PARTNER SERWISU
wltolope

Portal Giełdowy - wszystko czego potrzebuje polski inwestor

Dyskusja odbyła się dnia: 23.05.2014, godziny 10:00
Thomas Lehmann - prezes zarządu Libet SA Thomas Lehmann - prezes zarządu Libet SA

W piątek, 23 maja o godzinie 10:00, zapraszamy na czat inwestorski z Thomasem Lehmannem, prezesem zarządu spółki Libet. Spotkanie będzie dotyczyło wyników za I kwartał 2014 r. oraz realizacji długoterminowej strategii Grupy.

Libet SA to wiodący na polskim rynku producent kostki brukowej. Według szacunków PMR, w 2013 r. Libet odnotował wzrost udziału w rynku kostki premium z 32 do 34 proc., co daje mu w tym segmencie pozycję niekwestionowanego lidera. Jednocześnie spółka zdołała zwiększyć udział w rynku kostki ogółem z 19 do 22 proc. i wyrównać tym samym poziom największego konkurenta.

W pierwszych trzech miesiącach 2014 r. Libet wypracował znacznie lepsze wyniki niż rok wcześniej. Spółka konsekwentnie kontynuuje strategię, której celem jest zwiększenie udziału wysokomarżowych produktów Premium w całkowitej sprzedaży do 50 proc. na koniec 2015 r. W ciągu pięciu lat spółka planuje wydać ok. 100 mln zł na inwestycje – przede wszystkim akwizycje fabryk oraz złóż i kopalń żwiru. Pierwsze przejęcia mogą nastąpić jeszcze w tym roku.

Zapis dyskusji
  • moderator: Witam serdecznie na czacie z Thomasem Lehmannem, prezesem Libet SA. Tematem dzisiejszego spotkania jest omówienie wyników kwartalnych i działań rozwojowych spółki. Już można zadawać pytania, na które nasz Gość zacznie odpowiadać równo o 10.
  • moderator: Przypominam zasady organizacyjne czata: pytania są przesyłane najpierw do moderatora; publikowane są pytania wybrane przez Gościa czata wraz z odpowiedziami; u dołu ekranu kolejkowane są u każdego użytkownika jego pytania; moderator może odrzucić pytanie niezgodne z regulaminem, powiadamiając użytkownika o powodach.
  • moderator: Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg czata: wykorzystanie cytatów z dzisiejszej rozmowy w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@stockwatch.pl
  • Thomas Lehmann: Witam wszystkich bardzo serdecznie na czacie. Mam nadzieję, że padnie dzisiaj wiele ciekawych pytań, a odpowiedzi na nie pozwolą Państwu jeszcze lepiej poznać spółkę Libet. Zachęcam do aktywnej dyskusji. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania.
  • Barbara: Jak Pan skomentuje ostatnie zmiany w akcjonariacie, czyli wykup menadżerski i pojawienie się ING OFE ?
    Thomas Lehmann: Pojawienie się ING OFE w akcjonariacie to z pewnością pozytywna informacja. Pokazuje, że kolejna instytucja finansowa uwierzyła w nasz model biznesowy i naszą strategię. Dla nas szczególnie ważna jest jednak kwestia wykupu menedżerskiego, ponieważ to dzięki niemu staniemy się największym akcjonariuszem spółki. Po tym procesie z pewnością nasza determinacja do ciężkiej pracy na rzecz akcjonariuszy nie będzie mniejsza. Natomiast zmiany w akcjonariacie nie mają wpływu na działalność operacyjną. My patrzymy na tę inwestycję długoterminowo i chcemy kontynuować realizację przyjętej strategii.
  • łodzianin: czy na potrzeby przeprowadzenia odkupu menedżerskiego został złożony już wniosek do UOKIKu?
    Thomas Lehmann: Wszystkie dokumenty są przygotowane i zostaną wysłane w przyszłym tygodniu.
  • łodzianin: Ile zamierzacie przeznaczyć środków na kupno kopalni żwiru? To będzie duża inwestycja? O jakiego rzędu kwoty może chodzić?
    Thomas Lehmann: W zależności od wielkości, jakości złoża i jego lokalizacji te kwoty mogą być bardzo różne. Dodatkowo pytanie czy będzie to działająca kopalnia czy dopiero będziemy musieli ją stworzyć na danym gruncie. Nie powinno być to jednak więcej niż 20 mln zł.
  • MZK: Witam, kiedy należy spodziewac sie formalnego przejecia pakietu większościowego przez grupę menadżerów?
    Thomas Lehmann: Czekamy na decyzję UOKIK-u. Z reguły nie trwa to dłużej niż trzy miesiące, więc powinno zakończyć się do września.
  • MZK: Chcecie wydać 100 mln zł na przejęcia kopalni żwiru i zakłady produkcyjne, czy w związku z tym szykuje się emisja akcji, a jeśli nie to skąd będą pochodziły środki?
    Thomas Lehmann: Na dzisiaj nie planujemy emisji akcji. Po pierwsze chcemy zakupów dokonywać sukcesywnie przez kilka lat, więc nie jest to wydatek jednorazowy. Zakupów chcemy dokonywać tak aby nie obciążały bieżącego wyniku Libetu wykorzystując m.in. leasing. Dodatkowym źródłem finansowania mogą być kredyty długoterminowe. Chcemy kupować tylko takie kopalnie i zakłady, które będą w stanie generować dodatnią EBITDA, tak żeby pokryć finansowanie.
  • SW-fan: Od półtora roku kurs akcji jest w ładnym trendzie wzrostowym. Kapitalizacja robi wrażenie, ale w porównaniu do kapitałów własnych cały czas macie ok. 20% dyskonta. Wydaje się że powodem jest nieco zbyt niska rentowność. Jaki ma Pan strategiczny plan na poprawę parametrów finansowych, który przełożyłby się na dalsze budowanie wartości rynkowej?
    Thomas Lehmann: Skupiamy się na rentowności EBITDA, bo ona pokazuje ile spółka generuje gotówki. Ten wskaźnik bardzo ładnie nam rośnie. Rentowność na poziomie zysku netto jest dużo niższa ze względu na relatywnie wysoką amortyzację na poziomie ok. 22 mln zł rocznie.
  • MZK: Macie za sobą udany I kwartał, m. in. duży skok przychodów, czy w II kwartale pozytywne tendencje będą kontynowane?
    Thomas Lehmann: Perspektywa wygląda bardzo dobrze, ale nie możemy liczyć na podobne dynamiki jak w pierwszym kwartale, gdzie duży wpływ miały dobre warunki atmosferyczne. Według naszej oceny rynek kostki brukowej wzrośnie w całym 2014 roku od 3 do 5 proc.
  • łodzianin: Czy wiadomo do jakiego poziomu docelowego (udziału w kapitale zakładowym) zamierza zejść IAB Financing Sarl, kontrolowany przez fundusz Innova Capital?
    Thomas Lehmann: Innova Capital jest inwestorem typowo finansowym. Naszym zdaniem docelowo będzie chciała zejść do zerowego udziału w spółce. Nie wiemy w jakim horyzoncie może się to wydarzyć.
  • SW-fan: Jak wygląda rentowność sprzedaży w Państwa biznesie. Interesuje mnie co buduje marżę, tzn. jaki jest udział kosztów produkcji, logistyki i sprzedaży w cenie końcowej. Na ile opłaca się robić sieć sprzedaży ze zmagazynowanym towarem, a na ile dostarczać centralnie na zamówienie.
    Thomas Lehmann: Wszystkie dane, które publikujemy można przeczytać w sprawozdaniu. Ze względu na interes spółki niestety nie możemy tutaj tego skomentować.
  • Ciekawy: Jeżeli chcecie kupić kopalnię piasku lub żwiru to może pozostałości po DSS?
    Thomas Lehmann: DSS w większości wydobywa kruszywa łamane, których my nie wykorzystujemy w produkcji. W związku z tym raczej nie.
  • Olo: Czy wybory samorządowe faktycznie wpływają na wzrost popytu na wasze produkty? Na czym to polega?
    Thomas Lehmann: Tak wpływa to na nasz popyt. Historycznie obserwowaliśmy wzrost sprzedaży do gmin w roku wyborczym. Z reguły koniec kadencji zbiega się z zakończeniem projektów inwestycyjnych a wtedy są wykorzystywane właśnie nasze produkty. Widzimy też, że samorządy coraz bardziej dbają o estetykę otoczenia i sięgają po produkty z segmentu Premium.
  • SW-fan: Panie Prezesie, pytanie wyprzedzające. Podobno jest ożywienie w nieruchomościach, firmy więcej inwestują, budują. Kostkę będą kładli na końcu, czyli fala inwestycji przyjdzie do Libetu z opóźnieniem. Czy już Pan widzi wzrost zamówień? Ew. kiedy szczyt fali wykańczania i oddawania inwestycji?
    Thomas Lehmann: Widzimy już pewne ożywienie szczególnie w segmencie deweloperskim. Dla nas będzie lepiej, jak ten proces będzie wygładzony i nie przewidujemy w tym cyklu bardzo wyraźnego szczytu. Tak jak mówiłem, szacujemy wzrost rynku kostki brukowej na poziomie 3-5 proc. w tym roku.
  • zbitymiś: Witam Pana Prezesa, początek roku wydaje się być dla was ok. Jakie cele stawiacie sobie na 2014?
    Thomas Lehmann: Realizujemy naszą strategię punkt po punkcie. Konsekwentnie zwiększamy wartość sprzedaży produktów wysokomarżowych w całości sprzedaży. Obecnie wracamy do budowy świadomości i wizerunku marki Libet. Badania, które posiadamy pokazują jak bardzo rozpoznawalność marki przekłada się na decyzje zakupowe. Na razie wprowadziliśmy 50 nowych produktów z których 80 proc. stanowią produkty Premium. Nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa i jeszcze w tym roku zaskoczymy rynek nowościami.
  • anty_teresa: Czy może Pan powiedzieć dlaczego chcecie kupić gotową kopalnię, a nie wybudować sami? Czy to było drożej?
    Thomas Lehmann: Nie wykluczamy, że będziemy budowali od podstaw - posiadamy wiedzę oraz kompetencje, żeby to zrobić. Natomiast na pewno szybszym rozwiązaniem jest kupienie gotowego zakładu. Dla nas najważniejsza jest lokalizacja, czyli odległość od naszych zakładów tak żebyśmy maksymalizowali synergię. Rocznie kupujemy ponad 1,5 mln ton żwiru i piasku. Średnia kopalnia w Polsce produkuje pomiędzy 250-300 tys. ton kruszyw rocznie.
  • zbieracz: Jak możliwości wypłaty dywidendy? Jakieś konkretne plany, perspektywy w najbliższych latach?
    Thomas Lehmann: Przedwczoraj podaliśmy rekomendację zarządu o niewypłacaniu dywidendy. Chcemy obecnie skoncentrować się na redukcji zadłużenia. Zgodnie z polityką dywidendy chcemy w przyszłości powrócić do jej wypłacania.
  • zbitymiś: Ile chcecie wydać w tym roku na inwestycje?
    Thomas Lehmann: Bez akwizycji chcemy wydać ok. 5,5 mln zł. Będą to głównie inwestycje odtworzeniowe.
  • anty_teresa: Jakie macie teraz terminy kredytu kupieckiego w kopalniach od których bierzecie surowiec?
    Thomas Lehmann: Między 60 a 100 dni.
  • budowlaniec: Myśleliście o klubie akcjonariusza? Zachęta mogłaby być np. zniżka na waszą kostkę dla akcjonariuszy długoterminowych?
    Thomas Lehmann: Zgodnie z naszą strategią nie sprzedajemy bezpośrednio kostki z zakładów do osób indywidualnych. Tego typu dystrybucja odbywa się przez autoryzowane punkty sprzedaży. Jesteśmy przekonani, że jakość i estetyka naszych produktów jest najlepszą zachętą do kupna naszych produktów. Pomysł może być natomiast ciekawy i zastanowimy się nad nim.
  • zbitymiś: O ile wzrosły ceny surowców do produkcji kostki w 2014 w stosunku do 2013?
    Thomas Lehmann: Patrząc globalnie na całą firmę, tj. wszystkie regiony i funkcjonujące w nich fabryki, koszt surowców pozostał na bardzo podobnym poziomie co w 2013 roku.
  • anty_teresa: Jaki wpływ na wyniki tego kwartału miała słabsza zima? Potrafią to Państwo oszacować?
    Thomas Lehmann: Widać to w wynikach pierwszego kwartału. Nasza sprzedaż w IQ 2014 r. wyniosła 30 mln zł w porównaniu do 10 mln zł w IQ 2013 r. Częściowo wynika to z dobrej pogody, ale również z lepszego przygotowania do startu sezonu.
  • SW-fan: Czy punkty sprzedaży są własnością Spółki, czy jest to franczyza?
    Thomas Lehmann: Są to punkty oparte o własną działalność gospodarczą niepowiązaną kapitałowo z Libetem, bazującą na umowie o współpracy. Z jednej strony gwarantuje ona nam określony poziom sprzedaży, a my w zamian dajemy wsparcie marketingowe, sprzedażowe i szkoleniowe.
  • SW-fan niepotwierdzony: Co to właściwie znaczy segment Premium, od jakiej ceny za m2 się zaczyna? Jaka jest rozpiętość cen w branży i przy jakiej kwocie odsprzedaży zaczyna się break even?
    Thomas Lehmann: Segment Premium to wyroby najwyższej jakości charakteryzujące się większym stopniem przetworzenia co ma wpływ na estetykę i oczywiście sprzedawane są po wyższej cenie. Nie definiujemy premium od konkretnej ceny.
  • Gpwuator niepotwierdzony: Jak rozwija sie sprzedaż w Czechach i Słowacji?
    Thomas Lehmann: Aktualnie mamy już zatrudnione osoby zarówno w Czechach, jak i na Słowacji, które będą odpowiedzialne za rozwój sprzedaży na tych rynkach. Powstały również katalogi i strony internetowe dedykowane tym rynkom. Na terenie Słowacji zbudowaliśmy pierwszy ogród pokazowy. Mamy przekonanie, że wszystkie te działania wpłyną na zwiększenie sprzedaży na tych rynkach. Na tym etapie ciężko jednak zadeklarować konkretne poziomy sprzedaży.
  • Gość niepotwierdzony: Planujecie emisje w związku z planowanymi przejęciami?
    Thomas Lehmann: Na dzisiaj nie mamy planów związanych z emisją.
  • Kostek niepotwierdzony: Jaki jest średni okres leżakowania produktów u Państwa w magazynach? Czy firma jest przygotowana zarówno na umiarkowane wahania popytu jak i ciche miesiące w sprzedaży/produkcji?
    Thomas Lehmann: Używamy cementu najwyższej jakości, w związku z tym cykl jest skrócony do minimum. Chcemy dostarczać nasze wyroby klientom jak najszybciej. Średni cykl rotacji zapasów na koniec 2013 r. wynosił 100 dni.
  • Gość niepotwierdzony: Dlaczego Innova postanowiła wycofać się z inwestycji?
    Thomas Lehmann: Innova Capital jest funduszem typu private equity. Z reguły tego typu fundusz wychodzi po zrealizowaniu zakładanego zwrotu z inwestycji. Zgodnie z tym co podała Innova, ich IRR na tej inwestycji wyniósł po czterech latach 100 proc.
  • Gacek niepotwierdzony: W Q1 zadłużenie Libetu wzrosło r/r. Informowaliscie, że pracujecie nad redukcją zatrudnienia. Proszę o komentarz
    Thomas Lehmann: Musieliśmy kupować surowce do produkcji, ponieważ w 2014 r. warunki pogodowe były znacznie lepsze niż w 2013 r. W tym roku nie przeprowadzaliśmy istotnych redukcji, ponieważ nasze zakłady pracowały i remonty zimowe w tym roku trwały bardzo krótko. Dzięki temu od początku sezonu byliśmy w stanie zrealizować bardzo wysoki poziom sprzedaży i produkcji.
  • Gpwuator niepotwierdzony: Jakie bedą drivery wzrostu wartości Libetu w najbliższych latach?
    Thomas Lehmann: Na wyniki spółki wpływ będzie miał przede wszystkim wzrost udziału produktów Premium w całkowitej sprzedaży. Na koniec przyszłego roku stosunek ten wynieść ma 50 proc. Istotne będą również planowane akwizycje fabryk i kopalń, które pomogą zwiększyć sprzedaż Libetu w regionach, w których dostępność naszych produktów jest w tym momencie niewystarczająca, oraz rozpocząć proces integracji pionowej (zakup kopalń). Zarówno nowe kategorie produktów, jak i kopalnie, które planujemy przejąć, będą stanowiły całkiem nowe źródła przychodów firmy. Liczymy też na wzrost przychodów ze sprzedaży zagranicznej, który będzie wynikiem prowadzonych dziś działań.
  • Gacek niepotwierdzony: Czy to nie jest tak, że mając swoją kopalnię żwiru, będziecie mniej kupowali na zewnątrz, więc ceny wzrosną i wyjdziecie właściwie na zero?
    Thomas Lehmann: Nie, wręcz przeciwnie. Mając własną kopalnie nie płacimy marży właścicielom kopalń. Mamy zawsze około 30-40 dostawców, co zapewnia nam możliwość dobrych negocjacji cen. W związku z tym nie spodziewamy się wzrostu kosztów zakupu surowców.
  • zbitymiś: Czy obecne fabryki Libetu wymagają jakichś inwestycji?
    Thomas Lehmann: Na ten rok zaplanowaliśmy inwestycje w zakładach na poziomie 5,5 mln zł. Są to głównie inwestycje odtworzeniowe. Dokonujemy również niewielkich inwestycji związanych z wprowadzaniem nowych produktów.
  • MZK: Czy spółka pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami w swojej branzy?
    Thomas Lehmann: Mamy prężnie działający dział R&D, zespół doświadczonych technologów, którzy cały czas pracują nad rozwojem oferty. W tym roku chcemy w sumie chcemy wprowadzić ponad 50 nowości. Część z tych produktów jest bardzo innowacyjnych. W zeszłym opatentowaliśmy kilka produktów np. Stream Line i produkty z linia Stampo (beton architektoniczny). Patrząc na ofertę naszych konkurentów oraz badania rynkowe, to Libet wyznacza trendy na polskim rynku.
  • Wacław: Jakie czynniki mają pozwolić na wzrost sprzedaży produktów premium o 25 proc. w dwa lata?
    Thomas Lehmann: Przede wszystkim wprowadzamy do sprzedaży coraz więcej nowości. W tym roku będzie to ponad 50 produktów, z których ponad 80 proc. to produkty Premium. Ponadto rozpoczęliśmy produkcję nowych kategorii produktów (m.in. ogrodzenia, fasady), które będą całkowicie nowymi źródłami przychodów. Rozwijamy współprace z naszymi dystrybutorami tak, aby obie strony czerpały z tej współpracy maksymalne korzyści. Współpraca partnerska na tych zasadach została zapoczątkowana w zeszłym roku i widzimy tego pozytywne efekty. Do tego dochodzą akwizycje fabryk, które pozwolą na wypełnienie „białych plam” na mapie Polski oraz ekspansja do Słowacji i Czech.
  • srebrnyptak: czy spolka moze podac jasna i klarowna polityke dywidendowa, w 2012 takie wzmianki sie pojawialy, 2013 to mniejszy zysk i brak checi do dzielenia sie z akcjonariuszami zyskiem, prosze powiedziec jasno czy po dokonaniu wykupu menedzerskiego pojawi sie jasna polityka dywidendowa czy mozna spodziewac sie unikow?
    Thomas Lehmann: Polityka dywidendowa jest jasno określona. Chcemy wypłacać do 50 proc. zysku na dywidendę w następnych latach, o ile pozwoli na to cash flow spółki.
  • Charlotte: Skąd pojawił się pomysł wykupu menedżerskiego?
    Thomas Lehmann: Widzimy bardzo duży potencjał w Libecie. Mamy długoterminowy plan jak rozwijać tę spółkę. Dzięki dobremu zespołowi wierzymy, że razem wspólnie bardzo dużo.
  • Charlotte: Czy złoża/kopalnie trzeba będzie jakoś specjalnie dostosowywać przed rozpoczęciem wydobycia na potrzeby Libetu?
    Thomas Lehmann: W zależności od jakości złoża. W produkcji naszej kostki używamy tylko najlepszych surowców zgodnych z naszymi standardami. W związku z tym jeżeli będzie potrzeba poprawy jakości, jesteśmy gotowi na taką inwestycję.
  • Thomas Lehmann: Serdecznie dziękuję za uczestnictwo w czacie. Mam nadzieję, że udzieliłem wyczerpujących odpowiedzi na Państwa pytania. Niestety nie udało nam się odpowiedzieć na wszystkie z nich. W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt na adres libet@innervalue.pl
  • moderator: Ja także dziękuję za dzisiejsze spotkanie i zapraszam na kolejne czaty w StockWatch.pl
hmbkfema
vzykbfzs
eueetqre
Portfele StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
zjhnpfjv
ejbzcpar
strefa bezpieczna AAA AA A BBB
333
strefa niepewna BB B
105
strefa zagrożona CCC D
202

Przykłady wyszukiwania spółek:

  • Zadłużenie > 80% - znaleziono 64
  • ROE > 30% - znaleziono 69
  • Free float < 20% - znaleziono 102

Dane aktualne na 05.09.2025


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat