
Smyk idzie na GPW. W IPO oferuje akcje po 13 zł za sztukę. Fot. spółka
Smyk rusza z ofertą publiczną
Smyk Holding, właściciel znanej sieci sklepów z artykułami dla dzieci, ogłosił rozpoczęcie pierwszej publicznej oferty akcji. Oferta obejmuje do 13,64 mln nowych akcji oraz do 18,41 mln akcji istniejących sprzedawanych przez AMC V Gandalf SA, obecnego właściciela spółki. Cena maksymalna ustalona została na poziomie 13 zł za akcję.
– Publikacja prospektu oraz rozpoczęcie publicznej oferty akcji to kolejny krok przybliżający Grupę Smyk do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. (…) Cieszymy się, że wkrótce będziemy mogli zaprezentować potencjalnym inwestorom nasz model biznesowy, dotychczasowe dokonania oraz plany dalszego rozwoju – komentuje Michał Grom, prezes zarządu Smyk.
Zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych potrwają od 23 do 29 października, a ostateczna cena zostanie ustalona po zakończeniu procesu budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych – około 30 października. Spółka planuje debiut na GPW około 7 listopada.
Struktura oferty i cele emisji grupy Smyk
Smyk i akcjonariusz sprzedający zakładają, że nowa emisja przyniesie spółce ok. 150 mln zł brutto. Środki te zostaną przeznaczone na częściową spłatę kredytów oraz finansowanie dalszej ekspansji w kraju i za granicą. Po ofercie łączny udział akcji oferowanych ma stanowić ok. 45 proc. kapitału zakładowego spółki po rejestracji nowych akcji i emisji w ramach programu motywacyjnego.
– Spodziewamy się wzrostu przychodów Grupy Smyk na poziomie od niskich do średnich kilku procent w krótkim okresie oraz na poziomie wysokich kilku procent w średnim okresie. (…) Jako zarząd zamierzamy rekomendować wypłatę dywidendy począwszy od zysku za 2026 rok – zapowiada Michał Grom, prezes Smyk.
Smyk oraz główny akcjonariusz zobowiązali się do niesprzedawania akcji przez 360 dni od daty debiutu, a dodatkowe ograniczenia w zakresie zbywania akcji uprzywilejowanych mają obowiązywać nawet do czterech lat.
Lider rynku z ambicjami regionalnymi
Grupa Smyk jest jednym z największych w Polsce sprzedawców produktów dla dzieci. Spółka prowadzi 253 sklepy w Polsce i 35 w Rumunii, a także sprzedaje produkty w 20 krajach przez sieć partnerską. W sierpniu 2025 r. otwarto pierwszy sklep własny w Słowacji, a w 2026 roku planowane są otwarcia w Czechach i Bułgarii.
Model działalności Grupy opiera się na połączeniu sprzedaży stacjonarnej i internetowej (omnichannel). Klienci mogą korzystać zarówno ze sklepów, jak i aplikacji mobilnej oraz sklepu online. W 2024 roku łódzkie centrum dystrybucyjne obsłużyło 4,5 mln zamówień internetowych.
Smyk w ostatnich latach: Wzrost przychodów i rentowności
W 2024 roku przychody Grupy Smyk sięgnęły ok. 2,25 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. r/r. Zysk operacyjny wyniósł 118,9 mln zł (+91 proc. r/r), a skorygowana EBITDA 301,7 mln zł (+18 proc. r/r). W pierwszym półroczu 2025 roku spółka odnotowała 985,1 mln zł przychodów (+0,5 proc. r/r) i 15 mln zł zysku operacyjnego (wobec straty rok wcześniej). Skorygowana EBITDA wzrosła o 26,9 proc. r/r do 105,3 mln zł.
Spółka deklaruje, że dzięki pozyskanym środkom obniży wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanej EBITDA do poziomu 1,6x, co przełoży się na niższe koszty finansowe i większą elastyczność inwestycyjną.
Strategia Smyka: Rozwój omnichannel i ekspansja zagraniczna
Strategia Smyk zakłada dalszy wzrost sprzedaży w modelu wielokanałowym, rozbudowę sieci w Polsce i Rumunii oraz wejście na nowe rynki w regionie. Do końca 2026 roku spółka planuje otworzyć ponad 35 nowych sklepów, z czego część w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nową grupą docelową mają stać się starsze nastolatki i młodzi dorośli – we wrześniu 2025 r. spółka wprowadziła własną markę odzieżową NOWEAR. Smyk kontynuuje również rozwój marek COOL CLUB, SMIKI i KAYOKKI, które stanowią ważny element przewagi konkurencyjnej.
– Z każdym nowym krajem, do którego wchodzimy, rośnie liczba naszych potencjalnych klientów. Sprawdzony na polskim rynku model działalności z powodzeniem wdrożyliśmy w Rumunii i rozszerzamy na kolejne rynki regionu – podkreśla Michał Grom, prezes zarządu Smyk.