Przykład na którym liczysz wartość klienta jest mało trafny. UPC przejmie klientów MMPL, ale także, a może przede wszystkim pozbędzie się istotnego konkurenta, a to pozwoli mu na nieco inną politykę cenową. To zupełnie inna skala możliwych do osiągnięcia synergii.
Poza tym czytałeś dokładnie ten tekst?
Z Twojego linku:
Cytat:Ostateczna cena będzie uzależniona od poziomu podstawowych wskaźników operacyjnych i finansowych biznesu telekomunikacyjnego tej spółki (RGU, przychody, EBITDA)
Jeśli dobrze liczę to transakcja jest skalkulowana na poziomie wskaźnika EV/EBITDA na poziomie 8,8. Może nie jest to wartość niska i zakładam, że w wydzielonej przejmowanej części nie będzie kredytów, ale mimo wszystko to raczej wskaźniki EBITDA wyznaczyły poziom klienta. Jaki jest mnożnik ze wskaźnika EV/EBITDA dla IU? Na tę chwilę bardzo podobny jak dla tej transakcji. Czyli o ile teoretycznie wychodzi potencjał z wartości klienta (choć jak pisałem jest to zły przykład) to tego potencjału przynajmniej na razie nie ma z wyników i wskaźników.
Przywołana przeze mnie Netia prezentuje się zgoła odmiennie. EV/EBITDA o poło niższy od transakcyjnego. Teoretycznie też znacznie bardziej wpisuje się wielkością. Jest płynna. Z takich porównań wynika, że ma większy potencjał niż UI, a mimo to wypowiedziałeś się na wątku tej niepłynnej spółki z rynku obarczonego większym ryzykiem a nie Netii. To zastanawiające.