-
moderator: Witam na prezentacji i czacie inwestorskim z Agnieszką Godlewską i Anetą Parafiniuk, CEO i CFO Digital Network oraz Damianem Reznerem COO Screen Network (spółki zależnej Digital Network). Tematem spotkania będzie podsumowanie 2023 r. i planów rozwoju na 2024 r.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać o 11:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
CEZ: Czy o spółkę dopytują się inwestorzy instytucjonalni w postaci funduszy ? Pytam o to, gdyż z pewnością ich udział w akcjonariacie poprawiłby płynność na akcjach spółki, która nie jest zbyt duża?
Digital Network: Spółka obecnie cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów finansowych.
-
CEZ: Jaki udział w polskim rynku DOOH macie teraz, a jaki planujecie mieć za 4 do 5-ciu lat? Czy w związku z tym planujecie powiekszać swoją sieć mediów i jaki udział będą miały w niej reklamy z elementami 3D?
Digital Network: Tak jak pokazaliśmy na slajdach wg. Kantar Media mamy udział na poziomie 48%. Planujemy systematyczny wzrost rynkowy.
-
CEZ: Jaki CAPEX planujecie na 2024 rok?
Digital Network: Porównywalny do 2023.
-
Gość: Patrząc na strukturę kosztów rodzajowych około 1 mln zł kwartalnie to "materiały i energia". Można prosić o rozbicie tej kategorii? To głównie koszty energii? Czy te koszty są skorelowane z przychodami?
Digital Network: Są to głównie koszty energii, ale nie rosną wprost proporcjonalnie do przychodów.
-
Gość: Witam. Pytanie nawiązujące do styczniowego ESPI o kupnie akcji DIG. To jednorazowe zakupy, czy planuje Pani kolejne transakcje?
Digital Network: Pani Prezes rozważa zakup kolejnego pakietu.
-
Gość: Czy jesteście właścicielem wszystkich ekranów na których wyświetlacie reklamy, czy jedynie pośrednikiem?
Digital Network: Jesteśmy właścicielem wszystkich ekranów zewnętrznych. W przypadku sieci Indoor - tam jesteśmy wyłącznym dysponentem (np. sieć Media Markt).
-
Gość: Działacie tylko w Polsce?
Digital Network: Tak.
-
Gość: W kosztach rodzajowych jest również około 600 tysięcy kwartalnie w pozycji wynagrodzenia. Czy to też jest koszt raczej stały? Czy też w dużym stopniu uzależniony od przychodów? Szczególnie premie bo w 4 kwartale koszty wynagrodzenia rosną zazwyczaj.
Digital Network: Wynagrodzenia - jest to koszt stały. Nie planujemy istotnego wzrostu zatrudnienia.
-
Fiszer: Jak oceniacie realizacje kontraktu z poczta?
Digital Network: Jesteśmy na etapie wdrażania tej sieci. Jesteśmy nastawieni do niej optymistycznie.
-
Fiszer: Czy rozwazacie powiększenie kontraktu z poczta?
Digital Network: Istnieje zapis w umowie umożliwiający nam wzrost skali współpracy.
-
Sys32: Czy w raportach finansowych pojawią się dokładne dane dotyczące liczby ekranów w poszczególnych kwartałach?
Digital Network: Nie, ponieważ ten czynnik nie ma bezpośredniego przełożenia na osiągane przychody (decyduje różnica potencjału lokalizacji a nie liczba).
-
Gość: Kiedy poznamy prognozę finansową na 2024 rok?
Digital Network: Zarząd rozważa publikacje prognozy na 2024 najwcześniej pod koniec 3q.
-
Fiszer: Jak oceniacie rynek w 1q24?
Digital Network: Idziemy zgodnie z planem.
-
Fiszer: Jaki kierunek rozwoju ilosci ekranów w 2024 sieci / miasta/ stolica?
Digital Network: Rozwój sieci na poziomie 10%.
-
Fiszer: Czy będzie prognoza wyników w 2024?
Digital Network: Tak.
-
Fiszer: Jaki poziom dywidendy za 2023?
Digital Network: Zarząd opublikuje swoją rekomendacje na przełomie 1q i 2q.
-
Gość: Jak obecnie idzie zwiększenie “zapełnienia” czasu reklamowego?
Digital Network: Jest to jeden z priorytetów na rok 2024.
-
Gość: Od strony praktycznej, co jest dla was najtrudniejszym elementem w pozyskiwaniu lokalizacji premium?
Digital Network: Takich lokalizacji jest ograniczona liczba i jest związana z długim procesem administracyjnym.
-
Fiszer: Jakie branże królują jako klienci w 1q24?
Digital Network: Mix branż z lekką przewagą klientów sezonowych (np. farmacja / telekomunikacja).
-
Fiszer: Czy spodziewacie się wpływu wyborów na przychody w 2024?
Digital Network: Jest to zwykle czynnik stymulujący wzrost przychodów, jednak nie będzie to miało decydującego wpływu na wyniki roczne.
-
Gość: W którym segmencie ekranów przyrost liczby będzie najdynamiczniejszy?
Digital Network: Planujemy rozwój symetryczny (Outdoor & Indoor).
-
Romek: Jesteście liderem w swojej niszy. Czy konkurenci posiadający mniejszy udział w rynku digital OOH są do przejęcia/wykupienia?
Digital Network: Na obecnym etapie rozwój organiczny jest celem naszej strategii.
-
Stano: Pani Prezes, po co spółka udziela pożyczek zewnętrznym podmiotom? Ja rozumiem, że są “zabezpieczone”, a odsetki na poziomie 20 proc. to kusząca opcja, ale czy nie ma tu jakiegoś ryzyka?
Digital Network: Pożyczki są bardzo dobrze zabezpieczone, w związku z czym ryzyko jest zminimalizowane.
-
Gość: Jaki procent przychodów sprzedają Państwo samodzielnie do klientów a ile za pośrednictwem domów mediowych lub innych pośredników?
Digital Network: Około 40 do 60 % (przychody klienci bezpośredni vs klienci domów mediowych).
-
Stano: Jeszcze kontynuując watek pożyczek, czy podmioty które kredytujecie są w jakiś sposób powiązane z osobami z zarządu lub RN Digital Network?
Digital Network: Nie są to podmioty w żaden sposób powiązane z zarządem spółki.
-
Gość: Jakie udziały rynkowe mają Państwa konkurenci? Na ile inwestują w nowe nośniki?
Digital Network: Wg. Kantar Media udział SN to 48%. Pozostałe firmy to AMS / Clear Channel / Bussines Consulting. Storer i JcDecaux nie raportują. Nie mamy informacji na temat ich planów inwestycyjnych.
-
Analityk Fundamentalny: Gratuluję wyników. Prezentowane przez Państwa rentowności procentowe są bardzo wysokie. Nie obawiacie się nasilenia konkurencji, która zachęcano takim i zwrotami wejdzie do gry?
Digital Network: Konkurencji się nie obawiamy ponieważ jej obecność wpływa pozytywnie na zwiększenie digital ooh w wydatkach reklamowych. Wysoka bariera wejścia ogranicza możliwość szybkiego zdobycia udziałów rynkowych dla nowych podmiotów.
-
Analityk Fundamentalny: Jakie są Wasze trwałe przewagi konkurencyjne?
Digital Network: Know How, oprogramowanie autorskie, rozbudowana sieć ogólnopolska, największe zasięgi w Polsce.
-
Gość: Państwo sprzedają powierzchnię tylko ze swoich nośników czy też są pośrednikiem w sprzedaży dla innych sieci nośników?
Digital Network: Brokerujemy również, ale głównie skupiamy się na naszych sieciach ekranów.
-
Fiszer: Czy rynek OOH nie digital będzie zanikal?
Digital Network: Transformacja cyfrowa będzie postępować. Jest to trend nie do zatrzymania.
-
Analityk Fundamentalny: Jakie widzicie największy zagrożenia i wyzwania stojące przed spółki na przestrzeni kolejnych kilku lat?
Digital Network: Naturalny wzrost konkurencji co jest dla nas motywujące i długofalowo pozytywnie zwiększać będzie udział pieniędzy na rynku.
-
Fiszer: Jaki jest czas życia ekranu DOOH względem tradycyjnego papierowego?
Digital Network: Około 11 - 12 lat. Amortyzacja max. na 8.
-
Analityk Fundamentalny: Czy zamierzacie podnieść (lub podnieśliście) ceny w 2024 roku? Jeśli tak to o ile, czy podobny ruch wykonano w 2023?
Digital Network: Tak. Podnosimy rok do roku o 10% głównie z powodu inflacji i waloryzacji cen.
-
Analityk Fundamentalny: Prośba o odniesienie się do ryzyka związanego z uchwałą krajobrazową na terenie Warszawy lub innych miast?
Digital Network: Na razie nie ma takiego ryzyka. Trybunał Konstytucyjny w grudniu zeszłego roku orzekł o niekonstytucyjności zapisów w Uchwale Krajobrazowej.
-
Kamil: Czy Zarząd przewiduje jakieś premie za wyjątkowo udany rok, obciążające wynik 2023? Program motywacyjny na przyszłość?
Digital Network: Wszelkie premie zostaną ujęte w wyniku za 2023 i nie będą one miały istotnego wpływu.
-
Gość: Ile wynosi Capex na pojedynczy nośnik premium? Jakiego rzędu jest to kwota? Czy trzeba na bieżąco ponosić Capex odtworzeniowy na istniejące już nośniki? Jeżeli tak jakiego rzędu jest to Capex?
Digital Network: Na bieżące nośniki capex odtworzeniowy jest bardzo niski (z reguły drobne naprawy - technologia umożliwia podmianę pojedynczych części ekranów na miejscu przez wyspecjalizowany serwis). Poziom capexu rośnie wraz z wielkością ekranu.
-
Fiszer: Czy pobór prądu w ekranach DIG spada w związku z rozwojem technologii?
Digital Network: Tak ponieważ wymieniamy cyklicznie technologie na bardziej Eco (technologia pasywna - mniejsze zużycie, nawet 4 x mniejszy pobór energii).
-
Gość: Ile wynosi koszt stworzenia reklamy przez reklamodawcę na Państwa nośniki? Jakiego rzędu są to kwoty? Ile kosztuje emisja takiej reklamy np. przez jeden dzień czy tydzień na nośniku premium? Jakiego rzędu są to kwoty?
Digital Network: Medium jest bardzo elastyczne. Spot może kosztować od 100 zł do i 100 000 złotych w zależności od poziomu skomplikowania projektu. Tak samo w temacie kampanii. Cena zależy od liczby wystąpień w danym terminie / na wybranych ekranach w danej sieci.
-
Fiszer: Czy środki że sprzedaży na ekranie zostaną wypłacone jako dywidenda czy reinwestowane?
Digital Network: Prognozowany wynik netto wynosi 22 MLN. W tym 7 MLN dotyczy spółki "Na Ekranie". Kwota dywidendy na razie nie została określona (zarząd planuje rekomendacje w tym zakresie na przełomie 1q i 2q).
-
Gość: Dlaczego do tej pory główni gracze na rynku reklamy nie weszli w DOOH? Szczególnie Stroer i JC Decaux? Co ich powstrzymało? Czy Państwo mogą być targetem do przejęcia przez nich skoro nie mają silnej pozycji?
Digital Network: Możemy być targetem. Firmy te wywodzą się z tradycyjnego Outdoor i do tej pory właściciele nie byli zainteresowani ekspansją w Polsce. Dynamika rozwoju rynku może to w najbliższym czasie zmienić.
-
Fiszer: Czy planujecie dzień otwarty dla inwestorów?
Digital Network: Planujemy być aktywni i otwarci na oczekiwania inwestorów. W przypadku dużego zainteresowania chętnie spotkamy się z inwestorami bezpośrednio.
-
Gość1: Jeżeli nośniki i umowy najmu są uwzględniane na majątku i w bilansie to ile nośników w Warszawie nie jest w sporze prawnym (w procesach administracyjnych) z miastem ?
Digital Network: Nie mamy sporów z miastem i nasze ekrany są w standardowym trybie legalizacyjnym.
-
Majki: jakie jest wykorzystanie pętli emisyjnej na 31.12.2023 a jakie było na 31.12.2022 r. ?
Digital Network: W grudniu jest najwyższe - bliskie 100%.
-
Gość: Czy są plany wyjścia poza Polskę?
Digital Network: Na ten moment nie.
-
MZ: Czy wg Państwa wiedzy główni akcjonariusze planują w perspektywie 2024 roku sprzedaż części swoich akcji?
Digital Network: Nie mamy takiej wiedzy na ten moment.
-
Gość: Chyba przypadkiem pominęli Państwo pytanie o koszty rodzajowe usługi. Z czego głównie się one składają? Co to za rodzaj kosztów?
Digital Network: Koszty usług obcych to głównie podmioty współpracujące ze spółką w zakresie rozwoju New Bussines (sprzedaż bezpośrednia).
-
Gość: Jak Pandemia wpłynęła na Państwa firmę? Czy sposób prowadzenia biznesu obecnie jest inny niż przed 2020 r?
Digital Network: Pandemia pomogła spółce w kontekście optymalizacji kosztów i struktury zatrudnienia. Utrzymujemy ten poziom do tej pory.
-
Gość: Jaki % zleceń reklamowych pozyskujecie samodzielnie, ile przez pośrednika? Jaki jest trend w tym aspekcie?
Digital Network: 40% do 60% (sprzedaż bezpośrednia vs sprzedaż agencyjna). Dążymy do równego podziału w tej materii.
-
Gość: Można prosić o rozwinięcie pojęcia New Bussines? co to jest?
Digital Network: New Bussnies = sprzedaż bezpośrednia.
-
CEZ: Czy, a jeśli tak, to kiedy, spółka planuje przejąć wszystkie udziały w Screen Network?
Digital Network: Jak tylko będzie taka możliwość.
-
Gość: W kosztach rodzajowych usługi obce to około 4 mln zł kwartalnie. Co tutaj głównie się znajduje? Czy te koszty są bardziej kosztami stałymi czy skorelowanymi z przychodami?
Digital Network: Są to głównie usługi pośrednictwa w sprzedaży.
-
Gość: Co to jest sprzedaż bezpośrednia. To jakiś skrót.
Digital Network: Sprzedaż bezpośrednia to sprzedaż do klienta ostatecznego bez udziału agencji/domu mediowego.
-
Gość: Gdzie jest księgowany w takim razie koszt najmu nośników? Jakiego rzędu jest to udział w strukturze kosztów rodzajowych? Czy koszty te podlegają indeksacji np. inflacji?
Digital Network: Koszty najmu są księgowane jako amortyzacja, a przy umowach krótkoterminowych jako koszty usług obcych.
-
Digital Network: Bardzo dziękujemy za udział w dyskusji i za wysłuchanie prezentacji. Zachęcamy do bezpośredniego kontaktu ze spółką w przypadku pytań dodatkowych!
-
Moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.