pixelg
Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

anty_teresa

anty_teresa

Ostatnie 10 wpisów

Nie, to oznacza że Bloober sprzedał "coś" do powiązanych, ale to nie zostało sprzedane przez powiązane na zewnątrz.


Widzę, że kwestia raportu wzbudza emocje :)
To co rzuca się w oczy to spadek zapasów o 18 mln zł i wzrost wartości niematerialnych i prawnych o 21 mln zł. Co się stało? Najprawdopodobniej prace nad którymś z projektów zostały zakończone być może nawet nad dwoma.
W raporcie czytamy, że:
Cytat:

W IV kwartale 2019 r. Emitent finalizował prace badawczo-rozwojowe mające na celu opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza. Rozwiązanie to będzie wykorzystane w grach z gatunku horror tworzonych przez Emitenta.
Zespół produkcyjny firmy Bloober Team kontynuował również prace nad grą „|MEDIUM|”, w której implementowana jest innowacyjna technologia w zakresie symultanicznej
rozgrywki na dwóch ekranac
h. Technologia ta objęta jest ochroną patentową potwierdzoną przez Urząd Patentowy Stanów Zjednoczonych (wynalazek Spółki pt. „Method of simultaneous playing in single-player video games” nr 15/326,389).


Przed zakończeniem prac koszty tych technologii trzymane były na zapasach. W momencie ich zakończenia spółka przeniosła je na WNIP. Widzę, że niektórym brakuje 3 mln zł, ale tutaj sprawa jest prosta - to po prostu wydatki na te technologie w IV kwartale.

Dlaczego tego nie rozpoznano jako koszty gier? Bo formalnie przynajmniej pierwszy projekt ma być wykorzystywany w innych grach. Ale warto też pamiętać o rozliczani kosztów. WNIP się amortyzuje przez okres ekonomicznej użyteczności. Spółka niby podaje okresy dla WNIP 2 letnie, ale czuję, że faktycznie będzie dłużej. Dzięki temu pokaże wysokie zyski w kwartale premier, ale będzie miała także nieproporcjonalnie wysokie obciążenia w kolejnych okresach.

Mnie bardziej zastanawia dlaczego przychody ze sprzedaży są praktycznie takie same w jednostkowym i skonsolidowanym. W komunikatach wcześniejszych było:

Cytat:
Zarząd Spółki Bloober Team S.A. z siedzibą w Krakowie (dalej jako Emitent ) informuje, iż w dniu dzisiejszym otrzymał informację od swojego podmiotu zależnego spółki Bloober Team NA z siedzibą w Palo Alto, USA, o zawarciu w dniu 11 lutego 2020 r. przez tę spółkę istotnej umowy licencyjno dystrybucyjnej ze spółką NA Publishing Inc. z siedzibą w Tokio, Japonia


Cytat:
Zarząd Spółki Bloober Team S.A. z siedzibą w Krakowie (dalej jako "Emitent") informuje, iż w dniu dzisiejszym otrzymał informację od swojego podmiotu zależnego spółki Bloober Team NA z siedzibą w Palo Alto, USA, o zawarciu w dniu 16 października 2019 r. przez tę spółkę istotnej umowy licencyjno dystrybucyjnej ze spółką Koch Media GmbH z siedzibą w Höfland, Austria, na dystrybucję gry: Blair Witch w wersji pudełkowej na platformę PC oraz konsole (dalej jako "Gra"), na terytorium Ameryki Północnej, Ameryki Środkowej, państw EMEA (z wyłączeniem terytorium Rosji oraz platformy PC na terytorium Polski), Australii i Nowej Zelandii. Gra w wersji pudełkowej pojawi się w sprzedaży jeszcze w tym roku.


Cytat:
Zarząd Spółki Bloober Team S.A. z siedzibą w Krakowie (dalej jako "Emitent") przekazuje do publicznej wiadomości, iż powziął w dniu dzisiejszym informację od swej spółki zależnej - Bloober Team NA o zawarciu w dniu 27 września 2019 r. istotnej umowy licencyjnej z CDP sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na wydanie, marketing i dystrybucję gry: Blair Witch w wersji pudełkowej na platformę PC


Cytat:
Zarząd Spółki Bloober Team S.A. z siedzibą w Krakowie (dalej jako "Emitent"), przekazuje do publicznej wiadomości, iż w dniu 9 czerwca 2019 powziął informację od swojej spółki zależnej: Bloober Team NA z siedzibą w Palo Alto, Stany Zjednoczone (dalej jako Spółka ), o ujawnieniu tytułu i daty premiery gry tworzonej przez Spółkę w oparciu o jeden z brandów posiadanych przez spółkę Lions Gate Entertainment Inc. z siedzibą w Santa Monica, Stany Zjednoczone. Gra będzie nosić tytuł Blair Witch (dalej jako Gra ), a jej planowana data premiery to 30 sierpnia 2019r. na platformach: XboX i PC. Jednocześnie Spółka poinformowała Emitenta o rozpoczęciu kampanii marketingowej Gry.

O zawarciu umowy licencyjnej oraz dotyczącej wydania i dystrybucji Gry przez Bloober Team NA Emitent informował w raportach bieżących: nr 11/2018 z dnia 12 marca 2018r. oraz nr 18/2019 z dnia 6 czerwca 2019r.


Kto w końcu jest wydawcą i producentem tego tytułu? Raport sugeruje, że Bloober, natomiast raporty bieżące, że Bloober Team NA. Wydaje się, że trzeba poczekać na raport roczny - audytor powinien te sprawy wyprostować.


Cytat:
Napisałeś: "CFG pracuje także nad nowymi tytułami. Koszty ich produkcji też mają ZEROWY wpływ na wynik". Czy tak jest na pewno? Czy dopóki gra nie zostanie ukończona i przekazana do sprzedaży, to wzrastająca wartość wytworzonych projektów nie jest przedstawiana na plus w pozycji "zmiana stanu produktów"?

Tak jest na pewno.
Jak napisałem CFG ma rachunek wyników w układzie rodzajowym, czyli pokazuje wszystkie poniesione koszty w okresie, czyli nawet te, które dotyczą gier nieukończonych. Aby zachować zasadę współmierności (koszty dotyczące produktu mają być pokazane wtedy kiedy pokazywane są przychody) należy albo odjąć od wykazywanych kosztów te koszty, które nie dotyczą zgodnie z zasadą tego okresu (i tak się robi w układzie kalkulacyjnym), albo skorygować przychody o ich zmianę (i tak się robi w układzie porównawczym przez zmianę stanu produktów). Jeśli spółka w kwartale wydała na produkcję gry 100 tys. zł to taka kwota pojawi się w kosztach, ale także w przychodach przez zwiększenie zmiany stanu produktów - per saldo daje to zero i jak napisałem: NIE MA WSPŁYWU NA ZYSKI.

Cytat:
Co do ostatniej części wpisu - spółka na datę podania raportu kwartalnego posiadała już raporty sprzedażowe ze Steam, nie miała raportów z konsol. Wiadomo, kiedy te raporty otrzymują od wydawcy - informowali o tym, kiedy one przychodzą, w raporcie ESPI. Raport nr 13/2008:

Zgodnie z powszechną praktyką w branży gier, rozliczenia odbywają się po zamknięciu poszczególnych miesięcy sprzedaży, co z kolei ma miejsce po spłynięciu oficjalnych raportów z każdego kanału (m.in. Steam, PS Store i in.). W zależności od operatora kanału sprzedaży, odbywa się to z opóźnieniem od 3 do 10 tygodni po zakończeniu miesiąca kalendarzowego.


Z moich informacji wynika, że czołowe polskie spółki otrzymują raporty z X1, PS4 i Switch do 45 dni po zakończeniu kwartału, ale z reguły jest to okres około 2 tygodni. Dłuższe okresy dotyczą raczej niszowych sklepów i sprzedaży pudełkowej.

Cytat:
Tak czy inaczej, ten grudzień, niewidoczny w przychodach z raportu kwartalnego (ale - tak jak piszesz - być może ujęty w należnościach krótkoterminowych), będzie już podany w raporcie rocznym.


Znów wychodzi, że nie do końca wiesz o czym piszesz. Nie może być tak, że coś w należnościach, ale nie ma w przychodach. Należności to nieopłacone jeszcze przychody. Według mnie grudzień powinien być już w przychodach i zyskach, ale nie ma go jeszcze w kasie spółki, bo przychody z grudnia nie zostały opłacone, co z resztą pisał cytowany przez Ciebie prezes.

Cytat:
Sorry za nieścisłości i błędy, niemniej nie wpływają one zasadniczo na ocenę sytuacji CFG, jak i obecny kierunek kursu, to na ten moment gra do jednej bramki. Zobaczymy jak długo.

No właśnie, że wpływają. Zmiana stanu produktów nie jest żadnym księgowym "trickiem". To zupełnie naturalne, że jak WYDALI DUŻO KASY na PH, to będą pokazywać DUŻĄ ujemną zmianę stanu produktów. To nic innego jak odwzorowanie poniesionych kosztów produkcji. Faktycznie poniesionych. Skoro PH generuje przychody to muszą się pojawiać odpowiadające im koszty i przez tą zmianę się pojawiają. Na blogu napisałeś, że patrzysz na zmianę gotówki, bo dla Ciebie to prawdziwy zysk. Nie, nie jest to prawdziwy zysk. Prawdziwy gotówkowy zysk będzie jak zerkniesz co stało się z gotówką od początku pisania tej gry, a Ty okres wcześniejszy, kiedy były wydatki pomijasz - tak nie można.


Fajnie, że raczyłeś nam wkleić wpis z innego forum/bloga, ale warto aby taki wpis nie zawierał merytorycznych błędów, a ów takowe zawiera.
Byczegierki-com napisał(a):
Wartość zysku czy przychodu netto jest w tym przypadku na swój sposób niemiarodajna, w związku z pozostawionymi przez poprzednią ekipę „zapasami”, które w CFG będą jeszcze zapewne przez dłuższy czas amortyzowane. W tym kwartale od zysku odpisano 0,7 mln zł, jest to jednak zapis wyłącznie księgowy, o czym pisałem w jednym z wcześniejszych wpisów pt. „CFG porządkuje księgi”


CFG ma rachunek wyników w układzie porównawczym i aktywuje koszty gier na zapasie. Nie ma tutaj żadnej amortyzacji Czyli koszty rozliczane są wraz z przychodami do całkowitego ich pokrycia.

Z raportu:
Cytat:
Wytworzone przez jednostkę gry komputerowe, przeznaczone do sprzedaży, wycenia się w okresie przynoszenia przez nie korzyści ekonomicznych, nie dłuższym niż 5 lat, w wysokości nadwyżki kosztów ich wytworzenia nad przychodami według cen sprzedaży netto, uzyskanymi ze sprzedaży tych produktów w ciągu tego okresu. Nieodpisane po upływie tego okresu koszty wytworzenia zwiększają pozostałe koszty operacyjne.


Jeśli spółka sprzedała i pokazała przychód na kwotę 1 mln zł z FD to pokazuje taką samą zmianę stanu produktów, jako rozliczenie skapitalizowanych wcześniej kosztów. Jeśli projekt nie pokrył jeszcze swoich kosztów to wpływ na wynik jest ZEROWY. Nic tutaj nie odpisywano. Nie ma żadnego zaburzenia wyników. Po prostu FD nie ma wpływu na wynik.

CFG pracuje także nad nowymi tytułami. Koszty ich produkcji też mają ZEROWY wpływ na wynik i tak będzie do momentu rozpoczęcia sprzedaży i pokrycia przez zmianę stanu produktów kosztów wytworzenia.

Byczegierki-com napisał(a):
Co więcej, jak wynika z wypowiedzi Prezesa CFG cytowanej przez Money.pl[1], powyższa kwota nie uwzględnia przychodu z grudnia, który nie został jeszcze zafakturowany. Grudzień – jak każdy wie – jest najlepszym miesiącem dla branży w roku. Patrząc na peaki graczy dla PD na Steamdb w grudniu[5], uwzględniając fakt, że PD był w tym miesiącu w promocjach cenowych, można spodziewać się, że przychód w tym okresie dla CFG nie powinien być słaby.


Nie, to wcale nie wynika z wypowiedzi prezesa. On powiedział, że:

Cytat:
Po spłacie pożyczki posiadamy na koncie odpowiednią ilość środków, poza tym, nie zafakturowaliśmy jeszcze grudnia ub.r. i te środki dopiero wpłyną do spółki" - powiedział prezes.

Odnosił się do przepływów, a nie przychodów. W kasie spółki nie było jeszcze gotówki z grudnia, ale były należności - 1,1 mln zł.
Do uznania przychodów nie trzeba wystawiać faktury - wystarczy mieć raport sprzedażowy od kontrachneta. Faktura jest wymagana w podatkach, ale nie w rachunkowości. Jeśli więc CFG dostała raporty sprzedażowe to efekty ekonomiczne z tego tytułu są uwzględnione w sprawozdaniu, czyli w przychodach i zyskach spółki. Oczywiście pozostaje pytanie, czy takie raporty sprzedażowe (albo inne dane na podstawie których może szacować swój przychód) spółka posiada, bo tego nie wiemy. Gdyby to był selfpublishing to ze Steam by takowy raport miała, ale tutaj jest po drodze wydawca i z tego powodu (nieznajomość zapisów umowy) nie wiemy. Skoro nie ma na ten temat nic w raporcie i nikt nie lubi różnic pomiędzy raportem kwartalnym i rocznym należy raczej domniemywać, że raport od Good Shepherd/Forever jest i przychody także są.


W dniu wczorajszym miała na Twitterze gorąca wymiana zdań pomiędzy mną a paroma innymi osobami. Postanowiłem swoje stanowisko opisać szerzej na forum i zrzucić kajdany w postaci maksymalnej liczby znaków. W dniu wczorajszym Bloober poinformował, że zamierza robić gru AAA gdzie sprzedaż będzie liczona w milionach egzemplarzy: www.stockwatch.pl/wiadomosci/b...

Standardowo mianem gier AAA określa się produkcje o najwyższych budżetach produkcyjnych i reklamowych, nad którymi pracują duże zespoły. Definicja ta jest niedookreślona, ale takim mianem określano gry, których budżet produkcyjno-marketingowy przekracza grubo 100 mln zł i to ładnych kilkanaście lat temu, natomiast sprzedaż liczy się milionach egzemplarzy. Na polskim rynku grą AAA był Witcher 3 i do takiego określenia aspirował SGW3. Pozostałe gry należą do segmentu Indie i część z nich spełnia definicję III – gry jakościowe, ale produkowane przez mniejsze zespoły z nakładami mniejszymi o rząd wielkości.

Według mnie określenie AAA wśród polskich inwestorów robi bardzo duże wrażenie – wystarczy zerknąć co stało się z kursem CI Games po zapowiedzi SGW3. Użycie tego sformułowania napędza oczekiwania wynikowe i sprzedażowe, a za tym i kursy. Bloober Team nie ma (i nie zapowiada się na to, żeby miał) budżetów gier choćby zbliżonych do 100 mln zł, więc określenie AAA wprowadza inwestorów w błąd. Zarzucono mi, że czepiam się nazewnictwa, ale w historii Bloobera nie raz i nie dwa zdarzało się, że prezes Babieno rozbudził oczekiwania zbyt mocno, co skutkowało potem tym, że przed premierami kurs rósł, a po premierowej weryfikacji spadał. Tak było choćby i w przypadku Blair Witch. Rynek oczywiście lubi przereagować, ale nie ma sensu tej reakcji jeszcze podsycać.

To przeciwieństwo tego co robi zarząd 11bit, czy CD Projekt. O swoich aspiracjach finansowych można powiedzieć w programie motywacyjnym uzależniając liczbę akcji od konkretnych liczb, albo można powiedzieć, że idziemy w segment AAA. W mojej opinii do tej pory Bloober nie przykładał należytej staranności do jakości i produkował gry raczej przeciętne, poza Blair Witch w większości publikował je we współpracy z wydawcami i to niekoniecznie najwyższej marki. Budżety też raczej kwalifikowały się do segmentu AA. I w tym segmencie spółka pozostanie, choć zamierza zwiększyć potencjalne grono odbiorców i jak rozumiem wydatki.

No właśnie, skoro mówimy o tym, że coś jest tanie lub drogie to bez DCFa pozostaje nam metoda porównawcza, gdzie kluczem jest dobór spółek. Pod względem kapitalizacji mamy na GPW w zasadzie 4 segmenty. W pierwszym jest CD Projekt – kapitalizacja 30 mld zł, w drugim PlayWay, 11bit, TSGames – kapitalizacja w okolicy 1-2 mld zł, w trzecim 4 spółki wyceniane na 100-200 mln zł i w czwartym wszystko mniejsze. Jeśli porównywać będziemy Bloobera do 11bit to wyjdzie, że spółka jest tania, jeśli do spółek ze swojego segmentu wyceny, to że droga. Które są więc bardziej podobne?

W celu wybrania spółek porównawczych wybrałem parę istotnych cech jak dotychczasowy największy sukces, liczba gier w sprzedaży, oceny graczy itd. To wybór nieco subiektywny, ale starałem się aby był jak najbardziej umożliwiający opis rozwoju i osiągnięć spółki. Można się z nim nie zgadzać, można zaproponować inny zbiór cech. Z poniższego zestawienia wynika, że Bloober powinien być 5 spółką na rynku pod względem wartości i ja się z taką tezą zgadzam. Pozostaje pytanie jaka jest właściwa kapitalizacja? Połowa dystansu między 11b i F51? Nie i to zdecydowanie nie. Biorąc pod uwagę spółki najbardziej porównywalne i ważąc wycenę podobieństwem mamy kapitalizację na poziomie ponad 250 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


W poniższym zestawieniu pominąłem jednak jeden dla mnie bardzo istotny argument – wiarygodność. Bloober najczęściej i na największe okresy opóźniał premiery w tym zestawieniu, Bloober miał istotne różnice pomiędzy raportami badanymi przez biegłego i publikowanymi przed badaniem, Bloober często zapowiadał zyski, których potem nie było. To niestety zwiększa wagę i stopień porównywalności do takich spółek jak Farm51 czy CI Games i tego efektem jest obecna kapitalizacja spółki. Jeśli uda się odbudować wiarygodność, albo Medium zrobi sukces to warunki brzegowe się zmienią, na razie jednak w kapitalizacji mamy oczekiwania kilkunastu milionów powtarzalnego wyniku rocznie, a na takie szybko się nie zanosi.





kholat napisał(a):
@anty_teresa

Podobne wątpliwości miałeś w 2015 odnośnie Columbus Energy... tylko że tam zdaje się była emisja przejęciowa ok. 250 000 000 szt. po cenie emisyjnej 0,00 zł... wtedy cena Columbusa kręciła się w okolicach nominału... a gdzie jest kurs obecnie? Anxious salute

www.stockwatch.pl/forum/wpisy-...

Owszem miałem i dziś też bym miał. To, że kurs urusł nie ma z tym żadnego związku.

Informacje
Stopień: Opętany
Dołączył: 24 października 2008
Ostatnia wizyta: 18 lutego 2020 20:19:49
Liczba wpisów: 9 849
[2,91% wszystkich postów / 2,38 postów dziennie]

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,708 sek.

AD.bx ad3a
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d