
CPK planuje przetargi za 40 mld zł w 2026 roku. Fot. materiały prasowe PKP PLK
Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował plan postępowań inwestycyjnych na lata 2026–2028. W tym okresie spółka zamierza uruchomić blisko 100 przetargów, z których każdy będzie wart co najmniej 1 mln zł netto. W samym 2026 roku ich łączna, orientacyjna wartość ma sięgnąć ok. 40 mld zł, wobec ok. 30 mld zł planowanych na 2025 rok.
Największe przyszłoroczne przetargi obejmą m.in. roboty budowlane na linii kolejowej Warszawa–Łódź oraz budowę dróg i infrastruktury lotniskowej.
Do końca sierpnia 2025 roku CPK ogłosił już postępowania inwestycyjne o łącznej wartości ok. 18 mld zł. Jak podano, jeszcze w ostatnim kwartale bieżącego roku ruszyć ma postępowanie wykonawcze dotyczące palowania pod budynek terminala. Prace te zostaną przeprowadzone w ramach umowy ramowej na roboty zasadnicze, obejmującej m.in. wykonanie fundamentów terminala i budowę tunelu kolejowego pod lotniskiem. Wartość tej umowy przekracza 10 mld zł.
Spółka planuje również ogłoszenie przetargów na dwa pierwsze odcinki Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Warszawa–Łódź. Dotyczy to odcinka od Warszawy Zachodniej do Konotopy (18 km) oraz od Konotopy do CPK z łącznicą Parzniew–Kotowice (13 km).
Wartość zaplanowanych przetargów na projektowanie i budowę dróg wokół nowego portu lotniczego przekroczy 2,2 mld zł. W ramach zawartych umów powstanie lub zostanie przebudowanych ponad 90 km dróg.
– Za nami rozstrzygnięcie w tym roku m.in. przetargu o wartości 2,2 mld zł na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi oraz ogłoszenie postępowania w sprawie budowy terminala pasażerskiego, którego wartość przekroczy 5 mld zł – dodał prezes CPK Filip Czernicki.
Plan postępowań zawiera szczegółowe harmonogramy w ujęciu kwartalnym i półrocznym, z przypisanymi progami wartości zamówień. W 2026 roku CPK przewiduje ogłoszenie przetargów o wartości: ok. 7 mld zł w I kwartale, 20 mld zł w II kwartale, 3 mld zł w III kwartale oraz 10 mld zł w IV kwartale.
Wśród największych planowanych inwestycji kolejowych na 2026 rok znalazły się wybór wykonawców robót budowlanych dla linii kolejowej LK85 Warszawa–Łódź oraz budowa dworca kolejowego z halą peronową.
Kolejny rok – 2027 – przyniesie ogłoszenie przetargów na realizację odcinków linii KDP „Y” na trasach Sieradz Północny–Kępno i Kępno–Czernica Wrocławska (oba powyżej 5 mld zł). W planach są także przetargi na budowę Węzła Kolejowego CPK (3–5 mld zł), infrastruktury lotniskowej Airside Północ, bazy paliw z kolejowym frontem rozładunkowym oraz systemów zasilania inwestycji – o wartości od 500 mln zł do 3 mld zł.
Rok 2028 to kolejne duże zamówienia w ramach linii „Y”, w tym odcinki Sieradz–Pleszew, Pleszew–Poznań oraz Łódź–Sieradz Północny – każdy o wartości przekraczającej 5 mld zł. W komponencie lotniskowym planowane są przetargi na budowę obiektów Airside, Centrum Kontroli Operacji Lotniczych oraz garażu wielopoziomowego.
CPK to strategiczny projekt infrastrukturalny zakładający budowę centralnego lotniska pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz sieci kolei dużych prędkości. Port ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie w początkowej fazie działania i być rozbudowywany zgodnie z potrzebami rynku. Łączny koszt inwestycji do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.