szarlej81 napisał(a):Można podejść do sprawy inaczej.
Czy ktoś potrafi wytłumaczyć dlaczego pomimo podobnego stosunku ceny ropa/dolar oraz obniżonego od lutego 2022 opodatkowania ceny paliwa w detalu cena na stacjach wciąż jest większa niż w styczniu 2022. Skoro to nie marża hurtowników to co powoduje, że paliwo jest jakieś 60-80 groszy na litrze droższe niż wówczas (w przypadku E95) ? Jeżeli uwzględnimy obniżkę VAT i akcyzy to już totalny kosmos bo przy podobnych kosztach surowcowo-walutowych pamiętam, że płaciłem krótko przed wojną około 5,4 złotych za litr. Obecnie jest 6,6 złotego za litr. Skoro to nie marża to co jest odpowiedzialne za taką różnicę?
Wynik Orlenu na przetwórstwie i obrocie paliwem składa się:
- marży rafineryjnej
- marży hurtowej
- marży detalicznej
Orlen podaje dane o teoretycznej marży rafineryjnej co miesiąc - to jest marża z różnicy RYNKOWYCH
NOTOWAŃ NA EUROPEJSKICH GIEŁDACH paliw i surowca, czyli ropy naftowej. One w pażdzierniku były 10 razy wyższe niż w lutym. To dotyczy sytuacji w Europie
www.orlen.pl/pl/relacje-inwest...To rynkowe uwarunkowania powodują wysokie zyski Orlenu.
Polski rynek paliw wygląda tak, że mamy niedobór ON z naszych rafinerii i ok. 30 proc. jest importowane. W III kw. marże hurtowe też były bardzo wysokie - > Unimot miał w segmencie handlu ON ponad dwa razy wyższą marżę niż w 1Q.
www.unimot.pl/relacje-inwestor...Marże detaliczne na handlu ON były w tym roku praktycznie zerowe -> raport POPiHN
popihn.pl/struktura-cen-detali...