Uparta czy nie, nie ma znaczenia.
Na początku była mowa o stawce podatkowej windtax na poziomie 33%.
Poza tym cytuje zapisy rozporządzenia:
Punkt 41.
Cytat:Biorąc pod uwagę, że koszyk energetyczny i struktura kosztów zakładów wytwarzania energii znacznie się różnią w poszczególnych państwach członkowskich, należy zezwolić im na utrzymanie lub wprowadzenie krajowych środków kryzysowych na określonych warunkach.
Punkt 41
Cytat:W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość dalszego ograniczania dochodów producentów, do których ma zastosowanie pułap dochodów rynkowych, oraz ustalania odrębnego pułapu dochodów rynkowych uzyskanych ze sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej z węgla kamiennego, której cena może być znacznie niższa niż cena technologii krańcowych w niektórych państwach członkowskich. Aby zapewnić pewność prawa, państwa członkowskie powinny mieć również możliwość utrzymania lub wprowadzenia krajowych środków kryzysowych, które ograniczają dochody rynkowe producentów innych niż producenci podlegający ogólnounijnemu pułapowi dochodów rynkowych.
Punkt 42
Cytat:Aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw, państwa członkowskie powinny mieć możliwość ustalenia wyższego pułap dochodów rynkowych dla producentów, którzy w przeciwnym razie podlegaliby ogólnounijnemu pułapowi dochodów rynkowych, gdy ich koszty inwestycji i koszty operacyjne są wyższe niż ogólnounijny pułap dochodów rynkowych.
Punkt 53
Cytat:Składce solidarnościowej powinny podlegać jedynie zyski uzyskane w 2022 r. lub 2023 r. wykraczające poza 20-procentowy wzrost średnich dochodów podlegających opodatkowaniu, osiągniętych w ciągu czterech lat podatkowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2018 r. lub później.
Punkt 55
Cytat:
Państwa członkowskie powinny podjąć środki niezbędne do zapewnienia pełnego stosowania składki solidarnościowej przewidzianej w niniejszym rozporządzeniu i powinny wprowadzić niezbędne dostosowania w prawie krajowym, w szczególności w celu zapewnienia terminowego pobierania składki solidarnościowej, w tym na podstawie dochodów netto, z których można kompensować składkę solidarnościową, w celu przewidzenia możliwości odliczenia składki solidarnościowej lub braku tej możliwości lub w celu uwzględnienia traktowania strat w poprzednich latach podatkowych, spójnego traktowania skróconych lat podatkowych w odniesieniu do przedsiębiorstw utworzonych w 2022 r. lub 2023 r., lub w przypadku restrukturyzacji lub połączeń przedsiębiorstw, do celów obliczenia składki solidarnościowej.
Dla mnie z powyższego punktu wynika, że to państwa członkowskie UE pobierają opłatę solidarnościową i ją wydatkowują według swojego uznania, na określone w rozporządzeniu cele.
Punkt 59
Cytat:Państwa członkowskie mogłyby również podjąć decyzję o przeznaczeniu części wpływów ze składki solidarnościowej na wspólne finansowanie środków, które mają na celu ograniczenie szkodliwych skutków kryzysu energetycznego, w tym na wsparcie ochrony zatrudnienia oraz przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji siły roboczej, lub na promowanie inwestycji w efektywność energetyczną i energię ze źródeł odnawialnych, w tym w projekty transgraniczne. Aspekt wspólnego finansowania obejmuje zarówno podział kosztów poszczególnych projektów między państwa członkowskie, jak i ukierunkowywanie za pośrednictwem instrumentu Unii dochodów przekazywanych dobrowolnie w duchu solidarności przez państwa członkowskie do budżetu Unii.
Jeżeli państwo członkowskie wprowadzi podobne przepisy jak opłata solidarnościowa to opłaty solidarnościowej nie musi wprowadzać,
Punkt 63
Cytat:Państwa członkowskie powinny stosować na swoich terytoriach składkę solidarnościową określoną w niniejszym rozporządzeniu, chyba że wprowadziły równoważne środki krajowe. Cel środka krajowego powinien zostać uznany za podobny do ogólnego celu składki solidarnościowej określonej w niniejszym rozporządzeniu, gdy polega on na przyczynianiu się do przystępności cenowej energii. Należy uznać, że środek krajowy podlega podobnym przepisom co składka solidarnościowa, w przypadku gdy obejmuje on działalność w sektorach ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla lub rafinacji, określa podstawę, przewiduje stawkę i zapewnia, aby wpływy ze środka krajowego były wykorzystywane do celów porównywalnych z celami składki solidarnościowej.
Art 15 Moim zdaniem bardzo ciekawy:
Cytat:Podstawa do obliczenia tymczasowej składki solidarnościowej
Tymczasową składkę solidarnościową dla unijnych przedsiębiorstw i stałych zakładów, prowadzących działalność w sektorach ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla i rafinacji, w tym wchodzących w skład skonsolidowanej grupy wyłącznie do celów podatkowych, oblicza się na podstawie dochodu podlegającego opodatkowaniu, określonego zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi, w roku podatkowym 2022 lub w roku podatkowym 2023 i przez cały okres ich trwania, wykraczającego poza 20-procentowy wzrost średniego dochodu podlegającego opodatkowaniu, ustalonego zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi, w czterech latach podatkowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2018 r. lub później. Jeżeli średni dochód podlegający opodatkowaniu w tych czterech latach podatkowych jest ujemny, do celów obliczenia
tymczasowej składki solidarnościowej średni dochód podlegający opodatkowaniu wynosi zero.
Reasumując. Państwo członkowskie może (nie musi) podzielić się wpływami ze składki solidarnościowej z innym państwem UE. Może wprowadzić przepisy wynikające z rozporządzenia ale może wprowadzić swoje przepisy o podobnym charakterze. Państwo członkowskie pobiera podatek i do wydatkowuje zgodnie z rozporządzeniem. KE czy UE nie dostaje od państwa członkowskiego żadnych środków z tytułu opłaty solidarnościowej. Określony w rozporządzeniu pułap 180 EUR może w pewnych warunkach ulec zmianie np. dla kopalni węgla kamiennego.
W mojej ocenie "dania solidarnościowa" jaka zostanie pobrana w Polsce zostanie w Polsce i jestem przekonany, że wprowadzone przepisy to zapewnią.
Cytat:Artykuł 8
Państwa członkowskie mogą:
ustalić wyższy pułap dochodów rynkowych dla producentów wytwarzających energię elektryczną ze źródeł wymienionych w art. 7 ust. 1, pod warunkiem że ich inwestycje i koszty operacyjne przekraczają maksymalną wartość określoną w art. 6 ust. 1;
Co de facto oznacz, że dochód do opodatkowania może nie wystąpić i jestem przekonany, że prywatne firmy które osiągną nadmiarowe zyski z radością wydadzą je na inwestycje, z których będą czerpać dochody po 31 grudnia 2023 r. (bo wtedy kończy się okres obowiązywania tego podatku).
eur-lex.europa.eu/legal-conten...:32022R1854&from=PL