PARTNER SERWISU
wdquzcza
Jack65

Jack65

Ostatnie 10 wpisów
Analityk Fundamentalny napisał(a):
Kilka słów komentarza.

Moje szacunki bazując na spodziewanym obrocie za 2019 w kwestii Dino.

Z zastrzeżeniem, że chodzi o spodziewany obrót za 2019 to gdyby wtedy wszedł podatek (wiadomo że do maja - ok czerwca - 2019 nie wjedzie) to byłoby coś w okolicach 90 mln zł. Zysk netto to trochę ponad 300 mln zł za 2018 (za 2019 pewno bliżej 400) - obciążenie bardzo duże. I co teraz będzie?

....
P


Wydaje mi się, że w tych wyliczeniach nie uwzględniasz "ponadprzeciętnych umiejętności zarządu Dino".
Już kilkakrotnie pisałem, że wyniki Dino są znacznie lepsze od średniej w branży (znacznie lepsza i ciągle rosnąca marża i LfL przede wszystkim).
Najwyraźniej mają lepsze umiejętności negocjacyjne jeżeli chodzi o dostawców. To samo dotyczy pracowników (najniższe płace wśród sieci, znikome dodatki).
bazując na tym wydaje się, że Dino bez problemu przeżuci koszty nowego podatku na dostawców, pracowników i klientów, a wpływ na zysk będzie znikomy.

Oczywiście nadal nie rozumiem jak oni to robią? Ale w końcu to oni zarabiają te setki mln, nie ja. :)

Analityk Fundamentalny napisał(a):
Chłopaki - nie macie czasem shortów na Dino ;)? Mam kilku kolegów, którzy już od 100 zł za akcję łapią szczyty, ale cały czas im się nie udało - kiedyś na pewno im się uda :)

A tak poważnie to cztery uwagi:

1) moim skromnym zdaniem lepiej posługiwać się standardowym wskaźnikiem marży brutto na sprzedaży (Przychody ze sprzedaży towarowej-koszt sprzedanych towarów)/Przychody ze sprzedaży towarowej. Oczywiście on jest bardzo podobny, ale tak też analizuje się marżę handlową w tych spółkach - te co potrafią robią to jeszcze od ceny totalnie podstawowej - ale to inna bajka na inny opis :)

....
P

Shortów nie mam. Wszystkie dane z raportu ze strony Dino grupadino.pl/wp-content/upload...
A wracając do wskaźników mamy:
Przychód ze sprzedaży (str. 13): 5 838 tys zł
Koszt własny sprzedaży (str 13): 4 426 tys. zł
Wartość sprzedanych towarów (str 14): 3 843 tys. zł
Stąd jeżeli marżę brutto liczymy biorąc wartość sprzedanych towarów mamy 34%, a jeżeli koszt własny sprzedaży 24%. mam nadzieję, że teraz już się wszystko zgadza.
Próbowałem szacować wpływ zysków Agro Rydzyny, tak gdyby całą marżę przerzucili do Dino, a w Agro jechali po kosztach to dało by 1-2% marży brutto dla Dino extra (dostawy Agro Rydzyny to około 15% sprzedaży grupy, str. 8). Zakładając, że ceny u większości dostawców mają nawet zbliżone do gigantów typu Biedronka, czy Eurocash to ciągle wydaj mi się, że mają wyjątkowo dobre wyniki jak na branżę.

kck03 napisał(a):
Bazowałem na danych Jack65, który pisał: "Przychód/Koszt sprzedanych towarów.
Dla Dino mamy 5 838 mln zł / 3 843 mln zł = 1,52.", ale kwota 3843 mln PLN nie pokrywa się z rzeczywistością. Tak więc cofam tezę o dysproporcji marży obu firm.

Dawno nie wchodziłem na stockwatch, stąd dopiero teraz odpowiedź.
Wartość sprzedanych towarów i materiałów jest wzięta ze str. 14 raportu Dino za 2018 rok.
grupadino.pl/wp-content/upload...

Kolejny wskaźnik, który mnie zadziwia w Dino, a jest ignorowany przez analityków to relacja Przychód/Koszt sprzedanych towarów.
Dla Dino mamy 5 838 mln zł / 3 843 mln zł = 1,52. Ciężko jest znaleźć porównywalne dane dla innych sieci. Dla CCC np. wskaźnik ten ma wartość 1,45. Czyli Dino w swoich małych spożywczych marketach sprzedaje z większą marżą niż CCC w galeriach handlowych. Dane dla Emperia Holding są tylko za 2017 bo potem zostali przejęci przez Litwinów. Ale wtedy ten wskaźnik był na poziomie 1,40.
Może ktoś wie jak zinterpretować tą relację. Dla mnie to niejednoznaczne. Z jednej strony to dobrze, bo świadczy, że mogą mieć znacznie większe marże niż konkurencja. Ale z drugiej strony. Przecież ich asortyment niczym nie różni się od asortymentu Stokrotek, Lewiatanów, Polo marketów itp (dyskontów nie uwzględniam). Więc te wyższe marże działać mogą dobrze tylko kiedy w pobliżu nie ma konkurencji.

Wyniki zgodne z moimi oczekiwaniami (odrobinę przeszacowałem zysk netto):
Przychód 5 838 529 tys. zł
EBITDA 541 060 tys. zł
Zysk netto 307 554 tys zł.
LfL 11,6%
Dość dynamicznie rosnące zadłużenie (ale poniżej tempa rozwoju).
Może jestem sceptykiem, ale powtórzę to co kiedyś pisałem. Dla mnie systematyczność wzrostu Dino jest co najmniej zastanawiająca. To LfL na poziomie 12% gdzie konkurencja nie zbliża się nawet do 6% czy marża netto znowu ponad dwukrotnie większa niż inne sieci świadczy, że zarządzający Dino biją na głowę zarządzających w innych sieciach.

No właśnie, ale na czym polegają przewagi konkurencyjne Dino. Czym zaskoczy konkurencję w Niemczech, Czechach, czy gdzieś dalej?

Jak najbardziej może być 3, a może i 5 tys. marketów Dino w Polsce. Pytanie w czym oferta Dino jest lepsza od sieci dyskontowych, ale też Stokrotek, Lewiatanów, Żabek itd.
Robię od czasu do czasu drobny objazd kilkunastu sklepów Dino i innych w pobliżu. Zwykle kiedy po sąsiedzku jest dyskont to w Dino 1-2 osoby, w dyskoncie kilkanaście. Oczywiście moja próba nie jest absolutnie reprezentatywna więc to trochę wróżenie z fusów.

Dzięki za tą analizę. Właśnie o tą "wzrostowość" mi chodzi. Model biznesowy Dino polega na otwieraniu marketów tam gdzie ma minimalną konkurencję zarówno jako sprzedawca jak i pracodawca.
Dlatego np. może proponować swoim pracownikom niższe płace niż Biedronka (nie mówiąc o Lidlu itp.). Z drugiej strony może mieć wyższe marże. Np. po wycięciu konkurencji zostają jedynym sklepem na wsi.
Ale według mnie nawet zakładając wypełnienie północno - wschodniej Polski marketami (załóżmy, że dynamika jeszcze wzrośnie i za 3 lata będą mieli 2000 sklepów) nadal wycena 11 mld zł jest zawyżona.

Wypowiadałem się tu kiedyś na temat moich wątpliwości co do Dino. Ponieważ notowania akcji spółki osiągnęły nowe rekordy, za kilka dni pojawią się wyniki i spółka wejdzie do WIG20 pomyślałem, że przypomnę się z tematem. Nadal uważam, że Dino to swego rodzaju fenomen. Może ktoś skomentuje.

Aktualnie Dino posiada około 1000 sklepów o średniej powierzchni 400 m2 każdy. Według mnie wyniki za 2018 będą następujące:
Przychód 5 940 000 tys. zł
EBITDA 545 000 tys zł.
Zysk netto 315 000 tys. zł
Spółka dalej będzie wykazywała bardzo dużą dynamikę zarówno przychodów jak zysków. LfL będzie w okolicach 12%, marża zysku netto ponad 5% (średnia dla branży to niewiele ponad 3%).
Mamy więc przeciętny sklep Dino generujący niecałe 6 mln obrotu rocznie i dający 300 tys. zł zysku netto. Wyceniany jest na około 11 mln zł. (kapitalizacja rynkowa Dino przekroczyła wczoraj 11 mld zł).

No i tu pojawia się pytanie (nawet uwzględniając dynamikę biznesu spółki) czy wycena spółki przez analityków i rynek nie jest zbyt optymistyczna (ostatnie rekomendacje to okolice 120 zł)?

Dzięki za wszystkie komentarze. Odniosę się tylko do niektórych.

Ad. 1 i 6. Mimo wszystko ta anonimowość jest dziwna. Dzisiaj pojawił się kolejny artykuł
manager.money.pl/ludzie/artyku...
którego tytuł sugeruje dziennikarstwo śledcze, a jest kolejną laurką pt. od pucybuta do miliardera, z treścią którą średnio inteligentny człowiek jest w stanie sklecić po dwóch godzinach szperania w internecie. Dla mnie typowy artykuł sponsorowany.Po co, nie mam pojęcia?

Ad. 2 Proste porównanie sprzedaży na sklep i pracownika Dino i Biedronki pokazuje, że strategia nie jest najlepsza (Dino przychody 4,5 mld, 12,9 tys pracowników, 775 sklepów, Biedronka przychód około 46 mld,55 tys pracowników, 2800 sklepów. To daje w Dino przychód na sklep poniżej 6 mln, na pracownika 350 tys, w Biedronce odpowiednio 16,5 mln i 850 tys., oczywiście dane przybliżone nie uwzględniające rozwoju sieci w ciągu 2017). A jednak EBITDA i zysk netto pokazuje, że Dino potrafi wypracowywać bardzo dobre wyniki pomimo tej pozornej mniejszej efektywności. Pytanie jak to robi. Uwzględniając nawet niższe płace, tańsze lokalizacje i szybszy obrót towarem nadal nie w pełni rozumiem tą strategie.

Inną sprawą jest oszacowanie jak Dino będzie się rozwijać. Patrząc na mapę wydaje się, że plan 1200-1300 sklepów za 3 lata wydaje się spokojnie do zrealizowania. Jednak ekspansja na północ i wschód może nie być taka prosta. Bo mamy tam z kolei duże nasycenie Stokrotek, Lewiatanów, Polo itp.Chyba, że Dino będzie miało lepszą ofertę i wygryzie te markety, b wydaje mi się, że jakaś fuzja np. z Emperią raczej nie wchodzi w rachubę.

Pozdrawia


Analityk_Fundamentalny napisał(a):
Skoro przeprowadziłem analizę to również udzielę krótkich odpowiedzi na Wasze wątpliwości :) :

1. TB - oczywiście lepiej by było aby się pokazał ale bym nie demonizował tego faktu. Ludzie potwierdzają, że istnieje :) I niektórzy tak robią - bodajże jeden z szefów LPP chyba, wykupił swoje zdjęcia w prasie.

.....
:)

pozdrawiam

Od około 2 miesięcy analizuję Dino. Zainteresował mnie ich dynamiczny rozwój w ostatnich latach i bardzo dobre raporty. Jednak mam szereg wątpliwości, które przykuły moją uwagę. Może ktoś z Was zechciałby je skomentować.
1. Postać Tomasza Biernackiego. Większość miliarderów chroni swoją prywatność. Ale tu jest jest to aż podejrzane. Ani jednej publicznej wypowiedzi na temat spółki, a właściwie żadnej publicznej wypowiedzi?
2. Strategia rozwoju. Niby wzrastające przychody i zyski wydają się ją potwierdzać. Ale mam wrażenie, że sprawdza się tylko na mało konkurencyjnych rynkach, typu wsie i oddalenie od centrów miast? Zrobiłem taki drobny objazd kilkunastu marketów Dino bliżej centrum Polski. Wygląda to tak, że tam gdzie jest w pobliży Biedronka to ilość klientów w Dino jest na poziomie 20% Biedronki (oczywiście dane z danej chwili, nie muszą być prawdziwe)?
3. Jedną z głównych przewag konkurencyjnych którą podkreśla Dino są stoiska mięsne z asortymentem z własnych zakładów. Tyle tylko, że można znaleźć dużo niepochlebnych opinii o jakości tych wyrobów (zresztą dotyczy to większości rynku mięsa). Poza tym generalnie trend spadku spożycia mięsa w Polsce jest coraz wyraźniejszy?
4. Sporo negatywnych komentarzy pracowników sieci. Jedne z najniższych na tle konkurencji płace, mobbing, nawet takie detale jak zbyt niska temperatura w marketach w zimie (prawdopodobna przyczyna, brak wiatrołapów i kasy bezpośrednio przy wejściach). Oczywiście można powiedzieć, że Dino buduje markety tam gdzie rynek pracy jest płytki (wsie), ale jednak na tle konkurencji wypadają słabo.
5. Stosunek jakość/cena dla większości towarów w stosunku do dyskontów (nawet Biedronki nie wspominając np. Lidla) wypada blado. Nie wiem czy teza jest uzasadniona. Ale wydaje mi się, że Dino wypracowuje tak wysokie marże bo kupuje towary niższej jakości niszowych marek i sprzedaje je z dużą marżą na rynkach gdzie klienci mają ograniczone możliwości porównywania ofert?
6. Na koniec jeszcze jedna sprawa. Zastanowiła mnie mnogości artykułów w portalach internetowych które pojawiły się 19 i 20.03. Od Bussines Insider, przez Money, Forsal, do Faktu i Gazety. Wszystkie te artykuły wyglądały jak materiały prasowe spółki (same zachwyty, zero krytycyzmu) chociaż nie były zaznaczone jako sponsorowane. Nie kojarzą żadnej inne spółki tak szeroko i tak pozytywnie komentowanej po wynikach w ostatnim czasie?
Zdają sobie sprawę, że ten post wygląda jak szukanie dziury w całym. Oczywiście widzę dynamiczny rozwój sieci, schludne, dobrze wyposażone sklepy. Ale tak jak napisałem, laurek na temat Dino jest sporo, więc może w ramach kontry kilka wątpliwości.

Informacje
Stopień: Ośmielony
Dołączył: 24 marca 2018
Ostatnia wizyta: 22 maja 2019 12:40:26
Liczba wpisów: 11
[0,00% wszystkich postów / 0,00 postów dziennie]
Punkty respektu: 0

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,200 sek.

cpqklpec
pieozcuo
zgunkqow
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
pqbdjyuh
pehsbvxf
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat