xyz.pl/obowiazkowy-e-commerce-... O tym już co prawda wiadomo było od dawna, ale w tym artykule nieco więcej informacji się pojawia.
Cytat:Największa w Polsce sieć niespożywczych dyskontów przyspiesza ekspansję, rusza z przygotowaniami do uruchomienia internetowej sprzedaży i rozszerza m.in. ofertę dla zwierząt.
Cytat: Więcej Pepco w małych i dużych miastach [...]
Polski rynek dzieli się na trzy grupy miejscowości: małe do 15 tys. mieszkańców, średnie 15-80 tys. i duże od 80-100 tys. w górę. Zagęszczenie sieci w średniej wielkości miastach jest spore – są w nich po 3-4 sklepy, priorytetem jest teraz ich powiększanie lub przenoszenie do lepszych lokalizacji.
Wciąż duży potencjał widzimy natomiast w pierwszej i trzeciej grupie.
W artykule Marcin Stańko, dyrektor operacyjny Pepco w Europie Środkowej i Wschodniej wspomina jeszcze między innymi o tym, że firma widzi przestrzeń w Polsce na 250-300 nowych sklepów. Niemniej, nie chcą być "Żabką" - tzn. według ich badań, optymalna odległość sklepu Pepco dla klienta to około 2,5km, czyli zasięg 5-10min.
Zwrócił również uwagę na to, że spółki z segmentu rynku, na którym działa Pepco, miały długo dość wysokie marże, ale w ostatnim czasie konkurencja mocno się w Polsce zwiększyła. Presja na Pepco zatem narasta i są tego świadomi, ale i tak jest to wolniejszy proces niż zakładali jeszcze rok temu.
Zdają sobie sprawę z konieczności obecności w e-commerce (na razie jak rozumiem, w planach jest tylko informacja o produktach).
Stawiają na "modowy" charakter oferty odzieżowej (bardzo udana współpraca z Małgorzatą Sochą była tego przykładem). Nie będą nigdy jednak stricte modową firmą jak marki LPP.
Widać wyraźnie poprawę rentowności w grupie i powrót do dodatniej dynamiki LFL. Chcą i planują ten trend utrzymać w kolejnych kwartałach i latach.
Widzą jednak również zagrożenie ze względu na niekorzystne trendy demograficzne ( znaczny udział oferty dziecięcej) oraz paradoksalnie, potencjalny odpływ klientów spowodowany wzrostem siły nabywczej i spadkiem inflacji ( klienci mogą przestawić się na ofertę droższych sklepów).
Starają się przejąć tego klienta oczekującego lepszej jakości ( gotowego za to więcej zapłacić - kosztem ilości towarów jakie kupi) - stąd co raz więcej produktów jakościowych ( organiczna bawełna itp.)
Bardzo istotna (kluczowa) jest klasa średnia, która choć rozporządza większym budżetem, wciąż podchodzi racjonalnie do zakupów - tu chcą utrzymać dobry stosunek ceny do jakości oferowanych towarów.
Cytat:Jest sporo kategorii, w których sieć ma jeszcze ogromny potencjał wzrostu i powinna wzmocnić ofertę. Jedną z nich są produkty dla zwierząt domowych, wszystkie poza karmą.
– Coraz częściej w Polsce czworonogi są traktowane jak członkowie rodziny. Klienci oczekują więc większej dostępności oferty kojarzonej jeszcze nie tak dawno wyłącznie ze sklepami zoologicznymi. Rozszerzymy też asortyment dekoracyjny, a analizujemy jeszcze uważnie kategorie obuwia – w tym sezonowego i sportowego – oraz fitnessu – zapowiada Marcin Stańko.
Cytat:Chciałbym, byśmy docelowo, za mniej więcej dwa lata, mieli jedną-trzy kasy samoobsługowe we wszystkich placówkach, gdzie oczekują tego klienci – mówi dyrektor operacyjny Pepco.
Pierwsze kasy samoobsługowe Pepco wprowadziło w Polsce na początku 2023 r. Dostawianie kolejnych to jeden z elementów przedstawionej w marcu bieżącego roku strategii cyfrowej transformacji. Priorytetem jest w niej jakość zmian, a nie tempo.
W pierwszej połowie 2026 chcą uruchomić w Polsce aplikację mobilną dla klientów. Początkowo do komunikacji, a dopiero w późniejszym etapie umożliwiającą robienie zakupów.
------------------
Długi tekst, więc generalnie - warto poczytać samemu :)