zguyxmjx
Advertisement
PARTNER SERWISU
mlhwrgfh
49 50 51
1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 242
Wysłane: 7 sierpnia 2025 11:03:14 przy kursie: 15,84 zł
Cytat:
Zdaniem ekspertów spółka znajdująca się od roku w procesie restrukturyzacji może zaskoczyć rynek pozytywnym wynikiem EBIT. Raport zaplanowany jest na 30 września.


To dokładny cytat z poprawioną datą.

bginvest,

przyznałem się do pomyłki w przeciwieństwie do Ciebie. Nie wszystkie kredyty wchodzą w proces sanacyjny, a zobowiązania podatkowe tak, o czy nie napisałeś.


Faktem jest, że przewozy maleją rdr. Udział PKP Cargo w rynku malał również w 2q25 r. Dlatego uważam, że szanse na pozytywny wynik EBIT są niskie.

PKP Cargo wozi sporo węgla, a udział transportu węgla spadł w 2q25 r. z uwagi na pogodę. Udział spółki w rynku również maleje i rynek też maleje. To jakie są przesłanki wskazujące na to, że spółka będzie miała pozytywny wynik EBIT w 2q25 r. skoro w 1q25 r. miała ujemny wynik mimo większej pracy przewozowej?
Napiszcie mi proszę.
Edytowany: 7 sierpnia 2025 11:04

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 7 sierpnia 2025 12:16:22 przy kursie: 15,84 zł
1ketjoW napisał(a):
PKP Cargo wozi sporo węgla, a udział transportu węgla spadł w 2q25 r. z uwagi na pogodę. Udział spółki w rynku również maleje i rynek też maleje. To jakie są przesłanki wskazujące na to, że spółka będzie miała pozytywny wynik EBIT w 2q25 r. skoro w 1q25 r. miała ujemny wynik mimo większej pracy przewozowej?
Napiszcie mi proszę.

Mam wrażenie, że muszę to napisać.
WYNIK OPERACYJNY = PRZYCHODY - KOSZTY
Ty patrzysz tylko na przychody, które faktycznie się zmniejszyły. Natomiast koszty obniżyły się nie wprost proporcjonalnie, tylko o wiele więcej. Pamiętaj: koszt pracowników, energii i dostępu do infrastruktury. 3 główne koszty
W styczniu-marcu cena ropy naftowej wynosiła 71 USD (średnia krocząca 90-sesyjna). 286 zł średnio
Na koniec czerwca średnia cena ropy naftowej wynosiła 64 USD. 248 zł średnio

Mamy 14% spadek ceny ropy naftowej w PLN w ciągu 3 miesięcy, a to powoduje pośrednio niższe ceny energii wykorzystywanej przy zasilaniu trakcji i dodatkowo niższe ceny paliwa płynnego (do spalinówek, ale ich jest mniej). W stosunku do zeszłego roku obniżono koszty wynagrodzeń (poprzez zwolnienia itd.) to już masz dodatkowe oszczędności. Więc nadal ten spadek masy przewozowej o której piszesz jest nieporównywalnie mniejszy.

Cytat:
W pierwszym półroczu 2025 r. pociągi towarowe przetransportowały ponad 104,9 mln ton ładunków, co oznacza spadek o 5,7 mln ton (-5,1 proc.).
Udział PKP Cargo w rynku przewiezionych towarów według masy spadł po czerwcu do 26,0 proc. całego rynku wobec 27,55 proc. w czerwcu 2024 roku


Więc koniec końców - wynik operacyjny powinien być na plus.
Poza tym - masa przewozów intermodalnych zawsze będzie mniejsza od masy przewozów węgla czy innego kruszywa. Chodzi mi o porównanie przychodu do masy przewiezionej.
Marża na przewozach intermodalnych jest o wiele wyższa niż marża na przewozach węgla.
To trochę półżartem: co jest cięższe - 1 kg elektroniki np. tabletów Apple czy 1 kg węgla?

Więc patrząc na dane z UTK widzisz tylko spadek masy. Niech masa przewiezionego węgla spadnie faktycznie np. 10%, a w tym czasie odnotują wzrost w intermodalu o 3%, to jeśli chodzi o przychody - może być efekt kompensacji i tym samym wartość przychodów będzie taka sama jak przy wożeniu węgla... Piszę to jako przykład, jak należy te dane rozumieć, bo moim zdaniem masz wypaczone spojrzenie na to ;)

Pozdr.
Edytowany: 7 sierpnia 2025 12:18

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 242
Wysłane: 7 sierpnia 2025 12:39:10 przy kursie: 15,84 zł
Proszę popatrz na wyniki 1q25 r. i napisz mi co operacyjnie się zmieniło w 2q25 r. Zrób porównanie kwartał do kwartału. O to pytałem wcześniej, więc powtarzam prośbę. Mój wniosek bazuje na publicznie dostępnych danych o rynku.

Mi chodzi o informacje nie o przypuszczenia, że struktura przewozów się zmieniła.



Edytowany: 7 sierpnia 2025 12:44


Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 7 sierpnia 2025 13:26:36 przy kursie: 15,84 zł
Od 1 września 2025 r. będą zwolnienia w PKP Cargo. Pracę straci ok. 800 pracowników.

radiopoznan.fm/informacje/pozo...

Związkowcy sami ukręcili na siebie bat. Woleli poświęcić swoich kolegów niż zgodzić się na obniżkę wynagrodzeń. salute
To w sumie było do przewidzenia jak pisałem, natomiast dla finansów spółki wyjdzie to na dobre.

Roczne oszczędności dzięki temu zwolnieniu to będzie ok. 70 mln zł tak szacuję. Oczywiście - do zapłacenia są jeszcze odprawy (jednorazowy koszt).

Ogólnie od 1 sierpnia zlikwidowali już związkowe komisje zakładowe, zamiast 7 jest teraz 1. Anxious
Więc związki można powiedzieć dobitnie - Związki straciły już 'władzę' w PKP Cargo. I w sumie o to chodziło Wojewódce i ekipie rządzącej. king
Edytowany: 7 sierpnia 2025 13:30

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 8 sierpnia 2025 09:27:52 przy kursie: 15,90 zł
Wczorajsze odpowiedzi na pytania Akcjonariusza w komunikacie ESPI. Zalecam zwrócić uwagę na punkt 4.

4. Pozwy dla PLK dot. zawyżonych opłat za korzystanie z infrastruktury – zero informacji
Plany i potencjał roszczeń jest nadal analizowany przez Spółkę. Odzyskiwanie należności od PKP PLK S.A. jest jednym z elementów strategii naprawczej Spółki. Ewentualne aktualizacje ww. sprawy będą przekazywane do informacji publicznej, gdy tylko pojawią się finalne ustalenia.

Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: W chwili obecnej Spółka analizuje możliwości prawne wystąpienia z roszczeniami do innych podmiotów, w tym w stosunku do spółek z grupy PKP. Dalsze działania będą związane z oceną podstawy prawnej oraz okresów przedawnienia potencjalnych roszczeń. Zarówno Zarząd, jak i Zarządca PKP Cargo aktywnie poszukują możliwości poprawy sytuacji płynnościowej Spółki

Cytat:
WYROK C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30.05.2013 Jedyna istotna zmiana w wysokości i systemie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej miała miejsce w roku 2013, w następstwie konieczności wdrożenia przez Polskę postanowień wyroku C – 512/2010 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30 maja 2013 roku.. Wyrok ten nakazał Polsce obliczanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, na podstawie kosztów bezpośrednich prowadzenia ruchu pociągów stawki dostępu do torów uległy obniżeniu o około 20%.

Był to jednak istotny kamień milowy w systemie obliczania i stanowienia stawek opłat za dostęp do torów. Spółka PKP PLK S.A. nie wdrożyła w pełni postanowień tego wyroku. Cenniki opłat za korzystanie z torów były i są nadal zawyżane. Trwają w tej sprawie postępowania przed sądami powszechnymi, które to potwierdzają. Uważamy, że spółka PKP Cargo S.A. ma w tej sytuacji duże roszczenia finansowe wobec spółki PKP PLK S.A., które powinna wyegzekwować.

Pytanie na ile realne jest obniżenie kosztów dostępu do infrastruktury, który jest znaczącym kosztem działalności operacyjnej Cargo? Skoro jest wyrok Sądu, że PKP PLK zawyżało koszt dostępu to zarząd z ministerstwem powinien na nich to wymusić.

Sama spółka zmniejszy wolumen wagonów na torach - jak zostaną sprzedane wagony (stoją na infrastrukturze PKP PLK i pobierana jest za nie opłata).
Efekt będzie zwiększony jak obniżą 'cenę jednostkową' za dostęp.

rosso
PREMIUM
7
Dołączył: 2024-01-14
Wpisów: 32
Wysłane: 8 sierpnia 2025 09:45:44 przy kursie: 15,90 zł
Z opłatami za stojące wagony to też nie jest tak dokładnie Dix. Cargo ma w wielu miejscach w Polsce własne tory, zwykle w okolicach swoich lokomotywowni czy warsztatów wagonowych. Oczywiście cześć zamykają i pewnie docelowo sprzedadzą, np. Legnica czy Jaworzyna Śląska. W Jaworzynie Śląskiej jakbyś zobaczył stację to połowa wszystkich torów w Jaworzynie była związana z zakładami naprawczymi, które też chyba teraz zamykają. Tory jednak były ich, więc zdecydowana większość wagonów tam i w innych miejscach nie stoi na torach PLK, czyli wcale nie będzie tu wielkich oszczędności w opłatach za "parking", bo nie ma tych opłat aż tak dużo. Podobnie jest w wielu innych stacjach, także większych niż Jaworzyna. Część taboru oczywiście stoi na torach PLK, ale więcej dla PLK płacą za dostęp do infrastruktury na zasadzie użytkowania za przejazdy pociągów/pracę manewrowe, rozładunkowe niż za parkingi.

Realista7201
16
Dołączył: 2017-05-17
Wpisów: 172
Wysłane: 8 sierpnia 2025 14:39:43 przy kursie: 15,90 zł
Moderator:
Do trzech razy sztuka
Edytowany: 8 sierpnia 2025 14:44

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 12 sierpnia 2025 13:27:59 przy kursie: 16,39 zł
Około 70 mln zł szacuję na oszczędności związane ze zwolnieniem pracowników.
W takim scenariuszu, powinni w 2026 r. być rentowni na poziomie zysku netto.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 242
Wysłane: 12 sierpnia 2025 14:34:15 przy kursie: 16,39 zł
Dix22 napisał(a):
Około 70 mln zł szacuję na oszczędności związane ze zwolnieniem pracowników.
W takim scenariuszu, powinni w 2026 r. być rentowni na poziomie zysku netto.


Lepiej podaj na ile szacujesz przychody ze sprzedaży za 2q2025 r. Przebiją 870 mln zł czy nie.

Odprawy powinni zaksięgować w 3q25 r. a jak będzie zobaczymy.

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 29 sierpnia 2025 11:03:57 przy kursie: 16,07 zł
kolejowyportal.pl/w-lipcu-poci...

Cytat:
W lipcu kolej towarowa przewiozła 18,8 mln ton ładunków – o 1,3% mniej niż rok wcześniej, ale o 7,3% więcej niż w czerwcu. To najlepszy wynik miesięczny w 2025 r.,

Kolej towarowa rusza od połowy roku.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE pkpcargo



49 50 51

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,234 sek.

mtmirqxq
gbkwekmj
zhetyqfy
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 431,89 zł +377,16% 95 431,89 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
yvrlijci
cmvxvxyl
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat