PARTNER SERWISU
bfukotnq

PKP Cargo z zyskiem „na papierze”. Kluczowe: plan restrukturyzacji i rynek

Omawiane walory:

PKP Cargo po raz pierwszy od dwóch lat pokazało kwartalny zysk netto, ale klucz do tego wyniku tkwi w odwróceniu odpisów i niższej amortyzacji. Spółka przekonuje, że wie jak wyjść na prostą i liczy na szybką akceptację planu restrukturyzacyjnego. Jednak prawdziwym kluczem do odbudowy biznesu PKP Cargo pozostaje sytuacja na rynku przewozów kolejowych i zmiany w zakresie udziałów rynkowych.

PKP, Cargo, zyskiem, na, papierze, Kluczowe, plan, restrukturyzacji, rynek

PKP Cargo z zyskiem „na papierze”. Kluczowe: plan restrukturyzacji i rynek

Gdy w 2013 roku prywatyzowano PKP Cargo i wprowadzano spółkę na GPW, mało kto przypuszczał, że dekadę później firma będzie uciekać przed upadłością poprzez szeroko zakrojony plan restrukturyzacyjny. W głośnym IPO akcje kolejowego przewoźnika sprzedawano po 68 zł za sztukę, a Glodman Sachs w jednej z pierwszych rekomendacji dla spółki zalecał kupno walorów z wyceną 96,20 zł. Prywatyzacji przewoźnika kolejowego towarzyszyły olbrzymie emocje, także polityczne. Ówczesna opozycja mocno sprzeciwiała się sprzedaży akcji PKP Cargo, a wyznaczoną cenę określała jako „wyraźnie zaniżoną”.

Finalnie Skarb Państwa na prywatyzacji spółki zrobił dobry interes. Dwa lata po debiucie wycena spółki spadła poniżej poziomu z IPO i już nigdy do niego nie wróciła. Co więcej, na przestrzeni ostatnich 5 lat kurs spółki kilkukrotnie testował okolice 10 zł za akcję. Obecnie rynek wycenia akcje PKP Cargo na ok. 17 zł, a całą firmę na nieco ponad 760 mln zł. Od początku 2025 r. notowania przewoźnika kolejowego urosły o 21 proc.

pkpcargo, wykres

Kliknij, aby powiększyć


PKP Cargo z „papierowym” zyskiem…

Pod koniec września PKP Cargo opublikowało wyniki finansowe. Drugi kwartał 2025 r. przyniósł pierwszy od dwóch lat dodatni wynik netto. PKP Cargo zaraportowało 30,7 mln zł zysku wobec 335 mln zł starty w analogicznym okresie 2024 r.

pkpcargo, zysk

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

Zamiana wysokiej straty w zysk odbiła się szerokim echem na rynku. Problem w tym, że skokowa poprawa nie wynika stricte z działalności operacyjnej, a restrukturyzacji i zdarzeń księgowych.

– Zysk jest, ale głównie dzięki one-off. Tak naprawdę dodatni wynik zawdzięczamy odwróceniu odpisów – mówi w rozmowie ze StockWatch.pl Michał Sztabler, analityk Noble Securities.

Największy wpływ na wynik miał efekt obniżonej amortyzacji i odwrócenia wcześniejszych odpisów. Sama zmiana w tym obszarze poprawiła rezultat o 494 mln zł r/r. Bez tego zysk netto nie miałby miejsca.

…i coraz niższymi przychodami

Warto też zaznaczyć, że na przestrzeni roku biznes PKP Cargo skurczył się. Przychody grupy spadły o ponad 226 mln zł r/r do 893,3 mln zł.

– Wyniki PKP Cargo w II kw. 2025 r. były lepsze niż rok wcześniej, ale przychody grupy cały czas spadają. W II kw. ich wartość osiągnęła kwotę 893,3 mln zł, co oznacza, że stopniały o jedną piątą – czytamy w najnowszej analizie StockWatch.pl.

pkpcargo, przychody

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

>> Zysk tylko na papierze – omówienie sprawozdania finansowego PKP Cargo po II kw. 2025 r.

Analityk: Sprawy idą w dobrą stronę

Na poziomie operacyjnym wynik PKP Cargo poprawił się do 75,1 mln zł wobec 366,4 mln zł straty rok wcześniej, ale i tu za diametralną zmianą stoją głównie odwrócone odpisy i spadek amortyzacji. EBITDA zmalała aż o 43 proc. r/r, do 65,4 mln zł.

– Zysk teoretycznie więc jest, ale tylko dzięki odwróceniu odpisów i spadku amortyzacji. W rzeczywistości trudno mówić o realnej poprawie wyniku na prowadzonej działalności biznesowej – podkreślił analityk StockWatch.pl.

Co więcej, przepływy pieniężne z działalności operacyjnej za pierwsze półrocze wyniosły jedynie 145,5 mln zł, o 356 mln zł mniej niż rok wcześniej. To zbyt mało, by sfinansować nawet mocno ograniczone inwestycje, które w tym okresie pochłonęły 172,3 mln zł.

Analityk Noble Securities najnowsze wyniki ocenia na plus, nawet pomimo papierowych zysków. Jak zaznacza, w spółce i biznesie jest kilka jaskółek poprawy.

W raporcie za II kwartał spodziewałem się pozytywnego wyniku i choć został on osiągnięty za sprawą zdarzeń jednorazowych, to i tak widać poprawę. Można więc powiedzieć, że sprawy idą w dobrą stronę – ocenia Michał Sztabler.

Restrukturyzacja, czyli ostre cięcie kosztów

PKP Cargo od roku prowadzi szeroko zakrojoną restrukturyzację biznesu, która przede wszystkim skupia się na redukcji kosztów. Najbardziej medialnym punktem procesu jest dostosowanie zatrudnienia do bieżących warunków rynkowych, czyli zwolnienia grupowe.

– Restrukturyzacja trwa już od roku. Cały proces jest mniej więcej na półmetku. Oczywiście cięcie kosztów, czyli redukcja zatrudnienia, wyprzedaż niepracującego majątku, daje efekty. Problem jednak w tym, że PKP Cargo na przestrzeni tego roku nadal traciło udziały rynkowe. Gdyby nie pogorszenie na rynku przewozów kolejowych, wyniki restrukturyzacji byłyby dużo okazalsze – komentuje dla StockWatch.pl Michał Sztabler.

Na koniec czerwca br. zatrudnienie w grupie PKP Cargo wynosiło 14,17 tys. osób i było mniejsze niż przed rokiem o 17 proc. r/r. Obniżono też wydatki na energię, usługi transportowe i utrzymanie infrastruktury.

– W II kw. łączne koszty pracownicze osiągnęły wartość 400,2 mln zł i były o 19,7 proc. niższe r/r. Program zwolnień grupowych z ubiegłego roku przynosi efekty – czytamy w omówieniu raportu PKP Cargo opracowanym przez StockWatch.pl.

Osłabienie popytu na rynku towarowego transportu kolejowego wymusiło na spółce także korekty organizacyjne. Ograniczono liczbę sekcji utrzymaniowych, sprzedano część nieużywanego taboru i przygotowano grunt pod dalsze zwolnienia – do 1000 osób w 2025 r. i niemal 1400 w 2026 r.

Plan restrukturyzacyjny PKP Cargo wciąż czeka na zatwierdzenie

Pod koniec czerwca br. PKP Cargo złożyło plan restrukturyzacyjny do sądu, czyli dokument pokazujący, jak firma zamierza wyjść z kłopotów finansowych lub operacyjnych i wrócić do długoterminowej zdolności do regulowania zobowiązań. Obecnie przewoźnik czeka na jego zatwierdzenie.

Sędzia komisarz dał radzie wierzycieli czas na wyrażenie swojej opinii w sprawie planu restrukturyzacyjnego do 15 listopada.

– W listopadzie rada wierzycieli ma pochylić się nad planem restrukturyzacji. To kluczowy dokument dla przebiegu dalszego procesu naprawy spółki. Dopiero po uzyskaniu zgody wierzycieli spółka może wykonać kolejne kroki – mówi analityk Noble Securities.

Podczas konferencji wynikowej Agnieszka Wasilewska-Semail stwierdziła, że spółka cały czas prowadzi rozmowy z wierzycielami i nie widzi ryzyka braku jego akceptacji.

– Kwestia samego planu zawarcia układu i propozycji układowych będzie dyskutowana bardziej po samym zatwierdzeniu planu restrukturyzacyjnego, bo takie powinno być kalendarium działań, aczkolwiek prowadzimy te rozmowy równolegle, tak żeby w jak najlepszy sposób dostosować nasze działania do oczekiwań wierzycieli. (…) Jeśli chodzi o kluczowe założenia tego planu czy kluczowe wyzwania w tym planie, to przede wszystkim osiągnięcie EBITDA powyżej miliarda złotych w 2031 roku – powiedziała Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo.

W ramach planu restrukturyzacyjnego spółka liczy na odroczenie spłat i częściową redukcję długu. Jednocześnie prowadzi sprzedaż aktywów, m.in. nieoperacyjnych wagonów i spółki zależnej Cargotor. Transakcje te mają poprawić płynność finansową.

PKP Cargo działa w wyjątkowo trudnym otoczeniu

Rynek transportu kolejowego od kilku lat jest pod negatywnym wpływem dekoniunktury w sferze przemysłowej. Cały czas odczuwane są skutki trwającej wojny w Ukrainie oraz efekty kryzysu energetycznego w Europie. Pomimo normalizowania się cen energii, obecne stawki są dużo wyższe niż przed wybuchem wojny, co wpływa na produkcję przemysłową i skutkuje relatywnie niskimi przewozami towarowymi.

W I połowie 2025 r. wolumen masy towarowej w Polsce spadł o 5,1 proc. r/r, a praca przewozowa o 7,4 proc. Na tym tle przewoźnik traci udziały – do rekordowo niskich poziomów 26,2 proc. w masie i 24,8 proc. w pracy przewozowej.

– Spada zarówno cały rynek transportu kolejowego, jak również zmniejszają się udziały w nim spółki. Łączna masa przewiezionych przez grupę towarów wyniosła w II kw. 15,08 mln ton i była o 11,7 proc. niższa niż przed rokiem – czytamy w omówieniu wyników PKP Cargo przygotowanym przez StockWatch.pl.

Największe spadki dotyczyły przewozów kruszyw i materiałów budowlanych (-21,8 proc.) oraz paliw stałych (-10,9 proc.). Jedynie przewozy metali i rud oraz segment intermodalny wykazały wzrosty, jednak ich skala nie rekompensuje ogólnego regresu.

– Przewóz intermodalny wymaga konkurencyjnych cen i wysokiej jakości obsługi. PKP Cargo przyznało, że w tym zakresie ciężko jej walczyć o udziały – dodaje Michał Sztabler.

PKP Cargo najgorsze ma już za sobą?

Jak zaznacza analityk Noble Securities, na horyzoncie widać jaskółki poprawy. Podczas konferencji wynikowej zarząd zasygnalizował, że tegoroczne lato przyniosło wyhamowanie trendu spadkowego w zakresie udziałów rynkowych.

Jako pozytyw warto wskazać sygnały ze spółki, że trend spadku udziału rynkowego hamuje (sierpień wypadł lepiej niż lipiec). Dotychczas spółka co miesiąc raportowała spadki w tym zakresie – zaznacza Michał Sztabler.

Przyszłość PKP Cargo zależy od dwóch czynników: akceptacji planu restrukturyzacyjnego i ożywienia w europejskim transporcie towarowym. Bez nich spółka może dalej poruszać się po równi pochyłej, niezależnie od księgowych zysków w sprawozdaniach.

– Inwestorzy powinni przede wszystkim śledzić sytuację na rynku przewozów kolejowych i zmiany w zakresie udziałów rynkowych. Jeśli faktycznie spółka przestanie tracić udziały, to będzie to sygnał, że zarząd PKP Cargo nie tylko potrafi ciąć koszty, ale także budować stronę przychodową. Jeśli faktycznie spółka zacznie odbudowywać swój udział rynkowy, wtedy będzie można powiedzieć, że najgorsze ma już za sobą – komentuje analityk

Prezes PKP Cargo oceniła, że 2025 rok będzie rokiem stabilizacji. W kolejnych liczy na poprawę wyników i odbudowę pozycji rynkowej.

– To jest rok, w którym chcielibyśmy osiągnąć taki stan, w którym możemy powiedzieć, że on daje nam możliwość odbicia się już w przyszłym roku, tak żeby przyszły rok zakończyć na plusie – powiedziała prezes.

Grupa PKP Cargo jest operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Unii Europejskiej. PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. W 2024 r. miało 4 460 mln zł skonsolidowanych przychodów.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat