PARTNER SERWISU
fxkjxwzv
23 24 25 26 27
Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 1 marca 2021 15:49:26 przy kursie: 78,30 zł
Cytat:
nie logicznym jest wg mnie żeby ewentualna dobra sprzedaż marnie przekładała się na przychody PCF

Logika cię najwyraźniej zawodzi, przecież po to przytaczam przypadek OML o którym napisałem. Różnica taka że poziom nakładów na Outriders jest wielokrotnie wyższy niż niż na Ghostrunnra, a i wycena spóki kilkukrotnie wyższa. Potrzeba bedzie zatem i kilkarotnie większej sprzedazy żeby tą wycenę uzasadnić.
Edytowany: 1 marca 2021 15:52

lukim26
PREMIUM
1
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-04-30
Wpisów: 11
Wysłane: 1 marca 2021 16:25:41 przy kursie: 78,30 zł
A ja Ci napisałem: "Faktem też jest udane demo które spełniło swoją funkcję i znacznie zwiękrzyło popularność produkcji co przełoży sie na sprzedaż"

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 1 marca 2021 16:49:29 przy kursie: 78,30 zł
MrBlue2 napisał(a):
PCF jest producentem Outriders za której wyprodukowanie dostał pieniądze, + ewentualny % od przychodów wydawcy -Square Enix- powyżej pewnej sprzedaży których to danych spółka PCF nie chciała ujawnić.

Przykładowo jeśli cena sprzedaży Outriders wynosi 59,99 $ to przychody wydawcy wyniosą ok 45% czyli 27$.i od tych 45% będzie liczony % zysk dla PCF - niestety nie znamy szczegółów.
Przypuszczam, że może to być 5-25% w zależności od liczby sprzedanych kopii gry, a do pewnej liczby sprzedanych kopii 1-2 mln może być to 0%.

Sukces Outriders oznaczałby, że PCF może mieć zlecone kolejne DLC Outriders

Jeśli ktoś uważa, że Outriders będzie wielkim sukcesem to lepszą inwestycją od PCF będą akcje Square Enix


Rozumiemy, że to założenia takie jak i moje. Tyle, że moje są oparte na wypowiedziach przedstawicieli spółki, że wydawca bierze od 30-70% za finansowanie projektu. Jednak to w przypadku projektu zewnętrznego.
Jeśli projekt należy do wydawcy a ktoś inny tylko produkuje biorąc za to wynagrodzenie z góry przed premierą to są małe szanse aby oprócz wynagrodzenia otrzymał więcej niż 20% prowizji a jeśli nawet to dopiero po pokryciu kosztów.
Trudno oszacować koszty produkcji chociaż niektórzy z forum być może daliby radę oszacować w przybliżeniu. Sam się tego nie podejmuję.

Jednak Twoje szacunki nic nie wskazuje aby były oparte na jakiś realiach.
Widać był to taki sobie strzał aby coś palnąć lub całkowity brak rozeznania rynku.
Tak może być 55% całkowitych kosztów dystrybucji ....... ale tylko przy wersjach pudełkowych.
55% za wersje elektroniczne nie pobiera nikt na świecie .....
Nie wiem czy gra będzie wydana w wersji pudełkowej ale jeśli to tylko dla "koneserów".
Na Steam prowizja sięga 30%. Nawet licząc już z kosztami produkcji to wydawca nie poniósł tak dużych kosztów produkcji aby szacować na 55% ...d'oh!

Nie bez powodu przytaczałem przykład 11bit - bo tak były podane widełki dla sfinansowania części kosztów obcych produkcji.
Myślę, że to może być dobry (realny) punkt odniesienia.
PCF ma jakieś doświadczenie więc na pewno prowizję sobie zagwarantowali ale wątpię aby to było więcej niż 15% poza wynagrodzeniem.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)


MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 1 marca 2021 17:19:16 przy kursie: 78,30 zł
Przychody wydawcy na poziomie 45% w przypadku Outriders
szacuje w swojej analizie Jarosław Gadomski na portalu portalanaliz.pl


Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 1 marca 2021 18:14:42 przy kursie: 78,30 zł
Od ceny detalicznej trzeba odliczyć podatki (małe kilkanaście %), koszt licencji UE4 (5%), prowizje sklepów (max 30%, od sprzedaży ponad 10 mln USD steam bierze 25% liczone od ceny netto, natomiast epic ma dużo mniejsze prowizje i nie pobierze od sprzedanych kopii opłaty za UE4). Zostaje przynajmniej w okolicach 60% ceny detalicznej dla wydawcy w sprzedaży elektronicznej - w przypadku sprzedazy pudełkowej będzie to oczywiście mniej, ale średnio chyba wyjdzie przynajmniej 50%. Tym wydawca będzie dzielił sie w ustalonej umownie proporcji z deweloperem po uprzednim zwrocie poniesionych nakładów (kosztów produkcji i marketingu).


007
007
PREMIUM
131
Dołączył: 2009-09-04
Wpisów: 578
Wysłane: 1 marca 2021 18:52:37 przy kursie: 78,30 zł
Dodaj obniżki przy sprzedaży w Rosji, Brazylii itp, oraz promocję 10% na start, a 45% ceny detalicznej wyjdzie jak "w pysk strzelił".

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 2 marca 2021 08:49:05 przy kursie: 78,30 zł
W swoim omówieniu prospektu koszty produkcji Outriders szacowałem na ok. 200 mln zł. Dodając do tego 20 proc. budżetu marketingowego można sobie policzyć liczbę kopii wymaganą do otrzymania odpowiedniego wyniku, lub odwrotnie wynik przy sprzedanej liczbie kopii. Założyłem cenę na poziomie 60 USD, 10 proc. dyskonta regionalnego, 12 proc. podatku, 30 proc. prowizji (śedniej na dystrybucję cyfrową i pudełkową) oraz 10 proc. dyskonta na promocje. Tabela wygląda tak:


kliknij, aby powiększyć


MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 2 marca 2021 09:19:47 przy kursie: 78,21 zł
Do @anty_teresa

Jaki poziom tantiem dla PCF uważasz za najbardziej prawdopodobny? Bo zakres 10-40% jest duży.

Drugie pytanie. Marketing tylko 40 mln ? 40 mln zł?

Co do wysokości tantiem to spodziewam się, że rosną wraz z wielkością sprzedaży
widzę to tak:
Do ilości x - 0%
Ilość między x a y - 5%
Ilość miedzy y a z - 10%
itd
aż do maxymalnej wartości tantiem której nie znamy.

Ps. Widzę, że liczysz wysokość tantiem dla PCF od zysku wydawcy a nie jego przychodu, myślę że to słuszne założenie
Edytowany: 2 marca 2021 09:24

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 2 marca 2021 09:52:41 przy kursie: 78,21 zł
IMO najbardziej prawdopodobny jest przedział 20-30 proc. Wiem, że górną granicę zakłada się w części biur maklerskich.
Tantiemy dla dewelopera bardzo rzadko zaczynają się od pierwszej kopii. Standardem jest recup kosztów wydawcy, a potem podział. Tak, zakładam 40 mln kosztów marketingu, bo to też do niedawna był standard rynkowy - 20 proc. kosztów dewelopmentu. Ta proporcja się zmienia z czasem na korzyść marketingu, sięga często według deklaracji 30 proc., ale... Ale moje założenie budżetu produkcyjnego jest bardzo zgrubne. Możemy tez przyjąć 150 mln dewelopment i 90 mln zł marketing - kwota recoup wyjdzie taka sama.

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 2 marca 2021 11:32:07 przy kursie: 78,21 zł
200 mln to chyba zawyżony koszt produkcji? Ale i tak przy 5mln kopii w tym w tym roku i tantiemach 30% dla PCF obecna wycena IMHO nie ma uzasadnienia. Zawsze oczywiście może sprzedać się więcej, demo na steam cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem graczy, więc nie można wykluczyć że sprzedaż będzie jednak dużo wyższa. Gorzej jeśli okaże się że tantiemy to np. 20% ale to dopiero wyjdzie w wynikach.


anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 2 marca 2021 17:10:18 przy kursie: 78,21 zł
Może tak, może nie. Z kosztem projektu na poziomie 240 mln zł od strony SE czuję się dobrze, bez względu na podział pomiędzy dewelopment i marketing.

Zauważmy, że to co spółka pokazała jako przychód w roku 2018, 2019 i 2020 będzie właściwie kosztem produkcji tej gry patrząc od strony SE...

martin207
28
Dołączył: 2020-02-04
Wpisów: 263
Wysłane: 2 marca 2021 23:43:49 przy kursie: 78,21 zł
Utnapisztim napisał(a):
200 mln to chyba zawyżony koszt produkcji? Ale i tak przy 5mln kopii w tym w tym roku i tantiemach 30% dla PCF obecna wycena IMHO nie ma uzasadnienia. Zawsze oczywiście może sprzedać się więcej, demo na steam cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem graczy, więc nie można wykluczyć że sprzedaż będzie jednak dużo wyższa. Gorzej jeśli okaże się że tantiemy to np. 20% ale to dopiero wyjdzie w wynikach.


Przecież jeśli sprzedadzą 5 mln to będzie mega sukces, osiągniecie zysku w przedziale 50-120 mln przy takiej kapitalizacja daje znacznie większy progres niż na CDprojekt.
CDprojekt 25 mld kap zysk 279 mln
PCF 2,2 mld kap zysk 50-120 mln

Czy moje porównania są błędne przy założeniu sukcesu sprzedażowego outrirders ?
Proszę o komentarz

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 2 marca 2021 23:57:04 przy kursie: 78,21 zł
Są błędne - porównywać można przyszłe zyski za cały okres produkcji, a nie w jednej po bardzo udanej premierze, a w drugiej przed

martin207
28
Dołączył: 2020-02-04
Wpisów: 263
Wysłane: 3 marca 2021 00:31:52 przy kursie: 78,21 zł
@anty_teresa - racja
No nic pozostaje czekać liczę, że czymś nas zaskoczą demo miało im dać impuls do działania zobaczymy co zdziałają

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 3 marca 2021 07:42:41 przy kursie: 78,21 zł
martin207 napisał(a):
Utnapisztim napisał(a):
200 mln to chyba zawyżony koszt produkcji? Ale i tak przy 5mln kopii w tym w tym roku i tantiemach 30% dla PCF obecna wycena IMHO nie ma uzasadnienia. Zawsze oczywiście może sprzedać się więcej, demo na steam cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem graczy, więc nie można wykluczyć że sprzedaż będzie jednak dużo wyższa. Gorzej jeśli okaże się że tantiemy to np. 20% ale to dopiero wyjdzie w wynikach.


Przecież jeśli sprzedadzą 5 mln to będzie mega sukces, osiągniecie zysku w przedziale 50-120 mln przy takiej kapitalizacja daje znacznie większy progres niż na CDprojekt.
CDprojekt 25 mld kap zysk 279 mln
PCF 2,2 mld kap zysk 50-120 mln

Czy moje porównania są błędne przy założeniu sukcesu sprzedażowego outrirders ?
Proszę o komentarz


Przy 5 mln sprzedanych kopii w tym roku, bazowej cenie detalicznej gry 250 zł, 10% nizszej cenie realnej (owszem zawyżam, wiem że w rzeczywistości obniżki ceny będą dużo wyższe) i 50% marży wydawcy Outriders przyniesie wydawcy ok. 560 mln przychodu w 2021. Jeśli faktycznie zgodnie z szacunkami antyteresy żeby wydawca uzyskał recuop nakładów potrzeba w okolicach ćwierć miliarda zł (liczymy razem kosztem poprawek już po premierze) zostaje 300 mln tortu do podziału, zakładając 30% z tego dla PCF daje to ok. 90 mln zł tantiem + to co dostaną za finalne milestony i poprawki. Wycena rynkowa 2,3 mld, potrzeba ok. 100+ mln zysku za 2021 żeby ją podtrzymać i można liczyć że przy tych założeniach może tyle się uzbiera. W kolejnym roku ten tort do podziału może być trochę mniejszy (mniej sprzedanych kopii, obniżki ceny gry po 50-60%, na plus że już po recoup więc całość do podziału), a pamiętajmy przy tym że udział PCF w zysku może być jednak niższy niż zakładane 30% (tego przecież nie wiemy).

Czy 5 mln kopii w 2021 rynek uznałby za mega sukces skutkujacy mocnym wzrostem kursu? Niekoniecznie, skoro przy najlepszych założeniach to już jest w wycenie. Megasukces to byłoby np. 7-8 mln szt w tym roku, czego oczywiście przed premierą nie można z góry wykluczać.

pszort
5
Dołączył: 2021-03-03
Wpisów: 28
Wysłane: 3 marca 2021 13:13:06 przy kursie: 76,20 zł
Kilka uwag co do Twoich najlepszych założeń będących w wycenie.

1. Twój model jest bardzo wrażliwy na marżę jaką dostaję wydawca.
Zwiększenie marży wydawcy do 55% (przy reszczie założeń bez zmian) powoduje wzrost zysk do PCF do ok 108mln zł. Czyli dźwignia na tym założeniu to prawie x2 (zwiększenie marży o 10% skutkuje zwiększenie zysku prawie o 20%).

2. 50% marży wydawcy w erze dystrybucji cyfrowej wydaje się mocno konserwatywna.

3. Koszt gry + marketingu na poziomie 260mln zł wydaje się mocno zawyżony. Jak na razie poza demem to marketing tej gry praktycznie się nie odbywał.

4. Jak chcesz być dokładny to odejmij jeszcze prawie 100mln zł gotówki z IPO od kapitalizacji przy liczeniu wskaźników

5. Uważasz, że ostatni milestone za finalną wersję gry będzie wynosił 10mln zł?

Dorzucam jeszcze analizę wrażliwości takiego modelu na liczbę sprzedanych kopii i mrażę wydawcy (tantiemy 30%, koszt gry + marketing 260mln zł),

40% 45% 50% 55% 60%
2 -24 -17 -11 -4 3
3 3 13 23 33 44
4 30 44 57 71 84
5 57 74 91 108 125
6 84 104 125 145 165
7 111 135 158 182 206
8 138 165 192 219 246


anti
28
Dołączył: 2020-08-22
Wpisów: 51
Wysłane: 3 marca 2021 17:12:51 przy kursie: 76,20 zł
50% marży wydawcy nie jest jakoś szczególnie konserwatywne, wydaje się realistyczne. Mało która gra osiąga powyżej 50% marży w ciągu roku od sprzedaży. Tu faktycznie może być minimalnie powyżej (na pewno nie 60%), ze względu na typową krzywą sprzedaży gier AAA (front-loaded), brak promocji na start, a także bardzo agresywne ceny regionalne ustalone dla Outriders (wg mnie można się spodziewać jedynie kilku procentowego dyskonta regionalnego ogółem). Ale taka polityka cenowa może mieć negatywne przełożenie na ogólną sprzedaż.

Zresztą 5% w tą czy drugą nie zmienia głównego wniosku: gra musi się sprzedać w 2-3 mln kopii, aby PCF zaczął zarabiać istotne kwoty na tantiemach. Jakie są na to szanse każdy sobie sam może ocenić.

Sądzę że obecna wycena zawiera w sobie znaczący sukces Outriders, a ryzyko zaskoczenia na minus jest wyższe niż szansa zaskoczenia in plus. Wysoka cena gry połączona z mało innowacyjną rozgrywką i ogólnym uczuciem AAA- powodują że dla wielu graczy będzie to zakup opcjonalny (mogę się mylić).
Edytowany: 3 marca 2021 17:14

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 3 marca 2021 19:04:08 przy kursie: 76,20 zł
pszort napisał(a):
Kilka uwag co do Twoich najlepszych założeń będących w wycenie.

1. Twój model jest bardzo wrażliwy na marżę jaką dostaję wydawca.
Zwiększenie marży wydawcy do 55% (przy reszczie założeń bez zmian) powoduje wzrost zysk do PCF do ok 108mln zł. Czyli dźwignia na tym założeniu to prawie x2 (zwiększenie marży o 10% skutkuje zwiększenie zysku prawie o 20%).

2. 50% marży wydawcy w erze dystrybucji cyfrowej wydaje się mocno konserwatywna.

3. Koszt gry + marketingu na poziomie 260mln zł wydaje się mocno zawyżony. Jak na razie poza demem to marketing tej gry praktycznie się nie odbywał.

4. Jak chcesz być dokładny to odejmij jeszcze prawie 100mln zł gotówki z IPO od kapitalizacji przy liczeniu wskaźników

5. Uważasz, że ostatni milestone za finalną wersję gry będzie wynosił 10mln zł?


1. 2. Jak możesz wyżej przeczytać niektórzy w swoich analizach zakładają 45%, ja wyliczyłem powyżej marżę w okolicach 60% dla sprzedaży cyfrowej, ale jako że pudełka daja niższą marżę, było oczywiste że muszę przyjąć mniejszy %, z grubsza przyjąlem 50% - dlaczego nie 55%? dlatego że ZAWSZE liczę KONSERWATYWNIE bo większości przypadków podobnych wyliczeń w przeszłości to konserwatywne szacunki okazywały się potem bliskie rzeczywistości.
3. Nie ja wymyśliłem sobie taką wielkość, napisałem wyraźnie że przyjąłem oszacowanie antyteresy (200mln dewelopment, 40 mln marketing, + dodałem XX mln na późniejsze łatanie gry) - napisałem wyżej że to może być zawyżona wartość ale sam nie podejmuję się określenia wysokości nakładów.
4. Nie, nie chcę być dokładny, dokładny to będzie dopiero raport spółki z wynikami, na forum można sobie robić co najwyżej zgrubne oszacowania z dokładnością kilkunastu procent. Ani nie znany jest rozkład geograficzny sprzedaży, ani wielkość przecen jakie będą w pierwszym roku, ani kursy walut w tym okresie, ani proporcja sprzedaży cyfrowej/fizycznej, ani ile nowych akcji dojdzie za jakiś czas z tych 1,56 mln warrantów dla wydawcy i przede wszystkim nieznana jest wielkość udziału PCF co jest kluczowe do oszacowań - nie da się szacować wszystkiego dokładnie bo każda wartość we wzorze to niewiadoma albo zmienna. Gdzieś się w jednym miejscu przyjmie coś zbyt optymistycznie, w innym miejscu zbyt konserwatywnie, zazwyczaj się to w sumie przynajmniej częściowo kompensuje.
5. Sugerujesz coś czego nie napisałem. Nie wiem skąd to wziąłeś.




pszort
5
Dołączył: 2021-03-03
Wpisów: 28
Wysłane: 3 marca 2021 19:18:36 przy kursie: 76,20 zł
No tak 1mln kopii w tą czy w tą nie ma znaczenia. W takim modelu jak kolega przedstawił to ma bardzo duże znaczenie czy zaczną zarabiać po 2mln czy po 3mln sprzedanych kopii - jakieś 30 mln zł różnicy w wyniku spółki.

Gra praktycznie cały tydzień od premiery dema utrzymuje się w top3 globalnych bestsellerów na Steamie, Dostali feedback od graczy co mają zmienić - wiadomo, że tylko cześć zdążą do premiery zaimplementować ale jednak trochę jeszcze grę dopracują i to oficjalnie powiedzieli: będzie opcja wyłączenia denerwującego "Motion blur" czy wyłączony będzie limit 30 FPS w przerywnikach filmowych. A to był dwa największe mankamenty z trzech zgłaszanych przez graczy. Trzęsącej się kamery w przerywnikach raczej nie zdążą dopracować.

Czy 2/3mln sztuk to dużo? Gra oferuje cross-play, mulitplayer co-op i endgame od pierwszego dnia. Coś, z czym wiele gier nie może się do tej pory uporać. Wychodzi praktycznie na wszystkie platformy w okresie, w którym nie ma żadnych sensownych nowość. Myślę, że rynek wycenia w obecnym momencie bardzo średnią premier Outriders.

pszort
5
Dołączył: 2021-03-03
Wpisów: 28
Wysłane: 3 marca 2021 19:28:02 przy kursie: 76,20 zł

[/quote]

Niekoniecznie, skoro przy najlepszych założeniach to już jest w wycenie. [/quote]

Musisz, się w takim razie zdecydować czy to są najlepsze założenia czy konserwatywne. Poza tym oszacowałeś wartość spółki, twierdząc, że 5 mln sprzedanych kopii jest w wycenie, na podstawie wyliczeń, które zajmują kilka komórek w excelu - nieźle.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE PCFgroup



23 24 25 26 27

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,284 sek.

okmdxxhw
ydeohrjn
tecknfoo
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
vtxozero
fwobfzyh
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat