gncdcnya
Advertisement
PARTNER SERWISU
lssbtosg

Czat z prezesem Bio Planet - 3 czerwca 2025

Dyskusja odbyła się dnia: 03.06.2025, godziny 10:30
Sylwester Strużyna - prezes Bio Planet: W maju 2025 r. osiągnęliśmy dawno niewidziany wzrost sprzedaży Sylwester Strużyna - prezes Bio Planet

We wtorek 3 czerwca 2025, o godzinie 10:30 odbędzie się specjalny czat inwestorski z udziałem Sylwestra Strużyny, prezesa zarządu Bio Planet SA. Na spotkaniu z inwestorami zaprezentujemy rekordowe wyniki finansowe za I kw. finansowy roku 2025 oraz opowiemy o najważniejszych wydarzeniach mających wpływ na przyszłość spółki. Prezes przedstawi i podsumuje największe sukcesy i szanse dla dalszego rozwoju Bio Planet SA.

Bio Planet SA, lider na rynku dostawców żywności ekologicznej w Polsce zamyka pierwszy kwartał 2025 roku ze znaczącą poprawą rentowności. Spółka wypracowała 3,1 mln zł zysku ze sprzedaży (wzrost o 120 % w stosunku do 2024 roku), a zysk netto wyniósł 2,4 mln zł, co stanowi 90 % wzrostu do pierwszego kwartału 2024 roku. Co więcej, znacząco wzrósł zysk netto przypadający na akcję – 0,80 zł. Firma poprawiła wynik EBITDA do 4 mln zł oraz przychody, które wyniosły 81 mln zł. Zarząd podkreśla, że tak znacząca poprawa rentowności jest efektem podjętej strategii konsolidacji rynku oraz wielu zabiegów optymalizacyjnych podjętych w latach ubiegłych.

Bio Planet SA. jest liderem wśród dostawców żywności ekologicznej w Polsce. Działalność spółki skupia się na konfekcjonowaniu oraz dystrybucji żywności ekologicznej. W ofercie posiada ponad 6,0 tys. indeksów sprzedażowych obejmujących produkty trwałe oraz produkty świeże. Od 2007 roku Bio Planet SA. posiada certyfikat AGRO BIO TEST, który jest podstawą kwalifikowania żywności oferowanej przez Spółkę jako żywności ekologicznej (żywności bio).

Prezentacja inwestorska:

Zapis dyskusji
  • Moderator: Witam na czacie inwestorskim z udziałem Sylwestra Strużyny, prezesa zarządu Bio Planet SA. Zapraszam do zadawania pytań dotyczących wyników spółki w I kwartale i planów na przyszłość.
  • Moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem. Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • inwestor: Witam, z czego wynika tak skokowa poprawa zysku netto w I kwartale? Konsument aż tak odbił? Co się działo po stronie kosztowej?
    Sylwester Strużyna: Skokowa poprawa zysku netto wynika ze zmniejszenia kosztów usług obcych oraz wynagrodzeń. Przede wszystkim udało nam się poprawić efektywność funkcjonowania magazynu.
  • Gość: czy będzie wypłacana dywidenda?
    Sylwester Strużyna: Tak, planujemy dywidendę. Za ubiegły rok symboliczne 0,10 zł na 1 akcję. W następnych latach zakładamy jej wzrost, tj. dywidendę na poziomie 30-60 proc. zysku netto.
  • Pilkahalowa: Dzień dobry Jaki spółka ma plan na dokończenie rozpoczętych inwestycji i zmniejszenie poziomu zadłużenia ?
    Sylwester Strużyna: Dokończenie inwestycji: wrzesień 2026 r. - sierpień 2027 roku. Zmniejszenie zadłużenia: pozytywna EBITDA umożliwi nam stopniowe zmniejszanie zadłużenia zewnętrznego.
  • Lech: Czy staracie się ograniczać koszty? W jaki sposób? Co wpłynęło na wzrost rentowności w ostatnich miesiącach? Czy to będzie powtarzalny trend?
    Sylwester Strużyna: Istotną pozycją wynagrodzeń i usług obcych stanowią koszty magazynu - poprawiamy jego efektywność - przez zmniejszenie liczby indeksów w magazynie uzyskujemy więcej przestrzeni na indeks magazynowy; mniej czynności o większej jednostkowo wartości.
  • Paweł: Czy firma planuje w najbliższym czasie jakieś przejęcia innych firm z branży?
    Sylwester Strużyna: Jesteśmy liderem rynku z przychodami na poziomie 280 mln zł. Drugie miejsce ma Eko-Wital (dystrybucja i paczkowanie) ze sprzedażą na poziomie 70 mln zł. Kolejne firmy to poziom 30 mln zł, a następne marki są znacznie mniejsze. Cały czas analizujemy możliwości dalszej konsolidacji branży. Jeżeli uda się znaleźć ciekawe cele, będziemy informować i realizować.
  • Eko1: Mam pytanie o amortyzację - kiedy przestaniecie ponosić koszty przejęć i uwolnicie prawdziwy potencjał zysków?
    Sylwester Strużyna: Amortyzacja - w niej mamy koszty zakupu znaków towarowych (wartości niematerialne i prawne) - znaki i bazy amortyzują się przez 5 lat, czyli zakończymy ich amortyzację pod koniec 2027 roku (czyli amortyzacja istotnie spadnie w 2028 roku z tego tytułu). Niemniej w 2028 roku dojdzie amortyzacja nowych zakładów konfekcjonowania, które planujemy ukończyć w 2027 roku.
  • Akcjonariusz X: W projektach uchwał na najbliższe ZWZ jest propozycja dywidendy. Proszę przybliżyć strategię Zarządu - akcjonariuszy większościowych, działających w porozumieniu w tym względzie. Czy to propozycja jednorazowa?
    Sylwester Strużyna: https://bioplanet.pl/zasoby/Obrazki/bioplanet-pl/relacje%20inwestorskie/Dokumenty_Korporacyjne/Bio_Planet_S.A._-_Polityka_dywidendowa_2021-07-12.pdf
  • Gość: Witam, co jest najbardziej rentowną pozycją w ofercie produktowej i jak zbudowaliście ten segment w 1Q25?
    Sylwester Strużyna: Marki własne, w tym przede wszystkim Bio Planet, charakteryzują się nieco wyższą rentownością od produktów dystrybuowanych. Marki własne to obecnie 33 proc. sprzedaży i chcemy dążyć do zwiększenia ich udziału w naszej sprzedaży ogółem w przyszłości.
  • Gość: Czy spółka szacowała ile zaoszczędzi na już ogłoszonej obniżce stóp o 50 pb? Czy spadek stóp w tym roku o sygnalizowane 100 pb będzie miał istotny wpływ na wyniki?
    Sylwester Strużyna: Obecnie mamy około 30 mln zł kredytów bankowych, więc spadek stóp o 1 proc. to około 300 tys. zł zysku brutto, czyli około 240 tys. zł zysku netto więcej.
  • Paweł: Czy spółka zamierza otwierać własne sklepy lub przejmować inne i zarządzać przez dedykowane spółki?
    Sylwester Strużyna: Obecnie mamy jeden sklep własny w Rzeszowie (przejęty od NaturaVeny; w wynajmowanym lokalu) - jest on rentowny. Mamy też 30 sklepów patronackich oraz około 120 sklepów partnerskich. Jeżeli pojawią się okazje zakupu funkcjonujących sklepów (np. właściciel chce przejść na emeryturę) nie wykluczamy przejęcia kolejnych sklepów. Na pewno chcemy inwestować w rozwój projektu "sklepy patronackie" (najmocniej zintegrowane z nami), a także w projekt "sklepy partnerskie".
  • Tores: W raporcie Bio Planet jest informacja, że “w trzecim kwartale 2026 r. spółka planuje wznowić inwestycję w budowę nowoczesne zakładów konfekcjonowania”. Może Pan opowiedzieć szerzej o tym projekcie? Dlaczego została wstrzymana, dlaczego teraz wznawiacie, jak będziecie to finansować, jaki jest cel?
    Sylwester Strużyna: Wznowienie inwestycji planujemy na wrzesień 2027 r. Obecnie ponosimy koszty wynajmu dwóch zakładów konfekcjonowania o łącznej powierzchni 2,5 tys. m2 oraz duże koszty transportu surowców i produktów między tymi zakładami a naszym centrum logistycznym. Powierzchnia 2,5 tys. m2 jest niewystarczająca, dlatego planujemy budowę nowoczesnych zakładów konfekcjonowania o powierzchni około 5 tys. m2. Dzięki temu uzyskamy oszczędności na wynajmie, transporcie wewnętrznym oraz kosztach nadzoru. Dodatkowo znacznie zwiększymy możliwości produkcyjne, a przeniesienie większej liczby produktów z paczkowania ręcznego na paczkowanie maszynowe pozwoli obniżyć jednostkowe koszty produkcji.
  • Stanisław: Czy Zarząd mógłby rozważyć wprowadzenie regularnych listów do akcjonariuszy w każdym raporcie kwartalnym? Wydaje się, że to dobry kanał komunikacji, który jednocześnie pozostawia trwały ślad podejścia i myślenia Zarządu w danym momencie. Mogłoby to znacząco wzbogacić relacje inwestorskie i zwiększyć transparentność komunikacji z akcjonariuszami.
    Sylwester Strużyna: W ramach raportów kwartalnych w sekcji o osiągnięciach poszerzymy zakres informacji oraz aktualne przemyślenia zarządu, ale nie będą one w formie osobnych kwartalnych listów do akcjonariuszy.
  • Paweł: Jakie innowacyjne produkty chce wprowadzić do oferty firma?
    Sylwester Strużyna: Cały czas wprowadzamy nowe produkty KETO. Poszerzamy także listę produktów w marce Bio Planet, na których deklarujemy bezglutenowość. W ten sposób np. przekształcimy mąkę kokosową Bio Planet w bezglutenową mąkę kokosową. Do diety keto wprowadzimy mąkę łubinową bio, wprowadzamy także nowe innowacyjne ryże rocznie, planujemy wprowadzać około 600 produktów i wycofywać około 600 produktów.
  • Gość: Spółka jest tylko dystrybutorem, czy również producentem żywności?
    Sylwester Strużyna: 1/3 naszej sprzedaży, to produkty w naszych markach (Bio Planet, NaturaVena, Biominki). Dla tych produktów jesteśmy odpowiedzialni za design, paczkowanie - więc my traktujemy siebie jako producenta tych produktów, ale nie jesteśmy rolnikami. Surowce kupujemy od naszych bio dostawców.
  • Gość: Jak w I kwartale wypadła strona kosztowa? Nadal w górę czy widac już symptomy hamowania?
    Sylwester Strużyna: W I kwartale przychody urosły o 6 proc., natomiast koszty działalności operacyjnej rosły wolniej (o 3,9 proc.), tak więc wyhamowały.
  • Wrotka: Ile środków jeszcze brakuje na dokończenie inwestycji w nowy zakład?
    Sylwester Strużyna: Jest to kwota około 18 mln zł. Będziemy ją szacować i aktualizować w pierwszym kwartale 2026 r.
  • Robert S: Czym jest spodowodowany tak duży wzrost sprzedaży w maju?
    Sylwester Strużyna: W maju 2025 r. osiągnęliśmy dawno niewidziany wzrost sprzedaży o 23 proc. Jest to spowodowane z jednej strony ciągłą poprawą oferty spółki. Z drugiej strony pogoda w maju (zimny maj) bardzo nam sprzyjała. Dodatkowo w 2024 r. mieliśmy bardzo słaby maj, więc baza była niewysoka.
  • Gość: Jak dużą rolę w I kwartale odegrał spadek kursu EUR/PLN?
    Sylwester Strużyna: Spadek EUR pozwolił nam nieco poprawić marżę. Niemniej nasze ceny sprzedaży w średnim i długim okresie czasu podążają za kursami EUR/USD i są dostosowywane do bieżących kosztów zakupu.
  • Robert S: Jakie kanały dystrybucji mają największy potencjał wzrostu w 2025r. i latach kolejnych?
    Sylwester Strużyna: Najbardziej perspektywiczne kanały dystrybucji to: sklepy patronackie i partnerskie; sklepy internetowe (w tym dropshipping); super i hiper markety oraz eksport.
  • Robert S: Czy Spółka ma plan podnoszenie produktywności liczony w sprzedaży/generowanej marży na zatrudnionego pracownika?
    Sylwester Strużyna: Tak, będziemy zwiększać sprzedaż na pracownika m.in. poprzez podnoszenie minimów logistycznych na zamówienie oraz minimów logistycznych na produkt. Będziemy także eliminować wolniej rotujące produkty oraz ograniczać sprzedaż do klientów o najmniejszych obrotach.
  • Robert S: Jaki jest podział odpowiedzialności w Zarządzie? Kto odpowiada za finanse? Czy współce jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za analizy finansowe?
    Sylwester Strużyna: Za analizy finansowe odpowiada prezes zarządu. Mamy także zatrudnioną osobę na stanowisku kontroler finansowy.
  • Robert S: Jakie zmiany w asortymencie i jego strukturze planujecie w celu zwiększenia marżowości i obrotów?
    Sylwester Strużyna: Będziemy inwestować w promowanie produktów pod markami własnymi (Bio Planet, Biominki, NaturaVena). Ponadto będziemy rozwijać import surowców bezpośrednio z krajów ich pochodzenia, w tym spoza Europy, aby dla coraz większej liczby surowców pomijać niemieckich czy holenderskich importerów.
  • Gość: Co z sygnalizowanym w ubiegłym roku planem emisji akcji? Bio Planet nadal rozważa pozyskanie środków w ten sposób? Jeśli tak, to o jakich kwotach mówimy (ew. od czego będzie zależała kwota)?
    Sylwester Strużyna: Ostatnia emisja akcji była realizowana w cenie 28 zł za 1 akcję. Dopóki nasz kurs nie wzrośnie istotnie ponad te wartości, nie rozpatrujemy nowych emisji.
  • Robert S: czy jest plan zwiększenia płynności akcji na giełdzie? Uważam, że zwiększenie płynności będzie miało pozytywny wpływ na wycenę papierów.
    Sylwester Strużyna: Wraz ze zdecydowanie lepszymi wynikami zainteresowanie naszymi akcjami oraz płynność na giełdzie będzie się poprawiać. Planujemy zwiększyć działania w celu zainteresowania potencjalnych inwestorów inwestycjami w naszej akcji, jak chociażby dzisiejszy czat z inwestorami. Te działania będą kontynuowane i rozwijane.
  • Gość: Sprzedaż w kwietniu była wyższa r/r o 14 proc. Czy można oczekiwać, że II kwartał będzie równie dobry - a może nawet lepszy - niż pierwszy?
    Sylwester Strużyna: Procentowo II kwartał wygląda bardzo dobrze i wyniki na pewno będą lepsze niż w II kwartale 2024 roku. Natomiast pierwszy kwartał co roku jest u nas wyjątkowo dobry i w wartościach bezwzględnych przychody I kwartału będą zdecydowanie lepsze niż przychody realizowane w drugim kwartale 2024 roku. Niemniej trend jest w mojej ocenie bardzo dobry.
  • Ekoś: Jak wyglądają trendy w Polsce w zakresie żywności ekologicznej?
    Sylwester Strużyna: Trend był pozytywny do 2021 roku. W 2022 roku wystąpił niewielki spadek rynku, natomiast w 2024 oraz 2025 roku rynek powrócił do wzrostów. Obecnie certyfikowana bio żywność w Polsce to 0,5 proc. całego rynku spożywczego. W krajach Europy Zachodniej jest to od 3 do 12 proc. Uważam, że w najbliższych kilku latach realne jest dojście do 1 proc. rynku w Polsce, co będzie de facto oznaczać podwojenie wartości tego rynku.
  • Gość: Nie śledziłem wcześniej spółki. W jaki sposób zostało sfinansowane przejęcie konkurentów, które pozwoliło na skok wyników? Jak wygląda aktualnie sytuacja finansowa spółki?
    Sylwester Strużyna: Przejęcia zostały sfinansowane ze środków własnych, przy czym istotną część płatności mieliśmy rozłożoną na 2 lata (Smak Natury) lub 3 lata (NaturaVena). Stąd ostatnie płatności do NaturaVeny zakończą się w styczniu 2026 r.
  • Stanisław: Jaki oczekiwany wpływ na łączną marżę procentową będzie miała automatyzacja związana z budową zakładu konfekcjonowania? Interesuje mnie perspektywa w skali całej sprzedaży.
    Sylwester Strużyna: Zakładam, że umaszynowienie pozwoli nam przede wszystkim bardziej agresywnie ofertować sieci super i hiper marketów w zakresie produkcji bio produktów w markach tych sieci. Będziemy w stanie osiągnąć nieco wyższą marżę (1-5 proc. w zależności od produktu). Niemniej część tych oszczędności przeznaczymy na pozyskanie nowych klientów.
  • inwestor2k: Witam, o ile może spaść koszt paczkowania produktów po uruchomieniu nowego zakładu? Jest Pan w stanie podać jakiś przedział procentowy?
    Sylwester Strużyna: Obecnie na maszynach paczkujemy 1 mln paczek rocznie, a ręcznie kolejnych 6 mln paczek. Zakładam przesunięcie 2-3 mln paczek na maszyny po oddaniu zakładów paczkowania. Koszt paczkowania na maszynie jest o około 0,50 zł niższy od paczkowania ręcznego 1 paczki.
  • Akcjonariusz X: W poprzednich latach nastąpiły zmiany w akcjonariacie, pozycje zamknął OFZ, jak Pan myśli z czego to wynikało? kto nowy pojawił się w akcjonariacie i jak brak OFZ wpłynie wg Pana na przyszłość spółki?
    Sylwester Strużyna: OFZ w czasie, gdy sprzedawał akcje Bio Planet, był właścicielem 100 proc. naszego konkurenta - firmy Eko-Wital i nie potrzebował mniejszościowych udziałów w Bio Planet. W akcjonariacie pojawiły się wtedy: firma Grzegorza Krychowiaka (10 proc.) oraz Bio Pole (8 proc.). W pewnym momencie udziały zwiększył także prywatny inwestor - Mariusz Ziemiańczyk.
  • Paweł: W jakich krajach udało się zdobyć te przyczółki exportowe o których Pan wspominał
    Sylwester Strużyna: Rumunia, Grecja, Wielka Brytania, Dania, Mołdawia, Wietnam, Hong Kong, Katar.
  • Gość: Jakie firmy są waszą najbliższą konkurencją?
    Sylwester Strużyna: W kolejności od największej: Eko-Wital, PolBioEco, Batom i Vinet
  • Gość: Czy Spółka obecnie prowadzi sprzedaż detaliczną (stacjonarną lub internetową)?
    Sylwester Strużyna: Mamy 1 sklep własny w Rzeszowie (0,5 proc. przychodów) oraz obsługujemy sklepy internetowe w dropshippingu (około 4 proc. sprzedaży).
  • Akcjonariusz X: Dlaczego wg Pana w akcjonariacie spółki nie ma Funduszy?
    Sylwester Strużyna: Dokończenie inwestycji w nowoczesne zakłady konfekcjonowania. Dalsze zwiększenie skali działania oraz wyraźna poprawa rentowności działania skłoni w przyszłości fundusze do wejścia do akcjonariatu spółki. Obecnie skala działalności oraz rentowność spółki jeszcze nie skłoniły funduszy do podjęcia takich decyzji, ale wierzę że to się zmieni w perspektywie 1-2 lat.
  • Akcjonariusz X: Gdzie Pan widzi firmę za 5 i za 10 lat? Jakiej będzie wielkości? o jakich przychodach?
    Sylwester Strużyna: Chciałbym kiedyś doprowadzić do osiągnięcia 1 mld zł przychodów :-)
  • Darek: Czy firma planuje emisje akcji w celu pozyskania środków na dokończenie nowego zakładu konfekcjonowania ?
    Sylwester Strużyna: Jeżeli kurs akcji pozwoli na przeprowadzenie niewielkiej emisji akcji - nie wykluczamy jej. Na sfinansowanie części lub całości dokończenia inwestycji; ale przy obecnych kursach akcji Bio Planet wolimy sfinansować inwestycję ze środków własnych oraz kredytów inwestycyjnych (wierzę, że za rok stopy procentowe będzie jeszcze być nieco niższe) i kredyty inwestycyjne ponownie staną się atrakcyjną formą finansowania inwestycji.
  • Sylwester Strużyna: Dziękuję za udział i zadawanie pytań. Zapraszam do bezpośredniego kontaktu w przypadku dalszych pytań dotyczących naszej spółki: s.struzyna@bioplanet.pl. Odżywiajcie się ekologicznie i dbajcie o zdrowie!
  • moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.
uepcptwo
bgmmwqwo
nfqbtnsb
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 368,66 zł +376,84% 95 368,66 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
weujyvdb
foxxqxbj
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
333
strefa niepewna BB B
105
strefa zagrożona CCC D
202

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 04.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat