PARTNER SERWISU
ukuoripi
8 9 10 11 12
le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 27 lipca 2021 16:11:12 przy kursie: 18,00 zł
angry3 Ot, i wreszcie walor odnalazł właściwy mu poziom kursu. I po co tu było naginać się do 9 zł a potem wypinać do 23 zł? a chciałoby się rzec na fali wypięcie przerwano, dyć 27 zł przewidywano i oto mamy w sam raz 18 zł i na stratach po kolei co kwartał się stacza - kupa żelastwa w cenie złomu. A ten nie byle jak jest dziś ceniony.

micmak
103
Dołączył: 2011-02-18
Wpisów: 1 520
Wysłane: 27 lipca 2021 16:21:03 przy kursie: 18,00 zł
Spółka w bardzo mocnym dlugotermiwymi trendzie spadkowych. Niczym korozja zjadająca wagony pkp cargo. Dokładnie to dzieje się z kursem pkp cargo i zyskami spółki od lat.

Czy jest szansa na zmiany?
ujeżdżam byki ===>>

Edytowany: 27 lipca 2021 16:29

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 28 lipca 2021 14:00:57 przy kursie: 18,30 zł
angry3 Tu od nowa Odnowa Taboru się zaczęła. Ociężałość i rdza wożona netto to straty. Konkurencyjności ni zysku NIMA i NIE BĘDZIE nim Odnowy efektu nie sprawdzi się w pełni- a kiedyś
to nastąpi- ku uciesze przyszłych akcjonariuszy PKP. A tymczasem któż potrzyma dłużej papierek śmieciowy - tu nie ma głupich? Sprzedaje -i od razu robi mu się lżej.


micmak
103
Dołączył: 2011-02-18
Wpisów: 1 520
Wysłane: 9 sierpnia 2021 11:32:53 przy kursie: 18,20 zł
Branża kolejowa mocno perspektywiczna, ale na wożeniu węgla dla energetyki nie zarobią...

Kolejne półrocze na minusie Silenced
ujeżdżam byki ===>>


le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 9 sierpnia 2021 13:21:38 przy kursie: 18,20 zł
angry3 ......kto wie niech tu ujawni -ile oni zapłacili kar za "tamowanie" torów. Blokady przejazdu to koszty, aczkolwiek tabor im się psuje a nawet rozlatuje. Nadzieja w jego odnowie. A poza tym cierpliwości trochę tu się przyda, bowiem nie tylko węglem Polska stoi, ale też transportem i to w różnych kierunkach i dyć towarów tu nie zabraknie - toć Centrum Europy.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 9 września 2021 08:54:17 przy kursie: 18,80 zł
PKPCARGO - spojrzenie na wykres


Stoi na stacji lokomotywa... Kurs akcji spółki nie ma określonego trendu, co widać po przebiegu wolniejszej średniej oraz odczytach ADX i RSI. Kurs w kleszczach średnich i nieco luźniejszych kleszczach stref wsparcia (17 zł) i oporu (20,80 zł). Nie ma innego wyjście jak oczekiwanie na gwizdek konduktora. Pierwszą podpowiedzią co do obranego kierunku będzie wybicie jednej z dwóch zaznaczonych średnich.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 21 października 2021 16:21:26 przy kursie: 18,60 zł
angry3 Tu z formalnego punktu rządzi PKP SA (33% akcji) a zatem SP. Wymiana Prezesa zda się zasadna, bowiem nie można strat generować bez końca. Spółka zadłużona na ponad 4 mld zł a generowane straty nikogo tu nie przerażają. Taki wehikuł giełda odpowiednio ocenia - płacąc za 1zł niecałe 0,3 zł. Zatem ile wart jest akcja PKP Cargo? Tego nowy Prezes zapewne jeszcze nie wie. Ma na to 3 miesiące.
Tu należy wypracować marżę przynajmniej 3%. I to jest zadanie tego przewoźnika w Centrum Europy.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 13 listopada 2021 16:18:31 przy kursie: 16,96 zł
PKPCARGO - spojrzenie na wykres


Po miesiącach przestoju lokomotywa podaży ruszyła, lecz dość ospale. Mamy opuszczenie strefy zagęszczenia cen dołem, ale jednocześnie mamy reakcję popytu w strefie wsparcia, działającej w myśl zasady zmiany biegunów. Dodatkowo układ dwóch ostatnich świec sygnalizuje, że podaż nie ma zbytnio ochoty na kontynuację spadków.
Jedynym poważnym ostrzeżeniem przed negatywnym rozwojem wydarzeń jest słupek wolumenu w dniu wybicia dołem. Natomiast ani zmienność, ani rozjazd średnich nie wskazują, że mamy do czynienia z początkiem impulsu. W takim układzie nie ma innego wyjścia jak uważna obserwacja waloru na nadchodzących sesjach. Dopiero utrata zaznaczonej strefy wsparcia poskutkowałaby rozbudową przeceny jak minimum w okolice 14,50 zł.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 16 lutego 2022 06:41:15 przy kursie: 12,74 zł
angry3 .....jedziemy, jedziemy iśmy przyjechali poniżej 13 zł a tu nadal przyjmowanie idzie opornie. Sprośny rynek - ktoś powie. Chiny , a Wuj sam nie da rady wszystkiego tak dłużej trzymać. Lecimy lecz z kierunkowskazem. Druga pozycja a sama ósemka ważniejsza co do kierunku na wodospadzie geopolityki.
Dyć tu tylko północ otworem stoi.

mcmbbsqyp
7
Dołączył: 2013-10-11
Wpisów: 201
Wysłane: 17 lutego 2022 21:15:25 przy kursie: 12,14 zł
https://stooq.pl/n/?f=1469380
Cytat:
17.02.2022, Budapeszt (PAP) - Powstanie węgiersko-rosyjska spółka kolejowa, której zadaniem będzie przewożenie towarów z Chin do Europy Zachodniej - zapowiedział w czwartek szef węgierskiej dyplomacji Peter Szijjarto na Facebooku.
Spółka, która ma zostać powołana do życia wiosną, ma w zamierzeniu umożliwić przejazd przez Węgry tysiąca składów kolejowych z Chin rocznie.

Z mapy wynika że po drodze jest jeszcze cała Ukraina. Przy okazji mocno jestem ciekawy z jakiego powodu UKR zawiesiła transport kolejowy z/do Polski, czy chodziło o presję na limity jak donoszą niektóre media czy o coś innego?


le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 21 lutego 2022 09:21:31 przy kursie: 11,42 zł
angry3 ...... logicznym może być powołanie spółki ( aczkolwiek spółek mamy jak gwiazd na niebie), ale nielogicznym jest ominięcie Moskwy, lub prowadzenie towarów chińskich z Moskwy na Węgry a potem do Niemiec. Polityka ma znaczenie ale ekonomia zwykle ją kształtuje.

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 21 lutego 2022 11:32:32 przy kursie: 11,42 zł
PKP tak jak większość niefinansowych SSP nie musia zarabiać. Zawsze się dosypie jak będzie potrzeba. Tutaj są inne cele.
Edytowany: 21 lutego 2022 11:32

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 14 marca 2022 11:13:09 przy kursie: 12,02 zł
angry3 ....i znów 5 zł w plecy. Akcjonariat: =>PKP SA (SP) ma tu 33% a OFE dalsze 35% a pozostałe 32% to private. Zatem strategiczny PKP SA -hamulcowy- zda się lubuje się w generowaniu straty zamiast zysku. To nie beton to stal, aczkolwiek i ona kiedyś zostanie przetopiona i Cargo uwolni się z obecnych pętli.

Miniwww
3
Dołączył: 2020-12-08
Wpisów: 25
Wysłane: 27 kwietnia 2022 15:56:57 przy kursie: 11,36 zł
Czy jedzie z nami maszynista? – omówienie sprawozdania finansowego PKP Cargo za 2021 r.

Biznesowo PKP Cargo ma wszystkie argumenty, żeby rozdawać karty w branży. Posiada rozbudowany tabor kolejowy, własne zaplecze remontowe, centra logistyczne oraz liczne spółki zależne, pokrywające praktycznie cały łańcuch wartości w sektorze. Do tego dochodzą spółki tego samego właściciela (Skarbu Państwa), którym można sprzedawać oferowane usługi. Mimo to spółce nie wychodzi…

Skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle?
Ostatni raz zysk ze sprzedaży, czyli na podstawowym poziomie działalności, widziano w PKP Cargo w 2019 r. Później z roku na rok było gorzej – 2021 r. zakończył się z pokaźnym minusem -231 mln zł, czyli o 186 mln mniej niż rok wcześniej. Wprawdzie miało to miejsce w warunkach rosnących przychodów (4,27 mld zł, +191 mln (+5 proc.) r/r ), ale to tylko efekt niskiej bazy – covidowy 2020 rok pod względem przychodów był naprawdę słabym okresem dla PKP Cargo.


kliknij, aby powiększyć


W ujęciu kwartalnym wygląda to podobnie: w IV kwartale 2021 mamy wzrost przychodów o 21 mln zł (+2 proc.) w porównaniu do kwartału wcześniej i ok. 19 mln zł (+1,7 proc.) w porównaniu do analogicznego okresu wcześniej, ale EBIT jest kwartalnie niższy o 60 mln zł, a r/r o blisko 30 mln zł. Jest źle.


kliknij, aby powiększyć


Skoro przychody rosną, a zysk ze sprzedaży leci na łeb, na szyję, coś musi się dziać z marżowością przewozów. Przyczyną mogą być spadki efektywności, albo strona kosztowa. Sprawdźmy.

Wagony od niej poodczepiali
Na początku tabor i zatrudnienie. Dla wyjaśnienia – w sprawozdaniach spółka prezentuje jedynie tabor sprawny, czyli taki, który może zostać wykorzystany do pracy. Dotyczy to zarówno lokomotyw, jak i wagonów. W rzeczywistości spółka posiada znacznie więcej aktywów transportowych, ale tabor ten wymaga jednak mniej lub bardziej gruntownych remontów lub przewidzianych przepisami napraw. Dopiero ich przeprowadzenie potencjalnie umożliwi korzystanie z tego sprzętu, ale nie zawsze ma to ekonomiczny sens. Co możne oznaczać ilościowy spadek taboru? Że spółka albo nie zainwestowała w OPEX (wspomniane okresowe przeglądy), albo… pocięła lokomotywy oraz wagony i przeznaczyła na złomowanie. W tym drugim wypadku zobaczymy dodatkowe przychody z pozostałej działalności operacyjnej.

Jedno jest pewne – zarówno taborowo, jak i pod względem zatrudnienia, spółka się kurczy. Przy czym dynamika jest zaburzona na niekorzyść taboru – spółka szybciej redukuje lokomotywy i wagony, niż robi to z pracownikami. Punktem odniesienia tej analizy uczyniłem wagony, ponieważ cyklicznie PKP Cargo miewało problemy z ich dostępnością. I tak w 2021 spółka posiadała ich średnio 57 tys. czyli o 2,8 tys. mniej niż rok wcześniej (-5 proc.). Tendencja spadkowa jest widoczna od dłuższego czasu – poniżej prezentuję dane od 2016 r.

W ujęciu rocznym wzrosła natomiast odrobinę liczba wagonów na jedną lokomotywę – do 29,8 szt. z 27,1 szt. W wartościach bezwzględnych to może niewiele, ale w ujęciu względnym to już daje nam +10 proc. Przy spadającej bezwzględnej licznie wagonów musi to oznaczać, że spółka „pozbyła się” w jakiś sposób lokomotyw – tutaj mamy spadek do 1911 sztuk w 2021, więc o blisko 300 sztuk (-13 proc.) mniej niż rok wcześniej. No i mimo, że w wartościach bezwzględnych liczba pracowników spadła do średnio 21,1 tys. w całej grupie (-7 proc. r/r), to już w przeliczeniu na jedną lokomotywę wzrosła r/r o 8 proc.


kliknij, aby powiększyć


Te same tendencje widać w ujęciu kwartalnym – mamy tutaj postępujący spadek bezwzględnej liczby wagonów i lokomotyw, wzrost liczby wagonów na lokomotywę i wzrost pracowników grupy na lokomotywę.


kliknij, aby powiększyć


Operacyjnie wyniki PKP Cargo zmierzymy za pomocą przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej. W tym aspekcie widać znaczącą poprawę w ujęciu rocznym. Wykonana praca przewozowa w wzrosła r/r o 8 proc., (z 23 649 mln tkm do 25 590 mln tkm), a w przeliczeniu na jednego pracownika o 16 proc. Z kolei przewieziona masa wzrosła o 9 proc. (z 93,6 mln ton w 2020 r. do 101,6 mln ton w 2021 r.), Podobnie jak przy pracy, także obserwujemy wzrost na jednego pracownika - wyniósł on 16 proc.




kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Niestety, znów odnosimy się do efektu niskiej bazy. Masa i praca przewozowa rosną, ale to ciągle za mało. Wyniki 2020 r. były historycznie najniższe, a w odniesieniu do 2019 r., kiedy spółka ostatni raz pokazała zysk na sprzedaży, w 2021 r. przewieziona masa była o 6 proc. mniejsza (wykonana praca przewozowa niższa o 5 proc.)

Potem powoli, jak żółw ociężale
Wiele tłumaczy także parametr średniej odległości pokonanej dziennie przez lokomotywę, w połączeniu z przewiezioną średnio masą na pociąg. Dla przewoźnika najbardziej opłacalne jest załadować pociąg „pod korek” i pojechać nim jak najdalej, mając przy tym jak najmniej postojów – czyli w jak najkrótszym czasie. A lokomotywy PKP Cargo co roku wykonują coraz mniej kilometrów (średnio 223 km dziennie na pociąg w 2021 vs. 230 km rok wcześniej i ponad 260 km w 2019). Nawet jeśli rośnie średni tonaż na lokomotywę pracującą, i to do naprawdę niezłych wartości (1501 ton średnio na pracującą lokomotywę w 2021 vs.1462 km w 2020 i 1469 km w 2019), to i tak przy rosnących kosztach i spadającej średniej prędkości wyniki są niezadowalające.


kliknij, aby powiększyć


PKP Cargo skarży się, że spadające przebiegi i średnie prędkości lokomotyw są skutkiem wysokiego poziomu zamknięć linii towarowych przez państwowego zarządcę infrastruktury – PKP PLK. I to jest prawda. Ale taki stan utrzymuje się już od kilku lat i cierpią z tego powodu wszyscy uczestnicy rynku. Było sporo czasu, żeby nauczyć się funkcjonować w takich warunkach.

Nie ciężka maszyna, zziajana zdyszana
Warto mieć świadomość, że kolejarze konkurują głównie z transportem kołowym. Może to nieracjonalne, ale jeśli tylko coś da się przewieźć samochodami, to ciężarówka jest opcją pierwszego wyboru. Z różnych powodów – jest to znacznie prostsze, szybsze, co do zasady tańsze i mniej zbiurokratyzowane. W Polsce mamy na dodatek nieźle rozwiniętą i ciągle rozbudowywaną infrastrukturę drogową, a kolej wymaga konkretnych remontów, które zresztą są realizowane – patrz powyższy komentarz o coraz wolniejszych pociągach towarowych. Pociąg potrzebuje też bocznicy i rozbudowanej infrastruktury przeładunkowej. Same problemy.

Czy to tłumaczy PKP Cargo? Nie do końca. W 2021 r. rynek towarowych przewozów kolejowych mierzony przewiezioną masą urósł o 9 proc., a wykonaną pracą przewozową – o 7 proc. Kolejarze mieli zatem więcej pracy, niż rok wcześniej.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


I tutaj wychodzi kolejny problem – PKP Cargo systematycznie oddaje rynek konkurencji. Wiadomo, że bycie największym w branży nie jest łatwe, szczególnie w tak specyficznym biznesie. Mniejsi i elastyczniejsi (kosztowo, administracyjnie, decyzyjnie) konkurenci bez większego wysiłku podbierają PKP Cargo co lepsze kawałki tortu. Ale to w żaden sposób nie tłumaczy spółki, która w 2021 r. miało średnio 38,2 proc. udziału w przewiezionej masie i 41,2 proc. udziału w wykonanej pracy przewozowej. Jeszcze kilka lat temu udziały te wynosiły odpowiednio ponad 50 proc. i ok. 55-60 proc. Tendencję spadkową widać na poniższych wykresach.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Wiemy już, że chociaż operacyjnie PKP Cargo poprawiło wskaźniki r/r, to nie zrobiło tego wystarczająco skutecznie (efekt bazy), nie wykorzystało także proporcjonalnie rosnącego rynku.

I pełno ludzi w każdym wagonie, a w jednym krowy, a w drugim słonie
Przy wyniku ze sprzedaży na poziomie -231 mln zł ewidentnie coś negatywnego musiało zadziać się po stronie kosztowej. Raportowane koszty operacyjne PKP Cargo na poziomie skonsolidowanym w 2021 r. wyniosły 3776 mln zł, czyli o 157 mln (+4 proc.) więcej r/r. Ponad 40 proc. tej wartości stanowią koszty świadczeń pracowniczych (1,6 mld zł, -1 proc. r/r), pozostałe istotne pozycje to zużycie energii i paliwa trakcyjnego (550 mln zł, +12 proc. r/r), opłaty za dostęp do infrastruktury (530 mln zł, +2 proc. r/r), usługi transportowe (350 mln zł, +3 proc. r/r) oraz pozostałe usługi (414 mln zł, +11 proc. r/r) i koszty (309 mln zł, +8 proc. r/r).


kliknij, aby powiększyć


Wprawdzie 4-proc. wzrost sumy kosztów operacyjnych koresponduje ze 9-proc. wzrostem przewiezionej masy towarowej i 8-proc. wzrostem wykonanej pracy przewozowej, jednak to zdecydowanie za mało, żeby pokazać dodatnie wyniki. Jeszcze wyraźniej widać to w dłuższym szeregu danych, wychodzącym poza nietypowy 2020 r.

Od 2017 r. spółka co roku notuje wzrost kosztów operacyjnych na przewiezioną tonę i wykonany tkm pracy przewozowej – w 2021 było to +2 proc. i +0,4% w porównaniu do 2019 r. oraz +5,6 proc. i +8 proc. w porównaniu do 2018 r.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Że pędzi, że wali, że bucha, buch, buch?
Cashowo bez niespodzianki – przy takich wynikach spółka przepala pieniądze. W ostatnim roku było to -52 mln zł, w porównaniu do -248 mln zł rok wcześniej (+196 mln zł). Wprawdzie przepływy operacyjne w 2021 r. były istotnie wyższe niż rok wcześniej (700 mln zł vs. 553 mln, +147 mln zł, +27 proc.), ale już o 107 mln niższe (-13 proc.) niż w 2019 r. Przepływy inwestycyjne r/r pozostały na podobnym poziomie (-646 mln zł w 2021 vs. -655 mln zł w 2020 r.), natomiast przepływy finansowe na poziomie -106 mln zł były wartościowo większe niż zaraportowane w 2020 r. -146 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Kwartalnie natomiast rzucają się w oczy zdecydowanie wyższe przepływy operacyjne w ostatnim kwartale 2021 – najwyższe od 2016 r. (+386 mln zł, +213 proc. kw/kw i +124 proc. r/r). Stan ten nie jest wyjaśniony w notach, ale przyczyn może być kilka. Po pierwsze, historycznie ostatni kwartał przepływowo jest w PKP Cargo najmocniejszy, a więc może to być efekt sezonowości (wtedy np. spiętrzają się przewozy paliw stałych przed rozpoczęciem sezonu grzewczego). Może to być także efekt spływu należności z wcześniejszych okresów – od początku roku kwartalnie przepływy były zdecydowanie niższe. Warto jednocześnie zauważyć, że suma przepływów w ostatnim kwartale była i tak niska (+121 mln zł), pomimo niewielkich nakładów inwestycyjnych – przepływy z działalności inwestycyjnej to -55 mln zł, w odniesieniu do -219 mln kwartał wcześniej i – 196 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej.


kliknij, aby powiększyć


W tym miejscu zwrócę jeszcze uwagę, że w 2020 r. spółka otrzymała 115 mln zł subwencji z tytułu tarczy antykryzysowej, a w 2021 r. nie było żadnych wpływów z tego tytułu, natomiast wzrosły o prawie 15 mln zł r/r (22,5 mln zł vs. 7,9 mln zł) zyski ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych – to właśnie mogło być cięcie taboru na złom. Poprawiło to nieco pozostałe przychody operacyjne.


kliknij, aby powiększyć


Już ledwo sapie, już ledwo zipie
Bilans PKP Cargo to głównie majątek trwały. Aktywa trwałe odpowiadają za 85 proc. sumy bilansowej, czyli 6,46 mld zł, z 7,61 mld sumy. Są to prawie w całości rzeczowe aktywa trwałe, (81 proc. sumy bilansowej), a pozostałe 4 proc. sumy to rozliczenia międzyokresowe kosztów. Rzeczowe aktywa trwałe pozostają płaskie r/r, a pozostałe aktywa trwałe urosły o 2 proc., z 268 mln zł do 293 mln zł. Kolejne 8 proc. sumy bilansowej to należności handlowe (617 mln zł, +4,6 proc. r/r). Gotówka na koniec 2021 r. stanowiła 255 mln zł, i tutaj mamy spadek r/r o 51 mln zł (-17 proc.). Rok do roku suma bilansowa pozostaje na takim samym poziomie.


kliknij, aby powiększyć


Kwartalnie aktywna strona bilansu wygląda podobnie jak w ujęciu rocznym, z jednym wyjątkiem – widać wzrost gotówki w ostatnim kwartale 2021 r. do wspominanych 255 mln zł, z poziomu 109 mln zł na koniec 2. kwartału i 130 mln zł na koniec 3. kwartału. To wspomniany efekt sezonowości biznesu PKP Cargo.


kliknij, aby powiększyć

Jeśli chodzi o pasywa, to w oczy rzuca się stale rosnące zadłużenie ogółem – rośnie ono systematycznie, do poziomu 60 proc. na koniec 2021 r., i praktycznie każdy kolejny rok „dodaje” tutaj kilka punktów procentowych. Warto zwrócić również uwagę, że w ujęciu rocznym spółka zmniejszyła zadłużenie długoterminowe o 6,5 proc. (2,83 mld zł w 2021 vs. 3,03 mld zł rok wcześniej), zwiększając poziom finansowania dostawcami – wartość zobowiązań krótkoterminowych wzrosła r/r o 25 proc. (1,74 mld zł w 2021 vs. 1,39 mld w 2020 ) oraz wchodząc w okres zapadalności zobowiązań leasingowych – wartość krótkoterminowego zadłużenia z tytułu leasingu wzrosła z 133 mln zł w 2020 do 221 mln zł w 2021 (+66 proc. r/r).


kliknij, aby powiększyć


Tendencje roczne pasywów są zachowane w ujęciu kwartalnym.


kliknij, aby powiększyć


Rosnące zadłużenie powinno niepokoić managerów oraz inwestorów z dwóch powodów. Po pierwsze – że jest go coraz więcej, a po drugie – że jego obsługa będzie bardzo kosztowna. Spółka na koniec 2021 r. miała 2,2 mld zadłużenia długoterminowego z tytułu kredytów, pożyczek i leasingów, z czego 1,7 mld to zadłużenie ze zmienną stopą. Dokonując pewnych uproszczeń (część zadłużenia jest w euro i czeskiej koronie), pomijając marże instytucji finansujących, koszt obsługi samej części zmiennej takiego długu przy WIBOR na poziomie 1 proc. wynosiłby 18,2 mln zł w skali roku, a przy wzroście stawek o 5 pp. będzie to już blisko 110 mln zł, czyli o 90 mln zł więcej. Do tego mamy jeszcze zobowiązania krótkoterminowe. Nie znalazłem w sprawozdaniu finansowym informacji o stosowanych zabezpieczeniach przed zmianą stóp procentowych. W symulacjach wrażliwości spółki na zmiany z tytułu wzrostu stóp założono scenariusz +150 pb – czyli kilkakrotnie mniej, niż ten z którym obecnie mamy do czynienia. A należy się spodziewać, że stopy będą jeszcze rosnąć, więc PKP Cargo boleśnie odczuje wzrost stóp procentowych.


kliknij, aby powiększyć


Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!
Kilka lat temu PKP Cargo debiutowało na warszawskiej GPW. Mogła to być historia kopciuszka – niedoceniony, szary biznes z dużym majątkiem, wyciągnięty z państwowego molocha PKP, miał się uporządkować i zrestrukturyzować, żeby następnie rozwinąć skrzydła i podbijać europejskie rynki. Początkowo nawet trochę tak to wyglądało. Grupa doświadczonych managerów (pogardliwie nazywana przez kolejarzy „bankomatami”, ze względu na wcześniejsze doświadczenie z bankowości) weszła do spółki, opomiarowała biznes i zaczęła restrukturyzować. Wyniki się poprawiły, docenili to inwestorzy – akcje były przez jakiś czas notowane powyżej 90 zł. Obecna wycena to 11 zł na akcję.

Ile powinna kosztować spółka, która co roku przepala kapitał? Pomimo stałego wzrostu cen nieruchomości, a ostatnio także stali (co ma wpływ na wycenę rdzewiejącego w krzakach taboru PKP Cargo), wartość aktywów netto spółki od kilku lat systematycznie spada – na koniec 2021 r. było to niecałe 68 zł. To nadal znacznie więcej od 11 zł na akcję na parkiecie, ale wiadomo, jak wyglądają wyceny aktywów trwałych – dostaje się za nie tyle, ile ktoś jest w stanie zapłacić. I może to być więcej, ale też znacznie mniej od kwot widniejących w operatach szacunkowych.


kliknij, aby powiększyć


Osobiście jestem sceptyczny w ocenie tej spółki. Owszem, ma potencjał, wciąż dużo majątku, a poza tym PKP PLK stale modernizuje infrastrukturę i może w końcu transport szynowy poprawi konkurencyjność względem kołowego. Do tego dochodzą tendencje na rynku transportowym – ze względów ekologicznych towary powinny jeździć przede wszystkim koleją. Z drugiej jednak strony jest ogromna konkurencja – ta duża i ta mała. Unia Europejska liberalizuje rynki i wydaje mi się, że łatwiej w Polsce będzie się pracować firmom bez „garbu”, jakim jest przeszłość państwowego nieefektywnego molocha. A to właśnie Skarb Państwa, poprzez PKP, nadal pozostaje decydującym akcjonariuszem PKP Cargo. Tak duża spółka powinna mieć stabilny zarząd, skutecznie realizujący przyjętą strategię, a w ostatnich latach wygląda to tak:


kliknij, aby powiększyć


W połączeniu z wynikami finansowymi, przekłada się ostatecznie na wycenę spółki na parkiecie.


Powyższa treść przez 260 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 5 maja 2022 14:37

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 28 kwietnia 2022 12:00:31 przy kursie: 11,31 zł
Za ostanie 9 kwartałów, strata w 8.
W sumie ponad 500 mln straty w 9 kwartałów.

Altman CCC+
Wskaźnik zadłużenia 0,60
Płynność bieżąca 0,66Pray

Tak wygląda zarządzenie państwową spółką.d'oh!

Dlatego nie planuje mieć w portfelu żadnych spółek kontrolowanych przez Państwo.

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 28 kwietnia 2022 12:19:31 przy kursie: 11,31 zł
Spółki państwowe nie są od zarabiania :)
Szczególnie takie, które nie podlegają nadzorom finansowym. A i nawet banki państwowe zarabiają bo muszą aby się nie wywrócić :)

Tutaj warto porównać jak się mają wyniki konkurencji, oczywiście tej nie giełdowej.

Znajomy posprawdzał za 2020 i wcześniejsze i paradoksalnie konkurencja nie miała się lepiej. Oczywiście poza tymi specjalistycznymi.
Edytowany: 28 kwietnia 2022 12:24

Miniwww
3
Dołączył: 2020-12-08
Wpisów: 25
Wysłane: 29 kwietnia 2022 11:40:46 przy kursie: 11,65 zł
addison napisał(a):

Tutaj warto porównać jak się mają wyniki konkurencji, oczywiście tej nie giełdowej.

Znajomy posprawdzał za 2020 i wcześniejsze i paradoksalnie konkurencja nie miała się lepiej. Oczywiście poza tymi specjalistycznymi.


Ten rynek jest bardzo konkurencyjny, jest na nim kilkadziesiąt firm, a liczących się przynajmniej kilka-kilkanaście. Mniejsi gracze bez trudu podbierają smakowite kąski "dużym". A duzi biją się między sobą o większe kontrakty. Sam rynek raczej się kurczy, na rzecz przewozów samochodowych.

To nie jest najlepsze otoczenie dla spółki Skarbu Państwa ;)
Edytowany: 29 kwietnia 2022 11:41

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 29 kwietnia 2022 12:11:54 przy kursie: 11,65 zł
kilka lat strat, wyższy koszt finansowy i rynek powinien się oczyścić ze słabszych. PKP jak JSW i inne SPP, w razie czego dosypie się grosza. NIestety zarządzanie tutaj najsłabsze.

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 9 czerwca 2022 10:30:10 przy kursie: 11,17 zł
angry3 .....tu ktoś na głowę upadł. jeśli ktoś złomuje sprawną lokomotywę, a ktoś inny wykupi ten złom i usprawni ją do używalności to niby działa nieekologicznie? Jeśli PKP Cargo złomuje kilkaset lokomotyw a Ktoś potrafi wykupić ten złom i nadać mu wartość na miliony złotych to niby ten Ktoś działa na szkodę Państwu? a może staje się konkurencją dla Złomo-dawcy.
www.pb.pl/pkp-cargo-tropia-wra...
Mam wrażenie, że jeden podmiot prywatny z drugim podmiotem prywatnym maja całkiem odmienne podejście do gospodarności w ujęciu kompleksowym. Jeden poddany propagandzie pseudoekologicznej i mając czapę państwową nie czuje strat i zysku. Ta znieczulica spycha kurs akcji PKP Cargo do P/BV=0,16 , a więc do poziomu bankrutów. Ktoś inny wykazując im niegospodarność - spotyka się z nasyłaną mu Prokuraturą. Czy można to bardziej obrazowo ująć? A może by tak troszeczkę pogłówkować i nie ośmieszać się permamentnymi stratami.
Spojrzeć na swój bilans i rachunek finansowy zanim zadzwoni się o pomoc śledczych wobec konkurencji.

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 9 czerwca 2022 11:08:46 przy kursie: 11,17 zł
ta spółka w swoi celu ma działać jak urząd, świadczyć usługi :) nie musi zarabiać.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE PKPCARGO



8 9 10 11 12

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,310 sek.

vovaxwfu
tmiguvrx
ityqchmh
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
hvnaknmo
norznjqy
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat