Pojawił się raporcik kwartalny, więc pozwolę sobie na jego omówienie. Rynek do tej pory bardzo sprzyjał spółce. Kryzys u wszystkich wywołuje szukanie oszczędności i miało to do tej pory przełożenie na wyniki CAR. Kupowano dożo części zamiennych, które są tańsze niżeli oryginalne dostępne u producentów aut. Czy tak jest nadal? Zobaczmy.
Spółka podaje wyniki za 4 kwartały łącznie i tak sugeruje je omawiać, ale takie omówienie nie jest do końca właściwe ze względu na przejęcie JC auto w 2008 roku. Sezonowość sprzedaży wyklucza raczej możliwość porównywania obecnego kwartału w stosunku do poprzedniego, więc ten element będzie raczej marginalny. Kluczowe jest porównanie Q42009 w stosunku do Q42008. To one nam powie najwięcej o procesach i działalności spółki, ale zacznijmy od zmian w bilansie spółki zaistniałych na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy 2009 roku
W strukturze majątku stałego nic się w zasadzie nie zmieniło. Zmieniła się za to struktura majątku obrotowego, a przede wszystkim jego poziom.
Spadł poziom zapasów o jakieś 10% oraz mniej więcej tak samo zmniejszył się poziom gotówki. W poprzednich dwóch latach majątek obrotowy raczej się powiększał i tu jest istotna różnica
Zobowiązania krótkoterminowe zmniejszyły się o 30 baniek i ich aktualna suma wynosi 366 mln. Zmieniła się ich struktura. Spadły zobowiązania wobec dostawców o ok 50 mln, ale zwiększyły się o kwotę 25 mln kredyty. Saldo kredytów długoterminowych spadło natomiast o ponad 40 mln. Można to zinterpretować jako spłatę części długoterminowych kredytów, wraz ze zmianą częśći długoterminowych na krótkoterminowe. Tak czy owak zadłużenie względem całości aktywów, czyli wskaźnik zadłużenia konsekwentnie od 8 kwartałów spada. To oczywiście jak najbardziej dobre działanie. Kapitał własny zwiększył się o 15 baniek Przy czym zmiana podyktowana wynikiem to tylko 10 baniek a reszta pochodzi z emisji akcji – program motywacyjny... Fuj
Generalnie struktura bilansu się jeszcze poprawiła
Jak już wspomniałem najważniejsze jest odniesienie do odpowiedniego kwartału poprzedniego roku. Przez 12 miesięcy udało się zwiększyć kapitał własny o prawie 20% co jest wynikiem bardzo dobrym. Spółka obniżyła swoje zobowiązania o 65 mln i obecnie wynoszą sumarycznie 754 bańki.
Poprawia się struktura bilansu.
Widać to także we wskaźnikach rotacji.
O ile rotacja należności pozostaje na podobnym okresie, to widać poprawę w zobowiązaniach a w szczególności w zapasach. Skutkuje to zmniejszeniem cyklu konwersji cachu ze 118 do 111 dni
Najważniejsze czyli rachunek wyników:
Spółka się ładnie rozwija. Przychody spółki zwiększyły się o 22%. Koszty własne sprzedaży także wzrosły i nawet nieco bardziej niżeli przychody co zaowocowało zmniejszenie marży brutto ze sprzedaży z poziomu 32 do obecnych 30 procent.
Utrzymanie w ryzach kosztów zarządu oraz sprzedaży pozwoliło na osiągnięcie dużo lepszego wyniku operacyjnego. W IVQ2009 spółeczka zarobiła na działalności operacyjnej 17 baniek wobec 12 przed rokiem, a więc ponad 40% więcej. Rok temu w związku z silnym osłabieniem złotego wynik został zdewastowany przez różnice kursowe a także odsetki. Obecnie przy uspokojeniu się walut oraz obniżeniu kosztu długu netto udało się zarobić 8 milionów wobec takiej samej straty przed rokiem. Rentowność netto, która wynosi obecnie 3% nie powala na kolana, ale jest wynikiem przyzwoitym.
Oczywiście świeżutkie wyniki są już w serwisie;
www.stockwatch.pl/gpw/intercar...Cash flow operacyjny potwierdza wynik. Jest mniejszy niżeli w roku ubiegłym, ale teraz dużo kaski poszło na spłacenie dostawców. Nie zmieniły się za to prawie należności.
Przepływy z działalności inwestycyjnej są bliskie zera, co można interpretować jako zahamowanie inwestycji. Przepływy finansowe są ujemne w związku ze spłacaniem kredytów.
Sytuacja spółki jest komfortowa. Widać rozwój organiczny, ale też ten poprzez przejęcia. Zagraniczne spółki dość dynamicznie zwiększają skalę działalności. W tym roku przychody spółek zagranicznych wzrosły o 30%. Jest to po części efektem osłabienia złotego, ale sprzedaż rośnie.
Kłopoty mogą się zacząć przy dużym umocnieniu złotówki. Najbardziej marżowe dochody spółek zagranicznych się zmniejszą, a co gorsza utraci się marżę. Mocno po tyłku dostał Faber. Tu sprzedaż spadła ponad 60%, ale tak się stało także u konkurencji krajowej(Wielton) oraz zagranicznej. Transport najbardziej odczuł kryzys. Zagrożeniem jest także wzrost stóp procentowych. Spółka pomimo obniżania udziału długu w aktywach nadal jest sporo zadłużona. Odsetki stanowią nie mały udział w wyniku.
Na razie jednak jest wszystko w porządku, ale trzeba być czujnym jak zmieni się otoczenie makroekonomiczne, w szczególności notowania walut, stopy procentowe, oraz preferencje klientów, czyli chęć do naprawiania aut za pomocą tańszych substytutów. Jak powiedział Jarbas:
longowo jest gitowo
Powyższa treść przez 30 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.