yxhgkust
Advertisement
PARTNER SERWISU
phvfnova
69 70 71
Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 29 marca 2018 07:48:32 przy kursie: 4,74 zł
Lewandowski wkłada marynarkę – omówienie wyników i sytuacji finansowej Vistula po 4kw. 2017 r.

Zmiany z zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
W 4kw 2017r. GK Vistula kontynuowała pozytywne tendencje z poprzednich okresów sprawozdawczych notując poprawę r/r na poszczególnych poziomach wynikowych rachunku zysków i strat, przy czym jednocześnie za sprawą działalności pozostałej i finansowej nie udało się w pełni przełożyć pozytywnego układu z działalności podstawowej na wyniki końcowe (odbiło się to również na nieznacznym braku pokrycia konsensusu rynkowego – o blisko 2% w przypadku wyniku operacyjnego i o blisko 4% w przypadku wyniku netto). Skonsolidowane przychody Grupy wzrosły r/r o 19%, zysk brutto na sprzedaży o 21% (niższa aniżeli w przypadku przychodów dynamika kosztów własnych pozwoliła nieznacznie poprawić r/r marżę brutto – 53,9 wobec 52,7%), zysk netto na sprzedaży o 34% (łączne koszty sprzedaży i ogólnego zarządu były o 17% wyższe, a więc poniżej tempa wzrostu wyniku brutto na sprzedaży), zysk operacyjny o 26% (koszty netto wobec przychodów przed rokiem na działalności pozostałej – -1,6 wobec +0,5 mln zł; głównie z uwagi na zdarzenie jednorazowe – stratę z tytułu sprzedaży nieruchomości), zysk brutto i netto o 24% (zmniejszenie tempa wzrostu to efekt wyższych r/r kosztów finansowych netto – -1,6 wobec -1 mln zł, głównie z uwagi na mniejsze pozytywne rozliczenia forwardów; efektywna stopa podatkowa zbliżona do ubiegłorocznej – ok 20%).

Podobnego rzędu wielkości poprawę wyników Grupa odnotowała również w skali całego 2017 roku. Skonsolidowane przychody i zysk brutto na sprzedaży wzrosły o 15%, zysk netto na sprzedaży o 30%, zysk operacyjny o 23%, zysk brutto o 24%, a zysk netto o 23%.

Od strony graficznej przedstawioną wyżej sytuację zaprezentowano na rysunkach poniżej (jednostka – tys. zł oraz %)


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Z punktu widzenia segmentów działalności (wykresy poniżej, jednostka – tys. zł oraz %) pełną poprawę r/r (przychody, wyniki, marże) zarówno w ujęciu kwartalnym jak i rocznym można odnotować w obszarze jubilerskim (W. Kruk). Z kolei w ramach działalności odzieżowej Grupa miała pewne problemy zarówno pod względem marż (4kw – marża netto, 12m – marża brutto na sprzedaży oraz marża netto), jak i utrzymania wzrostu wyników core businessu do końca rachunku zysków i strat (4kw i 12m – wynik netto).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Na pozytywne zmiany wyników Grupy w obszarze core businessu z jednej strony wpływał rozwój sieci sprzedaży (zarówno pod względem liczby salonów jak i powierzchni sprzedaży – wykres poniżej po lewej; celowały w tym głównie salony Vistuli oraz Wólczanki oraz w nieco mniejszym zakresie W. Kruk), a z drugiej utrzymujący się na wysokim poziomie sentyment konsumencki (związany chociażby z dobrą koniunkturą gospodarczą, spadkiem bezrobocia i wzrostem wynagrodzeń) oraz umocnienie PLN względem USD i EUR w 2017 r. (w USD realizowana jest blisko 35% zakupów, w EUR ok 24%, ale w przypadku tej waluty dochodzi również kwestia wynajmu powierzchni sprzedaży w centrach handlowych). W tym względzie warto również odnotować powrót do wzrostu efektywności Grupy, jeśli chodzi o przychody i wynik brutto na sprzedaży realizowany w przeliczeniu na m2 (wykres poniżej po prawej).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Patrząc się na sytuację wynikową Grupy z szerszej perspektywy czasowej (wykresy poniżej; ujęcie narastające za 12m, jednostki – tys. zł oraz %) można stwierdzić, że mamy do czynienia z kontynuacją, dość stonowanej w swej dynamice, poprawy wyników końcowych i rentowności zapoczątkowanej stosunkowo niedawno. Warto przy tym odnotować, że o ile przychody i wynik brutto na sprzedaży od dłuższego czasu notowały systematyczny wzrost to niespecjalnie przekładało się to na dalsze poziomy wynikowe Grupy oraz poszczególne wskaźniki rentowności. W pełni pozytywne zmiany widoczne są dopiero w ostatnich kwartałach.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Plany rozwojowe Vistuli zakładają dalszy rozrost sieci sprzedaży (planowany wzrost powierzchni w 2018r. ma wynieść ok 9%), w tym zwłaszcza w odniesieniu do marek Vistula, Wólczanka oraz W. Kruk (w przypadku salonów Deni Cler nie przewiduje się powiększania sieci). Jednocześnie Grupa zamierza rozwijać również sprzedaż internetową, która obecnie ma udział w przychodach ogółem ok 8% - plany na 2018 r. zakładają przekroczenie progu 10% (trzeba tu jednak mieć na uwadze, że jakkolwiek sprzedaż przez internet może zdynamizować przychody, to zarazem cechuje się niższą marżowością). Pewne pozytywne oczekiwania Grupa wiąże również z kolekcją specjalną firmowaną przez Roberta Lewandowskiego oraz kolekcją reprezentacyjną związaną z piłkarskimi mistrzostwami świata w Rosji.

W kontekście przyszłych wyników Grupy należy również odnotować potencjalny wpływ zmian w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości, a dotyczących zamiany leasingu operacyjnego na finansowy (MSSF 16) w odniesieniu do wynajmu powierzchni sprzedaży. Z szacunków Grupy wynika, że w rachunku zysków i strat zwiększeniu o 45 mln zł ulegnie amortyzacja oraz o 5 mln zł koszty odsetkowe, a zmniejszeniu o 60 mln zł koszty czynszów. Powinno mieć to również przełożenie na cash flow – pozytywny na obszar operacyjny (potencjalnie wyższe zyski i amortyzacja) oraz negatywny na finansowy (wyższe odsetki).

Podstawowymi zagrożeniami dla kontynuacji poprawy wyników Grupy to trwałość obecnego ożywienia gospodarczego (coraz częściej można spotkać się z opiniami, że jesteśmy blisko szczytu koniunktury bądź nawet już za nim) oraz odwrócenie tendencji na rynku walutowym (silniejszy dolar i euro to wyższe koszty Grupy w przeliczeniu na polskie złote). Na razie co prawda ryzyka te się nie materializują, ale oczekiwanie że w całym 2018 r. będą kontynuowane tendencje z 2017 r. może okazać się zbyt optymistycznym podejściem.

W kontekście planowanego połączenia Grupy Vistula z ZO Bytom warto odnotować zmianę parytetu wymiany – zamiast 0,82 będzie 0,72 akcji Vistuli za 1 akcję Bytomia. W rezultacie Vistula wyemituje o nieco ponad 7 mln mniej akcji, a dotychczasowi jej akcjonariusze powinni stanowić blisko 80% połączonej spółki. Planowane połączenie powinno dojść do skutku w 3kw. 2018 r.

Jeśli chodzi o sprawozdanie z przepływów pieniężnych Vistuli, to w rozpatrywanym okresie sprawozdawczym (wykres poniżej po lewej, jednostka – tys. zł) wypadło ono mniej korzystnie pod względem salda ogólnego aniżeli przed rokiem – dopływ rzędu 7,8 wobec 11 mln zł. W głównej mierze był to efekt znacznie wyższych r/r wydatków finansowych netto (45 wobec 25 mln zł; spłata zadłużenia), które wydatnie ograniczyły wpływ pozytywnych z gotówkowego punktu widzenia zmian w postaci mniejszych inwestycyjnych wydatków netto (3,6 wobec 7,2 mln zł) oraz wyższych wpływów z działalności operacyjnej (56,5 wobec 43,4 mln zł). W odniesieniu do przepływów operacyjnych warto odnotować, że jakkolwiek towarzyszyła im poprawa r/r nadwyżki finansowej netto i EBITD-y to sezonowo sporo dodały również zmiany w obszarze kapitału obrotowego netto.

W ujęciu narastającym za 12m (wykres poniżej po lewej, jednostka – tys. zł) kwartalne zmiany przepływów Vistuli z jednej strony przełożyły się na osłabienie salda ogólnego (jeszcze w obrębie wartości dodatnich), a z drugiej znacząco poprawiły obraz sytuacji w obszarze operacyjnym (choć dystans między przepływami operacyjnymi a raportowanym poziomem EBITDA, z uwagi na znaczne korekty in minus dot. kapitału obrotowego netto, pozostaje spory). Jednocześnie nieznacznemu ograniczeniu uległy wydatki inwestycyjne, a w obszarze finansowym dokonano przejścia z wpływów na nieznaczne wydatki netto.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
Jeśli chodzi o sytuację w zakresie bilansu to jak widać na rysunkach poniżej (po lewej aktywa, po prawej pasywa, jednostka – tys. zł) względem poprzedniego okresu sprawozdawczego mamy do czynienia z nieznacznym spadkiem w zakresie sumy bilansowej (-1%). W przypadku aktywów wiązało się to z utrzymaniem wartości majątku trwałego na względnie stabilnym poziomie i spadkiem wartości składników obrotowych o 2% (głównie zapasów i należności). Z kolei w przypadku pasywów spadek ten odpowiadał zwiększeniu się kapitału własnego o 5% i spadkowi zadłużenia ogółem o 13% (dług krótkoterminowy zmniejszył się o 15%, a długoterminowy o 7%; dług oprocentowany zmniejszył się natomiast o 22%).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Zmiany te wpłynęły pozytywnie na strukturę kapitałowo-majątkową Grupy, która i tak od pewnego czasu prezentowała się dość korzystnie – aktywa trwałe są z dość wyraźną nadwyżką finansowane są kapitałami stałymi, w tym w pełni kapitałem własnym. Za pewien mankament w tym względzie można uznać co prawda deficytowy poziom kapitału obrotowego względem bieżących potrzeb, lecz generalnie jest to swoista specyfika spółek z sektora handlu.

Biorąc pod uwagę analizę sprawozdania finansowego za 2017 rok sytuacja finansowa Grupy uległa pewnej poprawie i generalnie prezentuje się korzystnie. W obszarze płynności mamy nadwyżkowe pokrycie zobowiązań krótkoterminowych majątkiem obrotowym, przy nieznacznym wsparciu ze strony przepływów operacyjnych oraz wspomnianym już wcześniej deficycie w zakresie kapitału obrotowego netto. Z kolei w odniesieniu do zadłużenia można stwierdzić niewielkie jego wahania na poziomie umiarkowanym (30-36% aktywów ogółem) oraz sygnalizowaną poprawę w zakresie długu oprocentowanego (spadek długu netto ze 140 do 100 mln zł) i tym samym znaczącą poprawę relacji dług/EBIT lub EBITDA. Pozytywną ocenę sytuacji finansowej Vistuli potwierdza również serwisowy rating, który utrzymuje się na poziomie AAA (choć szczerze powiedziawszy jest to ocena chyba trochę na wyrost).

Wskaźniki finansowe GK Vistula można znaleźć pod linkiem:
www.stockwatch.pl/gpw/vistula,...

Ocena sytuacji rynkowej
Serwisowe automaty wyceny wskazują generalnie na dość solidne przewartościowanie akcji Vistuli na GPW. Najmniejsze odstępstwa względem wyceny rynkowej mają miejsce w obszarze metod mnożnikowych/porównawczych, gdzie można nawet dopatrzyć się wskazań niedowartościowania (C/WK). Z kolei aktywowane metody majątkowe i dochodowe dość jednoznacznie wskazują na przewartościowanie. Przy aktualnym zanualizowanym wyniku netto Grupy oraz przyjętym koszcie kapitału na poziomie 10%, otrzymujemy wycenę jednej akcji rentą wieczystą na poziomie 2,4 zł, a więc w okolicy połowy wyceny rynkowej (niewiele w kalkulacjach zmienia uwzględnienie wyników Bytomia przy zwiększonej liczbie akcji). Tak więc wychodzi na to, że Vistula jest wyceniana, podobnie do spółek wzrostowych, już z uwzględnieniem kontynuacji systematycznej poprawy wyników. Biorąc pod uwagę jej tempo poprawy wyników w ostatnich latach można powiedzieć, że w obecnej wycenie rynkowej uwzględnione są już wyniki na 3-4 lata do przodu (przy założeniu, że przyszłe wyniki utrzymają tempo poprawy na poziomie ok 30% na rok).

Link do wskaźników rynkowych www.stockwatch.pl/gpw/vistula,... oraz...
wycen www.stockwatch.pl/gpw/vistula,...

Przy okazji, na potrzeby badań naukowych, chciałbym prosić o wypełnienie prostej (mam przy najmniej taką nadzieję) ankiety dotyczącej kryteriów oceny reputacji spółek notowanych na giełdzie – link goo.gl/forms/oMFdtU8FmRpYy4zH2... Zróżnicowanie ocen poszczególnych kryteriów mile widziane:). Z góry dziękuję!
Powyższa treść przez 150 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 29 marca 2018 10:07

Nanako
6
Dołączył: 2018-02-20
Wpisów: 201
Wysłane: 11 kwietnia 2018 09:19:28 przy kursie: 4,84 zł
Czy wiadomo kiedy mija jakiś ostateczny termin w sprawie połączenia Vistuli i Bytomia? Mam wrażenie, że okres 4 miesięcy w którym miała być decyzja minął.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 7 lutego 2019 10:59:39 przy kursie: 3,96 zł
VISTULA - analiza techniczna na życzenie


Na chwilę obecną kurs akcji Vistuli nie ma określonego trendu. Widać to chociażby po wypłaszczonej średnioterminowej MA lub wstędze, jaką tworzą kierunkowe z linią wskaźnika ADX. Przecena, trapiąca walor praktycznie od początku 2018 roku ustała w strefie wsparcia, wywodzącej się z górnego pułapu długiej i mozolnej konsolidacji. Utrata zaznaczonej na zielono strefy poskutkowałaby zejściem jak minimum w kierunku 3,10 zł, lecz na chwilę obecną nie ma podstaw do brania tego scenariusza pod uwagę. Można będzie pochylić się nad podażowym scenariuszem dopiero w przypadku wybicia z zaznaczonego kanału dołem.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.


maccc
PREMIUM
101
Dołączył: 2017-09-04
Wpisów: 329
Wysłane: 8 października 2019 20:12:27 przy kursie: 4,15 zł
Pierwsze Bytomskie synergie - omówienie sprawozdania finansowego VRG po II kw. 2019 r

Ostatnio omawialiśmy sprawozdanie Vistuli po IV kw. 2017 r. Od tego czasu spółka włączyła do grupy inną markę odzieżową - Bytom i zmieniła nazwę na VRG S.A. Ze względu na powyższą transakcję wyniki finansowe nie do końca będą porównywalne z poprzednimi okresami (połączenie spółek miało miejsce w IV kw. 2018 r.). Problem z porównywalnością danych narasta ponadto w związku z wprowadzeniem od początku bieżącego roku MSSF 16: Leasing. Zanim przejdziemy do docelowej analizy chciałbym krótko przedstawić efekt zmian wywołanych przez nowy standard.

MSSF 16 znosi klasyfikację leasingu operacyjnego i leasingu finansowego (od strony leasingobiorcy) określoną dotychczas przez MSR 17. Nowy standard ma istotny wpływ na sprawozdanie finansowe spółki, ponieważ ta w ramach działalności, jest stroną umów najmu lokali oraz powierzchni biurowych. Umowy te dotychczas klasyfikowane były jako leasing operacyjny, w związku z czym opłaty z tego tytułu ujmowane były w całości w kosztach operacyjnych, a przedmioty leasingu nie pojawiały się w bilansie spółki. Od nowego roku zgodnie z MSSF 16 spółka ujęła w bilansie składniki aktywów z tytułu prawa do użytkowania wraz z odpowiednim zobowiązaniem leasingowym ustalonym w wysokości zdyskontowanych przyszłych płatności w okresie trwania leasingu. Opłaty leasingowe, uprzednio ujęte w całości w kosztach sprzedaży, obecnie częściowo prezentowane są w kosztach sprzedaży (amortyzacja), a częściowo w kosztach finansowych jako koszty odsetek. Aktywa z tytułu prawa do użytkowania są amortyzowane liniowo, natomiast zobowiązania z tytułu umów leasingowych według zamortyzowanego kosztu.

VRG wprowadziła nowy standard retrospektywnie z łącznym efektem pierwszego zastosowania ujętym na dzień otwarcia okresu sprawozdawczego. MSSF 16 istotnie wpłynął na wzrost sumy aktywów i zobowiązań (+300 mln zł) oraz wzrost kosztów amortyzacji i kosztów finansowych przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztu usług. W efekcie zmniejszeniu uległ wynik operacyjny spółki (-149 tys. zł w II kw. 2019), zwiększyła się za to EBITDA (większa amortyzacja) i zysk netto (+1 875 tys. zł).
Być może nie jest jasne dla wszystkich dlaczego mamy wpływ na wynik netto, więc jeszcze dwa zdania na ten temat. Suma opłat leasingowych przez cały okres leasingu jest taka sama w starej i nowej notacji. Natomiast w nowej wykazywana w rachunku wyników opłata leasingowa nie jest stała w czasie – w związku z wykazywaniem zobowiązania leasingowego w zamortyzowanym koszcie jest większa na początku leasingu, bo większe jest zobowiązanie i naliczane od niego odsetki, natomiast jest mniejsza pod koniec, bo odsetki są liczone od znacznie mniejszego zobowiązania. Tak więc na wysokość opłaty wykazywanej w RZIS wpływa okres jaki pozostał do końca umowy najmu w stosunku do jej długości.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Widząc jaki wpływ wywołał nowy standard możemy przejść do docelowej analizy. Ponieważ spółka wyróżnia w swojej działalności dwa segmenty – odzieżowy i jubilerski, proponuję rozpocząć od ich omówienia, dopiero później przechodząc do wyników skonsolidowanych.

Segment odzieżowy
Przychody segmentu odzieżowego wyniosły w II kw. 2019 r. 183,6 mln zł (wzrost o 64,5 mln zł r/r, + 54 proc.). Za większą sprzedaż w znacznym stopniu odpowiada włączenie Bytomia, co dodało 53,3 mln zł. Przychody dotychczasowego biznesu zwiększyły się o 11,2 mln zł (+9 proc. r/r).
Wynik brutto na sprzedaży również wzrósł i wyniósł 98,7 mln zł (+35,8 mln zł r/r, 57 proc.), przy czym w tym wypadku Bytom odpowiada za 29,5 mln zł. Porównywalny wynik zwiększył się zatem o 6,3 mln zł (+10 proc. r/r).
Segment osiągnął wynik operacyjny 18,7 mln zł (+7,7 mln zł r/r, 71 proc.) oraz wynik netto 15,7 mln zł (+6,9 mln zł, 79 proc. r/r), przy czym za wzrost o 1,3 mln zł odpowiada MSSF 16. Widzimy więc, że segment ma za sobą dobry kwartał, a włączenie nowej marki nie spowodowało spadku marż (co jest częstym przypadkiem w transakcjach M&A) - uległy one nawet poprawie. Podstawowa rentowność sprzedaży brutto wyniosła 53,8 proc. (52,9 proc. rok wcześniej), przy czym marża Bytomia była na jeszcze wyższym poziomie tj. 55,3 proc. Rentowność EBIT wyniosła 10,2 proc. (vs 9,2 proc. rok wcześniej), a marża zysku netto 8,6 proc. (vs 7,4 proc. rok wcześniej). Musimy jednak pamiętać, że na wynik operacyjny i wynik netto pozytywnie wpływa nowy standard rachunkowości. (W wyniku operacyjnym nie mamy obecnie odsetek od leasingu, a wynik netto jest wyższy w związku z krótszym okresem do zakończenia najmu niż czasem od jego rozpoczęcia).


kliknij, aby powiększyć


Jak możemy się spodziewać istotnemu zwiększeniu uległa łączna powierzchnia sklepów. Na koniec czerwca 2019 r. wynosiła 43,2 tys. m2 (wzrost r/r o 18,3 tys. m2, +73 proc. przy czym nie uwzględniając Bytomia powierzchnia wzrosła o 9 proc. r/r). Jednocześnie mogliśmy zaobserwować spadek średniego poziomu przychodów osiąganych z 1 m2 – w II kw. 2019 wyniósł 4,2 tys. zł wobec 4,8 tys. zł rok wcześniej. Spółka podaje że spadek sprzedaży /m2 wywołany jest mniejszą liczbą dni handlowych, tyle że jak zobaczymy dalej taka sytuacja nie miała miejsca w segmencie jubilerskim, co może budzić wątpliwości. Ponadto powierzchnia sklepów dotychczasowych marek wzrosła w takim samym stopniu co ich przychody. Możliwe więc, że na tak istotny spadek wskaźnika wpłynął jego niższy poziom w sklepach Bytomia.


kliknij, aby powiększyć


W omawianym segmencie dynamicznie rozwijała się również sieć e-commerce, której dynamika przychodów w I poł. 2019 r. wyniosła +57 proc. (spółka nie podzieliła się jednak poziomem ich wartości).

Segment jubilerski
Analizując segment jubilerski nie będziemy mieć problemów związanych z konsolidacją nowej marki. Należy mieć jedynie na uwadze nowy MSSF, który tutaj również powiększa w niewielkim stopniu wyniki netto (pozostaje on jednak bez wpływu na wynik brutto na sprzedaży). Przychody segmentu wyniosły w II kw. 86,7 mln zł (wzrost o 12,8 mln zł r/r, + 17 proc.). Wynik brutto ze sprzedaży również uległ zwiększeniu i wyniósł 45,9 mln zł (+8,3 mln zł r/r, 22 proc.). Segment osiągnął wynik operacyjny w wysokości 9,9 mln zł (+1,7 mln zł r/r, 20 proc.) oraz wynik netto 8,1 mln zł (+2,8 mln zł, 79 proc. r/r), przy czym za poprawę o 0,6 mln zł odpowiada MSSF 16. Podstawowa marża na sprzedaży brutto wyniosła 52,9 proc. (vs 50,9 proc. rok wcześniej), marża EBIT 11,4 proc. (vs 11,1 proc. rok wcześniej), a marża zysku netto 9,4 proc. (vs 7,2 proc. rok wcześniej). Możemy zatem mówić o poprawie r/r w zasadzie na każdym poziomie rachunku wyników.


kliknij, aby powiększyć


W przypadku segmentu jubilerskiego również mogliśmy zaobserwować zwiększenie powierzchni sklepów. Oczywiście nie był to wzrost tak spektakularny jak w odzieżówce. Na koniec czerwca łączna ich powierzchnia wynosiła 10,2 tys. m2 (wzrost r/r o 1,2 tys. m2, +13 proc. r/r). W tym przypadku zwiększającej się powierzchni towarzyszył wzrost średniego poziomu przychodów osiąganych z 1 m2 – w II kw. 2019 wyniósł 8,5 tys. zł wobec 8,2 tys. zł rok wcześniej. Spółka wyjaśnia wzrost sprzedaży/m2 lepszym zatowarowaniem salonów.


kliknij, aby powiększyć


Wyniki skonsolidowane
W związku z lepszym kwartałem obu segmentów, poprawie uległy również wyniki skonsolidowane. Łączne przychody wyniosły w II kw. 2019 r. 270,2 mln zł (wzrost o 77,3 mln zł r/r, + 40 proc.), wynik brutto na sprzedaży również wzrósł i wyniósł 144,6 mln zł (+44 mln zł r/r, 44 proc.). Spółka osiągnęła wynik operacyjny na poziomie 28,6 mln zł (+9,4 mln zł r/r, 49 proc.),a w części finansowej rachunku wyników wykazała przychody netto 706 tys. zł (vs 1,5 mln zł kosztów netto rok wcześniej). Zmiana ta jest efektem dodatnich różnic kursowych, które w samym drugim kwartale podbiły wynik przed opodatkowaniem o 3,8 mln zł). Różnice te wynikają w znacznym stopniu z ujęcia w bilansie spółki lokali handlowych i powierzchni biurowych, których wartość zależy od kursu EUR/PLN (w dużej części czynsz jest opłacany w EUR). W konsekwencji grupa VRG pokazała wynik netto 23,9 mln zł (+9,8 mln zł, 69 proc. r/r), przy czym jak już wiemy za poprawę o 1,9 mln zł odpowiada MSSF 16.

Podstawowa rentowność brutto na sprzedaży wyniosła 53,5 proc. (52,1 proc. rok wcześniej). Marża EBIT wyniosła 10,6 proc. (vs 9,9 proc. rok wcześniej), a rentowność zysku netto 8,8 proc. (vs 7,3 proc. rok wcześniej). Porównywalna marża zysku netto (wg dotychczasowych zasad rachunkowości) była na poziomie 8,1 proc.

Pozytywnie na marże spółki oddziaływała relacja kosztów prowadzenia działalności do przychodów. Podczas gdy sprzedaż wzrosła o 40 proc. r/r, to koszt własny sprzedaży zwiększył się o 36 proc. Wolniej niż przychody rosły również koszty ogólnego zarządu (+35,6 proc. r/r), jedynie dynamika kosztów sprzedaży była większa (+44,7 proc. r/r), na co wpłynął głównie segment odzieżowy (dynamika + 58 proc. r/r) i wzrost kosztów wynagrodzeń pracowników salonów oraz wyższe koszty dystrybucji i logistyki towarów w sieci e-commerce. Patrząc na koszty w ujęciu rodzajowym możemy zaobserwować wzrost wartości sprzedanych towarów o 38 proc. r/r, wzrost wynagrodzeń o 17 proc. r/r oraz kosztów usług obcych o 9 proc. r/r. Ze względu na ujęcie w bilansie nowych aktywów i zmiany w prezentacji leasingu gwałtownie wzrosła amortyzacja (+23,7 mln zł r/r, 536 proc.).


kliknij, aby powiększyć


Patrząc na wyniki w ujęciu półrocznym widzimy wzrost przychodów o 37 proc. r/r (484,5 mln zł). Wynik brutto na sprzedaży wyniósł 249,6 mln zł (+71 mln zł r/r, 40 proc.), wynik EBIT 27,3 mln zł (+6,2 mln zł, 30 proc.), a wynik netto 21,5 mln zł (+7,3 mln zł r/r, 51 proc.). Podstawowa marża brutto na sprzedaży w całym półroczu wyniosła 51,5 proc. (vs 50,5 proc. rok wcześniej), marża EBIT 5,6 proc. (vs 6 proc. rok wcześniej), a marża zysku netto 4,4 proc. (vs 4 proc. rok wcześniej). Niższe marże półroczne wynikają w głównej mierze z gorszego pierwszego kwartału segmentu odzieżowego, gdzie dynamika przychodów wyniosła 43,5 proc., podczas gdy w II kwartale było to już 54 proc. Wprawdzie segment mody męskiej (garnitury etc.) nie jest aż tak bardzo sezonowy, to w tym roku mieliśmy znacznie cieplejszą zimę, co mogło spowodować niższą sprzedaż kolekcji zimowej. W efekcie strata operacyjna w I kwartale wyniosła 5,2 mln zł (wynik gorszy o 3,9 mln zł r/r).

Sezonowa sprzedaż – sezonowe przepływy operacyjne
Ponieważ branża odzieżowa charakteryzuje się wysoką sezonowością sprzedaży, to samo zjawisko będziemy obserwować dla przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, co jest doskonale widoczne na poniższym wykresie. Dodatnie przepływy operacyjne występują w czwartym i drugim kwartale roku, a ujemne w pierwszym i trzecim (zwiększający się poziom zapasów przed okresami wzmożonej sprzedaży).


kliknij, aby powiększyć


W II kw. 2019 r. przepływy operacyjne netto grupy wyniosły 49,5 mln zł (o 28 mln zł więcej niż przed rokiem). Istotny wpływ na ich poziom miał jednak przywoływany często MSSF 16. Ze sprawozdania po drugim kwartale wiemy, że w całym półroczu odpowiada on za zwiększenie CFO o 45 mln zł, nie wiemy jednak jak to wygląda w rozbiciu na poszczególne kwartały. Zwiększenie przepływów operacyjnych związanych ze zmianami w ujęciu leasingu spowodowało jednocześnie zmniejszenie o taką samą kwotę przepływów z działalności finansowej. Ostatecznie łączne przepływy pieniężne netto wyniosły 2,5 mln zł wobec 9 mln zł rok wcześniej. Na koniec czerwca spółka posiadała 23 mln zł środków pieniężnych wobec 17,7 mln zł rok wcześniej.

Spuchnięty bilans
W związku z wprowadzeniem MSSF 16 spółka ujęła w bilansie składniki aktywów z tytułu prawa do użytkowania lokali i biur, które wynajmuje. Na koniec półrocza była to wartość 287 mln zł (20 proc. sumy bilansowej). Dodatkowo od IV kw. 2018 VRG konsoliduje przejęty Bytom. W konsekwencji poziom aktywów spółki wyniósł na koniec czerwca 1,44 mld zł (o 82 proc. więcej r/r).


kliknij, aby powiększyć


Istotną pozycję aktywów spółki stanowią jej zapasy. Na koniec II kwartału ich wartość wynosiła 507,6 mln zł (przyrost r/r o 194 mln zł, +62 proc.). Jednocześnie o 10 dni w porównaniu do roku poprzedniego wydłużył się cykl rotacji zapasów (169 dni na koniec II kw. 2019). Wzrost zapasów jest uzasadniony ze względu na powiększającą się sieć sklepów oraz nową markę. Warto jednak zwrócić uwagę na zwiększenie ich wartości w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni sklepów. Na koniec I półrocza 2019 r. wynosił on 9,5 tys. zł wobec 9,3 tys. zł rok wcześniej. Spółka liczy więc na mocne sprzedażowo drugie półrocze. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ewentualne gorsze wyniki na poziomie przychodów odbiją się na poziomach marż spółki w kolejnych okresach (konieczność wyprzedania zapasów po niższych cenach lub ewentualne odpisy ich wartości).


kliknij, aby powiększyć


Wprowadzenie nowego standardu negatywnie wpłynęło na strukturę kapitałowo-majątkową spółki.
Ujęcie zobowiązań z tytułu leasingu zmniejszyło udział kapitału własnego w finansowaniu aktywów (57 proc. na koniec II poł. 2019 vs 71 proc. rok wcześniej). Jednocześnie zwiększył się udział długu oprocentowanego (kredyty i pożyczki +leasing) do poziomu 30 proc. (16 proc. rok wcześniej). Cały czas jednak powyższe wskaźniki kształtują się na bezpiecznym poziomie. Kapitał własny powiększony o dług długoterminowy z nawiązką finansuje również aktywa trwałe spółki.


kliknij, aby powiększyć


Podsumowanie i potencjalne ryzyka
Spółka ma za sobą dobry kwartał. Rozwój sieci sprzedaży (w tym zarówno salonów stacjonarnych jak również w segmencie e-commerce) oraz utrzymujący się na wysokim poziomie sentyment konsumencki (związany z dobrą koniunkturą gospodarczą, spadkiem bezrobocia i wzrostem wynagrodzeń) wywołały poprawę wyników spółki r/r.

Poprawa marż w segmencie odzieżowym może sygnalizować pojawienie się pierwszych synergii po połączeniu z Bytomiem. Po całkowitym zamknięciu procesu fuzji zarząd liczy na ok. 8-10 mln zł synergii marżowych rocznie oraz ok. 2 mln zł synergii kosztowych.

Plany rozwojowe na 2019 r. obejmują dalsze powiększanie sieci sprzedaży o 2,7 tys. m2 powierzchni nowych salonów w 2019 r. w segmencie odzieżowym (w I połowie roku zrealizowane 1,1 tys. m2) oraz 1,4 tys. m2 s segmencie jubilerskim – W.Kruk (0,6 tys. m2 już zrealizowane). Spółka zakłada również rozwój kanału e-commerce (14 proc. udziału sprzedaży online w przychodach grupy w 2019 r.).

Spółka istotną część kosztów zakupu materiałów do produkcji ponosi w dolarze. Dodatkowo umowy najmu lokali często wyrażone są w euro. W związku z tym, na poziom osiąganych marż negatywnie może wpłynąć długotrwała aprecjacja powyższych walut. Spółka przeprowadziła analizę wrażliwości wyników finansowych na zmiany kursów walutowych (bez uwzględnienia wpływu MSSF 16). W wynikach wskazuje, że średnioroczny wzrost kursu USD/PLN o 1 proc. zmniejszy wynik netto o 3 proc., natomiast średnioroczny wzrost kursu EUR/PLN o 1 proc. zmniejszy wynik o 4 proc.. Realnie (w uwzględnieniem MSSF 16) zmiana kursu EUR/PLN o 1 proc. może jednak spowodować zmniejszenie wyniku nawet o kilkanaście procent.

VRG zabezpiecza część ekspozycji związanej z zakupem materiałów (kontrakty forward) - nie jest to jednak 100 proc. Ponadto zawierane kontrakty terminowe nie neutralizują ryzyka wzrostów czynszów najmu w wyniku wzrostu kursu EUR/PLN.

W kolejnych okresach spółka wskazuje również na ryzyko spadku rentowności ze względu na dalsze ograniczanie handlu w niedziele (co niekoniecznie obserwowaliśmy w minionym kwartale). Dodatkowo wyniki mogą być obciążone planowanym wprowadzeniem podatku od sprzedaży detalicznej (efekt mógłby być widoczny od 2020 roku).


www.stockwatch.pl/gpw/vrg,noto...">>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 9 października 2019 10:14

maccc
PREMIUM
101
Dołączył: 2017-09-04
Wpisów: 329
Wysłane: 20 czerwca 2020 01:04:17 przy kursie: 2,52 zł
Kto by chciał płacić za zamknięte galerie? - omówienie sprawozdania finansowego VRG po I kw. 2020 r.

Obecnego roku grupa VRG z pewnością do łatwych nie zaliczy. Wprowadzony lockdown gospodarki mający na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa SARS-Cov-2, w tym przede wszystkim zamknięcie galerii handlowych, istotnie negatywnie wpłynęły na wyniki w I kw. oraz odbije się na kolejnych okresach. Obecnie spółka wyceniana jest przez rynek na prawie 40 proc. mniej niż przed pandemią.

Ponieważ grupa w swojej działalności wyróżnia dwa segmenty operacyjne: odzieżowy i jubilerski, to naszą analizę zaczniemy od przeglądu każdego z nich. Zanim do tego przejdziemy, chciałbym jeszcze przypomnieć o wprowadzonym z początkiem 2019 r. MSSF 16 Leasing, który zniósł klasyfikację leasingu operacyjnego i finansowego (od strony leasingobiorcy) i miał ogromny wpływ na sprawozdania finansowe spółki, ponieważ ta w ramach działalności, jest stroną umów najmu lokali oraz powierzchni biurowych. Poza ujęciem w bilansie aktywów z tytułu prawa do użytkowania, zmieniło to również strukturę RZiS. Opłaty leasingowe, uprzednio ujęte w całości w kosztach sprzedaży, obecnie prezentowane są tam częściowo (amortyzacja), a częściowo w kosztach finansowych.

Wpływ jaki MSSF 16 wywarł na wyniki I kw. 2020 przedstawia tabela poniżej.


kliknij, aby powiększyć


Z zaprezentowanych danych wynika, że o ile na poziomie kosztów sprzedaży i zarządu zmiany są niewielkie, to już na poziomie kosztów finansowych są znaczne. Po wczytaniu się głębiej w sprawozdanie zauważymy, że wynikają one głównie z niezrealizowanych różnic kursowych (spółka większość czynszów opłaca w EUR). Najprawdopodobniej powstały one z przeliczenia wartości bilansowej zobowiązań czynszowych po kursie EUR/PLN na koniec kwartału. Ponieważ kwota ta jest jeszcze niezrealizowana, to jest szansa, że w kolejnych okresach sytuacja ulegnie odwróceniu. Oczywiście aprecjacja EUR podniesie złotówkowe koszty czynszów, ale efekt tego rozłoży się na cały okres umów najmu i w pojedynczych okresach będzie dużo mniej widoczny.

Segment odzieżowy
Przychody segmentu odzieżowego wyniosły w I kw. 2020 r. 123,3 mln zł, co oznaczało spadek o 18,3 mln zł r/r (-13 proc.). W tym segmencie musimy pamiętać o włączeniu pod koniec 2018 r. marki Bytom, w związku z czym wyniki z poprzednimi okresami nie do końca są porównywalne.

Na spadek sprzedaży główny wpływ miało oczywiście zamknięcie od 14 marca wszystkich sklepów. Przychody ze sprzedaży stacjonarnej skurczyły się o 24,9 mln zł (-24 proc.). Spółkę ratowała trochę sprzedaż online, gdzie zanotowano wzrost o 9,6 mln zł (+34 proc.). Tym samym jej udział w przychodach segmentu odzieżowego wzrósł do 32 proc.

Spadek sprzedaży przełożył się na niższy wynik brutto na sprzedaży, który wyniósł 56,8 mln zł (-10,7 mln zł r/r, -16 proc.). Tym samym marża brutto spadła z 47,7 proc. do 46,1 proc. Jak czytamy w raporcie, wynikało to ze wzrostu udziału sprzedaży kanału online (charakteryzującego się niższym poziomem marży), zamknięcia sklepów stacjonarnych co ograniczyło możliwości sprzedaży nowej kolekcji (okres styczeń – luty jest okresem wyprzedażowym a marzec jest miesiącem, w którym nowa kolekcja sprzedawana jest na wysokich marżach) oraz faktem iż działalność grupy w zakresie usług przerobu uszlachetniającego (o niższym poziomie marży brutto) nie została w istotny sposób dotknięta wpływem koronawirusa. Co ciekawe spadek marży dotyczył wszystkich marek oprócz Vistuli (wzrost o 0,2 p.p.).

Saldo wyniku na działalności finansowej w segmencie odzieżowym wyniosło -13,8 mln zł w stosunku do -1,3 mln zł rok wcześniej i wynikało to głównie ze zmian wyjaśnionych przeze mnie wcześniej (ujemne różnice kursowe z przeliczenia zobowiązań leasingowych wyniosły 10,5 mln zł). Segment zanotował stratę przed opodatkowaniem w wysokości 26,4 mln zł wobec -6,5 mln zł straty przed rokiem. Wyłączając wpływ różnic kursowych strata wyniosłaby ok 15 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Uwagę w raporcie kwartalnym z pewnością powinna przykuć poniższa informacja:
”W związku z wprowadzonymi regulacjami, za I kwartał 2020 roku Grupa uwzględniła koszty czynszów najmu za okres funkcjonowania centrów handlowych, tj. do dnia 13 marca 2020 roku. Z uwagi na zapisy ustawy oraz bieżącą sytuację i trwające negocjacje z wynajmującymi Zarząd spodziewa się ostatecznego rozliczenia kwestii czynszowych za okresy objęte zakazem prowadzenia działalności w terminie do końca III kwartału 2020 roku.”

Zarząd spółki liczy więc, że nie będzie musiał ponieść kosztów czynszów za okres lockdownu. Trzeba przyznać, że jest to dość optymistyczne założenie. Myślę, że można raczej oczekiwać rozłożenia kosztów tej sytuacji pomiędzy galerie i najemców. W takim wypadku okaże się, że wynik pokazany po I kw. jest zawyżony.

Ponieważ od 14 marca wszystkie sklepy spółki były zamknięte to bezcelowe jest przeliczanie kwartalnej sprzedaży na 1 m2 powierzchni handlowej. Możemy to jednak zrobić w ujęciu dziennym (w tym roku mieliśmy w tym okresie o 17 dni handlowych mniej). Jak się okazuje średnia stacjonarna dzienna sprzedaż na 1 m2 spadła z 31,14 zł w I kw. 2019 do 29,78 zł w I kw. 2020 r. (-4,4 proc. r/r).

Segment jubilerski
Co zaskakujące, zmniejszenia sprzedaży nie zaobserwowaliśmy w segmencie jubilerskim. Jej poziom wyniósł w I kw. 74,2 mln zł, co było wzrostem o 1,3 mln zł r/r (+2 proc.). Jak wskazuje spółka na taką sytuację wpłynął wzrost powierzchni sprzedaży (+700 m2 r/r) oraz poprawa zatowarowania. Pomimo zamknięcia sklepów przez prawie pół miesiąca, sprzedaż stacjonarna skurczyła się tylko o 1,3 mln zł (-2 proc.), co całkowicie zostało zniwelowane zwiększeniem sprzedaży internetowej (+2,5 mln zł, +46 proc.).

Jeżeli chodzi o segment jubilerski to średnia stacjonarna dzienna sprzedaż na 1 m2 wzrosła z 84,30 zł w I kw. 2019 do 98,43 zł w I kw. 2020 r. (+16,8 proc. r/r). Na nieznaczny spadek marży brutto (50,1 proc. vs. 51,5 proc. rok wcześniej) przełożyły się jednak większa sprzedaż online. Dodatkowo zwiększyły się koszty sprzedaży i zarządu (łącznie + 3mln zł), a główną przyczyną były wydatki reklamowe (+1,6 mln zł) i wydatki e-commerce (+1 mln zł). Podobnie jak w przypadku odzieżówki duże zmiany mieliśmy na poziomie finansowym (9,4 mln zł kosztów netto wobec 1,4 mln zł kosztów rok wcześniej), przy czym 6,8 mln zł wynikało z różnic kursowych po przeliczeniu zobowiązań leasingowych.

W I kw. 2020 segment wykazał 8,7 mln zł straty brutto, przy 2,5 mln zł zysku przed rokiem. Wykluczając jednak wpływ różnic kursowych z MSSF 16 strata byłaby dużo niższa, choć musimy też pamiętać o nieuwzględnionych kosztach czynszów za II poł. marca.


kliknij, aby powiększyć


Wyniki skonsolidowane[/b]
Pogorszeniu uległy oczywiście wyniki skonsolidowane. Przychody spadły o 17 mln zł r/r (-8 proc.), zysk brutto ze sprzedaży o 11 mln zł (-11 proc.), a wynik netto o 29,5 mln zł. Strata netto I kw. to 32 mln zł. Ponad połowa tej kwoty wynika jednak z przeliczenia zobowiązań leasingowych po kursie EUR/PLN na koniec marca, co można uznać za czynnik jednorazowy. Z drugiej strony strata byłaby oczywiście większa, ale jak już pisałem, nie zostały uwzględnione koszty czynszów za okres lockdownu. Szkoda, że spółka nie podzieliła się z inwestorami ich wysokością.


kliknij, aby powiększyć


MSSF 16 a przepływy operacyjne
Poniższy wykres przepływów pieniężnych spółki pokazuje jak MSSF 16 „podbija” raportowane przepływy operacyjne. Rozpoznawana amortyzacja praw do użytkowania aktywów ujmowana jest jako korekta wyniku brutto, a opłaty czynszów na które spółka wydaje realną gotówkę prezentowane są obecnie w saldzie działalności finansowej. Różnica jest o tyle istotna, że o ile w I kw. 2020 r. spółka zaraportowała na poziomie operacyjnym odpływ 27,8 mln zł, o tyle bez wpływu MSSF 16 kwota ta wyniosła by -51,7 mln zł. W całym 2019 r. nowy standard rachunkowości podniósł przepływy operacyjne o 89 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Kapitał obrotowy i zadłużenie
Ograniczenie sprzedaży w galeriach handlowych musiało wpłynąć na wzrost zapasów spółki (+58,2 mln zł r/r, +11,9 proc.). W przeliczeniu na m2 powierzchni sprzedażowej ich wartość wyniosła 10,2 tys. zł, co oznacza wzrost o 9 proc. r/r. W przypadku spółek odzieżowych wzrost zapasów jest o tyle problematyczny, że zwykle są one później zmuszone do wyprzedaży starszych kolekcji, co implikuje niższe marże w kolejnych okresach.


kliknij, aby powiększyć


Jako jeden z celów na resztę 2020 r. spółka stawia przed sobą optymalizację kapitału obrotowego. Zakłada spadek zapasów w ujęciu r/r (zamówienia kolekcji Wiosna/Lato oraz Jesień/Zima zostały znacząco zredukowane, przy czym sezon Jesień/Zima 2020 o około 30 proc. w stosunku do wartości zamówienia z roku 2020) oraz zmianę struktury finansowania zakupów. Poszerzona została współpraca z dostawcami oferującymi dłuższe terminy płatności.

Na koniec marca zadłużenie grupy VRG wynosiło ok. 400 mln zł przy czym 290 mln zł to dług wynikający z leasingu finansowego. Dług w formie kredytów i pożyczek wynosił 110 mln zł, z czego 60 mln zł to kredyty krótkoterminowe. Biorąc pod uwagę stan gotówki na koniec marca w wysokości 7,2 mln zł oraz prawdopodobnie dużo gorszy okres II kwartału (lockdown do początku maja oraz z pewnością niższą odwiedzalność salonów po otwarciu), grupa musiała poszukać dodatkowych źródeł płynności.

Z informacji przekazanych w raporcie wiemy, że udało się pozyskać od banków dodatkowe krótkoterminowe linie kredytowe w wysokości około 32,5 mln zł. Przedłużone zostały także terminy wymagalnych płatności kredytów w kwocie ok. 12 mln zł.

Mimo wszystko VRG liczy, że dzięki optymalizacji kapitału obrotowego (niższe zamówienia o dłuższych terminach płatności) uda jej się utrzymać dług netto na koniec roku na zbliżonym poziomie w stosunku do 2019.

Podsumowanie
Czasowe ograniczenie handlu stacjonarnego wymusiło konieczność dostosowania się do nowej sytuacji. Spółka zmniejszyła zamówienia na sezon Wiosna/Lato 2020 oraz drugą połowę bieżącego roku. Podejmuje też działania w kierunku zmniejszenia szczególnie istotnych pozycji kosztowych (renegocjacja czynszów najmu powierzchni handlowych, ograniczenie inwestycji w rozwój
stacjonarnej sieci sprzedaży, restrukturyzacja kosztów zatrudnienia oraz zmniejszenie o połowę nakładów marketingowych poza reklamą internetową). Planuje też zmniejszenie powierzchni handlowej netto w stosunku do końca 2019 roku o około 5 proc.

Spółka oczywiście skorzystała z tarczy antykryzysowej. Wymiar czasu pracy dla wszystkich pracowników spełniających kryteria został ograniczony do 4/5 etatu i wystąpiono dla nich o dofinansowanie wynagrodzeń za miesiące kwiecień, maj oraz czerwiec. Na dzień publikacji raportu stosowne wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, a spółki z grupy otrzymały pierwszą transzę dofinansowania. Spodziewane oszczędności z tytułu kosztów pracowniczych w okresie drugiego kwartału 2020 roku to około 11 mln PLN. Jest to kwota dość istotna biorąc pod uwagę, że w II kw. 2019 r. łączne koszty pracownicze wyniosły ok. 35 mln zł.

W kwietniu skonsolidowane przychody spółki wyniosły jedynie ok. 29,0 mln zł (-65,2 proc. r/r), z czego za 20,8 mln zł odpowiadał segment odzieżowy (-62,4 proc. r/r), a za 6,9 mln zł segment jubilerski (-72,5 proc. r/r). Skonsolidowana marża ze sprzedaży spadła do 35,7 proc. (-18,7 p.p.)

W maju z kolei skonsolidowana sprzedaż wyniosła ok. 62,5 mln zł (-35,4 proc. r/r), przy czym przychody segmentu odzieżowego to ok. 38,3 mln zł (-37,5 proc. r/r), a segmentu jubilerskiego to ok. 22,9 mln zł (-26,6 proc.). W ujęciu narastającym od początku roku przychody wyniosły 289,1 mln zł (-26,7 proc. r/r), a marża brutto 46,4 proc. (-4,9 p.p.). Widzimy zatem, że klienci szturmem do galerii nie wrócili.

W scenariuszu bazowym zarząd zakłada obniżoną sprzedaż w sklepach stacjonarnych do końca sierpnia, co może przełożyć się na utratę około 20 proc. rocznych przychodów. Na korzyść spółki działa fakt, że jej działalność jest mocno sezonowa i w normalnych warunkach IV kwartał roku odpowiadał za ok. 30 proc. rocznej sprzedaży. W tym roku może to być oczywiście sporo więcej. Cały czas pod presją będzie jednak marża, tym bardziej, że spółka istotną część kosztów ponosi w dolarze (koszty kolekcji) oraz euro (koszty czynszów).

Wychodząc od założenia zarządu (spadek sprzedaży o 20 proc.) oraz przyjmując marżę brutto na poziomie 46 proc. (po 5-ciu miesiącach 2020) spółka miałaby szanse zakończyć obecny rok zyskiem netto skorygowanym o przeszacowania leasingu na poziomie 5-15 mln zł. Obecna kapitalizacja VRG wynosi ok. 590 mln zł, co implikowałoby powtarzalny zysk w granicach 45 mln zł. Zakładając brak kolejnej fali pandemii wynik taki byłby do osiągnięcia już w 2021.



>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 22 czerwca 2020 10:44

bankrucik
140
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 23 lipca 2020 00:28:43 przy kursie: 2,30 zł
#vrg #mazgaj zwiększa zaangażowanie w vistula, tylko patrząc na dotychczasowe efekty dla pozostałych akcjonariuszy np #alma, #krakchemia to kiepskie info


Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com

maccc
PREMIUM
101
Dołączył: 2017-09-04
Wpisów: 329
Wysłane: 26 maja 2022 16:45:00 przy kursie: 4,03 zł
Od krawca do jubilera - omówienie sprawozdania finansowego VRG po I kw. 2022 r.


Po okresie szczytu pandemii SARS-Cov-2 i co rusz wprowadzanych twardych lockdownach gospodarki, ostatni okres dla grupy VRG był już dużo łaskawszy. Nie wszystko wygląda jednak tak jak przed pandemią. Głównym motorem napędowym ostatnich wyników był bowiem segment jubilerski reprezentowany przez markę W. Kruk, podczas gdy działalność odzieżowa odbudowywała się nieco wolniej. Niemniej jednak, po I kw. 2022 r. skonsolidowane przychody grupy za okres ostatnich dwunastu miesięcy pobiły już rekord z końca 2019 r. i przekroczyły 1,14 mld zł, przy zysku netto wynoszącym 83,5 mln zł (64 mln zł na koniec 2019 r.). Jak wiemy wyniki grupy są mocno sezonowe z najlepszymi ostatnimi miesiącami roku ze względu na okres okołoświąteczny i najsłabszymi pierwszymi kwartałami.

W samym I kw. 2022 r. grupa zaraportowała 243,8 mln zł skonsolidowanych przychodów czyli o 41,6 proc. więcej niż przed rokiem (+71,7 mln zł). Z kwoty tej 115,3 mln zł przypisano do segmentu odzieżowego (+34 proc. r/r, +29,3 mln zł), a 128,4 mln zł do działalności jubilerskiej (+49,3 proc. r/r, +42,4 mln zł). Był to więc pierwszy w historii kwartał kiedy to segment jubilerski pobił pod względem sprzedaży odzieżówkę.


kliknij, aby powiększyć


Oczywiście trzeba pamiętać, że początek 2022 r. również przyniósł kolejną falę zwiększonej liczby zachorowań na COVID-19. Choć nie mieliśmy w tym okresie twardych lockdownów, które tak odbiły się na wynikach poprzednich dwóch lat, to jednak jak informuje spółka, istotnie spowodowały zmniejszenie ruchu w centrach handlowych i salonach VRG w styczniu i na początku lutego. Dodatkowo, mająca miejsce pod koniec lutego zbrojna inwazja Rosji na Ukrainę odbiła się na nastrojach konsumenckich w polskim społeczeństwie, a grupa VRG w krótkim okresie obserwowała gwałtowne załamanie sprzedaży, które zaczęło odbudowywać się dopiero od połowy marca.

Kształtowanie się poziomu sprzedaży w poszczególnych miesiącach doskonale przedstawione zostało przez spółkę na schemacie poniżej, na którym widzimy jak duży wpływ na wyniki miało okresowe zamknięcie galerii handlowych w poprzednim roku. Dodatkowo, możemy też zauważyć bardzo dobre wyniki sprzedażowe już po zakończeniu I kw. tj. w kwietniu i pierwszej połowie maja, budowane przede wszystkim segmentem odzieżowym, który odbudowuje swoją pozycję wraz z mocniejszym powrotem do biur oraz uroczystości.


kliknij, aby powiększyć


Rozbijając segment odzieżowy na poszczególne marki, we wszystkich z nich zanotowano wzrosty sprzedaży stacjonarnej i kurczenie się kanału online. W przypadku Vistuli sprzedaż w salonach wyniosła 25,2 mln zł (+113,5 proc. r/r), a w internecie 11,4 mln zł (-11,4 proc. r/r). Podobnie było z marką Bytom, gdzie sprzedaż stacjonarna wzrosła do 22,1 mln zł (+119,4 proc. r/r), a internetowa skurczyła się do 7,9 mln zł (-33 proc. r/r). W Wólczance, która jest głównie marką internetową, sprzedaż stacjonarna wyniosła 7,7 mln zł (+134 proc. r/r), a on-line 14,1 mln zł (-7,3 proc. r/r). Kobieca marka Deni Cler zanotowała z kolei 6,2 mln zł sprzedaży stacjonarnej (+52,5 proc. r/r) i 1,1 mln przychodów internetowych (-44,8 proc. r/r).

W I kw. 2022 r. grupa wypracowała 123,2 mln zł skonsolidowanego zysku brutto ze sprzedaży tj. o 50,8 proc. (+41,5 mln zł) więcej niż przed rokiem, przy rentowności wynoszącej 50,5 proc. (+3,1 p.p. r/r). O ile w przypadku segmentu jubilerskiego marża była w miarę stabilna i wzrosła jedynie o 0,3 p.p. r/r, o tyle marki odzieżowe zanotowały sporą poprawę, gdyż rentowność wzrosła tu o 5,8 p.p. r/r. W konsekwencji zysk brutto ze sprzedaży odzieżówki wyniósł 58,3 mln zł (+51,5 proc. r/r, +19,8 mln zł r/r), a segmenty jubilerskiego 65 mln zł (50,2 proc. r/r, +21,7 mln zł).


kliknij, aby powiększyć


Patrząc na dane z prezentacji inwestorskiej widzimy, że poza rosnącymi przychodami, od kwietnia istotnie zwiększyła się marża, co zdecydowanie będzie wspierać wyniki II kw.


kliknij, aby powiększyć


Koszty sprzedaży wyniosły w I kw. 97,6 mln zł (+24,9 proc. r/r, +19,5 mln zł), koszty zarządu 19,8 mln zł (+9,7 proc. r/r, +1,8 mln zł), a wzrost obu pozycji to oczywiście efekt niskiej bazy z roku poprzedniego, gdzie sklepy pozostawały zamknięte przez dłuższy okres czasu. Istotnych zmian nie było natomiast na poziomie pozostałej działalności operacyjnej. Wynik operacyjny wyniósł 5 mln zł wobec 15,8 mln zł straty przed rokiem. W przypadku takich spółek jak VRG istotne koszty znajdziemy jednak również na poziomie finansowym. Wszystko przez MSSF 16 Leasing, który powoduje że tylko niewielką część kosztów czynszów znajdziemy w wyniku EBIT i jest to amortyzacja praw do użytkowania. Znakomita większość kosztów najmu powierzchni handlowej znajduje się jednak na poziomie finansowym. I tak w omawianym okresie z 5 mln zł zysku operacyjnego zrobiło się 3,7 mln zł straty przed opodatkowaniem, a wśród 8,7 mln zł finansowych kosztów netto 5,2 mln zł pochodziło z tytułu umów leasingu dotyczących lokali handlowych oraz powierzchni biurowych, przy czym 3,9 mln zł to efekt różnic kursowych (ze względu na fakt, że umowy najmu, a w konsekwencji składnik aktywów w większości wyceniony jest w EUR). Przed rokiem saldo na działalności finansowej wyniosło -6,7 mln zł, z czego MSSF 16 odpowiadał za -4,7 mln zł. Zmiana poza-leasingowych kosztów finansowych to z kolei efekt różnic kursowych (1 mln zł) oraz m.in. odsetek.


kliknij, aby powiększyć


Na 3,7 mln zł starty brutto w I kw. złożyło się 19,5 mln zł zysku segmentu jubilerskiego (+204,5 proc. r/r, +13 mln zł) oraz 23,2 mln zł straty odzieżówki (29 mln zł straty przed rokiem). O ile w przypadku marży brutto różnica pomiędzy segmentami odzieżowym i jubilerskim jest więc niewielka, o tyle w przypadku zysku przed opodatkowaniem sytuacja wygląda już całkiem inaczej. Wynika to oczywiście z różnic w ilości i wielkości salonów obu segmentów. Na koniec marca grupa VRG posiadała 40,9 tys. m2 powierzchni sklepów odzieżowych i 11,6 tys. m2 jubilerskich, co powoduje, że obciążenie czynszami i kosztami pracowniczymi części jubilerskiej jest po prostu dużo niższe.

Doskonale widać to na wykresie poniżej, z którego wynika, że po zakończeniu I kw. średni dwunastomiesięczny wynik przed opodatkowaniem w przeliczeniu na 1 m2 w przypadku sklepów jubilerskich wynosił 8 370 zł, a dla sklepów odzieżowych zaledwie 186 zł, przy czym oczywiście są to liczby przybliżone ze względu na sprzedaż internetową, która dla grupy VRG nie przekraczała jednak 18 proc. za ostatnie dwanaście miesięcy.


kliknij, aby powiększyć


Po uwzględnieniu podatku strata netto w I kw. wyniosła 2,9 mln zł wobec 18,6 mln zł przed rokiem. Narastający dwunastomiesięczny zysk po opodatkowaniu wynosi 83,5 mln zł (26,6 mln zł straty rok wcześniej).

Grupa systematycznie raportuje wysokie przepływy operacyjne, ale trzeba pamiętać, że są one niejako „podbijane” przez MSSF 16. Rozpoznawana amortyzacja praw do użytkowania aktywów ujmowana jest jako korekta wyniku brutto, a opłaty czynszów na które spółka wydaje realną gotówkę prezentowane są w saldzie działalności finansowej. W I kw. 2022 r. mieliśmy tradycyjnie duży odpływ gotówki operacyjnej, którego wartość sprawozdawcza wyniosła 27,4 mln zł (bez uwzględnienia MSSF 16 kwota ta kształtowałaby się w okolicy -55 mln zł). Odpływy na poziomie inwestycyjnym wyniosły z kolei 5,2 mln zł (1,9 mln zł przed rokiem), a na poziomie finansowym 28 mln zł, przy w zasadzie zerowym saldzie rok wcześniej ze względu na zaciągnięte wtedy kredyty.


kliknij, aby powiększyć


Jeżeli chodzi o gospodarowanie kapitałem obrotowym, to w przypadku spółek zajmujących się głównie handlem detalicznym interesują nas tak naprawdę jedynie dwie pozycje tj. zapasy i zobowiązania handlowe. Grupa VRG część przychodów osiąga co prawda z działalności hurtowej ale jest to działalność znikoma, przez co poziom należności utrzymuje się na niskim poziomie. Jeżeli chodzi natomiast o zapasy i zobowiązania, to widać, że po okresie wydłużających się cykli rotacji spowodowanym ograniczeniami w handlu, obecnie cykl gotówki się skraca uwalniając nieco wolnych środków pieniężnych. Niemniej jednak, cały czas łączny cykl gotówkowy grupy wynosi ponad 200 dni, co oznacza, że średnio od momentu złożenia zamówienia i zapłaty zaliczek (w większości u wschodnich dostawców) a sprzedażą towaru średnio mija sporo ponad pół roku.


kliknij, aby powiększyć


Pojawienie się pandemii koronawirusa i wprowadzone ograniczenia handlu spowodowały oczywiście zmniejszenia zamówień nowych kolekcji i wartościowy spadek zapasów w 2020 r. Od tego czasu widać, że grupa nieco ostrożniej planuje nowe zamówienia i pomimo znacznego wzrostu przychodów, to na koniec marca 2022 r. ich wartość wyniosła 515 mln zł (-0,3 proc. r/r). Minimalnie zmieniła się również struktura zapasów w rozbiciu na segmenty. Zapasy segmentu odzieżowego spadły o 6,2 proc. r/r, a jubilerskiego wzrosły o 6,2 proc. r/r, ze względu na otwarcia salonów zegarkowych oraz zatowarowanie pod rosnącą powierzchnię.


kliknij, aby powiększyć


Na koniec marca zadłużenie odsetkowe grypy VRG wynosiło ok. 390, przy czym 336 mln zł to dług wynikający z leasingu finansowego. Dług w formie kredytów i pożyczek wynosił 55 mln zł, z czego 24 mln zł to kredyty krótkoterminowe. Biorąc pod uwagę stan gotówki na koniec marca w wysokości 54 mln zł widać wyraźną poprawę płynności w porównaniu do okresu pandemii.


Na ten moment możemy powiedzieć, że grupa wyszła z kryzysu obronną ręką, czemu zdecydowanie pomogła jubilerska część biznesu, a giełdowa kapitalizacja powróciła w okolice z czasów końca 2019 r. i wynosi ok. 950 mln zł. Przy zysku netto za ostatnie dwanaście miesięcy w wysokości 83,5 mln zł daje nam to mnożnik C/Z w okolicy 11,4. Aby dalsze wzrosty były możliwe pomóc muszą sklepy odzieżowe i po wstępnych wynikach za połowę II kw. wydaje się, że właśnie ma to miejsce. Rośnie bowiem nie tylko sprzedaż marek odzieżowych, ale również skonsolidowana marża całej grupy, co sygnalizuje, że wyniki za cały 2022 r. mogą być jeszcze lepsze.

Poprawa rentowności dzięki efektywniejszej polityce rabatowej była zresztą jednym z głównych celów na ten rok. Pierwsze efekty zobaczymy zapewne w wynikach za II kw. W dłuższym okresie ryzykiem będzie tu jednak rosnąca inflacja, która może powodować odsuwanie w czasie wydatków przez konsumentów w oczekiwaniu na wyższe promocje, przez co spadłaby sprzedaż najbardziej marżowych nowych kolekcji.

Akcjonariuszy VRG ucieszy też zapewne przyjęta nareszcie polityka dywidendowa zakładająca coroczne wypłaty pomiędzy 20 a 70 proc. skonsolidowanego zysku netto pod warunkiem utrzymywania się wskaźnika DN/EBITDA na koniec roku obrotowego poniżej 2,5.




>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj


Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 29 sierpnia 2022 12:12

W tym miejscu znajdowała się analiza spółki, której wątek dotyczy.

Podjęliśmy decyzję o przeniesieniu wszystkich analiz do dedykowanych wątków spółek w nowej sekcji STREFA PREMIUM, którą znajdziecie na głównej stronie forum.

Zmiana ta, ma na celu ułatwić zapoznawanie się z treściami analiz, pozostawiając dotychczasowe wątki spółek jako miejsce do publicznej dyskusji użytkowników.

Już teraz zamów abonament, aby uzyskać dostęp do wszystkich treści serwisu.


Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE VRG



69 70 71

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,256 sek.

fsuhtetq
urfpfdlf
wpwoaefg
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
dxzucfld
xufsyzhu
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat