Witam, jako że to mój pierwszy post na forum pragne powitać wszytskich, postaram sie również w miare zwięźle przedstawić mój problem, zdaje sobei również sprawe że podobnych postów jest tu dużo lecz przeczytałem kilka i nie odpowiedziały do końca na moje pytanie, zreszta pisane są dość skomplikowanie a ja kompletnie nie znam się na niczym.
Mój cel to regularne (co miesiac lub raz w roku) inwestowanie na IKE, IKZE lub oba. Nie jestem w stanie dużo odkładać lecz mam dopiero 22 lata więc mam sporo czasu, przynajmniej 40 lat na odkładanie, może nawet 45, sumy którymi jestem w stanie zasilać tą inwestycje wachać sie będą, przez najbliższe 10-15 lat pomiędzy 500 a 1000 zł co miesiąc, później zapewne spadną ze względu na utrzymanie domu i rodziców (którzy sami emerytury będą mieli niskie), później planuje odkładać minium 10% dochodu lub ekwiwalent dzisiejszych 250-450 złotych co miesiąc.
Rozumiem różnice między IKE i IKZE (proszę o potwierdzenie tego co pisze lub poprawnienie), oba dają zwolnienie z podatku belki 19% (w jednym po 55/60 w drugim po 65 roku życia), IKZE dodatkowo daje korzyść przy rozliczaniu PITu. Wiem także że bez kosztów mogę zmienić "co mam" w IKE lub IKZE po 12 miesiącach (a przed płace 19%). W planach mam odkładać część na jedno w postaci obligacji 10 letnich (wyczytałem że są najbezpieczniejsze lecz nie oferują dużego zysku i do tego są oferowane tylko w PKO IKE + kapitalizacja tylko raz w roku) a część chciałbym w jakis pristy sposób inwestować w inny sposób lecz również z umiarkownym ryzykiem (najbardziej zależy mi na ochroneniu pieniędzy przed inflacją no i te 2-3% zysku). Nie mam jednak pojęcia o niczym więcej, moje pytanie to głównie: