pixelg
Krzysztof Szyszka, prezes zarządu, Adam Lewkowicz, wiceprezes zarządu i Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom SA

Czat inwestorski z Krzysztofem Szyszką, prezesem zarządu, Adamem Lewkowiczem, wiceprezesem zarządu i Tomaszem Pakulskim, członkiem zarządu Vercom SA

Dyskusja odbyła się dnia: 19.04.2021, godziny 09:00
Krzysztof Szyszka – prezes zarządu, Adam Lewkowicz, wiceprezes zarządu i Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom SA: Pandemia koronawirusa w krótkim czasie przyspieszyła rozwój e-commerce o kilka lat Zarząd Vercom SA
W poniedziałek, 19 kwietnia, o godz. 9:00 zapraszamy na czat inwestorski z Zarządem Vercom SA - Krzysztofem Szyszką – prezesem zarządu, Adamem Lewkowiczem, wiceprezesem zarządu i Tomaszem Pakulskim, członkiem zarządu. Tematem spotkania będzie trwająca oferta publiczna akcji Vercom SA.

Vercom tworzy globalne platformy komunikacyjne w chmurze (CPaaS), które umożliwiają firmom budowanie i rozwijanie trwałych relacji z odbiorcami za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji. Nasze rozwiązania pomagają naszym klientom i partnerom przezwyciężyć złożoność komunikacji, automatyzować oraz zwiększać jej skalę, zachowując przy tym wysoką dostarczalność i efektywność – a wszystko to w szybki, bezpieczny i niezawodny sposób.

Obecnie z usług Grupy Vercom korzystają takie podmioty jak Allegro, OLX.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, IKEA i wiele innych. Siedziba spółki mieści się w Poznaniu, natomiast biura zlokalizowane są w Warszawie, Pradze oraz Berlinie.

CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) to usługa lub rozwiązanie, które pozwala firmom w spójny i efektywny sposób – poprzez scentralizowaną platformę - dotrzeć do klientów za pomocą wielu, komplementarnych kanałów komunikacji (sms, email, push, komunikatory OTT).

Zapis dyskusji
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gości czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
  • moderator: Witam na czacie inwestorskim z Krzysztofem Szyszką, prezesem zarządu, Adamem Lewkowiczem, wiceprezesem zarządu i Tomaszem Pakulskim, członkiem zarządu Vercom SA. Tematem spotkania będzie trwająca oferta publiczna akcji spółki.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasi Goście zaczną odpowiadać o 9:00. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
  • Zarząd Vercom: Dzień dobry, witamy wszystkich uczestników czatu. Przez najbliższą godzinę postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Przypominam, że trwa publiczna oferta akcji, zapisy w transzy detalicznej potrwają do 20 kwietnia włącznie. Więcej szczegółów na temat oferty oraz naszej spółki znajdziecie Państwo pod adresem http://vercom.pl/ipo/
  • Kamil: Wiem, że spółka szybko się rozwija więc utrzymanie wysokiej marży nie jest łatwe, ale mimo wszystko jestem ciekaw z jakiego jej poziomu będą państwo zadowoleni w samym 2021 (bez wliczania nowych przejęć) i docelowo?
    Zarząd Vercom: Chcemy utrzymać obecny poziom marżowości.
  • Marek: Czy macie już zidentyfikowane spółki do przejęcia?
    Zarząd Vercom: Prowadzimy analizy rynku CPaaS od dłuższego czasu i wiemy, które spółki będą pasować "do naszej układanki". Jesteśmy przekonani, że jesteśmy w stanie przejmować atrakcyjne podmioty jednokanałowe w Polsce i zagranicą.
  • Remik: Jak COVID-19 wpływa na Wasz biznes?
    Zarząd Vercom: Pandemia koronawirusa w krótkim czasie przyspieszyła rozwój e-commerce o kilka lat. Można powiedzieć, że zdigitalizowała praktycznie wszystkie aspekty naszego życia. To dla nas oczywiście korzystne zjawisko, jesteśmy nieodłącznym elementem cyfrowego świata, tam gdzie komunikacja ma kluczowe znaczenie. Mogliśmy się o tym przekonać poprzez zwiększoną liczbę wysłanych komunikatów, w szczególności podmiotów z obszaru e-commerce oraz świadczących usługi na ich rzecz (m. in. płatności elektroniczne, logistyka). Naturalnie pandemia COVID-19 wywołała także spadek wysyłanych komunikatów u niektórych klientów m.in. z branży turystycznej, pożyczkowej czy lotniczej, jednak ci klienci nie stanowią istotnego udziału w naszych przychodach.
  • Gość: Więcej M&A się nie udaje, czy to nie jest zbyt agresywna strategia?
    Zarząd Vercom: Korzystamy z bogatego doświadczenia Grupy R22 w zakresie akwizycji, która przeprowadziła udanie kilkadziesiąt transakcji M&A. Przejęcia w ramach Grupy Vercom uważamy za bardzo udane i wierzymy, że będziemy w stanie kontynuować te sukcesy. Każda transakcja jest poprzedzona gruntowną analizą.
  • Gość: Kto jest Waszą największa konkurencja?
    Zarząd Vercom: Rynek CPaaS nie ma granic, dlatego naszą konkurencją są globalni dostawcy, tacy jak Twilio, Sinch czy Link Mobility.
  • Marek: Zarząd sprzedaje swoje akcje. Niby względnie niewiele, ale w połączeniu z emisja Wasz udział znacznie spadnie. Jakie są Wasze plany związane i niezwiązane z Vercom?
    Zarząd Vercom: Założyciele spółki sprzedają tylko część swoich akcji, to pakiet akcji stanowiący łącznie 7 proc. wszystkich akcji. Warto podkreślić, że po przeprowadzeniu oferty akcjonariusze sprzedający zachowają łącznie pakiet akcji stanowiący przynajmniej 16,7 proc. wszystkich akcji. Główny akcjonariusz, czyli R22, nie sprzedaje swoich akcji. Spółka, akcjonariusze sprzedający oraz R22 zawarły umowę lock-up na 12 miesięcy od dnia debiutu giełdowego.
    Ze względu na fakt, że wszyscy dotychczasowi akcjonariusze zachowają nadal znaczący pakiet akcji, nasze plany są nierozłącznie związane z rozwojem Grupy Vercom, co ma odzwierciedlenie w celach IPO.
  • Marek: Jakie potencjalne akwizycje będziecie realizować w najbliższym czasie? Bardziej jak ProfiSMS czy User?
    Zarząd Vercom: Widzimy dobry moment na rynku do pozyskiwania spółek jednokanałowych takich, jak ProfiSMS i na nich chcemy skoncentrować nasze działania akwizycyjne. Nie wykluczamy selektywnych inwestycji w technologię (case user.com), jeśli pojawi się taka okazja na rynku.
  • Marcin: W jakich krajach ma operować niemiecka spółka?
    Zarząd Vercom: Spółka jest nowa i na ten moment nie pełni funkcji operacyjnych. Natomiast traktujemy to, jako pierwszy przyczółek w Europie Zachodniej. Niemniej aktualnie skupiamy na rozwoju w regionie CEE.
  • Gość: Który kanał daje największy potencjał wzrostu wolumenu i biznesu?
    Zarząd Vercom: Ekosystem CPaaS, składający się z kanału SMS, email oraz push stanowi o wartości naszej oferty dla klienta. Dlatego ta różnorodność w postaci wielu kanałów jest dla nas bardzo ważna. Tym samym, każdy kanał jest dla nas tak samo ważny i chcemy skupiać się na rozwoju każdego z nich. Widzimy, iż w przeciągu najbliższych 3-4 lat, bardzo mocno na znaczeniu w komunikacji może zyskać kanał RCS (następca SMS od Google). Może być to kanał, który po komercyjnym wprowadzeniu w Polsce i regionie CEE może dynamicznie wzrastać pod względem wolumenu i wartości.
  • Marek: Jakie są główne kierunki rozwoju Vercom? Na co zostaną przeznaczone środki z emisji?
    Zarząd Vercom: Planujemy przeznaczyć środki z oferty na akwizycje podmiotów działających w obszarze CPaaS. Dążymy do identyfikacji podmiotów z obszaru Europy o następującej charakterystyce: (i) specjalizujących się w usługach CPaaS z wykorzystaniem jednego konkretnego kanału komunikacji, (ii) wyróżniających się międzynarodowym portfelem klientów, (iii) posiadających technologię rozszerzającą kompetencje grupy w obszarze CPaaS.
  • Gość: Pokazujecie bardzo wysokie wskaźniki wzrostu w 2020 r. i wcześniej. Jak może to wyglądać w kolejnych latach?
    Zarząd Vercom: Zakładamy podwojenie wartości znormalizowanego wyniku EBITDA operacyjnej do końca 2023 r., przy jednoczesnym utrzymaniu historycznego poziomu rentowności na bazie rozwoju organicznego obecnie posiadanego biznesu. Oczywiście, jeśli z trwającej oferty pozyskamy planowaną kwotę, to ten cel może być dodatkowo wzmocniony poprzez wpływ dokonanych akwizycji.
  • Space Cowboy: Akwizycje to dla Was jedyny sposób na wejście na rynki zagraniczne, tak jak to było w przypadku Czech?
    Zarząd Vercom: Nie jest to jedyny sposób. Widzimy natomiast, że selektywne akwizycje na konkretnych rynkach pomagają znacząco ten przyśpieszyć ten proces, poprzez pozyskanie w krótkim czasie dużej grupy nowych klientów. Co więcej poprzez proces akwizycyjny pozyskujemy również doświadczonych, wysokiej klasy specjalistów, znających dobrze specyfikę lokalnego rynku.
  • Space Cowboy: Przyznajecie, że pandemia pomogła Wam biznesowo i przełożyła się na wyższe wzrosty. Czy opanowanie pandemii nie oznacza dla Was również końca żniw i znacznie spokojniejszy rozwój branży?
    Zarząd Vercom: Pandemia koronawirusa w krótkim czasie przyspieszyła rozwój e-commerce o kilka lat. Można powiedzieć, że zdigitalizowała praktycznie wszystkie aspekty naszego życia. To dla nas oczywiście korzystne zjawisko, jesteśmy nieodłącznym elementem cyfrowego świata, tam gdzie komunikacja ma kluczowe znaczenie. Mogliśmy się o tym przekonać poprzez zwiększoną liczbę wysłanych komunikatów, w szczególności podmiotów z obszaru e-commerce oraz świadczących usługi na ich rzecz (m. in. płatności elektroniczne, logistyka). Naturalnie pandemia COVID-19 wywołała także spadek wysyłanych komunikatów u niektórych klientów m.in. z branży turystycznej, pożyczkowej czy lotniczej, jednak ci klienci nie stanowią istotnego udziału w naszych przychodach.
  • Space Cowboy: Konkurujecie z wielkimi podmiotami globalnymi, jakie są wasze unikalne przewagi rynkowe? Co was chroni przed scenariuszem w którym wchodzą na polski (i czeski) rynek?
    Zarząd Vercom: Pomimo globalnego charakteru produktu CPaaS uważamy, że znajomość specyfiki lokalnej działalność w naszej branży jest również ważna. My specjalizujemy się w regionie CEE, posiadamy lokalne biura obsługujące klientów w ich ojczystych językach, znamy specyfikę danego rynku, znamy również potrzeby użytkowników końcowych. Dodatkowo pomagają nam w tym odpowiednie umowy z lokalnymi dostawcami usług e-mail oraz operatorami telekomunikacyjnymi. Od strony technologicznej nie mamy żadnych kompleksów i wydaje nam się, że platforma Vercom dorównuje standardami globalnym graczom.
  • Karol: Czy będziecie wypłacać dywidendę?
    Zarząd Vercom: Z zysku za 2021 r. nie zamierzamy wypłacać dywidendy. Chcemy zgromadzić kapitał na przejęcia i tym samym wykorzystać trend wzrostowy na rynku. Niemniej zamierzamy wrócić do dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami, pod warunkiem odpowiedniej sytuacji finansowej i płynnościowej oraz planów inwestycyjnych. Docelowo zamierzamy rekomendować wypłatę w wysokości do 40 proc. wyniku netto.
  • Gość: W prospekcie nie mogłem znaleźć informacji na temat żadnych podmiotów konkurencyjnych? Nie macie takowej? Do jakiej spółki na GPW jesteście najbardziej podobni?
    Zarząd Vercom: Na GPW nie ma podobnych podmiotów. Warto podkreślić, iż model CPaaS podobny jest do SaaS, gdzie reprezentantem tego modelu jest LiveChat. Natomiast globalnymi konkurentami, również notowanymi na globalnych rynkach są Twilio, Sinch, LinkMobility.
  • Zainteresowany: Jaki jest obecnie status jednej wspólnej aplikacji dla wszystkich narzędzi?
    Zarząd Vercom: Obecnie wdrażamy jedną wspólną platformę, która oferuje wszystkie nasze kanały komunikacji i funkcjonalności w ramach jednej, spójnej architektury. W pierwszej kolejności wdrażamy ja w usługach redlink i emaillabs. W przyszłości planujemy transferować ją do kolejnych projektów, celem finalnego uwspólnienia architektury naszych systemów.
  • Zainteresowany: Czy część przejęć jakie zamierzacie zrealizować może być wykonana przy częściowej płatności akcjami?
    Zarząd Vercom: Nie mamy tego w celach emisji, planujemy wydać co najmniej 250 mln zł na akwizycje, z czego 180 mln zł pozyskamy z oferty. Pozostałą kwotę pozyskamy z zewnętrznych źródeł.
  • Gość: Jakie spółka poświęca środki na prace badawcze (nie rozwojowe), które mogą doprowadzić do nowych technologii? Czy używacie uczenia maszynowego, deep learning itp?
    Zarząd Vercom: Wydajemy co najmniej 2 mln zł na R&D, zakładamy systematyczny wzrost tych nakładów. W chwili obecnej widzimy największy potencjał dla platform CPaaS w rozwoju technologii konwersacyjnej "chatbot", która będzie wykorzystywana w zakresie zwiększania efektywności kanału komunikacji opartego o komunikatory (OTT) oraz RCS (następca SMS od Google). W związku z tym w najbliższym czasie chcemy skupić się na rozwoju tej technologii.
  • LVC_akcjonariusz: Czy rozważacie współpracę z Livechatem w zakresie chatbot?
    Zarząd Vercom: Na ten moment nie rozważamy współpracy w tym zakresie z firmą LiveChat.
  • gość: Jaką macie penetrację na polskim rynku e-commerce? Jaki jest Wasz udział w CPaaS w Polsce, jaki w Europie i jaki na Świecie?
    Zarząd Vercom: Jesteśmy jednym z wiodących podmiotów CPaaS w regionie CEE, obsługujemy liderów rynku e-commerce w Polsce i w Czechach np. Allegro, Answear.com, czy Olx. Natomiast ze względu na brak precyzyjnych badań tego rynku trudno wskazać nam konkretne wartości udziału rynkowego. Myślimy, że ważne jest, żeby podkreślić, iż dla części usług (komunikacja transakcyjna email) w ogóle nie funkcjonują w tej części Europy spółki oferujące rozwiązania konkurencyjne w tym zakresie. Z rozwiązaniami globalnymi dzięki przewagom, o których wspominaliśmy wcześniej, udaje nam się skutecznie wygrywać.
  • księgowy: Czy zyski odnotowywane przez spółkę w Czechach są lub będą jakoś zabezpieczane, czy w grę wchodzi jedynie zabezpieczenie naturalne, czyli defacto bez zabezpieczenia marży?
    Zarząd Vercom: W kwestii ryzyka walutowego nie widzimy potrzeby zabezpieczania pozycji korony czeskiej.
  • gość: Dlaczego nie próbujecie rozwijać się organicznie na rynkach zagranicznych?
    Zarząd Vercom: Widzimy, że selektywne akwizycje na konkretnych rynkach pomagają znacząco przyspieszyć ten proces, poprzez pozyskanie w krótkim czasie dużej grupy nowych klientów. Co więcej poprzez proces akwizycyjny pozyskujemy również doświadczonych, wysokiej klasy specjalistów, znających dobrze specyfikę lokalnego rynku. Należy zwrócić uwagę również, że w naszej opinii organiczny rozwój wymaga znacząco więcej nakładów na marketing i sprzedaż oraz wydłuża czas osiągnięcia danego poziomu udziału w danym rynku.
  • księgowy: Patrząc na bilans Vercom ma znaczne pole do zaciągania długu, a już z pewnością w postaci emisji obligacji korporacyjnych. Dlaczego zdecydowaliście się w takim razie na giełdę?
    Zarząd Vercom: Giełda jest dla nas ważna, gdyż poza oczywiście pozyskaniem finansowania stanowi ona o naszej transparentności, co jest kluczowe w kontakcie z naszymi partnerami i klientami.
  • Zarząd Vercom: Dziękujemy za zadane pytania. Zapraszamy do kontaktu i jeszcze raz przypominamy o trwającej ofercie publicznej. Wszystkie szczegóły pod adresem http://vercom.pl/ipo/
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +169,37% +33 874,13 zł 53 874,13 zł
Ostatnio zaktualizowane dane
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy