pixelg
Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

Blaze

Blaze

Ostatnie 10 wpisów
Myślę, że w tym roku na mocniejszy wzrost kursu nie ma co liczyć, ze względu na kilka czynników:
Po1 3Q i 4Q służy budowaniu bazy dla programu motywacyjnego na lata 2020-2022, więc zarząd będzie wyjątkowo oszczędny jeśli chodzi o dobre informacje i zapowiedzi nowych gier.
Po2 Premiera na konsole Frostpunka opóźniona o półtora roku w stosunku do PC zadziałała identycznie jak zawód przy opóźnionej premierze na konsole przy Wiedzminie 2, oba projekty są kosztowo i przychodowo bardzo podobne. Pisałem o tym tydzien temu, że kurs będzie miał tendencje spadkowy z tego względu.
Po3 Wczoraj wyszła rekomendacja negatywna z Trigona, które jakiś czas będzie wracać echem.

Oczywiście każdy z powyższych czynników jest tymczasowy i nie ma najmniejszego wpływu na dalsze losy spółki. Możnaby nawet rzec, że to wręcz idealny moment na kupno longterm. Brakuje tylko pozwu sądowego od jakiegoś NAMCO (kto pamięta CDPR z połowy 2011) albo od Sapka Dancing

Odnośnie rozwodnienia akcji to jest to niecałe 2% rocznie, co przy dynamice wzrostu zysków ponad 40% rocznie w ostatnich 5 latach, nie ma większego znaczenia. Nie mówiąc o tym, że wskaźniki P/BV po objęciu papierów z programu się poprawia, a nie pogorszą. Pytanie tylko czy spółka będzie umiała ten kapitał wykorzystać i podtrzymać wysokie ROE.

Jeśli chodzi o retencja graczy to fakt, 11bit ma niezła, ale wciąż brakuje im trochę do Paradoxu, który potrafi często wyciągnąć popularność gry po kilku latach nad peak z dnia premiery.

Kwestia tego czy będą rozwijać dodatki do FP w 2020, mam nadzieję, że jednak nie i zajmą się szybciej FP2 z rozbudowanym multiplayerem.

baks napisał(a):
@chris_martin
Koszty programu były już amortyzowane w kosztach a o rezerwy od 2018

Przecież napisałem, że koszt został rozliczony obecnie na poziomie 10,2m (6,1m w 2018 i 4,1m w 2019). Pytanie co z pozostałymi 28m? Czy zostaną wpisane w koszty w 2 półroczu w 2019, czy zostanie ponownie zastosowany "modelu wyceny warrantów Damodarana" z którego nikt poza księgowym nie wie co wyskoczy? Anxious

W najbliższych dniach zdam osobistą relację co do wersji FP na PS4, bo przy tej grze spędziłem już ponad 60 godzin na PC. Natomiast kurs przeważnie po opóźnionych premierach konsolowych mocno spadał (patrz Wiedźmin 2 po premierze na konsole) przez kilka miesięcy, także i tutaj pewnie nie będzie fajerwerków w krótkim terminie.

Mam pytanie odnośnie programu motywacyjnego. Patrząc w raport za 1 półrocze 2019, można wyczytać, że jak dotąd rozliczono PLN 10,2m kosztów programu. Wszystko wskazuje na to, że w 2 półroczu spółka spełni wszystkie wymagane progi wyników, by zarząd mógł objąć 130k warrantów. Przy obecnej cenie akcji 396 zł, koszt programu to: 396 - 103,38 = 292,62, czyli 130k * 292,62 = 38m złotych. Czy zatem spółka będzie musiała zaraportować dodatkowe około 28m złotych kosztów w 2 półroczu w związku z tym programem?

Czy może ten model wyceny warrantów Damodarana będzie brał na koniec 2019 roku jakąś inną wartość 1 akcji zamiast ceny zamknięcia z końca grudnia (tak jak to robi obecnie)?

@andy_dufresne dzięki za rozległy post i pomocną grafikę.

Jak dla mnie kurs przez cały okres i również dzisiaj jest niedowartościowany po tym jak ukazały się wyniki TWOM. Robiłem tu już porównania z Paradoxem, czyli firmie, która jest lustrzana w stosunku do 11bit (robi gry strategiczne, traktuje gry jako usługi wydając dużo dodatków, prowadzi wydawnictwo). Według tych porównań 11bit powinien być 2-3x droższy niż obecnie. Tym bardziej, że posiada nad Paradoxem 3 przewagi:
- tańszą siłe roboczą
- niższy CIT, granty
- lepsze oceny ostatnich gier na metacritic.

Weźmy ulubiony wskaźnik P.Lyncha PEG (price / earnings / growth). Według niego duża okazja inwestycyjna jest wtedy gdy PEG < 1, ale inwestował również gdy PEG było 1 do 1,25.
Dla 11bit obecnie:
P/E 21.40 (według sindicator.net)
Growth można liczyć na 2 sposoby:
- albo jako wzrost przychodów w cyklu produkcyjnym 3,5 letnim, gdzie Frostpunk zarabia około 4x tyle co TWOM, czyli 4^(1/3,5)=48%
- albo jako ROE, czyli 44.57% (wg sindicator.net).
To daje nam PEG < 0,5 !!

Odwołam się jeszcze do innego guru inwestycyjnego Pana Fishera. Dzielił on spółki publiczne według ryzyka na 5 rodzajów (lista poniżej od najmniej do najbardziej ryzykownych):
1. Spółki spełniające jego 15 kryteriów, z jakiegoś powodu tanie i nielubiane przez finansistów w danym momencie, posiadające niskie P/E.
2. Spółki spełniające jego 15 kryteriów, lecz posiadające wysoką cenę.
3. Spółki spełniające większość z jego 15 kryteriów, lecz nie wszystkie, niskie bądź średnie P/E.
4. Spółki tanie, mające niskie P/BV i mające co roku zyski, lecz nie posiadające perspektyw na wzrost.
5. Wszystkie inne.
Proszę zauważyć, że cena była sprawą drugorzędną w jego analizach.

Obecna cena wynika ze średnioterminowych czynników tj. brak dużych premier, obawy przed prawdopodobnie kiepską premierą FP na konsole, wyjściem Avivy z akcjonariatu. Wiele osób też czeka na pierwsze sygnały o nowej grze zanim zdecydują się z zakupem spółki. Szczególnie instytucjonalni tak działają.

Te PLN 100m zysku co roku, można odnieść do kapitalizacji Paradox Interactive z 2016-2017 roku kiedy to właśnie ta firma zarobiła pierwszy raz w 2016 roku PLN 97m zysku netto, a w 2017 roku PLN 106m zysku. Kapitalizacja na giełdzie wahała im się w 2016-2017 roku między PLN 2 a 3,6mld. Obecnie wynosi ponad PLN 6mld, dla zysku z 2018 na poziomie PLN 141m.

Należy zauważyć, że 11bit ma nad Paradoxem przewagi w długim terminie:
- obecnie 2x tańsza siła robocza;
- niższy CIT
- robią gry o średnio wyższej ocenie na metacritic od Paradoxu.

Rok 2020-2021 wydaje się przełomowy dla rozwoju 11bit, ze względu na to, że zaczną robić gry na wszystkie 3 platformy jednocześnie, tym samym można się spodziewać, że zaczną w końcu bardziej agresywnie inwestować w marketing przedpremierowy. Oprócz tego gra którą wydadzą znajdzie się w końcu w docelowej cenie dla gier strategicznych, poprzednie gry z niższymi cenami i szybkimi wyprzedażami niejako budowały markę. Kolejna rzecz to wprowadzenie 3 teamów pracujących na 3 różnymi grami równocześnie, co równiez w długim terminie może zwiększych przychody 2-3 krotnie.
Nie wspominając o tym, jak cała branża gier wideo rośnie r/r o około 10%, oraz o tym jak wszystko się zmieni, kiedy wejdzie strumieniowanie gier i 5G.

Dla kogoś kto prognozuje PLN 100m zysku netto (obecnie mają około PLN 45m wyrzucając na bok koszty programu motywacyjnego, który według mnie poprawia a nie pogarsza wskaźniki w longterm), każda cena poniżej 1000zł za walor, implikująca wycene PLN 2,4mld (po rozwodnieniu) wydaje się niska.

Pamiętam czasy w 2011 kiedy kapitalizacją CI Games (wtedy City Interactive) wynosiła dokładnie tylko ile kapitalizacja CD Projektu.

Zastanawiam się co było głównymi przyczynami ogromnego sukcesu jednej i kompletnej klapy drugiej. Obie działały na tym samym rynku, który ma duży potencjał:
- łatwy dostęp do globalnego rynku
- rewolucja w dystrybucji cyfrowej
- cała branża rośnie ponad 10% rocznie
- tania polska siła robocza w porównaniu do zachodu

Osobiście wydaje mi się, że głównymi problemami było:
- niekompetencja zarządu, a w zasadzie Tymińskiego, który ma wiele biznesów oprócz CIGames, dla którego CIGames to nie jest całe życie (kto pamięta jak w 2011 Pan Marek robił dla funduszy specjalne spotkania w Sharatonie i naganiał na akcje, a potem po tygodniu się skeszował z dużej częsci akcji);
- brak umiejętnego planowania finansowego, widoczne chociażby 2 lata temu, gdy trzeba bylo brac kredyty z banków i emitować akcje na chwile przed premierą Snipera;
- brak wizji w PR i marketingu.
- zlecanie zewnętrzym studiom dużej części pracy nad flagowymi produktami studia (swoją drogą CDProjekt też tutaj poległ gdy zlecił zrobienie Wiedzmina 1 na konsole, a po wielu miesiącach zaksięgował dużą stratę, ale potem już tego błędu nie powtórzył).

Co jeszcze? Gdzie wy widzicie główne różnice?

Zastanawiam się jak wygląda w praktyce rynkowej zagadnienie informacji poufnej.
1. Czy zarządzający funduszami, potencjalni, bądź obecni inwestorzy pytają na spotkaniach z zarządami o informacje poufne, bądź takie na granicy informacji poufnych?
2. Czy jest normą, że zarządy udzielają, między sobą, informacji poufnych potencjalnym/obecnym inwestorom, w imię zasady, że wzajemnie się wspieramy bo płyniemy na tej samej łodzi?
3. A może raczej większość zarządów pilnuje się bardzo mocno by broń Boże nie zdradzić żadnej informacji, która nie jest publicznie dostępna, a która mogłaby ewentualnie mieć wpływ na kurs, ale w takim razie czy duży sens miałyby spotkania z zarządami?

Jesli jest ktoś na forum, kto ma jakiekolwiek doświadczenie w tej materii bardzo proszę o odpowiedź.

@Utnapisztim
Zysk netto 70pln od sztuki dla W3 wliczał amortyzację kosztów produkcji, a ja je doliczyłem później.

Program motywacyjny faktycznie jest, jeśli ktoś chce może odciąć z wyceny kilka procent. Jak dla mnie jest to sprawa marginalna. Możnaby się tez spierać czy program motywacyjny w 11bit poprawia wskaźniki i możliwośc kreowania zysków czy pogarsza.

@Greenthumb
Na samym końcu analizy napisałem założenie, że spółka znów skokowo zwiększy przychody w kolejnym cyklu produkcyjnym, i w tym założeniu są brandy, IP, silnik, narzędzia, ludzie - czyli wszystko co wpływa na możliwość kreatowania wyższych zysków itd.

Co do kursu walut to najlepiej przyjąć obecny kurs walutowy. Jesli ktoś chce, może się wraz z otwarciem pozycji w CDPR zabezpieczyć na walucie, forwardy USDPLN to kilka procent, które jest pomijalne. Zakładanie 3,6 bądź 3,3 jest w moim odczuciu bez sensu skoro mamy kurs 3,77 na dziś.

Odnośnie rzucania liczbami, to od czegoś trzeba wyjść, nie będę jak analitycy z DM zakładał, że C77 zarobi dokładnie 2 562 503,25 zł, a wycena wynosi dokładnie 234,23 zł - bo podawanie konkretnych liczb jest bez sensu. Wycene można robić tylke według jakiegoś przedziału zakładając pozytywny bądź negatywny scenariusz. Ja założyłem najbardziej pozytywny jaki można sobie wyobrazić i wciąż wygląda na to, że jest umiarkowanie drogo, mimo przyjętych założeń, że CDP będzie skokowo zwiększał przychody, bessy w najbliższych latach nie będzie, i że zgarnie 6 mld w tym cyklu produkcyjnym.
Ale tak jak napisałem, jest to spółka generująca hype ogólnoświatowy i z samego tego powodu, może byc wyceniana wyżej niż inne biznesy.

Odnośnie longterm, to ustalanie z góry marży albo zaniżonego kursu USDPLN nie ma sensu.

Spróbujmy się pobawić w oszacowanie mniej więcej wyniku.
Koszt zmienne:
VAT/GST i CIT to około 30-40%
STEAM/EPIC/inni wydawcy 15-30%.
Załóżmy w bezpiecznym uproszczeniu, że dodatkowe extra zyski z kopii sprzedanych na GOG będą dodawać do wyniku mniej więcej tyle ile zabierać będą wyprzedaże.
To daje koszty zmienne na poziomie około 40-65% od średniej ceny kopii 220pln, więc na oko zostaje 100pln dla CDPR od 1 kopii.

Teraz załóżmy, że w 2 lata sprzeda się w najkorzystniejszym scenariuszu około 50m kopii, czyli dla CDPR trafi 5mld pln. Produkcja i marketing może dobić do 1 mld, więc zostaje 4mld. Doliczając dodatki do C77 i wypuszczenie nowego projektu w 2021 powiedzmy, że doliczymy kolejne 2mld zysku po kosztach (znów przyjmująć najkorzystniejszy scenariusz). To daje 6mld. Cykl produkcyjny trwał 6 lat, więc zysk na rok około 1mld pln, więc wycena 20-25mld pln wydaje się mieć uzasadnienie pod warunkiem, że spółkę czeka kolejny wzrost zysków w kolejnym cyklu produkcyjnym.

Tak czy owak, nie zdziwie się jak faktycznie CDPR dobije do 300-400pln do kwietnia, ze względu na hype i ludzi którzy w ciemno kupują akcje, nie patrząc na cenę (podobnie jak to miało miejsce kiedyś z Teslą). CDPR może być spółką, która zawsze będzie miała "zawyżone kurs", aż do momentu gdy przyjdzie odpływ kapitału i pogorzy się koniunktura, wtedy wszystkie spółki powiązane z rozrywką dostają ostro w kość.

@baks Tencent z tego co się orientuje nigdy nie robił wrogich przejęć. Niedawno przejęli GGG - największego game developera z Nowej Zelandii - ale zanim to zrobili to długo dogadywali się z wcześniejszymi właścicielami co do kierunku rozwoju, tego jak będzie spółka zarządzana po przejęciu itd. Nie spodziewam się, żeby akcjonariusze 11bit poszli na taki deal.
Zgadzam się natomiast, że 5% Tencent'u w 11bit by sporo pomogło wycenie, jak i potencjalnej sprzedaży w Chinach.

Informacje
Stopień: Ośmielony
Dołączył: 2 września 2018
Ostatnia wizyta: 22 października 2019 09:19:48
Liczba wpisów: 25
[0,01% wszystkich postów / 0,06 postów dziennie]

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,395 sek.

AD.bx ad3a
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d