Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

Blaze

Blaze

Ostatnie 10 wpisów
Te PLN 100m zysku co roku, można odnieść do kapitalizacji Paradox Interactive z 2016-2017 roku kiedy to właśnie ta firma zarobiła pierwszy raz w 2016 roku PLN 97m zysku netto, a w 2017 roku PLN 106m zysku. Kapitalizacja na giełdzie wahała im się w 2016-2017 roku między PLN 2 a 3,6mld. Obecnie wynosi ponad PLN 6mld, dla zysku z 2018 na poziomie PLN 141m.

Należy zauważyć, że 11bit ma nad Paradoxem przewagi w długim terminie:
- obecnie 2x tańsza siła robocza;
- niższy CIT
- robią gry o średnio wyższej ocenie na metacritic od Paradoxu.

Rok 2020-2021 wydaje się przełomowy dla rozwoju 11bit, ze względu na to, że zaczną robić gry na wszystkie 3 platformy jednocześnie, tym samym można się spodziewać, że zaczną w końcu bardziej agresywnie inwestować w marketing przedpremierowy. Oprócz tego gra którą wydadzą znajdzie się w końcu w docelowej cenie dla gier strategicznych, poprzednie gry z niższymi cenami i szybkimi wyprzedażami niejako budowały markę. Kolejna rzecz to wprowadzenie 3 teamów pracujących na 3 różnymi grami równocześnie, co równiez w długim terminie może zwiększych przychody 2-3 krotnie.
Nie wspominając o tym, jak cała branża gier wideo rośnie r/r o około 10%, oraz o tym jak wszystko się zmieni, kiedy wejdzie strumieniowanie gier i 5G.

Dla kogoś kto prognozuje PLN 100m zysku netto (obecnie mają około PLN 45m wyrzucając na bok koszty programu motywacyjnego, który według mnie poprawia a nie pogarsza wskaźniki w longterm), każda cena poniżej 1000zł za walor, implikująca wycene PLN 2,4mld (po rozwodnieniu) wydaje się niska.

Pamiętam czasy w 2011 kiedy kapitalizacją CI Games (wtedy City Interactive) wynosiła dokładnie tylko ile kapitalizacja CD Projektu.

Zastanawiam się co było głównymi przyczynami ogromnego sukcesu jednej i kompletnej klapy drugiej. Obie działały na tym samym rynku, który ma duży potencjał:
- łatwy dostęp do globalnego rynku
- rewolucja w dystrybucji cyfrowej
- cała branża rośnie ponad 10% rocznie
- tania polska siła robocza w porównaniu do zachodu

Osobiście wydaje mi się, że głównymi problemami było:
- niekompetencja zarządu, a w zasadzie Tymińskiego, który ma wiele biznesów oprócz CIGames, dla którego CIGames to nie jest całe życie (kto pamięta jak w 2011 Pan Marek robił dla funduszy specjalne spotkania w Sharatonie i naganiał na akcje, a potem po tygodniu się skeszował z dużej częsci akcji);
- brak umiejętnego planowania finansowego, widoczne chociażby 2 lata temu, gdy trzeba bylo brac kredyty z banków i emitować akcje na chwile przed premierą Snipera;
- brak wizji w PR i marketingu.
- zlecanie zewnętrzym studiom dużej części pracy nad flagowymi produktami studia (swoją drogą CDProjekt też tutaj poległ gdy zlecił zrobienie Wiedzmina 1 na konsole, a po wielu miesiącach zaksięgował dużą stratę, ale potem już tego błędu nie powtórzył).

Co jeszcze? Gdzie wy widzicie główne różnice?

Zastanawiam się jak wygląda w praktyce rynkowej zagadnienie informacji poufnej.
1. Czy zarządzający funduszami, potencjalni, bądź obecni inwestorzy pytają na spotkaniach z zarządami o informacje poufne, bądź takie na granicy informacji poufnych?
2. Czy jest normą, że zarządy udzielają, między sobą, informacji poufnych potencjalnym/obecnym inwestorom, w imię zasady, że wzajemnie się wspieramy bo płyniemy na tej samej łodzi?
3. A może raczej większość zarządów pilnuje się bardzo mocno by broń Boże nie zdradzić żadnej informacji, która nie jest publicznie dostępna, a która mogłaby ewentualnie mieć wpływ na kurs, ale w takim razie czy duży sens miałyby spotkania z zarządami?

Jesli jest ktoś na forum, kto ma jakiekolwiek doświadczenie w tej materii bardzo proszę o odpowiedź.

@Utnapisztim
Zysk netto 70pln od sztuki dla W3 wliczał amortyzację kosztów produkcji, a ja je doliczyłem później.

Program motywacyjny faktycznie jest, jeśli ktoś chce może odciąć z wyceny kilka procent. Jak dla mnie jest to sprawa marginalna. Możnaby się tez spierać czy program motywacyjny w 11bit poprawia wskaźniki i możliwośc kreowania zysków czy pogarsza.

@Greenthumb
Na samym końcu analizy napisałem założenie, że spółka znów skokowo zwiększy przychody w kolejnym cyklu produkcyjnym, i w tym założeniu są brandy, IP, silnik, narzędzia, ludzie - czyli wszystko co wpływa na możliwość kreatowania wyższych zysków itd.

Co do kursu walut to najlepiej przyjąć obecny kurs walutowy. Jesli ktoś chce, może się wraz z otwarciem pozycji w CDPR zabezpieczyć na walucie, forwardy USDPLN to kilka procent, które jest pomijalne. Zakładanie 3,6 bądź 3,3 jest w moim odczuciu bez sensu skoro mamy kurs 3,77 na dziś.

Odnośnie rzucania liczbami, to od czegoś trzeba wyjść, nie będę jak analitycy z DM zakładał, że C77 zarobi dokładnie 2 562 503,25 zł, a wycena wynosi dokładnie 234,23 zł - bo podawanie konkretnych liczb jest bez sensu. Wycene można robić tylke według jakiegoś przedziału zakładając pozytywny bądź negatywny scenariusz. Ja założyłem najbardziej pozytywny jaki można sobie wyobrazić i wciąż wygląda na to, że jest umiarkowanie drogo, mimo przyjętych założeń, że CDP będzie skokowo zwiększał przychody, bessy w najbliższych latach nie będzie, i że zgarnie 6 mld w tym cyklu produkcyjnym.
Ale tak jak napisałem, jest to spółka generująca hype ogólnoświatowy i z samego tego powodu, może byc wyceniana wyżej niż inne biznesy.

Odnośnie longterm, to ustalanie z góry marży albo zaniżonego kursu USDPLN nie ma sensu.

Spróbujmy się pobawić w oszacowanie mniej więcej wyniku.
Koszt zmienne:
VAT/GST i CIT to około 30-40%
STEAM/EPIC/inni wydawcy 15-30%.
Załóżmy w bezpiecznym uproszczeniu, że dodatkowe extra zyski z kopii sprzedanych na GOG będą dodawać do wyniku mniej więcej tyle ile zabierać będą wyprzedaże.
To daje koszty zmienne na poziomie około 40-65% od średniej ceny kopii 220pln, więc na oko zostaje 100pln dla CDPR od 1 kopii.

Teraz załóżmy, że w 2 lata sprzeda się w najkorzystniejszym scenariuszu około 50m kopii, czyli dla CDPR trafi 5mld pln. Produkcja i marketing może dobić do 1 mld, więc zostaje 4mld. Doliczając dodatki do C77 i wypuszczenie nowego projektu w 2021 powiedzmy, że doliczymy kolejne 2mld zysku po kosztach (znów przyjmująć najkorzystniejszy scenariusz). To daje 6mld. Cykl produkcyjny trwał 6 lat, więc zysk na rok około 1mld pln, więc wycena 20-25mld pln wydaje się mieć uzasadnienie pod warunkiem, że spółkę czeka kolejny wzrost zysków w kolejnym cyklu produkcyjnym.

Tak czy owak, nie zdziwie się jak faktycznie CDPR dobije do 300-400pln do kwietnia, ze względu na hype i ludzi którzy w ciemno kupują akcje, nie patrząc na cenę (podobnie jak to miało miejsce kiedyś z Teslą). CDPR może być spółką, która zawsze będzie miała "zawyżone kurs", aż do momentu gdy przyjdzie odpływ kapitału i pogorzy się koniunktura, wtedy wszystkie spółki powiązane z rozrywką dostają ostro w kość.

@baks Tencent z tego co się orientuje nigdy nie robił wrogich przejęć. Niedawno przejęli GGG - największego game developera z Nowej Zelandii - ale zanim to zrobili to długo dogadywali się z wcześniejszymi właścicielami co do kierunku rozwoju, tego jak będzie spółka zarządzana po przejęciu itd. Nie spodziewam się, żeby akcjonariusze 11bit poszli na taki deal.
Zgadzam się natomiast, że 5% Tencent'u w 11bit by sporo pomogło wycenie, jak i potencjalnej sprzedaży w Chinach.

sledzik007 napisał(a):
COM wielką niewiadomą choć ja strzelam w 10 mln dla bitów szczególnie myśle że mocna sprzedaż będzie w japoni na PS4 i Switch bo oni lubią te klimaty.

Co do Frostpuka. Zakładam że do wydania Dlc łącznie bedzie sprzedanych 1,7 mln sztuk.Ktoś kiedyś rzucił że Dlc to ok 10-15 % sprzedanej podstawy czyli 170-250 tyś sztuk. Cena 15-17 dolarów co daje dla bitów 10 $. Przychody na poziomie 1,7 mln-2,5 mln dolarów *3,4= 5,78-8,5 mln zł

Co wy na to?

Myślę, że nie ma to większego znaczenia na ten moment, czy zarobią PLN 15m, 20m czy 25m netto w 2019. Ważne jest czy dowiozą trzy obietnice:
- Projekt 8 zostanie wydany na PC i konsolach równocześnie, cena będzie 10$ wyższa niż FP
- Jakość gry Projek 8 będzie na poziomie 8,5 metacritic
- Od 2022 będą funkcjonować 3 niezależne zespoły które będą wydawać 1 gre co roku.

Jeśli to się spełni, to PLN 100m co roku jest w zasięgu. Dla takiego zysku, myślę, że 11bit może się zrównać z obecną wyceną Paradoxa tzn. ponad PLN 6mld. 11bit ma kilka przewag w długim terminie nad Paradoxem:
- tańsza siła robocza
- niższe podatki
- mniejsza, bardziej dynamiczna spółka.

Sprawy zewnętrzne wpływające na wycene:
- Premiera C77 będzie wpływać pozytywnie/negatywnie na cały polski gamedev
- Tencent prowadzący ekspansje, może zacząć przejmować/nabywać udziały w polskich spółkach
- Spore ryzyko dekoniunktury na rynkach globalnych w najbliższym czasie

W związku z tym, że Playway działa głównie poprzez swoje spółki zależne, czy w związku z tym to co trafia ostatecznie do akcjonariusze nie przechodzi przypadkiem przez 4 opodatkowania? (CIT, podatek od dywidend, potem znów CIT w Playway, podatek od dywidend jeśli pieniądze trafiąją do akcjonariuszy)

Robią Bbaldur's gate 3 na 90%. Od jakiegoś czasu się slyszy, że gra jest w trakcie dewelopingu i jest tajemnicą kto to robi. Kilka największych potencjalnych game-dev'ów ogłosiło, że to nie oni. Po konferencji CDP i przyznaniu że nad grą siedzi około 40-50 osób, baldur's gate 3 pasuje jak ulał. Tymbardziej, że ta franczyzna jest dla nich sentymentalna, bo był to ich pierwszy duży projekt lokalizacycji gry na Polske, jeszcze w latach 90tych.

Tylko, że w wycenie nic to nie zmienia. Wciąż jest mega drogo, nawet na najbardziej optymistyczny scenariusz CP77 i BG3. Z drugiej strony, jeśli na targach ma być "grubo" jak to zapowiedział prezes, to pewnie ławica ryb przypłynie na papier w czerwcu biorąc PKC i głównie pod to jest teraz gra.

Propouje sie pochylić nad firmą, którą CDPR chce tak bardzo naśladować i zestawić sobie kilka liczb.

Take-Two Interactie
Marki: GTA, RDR, BioShock, Civilization, NBA, NLB, XCOM, Mafia, Max Payne.
Pracownicy: 4500 (biura w 18 różnych miastach na świecie)
Przychody: 1,8 MLD USD
Market Cap: 11 MLD USD

CDPR
Marki: Witcher, Cyberpunk (obie licencjonowne)
Pracowincy: 750
Przychody: 200 MLN USD/ rok (1000 MLD w 2016-2020).
Zyski: 80 MLN USD/rok
Market Cap: 4,7 MLD USD

Zyski i przychody prognozowane są po premierze C77 w najbardziej optymistycznym wariancie.
Czy obecna waluacja na pewno ma uzasadnienie?



Odnośnie Activision Blizzard, to według mnie to co odwalili z Diablo Immortal, to mogły być szachy przeprowadzone przez Tencent (mający 5% w Activition Blizzard), który był inicjatorem pomysłu wprowadzenia Diablo na smartphony, głównie do Chin. Warto zauwazyć, że pół roku wcześniej Tencent przejął w całości firmę GGG z Nowej Zelandii. Firma ta robiła od 2007 klona Diablo o nazwie Path of Exile i wypuściła go w 2013. Każdy kto grał wie jak ta gra jest uzależniająca. Początkiem listopada był Blizzcon gdzie Activision podało że Diablo nie będzie na PC, a miesiąc później GGG ogłosiło nową ligę o nazwie Betrayal Silenced a w trailerze były slowa "they think they are immoral, let's prove them they are not" Think
Być może to tylko teoria spiskowa, ale przyglądając się temu co robi Tencent od 20 lat i jaka ma kadre kierowniczą, trzeba im przyznać, że potrafią kombinować jak nikt inny.

Informacje
Stopień: Ośmielony
Dołączył: 2 września 2018
Ostatnia wizyta: 21 sierpnia 2019 20:45:09
Liczba wpisów: 21
[0,01% wszystkich postów / 0,06 postów dziennie]

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,378 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d