PARTNER SERWISU
xnmpveit
10 11 12 13 14
1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 17 listopada 2020 23:28:16 przy kursie: 76,84 zł
Do 007 Art 10 ust 3 UoR

Cytat:
3.W sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. W przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego, jednostki, inne niż wymienione wart.2 ust.3, mogą stosować MSR.


Rozumiem, że to rozwiewa wątpliwości czy można coś "podpiśąć" pod UoR

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 17 listopada 2020 23:37:29 przy kursie: 76,84 zł
kojo napisał(a):
Wojtek,

przede wszystkim, żeby mówić o MSSF 2 trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy nastąpiło przyznanie instrumentów kapitałowych pracownikom CRJ.

Wg mnie nie, bo przyznanie jest uzależnione od warunków nabycia uprawnień.
Więc i w tym przypadku, mamy do czynienia z warunkami związanymi z dokonaniami, a więc stosujesz wyżej cytowany paragraf 19 MSSF 2.

A ten z kolei mówi, że koszt za wykonaną usługę powinien zostać rozpoznany w momencie, gdy będziesz miał pewność, że dla danego instrumentu uprawnienia zostaną nabyte.

Podsumowując - w mojej ocenie - na podstawie par. 19 CRJ nie był zobowiązany do rozpoznania kosztu.
To co zrobił, to zgodnie z zasadą ostrożności oszacował prawdopodobieństwo i planowany koszt PM przypadający na dziś który w rzeczywistości zostanie poniesiony w momencie przyznania uprawnień (lub osiągnięcia stanu pewności, że takie uprawnienia zostaną nabyte).
Z kolei MSSF 2 posłużył do oszacowania wartości ujętej rezerwy wg stanu na dziś.

Tak też zostało to zapisane w SF i tak to rozumiem.



Rozumiem że chodzi o pracowników Pyramid a nie CRJ.

Poniżej cytat z komunikatu.z dnia 23 sierpnia 2020 r.

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...
Cytat:

Zarząd spółki Pyramid Games S.A. z siedzibą w Lublinie [dalej jako: Spółka, Emitent] informuje, iż Zarząd Spółki mocą uchwał nr 01/08/2020 z dnia 21 sierpnia 2020 r. oraz 02/08/2020 z dnia 23 sierpnia 2020 r., które zostały zatwierdzone przez Radę Nadzorczą Spółki, działając w ramach upoważnienia zawartego na mocy Uchwały nr 15 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 10 sierpnia 2020 r. [vide: raport bieżący EBI nr 1/2020 z dnia 10 sierpnia 2020 r. oraz raport bieżący EBI nr 2/2020 z dnia 11 sierpnia 2020 r.] przyjął Regulamin Programu Motywacyjnego Spółki realizowanego w latach 2020-2023 [dalej: Program Motywacyjny, Program].


Cytat:
Program Motywacyjny skierowany jest do członków Zarządu Emitenta oraz członków kluczowego personelu Spółki.

Warunkiem koniecznym uczestnictwa osób uprawnionych w programie jest:
[1] w przypadku osób, które nie będą wchodziły w skład Zarządu do dnia, w którym nastąpi ocena stwierdzenia spełnienia warunków programu (dalej: Ocena), nie nastąpi wypowiedzenie, rozwiązanie, ani wygaśnięcie zawartej między uczestnikiem programu a Spółką umowy, będącej podstawą stosunku współpracy, chyba że umowa ta zostanie zastąpiona inną umową,
[2] w przypadku osób, które wchodzą w skład Zarządu do dnia, w którym nastąpi Ocena, uczestnik Programu w dalszym ciągu będzie pełnił nieprzerwanie funkcję członka Zarządu lub pozostanie ze Spółką w stosunku współpracy na mocy odrębnej umowy,
[3] dodatkowo, w stosunku do Pana Jacka Wyszyńskiego za warunek konieczny uznaje się następujący warunek: złożenie oświadczenia o zobowiązaniu do niezbywania akcji Spółki posiadanych przez Pana Jacka Wyszyńskiego według stanu na dzień 23 sierpnia 2020 r., tj. 260.000 [dwustu sześćdziesięciu tysięcy] sztuk akcji Spółki, przez okres 18 [osiemnastu] miesięcy licząc od dnia 23 sierpnia 2020 r., zawierającego jednocześnie oświadczenie, że w przypadku naruszenia tego zobowiązania Pan Jacek Wyszyński zapłaci na rzecz Spółki karę umowną w wysokości stanowiącej równowartość ceny zbycia akcji Spółki z naruszeniem takiego zobowiązania.
[4] złożenie przez uczestników Programu Motywacyjnego oświadczenia o zobowiązaniu do niezbywania akcji objętych w ramach Programu Motywacyjnego przez okres lock-up, zawierającego jednocześnie oświadczenie, że w przypadku niedotrzymania tego warunku, uczestnik Programu zapłaci na rzecz Spółki karę umowną w wysokości ustalonej w umowie uczestnictwa.

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 18 listopada 2020 21:48:03 przy kursie: 76,40 zł
Wracając do tematów potencjalnie bardziej cash'owych, tu ciekawa analiza użytkownika @Kropka z Forum Bankiera:

Cytat:
Nie przejmowałbym się obecnym kursem. Potencjał spółki jest bardzo dobry.

W TOP 20 polskich gier, jeśli chodzi o społeczność steam (źródło danych o grupie steam: steamcommunity.com/games/75869...), jako developer mamy 7 gier w produkcji. Dane pozbierałem w dniu dzisiejszym.

Lp. Developer --> Tytuł --> społeczność steam

1. CD PROJEKT RED --> Cyberpunk 2077 --> 884818
2. Ragged Games --> Bum Simulator --> 30615
3. ▲ Pyramid Games --> Occupy Mars: The Game --> 27103
4. Bloober Team --> The Medium --> 11482
5. SimFabric --> Farm&Fix 2020 --> 11135
6. ▲ Pyramid Games --> Dinosaur Fossil Hunter --> 8596
7. CreativeForge Games --> Aircraft Carrier Survival --> 8353
8. SimFabric --> ElectriX: Electro Mechanic Simulator --> 8118
9. ▲ Pyramid Games --> Urban Explorer --> 6368
10. Duality Games --> Unholy --> 6048
11. Movie Games S.A. --> Car Wash Simulator --> 5786
12. Polyslash --> Tribe: Primitive Builder --> 4952
13. Ultimate Games S.A. --> City Eye --> 4922
14. ▲ Pyramid Games --> Farming Life --> 4540
15. ▲ Pyramid Games --> Soviet Space Engineers --> 4418
16. ▲ Pyramid Games --> Castle Flipper --> 4387
17. SimFabric --> Moon Village --> 4196
18. Polyslash --> Mech Mechanic Simulator --> 4113
19. ▲ Pyramid Games --> Kingslayer Tactics --> 4039
20. Movie Games S.A. --> American Motorcycle Simulator --> 3885

Mogłem zgubić którąś z nowych spółek ze stajni Playway. Ciężko za nimi nadążyć. Nawet jeżeli, to i tak z niewydanych gier jest tego dużo. Część z tych gier, wg steam, Pyramid wydaje samodzielnie.

Dodatkowo porównując społeczność niewydanych tytułów Movie Games z niewydanymi tytułami Pyramid vs kapitalizacja obu spółek, to również mamy miejsce do wzrostu.

Movie Games
Kapitalizacja: 272 751 992 pln
Społeczność steam jako developer: 11 749
Społecznośc steam jako wydawca: 46 385

Pyramid
Kapitalizacja: 94 048 400 pln
Społeczność steam jako developer: 62 566
Społecznośc steam jako wydawca: 51 057

Jak dana spółka jest jednocześnie wydawcą i producentem danej gry, to dana gra została uwzględniona w obu pozycjach.
Movie Games wystrzelił przed premierą Drug Dealer Symulatora, który okazał się hitem. Wcześniej też się długo bujał poniżej 100mln kapitalizacji. W dniu premiery tytuł miał społeczność steam w okolicach 18k, a więc mniej niż Occupy Mars na kilka miesięcy przed premierą.

Generalnie mamy na co czekać. Póki co stoimy, bo do premier daleko. Natomiast już się pojawiają nieśmiałe próby, również na innych forach, odwrócenia uwagi od Pyramid.
To be a rock and not to roll


aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 18 listopada 2020 23:44:30 przy kursie: 76,40 zł
Z pamięci mogę wymienić kilka tytułów, które powinny być w pierwszej dziesiątce, a zostały pominięte. Także jest to dość ułomna analiza :D

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 19 listopada 2020 08:19:44 przy kursie: 76,40 zł
To prawda, że w zestawieniu kilku gier zabrakło - z notowanych spółek na pewno Builders of Egypt, Mr. Prepper i Lust from Beyond.
To be a rock and not to roll

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 19 listopada 2020 14:40:52 przy kursie: 80,90 zł
Kurs akcji dziś chyba w dość istotnym technicznie miejscu - na tych poziomach była spora wymiana wolumenów podczas spadków. Pokonanie tego poziomu na większym wolumenie powinno dać szansę na odwrócenie trendu / wyjście z tej konsolidacji..
To be a rock and not to roll

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 24 listopada 2020 20:57:12 przy kursie: 96,70 zł
Udało się wybić na dość dużym wolumenie z trwającej od sierpnia konsolidacji binky Teraz czas na próbę wybicia psychologicznego poziomu 100 zł thumbright

Prace nad Occupy Mars trwają, czasem mam wrażenie, że deweloperzy na Discordzie są obecni 24 h / dobę blackeye Na codziennie powtarzające się pytania o datę Early Access release odpowiadają:

Cytat:
(...) those days you can't realease ea game that will get low review score. We need to be sure game will be good enough to have 80% since then it will be on steam main page.


Jak widać, świadomie podchodzą do tematu, utrzymując jednocześnie datę premiery Occupy Mars (EA) na Q4 2020 - Q1 2021.

To be a rock and not to roll
Edytowany: 24 listopada 2020 20:57

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 3 grudnia 2020 16:24:53 przy kursie: 97,00 zł
Pyramid Games dość istotnie powiększa zespół:
https://www.skillshot.pl/users/1270
- Level Designer,
- Game Designer,
- Junior Phaser.js game developer,
- Technical 3D Artist,
- Mid/Senior Unity Developer,
- Gameplay Programmer,
- 3D Artist.

Świeże ogłoszenia z okresu 0-5 dni.


kliknij, aby powiększyć
To be a rock and not to roll
Edytowany: 3 grudnia 2020 16:26

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 16 grudnia 2020 11:53:52 przy kursie: 97,75 zł
Jeszcze w temacie filozofii developmentu gier według której działa Pyramid Games:

kliknij, aby powiększyć


I ciekawy materiał do którego Pyramid się tutaj odniósł:
www.youtube.com/watch?v=fkjY_R...

Cytat:
In this 2019 GDC postmortem, Unknown Worlds Entertainment's Jonas Boetel explains how open development saved Subnautica. Boetel explains what open development is, what it means, and how it affects every part of the independent game making process.


Wiele osób uważa, że Subnautica jest przykładem gry, która pokazuje jak powinien być wykorzystywany Early Access.

Pozdr.
Kuba
To be a rock and not to roll
Edytowany: 16 grudnia 2020 11:56

d2fan
31
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-10-02
Wpisów: 168
Wysłane: 4 stycznia 2021 09:47:57 przy kursie: 99,50 zł


Cytat:
Zarząd spółki Pyramid Games S.A. z siedzibą w Lublinie [dalej jako: Emitent, Spółka] informuje, iż w dniu 10 listopada 2020 r. powziął informację, że liczba graczy oczekujących na zakup gier Spółki w sklepie Steam na koncie Emitenta przekroczyła 350 tys. [dalej jako: Outstanding Wishlist].

Poniżej Zarząd Spółki podaje 4 gry z najwyższą liczbą życzeń na koncie Emitenta:
1. Occupy Mars: The Game – 153 000
2. Dinosaur Fossil Hunter – 70 000
3. Urban Explorer – 30 000
4. Rover Mechanic Simulator – 26 500

Zarząd Emitenta informuje również, że na dzień publikacji niniejszego raportu ilość pobrań gier Free2Play _Prologów_ opublikowanych przez Spółkę wynosi:
1. Occupy Mars: Prologue – 189 500
2. Dinosaur Fossil Hunter: Prologue – 149 000


Czy wiadomo w jakich cenach spółka planuje wypuścić ww. gry?


jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 4 stycznia 2021 10:17:52 przy kursie: 99,50 zł
Oficjalnie nie - z Discorda wypowiedź Pyramid odnośnie ceny Early Access Dinosaur Fossil Hunter:
Cytat:
the price will be set by publisher, but I would imagine probably similar to games like Gold Rush or Barn Finders


czyli około 20 EUR.

Occupy Mars pewnie podobnie, choć może tutaj będzie ciut drożej, jako że to 'flagowa' produkcja na ten moment.
To be a rock and not to roll

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 11 stycznia 2021 18:55:18 przy kursie: 98,50 zł
Doczekaliśmy się tłumaczeń Occupy Mars na 10 języków:
steamcommunity.com/app/1310520...

Cytat:
Aktualizacja v0.44.6 Occupy Mars: Prologue jest teraz dostępna!

W najnowszej aktualizacji dodaliśmy do gry 10 wersji językowych! Szczegóły poniżej:

Dostępne języki:
Angielski
Chiński
Francuski
Hiszpański
Niemiecki
Polski
Portugalski
Rosyjski
Turecki
Włoski

To be a rock and not to roll

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 19 stycznia 2021 21:58:39 przy kursie: 91,50 zł
Według poniższego komunikatu Movie Games SA, na dzień dzisiejszy gra Lust from Beyond, która jest na miejscu 47 Steam Global Top Wishlist, przekroczyła poziom 160 tys. osób na WL:

biznes.pap.pl/pl/news/espi/inf...(4-2021)-zmiana-daty-premiery-gry-lust-from-beyond

Occupy Mars od Pyramid Games na dzień dzisiejszy jest na 44 miejscu Steam Global, więc współczynnik Community do Wishlist z ostatniego raportu kwartalnego (3Q) się utrzymuje:

@10/11/2020:
- Wishlist: 153.000 osób,
- Community: 26.000 osób,
- współczynnik: 5.9

@19/01/2020:
- Wishlist: min. 160.000, max. strzelam 170.000 osób,
- Community: 27.880 osób,
- współczynnik min. 5.7 max. 6.1

Kluczowa oczywiście będzie sprzedaż, ale na razie przyrosty 'zainteresowania' grą liniowe.

Tym czasem do końca Q1 2021 czekamy na pewno na premierę Early Access Dinosaur Fossil Hunter (przesunięta z Q4 2020). Tu ostatni devlog:
steamcommunity.com/games/86470...
To be a rock and not to roll

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 24 stycznia 2021 23:06:15 przy kursie: 88,00 zł
https://imgur.com/TTWEATQ

Cytat:
The crew of Valoria I is collaborating with PyramidGames on an outreach project highlighting the realism of both the HI-SEAS mission and the upcoming Occupy Mars space exploration game. #OccupyMars is a highly technical, open-world, sandbox game about settlements on Mars from the Polish indie game developer Pyramid Games. The game is inspired by the most promising technologies and companies that work towards the goal of becoming a multi-planetary species. Video clips recorded at the HI-SEAS habitat will illustrate what it's like to live and work on Mars, and what technologies are crucial to a successful mission. The real-life footage will be juxtaposed with elements of Occupy Mars, demonstrating how close the player experience is to the 'real thing' seen at HI-SEAS.
To be a rock and not to roll

jqn
jqn
64
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 374
Wysłane: 9 lutego 2021 08:42:08 przy kursie: 88,00 zł
Przy okazji uzyskania odpowiedzi na pytania, które zadałem Spółce, przypomniano mi o fakcie, który mi osobiście umknął - z tego co widzę to w tym wątku również nie był poruszany.

Chodzi o współpracę z firmami przy promocji gry Occupy Mars - pisaliście tutaj o umowie z Steel Series:infostrefa.com/espi/pl/reports..., gdzie społeczność na Facebook to blisko 2 mln osób, ale nikt nie wspominał o tym, że przed debiutem Spółka nawiązała również współpracę z ASUS ROG (Republic of Gamers): infostrefa.com/espi/pl/reports.... Tu społeczność na samym FB to ponad 4.5 mln osób.

Pozdr.
Q
To be a rock and not to roll

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 14 lutego 2021 20:20:38 przy kursie: 86,39 zł
Kapitalizacja jeszcze w bazie – omówienie sytuacji fundamentalnej Pyramid Games po III kw. 2020 r.

Pyramid Games z pewnością intryguje inwestorów. Według serwisu gaminganalytics.info Occupy Mars jest 5 najbardziej oczekiwaną premierą polskiej gry wyprodukowanej przez podmiot giełdowy. Gra zajmuje aktualnie 47 pozycję na Steam Global Wishlist, a kapitalizacja spółki wynosi ok. 110 mln zł. O ile nikogo nie dziwi, że spółka jest wyceniana przez rynek niżej niż CD Projekt, PlayWay, czy 11bit, to już waluacja znacząco poniżej Forever Entertiment, czy w szczególności SimFabric może zastanawiać. Zacznijmy jednak od początku.

Pyramid powstała w 2017 r., czyli jest spółką relatywnie młodą, podobnie jak większość giełdowego gamedev. W zasadzie od początku działalności inwestorem w spółce był giełdowy PlayWay. Po roku działalności spółka wydała dwie gry mobilne, które przeszły bez większego echa. W lipcu 2018 r. premierę miała pierwsza gra dedykowana PC, czyli Alter Cosmos. Mówiąc delikatnie, projekt ten nie rzucił graczy na kolana – na dziś liczba komentarzy wynosi całe 12 sztuk. Oczywiście była to produkcja niskobudżetowa.

W związku z partycypacją w grupie PlayWay spółka posiada wiele deali z jego podmiotami powiązanymi. Wydawcą Alter Cosmos na konsole został SimFabric, natomiast spółka tworzyła lub tworzy 4 gry na zlecenie Ultimate Games: SpyHack, Farming Life, Zoo Keeper, oraz Castle Flipper.

Niestety, wydaje się, że zarząd spółki niekoniecznie znał realia rynkowe. W październiku 2018 podpisano umowę z zewnętrznym inwestorem gdzie za 260 tys. zł sprzedano prawo do 31 proc. zysków z gry Occupy Mars., natomiast w grudniu analogiczne umowy parafowano dla kolejnych gier - Dinosaur Fossil Hunter (za 155 tys. oddano 40 proc. zysków) i Soviet Space Engineers (obecnie Soyuz Constructors w której za 40 proc. zysków otrzymano 168 tys. zł). W lutym 2019 spółka podpisała kolejne umowy, chociaż warunki odrobinę się zmieniły. Za 120 tys. sprzedano prawa do zysków z gry Rover Mechanic Simulator, za 80 tys. zł Kingslayer Tactics. W pierwszym przypadku spółka oddała 50 proc. zysków z gry po pokryciu wkładu inwestora, ale do tego momentu inwestor jest uprawniony do 80 proc. wpływów. W przypadku drugiej gry inwestorowi należy się 55 proc. zysków po pokryciu własnych kosztów i 90 proc. do momentu odzyskania wkładu. Warunki te są zbliżone do umów wydawniczych, ale w tym przypadku poza kapitałem spółka nie otrzymuje żadnego wsparcia marketingowego. W marcu 2020 r. podpisano podobne umowy na kolejnych 9 gier, choć w tym przypadku szczegóły nie są znane.

Wygląda na to, że paru pasjonatów postanowiło pójść na swoje, ale bez świadomości co, z kim, kiedy i za ile. Mamy zatem już na starcie ryzyko braku know-how i trzeba liczyć się z kosztem jego pozyskania. Oczywiście podpisane umowy łatwo ocenia się z dzisiejszej perspektywy, kiedy wiadomo, że mają szansę na spory sukces, a inaczej kiedy prawdopodobnie były tylko pomysłem, ale i tak warunki wydają się dla spółki nieco krzywdzące. Być może początkowej koncepcji nie potrafiono porządnie sprzedać, bo wyobrażam sobie, że finansowanie tych produkcji mógł wziąć na siebie PlayWay.

W lutym 2020 r. swoją premierę w Early Acces miała pierwsza ważna z punktu widzenia spółki gra, czyli Rover Mechanic. Do 10 sierpnia gra sprzedała się w liczbie 12 tys. egzemplarzy. Cena podstawowa gry wyniosła 12 USD, z czego można szacować, że przychody spółki z jej sprzedaży powinny wynieść w tym czasie ok. 300 tys. zł, natomiast z dokumentu wynika, że już w I kw. było 240 tys. zł.
Przyznam, że raportowane przez spółkę przychody są nieco zagadkowe. W ciągu pierwszych 9 miesięcy br. wyniosły 1 mln zł, na co oczywiście złożyły się przychody z Rover Mechanic, przychody z produkcji gier na zlecenie dla Ultimate. Jeśli założymy, że rozkład przychodów z produkcji gier na zlecenie był taki sam jak w I kw. br. w pozostałych kwartałach to wyniosłyby one ok. 200 tys. zł. W takim przypadku przychody z tytułu RMS wyniosły ok. 800 tys. zł, czyli znacznie więcej niż szacunek sprzedaży na podstawie raportowanej liczby kopii oraz wkładu inwestora. Z tego wynika, że spółka czerpie większe wpływy z gier zleconych, albo ma jakieś dodatkowe źródło dochodu.

Niestety pomimo premiery jednej z ważnych dla spółki gier i związanych z tym przychodów, pomimo produkcji na zlecenie spółka notuje straty - 0,23 mln zł na poziomie operacyjnym. Niestety w kolejnym kwartale się to raczej nie zmieni, pomimo premiery pełnej wersji Rover Mechanic (premiera w listopadzie). Tak przynajmniej wynika z rozkładu komentarzy na Steam.
Gra zebrała dobre noty (90 proc. pozytywów na Steam), posiada dobrą i realistyczną fizykę, ale sprzedaż niestety wygląda mizernie. Być może problemem był dość niszowy temat, może gdzieś popełniono błędy w promocji. Choć nie dostrzegłem stosownego komunikatu, to wygląda na to, że gra zwróciła koszty produkcji w I kw – tak przynajmniej można wnioskować z rozkładu zapasów. Tylko w kwartale premiery zmiana stanu była ujemna, natomiast w kolejnych kwartałach spółka powiększa produkcję w toku nawet w szybszym tempie niż przed premierą. Skapitalizowane i nierozliczone koszty gier w sprzedaży są marginalne i wyniosły na koniec II kw. 52 tys. zł.


kliknij, aby powiększyć


Rynek i kapitalizacja żyje jednak nie bieżącymi wynikami, ale nadchodzącymi premierami.
Poniżej zaprezentowałem podsumowanie portfela gier wraz z najważniejszymi informacjami. Kolorem szarym oznaczyłem projekty zewnętrzne dla których Pyramid jest deweloperem, natomiast szara czcionka oznacza szacunek wishlisty na podstawie wielkości społeczności Steam. Przyjąłem współczynnik 6, czyli średnią z dostępnych danych dla Occupy Mars, DFH oraz Urban Explorer.


kliknij, aby powiększyć


Ze względu na miejsce na Steam Global Wishlist, wielkość społeczności Steam i największy udział w zyskach najważniejszymi projektami są Occupy Mars oraz DFH. Na podstawie upublicznionych danych pokusiłem się o możliwy, hipotetyczny szacunek sprzedaży i wyników w kolejnych latach.

Wiadomo, że Occupy Mars wyjdzie najpierw w wersji Early Access, może nawet jeszcze w tym kwartale. Na bazie rozwoju Rover Mechanic zakładam, że rozwój gry potrwa do IV kw. i wtedy finalnie nastąpi premiera pełnej wersji. Ze statystyk gier PlayWay wynika, że średni współczynnik konwersji wishlisty na wolumen wynosi ok. 3. Niestety w ostatnim czasie mamy raczej negatywne odchylenia od tej wartości i bliżej jest do wartości 2, ale może to wynikać po prostu z tego, że ostatnio wydane gry nie są hitami. Ze względu na fakt, że OM jest grą ze sporym potencjałem przyjmę w tym przypadku mnożnik x3, z tym, że połowę alokuję na kwartał premiery EA, a drugą połowę na kwartał pełnej wersji (na podstawie zachowania wolumenu Green Hell i innych mniejszych gier). Rozkład w innych kwartałach wynika ze średniego spadku sprzedaży dla gier porównywalnych – 38 proc. w kwartale popremierowym, 42 proc. przychodów premierowych kwartał później i 20 proc. w ostatnim kwartale. W kalkulacjach uwzględniłem zakładane koszty produkcji oraz marketingu i oczywiście udział inwestora w zyskach.

Skoro spółka osiągnie sukces i będzie mieć gotówkę to zakładam, że kolejne projekty własne nie będą trwonić potencjału marketingowego w EA i zostaną wydane od razu w pełnej wersji, w tym Dinosaur Fosil Hunter, choć sama spółka raczej prze ku wydaniu wersji niepełnej. W tym przypadku wolumen w kwartale premiery również wynika z mnożnika x3.

Zakładam, że w tym roku wyjdą także projekty zlecone. Oczywiście nie wszystkie na raz. W tym przypadku w związku z mniejszą społecznością Steam przyjąłem mnożnik x2. Oczywiście uwzględniam udział w zyskach po pokryciu kosztów własnych wydawcy, czyli Ultimate Games.

Dla kolejnych gier własnych wolumeny nie wynikają już wprost z wishlisty, czy liczebności społeczności Steam. Wydaje się, że przy zastosowanych założeniach daty premier mamy zbyt dużą odległość aby obecny stan wishlisty oddawał potencjał, tym bardziej, że część z tych gier nie została na razie ogłoszona na Steam, no i oczywiście nie miały one prologów, czy wersji demo. Wolumeny może nie są wysokie, ale z drugiej strony o tych grach niewiele wiemy, a dodatkowo w przypadku Urban Explorer i CEO Slayer założyłem brak udziału inwestora finansowego, choć jak informowała spółka podpisano umowy na kolejne 9 gier.
Poniższe założenia i wyliczenia mają charakter poglądowy. Rzeczywisty rozkład może i pewnie będzie się znacząco różnił choćby z powodów braku dostosowania wektorów sprzedaży do okresów wyprzedaży.


kliknij, aby powiększyć


Z takich założeń dostalibyśmy aż 24,5 mln zł przychodu pomniejszonego o koszty produkcji i reklamy. Gdyby dorzucić do tego 1 mln zł kosztów zarządu spółka mogłaby pokazać ok. 19 mln zł zysku netto, w 2022 r. ponad 22 mln zł netto i w końcu w 2023 nawet 28 mln zł zysku netto. Oczywiście te gry powstają już jakiś czas. Jeśli dodać choć jeden rok z zerowym zyskiem (takiego oczekuję w 2020 r.) to średniorocznie można oczekiwać od spółki 17 mln zł. Przy stopie dyskontowej na poziomie 12 proc. i stopie wzrostu 2 proc. otrzymalibyśmy wycenę na poziomie 170 mln zł, co w kontekście kapitalizacji jest wynikiem wysokim. Albo więc przyjęte założenia są złe, albo rynek nie dostrzegł potencjału.

Powyższe rozważania oczywiście są bardzo subiektywne. Spółka co prawda deklaruje, że większość gier wyjdzie w tym roku, ale znając życie potrwa to dłużej i z tym założeniem czuję się raczej dobrze. Ba, możliwe, że DFL wyjdzie później niż zakładam, a może także podzielić los OM i zobaczymy najpierw wersję EA. Ceny sprzedaży nie są wysokie, więc niespodzianki tutaj też być nie powinno. Nie uwzględniłem w wynikach zupełnie rynku konsolowego. Miękkim miejscem pozostaje oczekiwany wolumen i mnożnik z wishlist. Nie jest to wskaźnik dobrze pokazujący oczekiwaną sprzedaż, ale wycenę trzeba na czymś oprzeć. Ja opieram na statystyce z gier PlayWay. Odchylenie od zakładanych wolumenów może być zarówno in minus i in plus, co oczywiście wpłynie na kapitalizację. Spółka pracuje także nad narzędziami do wdrożenia trybu coop, ale wpływu tego faktu nie uwzględniam w założeniach.

Spółka wydaje się niedroga, a co więcej można ją pochwalić za zakres ujawnień. W raportach spółka informuje o wielkości wishlist, a także o wolumenie sprzedaży gier, co nie jest niestety częstą praktyką. Co więcej, Pyramid podał w komunikacie bieżącym założenia ISR. Słabą stroną jest doświadczenie biznesowe zarządu i mało korzystne umowy, podpisywane nawet w 2020 r.

Optymizm studzi niestety przyjęty program motywacyjny. Spółka za program kończący się w 2022 r. chce wyemitować 6 proc. akcji, co daje średnioroczne rozwodnienie na poziomie 2 proc. Z faktu samego rozwodnienia zysków (zwiększam stopę dyskontową o średnioroczny przyrost liczby akcji) wycena spadnie nam do 145 mln zł.
Jeszcze gorzej wyglądają warunki przyznania akcji – zysk w bieżącym roku na poziomie 3 mln zł, a w tym i kolejnym łącznie 10 mln zł. W regulaminie nie ma informacji na temat wyłączenia z kalkulacji zysku netto kosztów programu więc nie uwzględniam w tym przypadku rozwodnienia – powinny się pojawić koszty w zysku netto). Dla przyjętej oczekiwanej stopy zwrotu i wzrostu dostaniemy wycenę na poziomie 64 mln zł. Zatem rynek lokuje kapitalizację mniej więcej po środku pomiędzy optymistycznymi oczekiwaniami wyników, a założeniami programu.


>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Disclaimer: Nie posiadam, ani nikt z moich bliskich pozycji na akcjach omawianego waloru.


Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 16 lutego 2021 10:51

Grzechos
1
Dołączył: 2020-05-16
Wpisów: 4
Wysłane: 15 lutego 2021 17:34:51 przy kursie: 85,00 zł
Dlaczego w ostatnim akapicie dwukrotnie uwzględniono czynniki obniżające wycenę, a nie uwzględniono wpływu dodatkowej sprzedaży na konsole i coopa.To faktycznie bardzo subiektywne.
Poproszę o rozszerzenie analizy to wpływ dodatkowej sprzedaży na konsole i coopa.
Skoro negatywne się da, to pozytywne też można.

Dodam iż na swojej stronie spółka informuje, że posiada lub realizuje własne rozwiązania, m.in.:
OpenCoOp to realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (GameINN) projekt Badawczo-Rozwojowy tworzony przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ramach projektu powstanie autorska technologia pozwalająca na szybkie tworzenie i dodawanie trybu kooperacji online do gier symulacyjnych na silniku Unity 3D.
System OpenCoOp będzie kompleksowym rozwiązaniem, które umożliwi szybsze oraz efektywniejsze tworzenie trybu multiplayer.

https://pyramid.games/technologia/
Dodam, że też jestem nieobiektywny gdyż posiadam akcje spółki.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 15 lutego 2021 18:04:15 przy kursie: 85,00 zł
No właśnie nie dwukrotnie...

Z racji rozwodnienia zwiększam stopę dyskontową, która odwzorowuje przybywanie akcji. Oczywiście w tym przypadku mowa o przyjętych przeze mnie założeniach i wycenie z nich wynikającej.

Warunki przyznania akcji to osobna sprawa. Z nich dostajemy oczekiwany wynik, który jak się wydaje już uwzględnia koszty programu motywacyjnego. Z tego powodu NIE uwzględniam w tej kalkulacji wzrostu stopy dyskontowej, żeby nie dublować wpływu PM.

Jeśli chodzi o coop, to spółka prowadzi prace jak zauważyłeś, ale czy narzędzie zostanie wdrożone to tak naprawdę jeszcze nie wiadomo. Nie mam też wiedzy jak w porównywalnych projektach implementacja trybu współpracy wpłynęła na sprzedaż. OM to nie jest raczej typowy surwiwal.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 15 lutego 2021 18:28:09 przy kursie: 85,00 zł
Cytat:
Z racji rozwodnienia zwiększam stopę dyskontową, która odwzorowuje przybywanie akcji. Oczywiście w tym przypadku mowa o przyjętych przeze mnie założeniach i wycenie z nich wynikającej.

Warunki przyznania akcji to osobna sprawa. Z nich dostajemy oczekiwany wynik, który jak się wydaje już uwzględnia koszty programu motywacyjnego. Z tego powodu NIE uwzględniam w tej kalkulacji wzrostu stopy dyskontowej, żeby nie dublować wpływu PM.


Czy nie jest raczej tak, że warunki PM są tak niskie (celowo zaniżone), że przyznane akcje mają stanowić raczej "bonus" za obecne niskie wynagrodzenie dla pracowników. W mojej ocenie jeżeli tak jest to twierdzenie, że z PM wynika oczekiwany wynik może być niepoprawne. Wynik w PM może być zaniżony, aby uczestnicy dostali akcje, które maja im rekompensować obecnie niskie wynagrodzenie. Taki sposób rozliczenie ma też korzyści podatkowe dla pracowników, ponieważ sprzedaż akcji jest opodatkowana ryczałtem a nie według skali podatkowej. Korzyść dla spółki wynika natomiast z faktu płacenia niższych wynagrodzeń obecnie.

Grzechos
1
Dołączył: 2020-05-16
Wpisów: 4
Wysłane: 15 lutego 2021 18:39:00 przy kursie: 85,00 zł
anty_teresa napisał(a):
No właśnie nie dwukrotnie...

Z racji rozwodnienia zwiększam stopę dyskontową, która odwzorowuje przybywanie akcji. Oczywiście w tym przypadku mowa o przyjętych przeze mnie założeniach i wycenie z nich wynikającej.

Warunki przyznania akcji to osobna sprawa. Z nich dostajemy oczekiwany wynik, który jak się wydaje już uwzględnia koszty programu motywacyjnego. Z tego powodu NIE uwzględniam w tej kalkulacji wzrostu stopy dyskontowej, żeby nie dublować wpływu PM.

Jeśli chodzi o coop, to spółka prowadzi prace jak zauważyłeś, ale czy narzędzie zostanie wdrożone to tak naprawdę jeszcze nie wiadomo. Nie mam też wiedzy jak w porównywalnych projektach implementacja trybu współpracy wpłynęła na sprzedaż. OM to nie jest raczej typowy surwiwal.


Dziękuję za doprecyzowanie w kwestii dyskontowania czynników negatywnych.

Wiemy jak coop wpłynął na sprzedaż Green Hell.
Fakt, OM to nie typowy surwiwal, choć kolejny projekt CRJ -Chimera (też ma mieć tryb coop) - nasuwa mi bezpośrednie skojarzenie z OM, tylko PDG jest ze swoim projektem dużo bardziej zaawansowane.
Jednocześnie prezes PDG wypowiadał się w filmiku dot. realizowanych projektów, że ich autorska, ww. techologia coopa mocno przyśpiesza prace w tym zakresie.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


10 11 12 13 14

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,385 sek.

zbvfgkmx
ibzjjpqm
lntdqluk
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
ratfbzng
erjbqzum
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat