Jędrzej Wittchen - prezes spółki Wittchen SA - czat inwestorski - StockWatch.pl - portal informacyjno-analityczny poświęcony inwestycjom na polskiej giełdzie i rynkach globalnych.
AD.bx ad0a
StockWatch.pl
AD.bx ad0b

Jędrzej Wittchen - prezes spółki Wittchen SA

Dyskusja odbyła się dnia: 20.10.2015, godziny 18:30
Jędrzej Wittchen - prezes spółki Wittchen SA Jędrzej Wittchen - prezes spółki Wittchen SA
WITTCHEN
We wtorek, 20 października, o godz. 18:30 zapraszamy na czat inwestorski z Jędrzejem Wittchenem, prezesem spółki Wittchen SA. Tematem rozmowy będą plany rozwoju Grupy Wittchen i publiczna oferta akcji spółki. Zapisy na akcje w transzy inwestorów indywidualnych przyjmowane są od 19 do 22 października br.

Grupa Wittchen zajmuje wiodącą pozycję na polskim rynku luksusowych dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż luksusowego obuwia skórzanego i luksusowej odzieży skórzanej oraz bagażu. Budowana od ponad 25 lat marka WITTCHEN jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek dóbr luksusowych w kraju.

W ostatnich latach Grupa Wittchen notuje dynamiczny wzrost sprzedaży i wyników finansowych. W 2014 r. jej przychody sięgnęły 130,5 mln zł, co oznacza wzrost o 50% rok do roku, zaś zysk netto wyniósł 27,7 mln zł, czyli był o 92% większy niż w 2013 r. Strategia spółki zakłada umacnianie pozycji lidera na rynku polskim, m.in. poprzez rozbudowę sieci własnych salonów detalicznych, rozwój w obszarze e-commerce, dotarcie do szerszej grupy klientów, a także rozwijanie sprzedaży na rynkach zagranicznych.

Zapis dyskusji
  • moderator: Serdecznie witam na czacie inwestorskim z Jędrzejem Wittchenem, prezesem spółki Wittchen SA. Tematem rozmowy będą plany rozwoju Grupy Wittchen i publiczna oferta akcji spółki.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • moderator: Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać o 18:30
  • Jędrzej Wittchen: Dobry wieczór. Witam Państwa na naszym czacie. Dziękuję za zainteresowanie Spółką Wittchen. Zapraszam do zadawania pytań!
  • sasky: Spółka sprzedaje swoje produktu także w Lidlu. Czy nie boicie się Państwo, że popsujecie markę? Dlaczego do sprzedaży w kanale nowoczesnym weszła marka premium, a nie niżej pozycjonowany VIP?
    Jędrzej Wittchen: Akcje w Lidlu to sprzedaż ograniczona do jednej, dwóch akcji promocyjnych w roku. Dzięki współpracy z siecią Lidl docieramy z marką Wittchen do nowej grupy klientów. Równocześnie najnowszy raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, dostępny także on-line, wskazuje że marka Wittchen jest drugą najbardziej rozpoznawalną marką luksusowych dodatków w Polsce, po Louis Vuitton, a przed Gucci.
  • MZK: W jakich miastach posiadacie swoje salony? Czy lokalizacja uzależniona jest od gęstości zaludnienia? Jak wybieracie swoje punkty?
    Jędrzej Wittchen: Posiadamy salony w największych miastach w Polsce. Do nowych otwarć podchodzimy selektywnie. Każde nowe uruchomienie poprzedzone jest dogłębną analizą. W naszym przekonaniu posiadamy salony w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach w Polsce. Lista salonów dostępna jest na www.wittchen.com
  • Gość niepotwierdzony: Dzień dobry, czy salony Wittchena sa prowadzone tylko przez was czy zawieracie tez umowy franczyzowe?
    Jędrzej Wittchen: Wszystkie salony w kraju, to salony własne. Salony poza granicami Polski prowadzone są przez naszych partnerów w modelu franczyzowym.
  • MZK: Czy spółka podawała na 2015 r. prognozy finansowe, jeśli tak to jakie i jak wygląda ich realizacja?
    Jędrzej Wittchen: Nie publikujemy prognoz.
  • MZK: Jaki procent sprzedaży realizujecie pod marką Wittchen a jaki pod marką VIP Collection?
    Jędrzej Wittchen: Zdecydowaną większość sprzedaży realizujemy pod marką Wittchen.
  • Gość niepotwierdzony: Dzień dobry! A w zasadzie dobry wieczór :) Chciałbym zapytać dlaczego sprzedaż hurtowa ma taki mały udział w przychodach? Czy to efekt dbania o markę i jej pozycjonowanie, czy jest jakiś inny powód?
    Jędrzej Wittchen: Jeśli to pytanie o naszą sprzedaż B2B, to stanowiła ona niemal 1/3 sprzedaży w 2014 r. Segment ten obejmuje sprzedaż do partnerów biznesowych w kraju i za granicą. Chciałbym zaznaczyć, że w odróżnieniu od innych spółek detalicznych notowanych na GPW, my prowadzimy sprzedaż B2B. W naszym odczuciu segment ten stanowi istotny udział w naszych przychodach.
  • sasky: Jak dużym problem jest dla spółki silny dolar w którym płacicie za towary i prawdopodobnie transport? Czy zwyżkę kursu łatwo się przenosi na klienta końcowego?
    Jędrzej Wittchen: Rzeczywiście z częścią naszych dostawców rozliczamy się w dolarach, umacnianie się dolara jest dla nas teoretycznie niekorzystne. Jednak biorąc pod uwagę, że szczególną uwagę przykładamy do jakości, nasi dostawcy kupują najlepsze jakościowo skóry z Włoch, płacąc w euro. Umacnianie się dolara także wobec euro powoduje, że dostawcy kupują surowiec taniej i w efekcie my także kupujemy taniej produkt końcowy.
    Proszę zauważyć, że od lat utrzymujemy stabilny poziom marży na sprzedaży.
  • MZK: W jaki sposób promujecie swoje produkty? Jak zamierzacie prowadzić akcję marketingową w Niemczech?
    Jędrzej Wittchen: Produkty promujemy w kanałach tradycyjnych (prasa, outdoor), dużą wagę przywiązujemy także do kampanii w Internecie. W Niemczech skupiamy się na sprzedaży i promocji produktów w Internecie.
  • migotkaa niepotwierdzony: Według raportów branżowych w Polsce jest wysokie nasycenie powierzchnią handlową. Ile macie salonów i ile jest miejsca jeszcze do wzrostu organicznego w kraju?
    Jędrzej Wittchen: Obecnie mamy 65 salonów w Polsce, do nowych otwarć podchodzimy w sposób selektywny. Planujemy do 2020 r. osiągnąć liczbę 90 salonów.
  • MZK: Czy spółka płaciła już dywidendy i jaka jest polityka dywidendowa spółki?
    Jędrzej Wittchen: Tak, wypłaciliśmy dywidendę z zysku za 2014 r. Nasza polityka dywidendowa zakłada wypłatę dywidendy na poziomie 30-70 proc. ze skonsolidowanego zysku. Oczywiście ostateczna decyzja o wypłacie dywidendy zależeć będzie od potrzeb kapitałowych i bieżącej sytuacji finansowej spółki.
  • Gość niepotwierdzony: Spółka w ostatnich latach sporo przeszła. Czy uważa Pan, że doświadczenie biznesowe zdobyte w trudnym dla spółki okresie zaowocuje w przyszłości?
    Jędrzej Wittchen: Zdecydowanie tak. W latach 2012-2013 przeszliśmy restrukturyzację finansową i operacyjną. Jednocześnie wdrożyliśmy nowe strategie sprzedażowe.
    Dziś Wittchen jest zdrową spółką o silnych fundamentach, mocnym bilansie i jest gotowy na dalsze wzrosty, co potwierdzają nasze wyniki finansowe.
  • SW-fan: Mam pytanie o strategię i plany rozwoju. Jeśli już jesteście nr dwa to nie gdzie rosnąć w kraju. Czy w takim razie zagranica, czy nowe kategorie asortymentu czyli poszerzanie oferty?
    Jędrzej Wittchen: Naturalnie widzimy możliwości dalszego rozwoju w kraju, zarówno poprzez rozbudowę sieci sprzedaży stacjonarnej, dalszy rozwój e-commerce, oraz integrację wszystkich kanałów sprzedaży – tzw. Omnichannel. Rozwój za granicą zamierzamy realizować głównie w oparciu o sprzedaż w Internecie. Obecnie nasza oferta produktowa jest bardzo szeroka, nieustannie pracujemy nad jej uatrakcyjnieniem.
  • InwestorPL niepotwierdzony: Czy na akcjach wszystkich obecnych akcjonariuszy jest lockup?
    Jędrzej Wittchen: Spółka oraz akcjonariusze sprzedający zobowiązali się do lock-up na okres 365 dni.
  • Gość niepotwierdzony: Czy może Pan napisać z czego wynikał dynamiczny wzrost sprzedaży w 2014 r.? Czy w wynikach są jakieś efekty jednorazowe w postaci przykładowo wysokiej jednorazowej sprzedaży do jednego klienta?
    Jędrzej Wittchen: W 2014 r. w każdym kanale sprzedaży zanotowaliśmy wyraźny wzrost przychodów. Wzrost ten nie jest efektem jednorazowej sprzedaży.
  • migotkaa niepotwierdzony: Czy może Pan opisać koncepcję omnichannel? Na czym to właściwie polega i ile z tego może być dodatkowego zysku? Czy w outletach te same produkty będą kosztować tyle samo co w prestiżowych galeriach?
    Jędrzej Wittchen: Omnichannel to integracja wszystkich kanałów sprzedażowych w zakresie cen, akcji promocyjnych, dostaw, polityki zwrotów, itd. Chodzi o to żeby zapewnić taki sam poziom oferty i obsługi klientom zamawiającym produkty w Internecie i kupującym w sklepach stacjonarnych.
  • Timon: Ekspansja na rynku niemieckim wydaje się naturalnym krokiem, ale wydaje się, że świadomość światowych marek premium na tym rynku jest znacznie wyższa niż w Polsce. Czy to nie będzie dla Was problem?
    Jędrzej Wittchen: Na rynku niemieckim chcemy być marką oferującą produkty bardzo dobrej jakości w rozsądnej cenie. Nie będziemy bezpośrednio konkurować ze światowymi markami premium.
  • mkamola: Pytanie nr 2 Spółka oferuje akcje po max 19 pln Porównując to do innych marek obecnych na gpw CDRL, Monnari itp jest to wycena dająca wskaźnik c/z > 15 przy założeniu ok 23 mln powtarzalnego zysku rocznie NIe za wysoko? Ponadto w artykułach mówią Państwo o wpływach netto 20-25 mln co przy emisji 2,75 nowych akcji daje cenę < 10 pln! Czy finalna cena będzie zatem bliższa 19 czy 9 pln, bo rozbieżność jest ogromna!
    Jędrzej Wittchen: Celem jest pozyskanie 25 mln zł wpływów z emisji netto dla spółki. W efekcie ostateczna liczba nowych akcji zależeć będzie od ceny emisyjnej, która zostanie ustalona w drodze budowy księgi popytu.
  • mkamola: Ostatnie pytanie ode mnie Jaki procent sprzedaży będzie stanowiła sprzedaż przez internet w Państwa projekcji na kolejne lata. Przyznam, że wygląda to imponująco jak dotychczas, gratuluję!
    Jędrzej Wittchen: Nie publikujemy prognoz, natomiast rozwój rynku e-commerce traktujemy priorytetowo.
  • lucznik: Witam , jaki jest poziom długu fin. netto i jaki EV/Ebbitda przy nieuwzględnianiu nowych akcji?
    Jędrzej Wittchen: Zadłużenie netto na koniec 2014 r. wynosiło ok. 31 mln zł, natomiast relacja długu netto do EBITDA wyniosła ok 1.
    Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na drugą część pytania, bo ostateczna cena akcji nie została jeszcze ustalona.
  • Gość niepotwierdzony: Tak, Segment B2B nie jest mały i rośnie, ale pytałem o udział samego hurtu. Z prospektu odniosłem wrażenie, że sprzedajecie do firm raczej na ich własne potrzeby, a nie celem dalszej odsprzedaży z zyskiem. Pytałem o tę drugą część hurtu.
    Jędrzej Wittchen: W prospekcie emisyjnym nie publikujemy bardziej szczegółowego rozbicia segmentu B2B. Rzeczywiście częściowo sprzedajemy do firm celem odsprzedaży, ale nie jest to kluczowy kanał sprzedaży.
  • Deamon niepotwierdzony: To już kolejne podejście do oferty. Co się zmieniło w spółce, że teraz warto się zapisać?
    Jędrzej Wittchen: W latach 2012-2013 z sukcesem przeprowadziliśmy działania optymalizacyjne naszej firmy oraz cały czas wdrażaliśmy naszą strategię poszerzenia bazy odbiorców, odmłodzenia marki, segmentacji cenowej, co przyniosło dynamiczne wzrosty sprzedaży. Poprawiliśmy więc zarówno stronę kosztową jak i przychodową.
    Dziś Wittchen jest zdrową spółką o silnych fundamentach, mocnym bilansie i jest gotowy na dalsze wzrosty, co potwierdzają nasze wyniki finansowe.
  • migotkaa niepotwierdzony: Sprzedajecie pod marką własną, ale także na zasadzie licencji. Proszę powiedzieć jak rozliczane są opłaty licencyjne? Czy płatność jest roczna, jednorazowa? Stała, czy zależy od obrotów? Do kiedy obowiązuje obecna umowa i czy bezproblemową ją odnowicie?
    Jędrzej Wittchen: Obecna umowa licencyjna obowiązuje do końca 2016 r., opłata za ten okres została już poniesiona. Nie podjęliśmy jeszcze rozmów dotyczących przedłużenia licencji na kolejny okres.
  • lucznik: Coś mi tu nie gra, s-ka w 2012r miała Dług netto/ebitda=4 teraz 1, same zyski nie wystarczyłyby na zejście do tak niskiego poziomu, była jakaś emisja? pożyczka od włascicieli? inny trick?
    Jędrzej Wittchen: Wskaźnik dług netto do EBITDA zawiera w sobie wyliczenie długu netto (dług uwzględniający poziom gotówki) oraz poziom EBITDA. W naszym przypadku zarówno poziom gotówki jak i EBITDA systematycznie rosną. Przez co ten wskaźnik spada. Nie ma tu żadnych tricków :)
  • SW-fan: Jakie są Panie Prezesie wskaźniki efektywności Spółki, głównie chodzi mi o średni czas rotacji magazynowej. Bo terminy płatności i zapłat są mniej więcej podobne dla wszystkich.
    Jędrzej Wittchen: Czas rotacji magazynowej jest na poziomie porównywalnym dla całej branży.
    Jednocześnie, chcę zauważyć, że w porównaniu z innymi notowanymi spółkami detalicznymi, nasze parametry efektywności takie jak marża EBITDA, marża zysku netto, są na bardzo wysokim poziomie. Będziemy oczywiście pracować nad ich dalszą poprawą.
  • Gość niepotwierdzony: Mam pytanie dotyczące salonów, ile czasu zajmuje dojście nowej lokalizacji do pełni obrotów?
    Jędrzej Wittchen: Każdą lokalizację należy rozpatrywać indywidualnie, w związku z tym nie ma jednego wspólnego wskaźnika. Wszystkie nasze salony są rentowne.
  • Jędrzej Wittchen: Bardzo dziękuję za wszystkie pytania. Pozdrawiam serdecznie.
  • moderator: Ja także dziękuję za dzisiejsze spotkanie i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Relacje inwestorskie
AD.bx ad3a
PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +74,71% +14 941,46 zł 34 941,46 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
Ostatnio zaktualizowane dane
AD.bx ad3b
AD.bx ad3d