Witam Koleżanki i Kolegów,
Poniżej przedstawiam zbiór informacji o CFG - o spółce generalnie wiele się nie mówi. Kurs CFG przez ostatnie miesiące zaliczał kolejne minima (czy zasadnie – chciałbym zachęcić w tym przedmiocie do dyskusji).
CFG to pierwsza inwestycja, której poświęciłem tak wiele czasu i zebrałem tyle informacji – uznałem, że warto, bym podzielił się swoją wiedzą na jej temat, a jednocześnie – w ramach możliwości – dokształcił się zbierając Wasze opinie co do przedstawionego toku rozumowania.
KURSObecny (3.12.2018): 11,99 PLN
Kurs ostatniej emisji prywatnej (luty 2018): 12 PLN
W dniu debiutu na NC (25.05.2018) kurs: 32 PLN
Maxima (03.08.2018): 53 PLN
Kapitalizacja: 31,7 mln PLN

kliknij, aby powiększyćAKCJARONARIUSZE: PlayWay 47,81% (1.275.000 akcji)
TFI Rockbridge („
RBr”) (dawniej BPH TFI) 8,68% (zmiana w listopadzie +66.000 akcji)
Łukasz Żarnowiecki (do niedawna Prezes Zarządu) – 8,44%) oraz Jarosław Dąbrowski (7,27%)
Trigon 4,95% (wedle stanu na dzień 21.08.2018 r., czyli raportu o zmniejszeniu zaangażowania poniżej 5%)
Free float: 17,3% (461.400 akcji)
Faktyczny Free float może być jednak wyższy (biorąc pod uwagę prawdopodobne wyjście Trigona)
LOCKUP:Akcjonariusze wcześniejszych emisji (czyli PlayWay, Ł. Żarnowiecki i J. Dąbrowski) zobowiązali się nie sprzedawać swoich akcji:
a) do 6 marca 2020 r.
albo
b) do dnia przyszłej oferty publicznej akcji (na ten moment brak informacji ani przesłanek, aby takowa była planowana – dopisek autora).
Lockup nie dotyczy / nie dotyczył zatem Trigon i RBr.
DOKUMENT INFORMACYJNY („DI”)newconnect.pl/pub/NEWCONNECT/d... HISTORIACFG ma na koncie dwie istotne premiery gier:
(1) HardWest („
HW”), premiera listopad 2015 - taktyczny western/horror wydany na PC/MAC/Linux wraz z DLC „Scars of Freedom” – premiera luty 2016 r.,
(2) Phantom Doctrine („
PD”) - premiera 14.08.2018 – wydana na PC, PS4 i Xbox taktyczna gra szpiegowska osadzona w realizacja zimnej wojny. PD wydano przy współpracy z holenderskim wydawcą Good Shepherd Ent ("
GSE")
Spółka powstała w 2011 r. PlayWay w rozwój spółki jest zaangażowany od dnia jej zawiązania. Więcej szczegółów dotyczących stopniowego podwyższania kapitału w DI.
Spółka nie miała IPO – akcje ostatniej emisji zostały objęte w ramach subskrypcji prywatnej (główni nabywcy to Trigon i RBr). Na NC spółka notowana jest od 25.05.2018 r.
ZESPÓŁWedle DI zespół liczył ok. 50 osób. Zgodnie z ostatnim raportem KW zespół liczył ok. 40 osób. Co jakiś czas pojawiają się kolejne ogłoszenia o pracy w CFG. Na Skillshot w samym tylko listopadzie pojawiły się kolejne cztery oferty pracy:
www.skillshot.pl/jobs?search=c... Można zatem powiedzieć, że na tle rynku mamy do czynienia z zespołem średnich rozmiarów.
PREMIERA PD I PROBLEMY Z POCZĄTKOWYMI RECENZJAMI GRACZYPierwsze dni sprzedaży PD po jej premierze w dniu 14.08.2018 r. nie mogą być raczej zaliczone do udanych. Pomimo co do zasady bardzo dobrych ocen zebranych od krytyków, gracze Steam oceniali grę początkowo umiarkowanie (18.08.2018 r. 64% ocen stanowiła pozytywy). PD dostawała negatywy głównie z uwagi na błędy w tłumaczeniu (za to winę ponosił wydawca – GSE) oraz elementy rozgrywki, które nie przypadły do gustu.
Spółka jednak – w odpowiedzi na komentarze graczy – szybko zabrała się za poprawę gry, wypuszczając serię patchy poprawiających błędy. Efekty dość szybko doprowadziły do poprawy ocen (obecnie 74% recenzji gry jest pozytywna).
Wyniki sprzedaży nie mogą być już jednak oceniane tak jednoznacznie krytycznie. Pierwsze dni sprzedaży Phantom Doctrine to czołowe pozycje listy bestsellerów Steam.
Przez pierwszy tydzień sprzedaży gra (przeceniona o 10%) okupowała pierwszą stronę tzw. bestsellerów Steam, kolejne dwa tygodnie to odpowiednio druga strona, a następnie (gra już w regularnej cenie) PD w dalszym ciągu sprzedawała się przynajmniej dobrze (6-10, czasem 12-13 strona bestsellerów steam). Przez dłuższy czas gra zajmowała pozycję top-3 sprzedaży w GOG.
O późniejszym okresie sprzedaży napiszę (zgodnie z chronologią) w dalszej części.
REAKCJA NOTOWAŃ NA PREMIERĘ PD I DALSZE OSUWANIE SIĘ KURSUPremiera PD została oceniona przez rynek jednoznacznie negatywnie. Podczas sesji 16.08.2018 r. kurs usunął się z 46,90 PLN na 30,80 PLN. Dalszy rozwój wydarzeń nie przyczynił się do poprawy sytuacji.
Kolejne raporty (oraz brak dobrych informacji) dobijały kurs.
Niecały tydzień po premierze, CFG podała informację o sprzedaży części akcji przez Trigon, w wyniku której fundusz zszedł poniżej progu 5% akcji. Co ciekawe, premiera PD co do zasady zbiegła się w czasie z największą burzą medialną wokół GetBack i – częściowo – TRIGON TFI. Może (ale oczywiście nie musi) mieć to związek z gwałtowną wyprzedażą akcji CFG przez Trigon, który przy tak niskim free-float musiała skończyć się katastrofą. To był kolejny cios dla kursu.
W międzyczasie spółka zupełnie milczała, jeśli chodzi o wyniki sprzedaży PD. Również brak informacji w tym zakresie prowadził kurs na coraz niższe poziomy – a nie zapominajmy, że CFG to spółka „z grupy” PlayWay, w której inwestorzy co do zasady nigdy nie czekają długo na informacje o wynikach sprzedaży (nawet w przypadku nieudanych premier, takich jak Agony).
28.09.2018 CFG poinformowała raportem o złożeniu rezygnacji przez Prezesa Zarządu Łukasza Żarnowieckiego, który jednocześnie był głównym programistą i jednym z głównych akcjonariuszy. W wielu komentarzach to właśnie byłego prezesa obarczano winą za kiepską komunikację z rynkiem i zupełne brak odzewu ze strony spółki. Zaczęły krążyć hipotezy o rozpadzie zespołu (czas zweryfikował już ich nieprawdziwość). Pamiętajmy, że były prezes ma Lockup (opisany wcześniej).
Informacja o nowym prezesie pojawiła się niecały miesiąc później - 22.10.2018 ogłoszono, że nowym Prezesem Zarządu został Kacper Szymczak (lead designer i jeden z głównych twórców Phantom Doctrine). Od daty jego powołania Spółka poprawiła komunikację z rynkiem – pojawiały się kolejne raporty raportujące stopień zaawansowania prac nad nową grą, wyniki sprzedaży PD, liczbę graczy z tzw. „wishlisty Steam”.
DALSZA SPRZEDAŻ PDObecnie gra sprzedaje się głównie podczas wyprzedaży - w międzyczasie „znikając z radarów” na listach bestsellerów. PD osiągał ponownie relatywnie wyższe pozycje na liście besteller steam (w szczytowych momentach 1-2 strona tzw. „globali”) podczas kolejnych promocji (w dniach 29.10 – 9.11 promo -25% oraz w dniach 21.11 - 27.11 promo -30%).
Zgodnie z ostatnim raportem: "Na rok 2019 planowanych jest ponad 10 wyprzedaży”
Aktualnie PD ma 1236 komentarzy na Steam, z czego 74% jest pozytywna („W większości pozytwyne”), natomiast z ostatnich 30 dni - 82% recenzji od graczy jest pozytywna (”Bardzo pozytywne”).
Wedle raportu z dnia 14.11.2018 r., sprzedaż PD do dnia 11.11.2018 r. przekroczyła 100.000 sztuk, natomiast Wishlista Steam na ten dzień wynosiła 270.000 sztuk. Zgodnie z wcześniejszym raportem, Spółka ocenia, że PD osiągnie rentowność przy sprzedaży 215.000 sztuk gry. Spółka podała, że „na podstawie doświadczeń z poprzedniej produkcji Spółki (tj. gry Hard West) ocenia, że Phantom Doctrine będzie stabilnie sprzedawać się w okresie do 3 lat od daty wydania, a największe peaki sprzedażowe będą miały miejsce podczas promocji”.
Po raporcie z dnia 14.11.2018 r. odbyła się kolejna wyprzedaż (tzw. Jesienna wyprzedaż Steam). Wyniki sprzedaży podczas tej wyprzedaży nie zostały podane w raporcie. Przed nami ostatnia wyprzedaż w tym roku na Steam –Winter Sale), podczas której sprzedawanych jest najwięcej gier w skali roku - to najlepszy okres dla producentów. Możliwe, że kolejny raport sprzedażowy spółka poda właśnie po tej wyprzedaży.
RAPORT OKRESOWY ZA III KW 2018 R. Rozczarowaniem dla inwestorów okazał się raport okresowy za III KW 2018 r. – wszyscy liczyli na to, że raport ten uwzględni sprzedaż PD w tym kwartale (a niektórzy nawet twierdzą, że te wyniki uwzględniał). Niestety spółka niezbyt wylewnie opisała tę kwestię w raporcie zostawiając sporo niedomówień. Przychód netto ze sprzedaży w kwocie 751.400 PLN nikogo nie zachwycił.
Na szczęście Inwestorzy dość sprawnie mogą uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania komunikując się ze spółką przez email przeznaczony do IR. Dociekliwi mogą w ten sposób dotrzeć do informacji, że w raporcie III KW przychód uwzględnia sprzedaż PD wyłącznie w sierpniu 2018 r. – z tej sprzedaży CFG jednak nie zobaczył kasy, gdyż zgodnie z umową z wydawcą PD (czyli Good Shepherd Ent.) początkowa sprzedaż poszła na spłacę kosztów wydawcy (tzw. „recoup”). Konkretna kwota objęta jest NDA, jednak dociekliwi inwestorzy mogą znaleźć informację o jej wysokości poszukując okazji do inwestowania w produkcje GSE
https://goodshepherd.capital/login ).
SZACUNKI DOTYCHCZASOWEGO PRZYCHODU ZE SPRZEDAŻY PDPortal inwestorski GSE to prawdziwa skarbnica informacji. Korzystając z informacji podawanych potencjalnym inwestorom GSE (wybaczcie, że ich tutaj nie podaję – każdy może dotrzeć sam), można dokonać szacunkowych kalkulacji przychodu, jaki po osiągnięciu Recoup, przypada dla CFG (koszty dystrybucji i silnika unreal, procentowy udział wydawcy w sprzedaży). To wynik, który nie uwzględnia Autumn Sale (i przyszłej Winter Sale) – uwzględniłem wyłącznie 100.000 sztuk podanych w ostatnim raporcie spółki.
Przy 100.000 sztukach sprzedanych łączne wpływy z PD szacuję na 2.728.000 USD
Zastosowałem celowo uśrednioną zaniżoną cenę PD w USD przyjmując takie założenia:
Cena promocyjna PD w okresie 14.08 - 28.08 UE i USA - 36 USD
Cena promocyjna PD w okresie 14.08 - 28.08 poza UE i USA - 19,8 USD
Cena podstawowa PD (w okresie 28.08 - 29.10) UE i USA - 40 USD
Cena podstawowa PD (w okresie 28.08 - 29.10) poza UE i USA - 22 USD
Cena promocyjna PD w okresie 29.10 - 9.11 UE i USA - 30 USD
Cena promocyjna PD w okresie 29.10 - 9.11 poza UE i USA - 16,5 USD
Jak wiemy, ceny gier na Steam w różnych krajach i walutach różnią się od siebie - poza UE i USA są znacznie niższe.
Dla uproszczenia przyjmuję, że ceny poza UE i USA są średnio o 45% niższe niż w UE i USA
Można założyć, że 60% wszystkich sprzedanych kopii gry to USA i UE
Dla uproszczenia dla dalszych wyliczeń przyjąłem zatem średnią cenę z cen podanych wyżej: czyli 27,28 USD
Po odjęciu distrib.fees (podatki, silnik, prow. steam) oraz recoup GSE, zgodnie z moimi szacunkami dla CFG z tytułu sprzedaży do 11.11.2018 przypada 546.073,00 USD.
Przychód z PD - według stanu na 11.11.2018 – zgodnie z moimi wyliczeniami wynosi ponad 2 mln PLN
546.073 $ * 3,75 USDPLN =
2.047.773,75 PLN A to trochę więcej niż zakładane przez rynek 700.000 PLN
PLANY1. Co do Phantom DoctrineZ informacji podanych przez spółkę wynika, że w najbliższym czasie można spodziewać się kolejnego patcha na konsole (który ukazał się już na PC). Spółka pracuje też na DLC wprowadzające opcję moddowanie – to potencjalny katalizator dla aktywowania sprzedaży na zupełnie nowych poziomach, gdyby fanom udało się skonstruować modyfikację w nieco bardziej chodliwych komercyjnie tematach niż Zimna Wojna.
2. Inne plany W 2018 r. dwie premiery (przy współpracy z UF Games) na Nintendto Switch:
- HW (1KW 2018 / 1KW 2019)
- PD (2Q 2019).
3. PRACĘ NAD KOLEJNĄ GRĄ W TOKUyZgodnie z Dokumentem Informacyjnym emisja w kwietniu 2018 r. miała na celu pozyskanie środków na produkcję nowej gry, która miała rozpocząć się (i rozpoczęła) w II kwartale 2018 r. Spółka planowała, że budżet kolejnej gry wyniesie „do kilkunastu mln PLN”, a źródłem finansowania miały być środki pozyskane z ostatniej emisji prywatnej (8 mln PLN). W DI wskazywano też, że „
W perspektywie kolejnych dwóch tytułów Spółka ma szansę zostać studiem zdolnym do produkcji gier jakości AAA”. O środkach na sfinansowanie nowej produkcji napiszę dalej.
W ostatnim raporcie spółka podała, że „
prace nad kolejną grą Spółki przebiegają zgodnie z planem. Po zakończonym okresie projektowania i preprodukcji, który rozpoczął się w II. kwartale bieżącego roku, obecnie trwa już faza produkcji. Docelowy produkt, to wysokiej jakości gra taktyczna czasu rzeczywistego (real-time tactics). Gatunek ten, w opinii Zarządu, pozwala na optymalne połączenie specjalizacji i doświadczenia zespołu, z bardziej przystępną formułą rozgrywki, sprofilowaną pod kątem znacznie szerszego grona odbiorców, niż wcześniejsze produkcje Spółki. Umożliwia on również łatwiejsze wykorzystanie do promocji w streamingu i video (Twitch, Youtube i in.).”
Powstaje zatem pytanie, czy spółka ma środki na nową produkcję?
• Zgodnie z raportem za III KW 2018: w kasie 5,8 mln PLN oraz 1,9 mln PLN należności krótkoterminowych
• wedle moich szacunków, do rozpoznania w IVKW 2018 w związku ze sprzedażą 100.000 sztuk PD (na razie bez ostatniego promo, o ile całość zostanie zafakturowana w tym kwartale), przychód dla PD przy kursie USD 3,75 może wynieść 2 mln PLN, z czego połowa pójdzie na spłatę pożyczki od PLW (do kasy 1 mln PLN). Zakładam dalszą względnie stabilną sprzedaż podczas kolejnych promocji, zgodnie z „obietnicą” od spółki.
Zgodnie z DI: "
wszelkie wpływy ze sprzedaży gry Phantom Doctrine w połowie są przeznaczane na spłaty pożyczek". Chodzi o pożyczki udzielone przez PlayWay w kwocie 7.650.000 PLN. Zgodnie z DI strony Umowy Akcjonariuszy ustaliły, że spłata wszelkich należności wynikających z zawartych umów pożyczek nastąpi do 31 grudnia 2021 roku albo po upływie 6 m-cy od dnia premiery kolejnej gry wyprodukowanej przez CreativeForge Games S.A. (tj. następnej po Phantom Doctrine)."
SPRZEDAŻ HARDWESTPonieważ CFG prognozuje dalszą stabilną sprzedaż „na bazie doświadczeń z HW” jeszcze kilka słó na temat sprzedaży tej gry – o znacznie niższym budżecie (choć niepodanym oficjalnie) oraz niższej cenie wyjściowej.
All time peak HW, zgodnie ze Steamdb wyniósł, 682 osoby
Aktualny all time peak PD to 2658 osób.
Max peak PD vs HW jest większy prawie czterokrotnie (dokładnie x 3,9).
cena HW to 20$
cena PD to 36$
Cena jest wyższa x 1,8.
Łączne przychody ze sprzedaży z HW w latach 2016-2017 to 3,5 mln PLN (dane szacowane na podstawie sprawozdań finansowych).
PODSUMOWANIEObecna cena akcji (11,99 PLN) jest co do zasady taka sama jak cena, za którą akcje CFG kupowali akcjonariusze (w tym Trigon i Rbr) podczas subskrypcji prywatnej w kwietniu 2018 r. w ramach której pozyskano 8 mln PLN. Pomimo moim zdaniem jednak udanej premiery PD, nieocenionego know how, kapitalizacja na poziomie 31,7 mln PLN wydaje się raczej niska
Niemniej dotychczasowy obrót wydarzeń nie pozwala udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie – czy kurs jeszcze spadnie? Do ilu może spaść, gdyby kontynuował trend?
W każdym razie przed nami kluczowe informacje od spółki, czyli ogłoszenie nowego tytułu, które zgodnie z zapowiedziami od spółki ma nastąpić do końca roku 2018 r. Niewątpliwie wiele będzie zależało od tego, jaki hype wygeneruje zaprezentowana przez spółkę koncepcja. Nie można też pomijać takich potencjalnie ciekawych wydarzeń jak: Winter Sale PD, DLC z opcją modowania, premiery PD i HW na Nintendo Stwich oraz raport roczny, z którego rynek zapewne dowie się, że przychody z PD są nieco większe niż zero.