17 Dołączył: 2014-10-30 Wpisów: 461
Wysłane:
17 lipca 2024 14:04:22
przy kursie: 64,64 zł
Dojenie spółki wciąż trwa ale to jeszcze zasługa poprzedniej władzy...w perspektywie przejęcie Azotów lub też Puław?!
|
|
9 Dołączył: 2021-03-21 Wpisów: 57
Wysłane:
17 lipca 2024 16:36:50
przy kursie: 64,64 zł
norbert80 napisał(a):Dojenie spółki wciąż trwa ale to jeszcze zasługa poprzedniej władzy...w perspektywie przejęcie Azotów lub też Puław?! Ok, tylko poprzednia władza już była i ich rządy jaki by nie były są już w cenach, pytanie dużo bardziej zasadne jak wycenić obecną władze?
|
|
219 Dołączył: 2024-07-01 Wpisów: 253
Wysłane:
17 lipca 2024 16:49:38
przy kursie: 64,64 zł
norbert80 napisał(a):Dojenie spółki wciąż trwa ale to jeszcze zasługa poprzedniej władzy...w perspektywie przejęcie Azotów lub też Puław?! To gdzie jest Orlen to zasługa nowej władzy, a tu kolejne uderzenie w SSP Cytat:Państwowe spółki zrzucą się na obronę cywilną. Rząd spieszy się z nowym prawem Cytat:Uwagi do projektu złożyły wielkie państwowe spółki, m.in. Orlen i KGHM. Zastrzeżenia budzi projektowane w ustawie rozwiązanie, zgodnie z którym spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki mają przekazywać 3 proc. ze swoich środków inwestycyjnych na Fundusz Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. wnp.pl
|
|
|
|
17 Dołączył: 2014-10-30 Wpisów: 461
Wysłane:
17 lipca 2024 21:46:11
przy kursie: 64,64 zł
Nie będziemy się Licytować...jak powiedział dziś anty wskaźnik Czopek w TV Biznes 24, że potrzeba mega newsa żeby kurs ruszył expert od rynku naftowego który podczas wywiadu kilka miesięcy temu powiedział że Orlen nie opublikowany cen hurtowych w poniedziałek...Nigdy tego nie robił!!! Przestrzelil z JSW i Pepco prezes...
|
|
214 Dołączył: 2010-01-20 Wpisów: 2 209
Wysłane:
18 lipca 2024 13:38:12
przy kursie: 65,17 zł
 .... hm...... i niby nic się nie dzieje, a tu żaba się gotuje. Nikt pozytywnie i trzeźwo myślący nie będzie "karał" podatkiem 3% przedsiębiorcę od jego nakładów inwestycyjnych !!!! Tu coś się komuś w głowie przekręciło. Mechanizm podatkowy, w swej naturze, ma wspierać inwestycje, a więc proponować raczej ulgi podatkowe a nie odwrotnie!. Co do ustawy o OC (obronie cywilnej), to sprawa państwa i całego społeczeństwa. Tu w grę wchodzą dochody budżetowe prawnie uzyskane m,in poprzez system podatkowy. W normalnym toku rozumowania podatkuje się dochód tj. zysk a nie nakład inwestycyjny. Anormalność tego toku myślenia graniczy wprost z dywersją gospodarczą na wielką skalę. Co do dodatkowych podatków dla podmiotów o "istotnym znaczeniu" też mi brzmi podejrzanie - niby dlaczego? Ano takie podmioty powinny być raczej chronione i wspomagane , a nie odwrotnie. Tak czy siak PKN ma wyraźnych wrogów wśród obecnych decydentów strategicznych. Do czasu ich neutralizacji kurs akcji jest wielce niepewny mimo zadeklarowania dywidendy za 2023r (Div=4,15zł/pS).
|
|
9 Dołączył: 2021-03-21 Wpisów: 57
Wysłane:
20 lipca 2024 10:40:59
przy kursie: 65,18 zł
Ok, tylko to są 3 procent nakładów inwestycyjnych na obronę ludności, z opisu wynika że ustawa obejmie też deweloperów tj. budowa wzmocnionych garaży podziemnych. Czy to oznacza po prostu ze duże spółki giełdowe będą musiały zabawić się w deweloperów i wybudować kilka budynków z wzmocnionym garażem? I kolejne pytane jak będzie liczone ewentualne 3%, jako koszt budynku, czy jako koszt wybudowania wzmocnionego garażu z w stosunku do kosztu garażu standardowego?
Edytowany: 20 lipca 2024 10:44
|
|
PREMIUM
101 Dołączył: 2009-03-11 Wpisów: 916
Wysłane:
20 lipca 2024 15:11:15
przy kursie: 65,18 zł
le rom napisał(a): .... hm...... i niby nic się nie dzieje, a tu żaba się gotuje. Nikt pozytywnie i trzeźwo myślący nie będzie "karał" podatkiem 3% przedsiębiorcę od jego nakładów inwestycyjnych !!!! Tu coś się komuś w głowie przekręciło. Mechanizm podatkowy, w swej naturze, ma wspierać inwestycje, a więc proponować raczej ulgi podatkowe a nie odwrotnie!. Co do ustawy o OC (obronie cywilnej), to sprawa państwa i całego społeczeństwa. Tu w grę wchodzą dochody budżetowe prawnie uzyskane m,in poprzez system podatkowy. W normalnym toku rozumowania podatkuje się dochód tj. zysk a nie nakład inwestycyjny. Anormalność tego toku myślenia graniczy wprost z dywersją gospodarczą na wielką skalę. Co do dodatkowych podatków dla podmiotów o "istotnym znaczeniu" też mi brzmi podejrzanie - niby dlaczego? Ano takie podmioty powinny być raczej chronione i wspomagane , a nie odwrotnie. Tak czy siak PKN ma wyraźnych wrogów wśród obecnych decydentów strategicznych. Do czasu ich neutralizacji kurs akcji jest wielce niepewny mimo zadeklarowania dywidendy za 2023r (Div=4,15zł/pS). Mechanizm podatkowy w swej naturze nie wspiera inwestycji, jest dochodem budżetu Państwa... dalej jest jeszcze gorzej. Żonglujesz sprawnie argumentami równie sprawnie jak podstawowymi pojęciami.
|
|
214 Dołączył: 2010-01-20 Wpisów: 2 209
Wysłane:
29 lipca 2024 11:47:56
przy kursie: 64,29 zł
 ..... puki co...... jednak się opamiętano z podatkiem 3% ! System podatkowy spełnia wielorakie funkcje, oprócz budżetowych m.in stymuluje procesy gospodarcze poprzez preferencje dla poszczególnych podmiotów lub sektorów lub odwrotnie wyhamowanie rozwoju mniej pożądanych. https://stooq.pl/n/?f=1627281
Edytowany: 29 lipca 2024 11:55
|
|
PREMIUM
101 Dołączył: 2009-03-11 Wpisów: 916
Wysłane:
30 lipca 2024 07:48:41
przy kursie: 64,29 zł
le rom napisał(a): ..... puki co...... jednak się opamiętano z podatkiem 3% ! System podatkowy spełnia wielorakie funkcje, oprócz budżetowych m.in stymuluje procesy gospodarcze poprzez preferencje dla poszczególnych podmiotów lub sektorów lub odwrotnie wyhamowanie rozwoju mniej pożądanych. https://stooq.pl/n/?f=1627281 Spółka już ma wyjątkową "preferencję" bycia monopolistą i tak jak na monopolistę przystało tworzy "narzut" swej nieweryfikowalnej przez rynek "kompetencji" w cenę paliwa. Nie widzę ekonomicznego i społecznego powodu od odstąpienia od dodatkowego opodatkowania tego typu firmy i z pewnością decydenci też tego nie widzą. Przy procedurze nadmiernego deficytu i koniecznych inwestycji twój zapał niedługo przygaśnie. Masz tutaj ryzyko, które skwantyfikowane bądź nie - zaciąży na kursie. Państwo w tego typu tworach zawsze ustawie się w kolejce do koryta przed akcjonariuszem. I moim zdaniem słusznie. Ciesz się, że to nie jest JSW albo KGHM - bo tam owa kolejka do koryta jest jeszcze dłuższa.
|
|
214 Dołączył: 2010-01-20 Wpisów: 2 209
Wysłane:
30 lipca 2024 16:02:04
przy kursie: 63,22 zł
 ....oj, jaki to kwiatek każdy widzi ! ... o nie to pokrzywa ! nie dotykaj - bo się sparzysz! Wobec tego : pas ..i omijam stacje, pokręconego drutu nie wyprostujesz, tylko PKN, niby każdy myśli, że myśli, a niestety - owoce takie różne !
|
|
|
|
9 Dołączył: 2021-03-21 Wpisów: 57
Wysłane:
31 lipca 2024 11:12:14
przy kursie: 64,67 zł
grum napisał(a):le rom napisał(a): ..... puki co...... jednak się opamiętano z podatkiem 3% ! System podatkowy spełnia wielorakie funkcje, oprócz budżetowych m.in stymuluje procesy gospodarcze poprzez preferencje dla poszczególnych podmiotów lub sektorów lub odwrotnie wyhamowanie rozwoju mniej pożądanych. https://stooq.pl/n/?f=1627281 Spółka już ma wyjątkową "preferencję" bycia monopolistą i tak jak na monopolistę przystało tworzy "narzut" swej nieweryfikowalnej przez rynek "kompetencji" w cenę paliwa. Nie widzę ekonomicznego i społecznego powodu od odstąpienia od dodatkowego opodatkowania tego typu firmy i z pewnością decydenci też tego nie widzą. Przy procedurze nadmiernego deficytu i koniecznych inwestycji twój zapał niedługo przygaśnie. Masz tutaj ryzyko, które skwantyfikowane bądź nie - zaciąży na kursie. Państwo w tego typu tworach zawsze ustawie się w kolejce do koryta przed akcjonariuszem. I moim zdaniem słusznie. Ciesz się, że to nie jest JSW albo KGHM - bo tam owa kolejka do koryta jest jeszcze dłuższa. Ok, dla mnie wszystko jasne i w sumie się zagadam, tylko dlaczego Państwo wpuszcza takie firmy na giełdę? Jak Państwo chce być akcjonariuszem powinno zachowywać się jak akcjonariusz, w przeciwnym wypadku nich ściągną spółki z giełdy i niech te firmy działają na takich zasadach jak Lasy Państwowe i Poczta Polska.
Edytowany: 31 lipca 2024 11:20
|
|
9 Dołączył: 2021-03-21 Wpisów: 57
Wysłane:
2 sierpnia 2024 11:03:44
przy kursie: 63,40 zł
Raport półroczny najpewniej będzie nie najlepszy, mylicie że jest on już uwzględniony w cenie spółki, czy po 21 sierpnia szykuje się nam zjazd?
|
|
214 Dołączył: 2010-01-20 Wpisów: 2 209
Wysłane:
12 sierpnia 2024 12:51:24
przy kursie: 64,56 zł
 ....hm.....ekonomia rządzi się swoimi prawami i w realu każdy szanujący obywateli kraj dba o "konia" pociągowego gospodarki. Ale aby tak się stało - po pierwsze trzeba go mieć, a po drugie dbać o jego zdrowie i wzrost. Dla powielaczy szkoda słów, bo z ekonomią są na bakier. Zatem mamy klapę, wynik za IIQ24 zda się okrojony o jakieś 60% na rzecz współfinansowania tego i owego. Zda się, będzie gorszy w stosunku do IQ24 i całego 2023r. Jeśli założyć optymistycznie, że drugie półrocze będzie powtórką pierwszego to kurs akcji wpada w przedział adekwatności P=50-60 zł. Do tego dochodzą ekscesy z poprzednią ekipą, a więc ryzyko polityczne. Tu ważne , aby nowy Zarząd potwierdził zapewnienie wypłacania te minimum 4 zł/pS dywidendy. Co na ten czas staje się nawet to wątpliwe. Nie jest to rekomendacja.
|
|
9 Dołączył: 2021-03-21 Wpisów: 57
Wysłane:
14 sierpnia 2024 14:01:51
przy kursie: 62,98 zł
le rom napisał(a): ....hm.....ekonomia rządzi się swoimi prawami i w realu każdy szanujący obywateli kraj dba o "konia" pociągowego gospodarki. Ale aby tak się stało - po pierwsze trzeba go mieć, a po drugie dbać o jego zdrowie i wzrost. Dla powielaczy szkoda słów, bo z ekonomią są na bakier. Zatem mamy klapę, wynik za IIQ24 zda się okrojony o jakieś 60% na rzecz współfinansowania tego i owego. Zda się, będzie gorszy w stosunku do IQ24 i całego 2023r. Jeśli założyć optymistycznie, że drugie półrocze będzie powtórką pierwszego to kurs akcji wpada w przedział adekwatności P=50-60 zł. Do tego dochodzą ekscesy z poprzednią ekipą, a więc ryzyko polityczne. Tu ważne , aby nowy Zarząd potwierdził zapewnienie wypłacania te minimum 4 zł/pS dywidendy. Co na ten czas staje się nawet to wątpliwe. Nie jest to rekomendacja. Albo ja nie rozumiem wpisu, albo kolega korzysta z nieaktualnych danych, na podstawie szacunkowych danych spółki rzeczywiste dane wyglądają przeciwnie niż przytoczone przez przedmówce. Źródło: businessinsider.com.pl/gielda/...www.kierunekchemia.pl/artykul,...www.parkiet.com/energetyka/art...
Edytowany: 14 sierpnia 2024 14:02
|
|
214 Dołączył: 2010-01-20 Wpisów: 2 209
Wysłane:
19 sierpnia 2024 01:23:20
przy kursie: 64,03 zł
 ...niebawem wykażą się w sprawozdaniu Ip24- /21.08.24r,/ i to będzie niosło w miarę wiarygodne informacje, pod warunkiem przeprowadzenia audytu. Z moich pobieżnych wyliczeń wynika, że w roku 2024 szacunkowo zysk na akcje wyniesie EPS= 8,7 zł/pS (a EBITDAPS=21 zł/pS). Zatem wliczanie tego, czego w spółce nie zostaje, jest obiecywaniem "gruszek na wierzbie". Polityką dywidendowa zakładałaby wypłacenie w 2025r dywidendę rzędu Div=4,4 zł/pS. co stanowić może 50% zysku netto. I tu stawiam pytanie, czy PKN nie ograniczy się do kwoty 4 zł albo i 3,5 zł/pS ? - chociaż nadal zda się obowiązuje to: [Zgodnie z polityką dywidendową, Orlen ma wypłacać co roku dywidendę odpowiadającą wysokości 40 % skorygowanych wolnych przepływów pieniężnych. Jednak ma to być nie mniej niż gwarantowana dywidenda "bazowa", której poziom został ustalony na 4,00 zł na jedną akcję w roku 2023].
Tu różnie można rozumieć i wyliczać te skorygowane wolne przepływy pieniężna. Zwykle podstawą wyliczeń jest zysk netto na akcje -EPS. Zatem- czy na ten czas kurs akcji ma zmierzać do poziomu P=52 zł/pS (lub w wariancie optymistycznym do P=66 zł).- oto jest pytanie! I tu są moje wątpliwości, a nie w wysokości wypracowanego wyniku EBITDA w IIQ24 czy to ma być 11,3 czy 5,1 czy ostatecznie 4,5 mld zł. (Lepszy wróbel w garści niż gołąbek na dachu -to sprawdzone przysłowie tu akurat pasuje) Nie jest to rekomendacja.
Edytowany: 19 sierpnia 2024 01:43
|
|
17 Dołączył: 2014-10-30 Wpisów: 461
Wysłane:
19 sierpnia 2024 11:43:01
przy kursie: 64,58 zł
Wygląda to świetnie PR ...warto dokładnie wczytać się w treść komunikatu...
Umowa jest tak skonstruowana, aby zapewnić Grupie Orlen elastyczność dostaw, a ładunki ropy naftowej będą, w zależności od zapotrzebowania, kierowane do portu w Gdańsku lub litewskiego portu w Butyndze. Pierwszy tankowiec z zakontraktowaną ropą zawinie do gdańskiego portu we wrześniu 2024 r., podano. "Współpraca z bp, stabilnym i uznanym partnerem, jest ważnym elementem dywersyfikacji portfela surowców Grupy Orlen. Co istotne, ropa, którą pozyskamy w ramach tego kontraktu, jest nie tylko stabilna jakościowo i pochodzi z bliskich geograficznie złóż Morza Północnego, ale też jej właściwości pozwalają osiągać dobre uzyski i są dobrze dostosowane do technologii przerobu w naszych rafineriach. To z kolei przekłada się na ekonomikę funkcjonowania zakładów produkcyjnych. W ramach współpracy z bp będziemy uważnie przyglądać się także innym potencjalnym perspektywom dla wspólnych projektów" - powiedział prezes Orlenu Ireneusz Fąfara, cytowany w komunikacie.
|
|
PREMIUM
131 Dołączył: 2009-09-04 Wpisów: 578
Wysłane:
19 sierpnia 2024 20:17:44
przy kursie: 64,58 zł
Pojawiło się nowe ryzyko polityczne dla spółek SP. www.rp.pl/biznes/art40938711-j...Cytat: Wraca pomysł, by spółki Skarbu Państwa inwestowały w zbrojeniówkę.
|
|
32 Dołączył: 2021-06-15 Wpisów: 113
Wysłane:
19 sierpnia 2024 22:50:16
przy kursie: 64,58 zł
Donald zdementował tego farmazona. Oczywiście, w polityce wszystko jest możliwe, ale Orlen to ma teraz inne tematy na głowie. Jeśli stopy % rzeczywiście będą mrożone do połowy 2025 to prędzej bym widział jakiś podatek dla banków, a nie dobijanie Orlenu czy KGHM. www.bankier.pl/wiadomosc/Spolk...
|
|
32 Dołączył: 2021-06-15 Wpisów: 113
Wysłane:
19 sierpnia 2024 23:35:24
przy kursie: 64,58 zł
le rom napisał(a): ...niebawem wykażą się w sprawozdaniu Ip24- /21.08.24r,/ i to będzie niosło w miarę wiarygodne informacje, pod warunkiem przeprowadzenia audytu. Z moich pobieżnych wyliczeń wynika, że w roku 2024 szacunkowo zysk na akcje wyniesie EPS= 8,7 zł/pS (a EBITDAPS=21 zł/pS). Zatem wliczanie tego, czego w spółce nie zostaje, jest obiecywaniem "gruszek na wierzbie". Polityką dywidendowa zakładałaby wypłacenie w 2025r dywidendę rzędu Div=4,4 zł/pS. co stanowić może 50% zysku netto. I tu stawiam pytanie, czy PKN nie ograniczy się do kwoty 4 zł albo i 3,5 zł/pS ? - chociaż nadal zda się obowiązuje to: [i][Zgodnie z polityką dywidendową, Orlen ma wypłacać co roku dywidendę odpowiadającą wysokości 40 % skorygowanych wolnych przepływów pieniężnych. Jednak ma to być nie mniej niż gwarantowana dywidenda "bazowa", której poziom został ustalony na 4,00 zł na jedną akcję w roku 2023]. Kolejna dywidenda to ma być nie 4.40 tylko 4.30zł ( 15gr w każdym kolejnym roku). Cudów w tym roku nie będzie, prognozowanie wyniku to kasyno, zysk jednostkowy netto na akcję to pewnie będzie kilka zł, może 5zł, może 8zł, pewnie coś w tym przedziale. Rok 2020 skończył się stratą, a mimo to Daniel wypłacił 3.50zł (z zapasowego). Za 2024 pewnie jakiś ochłap rzucą, rzędu może 2.50 - 3zł (z zysku 2023 na zapasowy poszło ok 14zł/ps). Ale o czym my tu w ogóle dyskutujemy, skoro Orlen ma dorzucić w br. ponad 14 mld zł do niskich cen energii/gazu. Dostaje rekompensaty, ale sam mechanizm to jakieś kuriozum. Najpierw kroi ludzi i firmy na cenach paliw i gazu, pozniej z tej kasy dorzuca się do mrożenia cen gazu/energii by na koniec dostać rekompensaty od rządu. Imho to wszystko już w cenie, ale cudów nie będzie, raczej mulenie 60-70zł, z lekkimi odchyłami w dół lub w górę. Wartość aktywów trwałych na koniec 2023 według raportu to ok. 116zł/ps, także fundy za mocno kursu nie ubiją. Nowa ekipa najpierw musi posprzątać po Danielu, pozbyć się gazet, kiosków Ruchu, paczkomatów, spróbować odzyskać zajumane 1.6 mld zł. No i coś zdecydować ws. Olefin.
|
|
214 Dołączył: 2010-01-20 Wpisów: 2 209
Wysłane:
20 sierpnia 2024 16:12:31
przy kursie: 63,31 zł
 ....dyć na rynku w Polsce: [I] ORLEN [II] BP [III] MOL itd. ............... i tu konkurencja trwa, a ostatnio BP ponoć zabezpieczać ma dla ORLENU ??? 15% surowca z Norwegii, a własne wydobycie ropy w kraju i za granicą to niecałe 4% surowca przerabianego przez grupę PKN. Zaś Arabia S. (A. Aremco) zabezpiecza dostawy w ponad 50% surowca. Reszta z innych źródeł. I nie wchodzi tu wariant rosyjski. Tu można się zgodzić co do oczekiwanej dywidendy za 2024r. Zakładam jednak odejście od "gwarancji" 4 zł Obajtka. Dywidendy w polskich warunkach nie da się zagwarantować. Zatem oczekuje, że wypłacą w 2025r. Div=3-3,5 zł/pS. I będzie to mocne uderzenie psychologiczne na inwestorów, bowiem tak naprawdę nie dowiedzą się ile realnie wypłynie środków ze spółki na zewnątrz. Niestety 14 mld zł to jedynie przymiarki. Grupa ORLEN to : S=344 mld zł ; EBITDA= 20-50 mld zł; EAT=8-20 mld zł; TA=263 mld zł; SA=176 mld zł; CA=87 mld zł; BV=152 mld zł i MC=74 mld zł. Zatem owe gazetki przewijające się (zadra polityczna) to zaledwie 0,1/263=0,00038 (tj. 0,04% aktyw spółki). Czy one zostaną sprzedane czy nie to dla biznesu PKN sprawa do zaniedbania. Co do kursu akcji to jest on obecnie w moim szacowaniu w przedziale adekwatnym P= 58-66 zł . Co do prognozy kursu akcji to mamy dużą niewiadomą w dużej mierze z przyczyn zmian podejścia strategicznego i nowych decydentów. Tu w okresie roku lub dwóch zmiany kursu akcji mogą być znaczne nawet w przedziale P=40-120 zł. I z tym sprzątaniem po poprzednim Zarządzie to byłbym ostrożnym, skupmy się na owocach obecnego Zarządu i po roku lub dwóch latach ocenimy lub nawet porównamy jakie korzyści oni wypracowali dla akcjonariuszy i dla kraju. Nie jest to rekomendacja
|
|