-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z Krzysztofem Kostowskim, prezesem zarządu PlayWay SA. Tematem spotkania będą plany rozwoju spółki.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Krzysztof Kostowski: Dzień dobry, zaczynamy czat. Jak zwykle prośba o ciekawe pytania.
-
DamianT: W dotychczasowych raportach Playway mało jest mowy o rynku gier mobile. A rynek ten już jest gigantyczny. Jest też oczywiście specyficzny - niewielki procent gier złapie zainteresowanie graczy. Jedną z cech grupy Playway jest tworzenie niskokosztowych gier, które mają szanse załapać i stać się hitem. Według tego co widzę strategia Playway oraz zasady rynku mobilnego mają z sobą wiele wspólnego, może warto zwiększyć zainteresowanie rynkiem mobile?
Krzysztof Kostowski: Tworzą się kolejne gry na mobile. Thief, Uboat, nowy CMS i inne. Rynek jest ciężki, ale podejmujemy ryzyko aby znaleźć kolejnego HF mobile. Staram się zlecać gry w rozsądnych budżetach, a ten rok sprzyja im w nowych umowach. Deweloperzy przychodzą z racjonalnymi propozycjami, które często akceptuję. Środki z 2xABB chcę inwestować dynamicznie.
-
Zniesmaczony: Dzień dobry
Co z akcjonariuszami spółki Ignibit??
Kupowali akcję przez Crodfunging lub akcję zostały im wymienione z innych spółek Playway na Ignibit
Playway sprzedał Ignibit i umył ręce...
Co mają robić akcjonariusze czy to jest fair zachowanie????
Krzysztof Kostowski: W przypadku gdy zarząd spółki ustępuje, i brak dokumentacji do konsolidacji grupy PLW, muszę podejmować decyzję. PLW nie był stroną podaży, a swoje akcje przekazał na zasadzie porozumienia do osób jakie dalej mają być odpowiedzialne za podmiot.
Dla mnie podstawą jest wykonanie na czas raportu skonsolidowanego grupy PLW i każdy czynnik, który to uniemożliwia jest problemem, którego rozwiązanie muszę znaleźć.
-
Felas2000: Witam mam 3 pytania, co dalej z Big chees? Czy dywidenda będzie wzrostowa bo ze będzie to jest na 100% pewny? oraz czy jest Pan zadowolony z roku 2023 i co było największą porażka w tym roku? Pozdrawiam życzę dalszych sukcesów w pracy zawodowej i w życiu osobistym.
Krzysztof Kostowski: W temacie BCS chciałbym już zmniejszać swoją komunikację, i przekazywać w ręce BCS.
Warto śledzić raporty spółki i samemu wyciągać wnioski o możliwościach dywidendy badając wolne środki spółki w kolejnych okresach.
-
Skimixa: Jakie są Pana relacje z prezesem Karbowskim z CFG?
Czy jest Pan informowany na bieżąco się w tej spółce zależnej dzieje ?
Krzysztof Kostowski: Relacje mam poprawne. Na pewno development builderów/strategii to znacząco cięższa praca niż symulatory. Piotr to już zrozumiał i widać wzrost zainteresowania tym gatunkiem.
Mam dane bieżące od testerów, co jest u nas testowane to dochodzi do mnie w jakim jest stanie.
-
Skimixa: Obiecał Pan pomoc dla Polyslash przy debiucie Tribes. Czy tak ta pomoc miała wyglądać? Jak Pan oceni tę premierę?
Krzysztof Kostowski: Premiera z Peak ponad 700, biorąc pod uwagę budżety i ostatnie premiery wygląda dostatecznie. Trzeba jednak pamiętać o stanie finansów spółki oraz podziale przychodów na kilka podmiotów. Premiera zbiegła się z raportami o schodzeniu z progów poprzedniego prezesa, a i stan zdrowia obecnego prezesa nie ułatwia.
-
Michal1975:
Kiedy można oczekiwać szczegółowej informacji o odpisach na Big Cheese Studio? (Factory, inne gry które nie zostały wydane
Krzysztof Kostowski: Raport BCS się zbliża. Prosiłem prezesa o realne spojrzenie w projekty Underdose i Pizza. Underdose 202 folowers - to już wystarczająca rekomendacja. Czekamy na finalne decyzje.
-
Michal1975:
Czy poza prawdopodobnymi odpisami na BCS są jeszcze możliwe odpisy na innych spółkach ?
(rok temu w Q4 na Ultimate)
Krzysztof Kostowski: Spółki giełdowe z grupy PLW dostały rekomendacje o przedstawianiu informacji o odpisach w formie raportów bieżących. Trzeba też pamiętać jednak, że audytor na koniec dnia też ma coś do powiedzenia. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z moim myśleniem czy prośbami. Do dziś sam obserwuje stan produkcji w toku ECC games, wpływ ich na konsolidację w PLW i ich przyszłość.
-
Michal1975:
Kiedy będzie możliwe poznanie planów inwestycyjnych ze środków uzyskanych z ABB Movie Games? Przynajmniej top 4-5 inwestycji. Czy Sonka się w to wlicza?
Krzysztof Kostowski: Informuje o nich na bieżąco na X @kriswawa. Ostatnio 4,5 mln zł na odkup 40 proc. CodeHorizon. Wcześniej 4,4 mln zł Holstin od Sonka. Staram się racjonalnie inwestować środki, korzystając z koniunktury i otwartości zespołów na współpracę .
-
Michal1975: Contraband Police (mocny nr 3 w portfolio) jakie dalsze plany rozwoju gry? DLC?
Krzysztof Kostowski: DLC - w budżecie bliskim 700 tys. zł oraz kolejne działania, którymi zespół będzie dzielił się na profilu gry.
Liczę na dołączenie do współpracy zespołu, który wspomoże support i rozwój gry aby autorzy gry mogli zacząć wdrażać plan kontynuacji.
-
Michal1975: Kiedy można się spodziewać premiery Robin Hooda? Czy H1’24 jest możliwy?
Krzysztof Kostowski: Gra jest zasadniczo gotowa, dlatego jesteśmy na etapie polishowania. Dodajemy kolejny język oraz patrzymy na odpowiednie daty stycznia 2024.
-
Michal1975: Środki z ABB Simfabric i Movie Games (czyli „trudnych” casusów) zostały / są w trakcie reinwestycji w nowe zespoły / nowe gry.
Czy ten kierunek będzie kontynuowany?
Krzysztof Kostowski: Trudno powiedzieć. Z jednej strony nie chce kojarzyć PLW z funduszem sprzedającym spółki, z drugiej widzę, że ABB umożliwiło np. zamianę aktywa SF na 40 proc. udziałów w spółce CodeH, która wypłaciła 8 mln zł dywidendy w tym roku, a kolejne 5 mln zł czeka na wypłatę.
-
Devlog: Które premiery są dla Pana najważniejsze w grupie PLW w IQ 2024 ?
Krzysztof Kostowski: Staram się nie wypowiadać o terminach premier. Kibicuje Robin-owi i czekam na kolejnych kandydatów z pełnymi wersjami gier. Z serca kibicuje Used Cars Simulator, który dziś po tygodniu przebił 30k WishList, mimo że miałem 100 uwag do gry, to zespół sam miał podjąć finalne decyzje. Ominęli moje uwagi, poszli swoim torem, a efekty śledzimy na X.
-
Fan LMG: Na ostatnim Playway Sale nie było karty Chornobyl Liquidators, ta gra jest całkowicie pomijana przez inne gry PLW, bo wszędzie brak nawet baneru, o jakiejkolwiek reklamie w social mediach nie wspominając. Dlaczego ta gra jest tak pomijana przez PLW, skoro kiedyś Pan Prezes wypowiadał się o niej w samych superlatywach ? Kiedyś może przyczyną był zewnętrzny wydawca, więc to jeszcze można zrozumieć to pomijanie, ale od kilku miesięcy już nie ma 505, więc może warto tę grę jakoś wspomóc, by rozruszać WL? O tyle to ważne, że wydanie tej gry - to raczej być, albo nie być dla LMG, stąd prośba do Pana Prezesa, by wspomóc przy budowaniu wishlisty tej gry, jak też wesprzeć ją banerem na innych grach podczas premiery. Z góry dziękuję w imieniu akcjonariuszy LMG.
Krzysztof Kostowski: Chornobyl Liquidators - przez perturbacje projektu, odstąpienie 505 wszedł już w wiek gdzie WishLista się starzeje, a przyrosty nie są imponujące. Zespół FrozenWay wszedł w grę, i posiada możliwości marketingowe. Trzeba pamiętać że mam ponad 80 spółek w grupie, i one same rezerwują u nas terminy w socialach. Jeśli ktoś nie rezerwuje to nie dostaje.
-
Gość: Witam
Co z akcjonariuszami spółki Ignibit??
Playway sprzedał akcję i po problemie...a akcjonariusze mają problem...to nie fair
Ludzie kupowali akcję w Crowfundingu oraz dostali te akcję po wymianie za akcję Supagames...gdzie powinni dostać zwrot pieniędzy...
Co Pan powie tym inwestorom ???
Krzysztof Kostowski: PLW był inwestorem spółki Ignibit, posiadał akcje, finalnie przekazał do osób, które zobowiązały się prowadzić dalej podmiot.
W temacie Crowdfundingu czy wymiany akcji Supagames właściwe do udzielenia odpowiedzi są podmioty, które tym się zajmowały lub których reprezentowały.
Agony zostało wydane, sukcesu nie było, zarząd ustąpił a PLW musi konsolidować grupę, ja zaś muszę walczyć o terminowe raporty.
-
Gość: Co ze spółką Septarian Games??
W ostatnich aktualnościach podawał Pan ,że są prowadzone rozmowy z inwestorem
Czy one się powiodły
Kiedy będą jakieś informacje...
Krzysztof Kostowski: Zespół rozmawia z inwestorami, którzy już są aktywni w innej inwestycji w grupie PLW.
Liczę na podniesienie kapitału w spółce i wydanie własnej gry.
-
Mazurek: Jak wygląda sytuacja na rynku chińskim?
Po raporcie BCS o sprzedaży 35 kopii przez 4 miesiące słuszność inwestycji w silk road wydaje się nie mieć sensu.
Co poszło nie tak w tym procesie? Jak wygląda sytuacja innych gier?
Krzysztof Kostowski: Od zawsze prosiłem, aby ocenić ten nowy rynek po pierwszych raportach. I trwam przy swoim dalej. Mam nadzieje że ULG też z czasem przekaże informacje o sprzedaży.
-
Gość: Baked Games obecnie rozwija się w technologii web3 oraz pracuje nad mutliplayerem a także kilkoma grami jednocześnie. Z drugiej strony inwestorzy muszą czekać na efekty. Czy uważa pan taką strategię za słuszną? Co radziłby Pan spółce na dzień dzisiejszy?
Krzysztof Kostowski: Ja radziłbym na skupieniu się na grze Prison / DLC / P2. Gra wyszła w ciężkim premierowo okresie, bardzo jestem ciekaw czy jeśli powstałby Prison 2, to miałby większe szanse na sprzedaż tym razem przy wyborze daty premiery innej niż q4.
-
kacper: jakie plany wobec big cheese studio w kontekście kompromitujacej sprzedaży w Chinach oraz chyba braku szans na cs2?
Krzysztof Kostowski: Plan jest prosty - skupienie się na Cooking2. Nie wiem kiedy gra powstanie i czy ma szanse na podbicie serc graczy na tym samym poziomie co C1, ale musi powstać.
-
Gość: House Flipper 2 według ostatnich aktualności inwestorskich nagranych przez prezesa nie był jeszcze testowany w PTC.
Czy na dzień dzisiejszy sytuacja się zmieniła?
Dlaczego najważniejsza dla grupy gra trafia do testów tak późno?
Testy prowadzone przez FD mimo najszczerszych chęci mogą nie być obiektywne.
Krzysztof Kostowski: HF2 trafił do testerów PLW w wersji PC. Niestety z powodu powagi sytuacji nie planuje teraz komentować stanu czy jakości. Myślę o formie komunikacji w tym temacie i nakłaniam zespół do pokazywania coraz więcej gry. Faktem jest, że testerzy PLW są tu dodatkiem do testerów FD. To ważna premiera, której data leży w rękach FD, a akcjonariusze PLW muszą mieć wiedzę, że nie wpływam na daty w FD.
-
Gość: Viking City Builder ostatni Devlog na steam w maju 2023. Wcześniej deweloper regularnie zamieszczał informacje o produkcji. Na jakim etapie są prace, dlaczego zawieszono komunikacje poprzez steam?
Krzysztof Kostowski: Nie wiem, ponieważ nie mam informacji ze spółki w tym temacie. Jak już wspominałem w aktualnościach, sytuacja współpracy jest ciężka i pierwszy raz w kontakcie z naszym podmiotem wspiera mnie kancelaria prawna.
-
Gość: Czy 4,5 mln dywidendy z Code Horizon zostaną wypłacone do PLW jeszcze w tym roku?
Krzysztof Kostowski: Plan na obecny moment to dynamiczna pożyczka z CodeH w tym tygodniu, która zostanie skonwertowana na dywidendę w momencie przeprowadzenia dokumentacji.
Możliwe, że z powodu audytu i znaczących kosztów, sama dywidenda zostanie zapisana w PLW w 2024 roku, ale cash w planach mam, że pojawi się u nas jeszcze w tym tygodniu na zasadzie oprocentowanej pożyczki, którą też zalokatuję w PLW na zbliżony procent.
-
Piotr82: Większość bardziej istotnych premier w branży zostaje ogłoszona wcześniej niż na 2 tygodnie przed datą premiery. Czy tak też będzie w sytuacji Robin Hood a? Czy datę premiery poznamy jeszcze w tym roku? Nawet jeśli odbędzie się ona w 1 kwartale 2024?
Krzysztof Kostowski: Wstępny kierunek środek stycznia 2024 jest już u nas w głowach. Czekamy na czas aby zapowiedzieć datę i nie wykluczam, że będzie to koniec grudnia. Celem jest aby przebiła się szerzej do wiadomości, w okresie spokojniejszym jeśli chodzi o zagęszczenie premier.
-
kamil: gratulacje za dobra cene zakupu Code Horizon, co dalej z ta spolka? Czy sa tam jacys developerzy? od 4 lat nic nie wypuszczaja
Krzysztof Kostowski: Dlatego nasze wejście. Wizja wydania wersji Switch, podejście pod DLCki. Wejście na większe rabaty niż -50% ( od X lat max ), oraz projekt G2.
Negocjacje były długie, ciężkie - a wprowadzenie mojego zarządu i jego działania ocenimy w przyszłych kwartałach.
-
kamil: czy playway zamierza zrobic cos by zapobiec w przyszlosci sytuacjom jakie mialy miejsce np w big cheese, polyslash?
przepalanie pieniedzy przez prezesow, odejscie, i zasypanie rynku swoimi akcjami
Krzysztof Kostowski: Nie - bo nie ma jak. Jeśli prezes ma swoje akcje X lat, to nie możemy mu powiedzieć "nie sprzedawaj bo nie". Prezes może "rzucić papierami" z dowolnego powodu i przejść na stronę podaży.
Jeśli chodzi o "przepalanie" to temat BCS był wyjątkowy. Spółka wypłacała duże dywidendy i tworzyła C2. W momencie gdy koszty spółki eksplodowały w Q2 2023 moje zainteresowanie też wzrosło wielokrotnie, a dalsza historia jest znana.
-
kamil: czy spolka zamierza wystosowac jakies kroki prawne w kierunku Lukasza Debskiego?
Krzysztof Kostowski: Informacje przekazywane na webinarze 5.2023 porównane z realnym stanem produkcji i ich gotowością do wydania budziły i budzą dalej wiele pytań. Możliwe, że te pytania trzeba zadać oficjalną drogą.
-
kamil: moze pora na interwencje w simrail i zablokowanie wejscia na newconnect juz teraz prezes nie radzi sobie z komunikacja z inwestorami i graczami a zazwyczaj po debiutach na rynku jest jeszcze gorzej
Krzysztof Kostowski: Faktycznie komunikacja z prezesem to mission_impossible, ale jakość produkcji i zaangażowanie w grę budzi szacunek. Ja muszę to wyważyć, dlatego proszę i opiniuję aby wypełnić zobowiązania względem inwestorów i przyspieszyć proces giełdowy.
-
kamil: jak to mozliwe ze uboat przez 4 lata nie wyszedl z EA, wydaje sie to na zmarnowany potencjal
Krzysztof Kostowski: Zespół robił grę około 5 lat przed wydaniem, a ja nie naciskam na terminy. Teraz wychodzi wiele lat z EA i dalej nie naciskam na terminy, dlatego też udaje mi się współpracować z zespołami czasem nawet XX lat, bo robimy swoje po kolei. Finalne wyniki tych działań można obserwować w wynikach skonsolidowanych.
-
Bartolomeo: Kto będzie produkował Thief Sim 3? Twórcy pierwszej części, czy drugiej?
Krzysztof Kostowski: Jestem pomysłodawcą gry Thief Simulator i staram się wybierać do każdej z edycji nowy zespół z pasją i zaangażowaniem. Trzeba też pamiętać, że to gra, w której dzielimy się z autorami w małym stopniu. Obecnie rozmowy toczone są z kilkoma zespołami, które akceptują zasady "zlecenia" rozumiejąc, że w przypadku tej gry nie planujemy praktycznie podziału zysków. Rynek sprzyja a kolejne zespoły się odzywają.
-
Bartolomeo: Czy ustalił już Pan z zespołem Contraband jak będzie wyglądać sprawa ewentualnego sequela oraz jakie są perspektywy rozwoju Contrabandy?
Krzysztof Kostowski: Odbyło się spotkanie na szczycie PLW + CEO Staszek + akcjonariusze Crazy Rocks, które debatowało w temacie przyszłości gry i zakończyło się zgodą wszystkich stron. Czyli kierunek poprawny.
-
Bartolomeo: Może jeszcze za wcześnie na podejmowanie takiej decyzji, ale w przypadku, gdy Playway będzie miał już kilka popularnych serii gier, czy zastanawiał się Pan nad przypisaniem do jednej serii gier dwóch zespołów, tak aby kolejne części mogły się pojawiać co 2/3 lata?
Krzysztof Kostowski: Były takie próby, ale nadmiar osób nie zawsze oznacza przyspieszenie działań.
Czasem wręcz przeciwnie, wpływa negatywnie i trzeba się cofać.
-
Piotr82: Kiedy planowane jest wyjście z EA: SimRail, Gunsmith?
Krzysztof Kostowski: Trzeba badać devlogi deweloperów. To oni podają daty i sami potem muszą ich dotrzymać.
-
Gość: Jakie gry w 2024 roku wyda President Studio? Czy Crime Scene i Celestial Empire będą mieć wydawcę?
Krzysztof Kostowski: Opiniuję abyśmy wydawali sami w grupie, dlatego idą pożyczki do spółki.
-
weto: Jak Pan ma zamiar rozwiązać sprawę takich spółek jak Evor Games która jest w likwidacji a inwestorzy którzy zainwestowali w tą firmę zostali oszukani ?Krzysztof Kostowski jak wynika z KRS jest benfecjentem rzeczywistym tej firmy
Krzysztof Kostowski: PLW nie jest akcjonariuszem tej spółki, a ja widnieje jako beneficjent w dziesiątkach spółek. Nie oznacza to jednak, że odpowiadam za inwestycje inwestorów w powstające młode podmioty w oddalonych zakątkach grupy PLW.
-
Gość: https://playway.com/pl/spolka/grupa-kapitalowa czy mozna liczyc na aktualizacje?
Krzysztof Kostowski: Tak - postaram się dziś.
-
Gracz: Jak Pan ocenia potencjał gier Beer Factory i Anonymous Hacker od Cfg i G-Devsa? Prologi gier są dobrze oceniane, mają dużo grających. Prologi ww. gier mają podobne osiągnięcia jak prolog Gas Station Simulator. Czy są to Pana czarne konie na 2024r? :) Jakie Pan gry obstawia na 2024 r? ?? Used Cars Simulator - szaleje ??
Krzysztof Kostowski: Ja staram się nie oceniać gier przed ich wydaniem, za to śledzę na bieżąco efekty sprzedaży i pasjonuję się raportami 72h ważnych gier. Na pewno łatwiej byłoby porównywać premiery jakby więcej spółek przedstawiało raporty 72h, ale wszystko w rękach akcjonariuszy aby takich oczekiwali od zarządów.
-
Dr Reed Richards: Czy to prawda, że ze względu na pana nadludzką elastyczność ma pan pseudonim Mister Fantastic?
Krzysztof Kostowski: Nie. Jestem #DividendHunter i na tym polu nie ma miejsca na elastyczność.
-
SajmonS: Już jutro startuje globalna wyprzedaż steam. Czy wszystkie gry z grupy wezmą w niej udział? Czy zostały przygotowane z tego tytułu nowe bundle, w celu crosspromocji gier?
Krzysztof Kostowski: Tym zajmuje się wiceprezes, ale mam nadzieje, że zbadamy możliwości przecen większych niż -50 proc. na Gold Rush.
-
Gość: Czy jest jakiś sufit jeśli chodzi o liczbę nowych zespołów? Czy jeżeli będą ciągle nowi chętni i pieniądze na projekty to sky is the limit? Czy są może inne czynniki, które ograniczą w którymś momencie liczbę zespołów? jeśli tak to proszę powiedzieć jakie to czynniki i czy jest Pan w stanie podać orientacyjną górną granicę zespołów produkujących gry w ramach grupy plw?
Krzysztof Kostowski: Nie ma sufitu. Kto zgłosi się z ciekawym projektem na racjonalnych warunkach wchodzi do rozmowy jeszcze tego samego dnia. Prowadzę wszystkie rozmowy sam i chcę aby były treściwe, a decyzje dynamiczne.
-
SajmonS: Czy można liczyć na odświeżenie lub reorganizację strony developera/wydawcy na steam? Wydaje się, że jest ona trochę obecnie zaniedbana np.
a) Na liście bestsellers brakuje takich ważnych pozycji jak np. Thief Simulator 2 czy Ship Graveyard 2
b) Na liście upcoming widnieje tylko 6 produkcji, w tym jeden prolog do Thief Simulatora 2, który już ujrzał światło dzienne
Uważam, że warto pomyśleć np. o dodaniu nowych list najważniejszych gier spółki wraz z ich dodatkami lub wyróżnieniu na górze strony gry, która będzie miała w najbliższym czasie premierę np. House Flipper 2, w celu zwiększenia widoczności tytułu.
Krzysztof Kostowski: Tak - zlecone w tym momencie.
-
Lukasz: Witam jeśli można zadam 4 pytania:
- czy na 2024 planujecie IPO którejś ze spółek w której posiadacie udziały ?
- czy są nowe informacje na temat daty premiery IFZ?
- jak ocenia perspektywę roku 2024 - czy będzie lepszy niż 23 pod względem ilość premier?
- za lata 21 22 23 dynamika EBIT znacznie się wywłaszczyła, co spółka zamierza zrobić tę niekorzystną dynamikę?
Krzysztof Kostowski: IPO - kibicuje GameBoom, SimRail - ale tu trzeba więcej zaangażowania zarządów.
Liczę też na Madnetic i Dreamway w drugiej kolejności. IFZ to pytanie do GOP.
Nie prognozuję - niestety.
-
Tehol: Którą ze swoich spółek zależnych by Pan w tym roku pochwalił za swoje osiągnięcia, wyniki i w ogóle za rozwój? Którą najbardziej? Mogą być spółki zarówno z tych giełdowych, jak i w drodze na giełdę. Poproszę o takie Top5 wg Pana osobistej opinii za bieżący 2023 rok.
Krzysztof Kostowski: Zmniejszę do 3 :
- Crazy Rocks - za serce jakie wsadził CEO Stachu do Contraband
- DreamWay - za analizę Used Cars i wprowadzenie do produkcji mimo mojego narzekania
- Frozen District - bo nawet jak HF2 początkowo się średnio budował, to CEO i ekipa wrzucili Turbo a gra weszła na wymarzone miejsca Top Global WL
-
Siekiera: Tydzień przed premierą HF2 wychodzi premiera dlc Simsów o podobnej tematyce. Czy nie obawia się Pan tej konkurencji?
Krzysztof Kostowski: Obaw co do dużej premiery zawsze jest masa, ale to już w rękach FD.
Mimo takiej wagi tematu, jako PLW wspomagam projekt a nie dyktuje jego terminy czy warunki.
-
PLWfan: Kiedy mniej/więcej premiera Robin Hooda i jak się spółka zabezpieczyła przed taką wpadką z językiem chińskim jak przy prologu? Będzie jakaś mocniejsza akcja marketingowa tej gry, bo gra faktycznie pięknie zrobiona jak ogrywałem prolog, tutaj szacun, bo niewiele jest tak ciekawie i bardzo ładnie zrobionych gier w grupie PLW, fajna fabuła. Jaki koszt tej gry, czy to jest rzędu 4-5mln, czy więcej ? Poproszę o jakiś przedział budżetowy jakiego rzędu to może być. Ta gra w każdym razie rzeczywiście się wyróżnia, ale póki co jakoś nie za bardzo widać, by coś się więcej działo marketingowo. Jak zamierzacie rozruszać WL tej gry, bo niewiele macie aż tak ładnych?
Krzysztof Kostowski: Nie planujemy "mocniejsza akcja marketingowa" - akcjonariusze widzieli kilka takich ostatnio, które dziś walczą o peak 1k. Finalnie to wszystko leży na Steam, premierach innych gier, algorytmach Steam i jakości gry. My dodajemy cross-promo a efekty można badać na Contraband, Thief 2 itp. Trzeb pamiętać, że reklama może zjeść wszystko, a dywidenda nie bierze się znikąd. Budżet oceniłbym w okolicy 2 mln zł, finalny podamy przy raporcie.
-
ech: Beer Factory był niedawno w upcoming, a gra i tak nie wyszła, co się stało ?
Krzysztof Kostowski: Niestety deweloperzy często mają dostęp do stron Steam w tym ustawiania dat i czasem popełnią błąd. I tak było w tym przypadku.
-
House: Czy będą jeszcze produkowane dlc do HF1, czy już temat definitywnie porzucony w związku z premierą HF2 ?
Krzysztof Kostowski: Gra cały czas posiada znaczącą grupę graczy. Tylko przy ostatniej wyprzedaży +600k sold.
Dlatego ja opiniował bym aby dalej wspierać grę w tym kierunku.
-
Zośka: Jaki jest sens istnienia CFG? Spółka skupia się na produkcjach innych zespołów i te produkcje są też podpięte pod konto wydawnicze PLW. Nie widzę wartości dodanej tej spółki. Po pamiętnym odejściu starego zespołu było cięzko, ale była jakaś nadzieja na przyszłość. Po kilku latach nie ma już nic.
Krzysztof Kostowski: Nikt nie mówi, że to jest łatwy biznes i nie zawsze walka o podmiot zakończy się sukcesem. Zakładając PLW, od początku kilkanaście zespołów walczyło o jeden hit. Na 44 zespoły udało się znaleźć CMS. W CFG to się nie udało i nie wiemy jaka będzie przyszłość. Dotyczy to wielu spółek jakie szukają tej jednej gry, z której dalej będzie można finansować wiele kolejnych prób.
-
Zośka: Co z grami VR? Cooking i Thief były i są sukcesem na Questa, ale coś nowych premier brak w tym segmencie. Czy jest dużo gier VR aktualnie w produkcji czy jednak grupa PLW raczej nie będzie się tam pchała?
Krzysztof Kostowski: Skupiamy się głównie na grach PC konsola, dopiero potem podchodzimy pod VR.
VR to ciekawy rynek i kilka zespołów portuje najlepsze nasze gry na urządzenia VR.
-
Zośka: Thief 2 a Thief 1. Czy w przypadku tej gry nie można było jednak dać trochę większego budżetu, zespołu i czasu? Nie chodzi mi o popadanie w ekstremum typu budżet The Invincible no ale po prostu kilka milionów PLW więcej by sequel był przeskokiem o kilka klas wyżej i stanął w jednym rzędzie z serią house flipper i cms. Czy faktycznie zawsze trzeba wszystko robić jak najtaniej, nawet jeśli jest olbrzymia baza klienktów części pierwszej?
Krzysztof Kostowski: Pewnie tak i premiera byłaby pewnie za 2 lata. Przez ten czas pewnie już podejdziemy pod T3
-
Tomek: Cfg, ultimate games, pyramid czy PLW ma w planach ich sprzedaż ?
Krzysztof Kostowski: Sprzedaże ABB SF i MOV były wyjaśnione. CFG ULG czy Pyramid zajmują się produkcją gier i nie mam w planach ich sprzedaży.
-
Cwirek82: Kiedy kolejna duża premiera po HF2?
Krzysztof Kostowski: Kolejny CMS, ale na ogłoszenie przyjdzie czas.
-
Pulos: Czy spółka BCS ma już nowego prezesa? Najpierw były deklaracje, że do końca października zostanie on wyłoniony, później pan Rafał Szymański dołączył do spółki, ale nigdy nie było komunikatu, że został on nowym CEO. A mam wrażenie, że de facto już przedstawia się go w takie roli.
Krzysztof Kostowski: Rafał Szymański jest w zarządzie BCS. Espi z 5.10.2023
-
Cwirek82: Na jakim etapie jest wykonywanie nawych tras do SimRail? Kiedy będą trasy z Niemiec i USA?
Krzysztof Kostowski: Tu trzeba czekać na wydanie. Zespół słabiej komunikuje się z graczami niż przy premierze i boleje nad tym. Proszę i nalegam aby to zmienić oraz aby daty podawać dopiero jak produkt jest w ręku.
-
Bertie: Dzień dobry, czy Contraband Police płaci już na Steam 25% prowizję?
Krzysztof Kostowski: Nie, ale w tym roku jest szansa na zmianę.
-
Gameletter.pl: W którym momencie uwierzył Pan w potencjał Holstina (co zaowocowało dodatkową inwestycją)? Czy rekomendowałby Pan zespołowi dalsze poszukiwania zewnętrznego wydawcy?
Krzysztof Kostowski: Potencjał dostrzegłem po wzrostach WishList po ukazaniu się dema. Czyli gracze zagrali i chcą więcej. Marketing przez zespół prowadzony jest dobrze i nie wiem czy wydawca jest tu potrzebny.
-
Gościni: Czy nie uważa Pan, że zatrudnianie pracowników na UZ/B2b jest dyskryminacją kobiet chcących założyć rodzinę?
Krzysztof Kostowski: Tematu nie badałem na poziomie grupy, ponieważ ilość kobiet zgłaszających się do produkcji symulatorów jest znikoma.
-
Gość: Rozbieżność w obiecywanej liczbie premier i realnych premierach jest w CFG ogromna. Czy to nie rzutuje na wiarygodność całej grupy?
Krzysztof Kostowski: Grupa PlayWay to ponad 80 podmiotów, z których wiele będzie zaskakiwało.
Czy terminowość Sonki była ich mocną stroną? Nie . Czy finalnie na Holstin podpisałem 4,4 mln zł - tak.
Podsumowując, zaskoczenia przyjdą z najmniej oczekiwanych miejsc, np. Used Car Sim, czy Infection Free Zone. Kto zakładał takie zainteresowanie?
-
Gość: Czy są prowadzone rozmowy odnośnie finansowania Ultimate Hunting z grupy PLW? Projekt bardzo ambitny jak na grupę (grupa PLW głównie skupia się na symulatorach i niskich budżetach), który mógłby przenieść grupę na wyższe poziomy zysku. Patrząc po ostatnio wydanej strategii spółki Ultimate Games wszyscy straciliby na emisji akcji w celu finansowania tej gry lub oddaniu znacznych zysków innym wydawcom.
Krzysztof Kostowski: Analizę inwestycji opieram często na dynamice wzrostu WishList/Followers i tego potrzebuje aby ocenić ofertę inwestycji.
-
Oiram: Dlaczego jest pan nazywany największym Januszem polskiego gamedevu?
Krzysztof Kostowski: Słyszałem o DywidendowyJanusz , ale Janusz po prostu?, nie kojarze.
-
Gość: Czy plw planuje zrobić w końcu jakąś porządną grę zamiast tych wszystkich beznadziejnych symulatorów?
Krzysztof Kostowski: Nie. idziemy swoją drogą symulatorów, które mają na Steam: CMS21 96 proc., HF 93 proc., Contraband 94 proc. - i uznaje te oceny za poprawny wynik.
-
Gosc: Dzień dobry. Chciałbym zapytać co dalej ze spółką PunchPunkGames ? Brak raportu, brak jakiejkolwiek informacji. Playway jest największym akcjobariuszem tej spólki wiec moze ma wpływ na tę spółke?
Krzysztof Kostowski: Niestety mimo licznych prób kontaktu z zarządem PPunk, nie udało się misji zakończyć sukcesem.
-
Movie: Kiedyś były spore wypłaty dywidend z Movie Games oraz UF Games. Jaki był sens tak mocno drenować finanse tych spółek dywidendami, skoro teraz zmagają się z brakiem wystarczającej gotówki "na życie"'...?
Krzysztof Kostowski: PLW dostaje dywidendy, ale nie zarządza nimi. Na dywidendę w CodeHorizon czekałem kilka lat. Z kilku spółek nie dostaje, mimo znaczących środków. Więc pytanie raczej do zarządów spółek niż do beneficjenta.
-
Gość: Panie Prezesie mimo całej sympatii do Pana i tego co Pan osiągnął z PLW, jak przekona Pan ze PLW to coś więcej niż Pan? Z perspektywy inwestora to dość ryzykowne inwestować w firmę która tak zależy od jednej osoby.
Krzysztof Kostowski: Ciężko przekonać, ale trzeba pamiętać, że znacząca część wyniku PLW to dywidendy ze spółek z grupy.
-
Gość: Z ostatnich ruchów wynika ze PLW zaczyna dywersyfikować gatunki (mocno kibicuje) - zwiększenie gier nie-symulatorowych. W ostatnich latach widać znaczny wzrost kosztów produkcji gier. Jakie są obecne założenia co do budżetów produkcji? Jaki jest obecny zakres kosztów produkcji gier w PLW (np. z podziałem na symulatory i resztę, średnia, maksima/minima)? Czy Holstin to zapowiedź zmian?
Krzysztof Kostowski: Koszty zależą od zespołu, gry, WHlisty i innych czynników.
Zespoły, które mają swoje środki (z własnych przychodów) kierują się same.
Zespoły jakie pozyskują środki (Solid 1,74 mln zł) ustalają często z inwestorem.
Zespoły jakie przychodzą do PLW - tu poziom inwestycji zależy ode mnie.
-
Gość: Czy nie lepiej jest przejść na model tworzenia własnych wewnętrznych zespołów niż zlecanie wszystko spółkom zew.? Myślę, że model i koszt związany ze zlecaniem gier spółkom zew. jest większy i bardziej ryzykowny.
Krzysztof Kostowski: Od 3 lat praktycznie nie powstają spółki, a wiele zleceń idzie do zespołów deweloperskich niepowiązanych kapitałowo, przy pełni praw w PLW.
-
ZZZ: Dziekuję za odpowiedź na poprzednie pytanie dotyczące HF2. Czy akcjonariusze mogą być spokojni, że HF2 nie wyjdzie bez zielonego światła od PTC?
Krzysztof Kostowski: To zły wniosek. W HF2 testerzy PTC przekazują listy uwag, a FD sam ustala jakie z nich wdrożyć oraz sam ustala termin wydania. Nie wiem czy ktokolwiek może w przypadku ważnej premiery "spać spokojnie". Zmienność sklepu Steam, recenzji, buildów, ludzi, community itp przy tak dużej premierze jest wielka.
GoldRush miał np temat "dajcie multiplayer" tak daleko zakrojony przez community, że do dziś widnieje napis na topie gry "Singleplayer", a ilość negatywów z tego tytułu była wielka. Mimo że z mojej wiedzy zespół nigdy nie wskazywał sam na jakąkolwiek obecność czy plany Multi.
-
RapZPrzekazem: Jak to możliwe, że człowiek robiący wcześniej symulator masturbacji dostał (i w mojej opinii położył) Thief 2? Czyja to była decyzja?
Krzysztof Kostowski: Na 1900 ocen 89 proc. jest pozytywnych i niech to będzie odpowiedzią.
-
Adam: Czy dokonano już audytu kodu CS2? czy nowy zarząd i zespół są już w stanie oszacować kiedy gra będzie wydana, w których kwartałach? Jak w tym momencie wygląda proces przejęcia władzy przez nowy zarząd?
Krzysztof Kostowski: To pytanie do BCS. Liczę na kolejny film dla inwestorów, który wyjaśni ten wątek.
-
ŁotŁotŁot: Czy masz Pan kompleks CDP czy 11bit ?
Krzysztof Kostowski: Ja tylko z szacunkiem z naszej piwnicy obserwuje te podmioty, robiąc swoje #ZiarnkoDoZiarnka
-
Gość: jak oecnia pan potencjal rock game? czy po licznych trailerach jest tam cos naprawde wartosciowego?
Krzysztof Kostowski: Myśląc o RockGame, patrze na ExeKiller
-
Kuba: Może kilka zdań o nowych technologiach w waszych grach? GOP dostało dofinansowanie na projekt AI który jak dobrze rozumiem będziemy mogli zobaczyć w IFZ. Widzicie potencjał na wykorzystanie tych rozwiązań (AI) w innych waszych tytułach? Jak Pan ocenia decyzje o promowaniu IFZ przez EA. Jesteście zadowoleni z liczb?
Krzysztof Kostowski: Nie jestem fanem EA, ale Forest przy 430k opinii na Steam się tym nie przejmuje.
Jestem zadowolony ze startu IFZ prologue i czekam na premierę.
-
Agieh: Ile ma kosztowac docelowo Holstin? PLW ostatnio dokapitalizował Sonkę ponad 4mln PLN czy przypadkiem to nie za dużo ? Hostin jest raptem na 118 miejscu na Wishliscie a taki IFZ na 21 i nie kosztował nawet cześci tego co PLW dołożył do Sonki
Krzysztof Kostowski: Sonka spłaciła częściowo pożyczki z tych środków, ale budżet może być większy niż wkład PLW. Koszta nie są niskie, ale lepszej inwestycji środków z ABB nie miałem na horyzoncie.
-
Gość: Zauważyłem, że w odróżnieniu od innych firm PLW nigdy chyba nie prowadziło przedsprzedaży gier. Z czego to wynika.
Przedsprzedaż na np. Steam wydaje się, że to jest dodatkowa promocja i reklama która może nie kosztować za dużo. Dodatkowo można ogłosić medialnie start przedsprzedaży a później premierę gry.
Może warto stosować przedsprzedaż gier, szczególnie tych większych i ważniejszych
Krzysztof Kostowski: Nie planuję. Chcę aby gracze przeczytali pierwsze recenzje i podejmowali decyzję.
Nie lubię brać zaliczek od graczy, dlatego też zmniejszenie akcji Kickstarter.
-
Misio Inwestor: Zawsze mówił Pan , że szuka drugiego Minecrafta / Angry Birds etc. Czy nie uważa Pan że IFZ ze swoim rewolucyjnym pomysłem z wykorzystaniem realnych map i dostępem do "każdego miasta na świecie" może stać sie dla PLW jedną z najważniejszych gier ostatnich lat ? Patrząc na peak dema i miejsce na wishliscie może czas bardziej zaangażować sie w projekt i np wspomóc innymi zespołami stworzenie dodatkowego contentu dla tej gry i w miarę szybkie wydanie EA aby nie stracić moze jednej z większych okazji ? Wiemy że GOP jest niezależny i dobrze działa ale nad "perłami" może warto sie pochylić ?
Krzysztof Kostowski: Raport 72h powie nam wiele.
-
Gość: Prezes jest przeciwnikiem wydawania duży pieniędzy na marketing natomiast mam pytanie czy np. promowanie gier na Stema poprzez dodatkowe banery jak np. ostatnio Beer Factory w zakładce upcoming , czy inne banery na głównej stronie Steam żeby zwiększyć widoczność gier przed premiera i jest akceptowalne? Czy nie warto zwiększyć tego rodzaju promocji na Steam? Efektywność takich działań może być chyba wyższa niż inny wydatków na marketing, gdyż dociera się bezpośrednio do graczy korzystających ze Steam.
Krzysztof Kostowski: Steam sam przydziela bannery dla najbardziej popularnych gier. My jesteśmy tylko obserwatorem tych działań.
-
Gość: Dzień dobry
Czy testerzy zadowoleni są z prologu BOE?
Czy do PTC trafiła już pełna wersja BOE?
Czy największy pożyczkobiorca - Titan Games spłaca zaciągnięte pożyczki w grupie? Jeśli nie, to jak Pan ocenia szanse na zwrot pożyczek w terminie takim jak w ostatnim raporcie.
Krzysztof Kostowski: BOE - testerzy są tak długo w testach, że mogą nie byc już obiektywni.
Titan Games - pożyczki widnieją w raportach jako niespłacone, a termin ich to koniec roku. W tym temacie reprezentuję nas kancelaria prawna.
-
Gość: Czy nie lepiej jest przejść na model tworzenia własnych wewnętrznych zespołów niż zlecanie wszystko spółkom zew.? Myślę, że model i koszt związany ze zlecaniem gier spółkom zew. jest większy i bardziej ryzykowny..
Krzysztof Kostowski: Moim zdaniem obecny model jest lepszy. Mamy jasną relację opartą na zleceniu.
Potem w zależności od zadowolenia obu stron może dojść do kolejnego zlecenia.
-
Gość: co dalej ze spolkami woodland?gameformatic?nie ma ani informacji o planowanej gieldzie ani sukcesach w wydawaniu gier?
Krzysztof Kostowski: Nie każda spółka osiągnie sukces oraz nie każda zaskoczy pozytywnie wynikami.
Wprowadzanie spółki bez wyników nie jest łatwe. Przy braku środków czy chęci zarządu do debiutu może nawet być niewykonalne.
-
Inwestor: Jakie plany na Gold2 po przejęciu 100% w Code Horizon?. Czy można prosić o informacje na jakim etapie jest produkcja.?
Krzysztof Kostowski: O produkcji wypowie sie nowy prezes w przyszłych aktualnościach. Obecnie przejmuje władanie firmą oraz przygotowuje się do nawiązania kilku współprac w obrębie grupy (np porting Switch)
-
Inwestor: Zauważyłem, że wiele gier gdy ma premierę to jest wersja podstawowa gry i wersja delux, która jest droższa i zawiera dodatkowy materiał: ścieżka dźwiękowa , jakiś dodatek i inne rzeczy.
Może warto do większych produkcji z grupy PLW też o takiej wersji pomyśleć.
Krzysztof Kostowski: Faktycznie nasze gry nie mają tych dodatków, ale nie uznaję aby nakład pracy na nie miał ekonomiczny sens.
-
Inwestor: Czy Robin Hood wyjdzie jednocześnie na PC i Konsole?
Może zastosować przedsprzedaż dla tej gry na 2-3 tygodnie przed premierą?
Krzysztof Kostowski: Robin na konsole będzie wydany kilka kwartałów po PC. Przedsprzedaży nie planujemy.
-
Inwestor: Patrząc po ilości już wydanych gier w ramach Grupy PLW jak i planowanych do wydania gier w najbliższych 2-3 latach czy brane było pod uwagę otworzenie własnego sklepu internetowego przez który mogłyby być sprzedawane gry w wersji cyfrowej jak i pudełkowej?
Krzysztof Kostowski: Nie planujemy ani sklepu, ani sprzedaży pudełkowej. Czas wolimy zainwestować w kolejne gry czy DLC.
-
Inwestor: Czy w HF2 będzie Multiplayer, CO OP? Jeśli tak to w dniu premiery czy dopiero po jakimś czasie?
Krzysztof Kostowski: Odsyłam do informacji z FrozenDistrict. Tam przekazywane są informacje o datach i elementach gry.
-
Inwestor: Odnośnie Simbus od SimRail. Cze ze względu na fakt że SimRail pracuje intensywnie dalej nad rozszerzeniem gry SimRail - The Railway Simulator i dodatkowa nad grą o Metrze Warszawskim to prace nad SimBus zostały wstrzymane?
Krzysztof Kostowski: Metro nabiera kolorów, a SimBus nie wszedł w żadne testy. Dlatego to raczej SimRail DLC i Metro będą kolejnymi tematami spółki.
-
John Bertolucci: czy spodziewa się Pan poprawnej premiery IFZ?
Krzysztof Kostowski: Nie prognozuję. Skupiam się na pracy, wydaniu i wyciąganiu wniosków z raportu 72h.
-
Inwestor: Z tego co zauważyłem bardzo dużo premier z grupy PLW będzie w IQ2024. Zapewne inni deweloperzy i wydawcy też przesunęli się z premierami z IVQ2023 na IQ2024. Czy w związku z tym nie obawia się prezes że w IQ2024 też będzie tłoczno?
Krzysztof Kostowski: W przypadku natłoku premier na pewno będę opiniował przesunięcia na okresy bardziej puste. Ale o takie coraz ciężej.
-
Inwestor: Czy dużo jeszcze brakuje do ukończenia Trans Siberian Railway Simulator?
Czy po Festiwali dem na Steam będą wprowadzane jakieś duże, istotne zmiany w grze?
Krzysztof Kostowski: Zespół pisał ostatnio: "Krzysiek - to już ostatnia pożyczka", zwiastuje to że premiera coming soon.
-
Inwestor: Może warto utrzymywać bardziej regularnie kontakt z graczami w temacie Robin Hooda? ostatni wpis na Steam z lipca 2023 czyli 4 miesiące temu.
Skoro premiera ma być w IQ2024 to lepiej żeby coś więcej się działo. Chociażby informacja że premiera planowana na IQ2024 i że gra jest optymalizowana obecnie.
Może kolejne playtesty? Może baner na Steam w sekcji Polularne nadchodzące.
Jakieś tweet na X żeby pobudzić zainteresowanie.
Krzysztof Kostowski: Monit przekazany do zespołu. Mimo że żyjemy HF2 , zespół powinien robić swoje i walczyć o zainteresowanie. Dziękuję za uwagę. Zawsze można mi je wysyłać na help@playway.com
-
Jezus_MAria_Tomuś: czy grał Pan w Holstina? Gra Pan w gry, które Pan wydaje w grupie?
Krzysztof Kostowski: Nie gram w żadne gry. Oglądam tylko streszczenia testerów.
-
Krzysztof Kostowski: Bardzo dziękuję za pytania, i zapraszam do moich cyklicznych aktualności PLW INFO gdzie zawsze można posłuchac o wzlotach i upadkach w grupie PLW.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty w ramach projektu #GamingNaGiełdzie