pixelg
Czat: Krzysztof Kostowski, prezes zarządu Playway SA - start 7 kwietnia godz. 12:00
AD.bx ad0a
AD.bx ad0b

Czat inwestorski z prezesem zarządu Playway SA

Dyskusja odbyła się dnia: 07.04.2020, godziny 12:00
Krzysztof Kostowski, prezes zarządu Playway SA: Epidemia nakręca nam sprzedaż gier oraz migrację do nas zespołów developerskich Krzysztof Kostowski, prezes zarządu Playway SA
PLAYWAY
We wtorek 7 kwietnia o godz. 12:00 rozpocznie się czat z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA. Tematem spotkania będą plany rozwoju spółki.

PlayWay jest polską spółką akcyjną założoną w 2011 roku, z siedzibą w Warszawie, która jest jedną z największych w Polsce firm tworzących gry wideo na najpopularniejsze platformy sprzętowe (PC/PS4/Xbox1/iOS/Android).

Spółka tworzy Grupę kapitałową PlayWay, w której skład wchodzi obecnie Spółka oraz kilkadziesiąt podmiotów zależnych lub powiązanych ze Spółką.

Spółka posiada obecnie ponad 50 zespołów deweloperskich odpowiadających za powstawanie ponad 100 gier. Działalność na tak szeroką skalę, możliwa jest dzięki stworzonej przez Spółkę, unikalnej formule współpracy z zespołami, dającą im dużą swobodę działania i samodzielność, ale przy zachowaniu koniecznej kontroli jakości i przy pełnym wsparciu produkcyjnym, marketingowym i wydawniczym. PlayWay współpracuje z doświadczonymi, dużymi studiami deweloperskimi oraz znanymi w branży twórcami, ale też od lat inkubuje młode, początkujące zespoły.Spółka może się pochwalić globalnymi sukcesami sprzedażowymi w postaci m.in serii Car Mechanic Simulator czy House Flipper. Przy pierwszej produkcji Spółka nawiązała współpracę z najsłynniejszymi światowymi producentami samochodów luksusowych, takich jak: Mercedes-Benz, Maserati, Bentley, Pagani, DeLorean.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam na kolejnym czacie gamingowym w StockWatch.pl. Dziś naszym gościem jest Krzysztof Kostowski, prezes PlayWay, aktualnie drugiego największego producenta gier wideo na GPW. Tematem spotkania będą plany rozwoju spółki.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 12:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Na koniec spotkania autorzy 5 najciekawszych pytań otrzymają od prezesa PlayWay kody dostępu na Steam do gry Uboat. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • Krzysztof Kostowski: Dzień dobry, witam wszystkich i zapraszam do dyskusji. Oczekuję ciekawych pytań.
  • anti: Czy zdradzi Pan coś więcej o projekcie Pway? Do dzielenia się z pomysłodawcami gier ma być wykorzystywana technologia blockchain - czy w grupa ma zaplecze technologiczne w tym zakresie? Jak ważny może okazać się ten projekt w strategii rozwoju Playway?
    Krzysztof Kostowski: Do współpracy nad projektem Pway poszukiwałem osób mających duże doświadczenie w Blockchain + podatki + prawo. Taki zespół kieruje teraz projektem, gdzie staramy się dostosowywać do wciąż zmieniającego się prawa. Celem Pway jest pozyskanie dużej liczby ciekawych pomysłów i zbudowania światowej społeczności graczy. Każdy zgłaszający wstępną ideę gry otrzyma jeden token. Zespoły z grupy PlayWay będą mogły korzystać z bazy pomysłów, a wybrane przez nich pomysły będą dawały zyski pomysłowym graczom. Oczywiście wcześniej podpisując umowę z pomysłodawcą i dzieląc się z nim zyskiem. PWay ma swoje środki i inwestorów, nie planuje pozyskiwać kapitału poprzez emisję tokenów. PWay to projekt, jaki jeszcze nie powstał, a jego celem jest nie zebranie pieniędzy tylko zbudowanie światowej społeczności. Twórczej pomysłowej i czerpiącej z tego korzyści.
  • Gość: Wypuszczenie gry Wanking Simulator skompromitowało grupę Playway. Dlaczego dopuszczacie do produkcji takie gry?
    Krzysztof Kostowski: Nie zauważyłem nawet jednego e-maila, który by wskazywał na skompromitowanie grupy PlayWay. Staram się nie odpowiadać na pytania kierowanie do spółek z grupy PlayWay, które są już na giełdzie, ale patrząc na zachowanie kursu Ultimate Games po debiucie tej gry inwestorzy mogą mieć inny odbiór. PlayWay nie reklamowało tej gry i nie wiem czy dostaliśmy jeden e-mail w temacie gry od Ultimate Games.
  • brutalp: Panie Krzysztofie, czy nie boi się Pan, że produkując tak znaczą liczbę gier nie znajdą Państwo na nich nabywców? Nie mówię tylko o Grupie Playway, ale o całym polskim gamedev'ie, gdzie mnoży się liczba spółek. Pozdrawiam
    Krzysztof Kostowski: Nabywcy się zawsze znajdą, pytanie tylko czy na 5 sztuk czy na 500 tys. sztuk. My chcemy robić gry, które się sprzedają. Nie muszą być artystyczne ani nie muszą posiadać głębokich myśli przewodnich. One mają być dobre i zarobić na dywidendę. Gracze na całym świecie oczekują coraz to nowej rozrywki, a my chcemy sprostać tym oczekiwaniom.
  • Ryszard: Wiemy z raportów, że Grupa Playway opiera się na współpracy na bazie umów cywilnoprawnych. Czy w tym trudnym czasie Grupa jako całość, a także indywidualne spółki, zapewniają swoim zespołom ubezpieczenia zdrowotne oraz inne wsparcie?
    Krzysztof Kostowski: Każdy zespół/firma ma swoje zasady rozliczeń z ekipą i bardzo dużo zależy od sukcesów zespołu. Przy znaczących zyskach na pewno zespół może sobie pozwolić na znacznie więcej niż zespół, który przepalił inwestycję PlayWay i zostało 100 zł na koncie.
  • KK: Czy Play Way na fali swoich przyszłych potencjalnych sukcesów będzie dążyć do produkcji gry AAA?
    Krzysztof Kostowski: Nie mam w planach produkcji AAA. To wielka odpowiedzialność i zaprzeczenie mojego planu tworzenia wielu gier o niskim budżecie.
  • skimixa: Czy macie opinie podatkowe do Pway? Jak będziecie księgować wydawane tokeny?
    Krzysztof Kostowski: Tokeny będą głównie rozdawane dla graczy celem budowania dużej społeczności. To, że gracze będą mogli je sprzedać, to dla nas mniejsze zmartwienie podatkowe. Ale od dwóch lat pracują tam podatkowcy i chcemy, aby było to dobrze zaprojektowane.
  • anti: Pytanie o sprzedaż na konsole - jak ocenia Pan debiut House Flippera w porównaniu do Car Mechanica?
    Krzysztof Kostowski: Sam debiut CMS konsola był niewątpliwie mocnym otwarciem, a peak sprzedażowy HF słabszy na początku. Ale badając wykresy już po tygodniu od rozpoczęcia sprzedaży można powiedzieć ze HF zaczyna zbliżać się do sprzedaży CMS z analogicznego okresu.
  • anti: W ostatnich aktualnościach wspomniał Pan o rozpoczęciu prac nad Builders of Greece i Rome, czy może Pan wyjawić które spółki z grupy się tym zajmują? Czy wydawcą będzie CFG?
    Krzysztof Kostowski: CFG możliwe, że przejmie nie tylko wydawanie, ale i produkcję jednej z gier. Obecnie trwają negocjacje, ale wiadomo, że zespół od Egipt będzie produkował potem tylko jedną grę, dlatego zapewne Grecja trafi do zespołu z grupy PlayWay.
  • Tomek000: 1. Dzień dobry, jakie działania społka planuje podjac w segmencie gier mobile, przyklad tsgames pokazuje ze w tym seg. mozna osiagnac bardzo duze przychody, czy Pan Prezes widzi rowniez w tym szanse dla spolki? 2. Kiedy planowane jest uruchomienie obiecanej platformy pomyslow dla gier, czy wiadomo juz na jakiej mniej wiecej zasadzie bedzie to funkcjonowało? 3. Czy sytuacja z epidemią negatywnie wplywa na organizacje i wydajnosc prac grupy Playway, czy ma to znikome znaczenie ze wzg. na pracę zdalną? 4. Jakie zagrożenia widzi Pan Prezes dla rozwoju spólki ? 5. Czy mozemy sie spodziewac raportu sprzedazowego tytulow konsolowych, jak rowniez zestawienia przychodow spolki z podzialem na segmenty(pc, xbox, ps4, nswitch, mobile) w raporcie rocznym i/lub kwartalnym?
    Krzysztof Kostowski: 1. Widzimy siłę rynku mobilnego. Wiele zespołów tworzy obecnie nasze najważniejsze gry na urządzenia mobilne. House Flipper, nowy CMS, Tank Mechanic i inne są w developmencie. Daty ukazania się gier nie są jeszcze znane. Gry są w testach. House Flipper w finalnych.

    2. Pway - staramy się, aby to był ten rok.

    3. Epidemia póki co nakręca nam sprzedaż oraz migrację do nas ludzi i zespołów developerskich. Posiadając tak duże stany gotówkowe i otwartość na nowe zespoły jesteśmy optymalnym portem dla wielu zespołów, co straciły zlecenia.

    4. Zagrożenia jakie widzę to: wojna, spadek USD poniżej 1 zł oraz wirus, który dotrze do ważnych członków zespołów developerskich.

    5. Poszczególne raporty staram się tworzyć w odpowiedzi na wiele pytań od akcjonariuszy. W poprzednim raporcie najwięcej zapytań było o tabelę ze sprzedażą poszczególnych gier, w X dniach od sprzedaży z podaniem WishList. Możliwe że w tym roku dojdą do tabeli konsole.
  • Miły_Gość: kiedy można się spodziewać premiery gry "I Am Jesus Christ" - symulator Jezusa? Bardzo oryginalny symulator i nie mogę się doczekać :) i kiedy w ogóle spółka wyjawi więcej informacji o tym tytule?
    Krzysztof Kostowski: Premiera zapewne nie prędko. Optymalnie stawiam na rok 2021. Zespół raportuje postępy prac. Kilka dni temu był post na PlayWay Facebook.
  • Analityk Fundamentalny: Poprosiłbym o ocenę wpływu pandemii na Playway (plusy oraz minusy) zarówno w ujęciu krótkoterminowym (1-2 miesiące) jak i długo (6-18 miesięcy). Długoterminowo jak ocenia Pan ryzyko zmniejszenia popytu na Wasze gry w związku z prawdopodobną recesją na świecie i mniejszym dochodem rozporządzalnym na przeciętną osobę?
    Krzysztof Kostowski: Krótkoterminowo nie widzimy problemów. Gry sprzedają się bardzo dobrze, a nowe zespoły pozyskujemy ze zdwojoną siłą. Co będzie długoterminowo, tego nie wiemy. Jeśli rząd USA będzie wspomagał ludność przelewami, to możemy się okazać beneficjentem. Ale nie chciałbym przesądzać, co będzie za 18 miesięcy.
  • StudentRafał: Czy planujecie mocniejsze zaangażowanie się w gry mobilne? Przykład innej polskiej spółki pokazuje, że można zarobić fortunę w tym segmencie, a mając wiele uznanych tytułów na PC jak Playway można łatwo graczy by grali również na telefonach.
    Krzysztof Kostowski: To bardzo ryzykowny rynek, gdzie przykłady pokazują, że można dużo zarobić i dużo stracić. Nasz CMS18 ma ponad 15 mln pobrań, a w przygotowaniu jest wiele gier. Faktem jest, że cały czas mocniej buduję grupę spółek, niż zajmuje się poszczególnymi grami. Wolę mieć więcej wędek niż ryb. Czas pokaże, czy to była dobra strategia.
  • Tomasz: Panie Prezesie czy Spółka ma już przygotowane warianty zarządzania na wypadek sytuacji skutkującej niemożnością wykonywania przez Pana swoich obowiązków ? Dla inwestorów to Pan wydaję się być kluczowym elementem sukcesu Spółki więc jest to istotna kwestia, tym bardziej przy obecnej kapitalizacji wynoszącej ok. 2 miliardy PLN .
    Krzysztof Kostowski: Dbam o swoje zdrowię jak tylko się da, minimalizuje ryzyko jak tylko umiem, ale nie można dziś nic wykluczyć. Dlatego też zbudowałem grupę podmiotów zarządzanych przez prezesów spółek. Nie muszę dziś pomagać ULG, MoG, Frozen i wielu innym podmiotom. Raczej skupiam się na nowych podmiotach i wchodzeniu w problemy w podmiotach obecnych.
  • Tomasz: Czy byłby Pan w stanie wymienić 3 tytuły które wg Pańskiej opinii mogą się okazać największymi sukcesami w 2020 r. ?
    Krzysztof Kostowski: Liczę na Junkyard, Builders of Egypt i Bum Simulator (jeśli będzie w tym roku).
  • Analityk Fundamentalny: Spółka w bardzo przejrzysty sposób komunikuje się z inwestorami indywidualnymi za co duży szacun. Jedynym problemem w mojej ocenie jest dość późna publikacja raportów finansowych - w zasadzie na końcu dopuszczalnego okresu. Rozumiem, że jest to dość skomplikowana operacja księgowo-finansowa ze względu na konsolidację oraz ilość podmiotów. Jednakże czy jest szansa na stopniowe skracanie tych terminów?
    Krzysztof Kostowski: Nie widzę szansy na zmianę terminów publikacji.
    Jeśli byśmy przyjęli nawet, że nauczyliśmy część podmiotów przekazywania księgowości, to w kolejnym roku dochodzi kolejnych wiele spółek, które znowu nas zaskoczą.
  • majster: Wygląda na to że prologi gier Builders of Egypt, I Am Your President, Drug Dealer, Gunsmith Simulator i Lust from Beyond świetnie się sprawdzają. Czy w związku z tym planowane jest wydanie prologów również do trochę mniejszych tytułów?
    Krzysztof Kostowski: Zespoły wymieniają się informacjami i widzą wpływ prologów. PlayWay cały czas aktualizuje kompendium wiedzy dla zespołów z grupy i marketing/ Układa premiery w najbardziej optymalny sposób. Dlatego prologi póki co zagoszczą w nasze działania budujące WishList.
  • Analityk Fundamentalny: Spółka w ostatnich dwóch latach wypłacała dywidendę. Jak wygląda obecne zapatrywanie najistotniejszego akcjonariusza (czyli Pana) w kontekście pandemii oraz wcześniej ogłoszonego podejścia do dywidendy (min. 90% jednostkowego zysku netto). W teorii zapowiada się rekordowa wypłata – czy może Pan uchylić rąbka tajemnicy w tym temacie?
    Krzysztof Kostowski: Nie planuję zmian w polityce dywidendowej. Dla mnie każda wypłata to udowodnienie, że zysk nie jest tylko księgowy, a realny. Mimo że nie jest to modne, to zysk upatruję w dywidendzie, a nie sprzedaży akcji.
  • Analityk Fundamentalny: Kwestia wymiany walut – wspominał Pan Prezes w trakcie ostatniego swojego raportu video (29/03/2020), że posiada pewną swoją politykę walutową i kurs USD/PLN powyżej 4,0-4,2 uważa za wysokie. Czy można opisać trochę Pana politykę wymiany USD na złotówki?
    Krzysztof Kostowski: Posiadamy duże rezerwy PLN pod dywidendę. USD staram się sprzedawać przy wysokim kursie. Dla mnie wysoki kurs to 4,20-4,30. Ale przyszłości nikt nie zna.
  • Analityk Fundamentalny: Spółka bardzo dobrze sobie radzi jeśli chodzi o gry na PC i konsole. Ja natomiast mam pytanie o gry na urządzenia mobilne. Jak Playway zamierza i czy zamierza się odnaleźć na tym rynku i mocniej zaakcentować swoją obecność niż dotychczas? Co z House Flipper na mobile?
    Krzysztof Kostowski: Mobilne - tu przedłużają się prace. Zespoły polishują gry, mam nadzieję na premiery ważnych gier w tym roku.
  • Analityk Fundamentalny: House Flipper na konsole – jak ocenia Pan wyniki po prawie 1,5 miesiąca od rozpoczęcia sprzedaży i jakie wnioski na przyszłość z tej premiery?
    Krzysztof Kostowski: HF zaczyna doganiać CMS. Mimo początkowego słabszego otwarcia, teraz jest coraz lepiej, co potwierdza obecność na listach TOP100.
  • brutalp: Czy widać pozytywny wpływ pandemii koronawirusa na przychody spółki w marcu 2020?
    Krzysztof Kostowski: Tak, przychody są wysokie.
  • skimixa: Kiedy debiut Drift i jak szacuje Pan sprzedaż do końca roku ?
    Krzysztof Kostowski: Tu pytanie do ECC. Staram się nie odpowiadać za spółki z grupy będące na giełdzie.
  • biedronka: Jak Covid-19 przyczyni się do wyniku finansowego Państwa spółki za pierwszy kwartał?
    Krzysztof Kostowski: Pozytywnie.
  • biedronka: Jakie wydarzenia uważa Pan za najbardziej kluczowe dla spółki (w kontekście wydania konkretnych gier, nawiązywania współprac)?
    Krzysztof Kostowski: Tworzenie nowych spółek w oparciu o nowy model: najpierw przygotowanie ludzi i pomysłów na gry, poznanie się i dopiero powołanie podmiotu i dokapitalizowanie.
  • biedronka: Jak prognozują Państwo sprzedaż swoich gier na kolejne kwartały?
    Krzysztof Kostowski: Nie prognozujemy.
  • Kaja: Jaki wynik finansowy za Q1 jest przewidywany? I czym poparte są predykcje? Jakimi wydarzeniami?
    Krzysztof Kostowski: Nie przewidujemy wyników. Zachęcam, aby wiedzę czerpać z publikowanych raportów spółki.
  • JanS: Czy playway is spółki zależne robią coś, żeby pomóc swoim zespołom i ich rodzinom w czasie epidemii? Z raportów wynika, że praktycznie wszyscy pracują na umowy cywilnoprawne, a więc nawet bez ubezpieczenia zdrowotnego.
    Krzysztof Kostowski: To już polityka spółek oraz ich stanów finansowych.
  • Adam: Trzy pytania pytania ode mnie: 1. Czy rozwaza Pan tworzenie dedykowanych na platforme VR gier? (nie chodzi mi o porty) 2. Jakie korzyści będzie miał PWAY z racji tego, że jest zbudowany w technologii blockchain? 3. Czy PWAY bedzie dzialal na zasadzie zglaszania swoich pomyslow przez ludzi do konkretnej spolki z grupy np. ULG czy moze spolki same beda 'zglaszac sie' do pomyslodawcow, ktorych pomysly im się spodobają?
    Krzysztof Kostowski: 1. Nie planujemy

    2. Odpowiedzi w czasie inauguracji Pway

    3. Do pomysłów Pway mają dostęp tylko zespoły z grupy PlayWay i one mogą wybierać z nadesłanych.
  • WB: Kiedyś mowil Pan ze chcialby produkowac sto gier jednoczesnje. To chyba udalo sie osiagnac, jakie dalsze plany/marzenia?
    Krzysztof Kostowski: Teraz chciałbym zakładać 10 przygotowanych spółek rocznie, czyli takich z opracowanym przez X miesięcy planem działania, pomysłami na gry i finansowaniem.
  • Gość: Dzień dobry. Informował już Pan, że PlayWay nie skorzysta na uldze IP BOX, co ma dla mnie sens, bo PlayWay sam nie tworzy zbyt dużo własności intelektualnej. Moje pytanie brzmi, czy PlayWay zachęca(ł) lub pomaga(ł) w ubieganiu się o zyskanie tej ulgi inne spółki z grupy kapitałowej i w jaki sposób PlayWay może skorzystać na korzystnych interpretacjach dla tych spółek?
    Krzysztof Kostowski: Tu mamy odmienne dane. IPbox dotykał gry Uboat. Za nim poszły inne spółki i inne gry. Zespół prawników i doradców skupiał się na pozyskaniu pozytywnych interpretacji, a wyniki tych działań poznamy w raporcie rocznym. Cały czas spółki pracują nad dokumentacją i nie wszystkie odpowiedzi jeszcze nadeszły.
  • quake: Dzień dobry, Panie Prezesie proszę o informacje czy w związku z epidemią część gier zostanie wydana w późniejszym terminie od zakładanego? Dodatkowo czy epidemia wpłynęła, wpływa na postęp prac nad nowymi grami?
    Krzysztof Kostowski: Wpływ obecny jest znikomy na naszą firmę, ale jak będzie w przyszłości - trudno powiedzieć.
  • Nieuk: Kiedy bedzie premiera.Bum Simulator?:)
    Krzysztof Kostowski: Zespół walczy o premierę w 2020 r., ale wszystko zależy od jakości. Testerzy czekają obecnie na kolejne wersje.
  • IJ-Kamil: Kiedy można się spodziewać startu platformy Pway?
    Krzysztof Kostowski: Planujemy 2020 r.
  • WB: Witam, co Pan prezes uwaza za najwiekszy sukces i najwieksza porazke ostatniego roku grupy plw?
    Krzysztof Kostowski: Sukces 2019 - wejście z przytupem na konsole.

    Porażka 2019 - brak ważnych premier mobilnych.
  • Gość: Które spółki w grupie PLW (które jeszcze nie weszły na giełdę) są najlepiej zarządzane?
    Krzysztof Kostowski: W ubiegłym tygodniu nagrałem pełny raport wewnętrzny grupy PlayWay, wskazując na najlepiej i najgorzej zarządzane spółki z grupy PlayWay.

    Raport przekazałem do spółek, aby wykazać plusy najlepszych oraz wady najsłabszych.

    Do najlepszych zaliczyłbym kilka młodych podmiotów jak np StrategyLabs (postępy w grze Builder of Egypt), GameHunters (marketing Gunsmith Simulator), GameIncubator (Animal Shelter), Rebelia (wielkość gry vs wielkość zespołu).

    Jeśli chodzi o większe podmioty to Frozen District (House Flipper, porty i DLC), DeGenerals (dobra jakość Tank Mechanic i pomysły na rozwój).
  • YR: Jak ocenia Pan IQ2020 pod kątem sprzedaży gier ? Czy znacząco wzrosła ich sprzedaż w grupie PLW ?
    Krzysztof Kostowski: To jest znaczący przyrost. Na uwagę zasługuje utrzymywanie się dobrej sprzedaży starszych gier, nawet poza okresem wyprzedaży.
  • Krzysiu.: HF - dużo nam jeszcze brakuje do obniżki prowizji na Steam ?
    Krzysztof Kostowski: Nie posiadam danych, ale zespół monitoruje temat.
  • Vabio: Czy planowany jest mocniejszy rozwój gier na rynek mobilny?
    Krzysztof Kostowski: W planach od zawsze, ale realizacja powolna.
  • Alone in the Dark: Dlaczego Thief Simulator tak dobrze sprzedaje się na Switchu, a słabo na Xbox? Pomiędzy konsolami profil gracza też się różni? A może to kwestia portu?
    Krzysztof Kostowski: Nie wiemy tego, ale nie uznałbym, że sprzedaje się źle.

    Dla ConsoleLabs to znaczące środki. Jest to zyskowny port, a jak pokazuje sprzedaż symulatorów, może być stabilny. Nie stawiałbym tezy, że przychody Thief z NSwitch są większe niż z X1.
  • majster: Jak w kontekście gier zachowuje się rynek Chiński w dobie koronawirusa? Czy widoczne są wzrosty sprzedaży a może odwrotnie?
    Krzysztof Kostowski: Zgodnie z aktualnościami PlayWay, jakie publikuje na zakończenie miesiąca, widać że Chiny były mocne w lutym, a siła spadła w marcu. Cały czas to dla nas jeden z ważniejszych krajów.
  • Gość: Car Mechanic Simulator miał w ciągu pierwszych 72 godzin na konsolach 23 tyś. kopii, natomiast House Flipper na Xbox One zaledwie 5 tys. Czym to sobie tłumaczycie?
    Krzysztof Kostowski: Trudno wyciągnąć wnioski, ponieważ marketing był zbliżony lub większy. Patrząc jednak na obecny wykres, chyba HF potrzebował więcej czasu na rozbieg.
  • Gość: Jak ocenia Pan dzisiejszy debiut Simfabric i jakie udziały ma PlayWay w spółce? Czy będą jakoś księgowane ewentualne zyski wynikające z podniesienia wartości akcji Simfabric posiadane przez PlayWay?
    Krzysztof Kostowski: PlayWay posiada około 45 proc. w SimFabric. Nasza inwestycja kilka lat temu to 530 tys zł. Nie wiem jeszcze, czy będzie tu wchodziło w grę przeszacowanie, takie jak w CFG czy Sonka.
  • Gość: Czy może Pan powiedzieć jak wyglądała wishlista dla Tank Mechanic przed premierą?
    Krzysztof Kostowski: Ponad 100 tys.
  • Gość: Czy dla gier mobilnych będziecie udostępniać MAU i ARPU? Na retencję nie liczę :)
    Krzysztof Kostowski: Jesteśmy obecnie w takim punkcie, gdzie te wskaźniki nie są jeszcze wartościową informacją. Musimy dorosnąć w mobilu.
  • Gość: Kiedy Thief Simulator, House Flipper i Car Mechanic similator miały swoją premierę w Chinach w ramach umowy z Tencentem?
    Krzysztof Kostowski: Tego nie wiemy.
  • Daro: Jak Pan ocenia wyniki Ultimate Games w 2019 r.? 71 premier i przychody na poziomie 7,3 mln zł? To daje średnio 100 tys. zł przychodów na projekt, a przecież były CMS Switch, Thief Switch, Unlucky7 PC, Agony na Switch no i gra Moonlita czyli Deadliest Catch: The Game. Ja jestem bardzo rozczarowany.
    Krzysztof Kostowski: Ja nie jestem rozczarowany. Jakby każda moja spółka miała zyski i przychody takie jak Ultimate Games, to pojechałbym chyba na urlop. Póki co, tak nie jest.
  • Daro: Do tej pory skupialiście się na symulatorach. Zamierzacie testować gry strategiczne. Jak z innymi gatunkami np RPG? Te potrafią mieć bardzo długie ogony sprzedażowe...
    Krzysztof Kostowski: To zależy od nowych zespołów, jakie dołączą na pokład oraz ich preprodukcji, które podbiją serca graczy, wskazując na WishList sensowność inwestycji.
  • IJ-Kamil: Czy w strategii PlaWay jest również przejmowanie spółek już notowanych na giełdzie? Czy Pana zdaniem są u nas na rynku firmy, które byłyby dla PlayWay wartościowym (a ich zakup opłacalnym) aktywem?
    Krzysztof Kostowski: Nie planuję. Lubię tworzyć od zera i poznawać ludzi w fazie początkowej.
  • Gość: Wypłacenie gotówki CFG akcjonariuszom przez wczesną spłatę pożyczek, to zaprzeczenie celom IPO, nie uważa Pan?
    Krzysztof Kostowski: Jeśli chodzi o porozumienie pożyczkodawców, to uważam to za sensowny krok. CFG płaciło znaczące środki na obsługę długu i płaciłoby tak cały czas. Teraz jest linia kredytowa w PlayWay, która obecnie nie kosztuje CFG nic.
    Moim zdaniem, koszt zero jest niższy niż obsługa długu.
  • Gosc: Jak ocenia Pan początek tego roku w porównaniu do początku 2019? Czy jest to duża zmiana? Co wpłynęło na taką zmianę?
    Krzysztof Kostowski: Każdy rok był dla firmy wzrostem. Mam nadzieję że ten też taki będzie. Dokładne dane finansowe przekażemy po konsolidacji raportem za I kwartał 2020 r.
  • LukeChelt: Witam Panie Krzysztofie, ile tytułów obecnych tylko na PC jest w trakcie portowania na XBox i PS ewentualnie Switch i które to sa tytuły. Pozdrawiam
    Krzysztof Kostowski: Portujemy tylko ważne tytuły i wymieniamy je w planie wydawniczym PlayWay.
  • Gość: Witam Czy wraz z raportem wyników za rok 2019 możemy spodziewać się informacji o dywidendzie ?
    Krzysztof Kostowski: Zgodnie z przyjętymi zasadami wypłaty dywidendy, nic nie wiadomo mi o zmianach w tym temacie.
  • anty_teresa: Czy może Pan powiedzieć jaki procent w usługach obcych stanowiły tantiemy dla twórców gier?
    Krzysztof Kostowski: To okolice 10-15 proc. Od czasów prospektu IPO dużo nie zmieniło się w tym temacie.
  • Gość: Czy Playway posiada jakieś mechanizmy kontroli profesjonalności działania spółek zależnych ? (organizacja pracy, legalność oprogramowania, zgodność z przepisami itp.)
    Krzysztof Kostowski: Księgowo część spółek przechodzi przez audyt, ale główne zainteresowanie PlayWay idzie w kierunku spółek zarabiających. Nie posiadamy mechanizmów kontroli profesjonalności podmiotów. Dla mnie najważniejsze jest czy podmiot przeżyje pierwszą fazę inkubacji, czy zespół posiada umiejętności, którymi się reklamował, czy ich pomysły są poprawne i czy walczą o jakość. Liczymy, że prezesi biorąc odpowiedzialność za spółki, prowadzą je zgodnie z przyjętymi zasadami.
  • Revdon: Dlaczego Drug Drealer Symulator wydajecie wraz z Movie Games?
    Krzysztof Kostowski: To spółka, w której posiadamy 1/3 akcji MG. Pomagamy, jak możemy. Migracja z konta PLW może wspomóc sprzedaż.
  • IJ-Kamil: Czy mógłby Pan zdradzić jak wygląda rozliczenie ze steam od strony księgowej? Czy spółka wystawia fakturę na podstawie jakiegoś raportu sprzedażowego od Valve? Czy w raportowaniu występują jakieś opóźnienia np. sprzedaż za miesiąc X ksiegowana jest i wykazywana w raporcie za miesiąc X+1, 2 lub 3? Jak to wygląda?
    Krzysztof Kostowski: Steam przedstawia raport sprzedażowy po około 25 dniach od zamknięcia miesiąca. Wtedy wiadomy jest wpływ refundacji oraz czy wszystkie płatności zeszły. Na podstawie raportu rozliczamy się ze Steam oraz z zespołami. Jeśli płatność przechodzi okresy to tworzymy rezerwy przychodowe.
  • Alone in the Dark: Co dokładnie będzie robić spółka PWay? Niestety nie do końca to rozumiem
    Krzysztof Kostowski: W kilku słowach: gracze otrzymają tokeny za przekazywanie swoich pomysłów gier. A potem będą uprawnieni do otrzymania części zysków od developerów gier.
  • Gość: Czy wzrost konkurencji na rynku nindtendo sprawiło że jest to mniej atrakcyjna platforma dla PLW?
    Krzysztof Kostowski: Mamy spółki specjalizujące się w NSwitch i one dalej będą portować gry powstające w grupie PLW. Nie przewidujemy zmian.
  • Alone in the Dark: Dlaczego w przypadku Switch zdecydowaliście się oddać (jako grupa) większość tytułów do Forever Entertainment, zamiast wyprodukować je własnymi zasobami? Jaką część przychodów przypada na studia/spółki z grupy Playway i w jakim stopniu finansujecie portowanie na Switch? Oni to robią lepiej czy taniej?
    Krzysztof Kostowski: Porty produkuje spółka UF Games, podmiot z Ultimate Games. Obecnie daje najlepsze warunki oraz terminy, dlatego podmioty z grupy PlayWay go często wybierają.
  • bmiara: Jak ocenia pan perspektywy spółki i ogólnie branży w najbliższych miesiącach? Czy covid zmienia coś w waszych planach?
    Krzysztof Kostowski: Póki co więcej pracy, więcej zespołów w fazie planowania. Ekipy tracą zlecenia, a my przyjmujemy je z marszu na pokład.
  • Gość : Czy wyniki sprzedażowe Thiefa na Xbox One Was zadowalają? Czy wobec jednak słabej sprzedaży na konsoli po 72 godzinach może dojść do skasowania wersji na PS4?
    Krzysztof Kostowski: Nie ma takiej opcji. Gra sprzedaje się poprawnie, a dla młodej spółki ConsoleLabs wpływy z każdego miesiąca dają finansowanie kolejnego portu gry.
  • Gość : Czym różnić się Będzie House Flipper City od wydanego HF? Dlaczego tę grę robić będzie Creative Forge, a nie spółka. Czemu dzielicie się sukcesem z podmiotami, gdzie nie macie nawet większości udziałów?
    Krzysztof Kostowski: HFC to bardziej gra o zarządzaniu, a HF to symulator remontów. CFG - posiadamy blisko 48 proc. akcji i staramy się.
  • Cahir16: Panie Krzysztofie, zazwyczaj konsensus analityków co do wyników osiągniętych w poszczególnych okresach przez PLW mocno odchyla się od rzeczywistych liczb. Wynika to z braku zrozumienia modelu biznesowego Spółki, a może braku kontaktu w relacji Spółka-inwestorzy? Jaki jest wg. pana powód?
    Krzysztof Kostowski: Powodem może być moja powściągliwość w rozmowach z analitykami. Nie prognozuję. Analitycy mają w PlayWay wiele spółek do konsolidacji, a dla nich i dla mnie nie jest to łatwe. Najważniejsze jednak, że przychodzi czas wyników i wtedy wszystko jest jasne.
  • Mirek: Czy wypuszczanie gry Drag Dealer Simulator to nie jest przegięcie? Czy uważa Pan, że żadne granice nie są konieczne w Pana biznesie?
    Krzysztof Kostowski: W PlayWay taka gra pewnie by nie powstała, ale nasze spółki mogą więcej. I to jest własnie urok, że grupa może rozwijać się w kierunkach, w jakich ja bym jej nie widział. Każda spółka odpowiada za siebie.
  • IJ-Kamil: Czy mógłby Pan zdradzić jak przebiega badanie rynku na steam? Kiedyś powiedział Pan, że ze wszystkich pomysłów do preprodukcji trafia ok 25% z nich, a do produkcji ok 8%. Czy te współczynniki ulegają jakimkolwiek zmianom? Mam wrażenie, że Państwa pomysły są coraz lepsze, a więc i lepsza jest Państwa znajomość rynku. Czy przejawia się to również w w/w wskaźnikach?
    Krzysztof Kostowski: Myślę, że do produkcji obecnie trafia więcej niż połowa gier. Faza preprodukcji jest dużo dokładniejsza. Młody podmiot musi przekazać pomysły, z których wybierzemy kandydatów na preprodukcje, a potem z tych kilku wybieramy najlepszą. I tak tworzy się wizję spółek, które już pierwszą produkcję robią dla graczy, a nie dla siebie. Każda gra jest badana podobieństwem wykresów do innych przypadków (a w grupie mamy takich wykresów masę) i wtedy podejmujemy decyzję.
  • majster: Które ze mniej znanych spółek z grupy PLW w najbliższym czasie mogą nas zaskoczyć pozytywnie?
    Krzysztof Kostowski: Liczę na Forestlight Games. Gra Rollercoaster Mechanic ładnie się buduje, a to pierwsza z fali gier jakie ten młody podmiot pokaże. W sobotę planowana kolejna gra. Tak samo GameIncubator, gdzie w czwartek i piątek możliwe są pokazy kolejnych gier, po już udanym Animal Shelter.
  • Nottinghill: Kto przejąłby sterowanie grupą Playway gdyby trafił Pan na kwarantannę, nie mówiąc o jeszcze gorszej opcji - do szpitala. Oczywiście nie życzę tego Panu, ale zainfekowania nikt sobie nie życzy a jednak się zdarzają.
    Krzysztof Kostowski: Kwarantanna to nie problem - czuję się tak obecnie.

    Szpital - trudno przewidzieć. Firmy wiedzą, co mają robić, a nowe spółki startują dopiero po opracowaniu rocznego planu.

    Kto może przejąć? Jakub Trzebiński.
  • anty_teresa: Która z gier miała największy wpływ na przychody w III kw. 2019 r.?
    Krzysztof Kostowski: CMS PC + konsola.
  • Daro: Panie Prezesie, z ujawnionej tabeli w sprawozdaniu, a także Pana poprzednich wypowiedzi wynikało, że sprzedaż (wolumen) w kwartale premiery to wishlista przemnożona razy 3-4. Ten mnożnik nie zadziałał w przypadku Uboat’a co można tłumaczyć formą EA, ale nie zadziałał w przypadku Cooking Simulator. Dlaczego? Wygląda także na to, że gra ta miała relatywnie duże zwroty na Steam. Why?
    Krzysztof Kostowski: Wskaźnik ten działał na kilku grach w latach 2017 i 2018. Od 2019, oraz budowania większych wishlist (powyżej 100k) ciężej jest uzyskać podobny przelicznik. W poprzednim raporcie przedstawiłem tabelkę z WL i sprzedażą ważnych gier, w poszczególnych dniach. I najlepiej wnioski wyciągać właśnie z takich danych.
  • arek24mab: Panie Krzysztofie, czy PLAYWAY ma w planach produkcję typu AAA ( np. jedna na 2-3 lata ).
    Krzysztof Kostowski: Nie mam w planach.
  • Gość: Jak firma jest zabezpieczona na przysżłość? Obecnie coraz czściej mówi sie o tym, że wirus jednak nie skończy się za szybko. Jakie sa Pana predykcje dla branży i Pana firmy?
    Krzysztof Kostowski: Niskokosztowy model prowadzenia spółki, wydaje się być odpowiedzią na trudne czasy. Zaś stany gotówkowe i przychody też pomagają w rozwoju.
  • Gość: Czy nie czas skończyć ze sztywnym egzekwowaniem umów ze szkodą dla spółek i konfliktem z zarządami? (ECC, wcześniej Creative i Madmind)
    Krzysztof Kostowski: Zależy kto egzekwuje, z kim konflikt i z iloma podmiotami były podpisywane umowy. Nie pamiętam sporów z zarządami ECC i Madmind.
  • Investor: Dlaczego sprzedaliście udziały w Silver Lynx? Były jakieś problemy ze współinwestorami?
    Krzysztof Kostowski: Nie czujemy się mocni w grach planszowych. Weszliśmy i wyszliśmy.
  • Investor: Czy w związku z udaną ofertą akcji Games Operators zmieni się sposób konsolidacji tej spółki i czy IPO będzie mieć wpływ na wyniki PlayWay?
    Krzysztof Kostowski: Nie wiem jeszcze czy dojdzie do przeszacowania wartości. Jeśli do tego dojdzie, może pojawić się znacząca wartość w pozycji zysku finansowego.
  • gracz: Czy Builders of Greece i Rome będą takim samym projektem jak Builders of Egypt, tylko w innym kraju, czy różnić się będą zasadami rozgrywki, mechaniką itp?
    Krzysztof Kostowski: Mogą być znaczne różnice, bo będą to tworzyć inne zespoły.
  • and: Wspominał Pan nieraz, że poszukuje Pan nowego Minecrafta czy Angry Birds. Co się stanie, jak już Pan odnajdzie taką grę? Będzie Pan wtedy bazował głównie na tym tytule, czy będzie Pan poszukiwał kolejnego i kolejnego bestsellera?
    Krzysztof Kostowski: Dla mnie takim tytułem po części jest CMS. Jak widać, nie zmieniło to pędu do szukania lepszego. Zawsze można znaleźć lepszą grę.
  • Gość : Czy jest szansa, że któraś Wasza gra wejdzie jako premierowa na nowe konsole? Czy CMS i HF będzie wydany także na Xbox X i PS5?
    Krzysztof Kostowski: Znikoma. Nie bazujemy na exlusivach.
  • anty_teresa: Czy zamierzacie wydawać swoje gry na Google Stadia? Czy platforma Epic Games leży w przedmiocie Waszego zainteresowania?
    Krzysztof Kostowski: Trudno teraz powiedzieć. Nie wiemy jaki wpływ miałoby to na sprzedaż na obecnych kontach.
  • Gamer: Na którą grę Pan najbardziej liczy w tym roku?
    Krzysztof Kostowski: Nie mam jednej wybranej.
  • Gamer: Która z gier, które jeszcze niezadebiutowały ma największą wishlistę
    Krzysztof Kostowski: Bum Simulator, ale Egypt goni.
  • Gość: Czy konkurencja na Steam nadal rośnie? Jak jest z konsolami i liczbą wprowadzanych projektów?
    Krzysztof Kostowski: Trudno powiedzieć. Trzeba powiedzieć, że średnio analizujemy rynek i mało oglądamy się na okolice. Idziemy ze swoimi premierami przed siebie i mnogością gier budujemy cały czas konto wydawnicze.
  • Gość: Panie Prezesie, czy jest Pan zadowolony z wyników IV kwartału?
    Krzysztof Kostowski: Zawsze mogłoby być lepiej, dlatego budujemy dalej grupę spółek. Może jak nałoży się zysk z 50 ważnych gier, to odpocznę 3 dni i zaczniemy kolejny krok.
  • Gość: Na rynku chodzą głosy, że wasze warunki współpracy są dość drakońskie dla deweloperów. Może się Pan odnieść?
    Krzysztof Kostowski: Słuchy takie chodzą od 20 lat. W tym czasie liczba milionerów, jakich udało mi się współtworzyć jest znacząca. Liczba spółek z grupy PLW, gdzie pakiety akcji programistów i grafików spuchły do milionów - ciężko czasem nazwać "dość drakońskie". Wypłaty % z zysku dla autorów gier faktycznie są już dla nich problemem, bo trzeba powiększać garaże na nowe samochody. Ale jakoś sobie z tym radzimy. Od momentu wejścia na giełdę z 5 spółek przeszliśmy na 50, a to oznacza, że chyba nie jest tak źle. Aby dostać się do grupy PLW trzeba obecnie przejść przez sito pomysłów, badania kompetencji - ale potem telefony od inwestorów z propozycja odkupu parę % akcji za XXX tys. zł rekompensują często trudy. Obecnie w drodze na giełdę jest ponad 20 spółek z grupy PlayWay.
  • Gość: Czy fakt zawiązania PWay i wejście w nowe segmenty oznacza, że w grupie kończą się pomysły na nowe gry?
    Krzysztof Kostowski: Grupa się rozrasta. Już nie potrzebujemy jednego udanego pomysłu tygodniowo a dziennie. Jeśli otrzymamy przykładowo 10.000 pomysłów przez rok, i wyjdzie z nich tylko jeden na miarę HFlipper czy CMS, to powiem "warto było". Teraz pracujemy, aby projekt ruszył.
  • Gość: Jaka jest obecnie łączna wishlista dla gier przed premierami?
    Krzysztof Kostowski: Nie raportujemy tych danych.
  • Gość: Pan się jeszcze orientuje ile macie spółek w grupie i jakie projekty one robią? :)
    Krzysztof Kostowski: Tak, wiem jakie gry się robią. Nie zawsze jednak zgadnę w jakiej firmie. Ostatnio zespół zaproponował pomysł gry, który wiem, że się robi. Ale nie mogę znaleźć spółki i jej zespołu, której to dotyczy. Najważniejsze, że odrzuciłem pomysł i nie zdublowało się.
  • Gość: Czy rozważa Pan wypłatę nieco mniejszej dywidendy niż 100/90 % celem zwiększenia inwestycji w nowe zespoły/produkcje ?
    Krzysztof Kostowski: Nie rozważam. Wiele z naszych zespołów posiada środki finansowe na kilka lat. A te co nie posiadają, powinny dziś myśleć gdzie zrobiły błąd. Dlatego też nagrywam dla nich filmy wskazujące spółki, które obrały dobry kierunek i te, które mogą zaraz stracić płynność przez swoje błędy.
  • Gość: Czy nie jest dobrym pomysłem narzucić współpracującym studiom możliwość premiery gry po pozytywnej ocenie zespołu testującego PlayWay?
    Krzysztof Kostowski: Tak jest obecnie. Bez pozytywnej opinii testerów wydać może dziś jedynie zespół biegnący na ścianę. Odchodzą od nich często inwestorzy, którzy byli planem B.
  • Gość1: Witam, zwolnienie z zus na 3msc -biedzie to dotyczyć którejkolwiek ze spółek ?
    Krzysztof Kostowski: Tak.
  • Macro: Czy jest Pana zdaniem szansa, że w tym roku HF zbliży się do progu obniżki prowizji na Steam
    Krzysztof Kostowski: Mamy nadzieję z HF.
  • Macro: Czy DLC do gier zaliczają się na Steam do sprzedaży gry liczonej do progu, czy ważna jest sprzedaż tylko podstawki?
    Krzysztof Kostowski: Tu czekamy na kontakt Steam. To ich polityka i jeśli ich algorytm zakwalifikuje naszą grę, to dostaniemy wiadomość.
  • Krzysztof Kostowski: Dziękuję serdecznie za zainteresowanie i wszystkie pytania. Tak jak obiecałem, autorzy 5 najciekawszych pytań otrzymają grę Uboat. Oto oni: High-Tech (pytanie: jakie spółki z grupy PLW będą debiutować na giełdzie w ciągu najbliższych 12 miesięcy) Gość (pytanie: Jaki jest odbiór prologu dla Builder’s of Egypt?) Gość (pytanie: Czy nie uważa Pan, że wejście gry w EA nieco osłabia potencjał sprzedażowy wersji finalnej?) Gość (pytanie: Czy nie jest dobrym pomysłem narzucić współpracującym studiom możliwość premiery gry po pozytywnej ocenie zespołu testującego PlayWay?) Gość (pytanie: Które spółki w grupie PLW są najlepiej zarządzane?) Gratuluję i pozdrawiam!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty. Autorów najciekawszych pytań wskazanych przez Pana Kostowskiego proszę o kontakt mailowy w celu przekazania kodu (daniel.packowski@stockwatch.pl)
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +112,18% +22 436,68 zł 42 436,68 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy