kolega Vox potwierdzić, by kolega nie myślał, że go okłamuję?

Edit: a nie, masz linka poniżej:

www.stockwatch.pl/wiadomosci/c...

"Produkcja warszawskiego studia jest promowana przez Steam w ramach promocji Midweek Madness i przysługuje na nią rabat -25 proc."

Nie, nie przyjmuje Peaku bo jest nieadekwatny, tak samo jak nieadekwatny jest przyrost followersow który ty założyłeś, i nigdy nie widziałem by ktokolwiek tak robił. To są skrajne przypadki, które należy odrzucić. Ja próbuję być obiektywny, ty przyjmujesz wariant najbardziej pesymistyczny. Bazuje sprzedaż na porównaniu liczby komentarzy, bo tak z reguły się robi. Z jednej strony masz rację że część komentarzy jest od ludzi którzy kupili wcześniej grę, ale tak samo było w przypadku GH a w końcu to porównujemy. Plus generalnie ci którzy całkowicie zaczynają grę (jak w przypadku GH) częściej komentują niż osoby które dołączyły się do tych które już grały (w MD gra dużo par, jak jedno grało a teraz drugie kupiło żeby pograć razem, to raczej to drugie już nie komentuje). Na dwoje babka wróżyła. Ale podtrzymuje tę metodologię bo mniej więcej pokrywa się z szacunkami Mario z Twittera (który nie ma akcji i ma ogromną wiedzę statystyczną jeżeli chodzi o gaming). Link do jego założeń poniżej.

twitter.com/marioLTerm/status/...

Vox, jesteś pierwszą osobą, która przyjmuje akurat wzrost followersów po premierze jak główny wskaźnik do liczenia dalszej sprzedaży. Przyjałeś sobie akurat ten wskaźnik bo pasuje ci pod tezę. Jest on kompletnie nieadekwatny, co pokazuje to, że wyszło ci z twoich obliczeń, że po Coopie sprzeda się podobna ilość kopii Medieval Dynasty co przed coopem (co z logicznego punktu widzenia nie ma sensu, coop zawsze dodaje sporo graczy). Ja mogę odbić piłeczkę i powiedzieć, że Medieval ma dwa razy więcej followers i dwa razy większą wishlist niż GH w momencie premiery Coopa, i że będzie się równie dobrze sprzedawać w długim okresie.

No nie trafiłeś, akurat Gambetti nie pisała nic o tych 72h, wpisałem ją bo wypowiedzi Mario i Jarka przewijają się w rozmowach z nią na Twitterze. Więc są to obiektywne wyliczenia bo obaj nie mają akcji (a Jarek Gadomski sam piszę że jest na ten moment neutralnie nastawiony do wyceny). Mario porównuje z premierami gier Playwaya i raportami po 72h.

Co znaczy "policz sobie sam"? Przecież policzylem i pisze - stosunek komentarzy MD do GH za 4 dni począwszy od 7-ego (oba coopy wyszły 7-ego) to 58%. Liczę zgodnie z twoimi założeniami. I pisze że miejsca w rankingu Steam nie mają znaczenia, co każdy kto analizuje gaming powinien wiedzieć. Ranking w sumie nie zawsze miałby znaczenie nawet przy niezmienionych zasadach bo zależy od pory roku, ilości dużych premier, obniżek itp - jak GH wychodził to jedynym konkurentem w tamtym tygodniu było M&B2:Bannerlord. A teraz w ogóle nie ma znaczenie bo doszły do rankingu gry free-to-play oraz płatne gry ale z mikrotransakcjami - Rust,Fifa itp. Jak mam sobie policzyć te 0,3 skoro według mnie to w ogóle nie trzyma się kupy i nie piszesz na czym bazowales przyjmując to założenie (bo liczba komentarzy jest inna, a miejsc Steam nie da się porównać)

Skąd ci wyszło te 400k? Dalej przyjmujesz 0,3xGH? Jest parę analiz na Twitterze (posty Zofii Gambetti, MarioLT, Jarka Gadomskiego), które sugerują sprzedaż około 55k kopii MD w 72h od premiery coopa, co by pewnie dawało około 100k w tydzień i było zbieżne z porównaniem komentarzy zrobionym przeze mnie (około 60% sprzedaży GH). Więc skąd to 0,3xGH? Z miejsc Top Sellers na Steam? Kiedy nie ma obecnie to większego znaczenia bo ciężko porównywać to co teraz z tym co było w kwietniu 2020?

Vox napisał(a):
wg moich obliczen:

MD sprzeda dodatkowo 200 000 kopii w najblizsze 12 miesiecy.
z kopii maja 35 zl, co daje 7 mln zlotych przychodu.

jak to policzylem? porownawczo. sprzedaż MD to 0.3x sprzedaży GH (porównuje po premierze coop)
na podstawie wzrostu grupy, liczby komentarzy, oraz miejsc top seller global.

Czy 7 mln to tak wiele na kapitalizacje 200 mln niech kazdy sobie odpowie.

P.S
Oczywiscie dane sa obarczone dużym bledem, bo wziete tylko ostatnie 3 dni i moze sie to jeszcze zmienic.
jak również sprzedaż może podążać zupełnie inną trajektorią. niż green hell więc to takie wróżenie z fusów.
Trudnosc porównawcza wynika z faktu że GH mial dużo mniej kopii już sprzedanych w momencie premiery coop.
Jednak wydaje mi się że grają na razie w MD głównie starzy gracze którzy mają coopa za darmo = 0 zl przychodu.

koniec przeceny -25% będzie ciekawy i wiele powie


1. Medieval w ostatnie 17 miesiecy sprzedał się w liczbie 500 tysięcy kopii przy w miarę równej sprzedaży. Czyli 350 tysięcy w rok. Ty teraz twierdzisz, że po premierze Coopa który na pewno zwiększy sprzedaż, po rekordowym peaku i zapewne po najlepszej (obecnie) sprzedaży od 3 lat, sprzedadzą 200 tysięcy zamiast 350. Tak, z pewnością.

2. 0.3x sprzedaż GH to nie 200k, a 450k (GH sprzedał się w rok w 1,5 mln kopii).

3. Licząc liczbe komentarzy za pierwsze 4 dni od premiery Coopa, wychodzi mi 58% liczby komentarzy GH, a nie 30%. Wychodziłoby 870 tysięcy w rok tylko na Steam, licząc twoim sposobem. A są jeszcze konsole i VR. Ale mi się wydaje, że może być lepiej i te proporcje w miarę upływu czasu się będą wyrównywać, bo MD jest longsellerem tak samo jak i GH. Ale na ten moment zostańmy przy 58%.

4. Nie wiem jak można obecnie cokolwiek porównywać jeżeli chodzi miejsca na Top Sellers, skoro zasady rankingu tak diametralnie się zmieniły.

aircanada15 napisał(a):
O jakim zysku ty piszesz ? 23-24 mln zł netto przy 30 milionach przychodów ?


Na ten moment koszty roczne to około 6,5 mln zł (choć nie należy zapominać że 2,34 mln zł z tego to rozliczanie amortyzacji związanej z wykupieniem praw do Medieval, więc właściwie to księgowy koszt, te 2,34 mln gotówki i tak zostaje w spółce). Zapasów i środków trwałych w budowie jest raptem w blinasie 1 mln zł. Nie wiem jak rozliczą podatek, ale z tego co rozumiem dopiero ostatnio dostali pozytywną interpelację związaną z ulgą IP BOX więc podatku będzie niewiele. Jeżeli również rozliczą w tył podatek związany ze wcześniejszymi pracami nad IP to może to być jeszcze mniej. Tak więc może nie 23-24 mln, ale 22-23 byloby wykonalne.

Przyznam, że nie rozumiem piszących powyżej, nie wiem czy to brak logiki czy próba zdyskredytowania sukcesu gry z jakiegokolwiek powodu.

1. Pojawia się teza, że obecna cena akcji wycenia milion sprzedanych kopii. Wyliczyłem że milion sprzedanych kopii to jakieś 30 mln przychodu oraz 23-24 mln zysku, nikt nie zakwestionował. Za to pojawiły się stwierdzenia że obecna wycena godziwa za akcję Render to cena/zysk pomiędzy 12 i 16. I znowu to samo, że obecna cena akcji wycenia milion sprzedazy. No ale przecież przy 24 milionach i c/z = 12 to 288 mln (36% potencjał wzrostu) a dla c/z to 384 mln (82% potencjał wzrostu). Więc jak to w końcu jest?

2. Pojawił się wczoraj jakiś błąd w patchu i akurat oceny zeszły jednego dnia do 72% (co się często zdarza przy premierach czy dużych update'ach, jak pisałem parę razy przy coopie Green Hell też tak było) i od razu gadanie o zagrożenej dobrej sprzedaży długookresowej (bez właściwie wgłębienia się w temat i o co chodzi). Tymczasem dzisiaj oceny na ten moment to 92% pozytywów.

3. Gra była w Top Sellers 1-2 miejsca niż przy premierze Coopa i od razu pojawiają się opinie typu "cena siada". Tymczasem dzisiaj Medieval na 18. , najwyższym miejscu jak do tej pory.

Rubik, znowu mówisz o milione kopii by uzasadnić obecną kapitalizację. Skąd ty to bierzesz? Daj wyliczenia. Milion kopii (rozumiem że liczysz PC+konsole+VR) to będzie ok. 30 milionów przychodów i 23-24 mln zysku. C/Z=9. Taki c/z zakładasz w najbliższym czasie? Przecież to byłby chyba najniższy c/z jeżeli chodzi o giełdowy gaming.

Utnapisztim napisał(a):
En napisał(a):

"Bardziej w pierwszych dniach, potem przelicznik stopniowo spadał" , sam pisząc o sprzedaży pisałeś o obecnych, pierwszych dniach, a teraz zaczynasz coś wykręcać i pisać o "potem".

Przez pierwsze 3 tygodnie kiedy sprzedali 300k kopii przybyło wg moich odgrzebanych notatek z tamtego okresu ok. 4400 komentarzy (z ok. 8650 na 13050 w dn. 28.04.2020). To daje średni przelicznik 68 a nie ponad 85 jak było w pierwszym tygodniu - czyli w drugim i 3 tygodniu sprzedaży wynosił ok. 50 (2400 komentarzy przypadające na 120k kopii).


Zgadzam się i przepraszam za zamieszanie, wziąłem po uwagę zły zakres dat. Masz rację - w okresie tych 2 tygodni między 1. a 3. tygodniem faktycznie przelicznik był niższy. Co jest dziwne bo w następnych miesiącach znowu wzrósł do poziomów 80-85 (jeżeli znowu czegoś nie pomyliłem).

Utnapisztim napisał(a):
En napisał(a):
Green Hell po wydaniu coopa miał w pierwszych tygodniach przelicznik 85, i tutaj też bym tak to liczył. Czyli 10 tysięcy kopii dziennie.


Bardziej w pierwszych dniach, potem przelicznik stopniowo spadał. Komentarze zawsze spływają z pewnym opóźnieniem przy dużej liczbie nowych graczy, którzy wystawiają je dopiero po paru godzinach rozgrywki. Proste przeliczenie 10k dziennie razy liczba dni do końca roku dawałoby ok. 230k sprzedanych kopii, ale tak prosto nigdy nie jest, bo w weekend zawsze gra więcej ludzi niż w środku tygodnia, po zakończeniu promocji też sprzedaż powinna być niższa (choć w przypadku GH wcale tak od razu mocno nie spadła). Czyli realnie przy takich założeniach w trzy tygodnie byłoby jakieś 150-180k kopii - dużo mniej niż GH w 2020 (180k w tydzień). Może dziś podadzą pierwsze dane sprzedażowe to trochę rozjaśni sytuację.



"Bardziej w pierwszych dniach, potem przelicznik stopniowo spadał" , sam pisząc o sprzedaży pisałeś o obecnych, pierwszych dniach, a teraz zaczynasz coś wykręcać i pisać o "potem".

Otóż Green Hell przed coopem miał przelicznik 51. Pierwsze raporty sprzedażowe po 7, 21 dniach oraz 2,5 miesiącach (24/06/20) pokazywały że przelicznik wzrósł do 85. Natomiast licząc całościową sprzedaż na Steam od Coopa do 21 września 2023 (raport CRJ - 3,85 mln kopii na Steam minus 400k przed coopem) daje nam to dalej przelicznik 81-82. Więc jakie 60? Jakie "potem przelicznik stopniowo spadał"? Odsyłam do raportów CRJ oraz choćby strony Gaming Analytics gdzie możesz sobie sprawdzić ilość reviews na dany dzień.

"W trzy tygodnie byłoby jakieś 150-180k kopi" , ekstra, 180k (60% sprzedąży GH) biorę w ciemno. Zakładam, że faktycznie w przypadku GH mieliśmy odroczony popyt, a MD kupiła już wcześniej większa ilośc osób,więc początkowy efekt wow jest mniejszy w przypadku Medieval. Więc może być tak że przez kolejne miesiące MD będzie sprzedawać się lepiej niż w ilości 60% GH. Ale zakładając, że nie, to te 60% sprzedazy GH które przywołujesz w swoim sceptycyźmie to w rok 900k sprzedanych kopii na Steam (GH sprzedał w rok 1,5 miliona). Dodaj do tego powiedzmy 100k z konsol, i daje nam to 30 milionów przychodu w rok (28 x 900k + 43 x 100k - odsyłam do Twittera Zoffi Gambetti gdzie liczyła przychód z kopii, zwiększyłem przychód na Steam z 27 do 28 bo sprzedają obecnie grę na mniejszych promocjach). Plus dodaj do tego 2-3 miliony z VR. Wychodzi 32-33 miliony, co by się przełożyło na jakieś 25-26 milionów zysku w rok i dla obecnej wyceny c/z=8.

Rubik, przyjmujesz przelicznik jaki istniał dla single playera. Green Hell po wydaniu coopa miał w pierwszych tygodniach przelicznik 85, i tutaj też bym tak to liczył. Czyli 10 tysięcy kopii dziennie.

I jeszcze raz piszę w sprawie złych ocen; jakie złe oceny, o czym wy mówicie? Wczoraj były lekkie problemy a dzisiaj już jest 86% pozytywów (43 pozytywne, 7 negatywnych). Problemy przy premierach i updateach sie zawsze zdarzają, Green Hell miał podczas pierwszych dni coopa również takie sobie oceny.

Widzę tutaj straszne naganianie przeciwko spółce :)

1. Green Hell w pierwszych dniach Coopa też miał sporo problemów i bugów, i pozytywne opinie były w granicach 75%.
2. Gdzie wyląduje MD po promocji? Zakładam, że co najmniej w okolicach Top100, czyli dużo wyżej niż ostatnio. I że sprzedaż po wprowadzeniu coopa będzie przynajmniej 2 razy wyższa, co powinno razem z VR przełożyć się na jakieś 30 milionów przychodów i powyżej 20 milionów zysku (c/z=10 dla obecnej kapitalizacji).
3. Już się zaczęło gadanie o siadającej sprzedaży, a obecnie MD dalej na 21. miejscu na Steam (co, jak przypominam, w momencie premiery cooopa GH oznaczałoby plasowanie się na miejsach 5-10, a być może wyżej - wtedy GH rywalizował tylko z wypuszczonym w podobnym czasie M&B2: Bannerlord)

Vox napisał(a):
na steamdb jest #25.
tak czy siak, nie jest w top10. a powinien byc.

jak wskoczy do top10 w przyszlym tygodniu to zmienie zdanie
A wiesz, że rankingi Steam się zmieniły od czasu premiery Green Hell bo kiedyś nie uwzględniały mikrołatności w grach (to nie tylko tyczy się darmowych gier, ale również takich jak EA Spo? Plus akurat mamy parę dużych premier, updateów i obniżek? Nie mówię, że sprzedaż jest tak dobra jak GH, ale gdyby Coop medieval wyszedł wtedy gdy coop GH, to byłby na miejsach 5-10 w Global Sellers na Steam.

Ja raczej zakładam, że na najbliższe dwa lata c/z uzasadniający kapitalizację to 15. Więc wystarczyłoby żeby zarabiali 14 milionów rocznie co nie powinno być problemem. Raczej trzeba obserwować co dalej i czy mozna liczyć na więcej.

Strasznie negatywnie do tego podchodzisz. Green Heel sprzedał się od premiery Coopa w rok w 1,5 milionach kopii. Okej, niech MD sprzeda się gorzej, ale niech sprzeda milion. Będzie to dawać jakieś 30 mln zł przychodu. Za parę miesięcy dojdą konsole plus VR, co da na pewno dodatkowe parę milionów. Niech będzie że łącznie 8 milionów. Z 38 milionów przychodu będzie pewnie z 28-30 zysku. Dla twoich c/z=15 dałoby to 420-450 milionów kapitalizacji na 2024 rok. A obecnie Render ma kapitalizację 213 mln. Czy tak będzie? Jasne, że tego jeszcze nie wiemy. Ale niewątpliwie gra jest longsellerem, niewątpliwie będzie sprzedawać się lepiej niż przed Coopem, i w dłuższym okresie sprzedaje się na poziomie Green Hell, więc te liczby są możliwe.

Bergman napisał(a):


Nie wymienię tych spółek bo uważam, że każdy ma swój rozum i widzi to co jest w stanie dostrzec.


Ahh, "wiem, ale nie powiem" :) No cóż, mam nadzieję, że podzielisz się chociaż z nami swoją wielką tajemną wiedzą jak już zbierzesz wystarczająco papieru ;) Bo do tej pory naprawdę nie wiadomo o co ci chodzi, i piszą o tym w zasadzie wszyscy pod twoim wpisem. Największymi firmami gamedev w Polsce są CDR oraz Techland. Obie postawiły na wydawanie dużych hitów AAA co parę lat, i ta strategia doprowadziła obie te firmy do wielomiliardowych wycen. Oprócz 11bit nie kojarzę poważnej spółki w Polsce która próbuje pracować nad wieloma tytułami naraz i je zapowiada (mówiąc "poważne" nie mam na myśli spółek-memów typu SimFabric albo Games Operators). Natomiast 11bit musi jeszcze udowodnić, że udaje im się pracować nad paroma tytułami, na razie projekt P8 to wieloletna porażka z której dopiero się wygrzebują, natomiast ich trzecia gra (obok P8 i FP2) - The Alters, na razie mnie nie przekonuje, i zobaczymy czy będzie wielkim hitem. Więc nie rozumiem krytyki Creepy, szczególnie, że tak naprawdę pracują dalej nad dwoma grami wydając cały czas nowe ciekawe dodatki do GH które podbijają sprzedaż.

@kudoj

No i co tam, pokrzyczałeś sobie, zeszło ci już ciśnienie? :)

No i generalnie doszliśmy do tych samych wniosków - jakieś 1,8 mln kopii w tym roku jest praktycznie pewne, a kto wie, może być więcej. Ulżyło? W całej tej dyskusji po prostu chodziło o to, że rzuciłeś jakąś liczbą (1,2 mln Stranded Deep) a jak zapytałem o źródło to zamiast pomóc to zacząłes się bulwersować, a potem nigdy nie przyznałeś, że może policzyłeś za dużo, albo nie naprostowałes mnie pokazując, że nie mam racji. A ja po prostu zmęczony jestem naganianiem i rzucaniem jakimiś liczbami z księżyca, wystarczy mi na Bankierze. Masz twarde dane i coś na ich poparcie? Super, chętnie posłucham. Ale nie rzucaj jakimiś liczbami tylko po to żeby dobrze brzmiało, jak nie potrafisz tego uargumentować. Tak samo jak męczące są naganiające tezy kolegi @Christof_martin który dalej nam nie wyjaśnił skąd mu się wzięlo, że sprzedaż pomiędzy miejscami 15 a 150 się niewiele różni. Bo kolego Christof, przeanalizuj sobie może, że w okresie 28 kwietnia do 18 czerwca (7 tygodni) GH sprzedał się w ilości 220k kopii gdy był na miejscach 15-60, natomiast po Summer Sale w 12,5 tygodnia sprzedał mniej niż 220k kopii (w lipcu miejsca 40-80, no ale w sierpniu-wrześniu był w drugiej setce). Różnica całkiem spora. No ale my nie znamy rozkładu logarytmicznego czy coś... Generalnie jestem jak najbardziej za naganianiem z sensem, ale nie lubie wmawiania ludziom głupot albo rzucania danymi z księżyca i tyle a widzę, że wy obaj się w tym specjalizujecie. Może @kudoj ty tez naganiasz na Bankierze pod innym nickiem, bo Bankierowego się wstydzisz? :)

Widzę, że zrobił nam się tutaj Bankier vol. 2, jakikolwiek obiektywizm albo trochę mniej optymistyczne liczby i fala hejtu bo koleś nie dołącza się do chóru naganiaczy :)

@kunoj, to ty zacząłeś rzucać liczbami, nie ja. Na początku zapytałem grzecznie o pomoc z jakich źródeł masz info o 1,2 mln kopii Stranded Deep, bo ja takich dojść nie miałem. Nigdy nie raczyłeś mi odpisać, ale @aircanada oraz @Christof_martin pomogli. Kiedy bazując na tym co oni mi wysłali stwierdziłem, że mi wychodzi o 33% mniejsza sprzedaż Stranded Deep, to też nie raczyłeś się ustosunkować, tylko zacząłeś mnie atakować. A najlepszy jest tekst "nawet wyciągnięty ze strychu Stranded Deep". No cóż, sam go wyciągnałeś rzucając liczbą 1,2 mln, kiedy pytam o zasadność tych liczb, to umniejszasz znaczenie tej gry :) Już ci napisałem, naganiając rzucasz liczbami co do których mam wątpliwości. A 1mln PC + powiedzmy 800k konsol to duża róznica w stosunku do 1,3mln PC + 1,2 mln konsol, jakieś 20 mln zysku i 40-50% do wyceny. No ale co tam, "będzie sukces na konsolach i basta, wycena poleci na 2500 zł", a jak ktoś pyta o zasadność przypuszczeń i liczby to od razu go atakujemy :)


PS. Wg wyliczeń Gamestat x 0,8 + Xbox x 0,4 sprzedaż The Forest w 2 lata i 4 miesiące wyniosła 4,7 mln a nie 6 mln (moje założenia w postach powyżej), więc znowu manipulujesz liczbami żeby wyszło na twoje. Porównując z popularność TF vs GH na Steam wychodzi mi, że jak nie będzie niespodzianek to w 2021 sprzeda się 800k - 1 mln kopii GH na konsole. Czyli łącznie będzie jakies 64-70 mln przychodów w 2021. Wynik dalej mega pozytywny :) Ale po co rzucać liczbami które nie do końca mogą mieć potwierdzenie w rzeczywistości?

P.S. 2 Naprawdę nie rozumiem skąd ten hejt. Może ty inwestujesz małe sumy i masz gdzieś konkretne analizy i wyliczenia, ale ludzie często inwestują konkretne pieniądze, i zanim je włoża w inwestycje to analizują dokładnie możliwe przychody i zyski i biorą pod uwagę konserwatywne scenariusze po to by nie stracić dużych sum pieniędzy. Może kiedyś zrozumiesz.

kunoj napisał(a):

A pewnie jest ktoś, kto liczył na 1,7 mln kopii brutto, znajdzie się ktoś, kto liczył na 1,9 mln kopii brutto, nie wspomnę już o takich, którzy liczyli na 2,1 kopii brutto, znaleźliby się i tacy. Fakty są takie, że w połowie lutego, włącznie z tą zbliżającą się wyprzedażą chińską - o ile GH znowu trafi do promocji- będzie sprzedane minimum 210 tys kopii, a mamy dopiero 1/8 roku za nami. Nie każę ci tego mnożyć razy 8, ale pamiętając o wpływie kolejnych dwóch SoA, to te 1,3-1,4 mln jest absolutnie w zasięgu. Naprawdę nie możesz spać po nocach przez tę różnicę 150 tysięcy na PC?


No pewnie ktoś liczył na 2 mln kopii brutto, bo wiele osób wierzyło, że SoA będzie przypadkiem Chapterów od Raft, jednak tak się nie stało. Co się tak pieklisz o moje dociekanie? Robię to, bo widzę, że wy wszyscy tu naginacie niektóre rzeczy i liczycie tak, żeby było na wasze.

1. 210k kopii - mówisz zapewne o kopiach netto? To by było jakieś 240-250 kopii brutto. porównując peaki i oceny z Coopem przez tydzień promocji sprzedało się pewnie jakieś 100 tysięcy. W styczniu przed SoA było tego tak mniej więcej 75-80k (pamiętajmy, że część ocen styczniowych to oceny z grudnia w związku z Winter Sale). Tak więc łącznie wg mnie może i mamy te 200-210k kopii w 2021 roku, ale brutto, nie netto. (być może miałeś na myśli kopie brutto, fajnie jakbyś to dodał, bo to też może być mylące)

2. Każesz mi te 210k kopii przyrównywać do sprzedaży za cały rok, a nie wspominasz, że oprócz SoA mieliśmy też (częściowo) Winter Sale, kiedy GH sprzedawało się naprawdę dobrze, szczególnie pod koniec wyprzedaży. Patrząc na punkt 1. i 2. dalej uważam, że realnie sprzeda się 1-1,1 mln kopii brutto. To nie jest 150k kopii róznicy, tylko jakieś 300k.

3. Co do konsol - nie wziąłem pod uwagę, że Stranded Deep wyszło na xboxa - mea culpa ;) Ale dalej spytam skąd Ci się wzięło te 1,2 miliona? Bo liczba xboxów to około 40% liczby PS4 na świecie. Przytoczona przeze mnie sprzedaż wiedźmina właśnie odzwierciedla te 40%, sprawdziłem. Christof_Martin wrzucił z jakiegoś źródła informację o tym, że Stranded Deep miało 1,2 mln graczy , a SPRZEDAŁO SIĘ 0,8 mln kopii (być może jest to reko BOŚ do której nie mam dostępu). Jeżeli stąd wziałeś te 1,2 mln to powiedziałbym że to trochę manipulacja, bo mieliśmy 0,8 mln w 7 miesięcy. Co by dokładnie się zgadzało z moimi szacunkami związanymi z Gamestat - wyszło mi, że realnie sprzedało się 550-600k na PS4, dołóż 40% i mamy 800k kopii.

4. Podsumowując - jeżeli naginasz niektóre rzeczy i wyliczasz sobie tak, żeby ci wyszlo 300k więcej na PC, oraz 300-400k więcej na konsole, to już robi się 600-700k, a nie 150k o które masz pretensje do mnie. A taka liczba to już spokoknie ponad 20 mln do przychodów (czyli właściwie to zysku), i jakieś 750 zł różnicy do wyceny. A różnica między tym czy kurs może wzrosnąć do 1500 zl, czy może do 2250 zł jest akurat bardzo duża.

5. Nie będę rzucać moimi wyliczeniami, bo już przed SoA byłem zbyt optymistyczny. Faktem jest, że kurs może wzrosnąć, ale moim zdaniem nie aż tak jak wielu tutaj wierzy i nagania. Chyba, że nastąpi jakaś ogromna niespodzianka (np. te 2-3 mln kopii na konsole przytoczone przez @yellowshadow - w co bardzo wątpię, ludzie nie kupują gry przez to że jest ładna grafa, a ile zabawy daje, Raft i Forest maja gorszą grafikę. A ktoś wczoraj został skrytykowany za to, że stwierdził, że w GH przez 50% zajmujemy się jedzeniem. A przecież ludzie na Steam w wielu komentarzach właśnie narzekają na tą sprawę. No ale @kunoj oczywiście od razu skrytykował, jakikolwiek obiektywizm jest od razu torpedowany przez niektórych). Ale generalnie już oczekiwania co do SoA okazały się trochę nad wyraz napompowane (przypominam że przewidywania co do peaków na tym wątku były w granicach 15-34 tysięcy). Zaczęło mnie zastanawiać czy oczekiwania wobec konsol też nie są zbyt pozytywne. Ja też liczę, że nie, ale próbuję zachować obiektywizm i ostrożność, bo widzę, że rzucacie tutaj liczbami i przykładami które nie zawsze mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Dzięki @aircanada15. Sprawdziłem parę gier, i te liczby mają w miarę sens. Jeżeli chodzi o dokładniejsze porównania tego co tam napisane z rzeczywistą sprzedażą to przyszedł mi do głowy Wiedźmin 3. CD-Projekt w raporcie za 2019 rok pokazuje w bardzo fajny sposób wykresy sprzedaży, można z nich wyliczyć sprzedaż na Playstation. Wyszło mi z raportu, ze W3 do końca 2019 roku sprzedał się w ilości 11 mln kopii na PS. Pewnie trzeba by doliczyć 1-1,5 mln za 2020 rok. Wychodzi 12-12,5 mln, natomiast strona którą podałeś pokazuje 14,8 mln, 20% więcej. Więc na ten moment zakładam sobie konserwatywnie, że ta stronka pokazuje o 20% zawyżone wyniki sprzedaży.
Sprzedaż The Forest na gamestat pokazuje 4,2 mln faktycznie, ale Stranded Deep 710 tysięcy. Nie wiem skąd wzięło się to 1,2 mln kopii powyżej. Jakby policzyć konserwatywnie, że wyniki są troche przekłamane (biorąc za przykład Wiedźmina), to wygląda na to, że Stranded Deep sprzedało się na PS w 9,5 miesiąca w 575-600 tysiącach kopii na Playstation.

Christof_martin napisał(a):


Zbierz grupe i poprowadzę dla was kolego webinarium z analityki.......


No i właśnie to powyżej pokazuje, że nie ma co traktować poważnie wpisów użytkownika @Christof vel @gytre


@kunoj

Wg mnie SoA miało znaczenie i nie ma co się oszukiwać. Ja liczyłem na lepszą sprzedaż podczas promocji oraz również po. Liczyłem, że zainteresowanie grą zwiększy się na tyle, by sprzedać 1,5 miliona kopii brutto w 2021 roku. Patrząc jak wyszło, to realnie cieszyłbym się z 1,1 miliona. A 400k kopii to nie jest nic, tylko 12 mln zł dodatkowego zysku, czyli tak pewnie 400-500 zł do wyceny.

Z ciekawości; skąd wziąłeś informacje o 1,2 mln sprzedanych kopii Stranded Deep oraz 4 milionach kopii The Forest? O jakim okresie sprzedażowym mówisz? Bo Stranded Deep jest na konsolach dopiero od maja 2020 roku, The Forest natomiast od września 2018 roku. W tym kontekście sprzedaż TF w stosunku do SD wydaje się niska (porównując proporcję sprzedaży na Steam - 27k ocen SD, 205k ocen The Forest). Biorąc pod uwagę o ile dłużej The Forest jest dostępne na konsolach, wychodzi mi, że albo TF sprzedało się więcej niż 4 mln, albo Stranded Deep mniej niż 1,2 mln. Nie jestem w stanie znaleźć żadnych liczb w internecie, więc jakbyś mógł podesłać jakieś linki do informacji o tych liczbach, to byłbym wdzięczny :)

@Christof, a ty przypadkiem nie jesteś "gytre" z forum Bankiera? Już tam się zdrowo udzielasz i rzucasz farmazonami o jakichś kosmicznych sprzedażach, które nie mają racji bytu. Wszystko zawsze napisane tak, by pokazać jak to nie jest super. Jakby GH się utrzymywał w TOP30 to by było pianie jaka wspaniała sprzedaż. Skoro niestety szybko spadł poza TOP100 to zaczęło się gadanie, że nie ma znaczenia czy jest to miejsce 20. czy 120....Dobre sobie, szkoda nawet komentować. Proszę, odpuść sobie tutaj, idź na Bankiera naganiać.

Lexsander napisał(a):
Trochę szkoda (dla inwestorów), że z okazji premiery tego darmowego dodatku, będzie promocja -30%. Produkt i tak by się sprzedał.


Myślę, że chłopaki z Creepy wiedzą co robią. The Forest i Raft też mają promocje po 30-50% i każda taka promocja tylko napędza dalszą sprzedaż w normalnej cenie. Baza i typ graczy ten sam, więc i założenia co do sprzedaży podobne. Patrząc na sprzedaż reszty survivali na Steam, potencjalna baza graczy liczy jakieś 15-20 mln, a im więcej osób kupi grę na promocji tym będzie popularniejsza, więcej osób będzie ją ogrywać na Twitchu, więcej osób wspomni o niej znajomym, więcej osób namówi już po promocji następne osoby do kupienia gry by poograć w Coopa itp. Ta strategia sprawdziła się w przypadku The Raft, sprawdziła się w The Forest, sprawdziła się przy okazji Coopa do Green Hell (promocja przy premierze Coopa w kweitniu wynosiła 25%, pomimo tego, że następna promocja w czerwcu to było tylko 20%), tak więc zarząd pewnie liczy, że tu będzie tak samo.

@aircanada nie za bardzo wiem co masz na myśli... Tak, w tym momencie gra jest na 60. miejscu, czyli tak mniej więcej w połowie 3 strony...Kiedy pisałem tamtego posta, GH było na 47. miejscu. Spójrz na Gameviz, pokazuje 50. miejsce godzinę temu.

@Rif na ten moment na Steam GH zajmuje 47. miejsce (liczę ręcznie) a jakby odjąć gry przecenione, to na 41. miejscu. Ja jestem strasznie pozytywnie zaskoczony, niewiele gorsze miejsca były zaraz po Summer Sale, kiedy on wydania Coopa upłynęło dopiero 3 miesiące, a nie 9 jak obecnie. Wiadome, że nie są to, aż tak wielkie wolumeny (po Winter Sale pewnie na Steam jest dosyć spokojnie), ale potencjał przed wydaniem SoA na jeszcze lepiej sprzedającego się longesellera jest naprawdę fajny :)

d2fan napisał(a):
@sssd wszystko ładnie, pięknie ale my tu mamy 760 mln kapitalizacji, przydałoby się 40mln zł zysku w 2021 żeby był potencjał do dalszych wzrostów...


Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem (wersja na konsole oraz dodatki Spirits of Amazonia Part 1, 2 oraz 3 odniosą sukces) to 40 mln zł tu może być lekko, a po cichu liczę na 55-60 mln. No i jakiś trailer Chimery (nowej gry) jesienią 2021, który też może nakręcić wzrost kursu.

Kreski sobie możesz rysować,a fakty są takie, że jak się okaże, że mają rekordy sprzedaży i pobiją w cuglach RDR2, to i tak pójdzie do góry. A jak będzie rozczarowanie (opinie i sprzedaż ok, ale nie tak wysokie jak każdy oczekiwał) to pójdzie w dół i bez kresek.

(Wybacz, nigdy nie uważałem że w takich momentach, przełomowych bym powiedział, analiza techniczna ma jakiekolwiek znaczenie ;) Ok, jak jest jakaś konsolidacja, brak inf, no to jeszcze można łapać jakieś dołki i szczyty bazując na tym, ale teraz? Przecież wszystko tu zależy od przyjęcia gry na Świecie, może i być wielki sukces i pompowanie kursu, a może i być wielkie rozczarowanie . Choć im bliżej premiery to coraz bardziej wierzę w sukces)

Fajnie się oglądało do momentu jak był zaproszony dodatkowy gość, widać było, że ma w miarę rozeznanie (choć też powiedział parę głupot, np. że W3 miał 1 mln preorderów (miał 1,5) , albo że jak będą 2 mln preorderów CP to będzie sukces (niewątpliwie będzie dużo więcej).
Ale fajnie zwrócił uwagę na wielki potencjał Chin oraz na to, że artykuł o sprzedaży pre-orderów CP o 30% mniejszej w USA niż RDR2 jest akurat bardzo pozytywny i świadczy o wyższej sprzedaży CP niż RDR2 (biorąc pod uwagę, że do CP trzeba doliczyć pecety oraz , że USA odpowiadało globalnie za dużo większą część sprzedażdy RDR2 niż będzie CP - w sensie do tych rzeczy sam dotarłem dużo wczesniej, ale fajnie mieć potwierdzenie że są inwestorzy w USA którzy widzą to tak samo).
Cała reszta to bzdurne rozważania trzech gości którzy nie mają pojęcia o spółce (nie wiedzieli czy kapitalizacja 40 bln jest w złotych czy dolarach). Jeden gość totalnie odjechany i inwestuje tylko w hype i się złości że ktoś w ogóle patrzy na wykresy zysków, natomiast drugi kompletny fundamentalista i sceptyk który mówi, że spółka przewartościowana bazując na wygooglowanym zysku z 2018 roku (który się nijak ma do perspektyw na najbliższe 3 lata). Generalnie jak ktoś chce oglądnąć to posłuchać tego zaproszonego gościa i to wszystko, reszta to marnowanie czasu.

Mi wychodzi ok. 1,8-1,9 mln. Te kopie to sprzedaż tylko ze Steam i GOG, zakładam, że dla CDR jest około 200-210 zł (średnia cena kopii uwzględniając rózne ceny ze względu na kraj) * 0,9 (podatki) * 0,8 (30% prowizja steam 2/3 sprzedaży, 0% prowizja GOG - 1/3 sprzedaży) = około 148 zł za kopie. Wychodzi 1,82 mln kopii.

@anty No tak, "jeśli" to bardzo kluczowe słowo ;) Ale tak to jest na giełdzie, że czasami trzeba odrobinę zaryzykować. A ryzykuję, bo wg mnie wśród wszystkich zapowiadanych gier ze stajni Playwaya to właśnie Occupy Mars ma największe szanse powtórzyć sukces sprzedażowy House Flipper. Nie przewidujesz by jeszcze dużo się zmieniło co do Wishlisty, ale demo, które było krótsze niż prolog, niedopracowane i udostępnione na 1 czy tam 2 tygodnie sprawiło, że od początku czerwca do teraz liczba osób w społeczności na Steam podskoczyła o 50% (a liczba miejsc na Wishlist nie pamiętam dokładnie, ale chyba coś koło 50).

Lada chwila wyjdzie prolog którego zapowiedź zobaczy bardzo wiele osób. Praktycznie każdemu grającemu w survivalowe i okołopodobne gierki które odniosły sukces (Subnautica, Satisfactory, Astroneer, No Man's Sky, Rust, Forest, Raft, Green Hell) wyświetli się prolog Occupy Mars w polecanych podobnych grach. To są setki tysięcy osób. Myślę, że sam tytuł zachęci do tego by zerknąć na gierkę. Teraz wszystko w rękach Pyramid by prolog okazał się dobry i zachęcił do dodania na Wishlistę i kupna gry po wydaniu.

Edit: Z tych zapowiadanych gierek które być może moga powtórzyć sukces HF to jeszcze jet Builders of Egypt, zapomniałem o niej.

@Anty_teresa Wishlistę LFB oraz Occupy Mars należałoby porównywać miesiąc przed premierą OM. (bo mamy miesiąc do premiery LFB). Jeżeli prolog będzie sukcesem a temat zaskoczy i dojdzie do mainstreamowych mediów to zainteresowanie OM (a także Wishlita oraz społeczność) może być o wiele wiele większe niż LFB.

Co do Empyrion to jesteś świadomy, że te 21k komentarzy zostało nabite od 2015 roku kiedy gra wyszła w Early Access? Tak więc aż takiego sukcesu nie odnieśli.

@1ketjoW na Marsie to akurat nigdy nie jest gorąco ;) Temperatura waha się między +20 a -125 stopniami ;)

No ale porównuje okres 2 tygodnie po zakonczeniu promocji (28.04)przez następne 7 tygodni aż do następnej promocji, czyli mniej taki sam czas jak obecnie, od 23.07...czyli w teorii komentarze z ostatniego tygodnia tez móglbym mnożyć razy 98.

@aircanada15 ale ten współczynnik 100 nie jest tak oderwany od rzeczywistości. Moim zdaniem bez sensu jest patrzeć na cały okres życia gry i wtedy liczyć współczynnik, już tak wcześniej robiłem i mocno się pomyliłem co do sprzedaży (w momencie kiedy oglosili milion kopii). Popatrz sobie na okres 2 tygodni po zakończeniu promocji na coopa kiedy ogłosili 700k sprzedanych kopii (28.04) do początku promocji w czerwcu (18.06). W tym okresie sprzedali 220 tysięcy kopii i przelicznik kopie brutto/komentarze wyniósł 98 (mówię o komentarzach osób które grę kupiły na Steam, a nie przez klucz, bo te śledzę na Gamewizz).

Edit: moja wypowiedź powyżej to odpowiedź na post jednego z użytkowników który napisał, że wszystko już jest w cenie, ale jego post został skasowany. Trochę dziwnie wygląda taka odpowiedź do nikogo więc tłumaczę :)

Co jest w cenie? Ponad 20 mln zł zysku po pierwszym pół roku? To, że na 10 lipca zysk jest taki, że dla obecnego kursu akcji c/z wynosi około 30? To, że wygląda na to, że mamy jeszcze następne całe pół roku dobrej sprzedaży (GH obecnie 45. miejsce na Steam), wprowadzenie PvE, Nintendo Switch (wszystko to w 2020, co da pewnie zysk taki, że dla obecnego kursu c/z będzie wynosić 15-18). W następnym roku wejście na konsole i pewna dobra sprzedaż tam? Pojawiające się w 2021 materiały o następnej grze oraz perspektywa jeszcze większego sukcesu niż GH? (popatrz jak świetnie sprzedaje się Satisfactory na którym oni najbardziej mają się wzorować). To wszystko jest w cenie? Ty chyba żartujesz :)

Utnapisztim, niekoniecznie zgadzam się z Tobą co do 4 kwartału. Podana przez Ciebie liczba 62,8 tysięcy odnosi się do tego zdania z raportu Creepy:
"W IV kwartale 2019 r. koszty, które zostały rozliczone w prezentowanym wyniku finansowym dotyczą nakładów poniesionych na wytworzenie gry w liczbie 62.803 sztuk sprzedanych kopii gry."

Oni ujęli sobie w kosztach księgowych koszt wytworzenia takiej a nie innej ilości gier, ale niekoniecznie jest to sprzedaż gry. Np. za 3 kwartał podali mniej więcej taką samą liczbę rozliczonych sztuk, jednak wiemy przecież, że w 3 kwartale sprzedali więcej:
"W III kwartale 2019 r. koszty, które zostały rozliczone w prezentowanym wyniku finansowym dotyczą nakładów poniesionych na wytworzenie gry w liczbie 61 726 sztuk sprzedanych kopii gry."

Wg tego samego raportu - "W dniu 16 stycznia 2020 r. sprzedaż brutto GREEN HELL od daty premiery w trybie wczesnego dostępu, poprzez platformę STEAM przekroczyła poziom 360 tys. sztuk sprzedanych egzemplarzy".

Natomiast w raporcie za 3 kwartał można wyczytać "W dniu 9 października 2019 r. sprzedaż brutto GREEN HELL od daty premiery w trybie wczesnego dostępu, poprzez platformę STEAM przekroczyła poziom 300 tys. sztuk sprzedanych egzemplarzy."

Czyli wg tego co pisali w 4 kwartale sprzedało się około 60 tysięcy kopii gy BRUTTO. Nie ujęli pierwszych 9 dni października w których sprzedaż mogła być większa niż przez 16 dni stycznia, więc dajmy na to, że w 4 kwartale sprzedali nawet 70 tysięcy brutto, czyli netto (15% zwrotów) jakieś 59,5 tysiąca.

2,355 mln zł / 59,5 tysięcy = 39,6 zł.

Wiem, że to wszystko trochę gdybanie, bo równie dobrze za 4 kwartał może być 37,5 zł/kopia jak również 42zł/kopia. Ale jednak raczej przychylałbym się do czegoś po środku (39-40 zł/kopia)



kmsc2, Achievements jeszcze nie ma...To co wysłałeś to jakieś podwaliny pod Achievements, widać, że mają już coś tam wgrane na Steam, być może muszą to tylko odblokować. Działające achievements wyglądają tak: steamcommunity.com/stats/24276... oraz tak: steamcommunity.com/stats/64880...
Ja stawiam na uruchomienie Achievements jako oficjalny update w czwartek zaraz po zakończeniu SS, tak by dalej podtrzymać zainteresowanie i sprzedaż.

Jeszcze dodam jedną rzecz - napisałem parę dni temu, że po przekalkulowaniu wydaje mi się, że spokojnie zysk będzie wyższy niż 35-36 zł, i zostałem wywołany do tablicy skąd taka opinia. Niestety miałem szalone ostatnie parę dni i nie było czasu odpisać, tak więc robię to dopiero teraz. Nie bawiłem się w tysiące przypuszczeń ile % sprzedało się w USA i UE a ile w Chinach czy Rosji...Po prostu spojrzałem na 2019 rok.

