143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
6 czerwca 2025 15:52:26
przy kursie: 16,02 zł
grum napisał(a):Nie mogę doczekać się jakiego przymiotnika użyjesz w sytuacji, gdyby Spółka odzyskała rentowność Gdyby się jednak okazało, że Spółka ogłosi kolejne zwolnienia grupowe to wyręczę ciebie pisząc "najznakomitsze informacje" Na marginesie, Spółka się zwija i kolejny tego typu komunikat jest prawdopodobny Przecież o tym pisałem już od kilku tygodni, że kolejne zwolnienia są potrzebne - w spółce jest przerost zatrudnienia. Nie ma potrzeby, aby 15 tys. pracowników pracowało. Wystarczy 7 tysięcy - i to pomimo tego, spółka będzie miała znaczny potencjał do wzrostu przychodów w kolejnych kwartałach. Restrukturyzacja to proces uzdrawiania spółki i bardzo dobrze, że z takich narzędzi korzystają. Uzyskanie rentowności to już formalność, bo po dzisiejszym komunikacie nie mam najmniejszej wątpliwości że tak się stanie.
|
|
PREMIUM
1 Dołączył: 2016-02-06 Wpisów: 6
Wysłane:
6 czerwca 2025 16:25:41
przy kursie: 16,02 zł
PKp Cargo, w temacie wyników za pierwszy kwartał, pamiętam jak pan Wojewódka mówił, że pierwszy kwartał jest ogólnie słabym w przewozach kolejowych, ale i w transporcie drogowym z mojego doświedczenia. W drugim kwartale mogą się pojawić pewne zyski . Zwolnienia pracownicze miały przynieść oszczędności rzędu około 400ml rocznie, jeśli dobrze pamiętam. Na minus spadająca masa przewożonych towarów pprzez całą branżę i kolejna utrata w rynku przewozów kolejowych..
Edytowany: 6 czerwca 2025 16:29
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
6 czerwca 2025 17:00:23
przy kursie: 16,02 zł
Restrukturyzacji ciąg dalszy: Cytat:Zwolnienia grupowe miałby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku w różnych grupach zawodowych. Planowane działania w zakresie zwolnień zostaną zrealizowane w okresie do dnia 30 września 2026 r., z tym że zwolnienia grupowe przewidziane na rok bieżący zostaną zrealizowane najpóźniej do końca lipca 2025 roku. www.stockwatch.pl/komunikaty-s...Zaskoczenia raczej nie ma. Zastanawiam się tylko dlaczego proces jest rozłożony na dwa lata tj. czy poza powodami operacyjnymi są jakieś inne.
Edytowany: 6 czerwca 2025 17:00
|
|
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
6 czerwca 2025 17:58:25
przy kursie: 16,02 zł
Dodam jeszcze jeden wpis, bo uważam, że to spora szansa dla PKP Cargo gdyż z polskich portów są już teraz dostarczane towary do Czech czy na Słowację: Cytat:Polska stawia na rozwój gospodarki morskiej i liczy na wzrost przeładunków w 2025 r. m.in. dzięki rozbudowie terminala w Gdańsku. Do 2030 r. potencjał przeładunkowy portów kontenerowych może wzrosnąć trzykrotnie - poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. biznes.pap.pl/wiadomosci/gospo...
|
|
5 Dołączył: 2025-05-09 Wpisów: 36
Wysłane:
8 czerwca 2025 10:21:36
przy kursie: 16,02 zł
1ketjoW napisał(a):Restrukturyzacji ciąg dalszy: Cytat:Zwolnienia grupowe miałby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku w różnych grupach zawodowych. Planowane działania w zakresie zwolnień zostaną zrealizowane w okresie do dnia 30 września 2026 r., z tym że zwolnienia grupowe przewidziane na rok bieżący zostaną zrealizowane najpóźniej do końca lipca 2025 roku. www.stockwatch.pl/komunikaty-s...Zaskoczenia raczej nie ma. Zastanawiam się tylko dlaczego proces jest rozłożony na dwa lata tj. czy poza powodami operacyjnymi są jakieś inne. Spieszę z odpowiedzią: Jeśli w ciągu 30 dni firma planuje rozwiązać umowy o pracę z liczbą pracowników przekraczającą powyższe progi, o których nie sposób napisać treściwie to: musi zastosować procedurę zwolnień grupowych, która obejmuje m.in. konsultacje ze związkami zawodowymi, zawiadomienie urzędu pracy, a także przekazanie informacji pracownikom, nie może po prostu "rozciągnąć" zwolnień na dłuższy czas, by uniknąć obowiązków wynikających z ustawy — urzędy i sądy patrzą na tzw. faktyczny okres 30 dni (przesuwany w czasie), nie tylko na formalne daty wypowiedzeń. Czy są ograniczenia ilościowe? Sama ustawa nie nakłada "górnego limitu" liczby osób, które można zwolnić, ale: obowiązuje obowiązek konsultacji i zawiadomienia urzędu pracy, terminy wypowiedzeń oraz inne prawa pracowników (np. odprawy) muszą być zachowane, pracodawca musi przestrzegać przepisów dotyczących ochrony szczególnych grup (np. kobiet w ciąży, związkowców, osób na urlopach). Do tego przychodzi mi do głowy jeszcze istotna rzecz. Rozchodzi się tu o budżet, który maja na to przeznaczony. Lepiej płacić pracownikom za pracę niż płacić za to że się ich zwolniło. Ci ludzie coś będą jeszcze robili chwilę. Być może nie chcą przegiąć. W liczbach też mowa jest "do" a nie ze tyle rzeczywiście zwolnią. Uważam to za furtkę...
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
8 czerwca 2025 18:30:14
przy kursie: 16,02 zł
Musza miec ogloszenie o planie zwolnien przed zlozeniem planu sanacyjnego, bo inaczej nie moze byc jego czescia. Czyli jakby zlozyli jutro plan to nie mogliby bez podania informacji o zwolnieniach uczynic tych zwolnien czescia planu restrukturyzacyjnego. Tu macie wyjasnienie od zarzadcy masy sanacyjnej: www.pkpcargo.com/oswiadczenie-...Informacja o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych musi zostać opublikowana przed złożeniem Planu Restrukturyzacji, jeśli rozważane jest, żeby były one jego elementem. Nie oznacza to, że zwolnienia grupowe zostaną przeprowadzone w takim kształcie jak przedstawiono w informacji o ich zamiarze. Przedstawiona informacja jest najbardziej pesymistycznym scenariuszem przeprowadzenia zwolnień grupowych.
Edytowany: 8 czerwca 2025 18:31
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
9 czerwca 2025 10:57:25
przy kursie: 16,15 zł
Ktoś się pokusi o analizy dot. przyszłorocznego zysku biorąc pod uwagę, gdyby zrealizowały się zwolnienia a spółka odnotowała by niewielki wzrost przychodu? Jestem ciekaw jak to widzicie.
|
|
5 Dołączył: 2025-05-09 Wpisów: 36
Wysłane:
9 czerwca 2025 11:06:38
przy kursie: 16,15 zł
Tak czy inaczej... jesteśmy przed złożeniem planu . Nam pozostaje czekać. Tylko dziwnym trafem regularnie ktoś powiązany skupuje akcje. Kto tak robi ma świadomość mniejszego ryzyka inwestycyjnego. Mi coś tu śmierdzi jakimś trigerowym inside info. Kurs też jakoś specjalnie już spadać nie chce jakby wsparcie utrzymywał w okolicy 16zl. Ciekawe jak się zachowa przy przechodzeniu przez 200 sesyjna.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
9 czerwca 2025 11:08:54
przy kursie: 16,15 zł
Dix22 napisał(a):Ktoś się pokusi o analizy dot. przyszłorocznego zysku biorąc pod uwagę, gdyby zrealizowały się zwolnienia a spółka odnotowała by niewielki wzrost przychodu? Jestem ciekaw jak to widzicie. Nawet bez wzrostu przychodów wyniki spółki się poprawią ponieważ zmniejszą się koszty jeżeli faktycznie zmniejszą zatrudnienie o około 2.450 osób. Trudno szacować zysk w 2026 r. nie znając faktycznej liczy osób jakie zostaną zwolnione w drugiem rzucie. Teraz jak rozumiem trwają ustalenia ze związkami zawodowymi w tej sprawie. Obstawiam, że w najwcześniej w lipcu-sierpniu 2025 r. będą znane ostateczne ustalenia. Na plus na pewno wzrost przychodu na pracownika, co zbliży PKP Cargo do konkurencji. Czy utrzymają przychody roczne na obecnym poziomie? Wyniki 1q25 r. mogą być pewną wskazówką plus ogólna sytuacja na rynku przewozów towarowych.
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
9 czerwca 2025 20:14:43
przy kursie: 16,15 zł
1ketjoW napisał(a): Nawet bez wzrostu przychodów wyniki spółki się poprawią ponieważ zmniejszą się koszty jeżeli faktycznie zmniejszą zatrudnienie o około 2.450 osób.
Widzisz - potwierdzasz moje słowa, a mianowicie odnośnie przerostu zatrudnienia. Do wykonywania działalności operacyjnej w PKP Cargo starczy ok. 7 tysięcy pracowników. Ta liczba pozwoli również na zwiększenie przewozów w przyszłości. To pokazuje jako bardzo zepsuta była ta firma. Rządzili nią kolejarze bez żadnej wiedzy nt. finansów i tego, co robić aby było lepiej. Powtórzę: lepiej uratować 7 tysięcy miejsc pracy niż ogłosić upadłość firmy, która zatrudniała 16 tysięcy pracowników. Takie jest życie, ale widać już dobre efekty nowego zarządu. Kilka tematów się powinno w czerwcu ukazać, a mianowicie plan restrukturyzacyjny, uzgodnienia dot. zwolnień pracowników i przypuszczam, że kwestie związane z finansowaniem działalności. Jeśli PKP S.A. jako w sumie główny udziałowiec wyłoży kasę na Cargo, to jestem spokojny. Generalnie okazuje się, że zadłużenie nie stanowi już problemu jaki jeszcze stanowił 2-3 lata temu kiedy koszty działalności i stopy procentowe były naprawdę wysokie.
|
|
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
10 czerwca 2025 07:30:44
przy kursie: 16,15 zł
Zadłużenie nie stanowi problemu? Dlaczego nie stanowi problemu? Spółka tnie koszty, a nie rośnie operacyjnie. Zwalnia nawet maszynistów. To pokłosie malejącego rynku. Udział transportu węgla w przychodach PKP Cargo wynosił ponad 40%. Na trasie obecnie 217 pociągów. Mało i widać jak na dłoni, że plany wzrostu udziału w rynku póki co nie są realizowane. 35% wygląda na odległą perspektywę. Ciekawe jak ta firma poradzi sobie z transportem dóbr na Ukrainę po zakończeniu wojny. Czy jej potencjał wystarczy, czy może kto inny będzie spijał śmietankę. Póki co tniemy koszty osobowe. Cytat: Jak się dowiedzieliśmy, na dzień 6 czerwca 2025 roku w spółce zatrudnionych jest łącznie 9567 pracowników, należących do następujących grup zawodowych:
maszyniści – 2357 pracowników, odprawiacze i ajenci – 984 pracowników, drużyny manewrowe – 953 pracowników, rewidenci – 656 pracowników, maszyniści stażyści – 342 pracowników, stanowiska administracyjne – 2865 pracowników, utrzymanie taboru trakcyjnego – 1243 pracowników, pozostali pracownicy stacyjni, w tym kierowcy – 167 pracowników.
kolejowyportal.pl/kolejna-fala...Udział administracji w zatrudnieniu to obecnie prawie 30%. Sporo.
|
|
5 Dołączył: 2025-05-09 Wpisów: 36
Wysłane:
10 czerwca 2025 08:51:24
przy kursie: 16,15 zł
Dix wydaje mi się że zbyt kolorowo rozpatrujesz spółkę. Zbyt duża pozycja? Nic personalnego... W moim przekonaniu pracownicy niezależnie w jakim obszarze powinni być zredukowani, natomiast nie to powinno stanowić poprawę kondycji spółki. Nie wiemy ile rzeczywiście pociągów jedzie w tej chwili, jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na ludzi, których należy posiadać na stanie, czy wzięte zostało pod uwagę zapotrzebowanie w przypadku kontraktów na przyszłość ( Ukraina itd...). Takich odpowiedzi też oczekuje się pośrednio od planu restrukturyzacji. Teraz możemy mocno spekulować. Wszyscy widzimy że coś się robi. Pytanie czy to coś jest realizowane=pokrywa się ze słowami zarządu dot. wyjścia na 0. Chwilowa poprawa wyników nie zmienia fundamentu. Kontrakt wykonanie=wynik Swoją drogą dość duża ta administracja jeszcze. Osobiście pokładam nadzieję w planie i w tym że ktoś powiazany pakuje tak pieniądze inwestując w akcje. Jakby spółka miała iść pod zajechanie nikt o zdrowych zmysłach nie zapakuje tam pieniędzy. Chociaż tak też już bywało.
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
10 czerwca 2025 10:31:43
przy kursie: 16,10 zł
Obecna ilość przewozów PKP Cargo na chwilę obecną to 257. W środku tygodnia dobijają do 310.
Na pewno nie ma potrzeby zatrudniania 2400 maszynistów. Moim zdaniem jak będzie ich 1900-2000 to będzie optymalna ilość, która zapewni obsługę obecnych zleceń i tych, które będą dopiero podpisywane.
No zobaczymy. To są wstępne listy, zgodnie z tym co pisze pani prezes - musieli to oddać do informacji ogólnej jeśli będzie to jeden z punktów Planu Restrukturyzacyjnego.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
10 czerwca 2025 13:22:04
przy kursie: 16,10 zł
Spółka zgodnie z publikacją po zwolnieniach w latach 2025-2026 będzie miał około 1500 maszynistów. Stanowiska administracyjne 2.475 osób po zwolnieniach. Wszystkich pracowników 7.138 po zwolnieniach - udział administracji wzrośnie do 34,7%.
|
|
PREMIUM
101 Dołączył: 2009-03-11 Wpisów: 916
Wysłane:
10 czerwca 2025 16:05:38
przy kursie: 16,10 zł
1ketjoW napisał(a):Spółka zgodnie z publikacją po zwolnieniach w latach 2025-2026 będzie miał około 1500 maszynistów. Stanowiska administracyjne 2.475 osób po zwolnieniach. Wszystkich pracowników 7.138 po zwolnieniach - udział administracji wzrośnie do 34,7%.
Może rozkład wieku osób na stanowiskach administracyjnych jest trochę inny?
Edytowany: 10 czerwca 2025 16:05
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
11 czerwca 2025 10:14:44
przy kursie: 16,00 zł
Cytat:Może rozkład wieku osób na stanowiskach administracyjnych jest trochę inny? To bardzo prawdopodobne, że w tej grupie pracowników będzie dużo odejść na emeryturę itd.
|
|
5 Dołączył: 2025-05-09 Wpisów: 36
Wysłane:
11 czerwca 2025 13:47:46
przy kursie: 16,00 zł
kolejowyportal.pl/pkp-plk-unie... takie tam nieistotne.... swoją drogą to dobrze ze niedoprecyzowanie skutkuje unieważnieniem. Z takiego nieprecyzyjnego zawarcia umowy mogą pojawić się spory. Chyba że jest tu drugie dno i teraz Ukrainki się pojawią. Wiadomo już co i za ile. Tak czy inaczej, poszło...
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
11 czerwca 2025 18:54:00
przy kursie: 16,00 zł
Jest zatwierdzenie planu restrukturyzacyjnego dla PKP CARGOTABOR. Cytat:Rada Wierzycieli PKP CARGOTABOR uchwałą z dnia 21 maja 2025 r. pozytywnie zaopiniowała plan restrukturyzacyjny sporządzony w postępowaniu sanacyjnym toczącym się wobec PKP CARGOTABOR.
Założenia planu restrukturyzacyjnego PKP CARGOTABOR dotyczą kontynuacji i podjęcia działań restrukturyzacyjnych w ramach restrukturyzacji zarządczej, kadrowej, operacyjnej oraz finansowej.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
11 czerwca 2025 22:20:43
przy kursie: 16,00 zł
Wywiad z Panią Prezes. Rozwój rynku i inwestycje w terminale. Poprawa wyników 2026 i 2027 r. Ile czasu buduje się terminale intermodalne? Obstawiam, że małe kilka lat. Cytat: Za kilka lat również w Polsce, na bardzo konkurencyjnym rynku, udział intermodalu będzie przekraczał 50% – z dominującą pozycją PKP Cargo – zapowiedziała prezes.
www.rynek-kolejowy.pl/wiadomos...
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
12 czerwca 2025 13:43:20
przy kursie: 16,18 zł
Odnośnie zwolnień, bo czytałem ostatnio jak ktoś pisał "PKP Cargo się zwija". Analiza zatrudnienia w największych przewoźnikach przewoźnikach kolejowych i mln ton przewzionych. W nawiasie wskaźnik "masa przewieziona w tonach / 1 zatrudniony". Dane z roku 2023, ale sytuacja miała miejsce praktycznie w 2024 również.
PKP Cargo 14043 zatrudnionych i 72,6 mln ton (5 170 ton/1 pracownik) Grupa Deutsche Bahn 1404 zatrudnionych i 34,7 mln ton (24 710,5 ton/1 pracownik) LOTOS KOLEJ 1674 zatrudnionych i 13 mln ton (7764,4 ton/1 pracownik) PKP LHS 810 zatrudnionych i 9,9 mln ton (12 212,0 ton/1 pracownik)
W porównaniu z największymi firmami działającymi w Polsce jak na dłoni było widać, że po prostu Cargo wozi za mało jak na ilość zatrudnionych ludzi. Czyli przerost zatrudnienia. Więc dalsze zwolnienia i doprowadzenie tej liczby do ok. 7 tys. będzie optymalne dla całej grupy i zapewni rentowność.
Patrząc na chociażby Deutsche Bahn widać, że PKP Cargo nadal może zwiększać ilość przewozów, bo mają jeszcze zapas "w ludziach" i zdecydowanie w taborze.
|
|
Czy na pewno chcesz przesłać zgłoszenie do moderatora?
Poniżej potwierdź lub anuluj swój wybór.