PARTNER SERWISU
ezzndabl
1 2 3
anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 19 maja 2022 16:41:19 przy kursie: 37,20 zł
American dream – omówienie sprawozdania finansowego Vercom po I kw. 2022 r.

Przez pierwsze pół roku kurs spółki kierowanej przez Krzysztofa Szyszkę delikatnie rósł, ale od połowy listopada notowania wpadły w wyraźny trend spadkowy. Wojna mocno nie wpłynęła na wycenę spółki, ale inwestorom nie spodobały się ogłoszone w kwietniu plany ekspansji na światowe rynki.
Poniżej dokonam analizy sytuacji fundamentalnej, a także próby oceny planowanych akwizycji.


Strategia spółki zakłada rozwój przez przejęcia i te faktycznie mają miejsce. Niestety nieco to utrudnia analizę, bo bezpośrednio porównujemy okresy z różnymi składami grupy kapitałowej.
W III kw. ur. nabyto dwie istotne spółki (Frashmail, PushPushGo), natomiast w IV kw. kolejną (Freshplanners). Nikogo nie powinien dziwić fakt, że przychody rosną. W I kw. br. sprzedaż zwiększyła się o 28,5 proc. Dynamika wzrostu jest nieco niższa niż w poprzednim kwartale (+30,15), ale w okresie porównawczym wspomniane cztery podmioty nie były konsolidowane przez pełny kwartał – wypadło parę dni. Jednym z celów emisji towarzyszącej IPO były akwizycje, w związku z czym uprawnione wydaje się rozpatrywanie wzrostów sprzedaży w kontekście liczby akcji. Przychody na akcję niestety zwiększyły się tylko o 0,7 proc. Ktoś powie, że nie jest to spektakularny efekt a gotówka się marnuje na kontach, natomiast inny będzie argumentował, że przejęć nie dokonuje się z dnia na dzień i trzeba dać spółce szanse – obydwaj w pewnym sensie będą mieli racje. Na oceny efektywności przyjdzie czas nieco później, bo Vercom planuje istotne przejęcia, ale o tym w dalszej części tekstu.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Spółka rozróżnia dwie kategorie sprzedaży:

- przychody z platform komunikacji - usług służących automatyzacji wielokanałowej komunikacji elektronicznej, oferowanych w oparciu o samodzielnie opracowane i rozwijane rozwiązania technologiczne w modelu CPaaS (Communication Platform as a Service)

- przychody z usług komplementarnych do komunikacji wielkokanałowej, - usług umożliwiających wykorzystanie platform własnych do przeprowadzania kampanii marketingowych i sprzedażowych.

Jak widać poniżej udział usług komplementarnych w dwóch ostatnich kanałach spada, choć nominalnie notuje wzrost o 11 proc. r/r (wzrost z platform wyniósł 31 proc. r/r).


kliknij, aby powiększyć


Przychody rosną głównie dzięki zwiększaniu sprzedaży na rynku polskim. Wzrost obrotów w kraju w I kw. br. wyniósł 34 proc., natomiast eksportowych jedynie 17 proc., w związku z czym udział sprzedaży zagranicznej spadł z 32,7 proc. przed rokiem do obecnych 29,7 proc.


kliknij, aby powiększyć

Wzrosty sprzedaży wynikają oczywiście z rosnącej dynamicznie liczby klientów spółki. Na koniec I kw. Vercom posiadał ponad 19 tys. klientów, czyli o 66 proc. więcej niż rok wcześniej. Skoro dynamika liczby klientów jest istotnie niższa od dynamiki przychodów (28,5 proc.) oznacza to, że musiał spaść średni przychód na klienta.

Przejęcia miały umożliwić Vercomowi cross selling i w prezentacji wyników za I kw. 2021 r. spółka podała zmianę ARPU – wzrost z 955 zł do 1120 zł, gdzie zwyżka dzieliła się na 61 zł wzrostu organicznego i 104 zł wzrostu wynikającego z przejęcia ProfiSMS. Niestety w kolejnych raportach zabrakło komunikacji w tym zakresie. Na szczęście nie jest to skomplikowane działanie i możemy sobie wyliczyć je sami na podstawie ujawnianej wciąż liczby klientów. ARPU w I kw. 2022 r. wyniosło tylko 867 zł, czyli spadło o 254 zł r/r. Oczywiście spadek ARPU można wiązać z mniejsza kalorycznością klientów przejętych wraz z akwizycją Frashmail, PushPushGo, czy Freshplanners, ale w takim razie powinniśmy od momentu akwizycji (początek III kw.) obserwować w kolejnych zwyżkę wynikającą z dosprzedaży usług oferowanych przez Vercom, a jak widać na poniższym wykresie o takim wniosku można było mówić w IV kw., ale obecnie mamy już spadek kw/kw. Możliwe, że w prowadzonym biznesie jest jednak sezonowość – na taką wskazuje spadek przychodów pomiędzy IV kw. 2020 r. i I kw. 2021 r. Być może na wnioski jest jeszcze ciut za wcześnie, ale z pewnością ARPU jest parametrem do obserwacji w kolejnych kwartałach, tym bardziej, że zarząd spółki przestał się nim chwalić.


kliknij, aby powiększyć


Istotnym parametrem do oceny sprzedaży jest także NER, czyli wzrost sprzedaży na klienta, który był klientem spółki w roku raportowanym i poprzednim (dane LTM). Spółce nadal udaje się zwiększać sprzedaż do klienta, ale tempo wzrostu tej sprzedaży wyraźnie maleje. Przed rokiem spółka zwiększyła sprzedaż o 24 proc. natomiast obecnie tylko o 10 proc., a warto przy tym pamiętać, że złoty jest w tej chwili słabszy niż przed rokiem.


kliknij, aby powiększyć


Marża zysku ze sprzedaży w rozdzielczości kwartalnej wahała się do tej pory w zakresie 27 proc. – 32 proc. W I kw. wyniosła 31 proc., co oznacza zwyżkę aż o 4 pp. r/r, ale warto pamiętać przy tym, że okresem porównawczym jest dotychczas najgorszy kwartał, więc w dużym stopniu mamy do czynienia z efektem niskiej bazy. W porównaniu do I kw. 2020 r. mamy spadek o 1 pp. znów, przy słabym złotym. Zysk brutto na sprzedaży w I kw. 2022 r. wyniósł 15,3 mln zł i był o 48 proc. (4,9 proc.) wyższy r/r. Można oszacować, że wzrost o 2,95 mln zł był efektem wzrostu skali, natomiast kolejne 2 mln zł wynikały z poprawy rentowności.


kliknij, aby powiększyć


Po akwizycjach dokonanych w III kw. 2021 r. w górę wyskoczyły koszty operacyjne. W I kw. koszty sprzedaży wyniosły 1,76 mln zł, czyli o 1,1 mln zł (181 proc.) więcej r/r, natomiast koszty zarządu zamknęły się kwotą 6,7 mln zł, co oznacza wzrost o 3,85 mln zł (134 proc.) r/r. W świetle przejęć porównanie bezpośrednie jest nieco pozbawione sensu, ale zawsze możemy porównywać wartości relatywne do sprzedaży. Niestety w takim ujęciu nie jest wiele lepiej, gdyż udział kosztów sprzedaży w przychodach wzrósł z 1,6 proc. w I kw. 2021 r. do obecnych 3,5 proc. natomiast kosztów ogólnego zarządu z 7,5 proc. do 13,6 proc.


kliknij, aby powiększyć


W prezentacji wynikowej zarząd twierdzi, że ok. 0,9 mln zł wzrostu kosztów ogólnego zarządu jest jednorazowe. Częściowo można się z taką tezą zgodzić, gdyż zgodnie z raportem koszty transakcyjne wyniosły 0,7 mln zł. Pozostaje nie do końca jasne, dlaczego transakcje dokonane w poprzednich kwartałach generują obecnie obciążenie wyników (nie mylić z kosztami przejmowanych spółek), ale załóżmy, że faktycznie tak jest. Ciężko jednak zgodzić się z tezą, że jednorazowymi będą koszty programu opcji pracowniczych. Tym niemniej poza kosztami wskazywanymi jako jednorazowe mamy jeszcze 1,9 mln zł wzrostu wynikającego z kosztów ponoszonych przez przejęte spółki, ale także 1,1 mln zł wzrostu spowodowanego innymi czynnikami – 38 proc.! Zarząd twierdzi, że widzi pole do optymalizacji, ktoś inny może powiedzieć, że zabrakło kontroli. W kosztach sprzedaży mamy w zasadzie tylko wzrost wynikający z konsolidacji nowych podmiotów.

Finalnie zysk ze sprzedaży wyniósł 6,8 mln zł i był taki sam jak przed rokiem… Linia pozostałej działalności operacyjnej nie ma istotnego wpływu na wyniki, więc wartość EBIT różni się tylko od zysku ze sprzedaży kosmetycznie.

Różnice wprowadza linia finansowa sprawozdania. W tym roku dała ekstra 1,1 mln zł, natomiast w I kw. 2021 r. zabrała ok. 0,5 mln zł. To głównie efekt zaraportowania 1,26 mln zł dodatnich różnic kursowych, choć spółka odnotowała w tym roku znacznie niższe saldo kosztów odsetkowych netto. Przed rokiem odsetki zabrały ok. 0,4 mln zł, natomiast obecnie pomimo wzrostu salda kredytów i oprocentowania tylko 0,2 mln zł. Stało się tak w wyniku znacznie wyższych przychodów odsetkowych, przede wszystkim z tytułu udzielonych pożyczek. Dodatkowo spółka w I kw. br. wykazała w końcu zysk z tytułu inwestycji w jednostki konsolidowane metodą praw własności – 167 tys. zł (74 tys. straty przed rokiem).

Finalnie zysk neto wyniósł 6,6 mln zł i był o 12,5 (730 tys.) proc. wyższy niż przed rokiem. Realny i powtarzalny wynik w I kw. br. jest jednak o ok. 600 tys. zł niższy (korekta o koszty transakcyjne i dodatnie różnice kursowe), więc w ujęciu r/r wynik jest praktycznie płaski, co jest z pewnością rozczarowaniem. Efektywnie tak naprawdę mamy spadek, bo przecież zwiększyła się liczba akcji.


kliknij, aby powiększyć


Zaraportowany zysk netto ma charakter gotówkowy – przepływy operacyjne wyniosły 7,6 mln zł czyli o 1 mln zł więcej niż raportowany zysk. Niestety kwota uzyskanej z działalności operacyjnej gotówki jest niższa r/r o 0,5 mln zł, choć amortyzacja wzrosła 0,6 mln zł. W I kw. br. Vercom wydał na inwestycje ok 1,5 mln zł i spłacił ok. 1 mln zł odsetek i rat leasingowych. FCF wyniósł ok. 5 mln zł z czego spółka spłaciła 1,6 mln zł kredytów - > w kasie spółki zostało 3,5 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Vercom teoretycznie poprawia swoją efektywność, choć pogarsza mu się rotacja należności. Dzieję się tak w wyniku jeszcze większego wydłużenia rotacji zobowiązań. W efekcie cykl konwersji gotówki się skraca, ale wzrost sald należności względem przychodów oznacza wzrost potencjalnego ryzyka ich ściągalności.


kliknij, aby powiększyć


W bilansie spółki widać istotne zmiany, choć może nie w ostatnich kwartałach, a po wspomnianych już wielokrotnie przejęciach. Proszę zwrócić uwagę, że w wyniku akwizycji w aktywach wzrosła najmocniej nie wartość firmy, a inne aktywa niematerialne i prawne. Wśród tych aktywów dominuje pozycja zwana relacjami z klientami. W raporcie napisano:

Cytat:
Wycena relacji z klientami na moment początkowego ujęcia dokonywana jest przy zastosowaniu metody dodatkowego zysku (ang. MEEM – the multi-period excess earnings method), tj. metody opartej na podejściu dochodowym, w którym wartość określana jest na podstawie zdyskontowanych przyszłych strumieni pieniężnych wynikających z dodatkowego przychodu generowanego przez jednostkę posiadającą daną wartość niematerialną ponad przychody generowane przez jednostkę, która takiej wartości nie posiada. Po początkowym ujęciu relacje z klientami wycenia się stosując model kosztu historycznego, w którym wartość początkowa pomniejszana jest o skumulowaną amortyzację oraz o skumulowane odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości


Proszę zwrócić uwagę, że w odróżnieniu od wartości firmy, relacje z klientami podlegają amortyzacji przez okres 15 lat. W związku z powyższym nie może dziwić fakt, że zarząd lubuje się w przedstawianiu inwestorom EBITDA, która tej amortyzacji nie zawiera.


kliknij, aby powiększyć


Po emisji związanej z IPO sytuacja finansowa spółki jest bardzo dobra. Dług netto jest ujemny, wskaźniki płynności wskazują na nadpłynność, a ekwiwalent ratingu kredytowego bije potrójnie zielonym AAA. Warto jednak dodać, że spółka posiada ok. 42 mln zł kredytu konsorcjalnego opartego o Wibor3M. Odsetki od tego kredytu wyniosły w I kw. 0,5 mln zł, co daje efektywną stopę odsetkową na poziomie 5,1 proc. Średni WIBOR w okresie wyniósł 3,5 proc. więc można spekulować, że marża banków wyniosła 1,6 proc. Można się spodziewać, że już w kolejnym kwartale spółka będzie zmuszona płacić odsetki na poziomie ok. 7 proc. co daje kwartalnie ok. 0,7 mln zł. Inaczej mówiąc wzrost stóp wyników spółki raczej nie zabije, przynajmniej na razie.


kliknij, aby powiększyć


W obecnej sytuacji spółka ma dość duże pole manewru jeśli chodzi o zaciąganie nowego zadłużenia, co z resztą prawdopodobnie za chwilę wykorzysta. W kwietniu spółka ogłosiła zamiar przejęcia spółki MailerLite i wejścia na rynki Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej. Wartość transakcji ma wynieść 400 mln zł, z czego 35 proc. sfinansuje emisja akcji, natomiast resztę mniej więcej po połowie gotówka z emisji i nowe zadłużenie.

Niejako przy okazji planowanej akwizycji spółka przejmie też od R22 spółkę telekomunikacyjną Oxylion za kwotę 36,4 mln zł, i jednocześnie pozyska gotówkę w kwocie 8 mln zł. Inaczej mówiąc za chwilę pojawi się kredyt na 26 mln EUR, i dojdzie 3 785 142 nowych akcji (+20 proc.).

kliknij, aby powiększyć


Akcjonariusze Vercom otrzymają w zamian akcje spółki MailerLite, która posiada 2 razy więcej klientów niż Vercom, ale jednocześnie znacznie słabiej ich monetyzuje – ma przychody ponad 3 razy mniejsze od Vercomu. Zarząd szacuje, że dzięki akwizycji uda się podwoić obecny zysk brutto na sprzedaży, co jak sobie na szybko przeliczymy oznacza, że tak naprawdę przychody od ML musiałby nie mieć żadnych kosztów. Oczywiście pewnie część procesów da się zredukować gdyż się dublują, ale co najważniejsze prawdopodobnie managment liczy na crossselling. Niby dobrze to wygląda jeśli mówimy o potencjale zwyżki wyniku, wszak klient spółki wyceniany był do tej pory na 36,7 tys. zł, natomiast przejmowanej jednostki na 10,5 tys., ale jak widać po wcześniejszych przejęciach dosprzedanie wcale nie jest takie proste – proszę zerknąć na ARPU.


kliknij, aby powiększyć


Wydaje się, że znacznie ciężej ocenić pozytywnie drugą transakcję, w której Vercom nabywa aktywa od swojego właściciela czyli R22. Oxylion, bo o nim mowa, tworzył w R22 segment telekomunikacyjny, który w poprzednim roku wygenerował tylko 1,4 mln zł zysku operacyjnego. Inaczej mówiąc spółka kupuje Oxylion przy wskaźniku C/Z prawdopodobnie przekraczającym 30, natomiast takie podmioty jak Cyfrowy Polsat, czy Orange wyceniane są na wskaźnikach jednocyfrowych. O ile chęć zaistnienia na innych rynkach i nabycia podmiotów, które umożliwiają synergie przychodowe i dodatkową sprzedaż, to nabycie aktywów telekomunikacyjnych budzi z pewnością znaki zapytania, a już z pewnością cena po jakiej ma być nabyty Oxylion.


kliknij, aby powiększyć


Choć spółka ewidentnie rośnie, to niestety na razie jest to wzrost w dużej części na pusto, bez przełożenia na powtarzalny wynik operacyjny. Oczywiście, gdy dzieje się dużo nie wszystko widać. Być może jest miejsce na obniżkę niektórych kosztów, co z resztą sygnalizuje zarząd. O ile przejęcie spółki MailerLite wygląda naprawdę obiecująco i może dać skokową poprawę wyników to już niestety cena nabycia podmiotu z grupy R22 może być kontestowana, a przynajmniej wymagałaby szerszego uzasadnienia i komentarza, którego niestety brakuje.


>> NOWE DANE FINASNOWE SĄ TUTAJ
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 2 czerwca 2022 13:01

insajder
0
Dołączył: 2012-09-13
Wpisów: 9
Wysłane: 19 maja 2022 21:52:30 przy kursie: 37,20 zł
Podczas webinaru była mowa o kosztach marketingu (pozyskania klientów) w MailerLite nie przekraczających 15% przychodu, na oko daje to okoł 7,5 mln zł rocznie. Kluczowe są zapewne koszty pracownicze ( 100 osób, które pracują w systemie remote)

kolega
PREMIUM
7
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 295
Wysłane: 19 maja 2022 22:24:30 przy kursie: 37,20 zł
wydaję mi się że nie uwzględniłeś zmiany jeśli chodzi o Oxylion tj. emitowanych jest 682.963 akcje po cenie 41 co daje 28 mln czyli trochę mniej niż piszesz (zmienili uchwałę) i jest 1 mln więcej gotówki. W sumie emitują trochę mniej akcji (30 tys, mniej akcji)
Edytowany: 19 maja 2022 22:30


anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 20 maja 2022 05:32:55 przy kursie: 37,20 zł
No tak, przyznaję, że nie sprawdziłem ostatniego komunikatu o walnym. Sorry. Nie zmienia to jednak oceny transakcji

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 20 maja 2022 06:43:38 przy kursie: 37,20 zł
Wskaźnik zadłużenia ogólnego z 0,75 w IV kw 2020 zmniejszył się w I kw 2022 do 0,28.
Tak samo jest na głównym udziałowcu Vercomu czyli R22 gdzie wskaźnik zadłużenia ogólnego spadł z 0,78 do 0,50.

Jeśli chodzi o wykres to mamy ewidentny trend spadkowy. I to dotyczy zarówno Vercomu jak i R22.

Obie spółki są w Wig80 i warto je obserwować, rozstrzygnie analiza techniczna.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 17 grudnia 2022 19:44:45 przy kursie: 42,90 zł
StrategyLite – omówienie sprawozdania finansowego Vercom po III kw. 2022 r.


Mamy w końcu do oceny obraz grupy po przejęciu MailerLite. Co prawda akwizycji dokonano już w drugim kwartale, ale wtedy nabyta spółka była konsolidowana zaledwie przez dwa tygodnie, natomiast w trzecim kwartale oczywiście przez pełen okres. Sam akt przejęcia nieco utrudnia ocenę wyników, ale pewne rzeczy już widać.

Przychody wyniosły w III kw. wyniosły 76 mln zł i były o 72 proc. wyższe r/r, co oczywiście wynika z akwizycji MailerLite. Spółka rozwija się przez przejęcia, w części finansując transakcję emisją akcji, więc warto także zwrócić uwagę na sprzedaż przypadającą na jedną akcję. W takim ujęciu mamy wzrost o 43 proc., czyli teoretycznie bardzo kaloryczny.


kliknij, aby powiększyć


Niestety w II kw. spółka nie przedstawiła segmentacji geograficznej, więc nie wiemy jak wyglądał podział sprzedaży w samym III kw., ale oczywistym jest, że udział rynków zagranicznych wzrósł. W ujęciu narastającym mamy wzrost przychodów z poziomu 31 proc. po dziewięciu miesiącach 2021 r. do 42 proc. po dziewięciu miesiącach br.


kliknij, aby powiększyć


W podziale przychodów pojawiła się nowa aktywność – przychody z usług telekomunikacyjnych, co związane jest z działalnością MailerLite, czyli między innymi świadczeniem usług dostępu do internetu, telefonii i telewizji dla klientów detalicznych. Vercom takich przychodów do tej pory nie wykazywał, gdyż te świadczone są przez jego spółkę matkę czyli R22.


kliknij, aby powiększyć


Liczba klientów spółki wzrosła z 18,7 tys. do 62,8 tys., co oznacza zwyżkę o 236 proc. r/r. Z drugiej strony średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) spadł z 790 zł do 404 zł. Tak jak pisałem po I kw. br, klienci MailerLite generują mniejszy przychód jednostkowy, co wynika między innymi z portfela klientów detalicznych. Względem poprzedniego kwartału mamy wzrost, ale poprzedni kwartał nie jest reprezentatywny w związku z konsolidacją nowego podmiotu zależnego przez okres tylko 2 tygodni.


kliknij, aby powiększyć


Najważniejszy parametr oceniający miniony kwartał to mimo wszystko NER, definiowany jako wzrost sprzedaży do powtarzalnej grupy klientów, czyli klientów, którzy byli kontrahentami spółki także w okresie porównawczym. Wskaźnik ten wyniósł w III kw. 112 proc. – niby sporo, ale jeśli wziąć pod uwagę, że w 2021 r. wynosił średnio ok. 117 proc. to obecny odczyt wygląda blado, a jeśli jeszcze w ocenie uwzględnić inflację na poziomie 17,3 proc. to w zasadzie mamy pewnego rodzaju regres. Do oceny należy jednak podchodzić dość ostrożnie, bo ceny w segmencie usług telekomunikacyjnych wzrosły tylko o 4,6 proc.


kliknij, aby powiększyć


Zysk brutto na sprzedaży wyniósł w III kw. 36,1 mln zł i był wyższy o 22,4 mln zł. Rentowność na tym poziomie wyniosła 47 proc. i była najwyższa w publicznej historii spółki. Oczywiście to także efekt przejęcia MailerLite, którego biznes jest inaczej „ułożony”


kliknij, aby powiększyć


Przejęta spółka ma wyższą marżę handlową, ale znacznie większy udział kosztów operacyjnych w przychodach. Koszty sprzedaży wzrosły r/r o 677 proc., natomiast koszty zarządu o 83 proc. Udział kosztów sprzedaży w przychodach wzrósł z 3,2 proc. do 14,5 proc. Zysk ze sprzedaży wyniósł finalnie 13 mln zł, czyli o 7,3 mln zł (127 proc.) więcej r/r, natomiast EBIT 12,7 mln zł, co oznacza zwyżkę o 6,5 mln zł (105 proc.) r/r.


kliknij, aby powiększyć


Rentowność operacyjna wzrosła z 14 do 17 proc., choć rzeczywista zwyżka jest pewnie nieco mniejsza, gdyż w okresie porównawczym mieliśmy przejęcie dwóch innych spółek (PushPushGo, Freshmail), które wygenerowało pewne koszty.

Akwizycje oczywiście zamazują nieco obraz, ale zanim przystąpiłem do analizy miałem nadzieję, że coś więcej uda się wyciągnąć z rachunku kosztów w układzie rodzajowym. Niestety mam wrażenie, że sprawozdanie zawiera pewne błędy. Proszę zauważyć, że koszty usług księgowych, kadrowych i administracyjnych nie zmieniły się względem stanu na półrocze. Spółka wyłoniła dodatkowo koszty usług hostingowych i reklamowych z pozostałych, ale wyjaśnienie tego co znajduje się obecnie w pozostałych które wzrosły z 6,8 mln zł do 14 mln zł jest takie samo, czyli z uwzględnieniem usług reklamowych i internetowych… Trzeba powiedzieć, że te dane nie wyglądają niestety wiarygodnie.


kliknij, aby powiększyć


Akwizycja MailerLite to prócz korzyści także akumulacja ryzyk, w szczególności ryzyka walutowego. Koszty finansowe zdemolowały wynik brutto i w konsekwencji wynik netto, który wyniósł tylko 4,4 mln zł wobec 4,8 mln zł kwartał wcześniej i 4,8 mln zł przed rokiem..


kliknij, aby powiększyć


Patrząc na suche liczby wygląda to źle, ale ze szczegółowej noty można odczytać, że w kosztach finansowych prócz kosztów odsetek (spółka zaciągnęła kredyty pod przejęcie), mamy także 4,5 mln zł ujemnych różnic kursowych. Skorygowany zysk netto można szacować zatem na kwotę ok. 9 mln zł, co po przeliczeniu na jedną akcję daje nam 0,40 zł w porównaniu do 0,30 kwartał wcześniej i 0,26 przed rokiem. Można zatem powiedzieć, że akwizycja zbudowała wartość dla akcjonariuszy.


kliknij, aby powiększyć


Potwierdzeniem tego faktu jest obraz przepływów operacyjnych – do spółki wpłynęło w III kw. 17,7 mln zł, co najwyższym wynikiem w historii, nawet jeśli uwzględnimy rozwodnienie. Warto jednak dodać, że ta gotówka nie wzięła się z niczego – jest z przejęcia na które wydano w II kw. ponad 220 mln zł., w tym większość gotówki. W zasadzie można powiedzieć, że w końcu poprawiono efektywność wykorzystania majątku, bo przecież gotówka na kontach nie pracuje.


kliknij, aby powiększyć


Warto w tym miejscu dodać, że część środków pieniężnych pochodzi z poprawy sprawności działania. Cykl konwersji gotówki jest ujemny i wynosi minus 48 dni względem minus 23 dni rok wcześniej:
www.stockwatch.pl/gpw/vercom,w...

Akwizycja MailerLite spowodowała także duże przetasowania w bilansie. Patrząc od strony aktywów wzrosła przede wszystkim wartość aktywów niematerialnych, w szczególności wartości firmy. Na transakcji przejęcia MailerLite rozpoznano 314,6 mln zł nadwyżki zapłaconej ceny nad wartość aktywów, a w przypadku Oxylion kolejne 10,8 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Po stronie pasywnej mamy wzrost kapitału własnego z kwoty 198 mln zł raportowanej na koniec III kw. 2021 r. do 342,4 mln zł obecnie, w większości na skutek emisji akcji dokonanej w II kw. br. Wartość kredytów, pożyczek i leasingów zwiększyła się r/r o 123 mln zł, co przy spadku gotówki o 99 mln zł spowodowało wzrost długu netto do poziomu 127 mln zł. Przy obecnie raportowanej kroczącej EBITDA na poziomie 127 mln zł dostaniemy wskaźnik długu netto do EBITDA na poziomie 2,94, czyli wciąż bezpiecznym. Gdy się jednak chwilkę zastanowić, to w ciągu kolejnych 3 kwartałów wynik EBITDA powinien rosnąć na skutek „pojawiania się” efektów akwizycji, więc o ile nie dojdzie do kolejnych przejęć to szczyt zadłużenia Vercom ma prawdopodobnie za sobą.
Teraz przed spółką najtrudniejszy okres, czyli egzekwowanie planowanych synergii, choć nawet bez nich ocena przejęcia nie jest zła, przy czym mówimy tutaj o sytuacji nieco intuicyjnej, bo poprawę skorygowanego wyniku netto na akcję przypisuję głównie akwizycji, a to nie musi być prawda.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

grabson
26
Dołączył: 2019-02-20
Wpisów: 316
Wysłane: 7 marca 2023 10:49:06 przy kursie: 47,00 zł
Vercom dzisiaj ładnie wybija.
Podali również iż z zakończeniem przejęć odpalają politykę dywidendową, więc z zysku 2022 część będzie do podziału dla akcjonariuszy

biznes.pap.pl/espi/pl/reports/...

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 7 marca 2023 13:59:44 przy kursie: 47,00 zł
EBiTDA 55 mln złotych. Zakładając, że zysk netto będzie o jakieś 25% mniejszy to daje ~41mln. 80% z tego na dywidendę daje 33 mln. Czyli dywidenda gdzieś około 1,5 złotego na akcję. 3,1% w stosunku do dzisiejszego kursu.

Dobrze to liczę?

Edytowany: 7 marca 2023 14:00

W tym miejscu znajdowała się analiza spółki, której wątek dotyczy.

Podjęliśmy decyzję o przeniesieniu wszystkich analiz do dedykowanych wątków spółek w nowej sekcji STREFA PREMIUM, którą znajdziecie na głównej stronie forum.

Zmiana ta, ma na celu ułatwić zapoznawanie się z treściami analiz, pozostawiając dotychczasowe wątki spółek jako miejsce do publicznej dyskusji użytkowników.

Już teraz zamów abonament, aby uzyskać dostęp do wszystkich treści serwisu.


Marcinoooo
0
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2021-05-14
Wpisów: 31
Wysłane: 3 września 2024 07:40:03 przy kursie: 115,00 zł
są wyniki thumbright

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

Moderator:
podmiana na link wewnętrzny

Edytowany: 3 września 2024 07:48


W tym miejscu znajdowała się analiza spółki, której wątek dotyczy.

Podjęliśmy decyzję o przeniesieniu wszystkich analiz do dedykowanych wątków spółek w nowej sekcji STREFA PREMIUM, którą znajdziecie na głównej stronie forum.

Zmiana ta, ma na celu ułatwić zapoznawanie się z treściami analiz, pozostawiając dotychczasowe wątki spółek jako miejsce do publicznej dyskusji użytkowników.

Już teraz zamów abonament, aby uzyskać dostęp do wszystkich treści serwisu.


Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE Vercom



1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,201 sek.

kxdlcrvt
penaxonk
keynozry
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
krmvstbd
qrxakswg
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat