PARTNER SERWISU
uaoelfje
903 904 905 906 907

Kiedy dno bessy?

artur77
11
Dołączył: 2022-01-19
Wpisów: 69
Wysłane: 15 października 2022 00:06:12
MrBlue2 napisał(a):
szarlej81 napisał(a):
Ciekawe w jaki sposób wyciągną w takim razie kasę ze spółek energetycznych - bo rząd zapowiedział, że w ten sposób sfinansuje zamrożenie cen prądu dla odbiorców wrażliwych.


Najprostsze rozwiązanie jest najlepsze. Czyli mega dywidendy z spółek Skarbu Państwa w roku wyborczym.
Dodam, że pozostali akcjonariusze zapłacą jeszcze podatek od dywidendy.



Jaka jest logika tej wypowiedzi, nie rozumiem. Jak dla mnie to wlasnie SP wlozyl do spolek energetycznych kase poprzez podwyzszenia ich kapitalow zakladowych (przy ograniczonym zainteresowaniu innych akcjonariuszy uczestnictwem w tych podwyzszeniach) a tu w poscie sugestie, ze SP bedzie sie rzucal, aby wyplacic kase ze spolek energetycznych....

No i jeszcze SP szykuje na 1Q23 NABE, co oznacza zakup przez SP od spolek energetycznych niechcianych aktywow, a wiec znowu kasa od SP do tych spolek/przejecie dlugow a tu teksty o megadywidendach i wyciaganiu kasy...
Edytowany: 15 października 2022 00:11

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 15 października 2022 10:27:30

Cytat:

Jak ma byc podatek Sasina, jak od 8.10 jest rozporzadzenie unijne dotyczace windfall tax?


Z tego co wiem Polska nie wyraziła zgody na unijny windtax. Tu potrzebna jest jednomyślność aby na poziomie UE wprowadzić podatek. 10 października opublikowano informację o planach wprowadzenia tego podatku.

artur77
11
Dołączył: 2022-01-19
Wpisów: 69
Wysłane: 15 października 2022 11:47:38
Litosci! Rozporzadzenie Rady 2022/1854 z 6 pazdziernika 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii jest juz opublikowane w unijnym dzienniku ustaw. (LI 261/1).

Powtarzam zreszta jeszcze raz: podatek Sasina byl akurat proba zablokowania opodatkowania energetyki (poprzez liczne wylaczenia i odliczenia od planowanego podatku stworzone "pod energetyke") i przerzucenia ciezaru nowego podatku koniecznego dla sfinansowania doplat do energii na inne osoby prawne (stad planowana szeroka baza podatkowa podatku Sasina). Sasin probowal ubiec europejski windfall tax, ale w rzadzie przegral ze zwolennikami poparcia rozwiazania unijnego.


1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 15 października 2022 14:11:13
Windfall tax miał być na poziomie UE. To rozporządzenie dotyczy innej sytuacji.

Cytat:

Państwa członkowskie zgodziły się wykorzystać wybrane przez siebie środki, by gromadzić i przekierowywać wspomniane nadwyżki dochodów z myślą o wspieraniu i ochronie odbiorców końcowych energii elektrycznej.


Tu każde państwo samo decyduje jakie ustawy uchwalić w celu realizacji ustaleń wynikających z rozporzadzenia. Rozwiązanie zaproponowane przez Sasina zostało zarzucone a nie musiało w wyniku rozporzadzenia.

Poza tym z tego co czytam opłata solidarnościowa dotyczy wyłącznie spółek naftowych. Ciekawe jak będzie rozliczany Orlen po fuzji z PGNiG.

Weszła opłata solidarnościowa na poziomie 20% jeżeli średnioroczny dochód podatkowy od 2018 r. będzie przekroczony o 20% w 2022 r. lub 2023 r. Dla mnie to śmieszne.

Cytat:
Wprowadziły pewną elastyczność, by odzwierciedlić swoje uwarunkowania krajowe i wdrożone już przez siebie środki. Chodzi tu np. o możliwość ustalenia wyższego pułapu dochodów, stosowania środków, które jeszcze bardziej ograniczają dochody rynkowe, dokonania rozróżnienia między technologiami oraz nałożenia ograniczeń w odniesieniu do dochodów rynkowych innych podmiotów, w tym m.in. podmiotów zajmujących się obrotem energią elektryczną
.

www.consilium.europa.eu/pl/pre...


artur77
11
Dołączył: 2022-01-19
Wpisów: 69
Wysłane: 15 października 2022 14:42:24
Uparta odmowa przyjecia faktow do wiadomosci.

Windfall tax zostal uzgodniony na poziomie unijnym w powolanym przeze mnie rozporzadzeniu UE, ale bedzie pobierany na poziomie krajowym, bo w szczegolnosci tak bylo wygodniejsze dla panstw-eksporterow energii elektrycznej jak Niemcy, ktorzy w ten sposob beda pobierali ten podatek takze od swoich eksporterow energii elektrycznej a co do zasady kwoty podatku od energii eksportowanej beda zachowywali dla siebie i nie beda sie nim dzielili z panstwami importerami tej energii (glownie Luksemburg, Litwa). Co wiecej, nalozenie tego podatku jako dochodu UE dystrybuowanego nastepnie przez UE za posrednictwem panstw czlonkowskich, wiazaloby sie z wymogiem jednomyslnosci i koniecznoscia powazniejszych koncesji dla panstw, ktorym ta formula do konca nie odpowiada (wlasnie Luksemburg, Litwa). A tak koncesje na ich rzecz mogly zostac ograniczone, bo ostatecznie taki podatek mogl zostac przez panstwa, w ktorych wytwarzana jest energia elektryczna, nalozony na producentow energii elektrycznej i bez tego rozporzadzenia.

Rozporzadzenie przewiduje rozne instrumenty m.in. a) pulap dochodow rynkowych producentow uzyskanych z wytwarzania energii elektrycznej z okreslonych zrodel (art. 6-11 rozporzadzenia) i b) tymczasowa skladke solidarnosciowa z działalności w sektorze ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla i rafinacji (art. 14-18). Nie nalezy tych instrumentow mylic.

Oczywiscie rozporzadzenie to wymaga implementacji do prawa krajowego - pewnie niedlugo pojawi sie projekt ustawy, ale podstawowe elementy jak przedmiot opodatkowania, stawka itd. zostaly okreslone w rozporzadzeniu UE, ktore zobowiazuje panstwa czlonkowskie do wprowadzenia takiego podatku. Nie jest wiec tak ze kazde panstwo bedzie sobie tutaj wymyslalo wlasne rozwiazania. Panstwa czlonkowskie maja natomiast na gruncie rozporzadzenia relatywnie duza swobode co do sposobu wykorzystania wplywow (podzialu nadwyzki dochodu) np. capy na cene energii, wspolfinansowanie kosztow energii okreslonych odbiorcow itd.



Edytowany: 15 października 2022 14:57

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 15 października 2022 17:11:56
Uparta czy nie, nie ma znaczenia.

Na początku była mowa o stawce podatkowej windtax na poziomie 33%.

Poza tym cytuje zapisy rozporządzenia:

Punkt 41.

Cytat:
Biorąc pod uwagę, że koszyk energetyczny i struktura kosztów zakładów wytwarzania energii znacznie się różnią w poszczególnych państwach członkowskich, należy zezwolić im na utrzymanie lub wprowadzenie krajowych środków kryzysowych na określonych warunkach.


Punkt 41

Cytat:
W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość dalszego ograniczania dochodów producentów, do których ma zastosowanie pułap dochodów rynkowych, oraz ustalania odrębnego pułapu dochodów rynkowych uzyskanych ze sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej z węgla kamiennego, której cena może być znacznie niższa niż cena technologii krańcowych w niektórych państwach członkowskich. Aby zapewnić pewność prawa, państwa członkowskie powinny mieć również możliwość utrzymania lub wprowadzenia krajowych środków kryzysowych, które ograniczają dochody rynkowe producentów innych niż producenci podlegający ogólnounijnemu pułapowi dochodów rynkowych.


Punkt 42

Cytat:
Aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw, państwa członkowskie powinny mieć możliwość ustalenia wyższego pułap dochodów rynkowych dla producentów, którzy w przeciwnym razie podlegaliby ogólnounijnemu pułapowi dochodów rynkowych, gdy ich koszty inwestycji i koszty operacyjne są wyższe niż ogólnounijny pułap dochodów rynkowych.


Punkt 53

Cytat:
Składce solidarnościowej powinny podlegać jedynie zyski uzyskane w 2022 r. lub 2023 r. wykraczające poza 20-procentowy wzrost średnich dochodów podlegających opodatkowaniu, osiągniętych w ciągu czterech lat podatkowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2018 r. lub później.


Punkt 55
Cytat:

Państwa członkowskie powinny podjąć środki niezbędne do zapewnienia pełnego stosowania składki solidarnościowej przewidzianej w niniejszym rozporządzeniu i powinny wprowadzić niezbędne dostosowania w prawie krajowym, w szczególności w celu zapewnienia terminowego pobierania składki solidarnościowej, w tym na podstawie dochodów netto, z których można kompensować składkę solidarnościową, w celu przewidzenia możliwości odliczenia składki solidarnościowej lub braku tej możliwości lub w celu uwzględnienia traktowania strat w poprzednich latach podatkowych, spójnego traktowania skróconych lat podatkowych w odniesieniu do przedsiębiorstw utworzonych w 2022 r. lub 2023 r., lub w przypadku restrukturyzacji lub połączeń przedsiębiorstw, do celów obliczenia składki solidarnościowej.


Dla mnie z powyższego punktu wynika, że to państwa członkowskie UE pobierają opłatę solidarnościową i ją wydatkowują według swojego uznania, na określone w rozporządzeniu cele.

Punkt 59

Cytat:
Państwa członkowskie mogłyby również podjąć decyzję o przeznaczeniu części wpływów ze składki solidarnościowej na wspólne finansowanie środków, które mają na celu ograniczenie szkodliwych skutków kryzysu energetycznego, w tym na wsparcie ochrony zatrudnienia oraz przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji siły roboczej, lub na promowanie inwestycji w efektywność energetyczną i energię ze źródeł odnawialnych, w tym w projekty transgraniczne. Aspekt wspólnego finansowania obejmuje zarówno podział kosztów poszczególnych projektów między państwa członkowskie, jak i ukierunkowywanie za pośrednictwem instrumentu Unii dochodów przekazywanych dobrowolnie w duchu solidarności przez państwa członkowskie do budżetu Unii.


Jeżeli państwo członkowskie wprowadzi podobne przepisy jak opłata solidarnościowa to opłaty solidarnościowej nie musi wprowadzać,

Punkt 63

Cytat:
Państwa członkowskie powinny stosować na swoich terytoriach składkę solidarnościową określoną w niniejszym rozporządzeniu, chyba że wprowadziły równoważne środki krajowe. Cel środka krajowego powinien zostać uznany za podobny do ogólnego celu składki solidarnościowej określonej w niniejszym rozporządzeniu, gdy polega on na przyczynianiu się do przystępności cenowej energii. Należy uznać, że środek krajowy podlega podobnym przepisom co składka solidarnościowa, w przypadku gdy obejmuje on działalność w sektorach ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla lub rafinacji, określa podstawę, przewiduje stawkę i zapewnia, aby wpływy ze środka krajowego były wykorzystywane do celów porównywalnych z celami składki solidarnościowej.


Art 15 Moim zdaniem bardzo ciekawy:

Cytat:
Podstawa do obliczenia tymczasowej składki solidarnościowej
Tymczasową składkę solidarnościową dla unijnych przedsiębiorstw i stałych zakładów, prowadzących działalność w sektorach ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla i rafinacji, w tym wchodzących w skład skonsolidowanej grupy wyłącznie do celów podatkowych, oblicza się na podstawie dochodu podlegającego opodatkowaniu, określonego zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi, w roku podatkowym 2022 lub w roku podatkowym 2023 i przez cały okres ich trwania, wykraczającego poza 20-procentowy wzrost średniego dochodu podlegającego opodatkowaniu, ustalonego zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi, w czterech latach podatkowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2018 r. lub później. Jeżeli średni dochód podlegający opodatkowaniu w tych czterech latach podatkowych jest ujemny, do celów obliczenia
tymczasowej składki solidarnościowej średni dochód podlegający opodatkowaniu wynosi zero
.


Reasumując. Państwo członkowskie może (nie musi) podzielić się wpływami ze składki solidarnościowej z innym państwem UE. Może wprowadzić przepisy wynikające z rozporządzenia ale może wprowadzić swoje przepisy o podobnym charakterze. Państwo członkowskie pobiera podatek i do wydatkowuje zgodnie z rozporządzeniem. KE czy UE nie dostaje od państwa członkowskiego żadnych środków z tytułu opłaty solidarnościowej. Określony w rozporządzeniu pułap 180 EUR może w pewnych warunkach ulec zmianie np. dla kopalni węgla kamiennego.

W mojej ocenie "dania solidarnościowa" jaka zostanie pobrana w Polsce zostanie w Polsce i jestem przekonany, że wprowadzone przepisy to zapewnią.


Cytat:
Artykuł 8

Państwa członkowskie mogą:

ustalić wyższy pułap dochodów rynkowych dla producentów wytwarzających energię elektryczną ze źródeł wymienionych w art. 7 ust. 1, pod warunkiem że ich inwestycje i koszty operacyjne przekraczają maksymalną wartość określoną w art. 6 ust. 1;


Co de facto oznacz, że dochód do opodatkowania może nie wystąpić i jestem przekonany, że prywatne firmy które osiągną nadmiarowe zyski z radością wydadzą je na inwestycje, z których będą czerpać dochody po 31 grudnia 2023 r. (bo wtedy kończy się okres obowiązywania tego podatku).

eur-lex.europa.eu/legal-conten...:32022R1854&from=PL

Edytowany: 15 października 2022 17:17

artur77
11
Dołączył: 2022-01-19
Wpisów: 69
Wysłane: 15 października 2022 18:01:21
Ostatni raz.

Stawka 33% (ponad "zwykle" podatki i oplaty) dotyczy zgodnie z rozporzadzeniem tymczasowej skladki solidarnosciowej. Czym innym jest pulap dochodow rynkowych producentow uzyskanych z wytwarzania energii elektrycznej.z okreslonych zrodel, gdzie z zastrzezeniem art. 8 rozporzadzenia (patrz dalej), obowiazuje stawka minimum 90% (art. 7 ust. 5 rozporzadzenia).

W obu przypadkach podatek (jakkolwiek go unijna nomenklatura nazwala, to sa to podatki) zgodnie z rozporzadzeniem UE nakladaja obowiazkowo panstwa czlonkowskie, bedzie to ich dochod i uzyja go w sposob okreslony w ich ustawodawstwach i maja tutaj w swietle rozporzadzenia pewna swobode. Chodzi jednak o uzycie na walke z kryzysem energetycznym. O tym wlasnie pisalem w poprzednim poscie. Sa wprawdzie w rozporzadzeniu zaklecia, ze panstwa czlonkowskie moga sie podzielic przychodami, ale poza art. 11 rozporzadzenia (ktore dotyczy tylko relacji Niemcy-Luksemburg i Szwecja-Litwa) na pewno nie bedzie to mialo miejsca. M.in. po to, jak wspominalem, podatek jest wprowadzany na poziomie krajowym a nie unijnym, zeby od razu wykluczyc jakiekolwiek przeplywu na zasadzie podatek placony przez wytworce energii elektrycznej z panstwa A sluzy do rozwiazywania kryzysu energetycznego w panstwie B. Nikt wlasnych pieniedzy nie odda a i na gruncie art. 11 rozporzadzenia Litwini obejda sie jedynie smakiem, bo nie rozumieja jak dziala rynek energii elektrycznej i nie umieja twardo bronic swoich interesow w Brukseli.

Pkt 63 rozporzadzenia dotyczy wylacznie przypadkow, gdy panstwa czlonkowskie juz wczesniej wprowadzily windfall tax (kilka panstw UE np. Wlochy zrobilo to juz wczesniej w tym roku). Jasniej wynika to z wersji anglojezycznej. Jesli to zrobily, nie musza zmieniac swojego ustawodawstwa. Ci co tego nie zrobili (w tym Polska) maja to zrobic tak jak przewiduje rozporzadzenie a nie wedlug wlasnego widzimisie. Zadnego podatku "Sasina" wiec nie bedzie, co nie oznacza, ze prasa i opozycja nie bedzie tego dalej nazywac podatkiem Sasina, bo dziennikarze to nic nie rozumieja a politycy opozycji po prostu robia polityke, czemu trudno sie dziwic.

Wyjatek z art. 8 rozporzadzenia od pulapu dochodow rynkowych byl podobno forsowany przez Polske. Mozna go wiec nazwac wyjatkiem dla PGE. To jeszcze raz pokazuje jak smieszne sa akurat zarzuty, ze SP planuje wyciaganie z tej spolki kasy. No ale wiekszosc ludzi potrafi tylko powtarzac jakies bajki, ciagle te same.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 15 października 2022 19:50:35
Art, 7.5.

Cytat:

Państwa członkowskie mogą zdecydować, że pułap dochodów rynkowych ma zastosowanie jedynie do 90 % dochodów rynkowych przekraczających pułap dochodów rynkowych przewidziany w art. 6 ust. 1


Na moje oko podstawowa stawka to 100%, a 90% jest opcjonalne.

Kluczowe dla określenia dochodu będzie rozporządzenie Rady Ministrów:

Cytat:

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób obliczania limitu ceny dla
wytwórców energii elektrycznej, w podziale na technologie wytwarzania energii elektrycznej,
określone w art. 21 ust. 1, oraz dla przedsiębiorstw, o których mowa w art. 21 ust. 2, biorąc pod
uwagę konieczność równoważenia interesów uczestników rynku energii elektrycznej


file:///C:/Users/User/Downloads/Projekt_ustawy_o_%C5%9Brodkach_nadzwyczajnych_maj%C4%85cych_na_celu_ograniczenie_wysoko%C5%9Bci_cen_energii_elektrycznej_oraz_wsparciu_niekt%C3%B3rych_odbiorc%C3%B3w_w_2023_roku.pdf

Dzięki za wyjaśnienie.

mihumor
PREMIUM
147
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 892
Wysłane: 17 października 2022 09:40:34
Gaz w kontraktach listopadowych poniżej 140 Euro. Systematycznie i dosyć szybko spada. Ceny poniżej 120 to dopiero będzie bardzo drogo, poniżej 80 to już tylko drogo. Wynika więc z tego, że to jeszcze sobie trochę musi pospadać by to się przełożyło widocznie na ceny prądu a w drugiej pochodnej na spadki cen produktów energochłonnych.
Edytowany: 17 października 2022 09:41

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 17 października 2022 11:02:54
Ciekawa informacja w prasie na temat rekompensat dla zakładów energetycznych:

Cytat:
Projekt zakłada, że całkowite koszty ustawy związane z wypłatą rekompensat dla odbiorców uprawnionych wyniosą 19,8 mld zł.


Cytat:
Wysokość rekompensaty będzie stanowiła iloczyn ilości energii elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną referencyjną obliczaną na każdy miesiąc z projektowanego w ustawie 13-miesięcznego okresu wsparcia na podstawie danych z raportów miesięcznych publikowanych przez Towarową Giełdę Energii, a ceną maksymalną określoną w projektowanej ustawie.


Dla mnie powyższa informacja wskazuje, że przepisy nie będą działały wstecz i wejdą w życie 1 grudnia 2022 r.



szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 17 października 2022 11:36:55
Rząd chyba zapowiadał, że nie będzie to działało wstecz.


Tymczasem pojawiają się doniesienia medialne, że Polska może być ocięta nie tylko od kasy z KPO ale również od środków z polityki spójności. Na razie to dość mętne i niepotwierdzone ale jeżeli się jednak potwierdzi to złotówka znowu wybije nowe dna.


1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 17 października 2022 12:12:45
Widać że UE robi wszystko, aby wpłynąć na wynik wyborów w Polsce w przyszłym roku. Jaki miało to wpływ ma Włoskie wybory wiemy. Moim zdaniem słaba to polityka szczególnie, że Pani van der Leyen Przewodnicząca Komisji Europejskiej umówiła się na coś z Prezydentem Dudą. On zrobił projekt, który Sejm uchwalił, zgodnie z ustaleniami, a ona robi to co robi. PiS będzie tym grał i moim zdaniem skutecznie w kontekście tego co mówi Donald Tusk, że kasę załatwi na następny dzień po tym jak zostaną wygrane wybory. Przecież to jawne wskazanie, że ma poparcie z zagranicy. Moim zdaniem głosów do zwycięstwa tak nie zdobędzie. Swoją drogą ciekawa to argumentacja, że ludzie dali się kupić za 500+ i są za to potępiani a jak UE da kasę z KPO i może z innych funduszy to nie jest to kupowanie głosów.

_olo_
30
Dołączył: 2014-05-08
Wpisów: 691
Wysłane: 17 października 2022 12:31:54
Donald Tusk mówiąc jakiś czas temu, że to sami Polacy przyczynili się do nie wypłacania środków z KPO, wie o czym mówi.

Vox
Vox
297
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 7 675
Wysłane: 17 października 2022 12:42:04
przecież te pieniądze nie są nam do niczego potrzebne.
Glapiński wydrukuje ile trzeba i jeszcze zostanie :-)
kupi za to rządowych obligacji pod korek. Boo hoo!

na małą skalę było cwiczone:
www.parkiet.com/gospodarka-kra...

teraz bedzie duża skala
Edytowany: 17 października 2022 12:43

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 17 października 2022 12:48:46
Oficjalne wymówki rządu próbujące wytłumaczyć dlaczego winni są wszyscy inni, tylko nie oni, znam i mnie nie przekonują. Wiem nawet co będzie dalej. Zostanie ogłoszone i do wierzenia podane, że to zemsta za "reparacje" bo przecież nie jest absolutnie prawdą, że wciąż nie wykonaliśmy tego na co zgodziliśmy się jeszcze w czerwcu przy negocjacjach z KPO...

Z oceną wstrzymania środków z polityki spójności przez KE poczekam gdy (a właściwie jeżeli) przestanie być to faktem medialnym a stanie się faktem realnym. Do tej pory KE jasno i klarownie tłumaczyła czego od nas oczekuje, więc myślę, że tym razem będzie podobnie.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 17 października 2022 12:55:39
Czy rząd podaj wymówki czy nie to Twoja subiektywna ocena. Zakładam, że deal z Panią van der Leyen był dogadany, bo inaczej całe działanie partii radzącej nie ma sensu bo wiadomo, że wynik byłby negatywny.

Natomiast argument, że to zemsta za "repatriacje" uważa za chybiony. Nie ma związku między reparacjami a środkami z KPO, bo spór z UE w sprawie KPO i praworządności trwa znacznie dłużej i inne są jego przesłanki.
Edytowany: 17 października 2022 13:04

mihumor
PREMIUM
147
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 892
Wysłane: 17 października 2022 13:08:29
Z dwa-trzy tygodnie temu słuchałem wywiadu z gościem, który zajmuje się Węgrami. To było w temacie zablokowania środków unijnych Budapesztowi. On tam powiedział, że jest pewny, ze Orban te środki dostanie znacznie szybciej niż Polska, która była w tamtym momencie niby w daleko lepszej sytuacji. Po prostu Orban jest politykiem racjonalnym i wyrachowanym co wielokrotnie pokazywał. Jest po prostu skuteczny. Budapeszt już pracuje nad kilkoma projektami ustaw, które im to zapewnią. Nasz władza działa nieracjonalnie, tworzy teorie spiskowe bez pokrycia i nie szuka żadnego kompromisu. Naprawdę UE w tematach łamania praworządności wymagała śmiesznie mało ale ważniejsza jest gra pod najbardziej radykalne środowiska oraz budowa narracji anty-unijnej.

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 17 października 2022 13:15:16
@1ketjoW
Umowa była dogadana. Ale potem przyszedł pan Ziobro ze swoimi poprawkami i ostatecznie po naszej stronie uchwalono zupełnie coś innego niż ustalono. Przecież o tym, że to raczej nie przejdzie mówili nawet politycy partii rządzącej na etapie legislacji. Rząd liczył być może, że ze względu na wojnę w Ukrainie KE przymknie na to oko, ale Ziobro zwyczajnie przeszarżował i za bardzo zmienił sens prezydenckiej ustawy w stosunku do porozumień na jakie obie strony się zgodziły. Ja tam nie zazdroszczę KE podjęcia tej decyzji, ale trochę postawiliśmy ich sami pod ścianą.

Argument "o reparacjach" natomiast nie ma mieć żadnego sensu na podłożu prawnym. Wystarczy, że będzie to wytłumaczenie, które będzie w stanie "kupić' twardy elektorat.


mihumor napisał(a):
. Naprawdę UE w tematach łamania praworządności wymagała śmiesznie mało ale ważniejsza jest gra pod najbardziej radykalne środowiska oraz budowa narracji anty-unijnej.


Ano właśnie. To najbardziej boli, że jeżeli stracimy te pieniądze, to stracimy je w wojnie o kilka sędziowskich stołków zajmowanych swego czasu przez osoby niezbyt lubiane przez pana Ziobrę.
Edytowany: 17 października 2022 13:20

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 17 października 2022 14:32:53
Ty wiesz co kupi twardy elektorat? Twardy elektorat nic nie musi kupować, bo jest twardy i zagłosuje niezależnie od okoliczności zawsze tak samo.

Poprawki ziobrystów były bez znaczenia, gdyby było inaczej Duda wycofałby swoje poparcie dla projektu i jego kancelaria nie trąbiłby, że Prezydent RP uważa, że został oszukany przez Panią van der Layen.

Cytat:
Cicha zgoda wokół Sądu Najwyższego. Ustawa Dudy z poparciem Ziobry


serwisy.gazetaprawna.pl/orzecz...

Cytat:
Nie będzie negocjował. "Prezydent czuje się oszukany"


wiadomosci.wp.pl/nie-bedzie-ne...

Nie stracimy pieniędzy w wojnie o kilka sędziowskich stołków. Zupełnie nie o to chodzi w tym sporze. To spór kompetencyjny dotyczący kompetencji KE na bazie zawartych traktatów. Chodzi o władzę, a nie o stołki.
Edytowany: 17 października 2022 14:35

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 17 października 2022 14:57:00
Cytat:

Poprawki ziobrystów były bez znaczenia, gdyby było inaczej Duda wycofałby swoje poparcie dla projektu i jego kancelaria nie trąbiłby, że Prezydent RP uważa, że został oszukany przez Panią van der Layen.


Nie były bez znaczenia bo uniemożliwiają realizację dwóch z trzech głównych podpunktów jakie zawarte były w porozumieniu z EU w sprawie praworządności. Sam PIS za bardzo tego nie chciał, ale Ziobro stawiając na ostrzu noża istnienie koalicji wymusił to na nich. A oni całkiem rozsądnie kalkulując (rozsądnie oczywiście z punktu widzenia ich własnego interesu), uznali że lepszą perspektywą niż potencjalny rozpad koalicji i wcześniejsze wybory jest gra na czas. Bo albo im się uda i unia przymknie na to oko ze względu na wojnę na Ukrainie, albo uda się przekonać część opinii publicznej w Polsce, że oni zrobili co się dało a ta niedobra EU się na nas uwzięła i nie chce dać tych pieniędzy.

Cytat:


Nie stracimy pieniędzy w wojnie o kilka sędziowskich stołków. Zupełnie nie o to chodzi w tym sporze. To spór kompetencyjny dotyczący kompetencji KE na bazie zawartych traktatów. Chodzi o władzę, a nie o stołki.


Kiedyś wkleiłem Ci oficjalny dokument EU z zarzutami odnośnie praworządności w Polsce. Proponuję jeszcze raz przeczytać ze zrozumiem czego oni od Polski oczekują, zamiast powtarzać argumenty frakcji ziobrystów - którzy są główną przyczyną tego zamieszania.

Cytat:

Twardy elektorat nic nie musi kupować, bo jest twardy i zagłosuje niezależnie od okoliczności zawsze tak samo.


Nic podobnego. Twardy elektorat jest twardy dopóki partia spełnia jego podstawowe wymagania. Jest on w stanie wybaczyć jej wiele ale nie wszystko. Więc niektóre rzeczy rząd musi mu wytłumaczyć tak aby wizja tego elektoratu pozostała spójna.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


903 904 905 906 907

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,477 sek.

vzopjyjr
fvahelct
rlglumem
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 827,68 zł +384,14% 96 827,68 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
cjlseimj
uleogdke
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat