PARTNER SERWISU
khmtcxyu
1 2
martinezo
0
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 498
Wysłane: 24 stycznia 2009 06:17:06 przy kursie: 7,20 zł
Multimedia Polska
No to jeszcze jedna spółka która mnie zainteresowała. Moim zdaniem działa w bardzo rozwojowej branży. Ma pole do dalszego rozwoju, zarówno na terenie kraju jak i w ramach już pozyskanych klientów(proponowanie innych usług, tzw. 3w1).
Ale niestety wskaźniki finansowe spadają. No i jest chyba trochę drogawa. Mógłby się ktoś na ten temat wypowiedzieć?

Powoli do celu
Edytowany: 16 lutego 2009 10:34

martinezo
0
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 498
Wysłane: 16 lutego 2009 10:34:36
Wywiad z Prezesem Andrzejem Rogowskim o roku 2009.

www.parkiet.com/artykul/26,782...

Czy zarząd opowie się w tym roku za wypłatą dywidendy? Spółka zgromadziła na ten cel ponad 200 mln zł.

Będę rekomendował zatrzymanie zysków w spółce. Z kilku przyczyn. Po pierwsze, nie zdecydowaliśmy się na restrukturyzację kredytu. Rozmowy z bankami zakończyliśmy na przełomie listopada i grudnia. We wrześniu mieliśmy bardzo dobre oferty od banków, potem proponowane nam warunki zaczęły się pogarszać w związku z kryzysem finansowym.

Ostatecznie do podpisania umów nie doszło. Od niektórych banków otrzymaliśmy nawet informację o wstrzymaniu akcji kredytowej. W związku z tym zweryfikowałem nasze plany w zakresie finansów. Zdecydowałem się na przyjęcie wersji rezerwowej, dostosowanej do obecnych możliwości rynku, w tym banków. To oznacza, że spłacamy kredyt bankowy (na koniec września do spłaty pozostawało 323,9 mln zł; zadłużenie spółki z tytułu kredytów i pożyczek było podobne – red.). W tym roku zmniejszymy dług o 80 mln zł. W efekcie proporcja długu do EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja – red.) spadnie poniżej 1. Pierwszą ratę w wysokości 40 mln zł spłacimy w marcu. Jesteśmy do tego w pełni przygotowani.

Po drugie, spółka ma program inwestycyjny przyjęty przez radę nadzorczą. Zagospodarowuje on całą EBITDA, którą planujemy wypracować w tym roku. Oczywiście, wykorzystamy też zyski wypracowane w roku ubiegłym – stąd moja rekomendacja, aby nie wypłacać dywidendy.

Prognoza Domu Maklerskiego IDMSA dla spółki mówi o 233 mln zł EBITDA w 2008 r. w porównaniu z 207 mln zł w 2007 r. Czy udało się wypracować tyle, ile wskazuje IDM?

Na podstawie wstępnych danych szacuję, że wynik jest wyższy.

A tegoroczna EBITDA będzie wyższa niż w 2008 roku?

Zakładam, że tempo wzrostu zarówno przychodów, jak i zysku na poziomie EBITDA będzie nie mniejsze niż w 2008 roku.

Czyli można się spodziewać, że tegoroczne nakłady inwestycyjne Multimediów przekroczą 200 mln zł. Na co spółka je wyda?

W tym roku najważniejszy dla nas jest projekt warszawski i umocnienie pozycji na tym rynku. Pojawienie się w stolicy nowego gracza, Vectry (spółka ogłosiła publiczne wezwanie do sprzedaży akcji warszawskiej kablówki Spray – red.), traktuję jako potwierdzenie słuszności naszej strategii. Z drugiej strony postaramy się godnie odpowiedzieć na pojawienie się konkurencji.

Nakłady inwestycyjne w Warszawie pójdą w górę?

Tak. Zarówno nakłady inwestycyjne, jak i założenia na ten rok dotyczące bazy klientów i liczby usług oferowanych w stolicy są wielokrotnością liczb z roku ubiegłego.

Jeśli dobrze pamiętam, spółka planowała w 2008 roku pozyskać na warszawskim rynku 40–50 tys. gospodarstw domowych i zainwestować 50 mln zł.

I wykonaliśmy plan bardzo efektywnie. Na koniec 2008 roku mieliśmy w sieci ponad 40 tys. gospodarstw domowych.

W co jeszcze firma zainwestuje?

Inwestycje będą dotyczyć aktywacji usług cyfrowych, a więc zakupu dekoderów. Zamierzamy też zwiększyć przepustowość sieci. Te cele pochłoną większość budżetu.

Czy spodziewa się Pan, że w związku ze wzrostem liczby konkurentów w Warszawie koszt zdobycia klienta też wzrośnie?

Mimo pojawienia się na rynku nowego gracza koszt pozyskania klienta pozostanie, moim zdaniem, niezmieniony. Z pewnością mamy wyższy budżet na budowę relacji z rynkiem i wspomaganie marketingowe, ale wyższy proporcjonalnie do spodziewanego efektu sprzedażowego. Inną kwestią jest koszt budowy sieci, potrzebnej, aby przyłączyć abonenta. Niestety, rośnie on wraz z umacnianiem się euro i dolara, bo w tych walutach kupujemy część materiałów.

Jeśli nie spodziewa się Pan wzrostu kosztu pozyskania abonenta, to może czasowego spadku ARPU (średni przychód na użytkownika)?

Nie zakładam spadku ARPU. Myślę, że nowi gracze będą szukać innych narzędzi skutecznej działalności niż wojna cenowa.

Ostatnio UKE wydało decyzje dla Multimediów w sprawie obniżenia kosztów zakańczania połączeń w sieciach komórkowych (połączenia MTR). Czy i jak szybko ta obniżka znajdzie odzwierciedlenie w cenie detalicznej usług głosowych?

Usługi głosowe traktujemy jako jeden z ważnych elementów oferty i z pewnością zmiana rozliczeń będzie oznaczać korzystniejszą propozycję dla klienta końcowego.

Jak szybko to się stanie?

Zazwyczaj trwa to od sześciu do ośmiu tygodni.

Czy spodziewa się Pan w tym roku innych ważnych dla spółki decyzji regulatora?

Nie spodziewam się istotnych decyzji, które miałyby mieć negatywny wpływ na rynek usług głosowych.

A decyzji o pozytywnym wpływie?

Polityka regulatora prowadzona jest przede wszystkim z myślą o interesach konsumentów. Oczywiście, trzeba to rozumieć, bo z punktu widzenia wolumenu usług, z których korzysta przeciętny Kowalski, Polska jest nadal w tyle w porównaniu z rozwiniętymi krajami. Można więc oczekiwać, że polityka regulacyjna będzie powodowała obniżanie cen, a mimo wszystko zwiększanie się wartości całego rynku jako takiego ze względu na ciągły wzrost wolumenu korzystania z usług. Myślę, że mamy przed sobą jeszcze kilka lat wzrostu. Nie spodziewam się tu żadnych negatywnych decyzji, które mogłyby doprowadzić do wstrząsu.

Podział TP nie będzie wstrząsem?

Nie wiem, czy w ogóle do tego dojdzie. Zapowiedzi podziału nie wstrząsają ani kursem TP, ani samym rynkiem. Myślę, że trzeba na ten problem patrzeć spokojnie i czekać na decyzje.

Ważnych decyzji UKE spodziewamy się natomiast, jeśli chodzi o przygotowania do cyfryzacji. Będzie to bardzo ważny proces dla rynku telekomunikacyjnego, o dużym znaczeniu także dla naszej działalności. Dlatego przygotowujemy się do tego od kilku lat.

Dla Multimediów cyfryzacja to ryzyko czy szansa?

Jest to proces ryzykowny, z którym wiążemy jednak nadzieje. Rynek dystrybucji zostanie przebudowany. Szansa polega na tym, że pojawią się duże grupy klientów, które do tej pory nie korzystały z usług telewizji kablowych i platform satelitarnych, a które będą musiały poszukać odpowiedniej dla siebie oferty cyfrowej.

Firma zakończyła rozmowy z bankami, a dodatkowe 600 mln zł–800 mln zł miało jej pomóc zbudować 30-proc. udział w rynku w ciągu kilku lat (według PIKE, udział liczony na podstawie liczby sprzedanych usług to 17 proc.). Czy spółka zarzuca wspomniany cel, czy też moment jego realizacji odsuwa w czasie – i o ile?

Uważam, że 30-proc. udział w rynku mamy szansę osiągnąć w latach 2010–2013. Przygotowaliśmy się już do zrealizowania tego celu od strony organizacyjnej. W związku z czym rozpocząłem rozmowy z bankami. W lipcu–sierpniu były one już bardzo zaawansowane. Jak było dalej – już mówiłem. Niewykluczone, że do rozmów wrócimy w marcu–kwietniu. Oczywiście obserwujemy pewne negatywne zjawiska, np. od strony kosztowej. Wysoki kurs dolara i euro powoduje zarówno wzrost kosztów budowy sieci, jak i kosztów w obszarze programmingu, zakupu pasma, gdzie obowiązuje nas wymiana dewiz. To wszystko powoduje, że chcemy działać bardziej ostrożnie i konserwatywnie.

Realizujemy plan przyjęty przez radę nadzorczą, jakkolwiek nie zapominamy o planie przyspieszonego rozwoju. Przedstawię władzom spółki stosowną rekomendację powrotu do niego, gdy stwierdzę, że otoczenie makroekonomiczne jest bardziej przewidywalne. Mam na myśli z jednej strony ceny walut, z drugiej politykę banków. Ważna będzie też skala zjawisk kryzysowych i skutki społeczne, w tym zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne. Na rynku może się wiele wydarzyć. Dzisiejsza sytuacja skłania mnie do bardziej konserwatywnego podejścia przy planowaniu budżetu inwestycyjnego.

Czy to znaczy, że wbrew opiniom kryzys dotknie także rynki telewizyjny i telekomunikacyjny?

Jestem przekonany, że rynek, na którym działamy, jest bardzo stabilny. Ale czy to oznacza, że masowe zwolnienia i bezrobocie wyższe, niż zakłada rząd, nie przyniosą tu zmiany? Pakiety premium i usługi dodatkowe mogą podlegać pewnym wahaniom popytu. Na pewno trzeba mieć to na uwadze.

Kilka razy wspomniał Pan o negatywnym wpływie na wyniki słabego złotego, z drugiej strony sądzi Pan, że EBITDA spółki będzie rosła przynajmniej tak jak w 2008 roku. Czy i gdzie spółka będzie szukała oszczędności?

Spółka jest w ciekawym i korzystnym momencie rozwoju. Gotowa jest struktura organizacji. Osiągnęliśmy optymalny poziom zatrudnienia. Znaczący jego wzrost miał miejsce w obszarze IT oraz w kanałach sprzedaży, a zwłaszcza call-center. To ostatnie zbudowaliśmy w ciągu trzech lat, zatrudnia około 400 osób. Umożliwiło centralizację wielu procesów, co z kolei niesie ze sobą poprawę efektywności działania. Przez najbliższe dwa lata organizacja nasza nie będzie znacząco rosła, ale rosnąć będą zasięg sieci i sprzedaż usług. Tylko część wzrostu przychodów zostanie zniwelowana przez negatywny wpływ słabego złotego.

Spółka nie zabezpiecza się przed zmianami kursów walut?

Nie. Jestem wrogiem takiej gry. Wolę działać w obszarze, który kontroluję.

Na rynku zachodzą zmiany. Przybyło platform cyfrowych; Telekomunikacja Polska i Cyfra Plus zawarły alians. Czy nie obawia się Pan, że w wyniku tej współpracy część Waszych klientów odejdzie do platform i TP?

Jeżeli zrobi się analizę funkcjonalną platform dostępowych, to nasza platforma szerokopasmowa ma w zasadzie wszystko (głos, dostęp do internetu, telewizję, programy HD, wideo na żądanie) prócz głosu mobilnego, który zamierzamy mieć wkrótce, najprawdopodobniej w II kwartale. Z kolei w TP głos i usługa dostępu do internetu są, reszty – w zasadzie nie ma. Szumne zapowiedzi sprzed dwóch – trzech lat, że TP idzie na rynek wideo w oparciu o technologię IP i własną infrastrukturę, okazały się trudne do zrealizowania.

Realizacja strategii IP TV jest w TP niemożliwa, czy to ciągle kwestia czasu?

To oczywiście kwestia determinacji, czasu i pieniędzy. Jak mi się wydaje, TP już się zorientowała i teraz zwróciła się w innym kierunku.

Uważa Pan, że TP będzie szukała mariażu z operatorem kablowym?

TP być może powinna rozpocząć konsolidację rynku kablowego kilkanaście lat temu. Dziś, moim zdaniem, jest już za późno.

Multimedia poszerzą ofertę o usługi telefonii mobilnej. Czy na bazie umowy z PTK Centertel?

Pracujemy nad czymś, co pod względem rozwiązań technologicznych będzie o krok wyprzedzać rynek. Nie będzie to kontynuacja działań w kierunku uruchomienia MVNO (tzw. wirtualnego operatora, korzystającego z infrastruktury innych firm – red.), w tym umowy, którą wynegocjowaliśmy dawno temu. Te działania w obecnej chwili wstrzymaliśmy ze względu na interes spółki.

Można świadczyć usługę telefonii mobilnej, nie korzystając z infrastruktury istniejących graczy?

W pewnym sensie można. Ale nic więcej teraz nie mogę powiedzieć.

Dziękuję za rozmowę.



Kim jest trzeci gracz na rynku usług kablowych

Cytat:
Multimedia Polska to trzeci pod względem liczby abonentów i liczby świadczonych usług operator sieci kablowej. Na koniec września 2008 roku miał 647 tys. klientów, którzy korzystali z nieco ponad 1 mln usług. W zeszłym roku pojawił się w Warszawie. Spółka ma w ofercie usługi telewizji kablowej: analogowej i cyfrowej, telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, a od niedawna także wideo na żądanie. Dąży do tego, aby gospodarstwa domowe korzystały z jak największej liczby usług. We wrześniu trzy usługi wykupiło 64 tys. abonentów, dwie 186 tys., a reszta – z jedną. Po 9 miesiącach 2008 roku przychody operatora wynosiły 350,2 mln zł, EBITDA 174 mln zł, a zysk netto 43,3 mln zł.

PARKIET

Czyli MMPPL nie ma opcji. Ale bardzo zainteresowała mnie końcówka wywiadu. Orientuje się ktoś o co chodziło Prezesowi z tą nową technologią telefonii mobilnej?

Powoli do celu

enforces
0
Dołączył: 2009-01-19
Wpisów: 1 506
Wysłane: 16 lutego 2009 10:43:05
multimedia polska jak i inne medialne spolki traca przy obecnej sytuacji - wysokie euro = wyzsze koszty działania. w euro płacą za licencje w nadawaniu kanałów tematycznych


WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 26 lutego 2009 23:31:28 przy kursie: 6,40 zł
Do wyników się nie czepiam, są równe i nawet lekko wzrostowe. Tylko do ceny rynkowej się czepiam: przewartościowanie, oczywiście w kategoriach względnych, bo gdy porównać spółkę np. z Cyfrowym Polsatem to wypada na tańszą.
Ostrożna wycena nikomu się nie spodoba: 3,23 zł na akcję, z niezłego roku gdzie zarobili netto ponad 50 mln zł. Struktura finansowa mi się nie podoba: za duża suma bilansowa, za duży kapitał, za mała rentowność tychże. Cyfr.Polsat ma niemal połowę mniejszy kapitał, a 5x większy zysk i lepszą stabilność.

Teresa
0
Dołączył: 2008-07-31
Wpisów: 4 710
Wysłane: 9 kwietnia 2009 12:32:11 przy kursie: 6,38 zł
Pojawiła się roczny raport i dane Q4 się troszkę zmieniły.

Generalnie zmalało w stosunku do q4.


kliknij, aby powiększyć


A wiesz przynajmniej dlaczego przegrałeś?...

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 13 maja 2009 22:45:30 przy kursie: 7,21 zł
Jako że było pisane, wrzucę krótki przegląd liczb z raportu:
- gotówka spadła do poziomu 2 mln złotych, z racji spłaty kredytów oraz wydatków inwestycyjnych,
- wyniki są ostrożnie lepsze, tj. przychody lekko w górę, ale kwoty zysków na tym samym poziomie,
- zadłużenie mimo redukcji nadal duże, przesuwa się też w stronę spłat, tj. z długo- na krótkoterminowe,
- pieniądze są robione, o czym świadczą dodatnie przepływy operacyjne, z których połowa to odjęcie amortyzacji od zysku netto.

martinezo
0
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 498
Wysłane: 23 czerwca 2009 14:39:25 przy kursie: 6,48 zł
coś ostatnio jest zmasowany wysyp informacji na temat spółki... Czyżby coś miało się ciekawego wydarzyć?

www.stockwatch.pl/gpw/mmppl,wi...

Od 18.06 to już 6 artykułów. Przedtem była względna ciszaThink

Powoli do celu

enforces
0
Dołączył: 2009-01-19
Wpisów: 1 506
Wysłane: 28 lipca 2009 16:56:15 przy kursie: 7,52 zł
multimedia ładnie rośnie od kilku sesji. postanowiłem wejść.

z tego co się orientuje spółka ostro inwestuje we warszawie, wszystkie jej spółki łączą się z matką co na pewno ogranicza koszty i ostatnio pozyskano milionowego klienta. no i sam mam kablówkę i nie narzekam na poziom usług więc dobrze rokuje...

enforces
0
Dołączył: 2009-01-19
Wpisów: 1 506
Wysłane: 31 lipca 2009 17:31:25 przy kursie: 7,60 zł
ogólnie kurs dobrze trzyma 7,5 - 7,4zł będzie pewnie troche konsolidacji. kurs jest pewny - 8,6 zł [cena docelowa rekomendacji] spółka łączy się ze swoimi zależnymi,

euro pomaga - jest coraz tańsze a to tej spółce sprzyja [placa w euro za programy]

owner
6
Dołączył: 2008-09-16
Wpisów: 2 876
Wysłane: 18 października 2009 13:42:34 przy kursie: 7,26 zł

kliknij, aby powiększyć


zbliża się ciekawy moment na wykresie tygodniowym. miejsce przecięcia czerwonych kresek powinno być silnym wsparciem (linia trendu wzrostowego, połowa tygodniowej świecy z 24,07,09 chociaż jej obrót niski i linia poprzedniego trendu spadkowego) czyli jakieś 6,90 Think
EEX


Maciek1981
0
Dołączył: 2009-06-05
Wpisów: 469
Wysłane: 22 stycznia 2010 10:03:53 przy kursie: 7,16 zł
@ owner, no i mamy podwójne dno

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 8 maja 2010 21:46:35 przy kursie: 8,32 zł
Sprawozdania spółki Multimedia Polska mogą służyć za wzór sprawozdawczości biznesowej. Dzięki ich przejrzystości, bardzo jasnemu opisowi popartemu liczbami, nadają się też świetnie dla studentów, którzy niejednokrotnie analizują spółki w ramach prac dyplomowych.

Poniżej garść uwag i obserwacji do zaprezentowanych danych i wyników za I kwartał 2010 roku, a także ocena wartości wewnętrznej spółki, porównanie z konkurentami oraz omówienie pogłębionych wskaźników analitycznych.

Spółka znajduje się w sektorze Telekomunikacja
www.stockwatch.pl/Stocks/Secto...
ale biznesowo bliżej jest jej do Cyfrowego Polsatu niż do TPSA czy Hawe.
Wyceniana jest na prawie dwukrotność wartości księgowej i dwunastokrotność zysku operacyjnego, a EV/EBITDA to niewiele ponad 6. Netia, która również świadczy usługi telefonii i internetu, oraz ma dużą chęć na dostarczanie telewizji, jest wyceniana na zaledwie 0,90 wartości księgowej, EV/EBITDA poniżej 6, zaś C/ZO ma wartość z kosmosu. Tutaj ujawnia się ogromny plus Multimedia Polska: jest to spółka trwale zyskowna, o dodatnich stabilnych przepływach operacyjnych i skutecznym modelu biznesowym. Jej wzrost jest prowadzony starannie i konsekwentnie.

Rynek wycenia spółkę z premią, to znaczy już teraz dyskontuje przyszły wzrost
www.stockwatch.pl/gpw/mmppl,wy...
Spółka nawet w dołku bessy spadła niewiele poniżej 6 złotych. Ale przy wzrastającym rynku radziła sobie dużo słabiej niż indeks. Jej niewielka beta 0,40 wskazuje na to, że jako papier wartościowy jest defensywna i bezpieczna. Co nie znaczy, że na pewno będzie dawać zyski, ani być odporna na spadki. Jest to raczej taka długofalowa inwestycja, która nie zaskoczy nagłym kryzysem, ale też nie będzie jej udziałem nagły przełomowy sukces.

Multimedia Polska bardzo dużo inwestuje, nawet w kryzysie nie przestała się rozwijać. Przy tym stara się nie płacić nadmiernych premii za przejmowane firmy. Zakumulowane wartości niematerialne i prawne to tylko 113 mln zł przy kapitałach własnych 656 mln zł na koniec I kwartału i łącznych wydatkach inwestycyjnych za ostatnie 2 lata ponad 550 mln zł.

Spółka pozostaje stabilna, ale w okresie kryzysu czyli przez cały 2008 rok aż do dzisiaj, przerzuciła większy ciężar finansowania na dostawców. Kapitał obrotowy spadł jej poniżej zera, w dołku aż do -150 mln zł. Obecnie jest to już tylko -79 mln zł, a rating który jest szczególnie wyczulony na tę wielkość, podniósł się na poziom BB+.

W strukturze biznesu mają miejsce następujące trendy: rośnie liczba odbiorców internetu, spadają ceny więc spadają też przychody, ale szybciej spadają koszty, więc ten segment poprawia rentowność. Rośnie liczba odbiorców telewizji cyfrowej, ale ma ona znacznie mniejsze przychody z klienta niż telewizja analogowa. To na pewno zasługa konkurencji satelitarnej. Natomiast telewizja kablowa pozostaje wiodącym biznesem, w który należy inwestować, bo toruje rynek dla sprzedaży kolejnych usług.

Ten rynek rozwijał się tradycyjnie przez przejęcia. Spółka chce nadal skupować małych operatorów, proponując niewiele więcej niż 5,5 razy EBITDA. Źródło: www.wirtualnemedia.pl/artykul/...
Mnożnik ten dla MMP po sesji 7 maja wynosił 4,58 (nie uwzględniając długu). Rozwój przez przejęcia jest jednak konieczny, bo analiza zasięgu technicznego na str. 12 sprawozdania wskazuje na to, że rynki obejmowane przez spółkę są praktycznie nasycone: odsetek lokali podłączonych wśród lokali będących w zasięgu przekracza 70%. Ale to nie jest jedyna droga. Spółka ma bardzo sensownie wyglądającą strategię wchodzenia we współpracę z deweloperami osiedli mieszkaniowych na bardzo wczesnym etapie realizacji projektów. O ten rynek też jest konkurencja, ale w branży jest spowolnienie, które tak duży i strategicznie myślący gracz może wykorzystać.
Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

juratt
0
Dołączył: 2010-07-15
Wpisów: 6
Wysłane: 15 lipca 2010 23:30:54 przy kursie: 9,78 zł
od kilku sesji kurs stale rośnie. Przy cenie wezwania 8.7 PLN jest to dziwne

rp74
0
Dołączył: 2009-02-03
Wpisów: 60
Wysłane: 16 września 2010 13:32:27 przy kursie: 9,60 zł
WD, czy mógłbyś rzucić okiem na ostatni raport?
Z góry wielkie dzięki.

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 16 września 2010 14:13:39 przy kursie: 9,60 zł
Chwileczkę, "trochę" nam tego zadałeś.

rp74
0
Dołączył: 2009-02-03
Wpisów: 60
Wysłane: 16 września 2010 14:45:22 przy kursie: 9,60 zł
Sorki, wróciłem z urlopu i mam głód wiedzy. :)
Czekam cierpliwie.

Marcin Osiecki
PREMIUM
0
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2010-06-15
Wpisów: 855
Wysłane: 20 września 2010 16:45:06 przy kursie: 9,46 zł
Omówienie skonsolidowanego sprawozdania finansowego Multimedia Polska za I półrocze 2010 r.

Spółka zaprezentowała bardzo pozytywne wyniki biznesowe. Zysk netto w II kwartale wyniósł 16 mln zł, co jest osiągnięciem lepszym o 2 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu ub. roku. Rezultaty półroczne także mogą się podobać. Multimedia Polska wypracowała netto ponad 37 mln zł, wobec 26 mln zł w pierwszej połowie 2009 roku. Najważniejsze, że nie widać w sprawozdaniu żadnych prób „optymalizacji” ostatecznego wyniku. Dokładnie wszystko jest wyceniane przez rachunek zysków i strat. Sprawozdanie z całkowitych dochodów informuje o identycznym końcowym wyniku finansowym jak zysk netto. Rzadko można spotkać raport, który jest w tym względzie tak prosty, a co za tym idzie tak zrozumiały dla każdego inwestora.

Kapitały własne co prawda mocno spadły przez ostatnie 6 miesięcy (minus 74 mln zł), jednak jest to związane ze skupem własnych akcji w celu ich umorzenia. Grupa Multimedia nabyła oczywiście swoje akcje za większą kwotę (ok. 110 mln zł), ale wartość księgowa spadła sporo mniej ze względu na dobry wynik bieżącego okresu. Można zaobserwować, że firma dąży do zwiększenia dźwigni finansowej. Zmniejsza kapitały własne, a fundusze na przejęcia lokalnych sieci kablowych poszukuje z powodzeniem na rynku papierów dłużnych. Wyemitowane niedawno przez Spółkę obligacje z obecnym ponad pięcioletnim terminem do wykupu są notowane na Catalyst. Szkoda jednak, że są kompletnie niepłynne, a poza tym zostały stworzone tylko dla większych inwestorów, gdyż wartość nominalna jednej obligacji wynosi aż 0,5 mln zł.

Rachunek wyników
Grupa Multimedia bardzo dobrze zarabia na swojej podstawowej działalności. Poprawiają się przychody zarówno w samym II kwartale, jak i w całym półroczu bieżącego roku. Całkowite przychody ze sprzedaży z pierwszych 6 miesięcy 2010 r. wzrosły o prawie 9 proc. osiągając poziom 279 mln zł. Natomiast podstawowe koszty pozostają stabilne i powiększyły się jedynie o niecałe 2 proc. h/h. Wzrost skali działalności razem z poprawą marży to zawsze jeden z najlepszych sposobów na budowanie wewnętrznej wartości przedsiębiorstwa.

Warto zwrócić uwagę, że rachunek zysków i strat jest tutaj pokazany w wariancie porównawczym, co oznacza koszty w układzie rodzajowym. Zazwyczaj spółki prezentują wariant kalkulacyjny RZiS, gdzie znajdują się np. takie pozycje jak Koszty ogólnego zarządu lub Koszty sprzedaży (w Multimedia Polska ich nie znajdziemy). Nie jest to oczywiście żaden zarzut. Widocznie taki wariant bardziej spółce odpowiada i lepiej pasuje do prowadzonej działalności. Moje małe zastrzeżenie z tym związane dotyczy faktu użycia nazwy „Zysk brutto ze sprzedaży”. Tak naprawdę jest to po prostu „Zysk (w domyśle netto) ze sprzedaży”. Zatem warto pamiętać, że z tego powodu rentowność sprzedaży (brutto) spółki w obliczeniach na StockWatch.pl jest znacznie zaniżona w stosunku do innych firm. Tak czy inaczej jest to tylko pozytywne dla Grupy Multimedia.

Spółka wyodrębnia trzy podstawowe segmenty działalności: Telewizja, Internet i Telefonia. To przede wszystkim ten pierwszy jest lokomotywą dobrych rezultatów tej firmy. W analizowaniu opłacalności danego segmentu Multimedia kieruje się głównie wynikiem operacyjnym skorygowanym o amortyzację. Świadczenie usług telewizji kablowej i cyfrowej jest odpowiedzialne za ok. 50 proc. zysku EBITDA. Segment Internetu generuje ok. 30 proc. wyniku EBITDA, ale za to ma najwyższą półroczną dynamikę (1,22 – czyli tempo wzrostu 22 proc.), a także najwyższą marżę EBITDA równą 62 proc. Najsłabiej wypada Telefonia, która ma najsłabszą dynamikę i marżę, a poza tym przynosi straty na poziomie operacyjnym (po uwzględnieniu amortyzacji).

Bilans i przepływy pieniężne
Aktywa ogółem w ciągu pierwszego półrocza znacznie wzrosły o 186 mln zł, osiągając poziom 1353 mln zł. Zmian w samej strukturze aktywów jednak praktycznie nie ma. W przypadku takiej firmy jak Multimedia nie dziwi, że aktywa trwałe stanowią aż 80 proc. aktywów ogółem, głównie za sprawą rzeczowych aktywów trwałych (814 mln zł). Ich niewielki spadek został spowodowany nieco wyższą amortyzacją od nakładów inwestycyjnych. Spółka posiada teraz po prostu znacznie więcej środków pieniężnych niż na początku roku (aż 213 mln zł). Te zasoby gotówki pochodzą głównie z dużej emisji obligacji na kwotę 400 mln zł, która miała miejsce w maju br. Mniej więcej połowa tych środków została już wykorzystana zarówno na spłatę kredytów (108 mln zł), jak i na skup własnych akcji (109 mln zł), co jest potwierdzone w sprawozdaniu cash flow. Z działalności operacyjnej Multimedia wygenerowała 127 mln zł gotówki, co w zupełności wystarczyło do pokrycia ujemnych przepływów inwestycyjnych (minus 72 mln zł). Wyemitowane obligacje są długoterminowe (5 lat), zatem zwiększył się kapitał stały, a także kapitał obrotowy netto (znowu jest dodatni). Struktura finansowania mimo wyższego zadłużenia pozostaje bezpieczna. Wskaźnik Altmana wzrósł lekko do poziomu 5,44, co odpowiada w miarę pozytywnemu ratingowi BB+.

Rentowność, wskaźniki i wycena
Przychody z ostatnich 12 miesięcy wzrosły o 2,1 proc. kw/kw, do 549 mln zł. Rentowności wyglądają bardzo dobrze na tle sektora. Tylko zyskowność sprzedaży jest poniżej średniej, lecz tak jak to było wspomniane wcześniej, wynika to z zastosowanego wariantu porównawczego RZiS. W rzeczywistości rentowność sprzedaży brutto jest o wiele wyższa. Brakuje jednak odpowiednich danych do jej wyliczenia.
Rentowność sprzedaży 21,32%
Rentowność działalności operacyjnej 22,29%
Rentowność brutto 16,95%
Rentowność netto 13,71%

Zaktualizowane wskaźniki wraz z wycenami znajdują się na stronie Spółki:
www.stockwatch.pl/gpw/mmppl,wy...

Ocena wskaźników analizy porównawczej jest mieszana. C/P i EV/Przychody informują o przewartościowaniu. Księgowo Grupa Multimedia także wydaje się droga (C/WK = 2,60), jednak jej wysoka rentowność i efektywność kosztowa sprawia, że cena jest dość rozsądna. Aż trzy typowo dochodowe wskaźniki tzn. C/ZO, EV/EBIT i EV/EBITDA wskazują na niedowartościowanie. Należy pamiętać jednak, że zadłużenie Spółki dość znacznie rośnie w ostatnich kwartałach. Wysokie też zaczynają być koszty odsetkowe. Kroczący C/Z jest zatem sporo wyższy od C/ZO i wynosi ponad 19. W takiej sytuacji ciężko mówić o niedowartościowaniu, a raczej należy wskazywać na optymalną wycenę.

Powyższa treść przez 30 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 20 września 2010 16:50

Kamil Gemra
0
Dołączył: 2009-12-09
Wpisów: 3 001
Wysłane: 21 września 2010 09:47:23 przy kursie: 9,50 zł
Sytuacja techniczna:


kliknij, aby powiększyć


Zakres 9M. Interwał 1D. Spółka Multimedia po silnej zwyżce na przełomie czerwca i lipca znajduje się w konsolidacji. Na wykresie pojawiła się formacja prostokąta. Taka formacja zazwyczaj kontynuuje trend zatem można spodziewać się dalszej zwyżki cen. Coraz mniejsza amplituda wahań wskazuje, że w najbliższym czasie powinno dojść do mocniejszego ruchu.

Marcin Osiecki
PREMIUM
0
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2010-06-15
Wpisów: 855
Wysłane: 26 listopada 2010 02:04:01 przy kursie: 9,80 zł
Krótkie omówienie skonsolidowanego sprawozdania finansowego Multimedia Polska SA za III kwartał 2010 r.

Najnowsze rezultaty finansowe Spółki należy ocenić pozytywnie. Zysk netto wyniósł w III kwartale 19 mln zł, wobec 16 mln zł w analogicznym kwartale ub. roku. Narastająco za trzy kwartały br. Multimedia Polska zarobiła na czysto 56 mln zł, co jest osiągnięciem lepszym niż w odpowiednim okresie 2009 r. o 14 mln zł. Całkowite dochody są identyczne jak wyniki finansowe netto. Kapitały własne tej firmy nadal jednak bardzo mocno spadają, co nie jest spowodowane złą sytuacją w biznesie, lecz skupem akcji własnych. Widać zmianę w sposobie finansowania tzn. mniej własnych funduszy za to więcej długoterminowych obligacji (emisja MMP1115 o wartości 400 mln zł notowana na Catalyst). Oprócz transakcji z ING Lease polegającej na sprzedaży telekomunikacyjnej sieci kablowej, nie było innych specjalnie ważnych zdarzeń jednorazowych. W III kw. przedsiębiorstwo zanotowało wzrost RGU netto (jednostek generowania przychodu) o 48 622 jednostek. Wskaźnik ARPU/RGU (średnie przychody na jednostkę generowania przychodu) niestety spadł z 34,90 zł w II kw. do 34,18 zł w III kw. Główną przyczyną były agresywne kampanie promocyjne w segmencie telewizji kablowej.

Rachunek wyników
Spółka nadal się rozwija, o czym świadczy wzrost przychodów. Były one wyższe niż w analogicznych okresach 2009 roku, zarówno przy porównaniu kwartalnym (więcej o 9 mln zł), jak również narastająco za 9 miesięcy (więcej o 32 mln zł). Koszty działalności podstawowej rosną w o wiele wolniejszym tempie od przychodów: kwartalne o 3,6 proc., a 9-miesięczne o 2,3 proc. Dynamika przychodów jest wyższa: kwartalna jest na poziomie 6,8 proc., a 9-miesięczna wyniosła 8,2 proc. Analiza noty 12.1 wskazuje, iż najbardziej rosną przychody ze sprzedaży abonamentów telewizji kablowej oraz Internetu. Zwiększanie przychodów związanych z telefonią idzie niestety bardzo opornie. Rachunek segmentowy prowadzi do podobnych wniosków. Na poziomie zysku operacyjnego Grupa Multimedia radzi sobie bardzo dobrze i poprawia się. Jeszcze lepiej wygląda wynik EBITDA, ponieważ amortyzacja jest spora. Z działalności operacyjnej Spółka generuje zatem pokaźne przepływy. To co się zmieniło w porównaniu do poprzedniego roku to pojawienie się istotnych kosztów finansowych. Jest to związane z już wspomnianym wcześniej wzrostem zadłużenia w tej firmie. Warto zwrócić uwagę także na niższą w tym roku efektywną stopę opodatkowania niż w 2009 r. To jest czynnik, który pomógł uzyskać bardzo dobre wyniki netto.

Bilans oraz przepływy pieniężne
Suma bilansowa tego przedsiębiorstwa praktycznie nie zmieniła się od początku roku. Struktura aktywów jest charakterystyczna dla branży w jakiej Grupa Multimedia działa. Aktywa trwałe stanowią aż 87 proc. aktywów ogółem. Aktywa bieżące są zatem bardzo małe i nie dziwi fakt, iż kapitał obrotowy netto jest ujemny. Nie jest to jednak w przypadku tego rodzaju firmy wadą. W źródłach finansowania obserwujemy spadek przez ostatnie 9 miesięcy kapitałów własnych o 304 mln zł, wzrost zobowiązań długoterminowych o 268 mln zł oraz krótkoterminowych o 35 mln zł. Wysokie dodatnie przepływy z działalności operacyjnej (+197 mln zł) są przeznaczane w dużym stopniu na nabywanie rzeczowych aktywów trwałych (-129 mln zł). Minus jest także na przepływach finansowych ze względu na to, że Spółka w analizowanym okresie nabyła akcje własne aż za 361 mln zł. Wskaźnik ogólnego zadłużenia wzrósł do poziomu 55 proc. Rating Altmana zanurkował, co musiało oznaczać spadek ratingu do B-.

Rentowność, wskaźniki i wycena
Przychody z ostatnich 12 miesięcy wzrosły o 1,6 proc. kw/kw, osiągając poziom 558 mln zł. Rentowności zwłaszcza na tle sektora należy zdecydowanie ocenić pozytywnie. ROE ładnie wzrosło i wynosi już 14,41 proc.
Rentowność sprzedaży 69,07%
Rentowność działalności operacyjnej 23,14%
Rentowność brutto 16,71%
Rentowność netto 14,07%

Na stronie Spółki znalazły się już aktualne wskaźniki oraz wyceny:
www.stockwatch.pl/gpw/mmppl,wy...

Obraz z mnożnikowej wyceny porównawczej jest mieszany, ale zrozumiały gdy znamy podstawowe parametry z raportów finansowych tej firmy. Przede wszystkim zyski operacyjne nie zawodzą dlatego wskaźnik C/ZO informuje o niedowartościowaniu. EV/EBIT wskazuje już jednak na optymalną wycenę. Dzięki temu, że Multimedia Polska ma wysokie koszty amortyzacji, EV/EBITDA także wskazał na niedowartościowanie. Z kolei księgowo Spółka jest bardzo droga (C/WK = 4,54). Podobnie jest z oceną rynkowej ceny akcji z punktu widzenia przychodów. Kroczące C/Z jest już na poziomie ponad 19, mimo dość niskiego C/ZO. To efekt pojawienia się ostatnio większych kosztów odsetek. Ostatecznie akcje możemy uznać z punktu widzenia fundamentów za rozsądnie wycenione.

Powyższa treść przez 30 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 6 marca 2011 10:34

Kamil Gemra
0
Dołączył: 2009-12-09
Wpisów: 3 001
Wysłane: 26 listopada 2010 14:25:23 przy kursie: 9,90 zł
Sytuacja techniczna:


kliknij, aby powiększyć


Zakres 1Y. Interwał 1D. Na wykresie można wyznaczyć długoterminową linię trendu wzrostowego, która obecnie jest testowana. Jednak z perspektywy średnioterminowej warto zwrócić uwagę na konsolidację od kilku miesiecy w jakiej znajduje się papier. W połowie listopada była próba wybicia górą jednak się nie powiodła. Obecnie papier odbił się od linii trendu wzrostowego. Może to świadczyć o tym, że szanse na wybicie górą są większe.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


1 2

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,585 sek.

osrmvykf
fombnngo
nsqdvrke
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 599,59 zł +383,00% 96 599,59 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
hfwdysoe
dkyhipiz
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat