
Fot. mat. własne
PKP Cargo, będące w trakcie procesu restrukturyzacji, poinformowało, że zakończył się etap składania wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej na sprzedaż wagonów – termin minął 25 lipca 2025 roku. Obecnie trwa ocena formalna nadesłanych dokumentów pod kątem zgodności z wymaganiami przetargowymi.
– Czas na składanie ofert tj. wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji, minął 25 lipca br. Aktualnie trwa ocena formalna wniosków przed dopuszczeniem do udziału w licytacji elektronicznej. Spółka zwraca uwagę, iż sprzedaż jej aktywów (w tym przypadku wagonów) jest jednym z elementów Planu Restrukturyzacji, który jest procesem złożonym i sformalizowanym. Przed ogłoszeniem kolejnego etapu – licytacji – jest wymagana szczegółowa weryfikacja nadesłanych dokumentów pod kątem zgodności z wymaganiami postawionymi oferentom – napisało PKP Cargo w odpowiedzi na pytania akcjonariusza.
Spółka odniosła się również do kwestii potencjalnych zwolnień, informując, że do końca lipca 2025 roku oczekiwała na stanowiska organizacji związkowych w sprawie alternatywnych rozwiązań wobec redukcji zatrudnienia. Do chwili obecnej nie wszystkie związki zawodowe przekazały swoje decyzje. Spółka dała czas do końca bieżącego tygodnia na dostarczenie kompletu stanowisk i zapowiedziała, że ostateczne decyzje zostaną podjęte w oparciu o możliwie pełne i aktualne informacje.
– Spółka liczy na to, że wszystkie związki zawodowe zaangażowane w dialog na temat zaproponowanych alternatywnych rozwiązań do zwolnień grupowych wyrażą na nie zgodę. Akceptacja przez związki zawodowe spowoduje odstąpienie od zwolnień przewidzianych w okresie do 30 czerwca 2026 roku, stąd przedłużenie czasu na potencjalne akceptacje ze strony pozostałych związków zawodowych – wyjaśniło PKP Cargo.
W odpowiedzi na pytania dotyczące sprzedaży Cargotor, PKP Cargo poinformowało, że opóźnienie w realizacji transakcji wynika z formalności po stronie PKP PLK oraz konieczności powiązania procesu z zatwierdzeniem Planu Restrukturyzacyjnego przez sędziego-komisarza. Zgodnie z aneksem nr 2 do listu intencyjnego z 12 czerwca 2024 roku, transakcja ma zostać zakończona lub porzucona do 30 września 2025 roku.
– Przyczyną przedłużenia są kwestie formalno-proceduralne leżące po stronie PKP PLK i spółki, w tym także związane z procedowaniem Planu Restrukturyzacyjnego. To element kluczowy z punktu widzenia przejrzystości i stabilności dalszych działań właścicielskich oraz zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami i regulacjami dotyczącymi spółek z udziałem Skarbu Państwa. Spółka zwraca uwagę, iż sprzedaż jej aktywów (tutaj udziałów spółki zależnej) jest jednym z elementów Planu Restrukturyzacji, który wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza, niemniej strony transakcji zobowiązały się (aneks nr 2 do listu intencyjnego z dnia 12 czerwca 2024 r. ) do jej zakończenia lub odstąpienia od transakcji do dnia 30 września br. – napisała spółka akcjonariuszowi.
Spółka podkreśliła również, że nadal analizuje potencjał roszczeń wobec PKP PLK związanych z możliwym zawyżeniem opłat za korzystanie z infrastruktury. Temat ten pozostaje częścią szerszej strategii naprawczej.
– Odzyskiwanie należności od PKP PLK jest jednym z elementów strategii naprawczej spółki. Ewentualne aktualizacje ww. sprawy będą przekazywane do informacji publicznej, gdy tylko pojawią się finalne ustalenia – zakończono.
PKP Cargo to czołowy operator kolejowych przewozów towarowych w Polsce oraz jeden z liderów tego segmentu w Unii Europejskiej. Spółka zadebiutowała na GPW w 2013 roku. W 2024 roku osiągnęła 4 460 mln zł skonsolidowanych przychodów.