Afera GetBack+Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego może złożyć każdy, w tym również osoba, która nie została nim bezpośrednio pokrzywdzona. Co więcej jak wynika z treści art. 304 § 2 k.p.k. każdy kto dowiedział się o przestępstwie ściganym z urzędu ma społeczny obowiązek poinformowania o tym prokuratora lub Policji.
Dolnośląski Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji we Wrocławiu
53-510 Wrocław, ul. Kolejowa 63/65
sygn. Akt w Sądzie I instancji: VIII GRp 4/18
Doniesienie 8. (obywatelskie)
o domniemaniu popełnienia ok. 450 przestępstw polegających na wyłudzeniach w postępowaniach restrukturyzacyjnych przez spółki od wierzycieli/obligatariuszy za pomocą układów:
1. zrzeczenia się praw do roszczeń z tytułu części albo całości odsetek od długu;
2. i/lub zrzeczenia się praw do roszczeń z tytułu znaczącej części długu nominalnego;
3. i/lub zgody na konwersję części obligacji na akcje (w spółkach obligacyjnych);
w zamian za obietnicę spłaty części długu nominalnego w określonym czasie.
Uzasadnienie Doniesienia 8
W Polsce narodził się w 2016 r. i błyskawicznie się rozwija proceder okradania obywateli przez oszustów w spółkach współpracujących z pośrednikami, polegający na podstępnym wyłudzaniu od obywateli pieniędzy na zakup trefnych obligacji, a następnie po kilku latach na wywłaszczaniu obywateli z praw do roszczeń wobec długu obligacyjnego i odsetek od niego w postępowaniach restrukturyzacyjnych prowadzonych na salach sądowych zgodnie z Programem Rządowym Polityka Nowej Szansy monitorowanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii notabene uchylające się od wydania aktów wykonawczych do ustawy Znowelizowane Nowe Prawo Restrukturyzacyjne podpisanej 10 stycznia 2018 r przez Prezydenta RP i prawomocnej od 1 lutego 2018 r. Za narodziny tego haniebnego procederu i jego niezwykle szybki rozwój odpowiadają bezpośrednio KNF, GPW i UOKiK. Szacuję, że wraz z aferą GetBack (
www.bankier.pl/forum/temat_afe... ) pokrzywdzonych jest ponad 100 tys. obywateli na ponad 10 mld zł. Spośród zawartych układów tylko dwie spółki (obie nieobligacyjne) spłaciły układy (źródło: Monitor Sądowy i Gospodarczy), a w przypadku spółek obligacyjnych tylko jedna podjęła się realizacji układu (23 kwietnia 2020 Poz. 19289. „BIOMED-LUBLIN” WYTWÓRNIA SUROWIC I SZCZEPIONEK SPÓŁKA AKCYJNA w Lublinie. KRS 0000373032. SĄD REJONOWY LUBLIN-WSCHÓD W LUBLINIE Z SIEDZIBĄ W ŚWIDNIKU, VI WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO, wpis do rejestru: 13 grudnia 2010 r., syn. akt IX GRp 1/16. [BMSiG-18751/2020] Nadzorca wykonania układu Biomed-Lublin S.A. złożył do akt sprawy IX GRp 1/16 sprawozdanie nr 14 za okres 23.12.2019 r. do 22.03.2020 roku dotyczące wykonania planu restrukturyzacyjnego oraz wykonania układu.), zaś wszystkie pozostałe nie spłaciły nawet pierwszej raty – źródło: raporty obligacje.pl z 17 sierpnia 2018 i 30 października 2018 (Biomed-Lublin miał do spłacenia drugą ratę serii A obligacji i spłacił ją z pożyczki wraz z odsetkami 23 września 2019 r., ale układ nie jest wykonany mimo spłacenia obligatariuszy, bo pozostały do spłacenia inne grupy wierzycieli). Działania Sądów w postępowaniach restrukturyzacyjnych kończących się zawarciem układu (w spółce GetBack z rażącym naruszeniem prawa proceduralnego polegającym na zawarciu układu na nielegalnym zgromadzeniu, w którym uczestniczyło mniej niż jedna szósta kworum wymaganego ustawą Pr. Rest. Art. 113. 1.) oznaczają w rzeczywistości, czego dowiodła czteroletnia praktyka, wywłaszczenie wierzycieli (lub obligatariuszy) niezabezpieczonych ze znacznej części albo całości długu i odsetek od niego, a to, biorąc pod uwagę skalę tego procederu, oznacza świadome naruszenie Konstytucji RP art. 21 ust. 1 i 2:
1. Rzeczpospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia.
2. Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem.
Mimo iż żaden, od stycznia 2016 r., układ zawarty przez spółki obligacyjne w postępowaniach restrukturyzacyjnych nie został dotrzymany, to nikomu z tego powodu włos z głowy nie spadł. Z chwilą uprawomocnienia układu wdrażano postanowienia układu w zakresie umorzenia części albo całości odsetek i części długu nominalnego oraz postanowienie o konwersji obligacji na akcje. Nie wdrażano jedynie postanowień układu w zakresie obietnicy spłaty zadłużenia. Okazało się zatem, że rzeczywistym celem postępowań restrukturyzacyjnych były i są w/w bezkarne wywłaszczenia. Są one rezultatem współpracy Państwa (reprezentowanego przez Sądy zatwierdzające i uprawomocniające te układy i na ogół aktywnie uczestniczące w doprowadzeniu do zawarcia tych układów) z, jak się okazało, oszustami w spółkach. Zbadania wymaga rola Kuratorów w tych układach przegłosowujących je swoim nieodpowiedzialnym głosem i przez to doprowadzających do pokrzywdzenia wierzycieli lub obligatariuszy krzywdą wielkich rozmiarów.
Popularność postępowań restrukturyzacyjnych szybko wzrasta. W 2016 r. zatwierdzono ok. 15 układów, w latach 2016-2017 zatwierdzonych było już ok. 110 układów, w latach 2016-2018 zatwierdzonych było już ok. 250 układów, a w latach 2016-2019 zatwierdzonych było aż ok 410 układów (jeśli uwzględnimy także pierwszy kwartał roku 2020, to liczba ta wzrasta do 450). Głównie zatwierdzane są układy zawarte w Przyspieszonych Postępowaniach Układowych. I tak w 2016 r. zatwierdzono ich ok 15, w latach 2016-2017 zatwierdzono ich ok. 80, w latach 2016-2018 zatwierdzono ich ok. 190, a w latach 2016-2019 zatwierdzono ich ponad 290. Łączna wartość wywłaszczeń w tych układach szybko wzrasta wraz z ich ilością i od końca 2018 r. wyraża się w miliardach zł. Minęło już ponad 4 lata od wdrożenia Nowego Prawa Restrukturyzacyjnego i dotąd nie było żadnej reakcji ze strony KNF ani ze strony UOKiK ani ze strony Premiera (sprawującego nadzór nad tymi instytucjami) na te wielomiliardowe już wywłaszczenia.
…..........................................................................................................................................
(Wykropkowałem będące w doniesieniu, ale tu pominięte przeze mnie zdanie, w którym wskazuję na Zorganizowaną Grupę Przestępczą dokonującą tych wywłaszczeń.)
Ocenie Prokuratury pozostawiam postawę Premiera RP sprawującego nadzór nad KNF, UOKiK i GPW czy należycie wywiązuje się z obowiązku nadzoru nad tymi instytucjami oraz postawę Rządu RP partycypującego w wywłaszczaniu wierzycieli za pomocą i pod ochroną Rządowego Programu Polityka Nowej Szansy monitorowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Niezabezpieczeni wierzyciele nic nie zawinili i wywłaszczanie ich ze znacznej części długu i odsetek (a wobec nie spłacania układów praktycznie z całości długu i odsetek) jest przestępstwem, za które odpowiedzialność ponosi Państwo.
morka, wysłane dnia 30 czerwca 2020 r.