W 2019 sprzedali 210 tysięcy kopii brutto (150 tysięcy to 2018 rok, a 40 tysięcy to IQ 2020). Stopień zwrotów wynosił wtedy około 15%. Czyli sprzedaż netto to 178 tysięcy. 7 milionów przychodu brutto za 2019r / 178 tysięcy = 39,2 zł/kopia netto. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, że jakieś 70 tysięcy kopii brutto zostało sprzedane przed wrześniem w Early Access, kiedy gra kosztowała mniej niż obecnie. Oraz na to, że generalnie dolar przez większość 2019 roku stał niżej niż obecnie. (niewiele niżej, ale jednak).

W nawiązaniu do mojego wcześniejszego postu; spojrzałem na wyliczenia innych i policzyłem sobie przychód za wcześniejsze kwartały oraz ilość sprzedanych kopii i wydaje mi się niemożliwym by przychód netto z kopii był mniejszy niż 38-39 zł, a powiedziałbym , że raczej jestem pewien że będzie wyższy niż 40 zł. Wydaje mi się, że 24 mln zł przychodu jest niemalże pewne. Tak więc cofam co wcześniej napisałem o 35-36 zł przychodu od kopii.

[moderator: Usunięto treści zabronione regulaminem]

Ja tylko powiem, że również to forum nakręca oczekiwania. 2 dni temu w tym wątku napisałem, żeby nie nakręcać się, że lada dzień będzie info o spadku prowizji bo nie wiemy na 100% jak to jest liczone i to jest tylko wróżenie z fusów. Jak również jakieś bardzo wysokie prognozy przychodu. Dla mnie realnie za kopię może być 35-36 zł. Przy utrzymującej się dobrej sprzedaży na Steam (+NS + konsole) to dalej spokojnie uzasadnia conajmniej 2 razy wyższy kurs akcji. Natomiast po forach widzę już nierealne oczekiwania typu 42 zł za kopię co tylko może skutkować nerwowością gdy jednak wyniki nie będą tak dobre jak wyimaginowane w głowach pełnych marzeń. javascript:__doPostBack('forum$_ctl0$PostReply','')

@Leszekmr podejrzewam, że mamy podobne przemyślenia. Jak dla mnie być może jeszcze w 2020 roku Creepy prześcigną 11bit w kapitalizacji. Już byłem zaangażowany w dyskusje typu "11bit jest bardziej doświadczony, 11bit mają 3 zespoły, 11bit mają 125 osób etc" jakby to wszystko miało jakieś znaczenie. Jak widać po ostatniej konferencji 11bit nie do końca ma. Liczy się dobry produkt który da zarobić miliony i konkretna ekipa która potrafi taki produkt stworzyć. Dwie zdecydowanie największe firmy gamingowe w Polsce, CDR i Techland skupiły się po prostu na dopracowaniu i wypuszczeniu raz na jakiś czas jednej dobrej gry która ma być hitem ,a nie kombinowaniu i rozdrabnianiu się.

@anty-teresa No właśnie o tym mówiłem, nikt nie prognozuje zwrotów, a progi zmiany prowizji zalezą od sprzedaży netto. Tak więc jeżeli ktoś kupił grę i jeszcze w nią nie zagrał przez więcej niż 2h (co pewnie ma miejsce dosyć częśto podczas Summer Sale) to Steam chyba nie może jej uwzględnić w liczeniu liczby kopii sprzedanych gier, musi czekać 2 tygodnie aż będzie mieć pewność, że gra nie zostanie zwrócona. Pisałem o tym dlatego, że jeżeli tak jest to raport o zmianie prowizji może ukazać się parę dni po Summer Sale, nawet jeśli 10 mln dolarów zostanie formalnie przekroczone podczas Summer Sale. (mam nadzieję, że napisałem z sensem i da się zrozumieć).

Tak nawiasem, wspominasz o raporcie sprzedażowym Steam pokazującym zwroty, kwotę podatku itp... Da się gdzieś taki raport zobaczyć? Na ESPI nic nie widzę...

A więc pewnie biorą pod uwagę sprzedaż "na teraz", to dobrze. Ale jeżeli Steam bierze pod uwagę sprzedaż netto, to skąd wie ile kopii zostanie zwróconych?
Być może mają jakiś mechanizm liczący automatycznie ile osób które kupiło grę zagrało już ponad 2 godziny i nie przysługuje im zwrot i można tę sprzedaż zaliczyć jako netto. Ale mamy Summer Sale, pewnie masa osób które kupują GH zagra w nią dopiero za parę tygodni, część być może nigdy. Powiedzmy, że podczas całej 3-tygodniowej promocji sprzeda się 300k kopii, ale tylko 150k ludzi zagra w grę od razu i nie wystarczy to do przekroczenia 10 mln dolarów. Co z pozostałymi kupionymi 150k kopii skoro Steam nie może być pewien ile z nich zostanie zwrócona? Mają jakieś własne estymacje biorące pod uwagę średni procent zwrotów czy czekają 2 tygodnie od kupna kopii aby zaliczyć ją do sprzedaży netto i do liczenia 10 mln dolarów sprzedaży? Nie mamy również 100% pewności jak Steam liczy cenę jednostkową kopii ani jaka jest aktualna cena kopii. Trzeba również pewnie odjąć ponad 20% sprzedaży bo odbywa się poza Steam. Tu jest tyle niewiadomych, że ja się wstrzymuję od jakichś oczekiwań i przewidywań , po prostu zostanę w którymś momencie miło zaskoczony :)

Nie nakręcałbym oczekiwań co do terminu obniżki prowizji żeby potem nie było rozczarowania. Czy ktoś na 100% wie jak Steam liczy cenę za jedną kopię którą bierze do wyliczenia tych 10 mln dolarów sprzedaży? Czytałem o sprzedanych kopiach netto po odjęciu podatku ale przed odjęciem prowizji Steam? Czy ktoś wie kiedy Steam informuje o tym? Chyba muszą minąć 2 tygodnie od kupna gry by być pewnym sprzedaży netto? (po tym czasie nie można zwrócić gry). No i najważniejsze, czy Steam informuje o tym od razu czy np. na koniec miesiąca?

Tak w ogóle to witam wszystkich, czytam forum Stockwatch od dawna, jednak dopiero dzisiaj się zarejestrowałem :)

Informacje
Stopień: Obeznany
Dołączył: 30 czerwca 2020
Ostatnia wizyta: 25 października 2024 18:22:01
Liczba wpisów: 64
[0,01% wszystkich postów / 0,03 postów dziennie]
Punkty respektu: 17

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,646 sek.

kquekkzu
mwatthfc
eblceumq
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 138,84 zł +380,69% 96 138,84 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
kzdmywml
axzhnivy
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat