Z jednej strony 10% przychodów z działalności wydawniczej to dosyć dużo, z drugiej nakłady w tym segmencie mają dość duże.
Zamknięty projekt wydawniczy pochłonął prawie 450 tyś zł, można wnioskować, że średni koszt pojedynczego wydawnictwa to pół miliona lub więcej.
Niezakończone prace rozwojowe wzrosły w tym roku o 5mln zł, dużo, sam koszt FP miał być do 6mln.., a to już 3ci rok produkcji.
Do tego ciekawy cytat:
Cytat:Działalność Spółki w 2017 roku, w obszarze produkcji gier, koncentrowała się na grze „Frostpunk”. Premiera tytułu, w wersji na komputery PC, planowana jest 24 marca 2018 roku. W produkcję „Frostpunka” zaangażowanych jest blisko 50 osób. Do tej liczby należy dodać też zewnętrznych podwykonawców. Projekt jest w końcowej fazie realizacji. Gra jest optymalizowana i tłumaczona (w dniu premiery będzie dostępna w siedmiu wersjach językowych, w tym chińskiej).
Przechodzi też wewnętrzne i zewnętrzne testy, żeby usunąć ostatnie błędy. „Frostpunk” będzie największą i najdroższą produkcją w historii Spółki. Łączne nakłady na stworzenie tytułu, razem z wydatkami na marketing, przekroczą 10 mln PLN.
Dane niezakończonych prac z raportu raczej nie potwierdzają tej kwoty (chyba ktoś kopiował ctrl-c ctrl-v ze starych dokumentów), warto też zwrócić uwagę na koszty zewnętrzne, które częściowo dotyczą FP (testy, tłumaczenie): prawie 6mln zł (za zeszły rok jeszcze więcej), w sumie w dwa lata 12 mln - co tam jest oprócz rozliczenia kosztów z PLI ?
Reasumując tym razem w dwa dni FP raczej się nie zwróci (chociaż plan motywacyjny zakłada jeszcze 72 mln zysku do końca przyszłego roku).
Patrząc na należności ciekawostką jest to, że rok do roku rosną dla platform mobilnych - z tego wynika, że zainteresowanie TWOM w tym segmencie jest przynajmniej na tym samym poziomie w przeciwieństwie do PC.
Fajna jest też analiza od newzoo, tylko tak się zastanawiam, w co Ci Chińczycy grają ? Chyba w jakieś własne gry ?
Porównując też rynek USA/Kanada - UE, zastanawia mnie z czego wynika tak duża dysproporcja w przychodach z TWOM (USA:5 - UE:1), statystycznie społeczeństwo amerykańskie jest młodsze niż europejskie(znacznie), ale przecież TWOM jest dla graczy dojrzałych - czyli dla kogo ? 25 lat?