-
moderator: Witam na czacie inwestorskim z prezesem i głównym akcjonariuszem spółki Trans Polonia, Dariuszem Cegielskim. Tematem spotkania będzie aktualna sytuacja fundamentalna spółki, rynki działalności, wyniki finansowe ostatnich kwartałów, plany i perspektywy rynkowe oraz realizowane inwestycje.
-
moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora. Publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami. U dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania. Moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem.
-
moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
-
moderator: Już można zadawać pytania. W razie problemów z wyświetlaniem odpowiedzi prosimy o odświeżenie strony. Uczestników zachęcamy też do udostępniania czatu i komentowania jego przebiegu w mediach społecznościowych z hasztagiem #czatStockWatch
-
Dariusz Cegielski: Dzień dobry, witam na czacie inwestorskim. Zapraszamy do aktywnego udziału i zadawania pytań!
-
Gość: Czy mógłby Pan przybliżyć szczegóły ostatniego komunikatu spółki o nabyciu 100% udziałów Geerts BV – w jaki sposób ma się to przełożyć na działalność firmy?
Dariusz Cegielski: Nabycie bazy transportowej bezpośrednio przy porcie w Antwerpii oraz autostradzie A16 ma duże znaczenie dla możliwości rozwoju spółki w obszarze transportu intermodalnego. A dodatkowo zabezpiecza lepsze kontakty i relacje z klientami z krajów Beneluksu.
-
Kierowca TPG: Witam. Czy planuje się jakieś inwestycje w kierowców ? Szkolenia, obiecane podwyżki? Czy nadal firma będzie bazowała na świeżych kierowcach jeżdżących po najniższych kosztach, obiecywała złote góry a później poda kierowcy informacje że podwyżki są zamrożone ?
Dariusz Cegielski: Grupa Trans Polonia posiada jeden z najwydajniejszych systemów w HR w obrębie zatrudniania oraz szkolenia kierowców z uprawnieniami do przewozu produktów niebezpiecznych. Fakt tego, iż inwestycje we flotę są na bieżąco zabezpieczane pracownikami dowodzi skuteczności podejmowanych działań. Oczywiście jak każdy system musi on ulegać systematycznym modyfikacjom w celu poprawy jakości. W firmie znajduje się specjalistyczny dział HR zajmujący się tą problematyką.
-
Gość: Czy planujecie poszerzyć działalność o rynki Europy Wschodniej i/lub kraje bałtyckie?
Dariusz Cegielski: Spółka posiada duży portfel zamówień z krajów UE. W związku z tym w perspektywie średniookresowej nie zamierzamy zwiększać swojej aktywności na terenie Europy Wschodniej.
-
Gość: Jakie inne regiony są dla was priorytetowe poza regionem ARA?
Dariusz Cegielski: Priorytetowe jest Zagłębie Ruhry oraz dynamicznie rozwijające się przewozy na i z Półwyspu Iberyjskiego.
-
Robert: Witam. Czytałem wczoraj na jednym z portali o pladze kradzieży - czy i Wy macie z tym problemy? Jak spółka zabezpiecza się przed takimi sytuacjami?
https://40ton.net/pociete-plandeki-i-wlamanie-do-chlodni-67-zniszczonych-ciezarowek-na-3-parkingach/
Dariusz Cegielski: W przypadku przewożonych przez nas produktów w ogóle nie występują kradzieże. Problemem, który występuje w skali całej Europy jest kradzież paliw ze zbiorników ciężarówek. W jakimś stopniu to pochodna wysokiej ceny i wartości tych paliw. Grupa Trans Polonia kontroluje uczciwość kierowców poprzez rozbudowane systemy monitoringu oraz ścisły kontroling zużycia materiałów eksploatacyjnych. Dodatkowo stosowany jest system zabezpieczeń zbiorników w ciężarówkach i monitoring zewnętrzny, który skutecznie ogranicza dostępność osób trzecich do paliwa.
-
Gość: Jak oceniają Państwo perspektywy rynkowe w poszczególnych segmentach usług świadczonych przez TPG?
Dariusz Cegielski: Liczymy na istotny wzrost szczególnie w obszarze przewozów chemii płynnej. Zamierzamy w perspektywie kolejnych dwóch lat uaktywnić przewozy w obszarze intermodalnym.
-
Gość: W jakiej fazie jest plan budowy myjni? Jakiego ROI z tej inwestycji spodziewa się Pan?
Dariusz Cegielski: Budowa Centrum Obsługi Cystern w ok. autostrady A1 i DK 22 została podzielona na III etapy. Etap I: przygotowanie terenu, infrastruktury, parkingu. Etap II: budowa obiektów kubaturowych. Etap III: wyposażenie w technologię. Obecnie znajdujemy się na momencie oczekiwania na pozwolenie na budowę etapu I.
-
Gość: Czy spółka będzie zwiększać inwestycje w projekty deweloperskie lub udzielanie pożyczek w przyszłości, czy będzie się koncentrować na działalności podstawowej a ewentualne nadwyżki wypłacać w formie dywidendy?
Dariusz Cegielski: Podjęte przez spółkę decyzje dot. relokacji kapitału w obszar nieruchomościowy okazały się w rezultacie prawidłowe. Pozwoliły ochronić istotną część zgromadzonych kapitałów przed ich dewaluacją oraz zwiększyć wartość nabywanych aktywów w wyniku tendencji wzrostu wartości nieruchomości od momentu ich nabycia. Nie mniej jednak spółka nie wiąże z tym obszarem istotnych planów i nie zamierza podejmować dalszych istotnych działań inwestycyjnych.
-
Gość: Jaki jest plan w stosunku do posiadanych przez spółkę akcji własnych?
Dariusz Cegielski: W chwili obecnej nie posiadamy istotnych planów dot. zagospodarowania akcji własnych. Biorąc pod uwagę charakterystyczny dla Trans Polonii apetyt akwizycyjny, mogą one potencjalnie w przyszłości stanowić np. metodę zapłaty za target.
-
Gość: Czy brak wzrostu PKB w Niemczech, szczególnie w branży chemicznej, odbija się na osiąganej marży lub wzrost niewykorzystanych mocy?
Dariusz Cegielski: Spowolnienie gospodarcze w Niemczech jest odczuwalne dla Grupy Trans Polonia i głównie koncentruje się na rozmowach i negocjacjach cenowych z zakładami. Nie mniej wolumen przewozowy jest utrzymany, a dzięki intensywnym działaniom handlowym, realizowanym m.in.
przez nabyte spółki zagraniczne, udało się go zwiększać.
-
Gość: W jakim stopniu przychody pochodzą z kontraktów długoterminowych, a w jakim z zamówień jednorazowych? Czy jest między nimi istotna różnica w rentowności?
Dariusz Cegielski: Od wielu lat spółka osiąga konsensus w zakresie podziału między przychodami z kontraktów i z działalności spotowej, który kształtuje się w ok. 50/50. Kontrakty jednorazowe zabezpieczają regularne przychody w perspektywie budżetowej, co ma trwały wpływ na stabilność biznesu. Z kolei przewozy spotowe, dają możliwość wykorzystywania wyższej marży jednorazowej. Osiągany kompromis jest najlepszym mixem zabezpieczającym optymalnie interesy spółki.
-
Pietrek: Audytor Ernst & Young Audyt Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. , który wypowiedział umowę umowę na badanie wyjaśniał to m.in. niejasnością w rozliczeniach prezesa zarządu z podmiotami z nim powiązanymi. Jak zarząd odniesie się do tych komentarzy audytora?
Dariusz Cegielski: Spółka komentowała kwestie związane z wieloletnią współpracą w komunikatach bieżących, aspekty dot. badania za rok 2022 w wyniku zmiany audytora, który wydał opinię bez zastrzeżeń nt. sprawozdań finansowych. Sprawy te są w kompetencji Rady Nadzorczej, w związku z tym Zarząd wstrzymuje się od ich dalszego komentowania.
-
Tex: Cześć. Na całym świecie brakuje kierowców. Jak Spółka radzi sobie z tym problemem? Czy zatrudniacie kobiety, jako kierowców? Czy zatrudniacie pracowników z Azji, jako kierowców?
Dariusz Cegielski: Spółka radzi sobie poprzez rozwinięty program HR, który umożliwia uzyskanie uprawnień osobom nieposiadającym doświadczenia w zakresie prowadzenia pojazdów ciężarowych. Intensywnie realizowana aktywność na różnych kanałach pozwala pozyskiwać kandydatów, którzy po przejściu weryfikacji zasilają rozwijającą się kadrę kierowców. Obecnie firma zatrudnia ponad 300 kierowców i grupa ta jest systematycznie zwiększana. Zatrudniane są także kobiety, które doskonale radzą sobie w transporcie ciężkim. Ze względu na procedury w zakładach produkcyjnych nie zatrudniamy kierowców spoza Europy.
-
PortalTSL: Czy spółka ma dalsze plany akwizycji a jeśli tak, to jakimi podmiotami jest zainteresowana i w jakich krajach zamierza inwestować?
Dariusz Cegielski: Spółka przejawia ciągłe zainteresowanie rozwojem poprzez akwizycje i ma w tym obszarze sukcesy. Na stałe zatrudniamy profesjonalnego doradcę z rynku TSL w Antwerpii, którego zadaniem jest poszukiwanie potencjalnych targetów. W chwili obecnej koncentrujemy się przede wszystkim na możliwości rozwoju usług intermodalnych i liczymy iż uda się pozyskać odpowiedni target.
-
Gość: Jak podniesienie opłat drogowych w Niemczech wpłynie na biznes Trans Polonii?
Dariusz Cegielski: Od wielu lat odnotowujemy wzrost kosztów związanych ze świadczeniem usług na terenie krajów UE. Jednak ze względu na zapotrzebowanie na usługi nie ma to wpływu na ograniczenie zakresu usług, natomiast ma wpływ na ceny tych usług. Tak więc stosowany jest mechanizm polegający na zwiększaniu cen za świadczone usługi, proporcjonalnie do zwiększających się kosztów ich realizacji. Rezultat tych działań widać w wieloletnich wynikach finansowych Grupy Trans Polonia, które charakteryzują się stabilnością i powtarzalnością.
-
Red: Czy Spólka ma problem ze zjawiskiem pustych przewozów? Rozumiem, ze trudno cysterne, która wiezie olej zalać innym produktem, ale przecież nie macie tylko cystern...
Dariusz Cegielski: Spółka przewozi szereg produktów w cysternach, które mogą być przewożone jeden po drugim. Istotnym aspektem jest również proces mycia cystern, co pozwala przewozić różne produkty. Firma osiąga wysokie współczynniki ładowności, nie mniejszą niż 75 proc.
-
Gość: Czy TPG zamierza inwestować w rozwój floty? Jeśli tak, jakie zakupy są w planach i jakie środki będą na nie przeznaczone?
Dariusz Cegielski: TPG systematycznie kontynuuje rozwój poprzez inwestycje we flotę. Plany budżetowe w tym zakresie na 2024 r. nie odbiegają istotnie od inwestycji czynionych w minionych latach.
-
Art: Mam pytanie o kwestie niemieckiego Myta. Czy i jaki ewentualnie moze mieć wpływ na koszty TPG? Czy Pana zdaniem istnieją racjonalne trasy, które pozwolę na omijanie Niemiec? Czy Spółka liczyała już wpływ nowego, podwyższonego myta na swoje stawki przewozowe?
Dariusz Cegielski: Zwiększające się koszty związane ze świadczeniem usług na terenie UE mają swoje odzwierciedlenie w zwiększanych cenach świadczonych usług. Dzięki temu firma zachowuje powtarzalną rentowność.
-
Gośc: Czy powstające nowe normy unijne związane z ochroną środowiska w dłuższej perspektywie mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie branży? Jak wiemy, już zapadają decyzje o zakazie produkcji aut spalinowych.
Dariusz Cegielski: Firma popiera wszystkie inicjatywy proekologiczne i jest w bieżącym kontakcie z producentami ciągników siodłowych w zakresie możliwości testowania wszystkich najnowszych technologii. Nie mniej jednak, opierając się na codziennych obserwacjach i praktyce, należy stwierdzić, iż zapotrzebowanie na usługi transportowe związane z obsłużeniem potrzeb logistycznych Europy głównie opiera się na napędach konwencjonalnych. Naszym zdaniem w perspektywie krótkookresowej nie widać żadnych szans zmiany tego stanu rzeczy.
-
Red: We Francji i Belgii (ale także krajach regionu DACH) zauważam duży ruch w kierunku zmiany właścicielskiej. Firmy rodzinne - mali i sredni przewoźnicy - zaczynają się konsolidować, czy to jest obszar, który obserwujecie i ewentualnie "czekacie na wyjatkową okazję"? A idąc dalej - czy tamte rynki pozostana nadal dla TPG kluczowymi?
Dariusz Cegielski: Grupa jest otwarta na rozważenie każdej ustrukturyzowanej propozycji akwizycyjnej i prowadzi w tym zakresie monitoring rynku.
-
Gość: Odnośnie rozwoju w kierunku transportu intermodalnego, to poszerzenie oferty będzie dotyczyć transportu kolejowego czy morskiego? Czy oznacza to również nowe kategorie przewożonych produktów?
Dariusz Cegielski: W pierwszej kolejności myślimy o wykorzystaniu transportu intermodalnego na potrzeby kontynentalne oraz tzw. short-sea (np. Skandynawia, Wyspy Brytyjskie, operacje przewozów północ-południe Europy). W chwili obecnej nie rozważamy możliwości świadczenia usług w obszarze tzw. deep-sea (transport interkontynentalny).
-
Red: Wspomina Pan u usługach intermodalnych,czy to oznacza możliwy alians z przewoźnikami kolejowymi? Ponieważ jeden z polskich przewoźników już działa na takiej zasadzie, czy i TPG rozważa taką ewentualność w przyszłości?
Dariusz Cegielski: Standardem w konstruowaniu usług tego typu jest współpraca na zasadach wzajemnego świadczenia usług, tak więc standardowo zamawiamy usługi kolejowe u przewoźników wg kryteriów cenowo-jakościowych.
-
Obbser: Panie Prezesie, a jak dziś wygląda działalność Spółki w Polsce? Co wozicie i w jakich obszarach upatrujecie szansy na rozwój przewozów.
Dariusz Cegielski: W zakresie przewozów krajowych spółka realizuje kontrakt na przewóz cementu (jeden z istotnych krajowych liderów rynku), gazu LPG (jedna z wiodących sieci stacji paliw) oraz kontrakty na przewozy asfaltu realizowane dla polskich rafinerii.
-
Dariusz Cegielski: Bardzo Państwu dziękujemy za wszystkie pytania i zachęcamy do obserwacji spółki w przyszłości. W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt: all@transpolonia.pl lub tpg@innervalue.pl. Pozdrawiam.
-
moderator: Ja również w imieniu redakcji StockWatch.pl serdecznie dziękuję za ciekawą dyskusję i zapraszam na kolejne czaty.