ROPA i inne - Branże i sektory - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2

ROPA i inne

martinezo
martinezo PREMIUM
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 498
Wysłane: 12 lutego 2010 06:52:59
Natrafiłem na takie coś:

Link

Cytat:
Od dziesiątków lat, w tym także w ostatnim 20 – to leciu, manipulowano informacją geologiczną. Np. coroczne Bilanse Zasobów Kopalin (PIG) informują, że mamy jedynie 150 mld m3 gazu (na 10 lat eksploatacji) i 19,5 mln ton ropy (na 1,3 roku eksploatacji).

Jak za dotknięciem różdżki czarodziejskiej, z chwilą przekazania zasobów w celu rozpoznania, od razu wiadomo, że pod Kutnem zasób gazu przekazany w 2007 roku FX Energy to ok. 500 mld m3, a gaz przekazany firmie Chevron w 2009r. (obie firmy z USA) to ok. 1000 mld m3 (1 bln). Zasoby te po prostu, były dawno, poprzez kilka tysięcy wierceń w latach 60 i 70 - tych XX wieku i inne (satelitarne) w latach następnych, rozpoznane, a informacje utajniono polskiemu społeczeństwu i przekazywano agenturze KGB.


Co o tym myślicie?




Powoli do celu

Teresa
Teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-31
Wpisów: 4 713
Wysłane: 12 lutego 2010 08:26:42
Tekst krąży od jakiegoś czasu po necie.
Zdążył się już doczekać odpowiedzi :)
www.adamduda.pl/2010/02/10/lup...
A wiesz przynajmniej dlaczego przegrałeś?...

limagraf
Dołączył: 2009-09-26
Wpisów: 412
Wysłane: 12 kwietnia 2010 22:21:32
VLCC rates at over 2-month high, tanker demand up
Reuters News

LONDON, April 12 (Reuters) - Crude oil freight rates on major routes were mostly higher on Monday, with rates on voyages from the Middle East hitting their highest in over two months, helped by firm demand and tighter vessel availability.

The world's benchmark Very Large Crude Carrier (VLCC) export route from the Middle East Gulf to Japan <DFRT-ME-JAP> rose to W97.12 or $57,708 a day from W85.60 or $46,043 a day last week and at its highest since Feb. 3.

"The fixture activity has been stronger than expected and tonnage looks balanced, with the number of stems entering the market over the next weeks indicating that the current rate environment is likely to remain at around $50,000/day," Arctic Securities said in a report.

VLCC rates from the Gulf to the United States <DFRT-ME-USG> were at W67.63 from W56.85 last week -- at the highest since Feb. 2.

"There looks to be a fine enough balance for the first half of May to anticipate that the recent gains will be held for some time to come," broker E.A. Gibson said in a report.

Dahlman Rose & Company estimated 97 VLCCs had been fixed from the Middle East Gulf for loading in April.

"This is the highest total since January 2009 and reflects the much firmer environment we have seen in the tanker market in 2010 compared to the previous year," it said.

"There were 85 bookings for March and last year averaged below 80."

Broker P.F. Bassoe said a "worsening security situation" in the Gulf of Aden, due to piracy attacks, had led to vessels re-routing around Cape of Good Hope rather than using the Suez Canal also leading to lower VLCC availability.

"In sum, owners are holding the upper hand going into the May program and it's up to them to play it skilfully," the broker said.

Baltic Exchange figures showed crude oil tanker rates from the Black Sea to the Mediterranean were at W99.25 from W106.88 last week. Brokers said weaker activity had weighed on rates. Cross Mediterranean tanker rates were at W117.05 from W96.82 last week.

VLCC rates from West Africa to the U.S. Gulf were at W82.98 from W76.81 last week.



Powoli podnosza sie stawki charterowe dla tankowcow i jest wiecej ladunkow do przewiezienia.

Pozdr
salute


Płyń za rekinem trafisz do ludzi.


Taurus80
Taurus80 PREMIUM
Dołączył: 2009-01-07
Wpisów: 2 936
Wysłane: 12 kwietnia 2010 22:26:39
Dzisiaj gdzies czytalem ze IRAN wynajmuje tankowce w celu skladowania w zatoce :) o ile pamietam maja juz zgromadzony zapas na dobe europejskiego zuzycia.
Bylo tez napisane ze w 2007r tez wynajmowali chyba 14 tankowcow a w tym czasie ceny frachtow wzrosly o 100 albo 200 % nie pamietam gdzie to czytalem wiec nie podam zrodla :(

Ale ceny transportu moga rosnac wlasnie z tego wzgledu.

limagraf
Dołączył: 2009-09-26
Wpisów: 412
Wysłane: 12 kwietnia 2010 22:40:42
Przy obecnych stawkach czarterowych trudno mowic o zarabianiu, jezeli policzy sie wszystkie koszty zwiazane z eksploatacja statku to podejrzewam ze w najlepszym przypadku wychodza na zero. Jeszcze sporo czasu uplynie zanim wrocimy do przyzwoitych stawek, ale kierunek jest wlasciwy.
Taurus80 - jestes dzis juz druga osoba, ktora mowi o skladowaniu ropy na tankowcach. W cale sie nie dziwie, przy obecnych stawkach czarterowych to sie oplaca.
Podejrzewam ze Goldmany maja jeszcze jakies zapasy zakupione po 30$ i steruja poziomem zapasow u usiakow.
Pozdr
salute
Płyń za rekinem trafisz do ludzi.

Taurus80
Taurus80 PREMIUM
Dołączył: 2009-01-07
Wpisów: 2 936
Wysłane: 12 kwietnia 2010 22:55:37
Goldmany Goldmanami a Iran iranem :) Iran zwiekszyl jako jedyny wydobycie wbrew zaleceniom OPEC przynajmniej tak czytalem i robi zapasy po co??
Moze spodziewa sie wzrostu zapotrzebowania, moze pilnie potrzebuje kasy, moze szykuje zapasy w razie czego a moze jeszcze co innego ??
Oczywiscie same domysly ale dziwnie to wszystko wyglada wszystkich surowcow sa praktycznie najwieksze zapasy w histori a ceny zamiast spadac czy chocby stac w miejscu rosna i to w szybkim tepie :)
Ciekaw jestem co z tego wyniknie, czy bedziemy mieli kolejna odslone kryzysu, czy po najwiekszym kryzysie od prawie 100lat czeka nas najwiekszy i najszybszy rozwuj gospodarczy swiata ???
Dzisiaj nie jestem za zadnym z tych scenariuszy.

limagraf
Dołączył: 2009-09-26
Wpisów: 412
Wysłane: 13 kwietnia 2010 23:47:41
Refineries across Asia, accounting for almost two-thirds of global demand for supertankers, typically process less fuel in the second quarter to carry out maintenance. Two years ago, Iran used as many as 15 tankers for storage when demand from refiners fell, constricting vessel supply and helping to drive up freight rates more than 200 percent in less than three months.

I mamy wytlumaczenie, gdyz w 2Q rafinerie w azji przetwarzaja mniej ropy ze wzgledu na obowiazkowe przeglady/naprawy itd.

Pozdr
salute
Płyń za rekinem trafisz do ludzi.

limagraf
Dołączył: 2009-09-26
Wpisów: 412
Wysłane: 22 kwietnia 2010 19:01:28
Powyzsze tlumaczy nam sytuacje w rejonie zatoki a jak sie ma sprawa tych tankowcow zapakowanych po brzegi crudem w europie i usiech. Czyzby sztuczne ksztaltowanie zapotrzebowania na crude i podbijanie stawek czarterowych poprzez eliminacje kolejnych tankowcow z rynku???? Kolejna banka spekulacyjna. Przeciez jezeli info o skladowaniu ilus mln barylek moze niezle zamieszac calym rynkiem.
Think salute
Płyń za rekinem trafisz do ludzi.

WatchDog
WatchDog PREMIUM
Grupa: Bus Driver
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 601
Wysłane: 27 kwietnia 2010 07:15:13
Sporo fantazji, trochę szaleństwa... ale czy możemy się jeszcze czemukolwiek dziwić i uważać za niewykonalne?

Cytat:
Podgrzewanie glonów w zamkniętym kotle pod ciśnieniem w obecności katalizatorów przekształca żywe organizmy w substancję zbliżoną składem do ropy naftowej.

To, co udało się naukowcom z Uniwersytetu Michigan, to najnowszy pomysł na uniezależnienie się od zasobów ropy naftowej, które kiedyś się wyczerpią. Kopalne źródło energii uda się zastąpić biopaliwem, pod warunkiem że będzie ono mogło być tanio produkowane na skalę przemysłową. Pomysłów na biopaliwo było już wiele, zapewne pojawią się nowe. Badacze z University of Nevada zaproponowali wykorzystanie fusów z kawy. Pomysłodawcy przekonywali, że takie paliwo mogłoby być produkowane z surowca dostarczanego przez wielkie sieci kawiarni, a paliwo pachniałoby kawą.

Gary Strobel, profesor biologii na Uniwersytecie Stanu Montana, chciałby produkować biodiesla z... grzybów rosnących w lasach Patagonii. W laboratorium w wyniku hodowli tych niezwykłych grzybów, które są zdolne do rozkładania celulozy, uczeni uzyskali osiem podstawowych składników paliwa dieslowskiego.

www.rp.pl/artykul/467492_Paliw...

limagraf
Dołączył: 2009-09-26
Wpisów: 412
Wysłane: 30 kwietnia 2010 06:34:22
WD, te pomysly, na 1wszy rzut oka wydaja sie byc zwariowane, ale kto czy w przyszlosci nie bedziemy korzystali z takich o to zrodel energii. Poki co, uwazam ze lobby naftowe jest zbyt silne zeby te pomysly zostaly w najblizszym czasie zrealizowane.
Poki co martwi mnie sytuacja na zat.meksykanskiej i walka Transoceanu i BP z wyciekiem ropy naftowej. Szykuje sie na dluga i burzliwa debate nad tym czy zezwalac na eksploatacje kolejnych zloz.
salute
Płyń za rekinem trafisz do ludzi.


WatchDog
WatchDog PREMIUM
Grupa: Bus Driver
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 601
Wysłane: 23 maja 2010 11:26:39
Dobry tekst w kontekście ostatniego wycieku

Cytat:
"Wkrótce może się okazać, że jest to najbardziej poważna w skutkach katastrofa ekologiczna w Ameryce. Wiarygodność firm naftowych została poważnie osłabiona, zagrożone jest przyszłe wydobycie ropy naftowej. W ciągu najbliższych lat ślady katastrofy będą pozostawać ponurym przypomnieniem niedbałości i przykładem na to, jak można oszukiwać samych siebie. Jeśli zaś można w ogóle mówić o pozytywnej stronie tego wypadku, to być może stanie się on impulsem dla Kongresu dla opracowania właściwych przepisów regulujących transport i wydobycie ropy naftowej, przekona biurokratów, żeby przepisy te uchwalić, zaś nafciarzy - żeby je stosować".

Cytowane powyżej słowa pochodzą z artykułu w amerykańskim dzienniku "New York Times", który ukazał się 5 kwietnia 1989 roku - niecałe dwa tygodnie po wpłynięciu na mieliznę i awarii tankowca "Exxon Valdez", w następstwie czego doszło do skażenia ropą blisko 2 tys. km wybrzeża Alaski.

Minęło ponad 20 lat, a przytoczony powyżej tekst nie stracił na aktualności i jak ulał pasuje do sytuacji, która powstała po katastrofie platformy Deepwater Horizon. Choć nie jest jeszcze dokładnie znany ani bilans ekonomiczny, ani ekologiczny wycieku ropy, politycy - z prezydentem Obamą na czele - zarzekają się, że tym razem miarka się przebrała ("enough is enough") i żadne nowe wiercenia nie rozpoczną się, dopóki istniejące procedury i regulacje prawne nie zostaną poprawione. Najlepiej na tyle, by nigdy więcej nie doszło do wypadku o podobnej skali. Dobre sobie. Awarie mają to do siebie, że zwykle trudno je przewidzieć.

wyborcza.biz/biznes/1,101716,7...

martinezo
martinezo PREMIUM
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 498
Wysłane: 24 maja 2010 21:02:50
Już wydali 760mln dolarów, a podejrzewam, że będzie tego o wiele więcej. Piszą, że chcieli zaoszczędzić na jakimś zaworze bezpieczeństwa... Jak widać nie opłaciło się.

Artykuł

Cytat:
Koncern British Petroleum podejmie w środę rano kolejną próbę powstrzymania katastrofalnego wycieku ropy naftowej z uszkodzonego szybu w Zatoce Meksykańskiej - poinformował w poniedziałek menedżer firmy Doug Settles.

Powoli do celu

opennetpr
opennetpr PREMIUM
Dołączył: 2008-09-09
Wpisów: 688
Wysłane: 25 grudnia 2010 23:24:04
Trochę postanowiłem odświeżyć wątek. W sumie z nudów, jako, że co jakiś czas jakoś tak przychodzą dziwne myśli do głowy, a że na nich chwilowo jeszcze zarobić nie można, to przynajmniej z nudów coś napisać można. Odświeżenie spowodowały dwa fakty a właściwie newsy. Przeczytałem coś parę dni temu, że państwa OPEC się zbierają aby przedyskutować ceny, jak zrozumiałem ceny są dla nich dobre. Drugi jakoś tak zerknąłem w komentarze rynkowe niechcący, choć rzadko zerkam i mniej więcej coś takiego wyczytałem o wzroście "Za zwyżką stoją dobre nastroje na rynkach globalnych, ale też i spadające zapasy ropy w Stanach Zjednoczonych. W ostatnim tygodniu spadły one o 5,3 mln baryłek, znacznie przekraczając rynkowe prognozy. Tydzień wcześniej spadek ten sięgnął prawie 10 mln baryłek." Komentarz pana Kiepasa oczywiście. W sumie nie wypadało by się nie zgodzić. Określenie "dobre nastroje", cóż brzmi co najmniej podejrzanie. Istotnie, dobre nastroje w sensie silne przekonanie, przeświadczenie co do zaistniałego kierunku jest kluczowe i niezmiernie ważne, wsparte zaś czynnikiem fundamentalnym w postaci spadku zapasów wywołało dalsze wzrosty. Ale... ten czynnik fundamentalny jako paliwo napędowe wzrostów jest co najmniej wg. mego mniemania mało wiarygodny, bardziej pasowało by stwierdzenie pretekst. Już od jakiegoś czasu, obija się po zwojach mózgowych myśl, że na rynku, cokolwiek to słowo znaczy, żadne państwo producent ropy osobno jak i wszystkie razem wzięte, nie mają wystarczającej ilości zasobów geopolitycznych jak finansowych aby spowodować taki wzrost cen. Państwa OPEC się spotykają i obradują, ktoś do tego przywiązuje wagę, choć chyba trzeba by zapytać czy nie odbyło się gdzieś spotkanie przedstawicieli banków inwestycyjnych. Ukułem sobie teorię, może błędną, że tylko kapitał finansowy, wielokrotnie przekraczający możliwości realnego kapitału państw producentów ropy jest w stanie wywindować cenę ropy do 100 dolarów lub gdzieś w pobliże. Raz już to miało miejsce, co nie znaczy, że historia się powtarza. Zdaje się, że na tę chwilę brak jest jakichkolwiek znaczących czynników fundamentalnych usprawiedliwiających silne wzrosty. Ludźmi na giełdzie jak przynajmniej wierzę, kierują dwa czynniki: nieograniczona chciwość oraz nieograniczony strach. Dominującym czynnikiem chyba jeszcze była nieograniczona chciwość, ten kto dobrze utrafi miejsce gdzie kontrolę przejmie nieograniczony strach, pewnie sporo zarobi. Nie jest to proste znaleźć to miejsce. Nie wiem czy rynek raczej finansowy szuka desperacko kolejnych faktów potwierdzających wzrosty. Nie znam wolumenu jako że go nie śledziłem, zajrzałem tylko na stooq na wykres 5 miesięczny gdzie tam jeszcze jakieś bazgroły wolumenowe były sugerujące raczej powolne wyczerpywanie się siły wzrostowej, choć niestety nie wiem w jakim okresie co ma kluczowe znaczenie dla cen kontraktów na ropę. Nie znam również charakteru ostatniego wzrostu, czy przyśpieszył dlatego że była mała płynność i wystarczający wolumen czy też dlatego że był olbrzymi wolumen. Wszystko to niewiadome dla kogoś kto nie śledzi na bieżąco sytuacji. Oczywiście nie chciałbym uchodzić za jakiegoś pesymistę, nie. Uznaję jednak, że długo terminowo nie ma żadnego istotnego czynnika usprawiedliwiającego fundamentalnie obecny poziom cen ropy, co nie znaczy, że taki fundamentalny i finansowy nie istnieje średnio i krótko terminowo. Nie jestem jednak w stanie tego ocenić prawidłowo albo rzetelnie.
Przepraszam za swoje wypociny, pisane z nudów, bo i tak jeszcze nie gram, ale jak to bywa z początkami, rate wizyt jakoś na stronie rośnie....hihihi

Maniek5552
Dołączył: 2013-06-17
Wpisów: 37
Wysłane: 29 października 2015 15:34:00
Odświeżam temat z nieco pobocznym, może i naiwnym pytaniem - jakie są różnice pomiędzy Lotosem i Orlenem i czy ewentualne połączenie tych spółek w celu budowania dużej europejskiej grupy paliwowej przyniosłoby więcej plusów, czy minusów?

Luźne przemyślenia podczas jazdy autobusem blah5

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 454
Wysłane: 29 października 2015 20:22:43
Orlen to głównie rafineria, a Lotos to rafineria plus wydobycie. Pierwsza spółka urosła bardziej w tym roku, bo ceny ropy spadły - co dało pole do poprawy marż na przerobie - natomiast druga, i zarobiła z przerobie, i straciła na wydobyciu. Polecam pogrzebać w serwisie SW, jest sporo na ten temat.
O samej ropie - aktualnym kursie i perspektywach - poczytasz w serwisie trading.stockwatch.pl

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,394 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d