PARTNER SERWISU
qmvkrwmv
Byczegierki-com

Byczegierki-com

Ostatnie 10 wpisów
"wiem ale nie powiem" - czy jesteśmy w przedszkolu? czyli twierdzisz, że raporty z info o liczbie pracowników i zawiązaniu Antient Games podają fałszywe informacje?

Kto w takim razie - skoro jak twierdzisz nie mają praconików - zrobił tę grę, która ma pojawił się w Early Access za 3-4 miesiące?

www.youtube.com/watch?v=cXFzEJ...

Czy "najlepsi dewi w kraju" to jakaś zamknięta lista? Młodzierz musi gdzieś zaczynać, a odbierając im umiejętności i telant bez jakiejkolwiek wiedzy na ich temat popełniasz błąd, ale patrząc po wpisach ty z tej grupy "nieomylnych"

"Nie pojawił się nowy zespół dewów na pokładzie." jesteś pewien? Jakie jest źródło tej informacji?
obecnie są przynajmniej trzy zespoły: wewnętrznie dwa, z czego jeden odpowiedzialny za produkcję gier, a drugi - za preprodukcję. Trzeci zespół to Antient Games - spółka zależna CFG, w której CFG ma 100% udziałów "Na początku czwartego kwartału CFG utworzyło spółkę Ancient Games, w której jest właścicielem 100 proc. udziałów. 10-osobowy zespół będzie odpowiedzialny za realizację projektów z gatunku symulacje. W pierwszej kolejności nowo utworzona spółka zajmie się realizacją trzech pre-produkcji. Wszystkie, trafią na rynek w przyszłym roku. Docelowo Ancient Games realizować ma dwa projekty rocznie.". Spółka organizowała dwa (a może trzy?) jamy, na których poszukiwała młodych devów - tam intenstywnie rektutowali i rozbudowywali zespoły, które dla nich pracują.

w kasie na koniec 2019 r. zostało 2,8 mln zł środków pienieznych. ich kwartalne koszty to 3,1 mln zł. przychody netto ze sprzedaży 2,6 mln zł. ciągle posiłkują się dodacjami (w tym kwartale 1 mln zł). stwierdzenie, że w kwietniu im sę skończy kasa trochę naciągane, niemniej Farm skutecznie odstrasza - mnie przynajmniej. piątkowa przecena na akcjach to moim zdaniem wina głównie informacji, że premiera WW3 w 2Q 2020 wcale nie jest pewna.

Posypuję głowę popiołem, dzięki za cenną lekcję i sorry za stratę czasu poświęconego na sprzątanie i prostowanie. Nie kwestionuję wytkniętych merytorycznych błędów. chociaż w przypadku tej spółki pomijanie wydatków w przeszłości - choć błędne z punktu widzenia rachunkowej poprawności - ma swoje drugie dno. te wydatki z przeszłości zostały poniesione przez zespół, z którego nikt nie został na pokładzie CFG. Ocena rentowności ich produkcji, tj. PD, ma raczej niewielkie znaczenie dla oceny potencjały generowania zysku przez przyszłe produkcje, skoro nie tylko ekipa się zmieniła, ale również - profil działalności. w przyszłości będą bardziej czuwał na merytoryczną poprawnością i edukacją

Dzięki za zwrócenie uwagi. Posłużenie się "amortyzacją" jest faktycznie dla tej sytuacji niefortunne i nieprawidłowe. W przypadku CFG o zapasach warto wspomnieć, że ich stan jest obecnie wynikiem kosztów poniesionych nie tylko przy pracy nad PD, ale również - "Grand Heist", czyli grze, którą robiła przez wiele miesięcy poprzednia ekipa, zanim odeszli. Łącznie wartość zapasów wynosi 5,5 mln zł. Grand Heist raczej nie zostanie przekazany do kolejnej fazy prudkcji, a więc skończy się odpisem, lub (co byłoby najlepsze) sprzedażą projektu. Nadal jednak "Grand Heist" widnieje w planie premier, tyle że z datą wydania 4Q2021, a zatem odpis - jeśli będzie - to raczej nieprędko.

Napisałeś: "CFG pracuje także nad nowymi tytułami. Koszty ich produkcji też mają ZEROWY wpływ na wynik". Czy tak jest na pewno? Czy dopóki gra nie zostanie ukończona i przekazana do sprzedaży, to wzrastająca wartość wytworzonych projektów nie jest przedstawiana na plus w pozycji "zmiana stanu produktów"?

Co do ostatniej części wpisu - spółka na datę podania raportu kwartalnego posiadała już raporty sprzedażowe ze Steam, nie miała raportów z konsol. Wiadomo, kiedy te raporty otrzymują od wydawcy - informowali o tym, kiedy one przychodzą, w raporcie ESPI. Raport nr 13/2008:

Zgodnie z powszechną praktyką w branży gier, rozliczenia odbywają się po zamknięciu poszczególnych miesięcy sprzedaży, co z kolei ma miejsce po spłynięciu oficjalnych raportów z każdego kanału (m.in. Steam, PS Store i in.). W zależności od operatora kanału sprzedaży, odbywa się to z opóźnieniem od 3 do 10 tygodni po zakończeniu miesiąca kalendarzowego.

O ile dobrze pamiętam, w którymś z wywiadów było info, że ze Steam raporty te przychodzą jako pierwsze. Tak czy inaczej, ten grudzień, niewidoczny w przychodach z raportu kwartalnego (ale - tak jak piszesz - być może ujęty w należnościach krótkoterminowych), będzie już podany w raporcie rocznym. Sorry za nieścisłości i błędy, niemniej nie wpływają one zasadniczo na ocenę sytuacji CFG, jak i obecny kierunek kursu, to na ten moment gra do jednej bramki. Zobaczymy jak długo.

Bycze nastroje w CFG

Notowania CFG przez ostatnie 5 dni urosły +29%. Te wzrosty kursu CFG uważam za jak najbardziej zasłużone, a to jeszcze moim zdaniem nie koniec. W skrócie – dlaczego jest tu nadal pod co grać:

1) w marcu 2020 r. zaprezentują graczom trailer „Postal" gry z rozpoznawalnego na całym świecie IP – premiera gry w 2021 r.,
2) zapowiedziano premiery dwóch gier w ciagu kilku miesięcy: Aircraft Carrier Survival (ACS) i Houfe Flipper City (HFC) mają być wydane za 5-6 miesięcy, a trailer z gameplay ACS powinniśmy zobaczyć w najbliższym czasie (być może nawet na dniach),
3) CFG skutecznie zrestrukturyzowała zadłużenie pozostawione po poprzedniej ekipie – całkowita spłata pożyczki (obecnie 3 mln zł), nastąpi do 14.02.2020 r.,
(4) Pomimo spłaty tak dużej kwoty CFG jest w stanie utrzymać się z bieżących przychodów. Dodatkowo – PLW zobowiązał się zagwarantować płynność finansową tanią linią kredytową. Ta jednak, zgodnie z moimi analizami, prawdopodobnie może okazać się niepotrzebna.

Na końcu wpisu do tej beczki miodu postaram się dodać łyżkę dziegciu, aby zwrócić uwagę i jeszcze raz podkreślić, że każda decyzja inwestycyjna powinna być świadomie i samodzielnie przemyślana.


kliknij, aby powiększyć


ACS i HF – premiery EA w czerwcu/lipcu 2020 r.

Z punktu widzenia kursu ważną informacją jest, że w ciągu następnych 5-6 miesięcy mają mieć miejsce być może nawet dwie premiery gier produkowanych i wydawanych przez CFG: ACS i HFC [1]. Każdy inwestor wie, że kursy producentów zazwyczaj rosną w szczególności w okresie przedpremierowym. Obie produkcje – bazujące czy też nawiązujące do znakomicie sprzedających się IP z grupy PLW (Uboat i House Filpper) mają spore szanse by zaskoczyć rynek. Nadal też czekamy na nowy trailer ACS, przedstawiający po raz pierwszy gameplay gry, który pierwotnie miał ukazać się pod koniec 2019 r., a nie ukazał się do dzisiaj (Prezes poinformował inwestorów, że wymaga ostatnich poprawek). Na pierwszym trailerze ACS pokazanym prawie rok temu przedstawiono jedynie w bardzo niepozorny sposób samą koncepcję gry, przez co inwestorzy do tej pory wydawali się lekceważyć produkcję. Inaczej jednak reagowali gracze, którzy zbudowali niezłą społeczność na Steam, a gra zajmuje calkiem dobrą pozycję w rankingu wishlist. Niedawno publikowane screeny z później opracowanych elementów gry przedstawiają ją w o niebo lepszym świetle, niż ten pierwszy, niepozorny trailer. Spodziewam się, że nowy trailer może zmienić odbiór produkcji wśród inwestorów.


kliknij, aby powiększyć


Co do HFC nie ma jeszcze decyzji, czy zostanie przedstawiona od razu w pełnej wersji w grudniu 2020 / styczniu 2021, czy wcześniej – w czerwcu / lipcu w trybie “wczesnego dostępu”. Warto przy tej okazji przypomnieć o sprzedaży jednego z flagowców PlayWay, tj. House Flipper, do którego IP nawiązuje HFC. Wedle stanu na wrzesień 2019 r. sprzedaż HF razem z DLC wynosiła 1,2 mln egzemplarzy. Dane dotyczące Uboat, wspierającego ACS w budowaniu wishlisty, są na razie dostępne dla zaledwie jednego kwartału sprzedaży (wynoszą ponad 122.000 szt. dla gry sprzedawanej w ramach „wczesnego dostępu”, data ostatecznej premiery nie została jeszcze podana). Link do HFC na Steam


kliknij, aby powiększyć


CFG podzieliło się już również wstępnymi planami na 2021 r., w którym chcieliby wydać nawet 4 własne produkcje. Warto przytoczyć wypowiedź prezesa cytowaną przez PAP: “W 2021 roku Creativeforge Games zamierza ponadto wydać cztery tytuły produkowane przez spółkę zależną Ancient Games: „Gladiator Simulator”, „Crashland”, „Overseer” oraz „Crime Empire” […]”. O wspomnianych tytułach na razie nic więcej nie wiemy.

Trailer Postal w marcu, premiera w 2021 r.


Nawiązanie przez małe studio z Warszawy współpracy z amerykańskim studiem i wydawcą (Running With Scissors), twórcą legendarnej strzelanki z lat 90tych, w zakresie gry bazującej na rozpoznawanym na całym świecie IP serii gier Postal jest niezłym zaskoczeniem. Na razie rynek do tej gry, o której nie podano żadnych szczegółów, podchodził sceptycznie. Zapewne poddawano w wątpliwość, czy produkcja w ogóle ruszyła, choć informacja o zawarciu umowy została przekazana ok. 4 miesiące temu [1]. Tymczasem okazuje się, że trailer gry CFG w świecie Postal zobaczymy już za około miesiąc, tj. jeszcze w marcu tego roku. Premiera gry planowana jest na 2021 r. [2]

Zobaczcie ile recenzji i jakie peaki osiągały gry z serii Postal. Przykład Postal 4 – najnowszej produkcji, która miała swoją premierę blisko 4 miesiące temu, potwierdza, jak bardzo żywe i popularne jest to IP. W tym czasie użytkownicy Steam zamieścili ponad 3.300 recenzji, a widać gołym okiem, że nie była to wysokobudżetowa produkcja.


kliknij, aby powiększyć


CFG zagwarantowało sobie dla tej swojej gry w świecie Postal niezłe warunki finansowe: udział CFG w wysokości 80% przychodów netto ze sprzedaży gry do czasu zwrotu kosztów poniesionych przez CFG przy produkcji. Po osiągnięciu break even point CFG otrzymywać będzie 50% przychodów netto ze sprzedaży.

Pożyczki i przychody

O przedterminowej spłacie 3 mln zł pożyczki pisałem w poprzednim wpisie (link), jednak informacje przekazane w piątek przy okazji publikacji raportu za 4Q 2019 oraz konferencji prasowej nadały jej dodatkowych barw.

Szacowałem, w oparciu o informacje przekazane w czwartek, że przychód ze sprzedaży produktów wyniesie przynajmniej 0,8 mln zł. Przychód ten okazał się wyższy i wyniósł 1,17 mln zł. Wartość zysku czy przychodu netto jest w tym przypadku na swój sposób niemiarodajna, w związku z pozostawionymi przez poprzednią ekipę „zapasami”, które w CFG będą jeszcze zapewne przez dłuższy czas amortyzowane. W tym kwartale od zysku odpisano 0,7 mln zł, jest to jednak zapis wyłącznie księgowy, o czym pisałem w jednym z wcześniejszych wpisów pt. „CFG porządkuje księgi” (link)


kliknij, aby powiększyć


Co więcej, jak wynika z wypowiedzi Prezesa CFG cytowanej przez Money.pl[1], powyższa kwota nie uwzględnia przychodu z grudnia, który nie został jeszcze zafakturowany. Grudzień – jak każdy wie – jest najlepszym miesiącem dla branży w roku. Patrząc na peaki graczy dla PD na Steamdb w grudniu[5], uwzględniając fakt, że PD był w tym miesiącu w promocjach cenowych, można spodziewać się, że przychód w tym okresie dla CFG nie powinien być słaby.


kliknij, aby powiększyć


W czwartek CFG informowała, że spłata pożyczki w całości nastąpi do 14.02.2020. Z raportu i wypowiedzi Prezesa wynika, że po spłacie pożyczki w kasie zostaną 0,4 mln zł, powiększone o grudniowy przychód. Przy kwartalnych kosztach działalności 0,35 mln zł z takim buforem może nie być konieczności korzystania z linii kredytowej od PlayWay do czasu premiery ACS, której obiecała udzielić w razie potrzeby, na każde żądanie, spółka matka. Patrząc na relację przychódów względem kosztów CFG przez ostatnie trzy kwartały (a więc po odejściu kosztochłonnej, poprzedniej ekipy), brak konieczności wsparcia ze strony PLW wydaje się być całkiem prawdopodobny.


CFG Publishing

W mediach wspomniano również o planach wydawniczych CFG, które mogą być pewnym dodatkiem do głównej działalności spółki. W ramach CFG Publishing będą wydawane raczej małe produkcje, a takich premier zapowiedziano na 2019 r. aż 16. Być może któraś z tych gier zaskoczy, jednak na tę chwilę nie uważam, aby ten segment był mocnym czynnikiem pro-wzrostowym. Spośród zapowiedzianych już tytułów warto wspomnieć o dwóch, które mają mieć swoje premiery jeszcze w 2020 r., oba bazujące na modnej, a jednocześnie – taniej w produkcji grafice pixel-art. Mam wrażenie, że gry pixelowe są raczej niezbyt poważane przez inwestorów – uważam, że ich komercyjny potencjał jest niesłusznie niedoceniany, patrząc choćby na znakomite wyniki “Moonlightera” czy “Children of Morta” z działu publishing 11B. Jest zatem od kogo czerpać wzorce (nie tylko od PLW).


kliknij, aby powiększyć


Dunrog” to produkcja małego polskiego studia Onionmilk z siedzibą w Łodzi. Wrażenia, które odczułem po pobieżnej analizie fapage Onionmilk na Facebooku są takie, że mamy do czynienia z ekipą zaangażowaną, kreatywną, pełną zajawki i głodną sukcesu, a jednocześnie – dystansu do siebie i świata, z dobrym poczuciem humoru (opisują się jako “zespół tworzący cebulowe gry z mlecznymi elementami”). Są również aktywnym uczestnikiem społeczności graczo-developerskiej. Muszę przyznać, że wzbudzili u mnie sporo sympatii i widzę w tej ekipie oraz ich produkcji pewien potencjał. Od momentu nawiązania współpracy z CFG, ich produkcja coraz lepiej buduje grupę na Steam. Nieco bardziej tajemnicza jest ekipa, która stoi za “The Looter” – to również młody, krajowy zespół developerski. Ich debiutancka gra z gatunku “action/adventure” w 2D została osadzona w świecie post-apo. Warto zapoznać się z opisem gry na Steam.

Link do Dunrog: Steam, Facebook

Link do The Looter: Steam, Facebook

Słowo o historii CFG

To, co może przerażać inwestorów niezaznajomionych z historią spółki, gdy spoglądają na wykres CFG, to zjazd z notowań z 55 zł do 8 zł w zaledwie kilka miesięcy w drugiej połowie 2018 r. Trzeba jednak wiedzieć, że historia obecnego CFG zaczyna się dopiero w lutym 2019 r., przy kursie ok. 8 zł za akcje, gdy spółka zaczęła odbudowywać ekipę po odejściu co do zasady całego zespołu (wraz z poprzednim zarządem). Nie wnikając w przyczyny tego stanu rzeczy, nie wdając się w dyskusję o tym, czy to było odejście dobrowolne, czy wymuszone przez PLW (co zarzucane było w zamieszczanych w necie wpisach anonimowych, i nieanonimowych), należy dojść do wniosku bardzo kategorycznego – z inwestorskiego punktu widzenia zmiany wprowadzone w CFG były konieczne, zostały wdrożone skutecznie, dając dobre nadzieje dla kursu na przyszłość.

Spłata pożyczek zaciągniętych przez poprzednią ekipę zamyka pewien etap w historii CFG. Bez długu w bilansie i z ciekawymi premierami w planach można powiedzieć, że CFG czeka w 2020 r. drugi debiut – z nową ekipą, bez załogi przepalającej środki, bez pożyczki na garbie, z ciekawymi i bliskimi premierami w portfolio oraz… na ten moment – moim zdaniem – nadal niską kapitalizacją 44 mln zł (np. prawie dwa razy mniejszą niż Movie Games).

Łyżka dziegciu

Warto pamietać, że po wielomiesięcznej konsolidacji będą inwestorzy, którzy zechcą zrealizować nawet 20-30% zysk. Może być też na pokładzie garstka niedobitków, pamiętających czasy gdy akcje CFG latały po 40 czy nawet 50 zł – w ich przypadku pytanie jest odwrotne, jaką stratę zdecydują się w końcu zrealizować. To czynnik podażowy, a jego wpływ na kurs jest moim zdaniem raczej trudny lub niemożliwy do oszacowania. Może nie mieć znaczenia, gdyby podaż w sposób konsekwentny dawkowała swoje akcje małymi porcjami. Gdyby decyzja o realizacji zysku/straty nastąpiła większymi, przypadającymi na ten sam moment paczkami, ostatnie wzrosty może czekać korekta.

Warto też pamiętać – a każdy inwestor powinien to wiedzieć z Dokumentu Informacyjnego CFG – że 06.03.2020 r. kończy się lock-up dla dwóch akcjnonariuszy, którzy mają łącznie ok. 18 % akcji: Andrzeja Goczoła i Jarosława Dąbrowskiego. W ich przypadku sprzedaż akcji trzymanych latami na moment przed ich prawdopodoobnymi wzrostami wydawałaby się (moim zdaniem) raczej nieracjonalna. To jednak tylko i wyłącznie moja opinia. Niemniej, bez tych minusików inwestowania w CFG premia za ryzyko, którą mam nadzieję w stosownym czasie zrealizować, byłaby mniejsza.

Przedstawiam wyłącznie subiektywne, własne opinie. Żadna z zamieszczonych tu wypowiedzi nie może być traktowana jako porada bądź rekomendacja. Każdy powinien dokonać samodzielnej oceny ryzyka.

Linki do publikacji medialnych wspomnianych we wpisie:

[1] strefainwestorow.pl/wiadomosci...

[2] www.bankier.pl/wiadomosc/CREAT...

[3]: www.money.pl/gielda/cfg-planuj...

[4] biznes.pap.pl/pl/news/pap/info...

[5] steamdb.info/app/559100/graphs...

Informacje
Stopień: Ostrożny
Dołączył: 9 lutego 2020
Ostatnia wizyta: 24 lutego 2020 06:20:19
Liczba wpisów: 6
[0,00% wszystkich postów / 0,00 postów dziennie]
Punkty respektu: 0

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,283 sek.

airndvaw
kytlbtxa
nvjcayvd
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 599,59 zł +383,00% 96 599,59 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
jgstkzjn
qzrhohlg
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat