PARTNER SERWISU
lewtbaly

przemysł stoczniowy

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 19 listopada 2009 23:58:28
Wprawdzie na giełdzie nie reprezentowany - ale warto wiedzieć, co tam się w środku dzieje. Wywiad z byłym prezesem Stoczni Gdynia - dla mnie malina, że tak powiem kopalnia informacji.

wyborcza.pl/1,75480,7244306,St...

Cytat:
Dramatyczne jest to, że polskie stocznie upaństwowione w latach 2002-03 nie skorzystały z gigantycznego boomu, jaki panował, a dziś są likwidowane, bo decydenci z rządu idą po linii najmniejszego oporu. Nasz przemysł stoczniowy ma wiele atutów. Mamy fachowców we wszystkich dziedzinach stoczniowych: projektantów, konstruktorów, spawaczy. W okresie swojej świetności polskie stocznie potrafiły budować statki bardzo szybko, w ciągu pięciu-sześciu miesięcy od cięcia blach do zdania armatorowi. To jest rekord światowy, byliśmy lepsi od Koreańczyków. To była nie tylko zasługa stoczni, ale też całej logistyki, setek kooperantów, którzy potrafili się zmieścić w takich reżimach. To jest umiejętność organizacji, którą stworzyliśmy sami. Wprawdzie w Polsce wydajność w stoczniach, mierzona produkcją przypadającą na pracownika, była niższa niż na zachodzie Europy, ale jednostkowy koszt pracy był niższy. Niska wydajność to zresztą też atut. Bo to znaczy, że nasze stocznie miały rezerwy, które mogły wykorzystać. Wydajność rosłaby u nas szybciej niż w Europie Zachodniej czy Japonii, które osiągnęły w zasadzie pułapy tego, co możliwe. Dopóki stocznie były prywatne, wydajność rosła, inwestowaliśmy ze środków własnych. W Szczecinie zbudowano nowoczesną pochylnię. Te procesy zostały przerwane po nacjonalizacji stoczni. W biznesie stoczniowym są twardzi ludzie. Polscy politycy i urzędnicy, którzy zajmowali się stoczniami, mówili o rzeczach, o których nie mieli pojęcia. Sprawy stoczni powinni pozostawić fachowcom, bo sami nie potrafią się w tym świecie poruszać. Trzeba wiedzieć, kto jest poważnym zawodnikiem, a kto jedynie konfabuluje.

hevelius
0
Dołączył: 2009-09-02
Wpisów: 81
Wysłane: 20 listopada 2009 08:42:51
Bardzo dobry artykuł!hello1

majama
1
Dołączył: 2009-01-12
Wpisów: 1 182
Wysłane: 20 listopada 2009 12:48:49
Pamiętam że dziwiłem się kiedy ze dwa lata temu sie dowiedziałem, że PŻM jako firma pod kontrola państwa kupuje statki w Chinach, a jednocześnie państwo dotuje nasze stocznie. Czyli wyszło mi na to że stocznie nas mniej kosztuja gdy nic nie robią niz gdy cos mają robić. Musiały upaść.
To jest gra. Zabawa na pieniądze.


limagraf
0
Dołączył: 2009-09-26
Wpisów: 412
Wysłane: 21 listopada 2009 07:43:37
Mialem okazje pracowac na statkach zbudowanych w Polsce i w Korei i pewnie nikt nie bedzie zdziwiony jak powiem, ze jakosc zdecydowanie przemawia za naszymi stoczniowcami. Statek zbudowany w Gdynii wygladal i jezdzil jak Opel a ten z Korei to taki Trabant.
Co prawda oba spelniaja te same normy bezpieczenstwa, ale jak sie widzi rdze na stali nierdzewnej na tych zbudowanych w Korei to nasuwa sie pytanie: dlaczego?
Jezeli chodzi o stan tej galezi przemyslu w obu krajach to nalezy pamietac ze Koreanczycy uczynili z tego swoj glowny produkt eksportowy i panstwo bralo czynny udzial w rozwoju i finansowaniu projektow. U nas niestety byla ciagla walka o stolki i nikogo zbytnio nie interesowala przyszlosc przemyslu stoczniowego.
I mamy to co mamy. Czy kiedykolwiek sie podniesiemy? Watpie. Eh?
Płyń za rekinem trafisz do ludzi.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość



Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,120 sek.

gxwqplqf
hqxonvlt
uioarzdc
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
fpkxntny
udotduke
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat